Mitä söit tänään/eilen? Kysymykset päivittäisestä ruokavaliosta tänne!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaipailisin haittoja ja hyötyjä näistä:
1. tumma vai vaalea leipä
2. murot vai jokin korvike (esim. jotain siemeniä) rahkan seassa välipalana
3. aamupalana munia ja leipää vai ''oikeaa ruokaa'' esim. pastaa ja lihaa

Vaalea leipä on hiilari höttöä, roskiin. Muroissa paljon sokeria. Aamupalalla aika rankkaa ois vetää pastaa ja lihaa, suosittelen vaikka kaurahiutaleita ja siihen kaveriks jotain proteiiniä esim. maitorahkaa.

Vaalea leipä on hiilari höttöä, roskiin. Muroissa paljon sokeria. Aamupalalla aika rankkaa ois vetää pastaa ja lihaa, suosittelen vaikka kaurahiutaleita ja siihen kaveriks jotain proteiiniä esim. maitorahkaa.

Yhdyn tähän, nyt vetänyt dieetilläkin kaurahiutaleita ja 250g ehrmannia aamupalaksi ja hyvin lähtee päivä käyntiin, tietysti jos on tosiaan dieetillä ja tykkää vetää vähähiilarisesti niin en näe siinä mitään pahaa, että korvaa kaurahiutaleet vaikkapa paistetuilla tai keitetyillä kananmunilla, kunhan katsoo vaan, että kuitua tulee muista lähteistä riittävästi päivän aikana.

1. Tumman leivän hiilihydraatit on ns. hitaita, eli niiden pilkkomisessa menee kauemmin=energiaa vapautuu pidemmän aikaa. Tummassa on myös enemmän kuitua. Vaalea on vähän ku sokeria - myös suojaravintoainetiheydeltään.
2. Muroja ja siemeniä on sinällään vähän huono verrata koska kyseessä on hyvin erilaiset ruoka-aineet. Murot on joka tapauksessa täynnä sokeria (käytännössä, vaikka paketissa ei lukis kauheesti sokeria olevankaan) ja niissä voi olla yllättävänkin paljon suolaa. Siemenet sen sijaan sisältävät runsaasti kivennäisaineita, hyvää rasvaa sekä proteiinia ja kuitua.
3. Tolla nyt ei oo oikeestaan mitään väliä. Perinteisesti aamupalalla syödään "aamupalaruokia" varmaan siks, koska aamulla ei jaksa syödä/valmistaa kunnollista tuhtia ateriaa.

1) Aamulla elovena proteiini puuro
2) Koulussa broiler pyöryköitä + hera
3) Välipalana n.70g ananaspaloja + 200g raejuustoa
4) Päivällisenä Broilerin suikaleita + pari pottua
5) Iltapalaksi Munakas (5 valkuaista, 1 keltuainen)
6) Toisena iltapalana 200g rahkaa

joskus satunnaisesti proteiinipatukoita tuonne päivällisen kans :kuola:

1. Tumman leivän hiilihydraatit on ns. hitaita, eli niiden pilkkomisessa menee kauemmin=energiaa vapautuu pidemmän aikaa. Tummassa on myös enemmän kuitua. Vaalea on vähän ku sokeria - myös suojaravintoainetiheydeltään.
.

Mutta onkos kuitenkin täysjyväleipä, kauraleipä yms vaalean värinen silti ihan hyvä? mä miellän valkosen leivän nimittäin tyyliin ranskanleiväks :D

Kesäkuntoon?

Yritän saada kroppani kesäkuntoon ja kysynkin, että miltä tämä ravinto-ohjelmani näyttää? Mies olen, ikää 22-vuotta, pituus 183 cm ja paino 74 kg.

Aamiainen klo 7 - 8:
-1 lautasellinen 4-viljan puuroa (2dl hiutaleita)
-lasillinen gefilus mehua (5 hedelmää)
-1 kupillinen kahvia
-1 tumma suklaa palanen

Lounas klo 11 - 12:
-kouluruoka (1/2 lautasesta kasviksia, 1/4 lihaa/kalaa/kanaa, 1/4 perunaa)
-1 salaatti lautanen (erillinen pieni täytän tomaatilla, kurkulla, mitä ikinä onkaan)
-1 lasi maitoa (2 dl)
-1 lasi (vettä 2dl)
-1 kpl ruisleipä
-1 kuppi kahvia

Välipala klo 14 - 15:
-raejuusto prk + ananasmurska / valio maitorahka prk / tonnikala prk / maitorahka + hedelmä cocktail mehussa (jokin noista riippuen vähän päivästä)

Päivällinen klo 17 - 18:
-samanalinen setti mikä lounaskin
-1 erillinen salaatti lautanen (tomaattia, herneitä, maissia....)
-1 ruisleipä
-1 lasi maitoa
-1 lasi vettä

Iltapala klo 20 - 21:
-2 kpl wetabix vehnämurokkeita mansikkahillolla voideltuna ja maidossa
-1 kpl hedelmä (appelsiini / omena / banaani...)
-1 kupillinen maitoa, jossa 3 kahvilusikallista tummaa kaakaojauhetta

Siinäpä ois toi ruokaohjelma ja sitten vielä reeneistä:

Elikkä pyrin reenaamaan 4 kertaa viikossa (2 kpl aerobisia treenejä ja 2 kertaa punttia). Aerobisine menee salibandy / sulis / uinti yleensä ja noin 1 tunti kerrallaan. 2 kertaa vejän punttia, joista toisen kahvakuulalla ja toisen ihan 1-jakoisella. Molemmilla kerroilla noin 1 tunti salilla alkulämmittelyineen ja loppuveryttelyineen. Tämän lisäksi pyrin 2 kertaa viikossa joinakin lepopäivien iltana venyttelemään koko kropan läpi tv:tä katsellessani. 1 lepopäivä kuluu myös aina siivoukseen ja pyykin pesuun ym.

Niin ja puntti päivinä aamupalaan tulee lisäksi 1 kpl keitetty kananmuna ja samoin myös iltapalaks. Lisäksi tuolloin välipalaks menee puntin jälkeen suoraan gainomax,ja välipala jää pois.

Nukkumaan pyrin joka yö sen 8 tuntia.

Päästäänkö näillä pieniin rasvoihin ja kesäks kondikseen :)? Vai meneekö säästöliekille? Jos tuntuu, että kroppa ei jaksa niin mitä lisäisitte? Paljonkohan tuost tulee päivään kaloreita? Ei ainakaan varmaan liikaa?

Kiitoksia kaikille vastanneille!

Tää on vaan mun mielipide, mutta laittasin aamupalalle vähän lisää rotetiinia ja iltapalaks vaihtasin rahka+hedelmä/tonnikalaa+vihannes. Ja varmaan punttia enempi jos haluaa niitä lihoja näkyviin

Kiristelin tässä hiljattain pari kuukautta IF-tyylillä, joka näytti toimivan mulla aika hyvin. Rasvat nyt varmaan siinä 10-12% pintaan. Pituus 170cm ja paino n. 70kg. Aiemmin tässä parin vuoden varrella on tullu sikabulkattuu vähän turhankin paljon, ja rasvat on huitonu vähän turhankin korkeella. Sitten taas dieettiä päälle kauheella kalorivajeella niin, että varmasti kaikki vaivalla saadut lihat ja voimat lähtee... No nyt onnekse mentiin vähän paremmalla menestyksellä. Kuitenki nyt ajattelin ottaa hillittyä bulkkia tässä jonkun aikaa, ja sitten taas kiristellä jos tarvii. Eli kaipaisinkin vähän muidenkin mielipidettä ruokavaliosta, että ei taas ihan metsään mentäis. Ei koskaan enää sikabulkkia. :)

08:00 Maitorahka, 80g kaurahiutaleita
10:00 salille ja sen jälkeen Whey 100 30g
11:30 150g broileria, 200g pastaa
14:00 Maitorahka
17:00 150g kanaa, 100g riisiä
19:30 Ruisleipää kaks siivua (n. 30g kpl) + parit slicet juustoo ja kinkkuu
22:00 Maitorahka, 30g rypsöljyy

Ja siitä nukkumaan. Tollasesta setistä tuli laskelmien mukaan vajaa 2800 kcal. 220p, 325hh, 62r. Omasta mielestä ainakin proteiinia tulee aika rutkasti omaan massaan nähden. Ja tuohon 19:30 aterialle pitäis varmaan jotain proteiinia laittaa, mutta kun sitäkin jo sen verran on tullut päivän mittaan nautittua... Mutjoo, kommentit tervetulleita.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No jo on perkele. Oli pakko laittaa syömiset syyniin kun tuntuu ettei tästä elämästä tuu mittään kun maha on jatkuvasti kipeä ja turvoksissa. Aloin kirjaamaan ylös mitä päivän aikana kuluu, ja en nyt tiedä onko tässä (ruokavaliossa) mitään tolkkua. Yhden päivän perusteella on varmaan vähän paha sanoa mitään, mutta pomppaako kenelläkään mitään hälyttävää silmille? Turvotus yleensä pahenee iltapäivää kohti mentäessä. Usein aamulla on olo ettei tee mieli syödä koko päivänä mitään ettei kipuilu ala.

Aamulla ennen salia: banaani
Salin jälkeen, n. 11.00: protskudrinkki veteen, porkkana, luomumysliä johon sotkin manteleita, siemensekoitusta, tuoreita vadelmia ja mustikoita, kreikkalaista jogurttia pari ruokalusikallista, lorauksen maitoa sekä omenan. Appelsiini.
Noin klo 15.00: Banaani. Mandariini.
Päivällinen: kulhollinen couscouskasvisjuttua (sisältäen porkkanaa, kidneypauja, parsakaalia, sipulia, paprikaa...) Ruisleivän puolikas voilla ja paprikalla.
Juomapuoli: Vettä about neljä lasillista. Kuppi mustaa kahvia. Kuppi valkoista & mustaa teetä.
Aijoo ja yhden tumman suklaakonvehdin söin teen kanssa kun kylässä tarjottiin.

Syön kasvispainotteisesti välttäen punaista ja valkoista lihaa sekä tonnikalaa, lohta saatan syödä harvoin. Valkoisia viljoja en syö, pastat sun muut tummana vain. Roskaruokailun oon huomannu pahentavan vatsan vointia, krapulamättöihin sortuminen aiheuttaa yleensä kahden päivän vessassaravaamiskierteen. Mekaanista helpotusta oloon saan hieromalla vatsaa, venyttelemällä ja muutenkin liikkumalla. Fyysisesti passiivisempina päivinä on olokin tukalampi.

Ootko kokeillu lisätä rasvaa? Mulla joskus laittaa mahan jumiin vähärasvainen ruokavalio, muutama päivä rasvat ~0,5g/paino kg ja ja pakki jumissa.. Kuitua tulee varmasti tarpeeks. Vettä on mun mielestä aika vähän.. Itellä menee toi 4 lasia jo aamulla :D

Kiristelin tässä hiljattain pari kuukautta IF-tyylillä, joka näytti toimivan mulla aika hyvin. Rasvat nyt varmaan siinä 10-12% pintaan. Pituus 170cm ja paino n. 70kg. Aiemmin tässä parin vuoden varrella on tullu sikabulkattuu vähän turhankin paljon, ja rasvat on huitonu vähän turhankin korkeella. Sitten taas dieettiä päälle kauheella kalorivajeella niin, että varmasti kaikki vaivalla saadut lihat ja voimat lähtee... No nyt onnekse mentiin vähän paremmalla menestyksellä. Kuitenki nyt ajattelin ottaa hillittyä bulkkia tässä jonkun aikaa, ja sitten taas kiristellä jos tarvii. Eli kaipaisinkin vähän muidenkin mielipidettä ruokavaliosta, että ei taas ihan metsään mentäis. Ei koskaan enää sikabulkkia. :)

08:00 Maitorahka, 80g kaurahiutaleita
10:00 salille ja sen jälkeen Whey 100 30g
11:30 150g broileria, 200g pastaa
14:00 Maitorahka
17:00 150g kanaa, 100g riisiä
19:30 Ruisleipää kaks siivua (n. 30g kpl) + parit slicet juustoo ja kinkkuu
22:00 Maitorahka, 30g rypsöljyy

Ja siitä nukkumaan. Tollasesta setistä tuli laskelmien mukaan vajaa 2800 kcal. 220p, 325hh, 62r. Omasta mielestä ainakin proteiinia tulee aika rutkasti omaan massaan nähden. Ja tuohon 19:30 aterialle pitäis varmaan jotain proteiinia laittaa, mutta kun sitäkin jo sen verran on tullut päivän mittaan nautittua... Mutjoo, kommentit tervetulleita.

Näyttää ihan hyvältä, mutta lisää vihanneksia ja hedelmiä kehiin. Ja osan proteiinista voisi korvata hiilihydraateilla, 2g/painokilo on tarpeeksi ja vielä varmasti turvallinen määrä.

Ootko kokeillu lisätä rasvaa? Mulla joskus laittaa mahan jumiin vähärasvainen ruokavalio, muutama päivä rasvat ~0,5g/paino kg ja ja pakki jumissa.. Kuitua tulee varmasti tarpeeks. Vettä on mun mielestä aika vähän.. Itellä menee toi 4 lasia jo aamulla :D

Hei joo oho, toi vois olla ihan mahollista. Rasvojen saannin tärkeys unohtuu helposti kun tuijottaa liikaa protskujen ja hiilarin määrää. Normipäivinä syön enemmän pähkinöitä, toisten kukkarosta eläessä ei vain aina niitä safkojaan voi valita. Mutta hyvä huomautus, pitääpä kiinnittää huomiota! Veden litkintää vois kans lisätä, jäi vähän se "1,5 litran pullo päivässä tyhjäksi" -projekti kesken. :) Syömishäiriötä tässä vielä vähän parannellaan, oon miettiny senkin vaikutusta. Vatsa on pari viime vuotta ollut aika kovalla rääkillä...

Näyttää ihan hyvältä, mutta lisää vihanneksia ja hedelmiä kehiin. Ja osan proteiinista voisi korvata hiilihydraateilla, 2g/painokilo on tarpeeksi ja vielä varmasti turvallinen määrä.
Unohtu tosiaan nuo vihannekset merkata, ne nyt ei kokonaiskaloreihinn niinkään vaikuta. Pääaterioilla tulee syötyy joko pakastevihanneksia tai tuoreita kasviksia. :D Pitää tosiaan tuota proteiinia vähentää ja jokunen hedelmä vielä lisätä.

Aamupala: Raejuusto, jogurtti, banaani, lasi vettä ja kahvi + vitamiinit.
Lounas: Keitetty riisi + kebabliha ja n. 150 g leipäjuustoa.
Välipala: Kanakeitto
Treenin jälkeen: Sportlifen Diet Shake.
Päivällinen: Pastaa + Lihakastike + parsakaali.
Iltapala: Raejuusto + salaatti (1 tomaatti, pala kurkkua, paprika, porkkana ja purjoa) + 10 g oliiviöljyä.

Mitäs mieltä olette???

Hola hola!

Poksautetaan nyt meikäläisenkin pakkisneitsyys viestittelyn osalta, luettua on tullut pitempään.

Lähtötilanne oli tammikuussa 185cm/120kg ja erittäin paska kunto. Lääkkeeksi liikuntaa ja ruokaremontti. 2 x viikkoon salille 1-jakoisella, lyhyillä palautuksilla ja sykettä ylhäällä, ohjelman päätteeksi 20-30min aerobista. 2 x viikkoon 1h reipas dementiahiihto (sauvakävely) 1kg käsi- ja nilkkapainoilla ja kerran viikkoon 1-1,5h harrastelijalätkää. Pari vuotta sitten pudotin karppaamalla tuonne 101kg, mutta eihän se pysynyt kun kuuriin jälkeen oli paluu vanhoihin tapoihin. Nyt olisi tarkoitus saada jotain pysyvämpää aikaiseksi, ainakin into on kova ja urheilu tuntuu kiinnostavalta ;)

Kaloreita en ole tähän mennessä juurikaan laskenut ja siihen palaamme kohta... Muuten olen heivannut ruokavaliosta ns. hiilareita rankalla kädellä mutta en toki kokonaan. Täysjyvätuotteita tarpeen mukaan ja kaikenlaiset pullat ym. mössöt pannaan. Hyviä rasvoja lisätty myös esim. ei voisilmää puuroon vaan jotain kasviöljyä ruokalusikallinen. Ruokailuvälin olen pitänyt siinä 3-4h, välipalana rasvatonta maitorahkaa ja ananasta ym.

Nyt sitten siihen ongelmaan. Tänään ensimmäisen kerran otin Finellin kauniiseen käteen ja laskin esimerkkinä eilisen syömiset ja kalorit. Eilispäivä vastaa todella hyvin muiden päivien syömistä joten käyköön esimerkistä.

aamupala:
40g kaurahiutaleita, ruokalusikallinen öljyä sekaan, ruisleipäpala voilla, juustolla ja vähärasvaisella kinkulla. Vettä

Lounas:
Itsetehtyä lihamureketta 120g, salaattia, samanlainen ruikkari kuin aamupalalla

välipala:
Rasvaton maitorahka 250g ja purkki ananaspaloja

Päivällinen:
Sama kuin lounas

Iltapala:
Tonnikalapurkki(vedessä) 100g purkki arlan keso raejuustoa, ruokalusikallinen oliiviöljyä.

Finellin mukainen kalorimäärä 2160
Päivän liikunta reilu tunti jääkiekkoa, todella kovalla sykkeellä.

Päivän arvioitu kulutus 3286 eli miinusta 1126kcal. Eli mennäänkö tässä liian kovilla miinuksilla? Aamupaino tänään 115.6kg eli se 4,4kg on lähtenyt tuosta tammikuun lopusta. Tarkoitus ei ole hosua ja vetää mitään Biggest Looser rääkkiä vaan nimenomaan päästä hissukseen pysyviin tuloksiin.

Jos ei muuta niin taidan ottaa tuon finellin hieman ahkerampaan käyttöön.

SenorNaru

PS. Tänään on mättöpäivä ja lupaan ettei kalorit jää alle 5000 ;)

Viimeksi muokattu:
No jo on perkele. Oli pakko laittaa syömiset syyniin kun tuntuu ettei tästä elämästä tuu mittään kun maha on jatkuvasti kipeä ja turvoksissa. Aloin kirjaamaan ylös mitä päivän aikana kuluu, ja en nyt tiedä onko tässä (ruokavaliossa) mitään tolkkua. Yhden päivän perusteella on varmaan vähän paha sanoa mitään, mutta pomppaako kenelläkään mitään hälyttävää silmille? Turvotus yleensä pahenee iltapäivää kohti mentäessä. Usein aamulla on olo ettei tee mieli syödä koko päivänä mitään ettei kipuilu ala.

Aamulla ennen salia: banaani
Salin jälkeen, n. 11.00: protskudrinkki veteen, porkkana, luomumysliä johon sotkin manteleita, siemensekoitusta, tuoreita vadelmia ja mustikoita, kreikkalaista jogurttia pari ruokalusikallista, lorauksen maitoa sekä omenan. Appelsiini.
Noin klo 15.00: Banaani. Mandariini.
Päivällinen: kulhollinen couscouskasvisjuttua (sisältäen porkkanaa, kidneypauja, parsakaalia, sipulia, paprikaa...) Ruisleivän puolikas voilla ja paprikalla.
Juomapuoli: Vettä about neljä lasillista. Kuppi mustaa kahvia. Kuppi valkoista & mustaa teetä.
Aijoo ja yhden tumman suklaakonvehdin söin teen kanssa kun kylässä tarjottiin.

Syön kasvispainotteisesti välttäen punaista ja valkoista lihaa sekä tonnikalaa, lohta saatan syödä harvoin. Valkoisia viljoja en syö, pastat sun muut tummana vain. Roskaruokailun oon huomannu pahentavan vatsan vointia, krapulamättöihin sortuminen aiheuttaa yleensä kahden päivän vessassaravaamiskierteen. Mekaanista helpotusta oloon saan hieromalla vatsaa, venyttelemällä ja muutenkin liikkumalla. Fyysisesti passiivisempina päivinä on olokin tukalampi.

Fruktoosi pois eli älä syö hedelmiä. Kypsennetyt (miel. höyrytetyt vihannekset sen sijaan ok. Mutta vihanneksista ei tomaattia). Myslin sijaan kaurapuuroa. Sipuli, paprika, pavut pois. Kokeile näillä, uskon että helpottaa....

Fruktoosi pois eli älä syö hedelmiä. Kypsennetyt (miel. höyrytetyt vihannekset sen sijaan ok. Mutta vihanneksista ei tomaattia). Myslin sijaan kaurapuuroa. Sipuli, paprika, pavut pois. Kokeile näillä, uskon että helpottaa....

...niin ja ruisleipä kannattaa myös unohtaa, ennemmin riisikakkuja, kauraleipää, näkkäriä, hapankorppuja.

Moi! Olen 16-vuotias tyttö, joka haluaisi treenata tosissaan kuntosalilla. Tavoitteeni on saada lihasta lisää, mutta samallaa kiinteytyä eli saada rasvaprosenttia alaspäin. Olen 167cm pitka ja painan 54kg. Harrastan jalkapalloa. Peli joka sunnuntai ja treenit 1-4 krt/viikko (saan valita monta kertaa käyn, yleensä kertan, sillä haluaisin keskittyä enemmän kuntosaliin). Treeniohjelmaa minulla ei vielä ole, olen ajatellut hommaavani sen personal traineriltä. Salilla käyn n. 2-3 krt viikossa tällä hetkellä, kun en vielä tiedä mitä sielä kannattaisi tehdä. Joten, millainen ruokavalio olisi minulle hyvä? Tällä hetkellä syömiseni näyttää tältä:
Aamupala:
40g kaurahiutaleita
100g raejuustoa
Valipala koulussa:
60g (1kpl) quest bar- proteiinipatukka
Lounas:
75g broileria
100g classic wok -vihanneksia
10g oliiviöljy
Ruoka koulun jälkeen kotona:
75g broileri/tonnikala/katkarapuja
40g täyjyväpasta/-riisi/kvinoa
100g avokado
n. 200g kurkkua/tomaattia/paprikaa jne.
Välipala ennen salia/treenejä:
250g rahka
100g mustikka/vadelma
Salin/treenien jälkeen:
40g fast dietmix
1 banaani
(Jos fudisharkat, ei palautusjuomaa)
Iltapala:
2 jälkiuuniviipaletta (ruisleipää)
n.30g kalkkunanleikkeleitä
kurkkua
20g cashew-pähkinöitä

Olen todella kiitollinen, jos viitsisitte vastata! :) olen itse ihan sekaisin näistä asioista, kun on niin paljon tietoa netistä saatavilla. Ja jos jollain olisi nyt joksiki aikaa minulle hyvä saliohjelma mielessä niin vinkatkaa!
KIITOS!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom