Mitä söit tänään/eilen? Kysymykset päivittäisestä ruokavaliosta tänne!

Mistä voisi löytää ruokaohjelman dieetille n.(2000kcal)? Ohjelmassa tulisi olla niinsanottuja perusruokia eikä mitään eksoottisia öljyjä tai 10 eri pähkinälajiketta. Hiilareita ei periaatteessa tarvis olla kuin illalla ennen treeniä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Dimasi: Syö aamulla munakas, lounaaks mitä työpaikkaruokalassa on mutta puolet salaattia, välipalaks rahka ja hetelmä, illalla mikävaan kotiruoka (lihapullat ja perunat, kana ja riisi jne) ja salaatti, iltapalaks jos vielä tarvii niin vaikka tonnikalaa ja raejuustoa. Määrät viilaat sellaseks että tulee se 2000kcal täyteen. Salaattiin ja ruuanlaittoon aina oliiviöljyä, 1 lajike riittää. (Lähde: hattu joka on eteisen naulakossa.)

Tiedän kyllä mitä syön mutta noi määrät minua mietityttää. Olen aina ollut kova syömään mutta minulle ei tule nälän tunnetta vaikka söisin todella vähän. Tuon takia on erittäin vaikea arvioida että miten paljon pitäisi syödä. Syön normaalisti aamupalan kello 5.30 sen jälkeinen ruoka on vasta 10.45 ja sen jälkeen syön vasta 16.00. Onko nämä ateriavälit liian pitkiä? Paljonko noilla aterioilla pitäisi syödä?

Ei aterivälit ole pakosti liian pitkiä jos jaksat edellisellä safkalla seuraavaan asti. Jos oletetaan että tohon tulee vielä yksi ateria myöhemmin illalla, yksinkertaisimmillaan tämän voisi toteuttaa syömällä joka ruualla 2000:4=500kcal. Tämä taas onnistuu esimerkiksi syömällä 150g kanafileetä, 60g riisiä ja 15g oliiviöljyä.

Esimerkki omasta dieettipäivästäni, salipäivä (oon 100 kg mies):

Thaimaalainen chili-basilika-kana-wokki 1 annos
Riisi ½dl
Profeel-proteiinirahkarae 150g
Rainbow prot.rahka 200g
Profeel-proteiinikerrosrahka

*** treeni tässä välissä ***

Proteiinipatukka
Arla proteiinirahka (20g proteiinia)

Tonnikala-pestopasta

yht. 2400 kcal, protskua 200g (2g/painokilo)

Ehkä vähän turhan rahkapainotteinen ja kasvisköyhä päivä. Pitää vielä viilata tätä paremmaksi... :nolo:

edit. rasvat olivat liian vähissä tänä päivänä

Joo ei ihan pelkillä maustetuill rahkoilla kannata elää, niistä tulee kanssa aika paljon sokeria. Yksittäisinä toki hyviä ja helppoja välipaloja.

Esimerkki omasta dieettipäivästäni, salipäivä (oon 100 kg mies):

Thaimaalainen chili-basilika-kana-wokki 1 annos
Riisi ½dl
Profeel-proteiinirahkarae 150g
Rainbow prot.rahka 200g

*** treeni tässä välissä ***

Proteiinipatukka

Tonnikala-pestopasta

yht. 2400 kcal, protskua 200g (2g/painokilo)

Ehkä vähän turhan rahkapainotteinen ja kasvisköyhä päivä. Pitää vielä viilata tätä paremmaksi... :nolo:

edit. rasvat olivat liian vähissä tänä päivänä

Aikamoiset määrät vedät proteiinia ja rasvaa ei taida olla just ollenkaan.. Ei näin!:face:

Paino alkanut vähän junnaamaan samassa paikassa niin ajattelin vähän modailla ruokavaliota ja pistää tänne esittelyyn niin voitte kertoa onko tämä edes sinnepäin.

Aamupala
Kaurahiutale 70g
Maitorahka 250g
+ Omega 3 + vitamiinit

Aamupalan jälkeen sali;
Hera 35g
Kreatiini 5g

Lounas
Tumma makarooni 60g
Naudan 10% jauheliha 200g
Rehut

Välipala
Banaani

Päivällinen
Tumma makarooni 60g
Naudan 10% jauheliha 200g
Rehut

Iltapalaksi vedellyt 3 keitettyä kananmunaa ilman keltuaista ja yksi kokonainen kananmuna + 20g maapähkinä.

Speksit olisivat tälläiset ilman noita kananmunia sillä en löytänyt kalorilaskurista kohtaa keitetyille valkuaisille.

1906 kcal, P 172 H 158 R60 ----- Eli luultavasti kalorit vähän päälle 2000? Vettä tulee tietenkin juotua pitkin päivää ja rehuja lounaalla ja päivällisellä.

Sitten vielä seuraavaan kysymykseen: Voiko koko dieetin vedellä läpi naudan jauhelihalla? Ei tuo kana oikeen meinaa upota ja täällä saa lähteä 30km päähän että saa edes 400g kanafile rasioita ihmisten hinnoilla.

Aamupaino tällä hetkellä taitaapi olla siinä 87kg tiedoilla, aerobista teen 2x viikkoon tällä hetkellä.

Eihän tollasella edes elä. 1900 kcal päivässä melkeen 90 kiloselle kaverille. Äly hoi älä jätä.

Joo, todella vähän oloisesti ruokaa pollella. Itellä vois mennä tollanen yhellä aterialla.

Oma ruokavalio yksinkertaisuudessaan, sopii itselleni mutta tuskin monelle:):

aamupala:
+120g kaurahiutale
+2 kananmunaa
+100g+ mustikoita

loput, lämmin ruoka x3, yhteensä:
+-1kg liha/kana
+0.5kg riisi/makarooni (treenipäivinä enemmän)
+10 tomaattia, salaattia, kurkkua jne. (+1kg)

Joskus menee kananmunan valkuaista enemmän, sekä pähkinöitä. Kaloreita en tiedä mutta varmaa vaihtelee 3500-5000.

Moro tarvis neuvoa hiukan ruokavalioon. Olis tarkotuksena saada vattaa pois hiukan. Olen 23v 175cm/84kg mies. Olen kyhäillyt paperille tuollaisen ja aattelin laittaa sen teille tuomittavaksi. Eli mitäs mieltä olette tuollaisesta? Makrot ok? Liian vähän kaloreita? Lähtiskö noilla paino putoamaan? Treenaan 3 - 4 krt viikossa ja treenipäivinä tulee vetästy whey80 treenin jälkee. Kannattaako palkkariin lisätä hiukan hiilaria vaikka koittaa painoa pudottaa?

Aamupala:
-200g raejuusto
-60g kaurahiutaleita
44/38/5 = 373 kcal

Välipala1:
-maitorahka
-banaani
-25g cashew pähkinöitä
32/35/13 = 388 kcal

Lounas ja päivällinen:
-150g kanaa
-kukkakaalia 200g
-80g riisiä / pastaa
-10g rypsiöljy
44/69/17 = 585kcal

Iltapala:
- munakas (5 v ja 2 k)
-marjoja 100g
24/5/18 = 278 kcal

188 / 216 / 70 = 2246 kcal
Arvot laskettu fineliä apua käyttäen.

Moro tarvis neuvoa hiukan ruokavalioon. Olis tarkotuksena saada vattaa pois hiukan. Olen 23v 175cm/84kg mies. Olen kyhäillyt paperille tuollaisen ja aattelin laittaa sen teille tuomittavaksi. Eli mitäs mieltä olette tuollaisesta? 1.Makrot ok? 2.Liian vähän kaloreita? 3.Lähtiskö noilla paino putoamaan? Treenaan 3 - 4 krt viikossa ja treenipäivinä tulee vetästy whey80 treenin jälkee. 4.Kannattaako palkkariin lisätä hiukan hiilaria vaikka koittaa painoa pudottaa?

Aamupala:
-200g raejuusto
-60g kaurahiutaleita
44/38/5 = 373 kcal

Välipala1:
-maitorahka
-banaani
-25g cashew pähkinöitä
32/35/13 = 388 kcal

Lounas ja päivällinen:
-150g kanaa
-kukkakaalia 200g
-80g riisiä / pastaa
-10g rypsiöljy
44/69/17 = 585kcal

Iltapala:
- munakas (5 v ja 2 k)
-marjoja 100g
24/5/18 = 278 kcal

188 / 216 / 70 = 2246 kcal
Arvot laskettu fineliä apua käyttäen.

1. Makrot ok, mutta jos tuohon lyö vielä palkkarin proden päälle niin sitten valkuaistai todennäköisesti tulee jo tarpeettoman paljon.
2. Riippuu täysin siitä mitä olet ennen dieettiä syönyt. Jos olet syönyt esim. 3000+kcal niin silloin tuo on aivan järjettömän iso hyppy, mutta jos ruokaa onkin tullut syötyä vain esim 2600kcal niin toi on ihan järkevä aloitus. Dieetillähän kannattaa syödä niin paljon kuin suinkin pystyy syömään. Noin alhaisilla aloituskaloreilla tulee aika äkkiä seinä vastaan kun loppuu ruoka kesken.
3. Tähän ei kukaan ilman kristallipalloa osaa vastata. Ei mitään hajua millä tasolla rullaa aineenvaihdunta, mitä on syöty ennen dieettiä, mikä rasva% tällä hetkellä, mikä on treenin intensiteetin taso jne.
4. Lisää ihmeessä mikäli kalorit sen sallivat. Ei siitä rasvanpoltolle ainakaan haittaa ole.

^^ Mä oon ymmärtänyt että hiilaria kannattaisi mieluummin nipistää pois muualta ja jättää palkkariin jos suinkin mahdollista. Onko muut samaa mieltä?
Mä lisäisin Luhiksen ruokavalioon aamupalalle jotain rasvaa ja jotain marjaa/hedelmää jos vaan suinkin uppoaa (ymmärrän kyllä jos aamusin ei ruoka maistu ja siksi aamupala on noin köyhä).

- - - Updated - - -

Ps. Ja vaihtele toki kukkakaalin tilalla muita rehuja ja kanan tilalla kalaa, jauhelihaa jne. niin et heti kyllästy ja saat monipuolisemmin eri ravintoaineita. :)

^^ Mä oon ymmärtänyt että hiilaria kannattaisi mieluummin nipistää pois muualta ja jättää palkkariin jos suinkin mahdollista. Onko muut samaa mieltä?
Osittain juu. Eipä sillä hirveästi väliä ole kunhan sitä saa reenin jälkeen aterialla edes. Intrahiilaria jos on käytössä niin se aina pienentää palkkarin tarpeellisuutta. Jos mennään tosi nafteilla hiilareilla niin useimmat varmaan syö mielummin 50g riisiä kun että joisivat 40g maltoa, ei siihen kenenkään dieetti saatikka offi kaadu jos glykokeenivarastoja tankataan tunnin viiveellä. Sitten taas jos on reippaammin hiilaria käytettävänä niin kannattaa ehdottomasti palkkarissakin ottaa hiilaria.

Massan lisääminen ilman liikuntaa?

Mietin että sopiiko mun kysymys tähän kategoriaan, vai onko se jo liian laaja… Toivottavasti joku osaisi kertoa vinkkejä/kokemuksia samanlaisesta tilanteesta!
Olen nuori nainen, alaikäinen ja syömishäiriöstä parantumassa. Painoindeksi on tällä hetkellä 15,7, alipainoinen siis ja lääkärin määräyksestä olen salitreenikiellossa, kunnes paino nousee viiteenkymmeneen kiloon. Paino on heitellyt tuosta kilon ylös ja alas nyt about neljän kk ajan. Painoa olisi siis nostettava vielä vajaa neljä kiloa. Liikunta rajoittuu tällä hetkellä lyhyihin max 20min kehopainotreeneihin päivittäin. Plus koulussa käyminen ym normaali paikasta toiseen liikkuminen. Haluan päästä mahdollisimman nopeasti takaisin salille.
Kaloreiden laskeminen on hankalaa, sillä kouluruoka sekoittaa laskuja. Kuitenkin laskeskelin, että päivittäin tulee syötyä about 1800 kcal, p 46% hh 31% r 23%. Kysymys siis onkin, miten kannattaisi nostaa painoa vähäisellä liikunnalla ilman, että rasvaa kerääntyisi hirveästi ylimääräistä? Vai onko tämä ylipäätään mahdollista… Mun perusaineenvaihduntahan on aika naurettavan matala, hiukan päälle 1000kcal… Onko siis käytännössä ihan sama mitä syön, lopputulos on silti läskin varastoituminen kroppaan?
Mitä mun kannattaisi tehdä? Kannattaako siis vain syödä päivittäin reilusti enemmän samoja ruoka-aineita, joita oon tähänkin asti syönyt: proteiinit vähärasvaisesta lihasta, raejuustosta, proteiinijauheista, hiilihydraatit täysjyvätuotteista ja kasviksista, rasvat kookosöljystä, pähkinöistä, keltuaisista ja oliiviöljystä, Pitääkö siis hammasta purren kestää se läskin kertyminen kunnes tavoitepaino saavutetaan? Kuinka nopeasti ne neljä kiloa voisin saavuttaa, eli kuinka paljon kannattaisi syödä lisää?

Itsellä ainakin syömishäiriöstä toipuessa aloin syömään pikkuhiljaa enemmän ja enemmän, lisäten noin 100kcal per 2-3 viikkoa, näin siis aineenvaihduntaa herättämään. Lopulta kalorit nousi 1400kcal päivässä 2100, millä paino pysyy about samana. Eikä läskiä ihan kamalasti tainnut tulla, kun kaikki vatsalihakset näkyi, sekä kylkiluut paistoi silti.

Maltilla siis kaloreita ja painoa vaan ylös, voi olla että alkuun paino nousee, mutta sitten lähtee uudestaan laskuun, kun aineenvaihdunta heräilee, silti maltilla kaloreiden noston kanssa, toisaalta turha niistä vetää kuitenkaan mitään hirveetä stressiä vaikka menisi enemmänkin, kroppasi on aika tyhjänä energiasta, joten varsinkin sitten, kun aineenvaihdunta alkaa heräileen, niin se syö energiaa aika hyvin. Kuitenkin ottaisin sun tilanteessa ensisijaiseksi tavoitteeksi aineenvaihdunnan herättelyn, sitten vasta salit sun muut, toki liikunta järkevissä määrissä auttaa tohon aineenvaihduntaan, kunhan sen pitää sillä tasolla minkä kroppa kestää.

Sekavaa, mutta jos selvää saa, niin hienoa. :D

---Pitääkö siis hammasta purren kestää se läskin kertyminen kunnes tavoitepaino saavutetaan?
Lyhyesti sanottuna kyllä. Reilusti hiilareita tankkaamalla kroppaan voi saada kertymään jonkun verran nestettä, mikä tietysti nostaa painoa, mutta en usko että tää on se mitä sun lääkäri tarkoittaa. Jos sun painoindeksi on noin alhainen, luultavasti myös sun rasva% on liian matala, jolloin on nimenomaan tärkeää saada myös rasvakudosta kroppaan. Oikein hyvällä tuurilla sulle lähinnä kasvaa tissit. :D

Kannattaako siis vain syödä päivittäin reilusti enemmän samoja ruoka-aineita, joita oon tähänkin asti syönyt: proteiinit vähärasvaisesta lihasta, raejuustosta, proteiinijauheista, hiilihydraatit täysjyvätuotteista ja kasviksista, rasvat kookosöljystä, pähkinöistä, keltuaisista ja oliiviöljystä
Kyllä mä lähtisin tästä liikkeelle. Perus kotiruokaa naamariin annoskokoja kasvattaen. Tuskin tarviit proteiinijauheita perusruuan lisäksi, ellei ne ole jostain syystä helpompia/miellyttävämpiä syödä kuin muut proteiinin lähteet. Muutenkin kuten täällä on usein neuvottu: jos ei syömällä uppoa kalorit niin sitten juomalla esim. jauheista tai smoothieista (kuitenkin vain perusruokavalion tukena!).

Tsemppiä!

Kiitos avusta ja tsempistä! :) Mutta jos heti kaloreiden noston jälkeen paino alkaa tippumaan, niin kuin mulle nyt kävi kun nostin kolme päivää sitten nostin 100kcal päivittäistä ruokamäärää, niin uskaltaako nyt taas nostaa kaloreita? Vai kannattaako pelata varman päälle, ja vähän ajan kuluttua taas lisätä? Mietin, että voiko aineenvaihdunta sopeutua tohon nostoon näin nopeasti.
Vielä yksi kysymys, kannattaako tässäkin tilanteessa pitää päivittäinen rasvojen saanti siinä 1g/painokilo?

Kiitos avusta ja tsempistä! :) Mutta jos heti kaloreiden noston jälkeen paino alkaa tippumaan, niin kuin mulle nyt kävi kun nostin kolme päivää sitten nostin 100kcal päivittäistä ruokamäärää, niin uskaltaako nyt taas nostaa kaloreita? Vai kannattaako pelata varman päälle, ja vähän ajan kuluttua taas lisätä? Mietin, että voiko aineenvaihdunta sopeutua tohon nostoon näin nopeasti.
Vielä yksi kysymys, kannattaako tässäkin tilanteessa pitää päivittäinen rasvojen saanti siinä 1g/painokilo?

Riippuu ihan paljon paino tippui. Tossa sun tilanteessa varmaan nostaisin kuitenkin, turhaa siitä tehdä peikkoa ja ottaa tota hommaa "liian" vakavasti. Mulla meni jonkin aikaa aineenvaihdunnan sopeutumisessa, noin 3-4kk sai aika hyvää kehitystä tosin sillä saralla, jonka jälkeen tahti hidastui. Kovin ovat yksilöllisiä nämä jutut. Pitää osata kuulostella omaa kroppaa rehellisesti. Itse huomasin, että ruokahalu kasvoi, jaksaminen nousi pikkuhiljaa (henkinen että fyysinen), sekä aivotyöskentely parani pikkuhiljaa. Jos näitä huomaat, niin hyvä juttu. Vasta melkein 4 vuoden jälkeen tosin syömishäiriön "hoitamisen" aloittamisen jälkeen aloitettiin tyroksiini hoitokokeilu kilpirauhaselle, joka on kyllä tehnyt todella hyvää omalla kohdalla jaksamiselle.

Ehdottomasti tuo 1g/kg rasvaa! Ei ainakaan alle, mieluummin ylikin. Rasva tekee hyvää hormonituotannolle ja siten koko kropalle!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom