Mitä söit tänään/eilen? Kysymykset päivittäisestä ruokavaliosta tänne!

Ai mä oon ensimmäinen joka on syöny vähärasvasella ruokavaliolla? Mä varmaan kuolla kupsahdan huomenna kun ei tule maagista 1g rasvaa/painokilo.

En usko että huomenna kuolet, mutta se nyt vaan on fakta, että rasvoilla on ihmiselimistössä lukuisia tärkeitä tehtäviä ja hiilareilla ei niitä ole käytännössä yhtään(energianlähde). Ilman laadukkaita rasvoja ihminen ei varmasti elä yhtä pitkään ja erilaisia sairauksia tulee esiintymään enemmän. Mutta se on toisaalta totta, että toiset tarvitsevat hieman enemmän ja toiset vähemmän rasvoja, mutta sellaista ihmistä ei ole, joka niitä ei tarvitsisi lainkaan.

Nykyään länsimaalaiset ovatkin niin sairaita, johtuen osittain teollisesti prosessoidusta, huonoja rasvoja sisältävästä hiilarihötöstä.

Ja vielä tuosta ruokavaliostasi sen verran että kasvikset ja vihannekset puuttuvat täysin. Niitä ei voida korvata pillereillä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielipiteitä...

22v nainen, 168cm / 58kg
Vältän laktoosia, viljoja lisäilen pikkuhiljaa (takana -27kg painonpudotus vhh:lla), rasvaa kohtuullisesti.
Tavoitteena saada kesäksi mahd. "kireä" kroppa, rasvaprosentti huitelee tällähetkelle n.24%.
Liikuntana ainoastaan aamuaerobinen + lenkkeilyt koirien kanssa. Myöhemmin keväällä salille.
Kevyen hölkän aloitan heti kun polvi kestää ("ruhjevamma").

Tänään:

Aamupala
1dl kaurahiutale
200g raejuusto
50g pakastemansikoita

Välipala
Ruisleipä
Kalkkunaa
Juustoa

Pääruoka
Kanasalaatti sis. friseesalaatti, tomaatti, kurkku, feta (17%), oliivi, 1kpl broilerin fileepihvi (itsemaustettu), kermaviilistä (10%) tehty valkosipulikastike

Iltapala
100g raejuustoa
50g pakastemansikoita

Missäs on lounas? kaksi pääruokaa päivässä, niin jaksat kunnolla siellä salilla. Rasvojakaan en näe ollenkaan. Näistä kahdesta on minun mielestä hyvä lähteä muuttamaan ruokavaliotasi. Kun aloitat salin, niin voit toiselle pääaterialle lisäillä hiilareita. :)

Minun oma kysymykseni liittyy mieheeni. Laskin eilen hänen päivittäisen syömisen ja kaloreita tuli vähän reilu 2000. Miehellä on pituutta 180cm ja painoa 75kg. Salia harrastaa n. 3 kertaa viikossa 1-jakoisella ja sen lisäksi saataa kerran pari mennä tekemään aerobisen treenin salille crosstrainerilla tms. Äijä sanoo, ettei yritä kasvatella kokoaan, mutta kyllä se sillon tällön myöntää, että isommat lihakset olisivat ihan kiva juttu. Ollaan monesti väitelty asiasta, ettei se syö tarpeeksi ja eilen sitten päätin lyödä sille eteen mustaa valkoisella, kirjasin sen syömiset ja menin kiloklubiin laskemaan sen energiankulutuksen. Haluaisiko joku nyt sitten kertoa, tai kirjata tähän jonkun esimerkin päivän syömisistä? naisena en tiedä paljoakaan miesten syömisistä paitsi, että enemmän ne yleensä syö kuin naiset. hah.

Näin mustini mukaan mieheni yleensä syö.

Aamulla
kaurapuuro, seassa kaiken maailman siemeniä
Hillonsilmä
(joskus tähän päälle rahka)

Töissä tai koulussa
Makaroonilaatikko
Salaatti
Maitolasillinen

Välipala
Rahka
Hedelmä tai pari leipää

Päivällinen
n.300 g jauhelihaa
annos pastaa

Iltapala
Maitorahkaa
Pari leipää + kinkut sun muut päälliset
joskus joku hedelmä

Äijä käyttää leivän päällä ja paistaessa öljyä, ei käytä suolaa. Suhteellisen usein se ei jaksa tehdä mitään pastaa, riisiä tms. ruuaksi ja silloin vokkaa vain pakastekasviksia lihan/kalan kaveriksi. Ei se kuuntele minua, kun sanon, että pitää syödä paljon ja käyttää vähän suolaa ja reilummin öljyä jotta se sali menisi paremmin. On myös usein aika väsynyt ja todella huonomuistinen, eli ei rasvaa voisi syödä myös sen takia enemmän, että aivot saisi sitä. Voisiko joku kiltti nyt sanoa, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, mitä lisätä ja minkä takia, jotta voin kertoa miehelleni kunnolla vähän ravitsemuksesta. :worship:

Ei sitä rasvaa tarvia kuin sen mitä hormooni toimintoihin yms tarvitaan. 50-70g riittää kyllä aikuiselle miehelle. Loput on sitten vain turhaa paskaa joka hidastaa aineenvaihduntaa.

E: ja piparille, kyllä miehesi syö totaalisen aivan liian vähän. Tuplasti sais syödä.

Aamiainen
50-60g puuroa
1 ruisleipä täytteillä
100g jauhelihaa
250g rahkaa
kahvia muutama kupillinen

Lounas
120g ohraa
150g kaikenlaista lihaa
3 tl öljyä

Välipala
250g rahkaa
n. 60g puuroa
pala omenaa
100g jauhelihaa

Päivällinen
50g ohraa
2 ruisleipää
150g jauhelihaa
50g lihapyörykkää
1 kananmuna
4 tl öljyä

Iltapala
3 kananmunaa
250g rahkaa
1-1.5 tl öljyä

Löysin tälläiset syömiset täältä ja laskin energian saannin tuli vähän vajaa 3000 kcal. Tälläisillä mäsäytyksillä varmasti lähtisi äijäni energiataso nousuun. Hänellä on vain ongelmana suolan ja kananmunan keltuaisten pelko. Pelkää vissiin saavansa saman tien jonkun sydärin jos laittaa suolaa ruokaan tai syö pari kokonaista munaa päivässä. Mutta jos aikuinen mies on suhteellisen aktiivinen arkielämässä ja käy vielä kolmesti salilla ja päälle 1-2 aerobista reeniä, niin pakkohan hänen on saada sitä suolaa, ihan ruokaan lisättynäkin. Ja eihän keltuaisissa ole mitään huonoa. Eihän niissä ole huonoa kolesteroolia? Minua turhauttaa kun mies valittaa väsymystään, mutta ei voi silti syödä esim. juuri suolaa melkeimpä ollenkaan, vaikka perusruokavaliolla sitä on vaikea saada vahingossa liikaa. Sain kerran pt:ltä ruokavaliot ja se juuri minulle kertoi suolan tärkeyttä, että pitää riittävästi saada, mutta ei enempää kuin 6 g. Punnitsin joskus sen 6 g suolaa lasiin ja käytin siitä lasista suolaa päivän ruokiini. Aika reilusti sitä käytin, ainakin minun makunystyröille ja silti sitä jäi paljon siihen lasiin. Kaikki nämä asiat olen kertonut miehelleni, mutta silti se pelkää sitä liiallista suolan käyttöä. Mitä hänelle voisi sanoa, jotta se ymmärtäisi suolan olevan tärkeää aktiivisille liikkujalle? : )

Naikkonen 19v, 164/62

8.00 7g bcaa/eaa, sinkki, monivitamiini, d-vitamiini
--> Aamuhölkkä 45min
9.15 55g kaurahiutale, 1dl kevytmaito, banaani, 250g maitorahka/35g whey, 10ml kalaöljy+oliiviöljy sekoitus
13.00 60g riisi/pasta, 120g broitsu/kala, kasviksii, kastiketta(yleensä maitopohjanen) 1-2rkl, 1tl kookosöljy
15.00 Kova puntti 70-90min
--> 35g whey+ 30g malto+5g kreatiini
17.30 60g riisi/pasta, 120g broitsu/lohi/tonnari/sei, kasviksii, kastiketta(yleensä maitopohjanen) 1-2rkl, banaani, 1-2 ruisleipää, jossa voita ja juustonsiivu päällä
20.30 35g kaseiini
23.00 250g maitorahka + 1dl mehukeitto+1tl kookosöljy, magnesium, melatoniini

Mielipiteitä? Tällä olis tarkotus alkaa tiputteleen rasvakerrosta pois

Ihan yleisesti että eise ukko välttämättä mitenkään liian vähän syö. Reilu 2000kcal ton kokoselle voi hyvinkin olla yli peruskulutuksen. Nuo on niin yksilöllisiä. Esim itsellä treenipäivinä kalorit on tota luokkaa joskin painan 10kg enemmän (5cm lyhyempi), enkä varsinaisesti diettaa edes.

