Se on toi tietty vaihe. Eka ei tiedetä mitään, sitten tutkitaan ja luetaan, luullaan että tiedetään ja keksitään pyörää uudestaan yms. Sama kaava varmaan jokaisella tuoreella punttaajalla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin voi se olla sitäkin. Ilmapiiri on vähän sellanen vissiin pakkiksel, et näitä idoleita/fitnessammattilaisia uskotaan enempikin, kun itse taas luotan yksinkertaisesti vain enemmän kliinisiin tutkimuksiin/lääketieteellisiin julkaisuihin. Kummassakin varmasti on validia tietoa, en mä sitä kiellä.Se on toi tietty vaihe. Eka ei tiedetä mitään, sitten tutkitaan ja luetaan, luullaan että tiedetään ja keksitään pyörää uudestaan yms. Sama kaava varmaan jokaisella tuoreella punttaajalla.
"measured REE had fallen by 469 and 635 kJ/d more than predicted and this difference reached 963 and 614 kJ/d by week 8 of treatment in men and women respectively" Joo, tosiaan noin 230 kalorin tiputus (normaalin vähenemisen päälle) onkin varsinainen säästöliekki, joka ESTÄÄ laihtumisen tyystin... :D Ja sekin siis nimenomaan lepo kulutuksesta... Nimenomaan silloin ku näin ton linkin ni laskin sen kategoriaan säästöliekkiä vastaan... ;)
Se on aina huono jos lähtee keskusteluun sillä mielellä ettei kertakaikkiaan voi muuttaa ajatteluaan. Sillon ei koskaan opi mitään.
Loistava videosarja ravinnosta ja painonpudotuksesta, kaverilla "hieman" eri näkökulma asiaan kuin nykyisin yleisesti noudatettu erittäin tarkka ruokavalio. Suosittelen katsomaan, mielenkiintoisia ajatuksia ainakin omasta mielestäni.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLSRvpXw9nm3o0ocf_CpuftNYc4-8JPhAb
Termodynamiikan lait pätevät myös "metabolisen damagen" kanssa ihan yhtälailla. Sukkapossu on oikeassa, että jos syö vähemmän kuin kuluttaa laihtuu, mutta aineenvaihdunnan hidastuttua voidaan joutua menemään naurettavan alhaisille kaloreille, jotta paino tippuisi. Lisäksi keho ei tällöin enään toimi läheskään niinkuin sen pitäisi, vaan katabolia tila on jo todella suuri, sekä yleinen olotila todella heikko ja vetämätön. Hormonitasot yms menee aivan vituilleen. Puhun nyt myös ihan omasta kokemuksesta t.ex.syömishäiriöinen. 3 vuoden ajalta on labratuloksia ja mä ainakin niihin jo rupean luottamaan, sekä yleinen olotila tuolloin oli hirveä. Nuo labratulokset muuten tukee 100% sitä, että hormonit menee perseelleen ja kilpparin toiminta häiriintyy.
Piti nyt työntää oma lusikka tähän soppaan, mutta tuntui, että olisi jopa jotain järkevää sanottavaa tähän.
Se nyt on jokaiselle itsestään selvää, että miinuskaloreilla laihtuu ja plussilla lihoaa. Keskustelu ei koskenut sitä, vaan metabolista kapasiteettia ja sitä että keho on muuntuva . Sukkapossun teorialla jos riviin laitetaan 100 kpl samanaktiivisuus määrän omaavia henkilöitä jotka ovat samanpainoisia ja kehonkoostumus sama on myös kulutus kaikilla henkilöillä about sama.
Valtaosalla kuten allekirjoittaneella on taas eriävä näkemys asioihin, oma kohtaiseen kokemukseen nojaten.
Ja missä vaiheessa olen kirjoittanut etten usko ravitsemuksen vaikuttavan hormonitoimintaan tai veriarvoihin..? :DEdit: Edelleen itsellä omia kokemuksia aiheesta myös ja jotain ''tutkimusdataa'', jos veriarvot ja hormoniarvot ja niiden muuttuminen erittäin matalakalorisen ''dieetin'' takia lasketaan sellaiseksi, ainiin, ei oo vedetty noita labratuloksia pubmedistä tms. vaan ovat ihan itsestä mitattuja, eihän ne sitten mitenkään käy... (tää enemmänkin sukkapossulle)
oon tästä ennenkin vääntänyt, mutta siis ei, ei se adaptoidu... Se samankokoinen kroppa vaan tarvii ne samat kalorit päivästä toiseen, se säästöliekki ajattelu on ihan humpuukia.
Mitä se auttaa, jossen kerran usko jokaiseen jonkun "fitnessgurun" kirjoittamaan broscience artikkeliin...? Tää tuli muuten noilla hakusanoilla heti ekojen joukossa The Myth of Metabolic Capacity | swolesister :D
Reverse dieting = kalorit lasketaan tarkkaan dietil, eikä enää niinkään sen jälkeen, kohonnut ruokahalu = boom lihominen, eli kalorit sisään/ulos pätee tässäkin. Ei mitään taikaa.
Ja noi ylempänä kirjoitetut, niin totta kai se kulutus laskee jos liikkuu/ ja vielä kevyemmän kropan kanssa yms, mutta siinä ei todellakaan puhuta mistään isosta erosta, jonka voisi selittää millään kropan tehostumisella. Vaikka sä miten laihduttaisit ja olisit muka säästöliekillä, sä tarviit saman energia määrän kulkea sen 10 kilometrin lenkin. Todennäköisesti vain jos oot ihan paastossa/nälässä, niin tahti on aika huomattavasti hitaammin. Sitä rasvaa on sinne kroppaan varastoitu juuri siitä syystä, että sitä voidaan käyttää tarvittaessa paikkaamaan. Ihan hullunkuristahan kehon olisi ekana laskea suorituskykyä, vähentää työtä, kerran rasvaa on jäljellä runsaasti, myöhemmin ehkä sitten menee rankemmin lihasmassaa jne.
Starvation Mode: Is It A Myth? Is It Real? Is Your Body In It Now?
Starvation Mode is a myth | The Military Diet
Jopa painonvartijoitten sivulla, luulis et ne ois innoissaan, et sais syödä enemmän... :D The Starvation Myth
Näissäkin puhutaan tästä.
Nii ja jos toi säästöliekki juttu oikeesti pitäis paikkaansa, niin sign me up!!
Ois mahtavuutta ensin kiristellä jollain 1500 kaloril ja sit mukavasti mun normi kulutus tippuis siit 3000->mihin lie 1800 ku meen sen kuuluisan säästöliekin kans siitä eteenpäin eikö? Voisin syödä vaan jonkun 2500 kalorii päiväs 3500 sijaan ja silti tehdä kaikenlaisia gainssei salilla sekä vieläpä lisätä cardion määrää rajusti (nykysellään hieman välttelen pitkiä lenkkei, ku en kuitenkaan jaksa syödä riittävästi) Tahdon huonon metabolisen kapasiteetin!! :D Kuinka kauan saisin sit suunnilleen nauttii tästä alentuneesta kulutuksesta, bulkattuu lihasmassaa ja tehtyä kestävyyskuntoa huomattavasti parantuneella tehokkuudella, jos nyt vaikka pitäisin nopee kunnon nälkädietin? Saisko kuukaudeksi ees?
No kukin tyylillään tottakai, itse aloittaisin mieluusti sillä -1000 kaloria päivässä. Iso vaje, mutta polttaa mukavaa tahtia rasvaa. Pitää vaikka taukoa dietistä kun siltä tuntuu. Syöminen kun siltä tuntuu toimii parhaiten siihen tarkoitukseen mihin se on tarkoitettu = ylläpitoon, jos on massanhankinta tai laihduttaminen hakusessa, kalorien tarkka laskeminen on kyllä melko tärkeää lopputuloksen kannalta.
Tolla jälkimmäisellä tarkoitin, että jos tuo säästöliekki olisi oikeasti olemassa, ja ns termostaatin tapainen kuten tuolla jossain teksteissä luki, niin eikö se tarkottaisi, että aina sitä mukaan kun laittaisit lisää miinuksia niin keho vaan säästäisi enemmän? Eli toisin sanoen olisi täysin mahdoton laihduttaa. :D Aina se kurois sen vajauksen umpeen sopeuttamal, vaikka kuinka vähän yrittäisit olla "miinuksilla"
Ihminen ei ole mikään ikiliikkuja, joka vaan tehostuu sitä myöden kun energia vähenee.
No kertokaas mulle, kuinka iso ero kulutuksessa, jos mulla olisi nyt ihan maksimaalinen metabolinen vaurio aka säästöliekki päällä, mutta kaikki muu olisi samaa (painaisin saman ja lihasmassa olisi sama. Tekisin täsmälleen saman työmäärän salilla/lenkillä/arjessa mitä ennenkin) Kuinka paljon keho pystyisi karsimaan tästä mun nykysest n. 3000-3200 ylläpito määräst muun pysyes muuttumattomana? Kysyn vaan siksi, että jos se on suht maltillinen luku, niin sitten en käsitä miten voi nillittää, et se estää laihtumisen kokonaan, ja jos se on iso niin, kyseenalaistan vahvasti.. ;) Which is it?
Ymmärrän. Ehkä se on sitten loppuen lopuksi vain niitä asioita, jotka toteutuu niillä, ketkä siihen uskoo. Tutkimattomia ovat herran tiet, vai miten se meni?
Joo on tainnu tohon 4000 kaloriin mahtuu vähän enempi aktiviteettia, kun on kirmannut vapaana armeijan leivissä "tosi tikissä" ku vankilassa sellissä makaamiseen, huomattavasti pienentyneellä massalla (lihasmassakin varmaan mukavasti vähentynyt, kun ne ei varmaan oo ihan optimaalisinta ravintoa antanut ees sen tuhannen kalorin verran) :D plus en oo missään vaiheessa väittänyt, ettei kalorinkulutus vähene jossain määrin. Väittely on koko ajan ollut sen tiputuksen luonteesta; minä olen väittänyt, että se tulee enimmäkseen kevyemmästä kehonpainosta ja työn vähenemisestä, säästöliekkiin uskovat taas väittäneet, että kehon tehokkuus kasvaa jotenkin huomattavasti.
Joo tota laitoin linkin mm tutkimukseen jossa ylipainoiset naiset söi 90 päivää todella pienet kalorit.. joo mutua vaa :D kukaan ei oo täällä linkannu säästöliekkiä tukevaa kliiniseen tutkimukseen.
Niin voi se olla sitäkin. Ilmapiiri on vähän sellanen vissiin pakkiksel, et näitä idoleita/fitnessammattilaisia uskotaan enempikin, kun itse taas luotan yksinkertaisesti vain enemmän kliinisiin tutkimuksiin/lääketieteellisiin julkaisuihin. Kummassakin varmasti on validia tietoa, en mä sitä kiellä.
Ja tää ei nyt todellakaan ole mulle mikään sellanen, että TÄYTYY olla oikeita tutkimuksia aiheesta, että voin johonkin uskoa. Mutta tälläisissä, missä tää lihapäiden/fitness ihmisten oma kehittelemä broscience on selvässä ristiriidassa tieteellisen tutkimusnäytön kanssa, niin mä pidän jälkimmäistä luotettavampana. Makukysymyksiä toki ;)
Ja missä vaiheessa olen kirjoittanut etten usko ravitsemuksen vaikuttavan hormonitoimintaan tai veriarvoihin..? :D
Periatteessa IIFYM / flexibility diet-hommia? halleluja pyörä keksitty uudestaan.