Mitä söit tänään/eilen? Kysymykset päivittäisestä ruokavaliosta tänne!

Tuo on toki yksilökohtaista; ei keskitysleirillä ollut läskejä, mutta selitäppä jollekkin bikinifitnesstytölle, joka valittaa kilppareita. Ei maailma käytäntö aina kohtaa teoriaa, vaikka fysiikan laki onkin useimmiten aivan pätevä. Aletaan kuitenkin olemaan aika helvetin kaukana alkuperäisestä, mutta eikö se sinusta ole jo psykologisesti paljon mielekkäämpää vetää dieettiä niin, että alussa on kuitenkin normaali liikuntamäärä + paljon kaloreita, kun taas se että on normi liikuntamäärä + vähemmän kaloreita? Ekassa tilanteessa on huomattavasti "turvallisempaa", kun on vara tehdä säätöä kireämmälle tarpeen vaatiessa. Eikä nyt lähdetä sille syö, kun siltä tuntuu, koska en nyt näe sitä ehkä bodauspiireissä suositeltavimmaksi. Kyllä tiedän, että pätkäpaasto toimii ja 3h ruokailuvälinei takaa mitään, mutta kuitenkin.

Toista kappalettasi en ymmärtänyt.
No kukin tyylillään tottakai, itse aloittaisin mieluusti sillä -1000 kaloria päivässä. Iso vaje, mutta polttaa mukavaa tahtia rasvaa. Pitää vaikka taukoa dietistä kun siltä tuntuu. Syöminen kun siltä tuntuu toimii parhaiten siihen tarkoitukseen mihin se on tarkoitettu = ylläpitoon, jos on massanhankinta tai laihduttaminen hakusessa, kalorien tarkka laskeminen on kyllä melko tärkeää lopputuloksen kannalta.

Tolla jälkimmäisellä tarkoitin, että jos tuo säästöliekki olisi oikeasti olemassa, ja ns termostaatin tapainen kuten tuolla jossain teksteissä luki, niin eikö se tarkottaisi, että aina sitä mukaan kun laittaisit lisää miinuksia niin keho vaan säästäisi enemmän? Eli toisin sanoen olisi täysin mahdoton laihduttaa. :D Aina se kurois sen vajauksen umpeen sopeuttamal, vaikka kuinka vähän yrittäisit olla "miinuksilla"

Ihminen ei ole mikään ikiliikkuja, joka vaan tehostuu sitä myöden kun energia vähenee.

No kertokaas mulle, kuinka iso ero kulutuksessa, jos mulla olisi nyt ihan maksimaalinen metabolinen vaurio aka säästöliekki päällä, mutta kaikki muu olisi samaa (painaisin saman ja lihasmassa olisi sama. Tekisin täsmälleen saman työmäärän salilla/lenkillä/arjessa mitä ennenkin) Kuinka paljon keho pystyisi karsimaan tästä mun nykysest n. 3000-3200 ylläpito määräst muun pysyes muuttumattomana? Kysyn vaan siksi, että jos se on suht maltillinen luku, niin sitten en käsitä miten voi nillittää, et se estää laihtumisen kokonaan, ja jos se on iso niin, kyseenalaistan vahvasti.. ;) Which is it?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan omakohtaisesta kokemuksesta väitän tuota mukautumista tapahtuvan. Oma dieettini alkaa olemaan loppuvaiheessa ja olin mennyt useamman viikon kalorit siinä 2300-2400kcal. Paino oli pysähtynyt paikalleen yli viikoksi. Pidimme treenikaverin kanssa mättöpäivän missä söin lähemmäs kymppitonnin normaalipäivän päälle ja palasin heti seuraavasta päivästä lähtien samoihin dieettikaloreihin. Mättöpäivänä tullut reilu kolme kiloa lähti noin viikossa ja sen jälkeen paino lähti taas tasaiseen laskuun. Sama efekti on käynyt aiemmallakin dieetillä. Eli tuossa todennäköisesti kroppa on mukautunut tuohon kalorimäärään eikä näe enää tarpeelliseksi luopua rasvasta, mutta tuo reilu tankkaus sekoittaa metaboliaa sen verran, että samat dieettikalorit ovat sen jälkeen ns. uusi tilanne ja paino laskee taas. Toki tuo voi olla yksilöllistä, mutta oma kroppani toimii noin. Toinen vaihtoehto olisi voinut olla lähteä kiristämään vielä kaloreista, mutta kuka aikuinen mies haluaa lähteä kituuttamaan jollain 2000 kalorilla jos ei ole kisadieetillä.

No kukin tyylillään tottakai, itse aloittaisin mieluusti sillä -1000 kaloria päivässä. Iso vaje, mutta polttaa mukavaa tahtia rasvaa. Pitää vaikka taukoa dietistä kun siltä tuntuu. Syöminen kun siltä tuntuu toimii parhaiten siihen tarkoitukseen mihin se on tarkoitettu = ylläpitoon, jos on massanhankinta tai laihduttaminen hakusessa, kalorien tarkka laskeminen on kyllä melko tärkeää lopputuloksen kannalta.

Tolla jälkimmäisellä tarkoitin, että jos tuo säästöliekki olisi oikeasti olemassa, ja ns termostaatin tapainen kuten tuolla jossain teksteissä luki, niin eikö se tarkottaisi, että aina sitä mukaan kun laittaisit lisää miinuksia niin keho vaan säästäisi enemmän? Eli toisin sanoen olisi täysin mahdoton laihduttaa. :D Aina se kurois sen vajauksen umpeen sopeuttamal, vaikka kuinka vähän yrittäisit olla "miinuksilla"

Ihminen ei ole mikään ikiliikkuja, joka vaan tehostuu sitä myöden kun energia vähenee.

No kertokaas mulle, kuinka iso ero kulutuksessa, jos mulla olisi nyt ihan maksimaalinen metabolinen vaurio aka säästöliekki päällä, mutta kaikki muu olisi samaa (painaisin saman ja lihasmassa olisi sama. Tekisin täsmälleen saman työmäärän salilla/lenkillä/arjessa mitä ennenkin) Kuinka paljon keho pystyisi karsimaan tästä mun nykysest n. 3000-3200 ylläpito määräst muun pysyes muuttumattomana? Kysyn vaan siksi, että jos se on suht maltillinen luku, niin sitten en käsitä miten voi nillittää, et se estää laihtumisen kokonaan, ja jos se on iso niin, kyseenalaistan vahvasti.. ;) Which is it?

Mikäli oot kroppas saanut ns. säästöliekille on silloin kropassa paljon muutakin muutosta kun vain kalorinkulutus.
Hormonitasot, kortisolitasot, lisämunuaiset kaikki vaikuttaa kropan toimintaan ja aivan varmasti näissä on muutoksia silloin, kun kroppa on ajettu "säästöliekille".
Eli todellisuudessa et pysty mitenkään treenaamaan samalla intensiteetillä ja teholla jos olet "säästöliekillä".
Mitä alhasemmat kalorit ja mitä kovempi treeni, on väistämätön tosiasia, että jossain vaiheessa kropan hormonitasot menee vituralleen.
Ja tarkotan nyt tällä sellasta metabolista vahinkoa, josta ei ihan viikossa tai parissa toivuta.

Ymmärrän. Ehkä se on sitten loppuen lopuksi vain niitä asioita, jotka toteutuu niillä, ketkä siihen uskoo. Tutkimattomia ovat herran tiet, vai miten se meni? :)

Tosta linkistä "Monella liian vähän syövällä painonlasku kuitenkin jumittuu pysyvästi ja syömisen lisääminen hieman pienempään kalorivajeeseen aloittaa painonlaskun uudelleen" ^^BULLSHIT :D Just tollanen jonkun wannabe fitnesstietäjän blogaus, ei mitään arvoa.

Se vaan on yksinkertaisesti niin, että jos paino ei putoa, kalorivajetta EI ole. Mitä tehdä silloin? Vähentää kalorimäärää, EI lisätä sitä. Jos siis _painonpudotus_ on hakusessa. Piste. Jos joku ei tätä usko, ni varmaan turha alkaa väittelee, alkaa olla sama kuin väittelis uskovaisen kanssa jumalan olemassaolosta.. :D

Älä nyt jaksa jauhaa paskaa kun et tiedä asiasta selvästi yhtään mitään. Kannattaisi ensin vetää joskus itsensä oikeasti kireään kuntoon tai valmentaa jotain muita, niin voi täällä ehkä sen jälkeen enemmänkin mutuilla näitä asioita. "Kerran vedin kuukauden mittaisen dieetin vähentämällä vain syömisiäni" Jes:wtf:

Ei adaptoidu. Tosin oppii joo jonkin verran edullisemman juoksutekniikan, mutta jälleen kerran, silloinkin on kyse työmäärän vähenemisestä, ei muusta.
No kun vittu adaptoituu :D Onko sulla vaikka heittää jotain lähdettä tälle "faktalle"?

- - - Updated - - -

Se vaan on yksinkertaisesti niin, että jos paino ei putoa, kalorivajetta EI ole.

Kyllä.
Mitä tehdä silloin? Vähentää kalorimäärää, EI lisätä sitä.

Kyllä ja ei. Jos kalorit on jo jotain 1000kcal päivässä niin ei sitä nyt helvetti vähennetä. Eikä kyllä lisätä liikuntaakaan. Tuossa vaiheessa aineenvaihdunta on ihan kastemadon tasolla ja sitä pitäisi ruveta ajamaan ylöspäin jotta saadaan se toimimaan kunnolla. Pitkällä aikavälillä myös rasva palaa paremmin näin.

- - - Updated - - -

Jos joku ei tätä usko, ni varmaan turha alkaa väittelee, alkaa olla sama kuin väittelis uskovaisen kanssa jumalan olemassaolosta.. :D

Vaikea siitä on väitellä. Jumalan olemassaoloa ei voi tieteellä todistaa eikä toisaalta tieteellä voi todistaa ettei Jumala olisi olemassa.

- - - Updated - - -

Ymmärrän. Ehkä se on sitten loppuen lopuksi vain niitä asioita, jotka toteutuu niillä, ketkä siihen uskoo. Tutkimattomia ovat herran tiet, vai miten se meni? :)
Katopa vaikka Layne Nortonin eka Metabolic Damage video youtubesta. Norton on valmentanut ja nähnyt lukemattomia kisaajia ja kertoo tuossa kuinka on kohdannut satoja tapauksia, joissa on jäätävä määrä liikuntaa ja hirvittävän matalat kalorit. Silti ei laihduta. Tuossako ei ole sun mielestä aineenvaihdunnalla tapahtunut mitään? Vai kusettavatko nuo kaikki sadat kisaajat? Vai laskettiinko kalorit kenties väärin? :rolleyes:

No kun vittu adaptoituu :D Onko sulla vaikka heittää jotain lähdettä tälle "faktalle"?
Effects of a very-low-calorie diet and physical-training regimens on body composition and resting metabolic rate in obese females. tää nyt on eka mikä tuli googlest vastaan haulla.

Kyllä ja ei. Jos kalorit on jo jotain 1000kcal päivässä niin ei sitä nyt helvetti vähennetä. Eikä kyllä lisätä liikuntaakaan. Tuossa vaiheessa aineenvaihdunta on ihan kastemadon tasolla ja sitä pitäisi ruveta ajamaan ylöspäin jotta saadaan se toimimaan kunnolla. Pitkällä aikavälillä myös rasva palaa paremmin näin.
No jos sul on kalorit 1000kcal päivässä ja kaikki teet normaalisti, niin takuulla sun paino putoaa.

Vaikea siitä on väitellä. Jumalan olemassaoloa ei voi tieteellä todistaa eikä toisaalta tieteellä voi todistaa ettei Jumala olisi olemassa.
Joo, no se on totta. Mut tää säästöliekin myyminen on mulle vähän ku joku yrittäis tyrkyttää uskontoa, tarviin kunnon näytöt, jos pitäis alkaa uskookkin.. ;)

Katopa vaikka Layne Nortonin eka Metabolic Damage video youtubesta. Norton on valmentanut ja nähnyt lukemattomia kisaajia ja kertoo tuossa kuinka on kohdannut satoja tapauksia, joissa on jäätävä määrä liikuntaa ja hirvittävän matalat kalorit. Silti ei laihduta. Tuossako ei ole sun mielestä aineenvaihdunnalla tapahtunut mitään? Vai kusettavatko nuo kaikki sadat kisaajat? Vai laskettiinko kalorit kenties väärin? :rolleyes:
En jaksa, ei kiinnosta, joku random fitnessäijä, ku saa elantonsa muitten valmentamisesta, ei yhtään oma lehmä ojassa varmasti.. :D

Tässä vielä lisää: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC425077/pdf/jcinvest00131-0160.pdf
http://www.medscape.com/viewarticle/414354

Joko riittää näyttö, että ihan puhtaasta myytistä puhutaan..? ;) Mulle ainakin

"there is an "urban legend" that states that if an individual drops below an intake of about 1400 calories/day (or perhaps 1200), the metabolism will "shut down" and he or she will "hold on to fat" and will not lose weight. This is a common argument against LCD and VLCD in weight loss discussions. So far, I have yet to find medical/scientific verification of this phenomenon."

Kannattaisko ehkä katsoa? Layne Norton = random fitnessäijä? Ei helvetti. Sua tyhmempiä ovat ainoastaan ne, jotka uskovat noita sun juttujas...

Joo tyhmyys on just sitä et ei tiedä kaikkia henkilöitä, juur tyhmyyden määritelmä sanakirjasta ;) No luitko noi mun linkkaamat tutkimukset vähä kalorisen dietin vaikutuksista...? Miten mahtokaa olla sen säästöliekin laita?

Joo tyhmyys on just sitä et ei tiedä kaikkia henkilöitä, juur tyhmyyden määritelmä sanakirjasta ;) No luitko noi mun linkkaamat tutkimukset vähä kalorisen dietin vaikutuksista...? Miten mahtokaa olla sen säästöliekin laita?

Ei tarvitse lukea, koska jos väittää, että se aineenvaihdunta ei sopeudu niin ei tiedä mistään mitään. Otetaas vaikka sellanen esimerkki, että tosi tikissä oleva jenkkisotilas joka vetää 4000kcal että saa ylläpidettyä painonsa, joutuu sotavangiksi ja saa siel vaikka alle 1000kcal sapuskaa päivässä. Alussahan se toki laihtuu, mutta pian se painon putoaminen loppuu ja se pysyy hengissä niillä alle 1000kcal kaloreilla. Sun logiikalla ku aineenvaihdunta ei sopeudu niin sehän kuolis hetkessä? Samalla tavalla johonki erämaahän eksyneet ja haaksirikkoutuneet yms. ovat selvinneet hengissä pitkiä aikoja pienillä kaloreilla ku kroppa on sopeutunut niillä selviämään. Osaatko kertoa miten edellä mainitun kaltaiset selviytymistarinat ovat olleet mahdollisia, jos kerta aineenvaihdunta ei sopeudu? Ehkä ne on kusettaneet ja oikeasti siellä on ollu joku McDonalds siel autiolla saarella mistä ne on käyny mättää kaloreita. Tai kenties pyhällä hengellä ovat selviytyneet päivästä toiseen parin tonnin kalorivajeessa?

Otetaas vaikka sellanen esimerkki, että tosi tikissä oleva jenkkisotilas joka vetää 4000kcal että saa ylläpidettyä painonsa, joutuu sotavangiksi ja saa siel vaikka alle 1000kcal sapuskaa päivässä.
Joo on tainnu tohon 4000 kaloriin mahtuu vähän enempi aktiviteettia, kun on kirmannut vapaana armeijan leivissä "tosi tikissä" ku vankilassa sellissä makaamiseen, huomattavasti pienentyneellä massalla (lihasmassakin varmaan mukavasti vähentynyt, kun ne ei varmaan oo ihan optimaalisinta ravintoa antanut ees sen tuhannen kalorin verran) :D plus en oo missään vaiheessa väittänyt, ettei kalorinkulutus vähene jossain määrin. Väittely on koko ajan ollut sen tiputuksen luonteesta; minä olen väittänyt, että se tulee enimmäkseen kevyemmästä kehonpainosta ja työn vähenemisestä, säästöliekkiin uskovat taas väittäneet, että kehon tehokkuus kasvaa jotenkin huomattavasti.

Keho kun ei ole laskuri, että yksi plus yksi on aina kaksi ja sitä rataa, vaan keho ja olosuhteet muuttuvat ja adaptoituvat kokoajan. Tämän olen huomannu itseni kohdalla esim siinä, että ylläpito kalorit ovat jopa 700kcal suuremmat kuin 2 vuotta sitten vaikka painoa on tullut vain n.5 kiloa lihasmassana, rasvaprosentin pysyessä samana siellä kympin tuntumassa ja aerobiset liikuntamäärät huomattavasti vähäisempiä. Tuon sun kalorikaavas mukaan tommonen määrä painoa lisäisi kulutusta vain tyyliin 100 kcal. En sitten tiedä mihin syömäni kalorit menee, varmaan mul on lapamato tai jotain jos aineenvaihdunnan adaptaatioita ei ole olemassa.

Henkilökohtaisesti mulle ihan sama vaikka joku söisi dieettinsä vaikka käpyjä, ei ole multa pois. Typerää juupas eipäs väittelyä kokoajan missä vain yritetään todistaa olevansa oikeassa heittelemällä jotain nettilinkkejä puolesta ja vastaan.

Jumalauta, mitä täällä taas tapahtuu? :D sukkapossu on nyt vaan niin väärässä kuin olla voi. Ei usko fitnessgurujen broscienceen ja sitte mutulla väittää faktoja vastaan, hyvähyvä.

Jumalauta, mitä täällä taas tapahtuu? :D sukkapossu on nyt vaan niin väärässä kuin olla voi. Ei usko fitnessgurujen broscienceen ja sitte mutulla väittää faktoja vastaan, hyvähyvä.

Teoriaan on helppo perustaa, kun ei ole minkäänlaista käytännön kokemusta asiasta. Olen ehkä geneettinen friikki, lasken väärin kalorit tai puhun paskaa, mutta on mielestäni kummaa, että idioottimaisesti painoni on täysin sama nyt ~3200 kcal ruokavaliolla ja olen ehkä aavistuksen kireämpi ja täydempi kuin ~2300 - ~2500 kcal ruokavaliolla. Kulutus on mielestäni jossain määrin pienempi tämän hetken ruokavaliollani.

Sen kyllä voin sanoa, että kroppa on kuitenkin kohtuu kestävä. Olen monesti dieetannut ihan helvetin tyhmästi, mutta kuitenkin niistä on aika hyvin päästy selviämään. Paskemmalla tuurilla en tällä hetkellä todellakaan pystyisi syömään päälle 3000 kcal, vaikka olenkin päälle 90 kg mieshenkilö. Kuitenkin kun on aikanaan vedelty luupäänä pidempiä aikoja jollain 1500-2000kcal dieeteillä yhdistettynä siihen, että on tehty 5krt sali ja 6krt 40-90min aerobinen viikossa.

Näiden kokemuksien myötä voin ainakin omakohtaisesti sanoa, että ei nuo kisaajat/valmentajat/kokeneemmat aina ihan paskaa puhu, vaikka itsekin olen suurena tietäjänä kulkenut omia polkuja.

Joo on tainnu tohon 4000 kaloriin mahtuu vähän enempi aktiviteettia, kun on kirmannut vapaana armeijan leivissä "tosi tikissä" ku vankilassa sellissä makaamiseen, huomattavasti pienentyneellä massalla (lihasmassakin varmaan mukavasti vähentynyt, kun ne ei varmaan oo ihan optimaalisinta ravintoa antanut ees sen tuhannen kalorin verran) :D plus en oo missään vaiheessa väittänyt, ettei kalorinkulutus vähene jossain määrin. Väittely on koko ajan ollut sen tiputuksen luonteesta; minä olen väittänyt, että se tulee enimmäkseen kevyemmästä kehonpainosta ja työn vähenemisestä, säästöliekkiin uskovat taas väittäneet, että kehon tehokkuus kasvaa jotenkin huomattavasti.

Ok. Eli pelkkä liikunnan loppuminen tiputtaa kaloritarvetta yli 3000kcal... Sun yleissivistyksen huomioon ottaen en oleta sinun tuntevan tuota Jolon tapausta, mutta osaatko kertoa miksi nuo kuvan suomalaiset eivät ole ripped-out-of-their-fucking-minds, vaikka ovat 4,5 kuukautta eläneet todella pienillä kaloreilla syöden jotain torakoita yms. Sun mielestä ovat siis syöneet liikaa kaloreita kun eivät ole laihtuneet kisakuntoon?

Jolon saarelta vapautunut Fränti: Sieppauksesta alkoi uusi elämä - Suomalaispariskunnan sieppaus Jemenissä - Ulkomaat - Helsingin Sanomat

Joo tota laitoin linkin mm tutkimukseen jossa ylipainoiset naiset söi 90 päivää todella pienet kalorit.. joo mutua vaa :D kukaan ei oo täällä linkannu säästöliekkiä tukevaa kliiniseen tutkimukseen.

Tää alkaa olla jo melkoista vänkäämistä, mutta sentään ketjun aihe on sinnepäin trollien ruokkimiseen. :face: Vai vetäiskö joku mode jo rajan tälle ja keskustelu lähemmäs ketjun aihetta?

Tosta linkistä "Monella liian vähän syövällä painonlasku kuitenkin jumittuu pysyvästi ja syömisen lisääminen hieman pienempään kalorivajeeseen aloittaa painonlaskun uudelleen" ^^BULLSHIT :D Just tollanen jonkun wannabe fitnesstietäjän blogaus, ei mitään arvoa.

Sekin yksi enemmä ku puolesta olevat on postannu kontrolloituja tutkimuksia. :)

Mun mielestä tohon "wannabe fitnesstietäjän" blogaukseen oli ihan linkitettynäkin tutkimustuloksia. Toisaalta samapa se tähän on mitään linkittää, kun sukkapossulle kaikki hänen mielipidettään vastaan olevat voi torpata "wannabe fitnesstietäjinä" ja "random fitnessäijinä" vailla muuta perustelua :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom