Mitä söit tänään/eilen? Kysymykset päivittäisestä ruokavaliosta tänne!

Se on toi tietty vaihe. Eka ei tiedetä mitään, sitten tutkitaan ja luetaan, luullaan että tiedetään ja keksitään pyörää uudestaan yms. Sama kaava varmaan jokaisella tuoreella punttaajalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se on toi tietty vaihe. Eka ei tiedetä mitään, sitten tutkitaan ja luetaan, luullaan että tiedetään ja keksitään pyörää uudestaan yms. Sama kaava varmaan jokaisella tuoreella punttaajalla.
Niin voi se olla sitäkin. Ilmapiiri on vähän sellanen vissiin pakkiksel, et näitä idoleita/fitnessammattilaisia uskotaan enempikin, kun itse taas luotan yksinkertaisesti vain enemmän kliinisiin tutkimuksiin/lääketieteellisiin julkaisuihin. Kummassakin varmasti on validia tietoa, en mä sitä kiellä.

Ja tää ei nyt todellakaan ole mulle mikään sellanen, että TÄYTYY olla oikeita tutkimuksia aiheesta, että voin johonkin uskoa. Mutta tälläisissä, missä tää lihapäiden/fitness ihmisten oma kehittelemä broscience on selvässä ristiriidassa tieteellisen tutkimusnäytön kanssa, niin mä pidän jälkimmäistä luotettavampana. Makukysymyksiä toki ;)

"measured REE had fallen by 469 and 635 kJ/d more than predicted and this difference reached 963 and 614 kJ/d by week 8 of treatment in men and women respectively" Joo, tosiaan noin 230 kalorin tiputus (normaalin vähenemisen päälle) onkin varsinainen säästöliekki, joka ESTÄÄ laihtumisen tyystin... :D Ja sekin siis nimenomaan lepo kulutuksesta... Nimenomaan silloin ku näin ton linkin ni laskin sen kategoriaan säästöliekkiä vastaan... ;)

Laskit väärin, tuo(kin) julkaisu on säästöliekin puolesta:). Itse asiassa tuossa sun linkittämässä jutussa todettiin myös energiansaannin rajoituksen laskevan lepoaineenvaihduntaa 7-12 prosenttiyksikköä. Ei se tietenkään laihduttamista täysin estä, ei kai sellaista kukaan väittänytkään, mutta selvästi aineenvaihdunnan adapaatiota tapahtuu ja homma pitää miettiä sen mukaan . Mutta lue tuo Patrickin juttu, siinä on väännetty rautalangasta, että mistä on kyse.

Juu, energian kulutus laskee dietillä, aika selkeä homma. Mutta se mistä eniten olen eri mieltä teidän kanssa on se, että onko sillä niin merkittävää eroa, että voidaan puhua käyttämällä vaikka säästöliekki/ metabolinen vaurio/ mitä näitä nyt on termejä.

Siis se minulla hankaa eniten vastaan tässä väittelyssä, että kun teidän mukaanne painonpudotus hidastuu/lakkaa, pitää syödä ENEMMÄN, kun minä seison tukevasti sanojeni takana, että nimenomaan VÄHEMMÄN. Se on puhtaasti termodynamiikan lainalaisuuksiin uskomista, en voi kertakaikkiaan muuttaa ajatteluani siten, että ne eivät muka pätisi.
Silloin se tarkoittaisi, että energiaa todellakin tulisi tyhjästä.

http://www.livtv.fi/ohjelmat/jutta-...ima-muutos---katso-miehen-uudet-mitat-ja-koot Tässä ei kyllä ole todellakaan tietoa kuinka paljon hän on syönyt jne. mutta kyllä ainakin teidän mukaanne 1600 kalorin päivittäinen vajaus olisi jo melkoista "aineenvaihdunnan kyykyttämistä", eikö? :D

Termodynamiikan lait pätevät myös "metabolisen damagen" kanssa ihan yhtälailla. Sukkapossu on oikeassa, että jos syö vähemmän kuin kuluttaa laihtuu, mutta aineenvaihdunnan hidastuttua voidaan joutua menemään naurettavan alhaisille kaloreille, jotta paino tippuisi. Lisäksi keho ei tällöin enään toimi läheskään niinkuin sen pitäisi, vaan katabolia tila on jo todella suuri, sekä yleinen olotila todella heikko ja vetämätön. Hormonitasot yms menee aivan vituilleen. Puhun nyt myös ihan omasta kokemuksesta t.ex.syömishäiriöinen. 3 vuoden ajalta on labratuloksia ja mä ainakin niihin jo rupean luottamaan, sekä yleinen olotila tuolloin oli hirveä. Nuo labratulokset muuten tukee 100% sitä, että hormonit menee perseelleen ja kilpparin toiminta häiriintyy.

Piti nyt työntää oma lusikka tähän soppaan, mutta tuntui, että olisi jopa jotain järkevää sanottavaa tähän.

Termodynamiikan lait pätevät myös "metabolisen damagen" kanssa ihan yhtälailla. Sukkapossu on oikeassa, että jos syö vähemmän kuin kuluttaa laihtuu, mutta aineenvaihdunnan hidastuttua voidaan joutua menemään naurettavan alhaisille kaloreille, jotta paino tippuisi. Lisäksi keho ei tällöin enään toimi läheskään niinkuin sen pitäisi, vaan katabolia tila on jo todella suuri, sekä yleinen olotila todella heikko ja vetämätön. Hormonitasot yms menee aivan vituilleen. Puhun nyt myös ihan omasta kokemuksesta t.ex.syömishäiriöinen. 3 vuoden ajalta on labratuloksia ja mä ainakin niihin jo rupean luottamaan, sekä yleinen olotila tuolloin oli hirveä. Nuo labratulokset muuten tukee 100% sitä, että hormonit menee perseelleen ja kilpparin toiminta häiriintyy.

Piti nyt työntää oma lusikka tähän soppaan, mutta tuntui, että olisi jopa jotain järkevää sanottavaa tähän.

Se nyt on jokaiselle itsestään selvää, että miinuskaloreilla laihtuu ja plussilla lihoaa. Keskustelu ei koskenut sitä, vaan metabolista kapasiteettia ja sitä että keho on muuntuva . Sukkapossun teorialla jos riviin laitetaan 100 kpl samanaktiivisuus määrän omaavia henkilöitä jotka ovat samanpainoisia ja kehonkoostumus sama on myös kulutus kaikilla henkilöillä about sama.

Valtaosalla kuten allekirjoittaneella on taas eriävä näkemys asioihin, oma kohtaiseen kokemukseen nojaten.

Se nyt on jokaiselle itsestään selvää, että miinuskaloreilla laihtuu ja plussilla lihoaa. Keskustelu ei koskenut sitä, vaan metabolista kapasiteettia ja sitä että keho on muuntuva . Sukkapossun teorialla jos riviin laitetaan 100 kpl samanaktiivisuus määrän omaavia henkilöitä jotka ovat samanpainoisia ja kehonkoostumus sama on myös kulutus kaikilla henkilöillä about sama.

Valtaosalla kuten allekirjoittaneella on taas eriävä näkemys asioihin, oma kohtaiseen kokemukseen nojaten.

Juu, mun oli siis tuolla viestillä tarkoitus kyllä tukea teoriaa kehon sopeutumisesta mataliin kalorimääriin. Ja tottakai jokainen on erillainen ja kuluttaa eri määrän energiaa, vaikka kaksi henkilöä olisivatkin samankokoiset.
En mielestäni kumonnut tuolla viestillä teoriaa tuosta metabolisesta vahingosta. Kummalista, että tuosta sellaisen käsityksen sai...

Edit: Edelleen itsellä omia kokemuksia aiheesta myös ja jotain ''tutkimusdataa'', jos veriarvot ja hormoniarvot ja niiden muuttuminen erittäin matalakalorisen ''dieetin'' takia lasketaan sellaiseksi, ainiin, ei oo vedetty noita labratuloksia pubmedistä tms. vaan ovat ihan itsestä mitattuja, eihän ne sitten mitenkään käy... (tää enemmänkin sukkapossulle)

Edit: Edelleen itsellä omia kokemuksia aiheesta myös ja jotain ''tutkimusdataa'', jos veriarvot ja hormoniarvot ja niiden muuttuminen erittäin matalakalorisen ''dieetin'' takia lasketaan sellaiseksi, ainiin, ei oo vedetty noita labratuloksia pubmedistä tms. vaan ovat ihan itsestä mitattuja, eihän ne sitten mitenkään käy... (tää enemmänkin sukkapossulle)
Ja missä vaiheessa olen kirjoittanut etten usko ravitsemuksen vaikuttavan hormonitoimintaan tai veriarvoihin..? :D

Laitetaan väliin vähän on-topicciakin. Kesäpötsin pienennys on onnistunut vähän liiankin hyvin, joten piti tavoista poiketen laskea eilisen syömisiä. Mittavirhe +- 150 kcal.

18.9..jpg

Tänään söin itse asiassa lähes samat ruoat, -1 banaani ja erilaista leipää. Makaronilaatikkoa riittää vielä huomiseksikin :)

edit: kahvia, teetä ja funlightia en ole merkinnyt

oon tästä ennenkin vääntänyt, mutta siis ei, ei se adaptoidu... Se samankokoinen kroppa vaan tarvii ne samat kalorit päivästä toiseen, se säästöliekki ajattelu on ihan humpuukia.

Mitä se auttaa, jossen kerran usko jokaiseen jonkun "fitnessgurun" kirjoittamaan broscience artikkeliin...? Tää tuli muuten noilla hakusanoilla heti ekojen joukossa The Myth of Metabolic Capacity | swolesister :D

Reverse dieting = kalorit lasketaan tarkkaan dietil, eikä enää niinkään sen jälkeen, kohonnut ruokahalu = boom lihominen, eli kalorit sisään/ulos pätee tässäkin. Ei mitään taikaa.

Ja noi ylempänä kirjoitetut, niin totta kai se kulutus laskee jos liikkuu/ ja vielä kevyemmän kropan kanssa yms, mutta siinä ei todellakaan puhuta mistään isosta erosta, jonka voisi selittää millään kropan tehostumisella. Vaikka sä miten laihduttaisit ja olisit muka säästöliekillä, sä tarviit saman energia määrän kulkea sen 10 kilometrin lenkin. Todennäköisesti vain jos oot ihan paastossa/nälässä, niin tahti on aika huomattavasti hitaammin. Sitä rasvaa on sinne kroppaan varastoitu juuri siitä syystä, että sitä voidaan käyttää tarvittaessa paikkaamaan. Ihan hullunkuristahan kehon olisi ekana laskea suorituskykyä, vähentää työtä, kerran rasvaa on jäljellä runsaasti, myöhemmin ehkä sitten menee rankemmin lihasmassaa jne.

Starvation Mode: Is It A Myth? Is It Real? Is Your Body In It Now?
Starvation Mode is a myth | The Military Diet
Jopa painonvartijoitten sivulla, luulis et ne ois innoissaan, et sais syödä enemmän... :D The Starvation Myth
Näissäkin puhutaan tästä.

Nii ja jos toi säästöliekki juttu oikeesti pitäis paikkaansa, niin sign me up!! :)
Ois mahtavuutta ensin kiristellä jollain 1500 kaloril ja sit mukavasti mun normi kulutus tippuis siit 3000->mihin lie 1800 ku meen sen kuuluisan säästöliekin kans siitä eteenpäin eikö? Voisin syödä vaan jonkun 2500 kalorii päiväs 3500 sijaan ja silti tehdä kaikenlaisia gainssei salilla sekä vieläpä lisätä cardion määrää rajusti (nykysellään hieman välttelen pitkiä lenkkei, ku en kuitenkaan jaksa syödä riittävästi) Tahdon huonon metabolisen kapasiteetin!! :D Kuinka kauan saisin sit suunnilleen nauttii tästä alentuneesta kulutuksesta, bulkattuu lihasmassaa ja tehtyä kestävyyskuntoa huomattavasti parantuneella tehokkuudella, jos nyt vaikka pitäisin nopee kunnon nälkädietin? :) Saisko kuukaudeksi ees?

No kukin tyylillään tottakai, itse aloittaisin mieluusti sillä -1000 kaloria päivässä. Iso vaje, mutta polttaa mukavaa tahtia rasvaa. Pitää vaikka taukoa dietistä kun siltä tuntuu. Syöminen kun siltä tuntuu toimii parhaiten siihen tarkoitukseen mihin se on tarkoitettu = ylläpitoon, jos on massanhankinta tai laihduttaminen hakusessa, kalorien tarkka laskeminen on kyllä melko tärkeää lopputuloksen kannalta.

Tolla jälkimmäisellä tarkoitin, että jos tuo säästöliekki olisi oikeasti olemassa, ja ns termostaatin tapainen kuten tuolla jossain teksteissä luki, niin eikö se tarkottaisi, että aina sitä mukaan kun laittaisit lisää miinuksia niin keho vaan säästäisi enemmän? Eli toisin sanoen olisi täysin mahdoton laihduttaa. :D Aina se kurois sen vajauksen umpeen sopeuttamal, vaikka kuinka vähän yrittäisit olla "miinuksilla"

Ihminen ei ole mikään ikiliikkuja, joka vaan tehostuu sitä myöden kun energia vähenee.

No kertokaas mulle, kuinka iso ero kulutuksessa, jos mulla olisi nyt ihan maksimaalinen metabolinen vaurio aka säästöliekki päällä, mutta kaikki muu olisi samaa (painaisin saman ja lihasmassa olisi sama. Tekisin täsmälleen saman työmäärän salilla/lenkillä/arjessa mitä ennenkin) Kuinka paljon keho pystyisi karsimaan tästä mun nykysest n. 3000-3200 ylläpito määräst muun pysyes muuttumattomana? Kysyn vaan siksi, että jos se on suht maltillinen luku, niin sitten en käsitä miten voi nillittää, et se estää laihtumisen kokonaan, ja jos se on iso niin, kyseenalaistan vahvasti.. ;) Which is it?

Ymmärrän. Ehkä se on sitten loppuen lopuksi vain niitä asioita, jotka toteutuu niillä, ketkä siihen uskoo. Tutkimattomia ovat herran tiet, vai miten se meni? :)

Joo on tainnu tohon 4000 kaloriin mahtuu vähän enempi aktiviteettia, kun on kirmannut vapaana armeijan leivissä "tosi tikissä" ku vankilassa sellissä makaamiseen, huomattavasti pienentyneellä massalla (lihasmassakin varmaan mukavasti vähentynyt, kun ne ei varmaan oo ihan optimaalisinta ravintoa antanut ees sen tuhannen kalorin verran) :D plus en oo missään vaiheessa väittänyt, ettei kalorinkulutus vähene jossain määrin. Väittely on koko ajan ollut sen tiputuksen luonteesta; minä olen väittänyt, että se tulee enimmäkseen kevyemmästä kehonpainosta ja työn vähenemisestä, säästöliekkiin uskovat taas väittäneet, että kehon tehokkuus kasvaa jotenkin huomattavasti.

Joo tota laitoin linkin mm tutkimukseen jossa ylipainoiset naiset söi 90 päivää todella pienet kalorit.. joo mutua vaa :D kukaan ei oo täällä linkannu säästöliekkiä tukevaa kliiniseen tutkimukseen.

Niin voi se olla sitäkin. Ilmapiiri on vähän sellanen vissiin pakkiksel, et näitä idoleita/fitnessammattilaisia uskotaan enempikin, kun itse taas luotan yksinkertaisesti vain enemmän kliinisiin tutkimuksiin/lääketieteellisiin julkaisuihin. Kummassakin varmasti on validia tietoa, en mä sitä kiellä.

Ja tää ei nyt todellakaan ole mulle mikään sellanen, että TÄYTYY olla oikeita tutkimuksia aiheesta, että voin johonkin uskoa. Mutta tälläisissä, missä tää lihapäiden/fitness ihmisten oma kehittelemä broscience on selvässä ristiriidassa tieteellisen tutkimusnäytön kanssa, niin mä pidän jälkimmäistä luotettavampana. Makukysymyksiä toki ;)

Ja missä vaiheessa olen kirjoittanut etten usko ravitsemuksen vaikuttavan hormonitoimintaan tai veriarvoihin..? :D

Ööö...?

Nyt vituttaa, ja ihan helvetinmoinen itseinho.
Kävi nimittäin se mistä luulin pääseeni eroon :( ahminta. Meni kokojyvä paahtopaistipatonki, irtokarkkipussi, pingviinituutti, pieni marabou suklaalevy + daim suklaapötkö. Ja "muutama" 5? omatekoista sämpylää hillolla.
Voi vittu kun voikin olla morkkis ja ennenkaikkea surullinen olo, kun en näköjään ookkaan päässyt tästä eroon.
Alla kyllä tälle päivälle kova jalkatreeni, mutta eipä paljon lohduta. Ei voisi ulkopuolinen musta uskoa tällästä... oon nimittäin keskimääräistä paremmassa kunnossa, vaikka ite sanonkin. Viime aikoina jopa kyselty treenaanko kisoihin jne... Luojan kiitos että treenaan kovaa ja syön näitä repsahduksia lukuun ottamatta terveellisesti n 2300 kcal pvä. Niin nää ei ulkopuolisin silmin näy!
Mutta oli pakko avautua. Niin älyttömän paska fiilis :( miks ei voi oppia :( nyt vaan lopetettava kun ei oo ihan lähtenyt lapasesta, tän kun nimittäin alottaa niin vois jatkaa koko päivän. Lidlin paistopiste mielessä, mutta nyt vaan pysyttävä kovana, niin ehkä se puntari ei ihan mahottomasti huomenaamuna värähdä!! vittuuu.....

livestrong, eikös tyypit pidä mättöpäiviä ihan tulosten parantamiseksi...? :D (Ethän syö vahingossa liian vähän joko kokonaismäärältä tai jotain tiettyä ravintoainetta?)

Periatteessa IIFYM / flexibility diet-hommia? halleluja pyörä keksitty uudestaan.

Googletin IIFYM. En tiennytkään et normaalille perusterveelle syömiselle on keksitty noin hieno nimi. Mm. "oikeat" ja "väärät" ruoat mainittu.

hih, kiitti Mari91 lohdutuksesta :) mutta mun kohalla taitaa mennä vähän yli, ei oo enään hiilaritankkaus kun sen verta rasvaakin noissa syömisissä.. ja tiiän jo huomisen että olo ei oo varmaan kaikista energisin, mutta iteppä söin niin kestettävä on!
Oon tota asiaa miettinyt ja ajatellutkin että syön ehkä vieläkin liian vähän, koska paino vaan tippuu. Tuntuu vaan niin uskomattomalta koska oon lyhyt ja syön kuitenkin jo päivässä n. 2327 kcal . HH202, R80 ja PROT 185. Mutta treenit on kyllä kovia, isojen perusliikkeiden ympärille koostuu treenit.

Heräilen aamuyöstä, n. klo 4-5 aikaan. Ja jotenkin kroppa on tyhjän oloinen ja huutaa ruokaa. Ja luulenkin osittain herääväni nälkään. Oon tehnyt iltapala muutoksiakin, ennen oli protskupitoinen, mutta sillä ei uni riittänyt mihinkään. Nyt syön ison annoksen kaurapuuroa illalla ja sekaan munan valkuaisia.... Mutta ei puuronkaan hiilarit tunnu riittävän. Pitäsköhän noita makroja vähän korjailla, esim protskuja vähän vähemmälle ja hiilaria lisää ? siis koko päivän osalta ajatellen..
Nyt syön näin:
klo6: RAHKA + 20G PÄHKINÖITÄ + 120G BANAANI + KALORITONTA SOPPAA
klo9: PUURO 55G HIUTALEITA + 2 KOKONAISTA MUNAA + 3 VALKUAISTA+ 100G MUSTIKOITA+ SOPPAA
klo12 : RIISIÄ 150G (keitetty paino) + KANAA 100G + ÖLJYÄ 10G + PARSAKAALIA 100G + KURKKU/TOMAATTIA/PINAATTIA
klo15: KAURASYDÄN LEIPÄ (molemmat puolet ) + 50G AVOKADOA + 50 HK LEIKETTÄ + TOMAATTIA/KURKKUA
klo18: RIISIÄ 150G + LOHTA TAI JAUHELIHAA 100G + PORKKANA 100G + TOMAATTIA/KURKKUA /PINAATTIA
klo 21: PUUROA 45G + 5 MUNAN VALKUAISTA + MUSTAHERUKOITA

+ palautusjuoma treenin päälle

Tälläsellä siis mennään niinkun noin pääsääntöisesti ja nuo kellonajat siis suuntaa antavia, en mä nyt kello kaulassa syö mutta 2-4 h välein kuitenkin... ja sitten no nää mässypäivät aina johonkin väliin :( eipä ollut taas usempaan viikkoon ollut, mutta nyt kävi näin..

ja joo pääsin jo irti ruokavalion noudattamisesta, mutta nyt taas palattu tähän, koska jotenkin toimii paremmin kun tietää mitä syö niin on vaan niin helppoa, ei tarvii aina miettiä. Tai no puolensa tässäkin... nimittäin oon kaikki tai ei mitään tyyppiä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom