Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sama täälläKymenlaakson murretta, eli sitä samaa mitä Kotkassa, Kouvostoliitossa, Haminassa, pyhtäällä ja muilla lähialuella.
Minä=Miä
Sinä=Siä
Minun=Mun
Onhan näitä murreraiskaajia kuten Antero Kekkonen Kotkasta ja Pirkka-Pekka Petelius Kuusankoskelta (nyk. Kouvola) jotka vääntävät Itä-Suomen mie/sie murretta, mitään selitystä en tähän kyllä tiedä.
Onhan näitä murreraiskaajia kuten Antero Kekkonen Kotkasta ja Pirkka-Pekka Petelius Kuusankoskelta (nyk. Kouvola) jotka vääntävät Itä-Suomen mie/sie murretta, mitään selitystä en tähän kyllä tiedä
Ja näin sen pitää ollakkin, puhukoon sitten kaikki tätä Helsingin murretta kun tullaan ihmisten ilmoille, ettei tarvitse arvailla mistä on kyse.
Ei. Murteet ovat rikkaus ja pitävät Suomenkieltä voimissaan.
Jos hesalainen ei ymmärrä muuta kuin hesan murretta, niin kysyköön mitä se Savolainen tarkoittaa, jos ekalla kerralla ei saa selvää.
Kyllähän mä varmaan osaisin suht leveetä pohojanmaan murretta puhuu, mutteipa se oikein omasta mielestä mun suusta kuultuna kuulosta kovin hyvältä. Tuleehan sitä tosi paljon sanoja, joita muualta päin tulleet ei ymmärrä tai sitten alkaa vittuilemaan jostain. Se on aina, kun sanoo vaikka jonkun jutun olleen "ylihyvä" tai "ylikiva" niin muualta kuin keskeiseltä Pohjanmaalta(Vaasa, Kyrönmaa) tulleet aloittaa kauheen vittuilun tuosta, kun eihän tuo mikään sana oo :D
En oikein ymmärrä, miksi aina valitetaan savon murretta tai yleensäkin itä-Suomen murteita niin hankaliksi, eihän täällä edes ole paljon erityisiä sanoja asioille. Melkein enemmän mulla on ollu vaikeuksia kehäkolmosen sisältä tulevien stendareiden yms kanssa. Täällä päinhän puhetta yleensä vain höystetään sanoilla, jotka eivät oikeastaan tarkoita mitään: kävellä ruhvellettaan=kävellään (yleensä metsässä), kylyppee ropsautettaan=saunotaan, isttuu kokotettaan=istutaan yms, yms...
Ja jos ei ole muuta sanottavaa niin aina voi sanoa: ka niin.
Pohojanmaan murrehan on yksi parhaimmista! (siis oman murteen lisäksi) Se lavia puheenparsi vain kuulostaa niin mukavalta korvaan ja jotenkin siinä on myös sellainen vahva auktoriteetti mukana. Jos joku murre kuulostaa itsevarmalta, niin se on juuri pohjanmaan murre. Hesan murre kuulostaa omaan korvaan lähinnä ylimieliseltä.