Eiköhän tossa merkittävä tekijä ole se mitä se sun ukkos haluaa. Jos lihasta tahtoo lisää ja nykysellä ruualla paino pysyy suunnilleen paikallaan niin eise tosiaan vaadi mitään tonnin korotuksia kaloreihin. Ennemminkin sen olemassa olevan ruokailumäärän viilaamista makrojen suhteen ja parempaa ajoitusta. Ja sen suolankin tarve/määrä riippuu paljolti muusta ruokavaliosta. Ei ole mitään yleispätevää määrää kaikille.

Typerää on toki muidenkin huudella ihan mutuna että joo tuplasti lisää ruokaa..

vain mun pari latia..

Ihan yleisesti että eise ukko välttämättä mitenkään liian vähän syö. Reilu 2000kcal ton kokoselle voi hyvinkin olla yli peruskulutuksen. Nuo on niin yksilöllisiä. Esim itsellä treenipäivinä kalorit on tota luokkaa joskin painan 10kg enemmän (5cm lyhyempi), enkä varsinaisesti diettaa edes.

Eiköhän tossa merkittävä tekijä ole se mitä se sun ukkos haluaa. Jos lihasta tahtoo lisää ja nykysellä ruualla paino pysyy suunnilleen paikallaan niin eise tosiaan vaadi mitään tonnin korotuksia kaloreihin. Ennemminkin sen olemassa olevan ruokailumäärän viilaamista makrojen suhteen ja parempaa ajoitusta. Ja sen suolankin tarve/määrä riippuu paljolti muusta ruokavaliosta. Ei ole mitään yleispätevää määrää kaikille.

vain mun pari latia..

Ihan vain uteliaisuuttani kyselen, onko Nikula sun kalorit tosiaan 2 tonnin luokkaa, etkä edes diettaa? :wtf: Olet kuitenkin kohtuu lihaisa kaveri.

Ihan vain uteliaisuuttani kyselen, onko Nikula sun kalorit tosiaan 2 tonnin luokkaa, etkä edes diettaa? :wtf: Olet kuitenkin kohtuu lihaisa kaveri.

Niin siis en varsinaisesti diettaa, tosin en myöskään tietoisesti kerää ylimääräistä rasvaa.. Mun peruskulutus on jotain hieman alle 2k. Tänään oon vetäny noin 2100kcal. Vielä tulee menemään noin caseiinidrinkin verran.
Jos tosissani haluaisin vain pudottaa painoa ja keskittyisin vain säilyttämään nykyiset lihat niin kalorit varmaan olisi jotain 1500 luokkaa.

vain mun pari latia..

Ohho, mäkin ihmettelen sun peruskulutusta. Tosissaan mun ukko kyllä on melko tarkka esim. proteeinin riittävästä saannista ja hiilareitakin se on alkanut vetämään enemmän. Aikaisemmin se saattoi vaan paistella jauhelihat pannulla ja heittää pakastekasvikset kaveriksi. Mulle tuli ajoituksella ensimmäisenä mieleen treenin jälkeinen safka, tarkoititko sitä? Kun kyllä se on siitäkin melko tarkka, että kroppa saa palauttavat ruokansa suht nopeasti treenin jälkeen. Itselläni oli aika usein vähän väsynyt ja nuutunut olo, ennen kuin rupesin lisäilemään suolaa safkoihini. Siitä päätellen ajattelin, että ehkä miehelleni tekisi ihan hyvää saada lisää suolaa kehoonsa.

Rupesi kovasti kiinnostamaan, että minkälaista treeniä teet? : )

vetääkös täällä kukaan 4000 kcal kulutuksella,ihan uteliaisuudesta,et mistä koostuu päivän safkat?

Ei ole ihan kronologisessa järjestyksessä ja kuten varmaan huomaa olen enemmän hillo- kuin bodymunkkimiehiä.

Aamupalalla useampi siivu leipää + kinkkua, juustoa, kurkkua, 250 g rahkaa + vähän jogurttia ja muroja tai kaurahiutaleita, ehkä vähän rypsiöljyä.
Treenin jälkeen palkkari; desi heraa ja maltoa. Kaksi isoa annosta lämmintä kotiruokaa, sisältö vaihtelee päivittäin, ruokajuomaksi maitoa. Joku pienempi lämmin safka; kotona esim. munakas, töissä einesmättö tai muu mikrossa lämmitettävä paska.
Pari välipalaa jotka koostuvat lähinnä kahvin kanssa nautitusta leivistä päällyksineen, pullasta tms. silloin tällöin. Pari banaania tai muuta hedelmää, satunnaisia käyntejä jääkaapilla. Iltapalaksi aamupalan kaltainen rahkamättö.

Laskin äsken kalorilaskurilla sellaisen keskivertopäivän kaloreiksi 3900, mikä pitänee melko hyvin kutinsa. Kulutus pyörii neljän tonnin kieppeillä ja paino on ollut 98-99 kilossa kuukausia.

Ohho, mäkin ihmettelen sun peruskulutusta. Tosissaan mun ukko kyllä on melko tarkka esim. proteeinin riittävästä saannista ja hiilareitakin se on alkanut vetämään enemmän. Aikaisemmin se saattoi vaan paistella jauhelihat pannulla ja heittää pakastekasvikset kaveriksi. Mulle tuli ajoituksella ensimmäisenä mieleen treenin jälkeinen safka, tarkoititko sitä? Kun kyllä se on siitäkin melko tarkka, että kroppa saa palauttavat ruokansa suht nopeasti treenin jälkeen. Itselläni oli aika usein vähän väsynyt ja nuutunut olo, ennen kuin rupesin lisäilemään suolaa safkoihini. Siitä päätellen ajattelin, että ehkä miehelleni tekisi ihan hyvää saada lisää suolaa kehoonsa.

Rupesi kovasti kiinnostamaan, että minkälaista treeniä teet? : )

Ajoituksella juurikin tarkoitin tarkkaa peri workout nutritionia (ennen/aikana/jälkeen treenin), sekä muuta oikeanlaisen proteiinin ajoittamista oikeisiin kohtiin. Esimerkiksi hitaasti vaikuttavaa proteiinia 30-60g myös aamulla ja illalla(obvious). riippuen toki onko treenit kuinka lähellä jompaa kumpaa. Ideana kuitenkin se että päivittäin nautitun ruuan laatu ja ajoitus korvaa ylenpalttisen määrän. Ei tämäkään toki kaikille sovi.

Ja tuosta suolastakin, voihan se olla että sulla se toimi noin, tai sitten se oli jokin muu osa yhtälössä. Tollasta on vaikea heittää lonkalta kellekkään ilman tarkempaa tietoa. Tottakai suolaa siis pitää saada enivei. lopullinen määrä (2-6g) riippuu sitten pitkälti esim ruokavalion hiilarien määrästä/laadusta, veden juonnin määrästä yms.

Treeni nyt on ihan tota kehoilua lähinnä.. 5-6x viikkoon. Vipeillä pääsee päivyriä lukemaan vaikka sitä nyt ei ihan joka päivä tulekkaan päivitettyä :)

Elikkä oon uusi täällä, lukenut foorumia aika paljon ja nyt tein ensimmäisen tarkkailun päivän syömisistä, pitää laittaa tänne ihmeteltäväksi kun en oo oikee varma pitääkö paikaansa.

Olen 21v pituutta 170cm ja painoa 73kg, tarkoitus saada rasvaa/läskiä pois keskivartalosta, ja kasvattaa/saada esiin lihaksia. Tarkoitus ei ole saada hirmu lihaksia, kunhan kevyt lihasmäärä näkyisi you know? :D

Elikkä tän päivän syömingit :

6.00 Aamupala : 1dl Puuro (40g, 150kcal, P 5,6g, HH 22g, R 3,2g)
2 Paahtoleipää (44g, 112kcal, P 3,6g HH 20g, R 1.6g)
Mehulasi (150ml, 80kcal, P 0,3 HH 20g R 0g)

11.00 Lounas : 4 kalapuikkoa (100g, 200kcal, P 12g, HH 18, R 9g)
Ristikkoperunat (150g, 300kcal, P 3.9g, HH 35,5g R 16,5g)
Vesilasi

16.25 Välipala : 1dl Wheymax 100 (30g, 116kcal, P 21.9g, HH 2,7g, R 2,0g)

----- Sali 1h ------

18.15 Palkkari : Valio Profeel (2,5dl, 170kcal, P 20g, HH 17g, R 2,5g)

21.00 Päivällinen? / iltapala : 1 peruna (60g, 45.6kcal, P 1.14g, HH 9.3g R 0.12)
Uunilohi (160g, 280kcal, P 39g, HH 0.8g, R 12g¨
Raejuusto (50g, 45kcal, P 7g, HH 1.25g, R 1g)

Päivän statsit : 1498.6 kcal. 1034g P 114.44g HH 146.55 R 47.92g (11.1/14.1/4.6)

Nestettä : Töissä 6 Kuppia vettä n. 1-1,5Litraa, Kotona Litra, Salilla 1 Litra + Ruokajuomat

Meneekö jokin noissa prosenteissa pieleen, oonkohan laskenut väärin, jännältä kuulostaa vaan kun toiset syö 20+% esim protskuu ja näin, vai onko tosiaan asia näin...Hiilareita tieten sais vähän vähentää?

Viisaammat auttakoon, olisi tervetullutta. :)

Päivän statsit : 1498.6 kcal. 1034g P 114.44g HH 146.55 R 47.92g (11.1/14.1/4.6)

Meneekö jokin noissa prosenteissa pieleen, oonkohan laskenut väärin, jännältä kuulostaa vaan kun toiset syö 20+% esim protskuu ja näin, vai onko tosiaan asia näin...Hiilareita tieten sais vähän vähentää?

Nyt en tajua, mitä tuossa statsi rivillä suluissa nuo numerot on?-) Sulta puuttuu ruuasta kokonaan esimerkiksi kasvikset.

16v jätkä 183cm/83kg käy 3 kertaa viikossa puntilla ja paristi hölkkälenkillä yms. touhuilua. Tavotteena massan kasvatus.

9.00 4dl jogurttia, 2dl kaurahiutaleita, raejuustoa puoli purkkia, kahvia, omega 3 ja vitamiinipillerit maidon kanssa alas.
11.00 4 viipaletta leipää, joka palaselle 4 kinkkusiivua, oivariinia ja juustoa, reilu 30g heraa maitoon sekotettuna.
13.00 makaroonilaatikkoo pari lautasellista ketsupin kera, niin että napa pukkuu, 0,5l rasvatonta maitoa
15.00 kokonaisuudessaan reilun 1h pituinen salitreeni, palkkariks sitten 35g leaderin heraa ja samoja määriä maltoa veteen sekoitettuna.
17.00 Ristorantte pizza jonka päälle omia lihoja, 4dl rasvatonta maitoa.
20.00 100g pistaasipähkinöitä ja pullo vissyä.
22.00 Puol purkkia raejuustoa ja pari leipää samoilla lisukkeilla, 4dl rasvatonta maitoa, omega 3.

Kertokaa viisaammat, mitä pitäs syödä enemmän, mitä vähemmän. Onko tarpeeksi proteiineja/hiilareita/kaloreita? Pitäskö aamupalan olla runsaampi ja proteiinipitoisempi? Tarviisko jouhoja ottaa vain palkkarissa vai kolmesti päivään? Veteen vai maitoon?

Elikkä oon uusi täällä, lukenut foorumia aika paljon ja nyt tein ensimmäisen tarkkailun päivän syömisistä, pitää laittaa tänne ihmeteltäväksi kun en oo oikee varma pitääkö paikaansa.

Olen 21v pituutta 170cm ja painoa 73kg, tarkoitus saada rasvaa/läskiä pois keskivartalosta, ja kasvattaa/saada esiin lihaksia. Tarkoitus ei ole saada hirmu lihaksia, kunhan kevyt lihasmäärä näkyisi you know? :D

Elikkä tän päivän syömingit :

6.00 Aamupala : 1dl Puuro (40g, 150kcal, P 5,6g, HH 22g, R 3,2g)
2 Paahtoleipää (44g, 112kcal, P 3,6g HH 20g, R 1.6g)
Mehulasi (150ml, 80kcal, P 0,3 HH 20g R 0g)

11.00 Lounas : 4 kalapuikkoa (100g, 200kcal, P 12g, HH 18, R 9g)
Ristikkoperunat (150g, 300kcal, P 3.9g, HH 35,5g R 16,5g)
Vesilasi

16.25 Välipala : 1dl Wheymax 100 (30g, 116kcal, P 21.9g, HH 2,7g, R 2,0g)

----- Sali 1h ------

18.15 Palkkari : Valio Profeel (2,5dl, 170kcal, P 20g, HH 17g, R 2,5g)

21.00 Päivällinen? / iltapala : 1 peruna (60g, 45.6kcal, P 1.14g, HH 9.3g R 0.12)
Uunilohi (160g, 280kcal, P 39g, HH 0.8g, R 12g¨
Raejuusto (50g, 45kcal, P 7g, HH 1.25g, R 1g)

Nestettä : Töissä 6 Kuppia vettä n. 1-1,5Litraa, Kotona Litra, Salilla 1 Litra + Ruokajuomat

Viisaammat auttakoon, olisi tervetullutta. :)

Proteiinia ja rasvaa nyt lisää, ensin mainittua n. 150g päivään ja rasvaa 75g. Ainakin aamupalasi sitä huutaa. Ristikkoperunat ja kalapuikot jätät pakastealtaaseen ja sukkelasti ohi eineshyllyn sujahdat sinne liha-altaalle tai sitten lihatiskille. Parempilaatuista, paremman makuista ja muutenkin miellyttävämpää syötävää kuin kalapuikot. Ristikoiden tilalle sitten vaikka riisiä, makaroonia, bataattia tms. Samalla voisit lisätä vihreää osastoa lautaselle, ei ole temppu eikä mikään tempoa kurkkua, tomaattia, paprikaa, jäävuorisalaattia yms. puolta kiloa päivään.

Protskut tosiaan lihasta, kalasta, kananmunista ja/tai vaikka maitotuotteista(raejuusto&rahka). Rasvat vaikka juuri tuosta lohesta, pähkinöistä, oliiviöljystä ja vaikka omega-3 -tabuista.

Nyt en tajua, mitä tuossa statsi rivillä suluissa nuo numerot on?-) Sulta puuttuu ruuasta kokonaan esimerkiksi kasvikset.

Joo siis nimenomaan nää suluissa olevat luvut on prosenttuaalinen määrä päivän ruoasta (Proteiini,Hiilarit,Rasvat), tätä just mietinki että oonko laskenu väärin vai miten ne prosentit on nuin vähäiset päivän ruoasta :D

Proteiinia ja rasvaa nyt lisää, ensin mainittua n. 150g päivään ja rasvaa 75g. Ainakin aamupalasi sitä huutaa. Ristikkoperunat ja kalapuikot jätät pakastealtaaseen ja sukkelasti ohi eineshyllyn sujahdat sinne liha-altaalle tai sitten lihatiskille. Parempilaatuista, paremman makuista ja muutenkin miellyttävämpää syötävää kuin kalapuikot. Ristikoiden tilalle sitten vaikka riisiä, makaroonia, bataattia tms. Samalla voisit lisätä vihreää osastoa lautaselle, ei ole temppu eikä mikään tempoa kurkkua, tomaattia, paprikaa, jäävuorisalaattia yms. puolta kiloa päivään.

Protskut tosiaan lihasta, kalasta, kananmunista ja/tai vaikka maitotuotteista(raejuusto&rahka). Rasvat vaikka juuri tuosta lohesta, pähkinöistä, oliiviöljystä ja vaikka omega-3 -tabuista.

Jees, nimenomaan oon kans sitä mieltä että tässä ruokavaliossa on paljonkin parannettavaa, siksi justiin tulin tänne kysymään neuvoja! :) Kiitos näistä. Ehkäpä tämä tästä..

Mutta samallahan kun nostan kaloreita (siis syön lisää protskuu ja rasvaa) ja liikunnan määrä pysyy samana, palaako rasva kehosta? Kuitenkin jos olen oikein käsittänyt niin pitäisi enemmän kuluttaa kun suuhunsa ahtaa :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom