Mitä murretta puhut?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jcam
  • Aloitettu Aloitettu
Nurmijärveltä kun olen kotoisin niin kai sitä tulee puhuttua aikalailla samaan tyyliin mitä tuolla Kehä III:sen sisälläkin. Aika paljon tulee käytettyä stadin slangia puheessa tyyliin: "rotsi, fyrkka, mutsi, faija.. jne" Eli ihan perus :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jotain ihan jäätävää sekotusta tällä hetkellä:D. Nurmijärveltä kotosin, vuos meni intissä Helsingissä ja nyt sit puol vuotta asunu Turussa. Luokkakaverit on kotosin ihan ympäri maata, joten sekään ei auta tilannetta, korkeintaan pahentaa... Tamperelaiseksikin on meikäläistä ehditty veikata täällä:D.

Kymenlaakson murretta, eli sitä samaa mitä Kotkassa, Kouvostoliitossa, Haminassa, pyhtäällä ja muilla lähialuella.

Minä=Miä
Sinä=Siä
Minun=Mun

Onhan näitä murreraiskaajia kuten Antero Kekkonen Kotkasta ja Pirkka-Pekka Petelius Kuusankoskelta (nyk. Kouvola) jotka vääntävät Itä-Suomen mie/sie murretta, mitään selitystä en tähän kyllä tiedä.
Sama täällä :)

Vaikka Helsingissä piän kortteeria nykyään niin kyllä se on oulunmurre mitä mää käytän. Sillontällön tullee joku kysymään ku ensin pitkään on kattonu että, mitä se tyttö puhhuu. Pittää sitte vaan tokasta, että ookko nää mukas jotenki tasokkaampi ku noin ölövinä siinä ihimettelet.
Sen verran tolokku tyttö oon että en mää toripolliisia pelekää, mutta mielellään sitä aina kavereita rotuaarin pallolla tappaa. Tyhymähän se on joka ei Oulussa marketeille ossaa, hyppää vaa onnikkaan nii kyllä se siitä ohi aijaa.

Ko molen koko elämän asunu täälä Lapissa, niin tätä murretta molen tottunu rohki puhuhmaan. Hoon paikka meiläpäin vaihtellee ihan asumispaikasta eikä sillä hoon paikala ole mithään merkitystä jos sen vain piettää johonmukasesti.

Hienoa olis jos ossais puhua meänkieltä samala antaumuksela ko ruottinpuolen sakki, niilä ko on net piilit, plastikpyssit, pisketit ja rättiotta.

Inhoan kotipaikan kieltäjiä, heti kun muutetaan hesaan, niin: "Siis, en mä tiiä, oisko se mesta Krunikassa vai kalliossa, siis mä en tiiä.

Onhan näitä murreraiskaajia kuten Antero Kekkonen Kotkasta ja Pirkka-Pekka Petelius Kuusankoskelta (nyk. Kouvola) jotka vääntävät Itä-Suomen mie/sie murretta, mitään selitystä en tähän kyllä tiedä

Kyl mie ainakin oon ihan Kouvostoliitosta ja täällä sen mien oppinu. Mutta jo Kouvolan ja Kuusankosken välillä on ero puheessa, saatikka Kouvolan ja Mylsän yms. joten kyl sinne kaikkien miän puhujien väliin muutama miekin sopii.

Ka aika lailla samalla keinon tulloo huastettuu ku muuttii tiällä päin. Joskus koetin tarkotuksella muuttoo puhetyyliä lähemmäks kirjakieltä, mutta mitäpä se tointtaa ku kuitennii innosttuissaan sen unohttaa ja alakkaa taas viäntämmään.
Taian lähttee hakemmaan piänsärkyliäkettä kuapin piältä...

Piäkaupunkiseuvvulla viännetään ja kiännetään savvoo. Töissä asiakkaiden tai hieman tuntemattomampien seurassa aksentti korjaantuu hieman kirjakielen suuntaan, mutta kokonaan sitä ei kitkemään pysty vaikka kuinka yrittäisi. Muutamien oluiden jälkeen vedetään sitten jo niin levveesti että paikalliset tarvii jo tulkkia :D

Kun asuin Englannissa niin siellä murteet olivat käytössä, esim. meteorologi puhui Skotlannin muretta ja talk-show juontajat Walesin murretta, jos sieltä päin sattui olemaan.

Suomessa puhutaa "yleiskielestä", jota jokainen julkisuuteen ponnahtanut klovni kertoo puhuvansa.
"Yleiskieli" on itseasiassa Helsingin murretta.

Ja näin sen pitää ollakkin, puhukoon sitten kaikki tätä Helsingin murretta kun tullaan ihmisten ilmoille, ettei tarvitse arvailla mistä on kyse.

Ja näin sen pitää ollakkin, puhukoon sitten kaikki tätä Helsingin murretta kun tullaan ihmisten ilmoille, ettei tarvitse arvailla mistä on kyse.

Ei. Murteet ovat rikkaus ja pitävät Suomenkieltä voimissaan.
Jos hesalainen ei ymmärrä muuta kuin hesan murretta, niin kysyköön mitä se Savolainen tarkoittaa, jos ekalla kerralla ei saa selvää.

Kyllähän mä varmaan osaisin suht leveetä pohojanmaan murretta puhuu, mutteipa se oikein omasta mielestä mun suusta kuultuna kuulosta kovin hyvältä. Tuleehan sitä tosi paljon sanoja, joita muualta päin tulleet ei ymmärrä tai sitten alkaa vittuilemaan jostain. Se on aina, kun sanoo vaikka jonkun jutun olleen "ylihyvä" tai "ylikiva" niin muualta kuin keskeiseltä Pohjanmaalta(Vaasa, Kyrönmaa) tulleet aloittaa kauheen vittuilun tuosta, kun eihän tuo mikään sana oo :D

Mä osaisin muuten varmaan vääntää ihan siedettävää Turun murrettakin :) En oo siellä asunut eikä mitään sellaista, mutta turkulaisten kiekkoilijoiden haastatteluja paljon tullut kuunneltua ja Tuntematon sotilas sen monta kertaa katottuna, että Hietasen repliikit osaa melkein ulkoa. Turun murre on vain pirun hienoa :thumbs:

Ei. Murteet ovat rikkaus ja pitävät Suomenkieltä voimissaan.
Jos hesalainen ei ymmärrä muuta kuin hesan murretta, niin kysyköön mitä se Savolainen tarkoittaa, jos ekalla kerralla ei saa selvää.

En oikein ymmärrä, miksi aina valitetaan savon murretta tai yleensäkin itä-Suomen murteita niin hankaliksi, eihän täällä edes ole paljon erityisiä sanoja asioille. Melkein enemmän mulla on ollu vaikeuksia kehäkolmosen sisältä tulevien stendareiden yms kanssa. Täällä päinhän puhetta yleensä vain höystetään sanoilla, jotka eivät oikeastaan tarkoita mitään: kävellä ruhvellettaan=kävellään (yleensä metsässä), kylyppee ropsautettaan=saunotaan, isttuu kokotettaan=istutaan yms, yms...
Ja jos ei ole muuta sanottavaa niin aina voi sanoa: ka niin. :)

Kyllähän mä varmaan osaisin suht leveetä pohojanmaan murretta puhuu, mutteipa se oikein omasta mielestä mun suusta kuultuna kuulosta kovin hyvältä. Tuleehan sitä tosi paljon sanoja, joita muualta päin tulleet ei ymmärrä tai sitten alkaa vittuilemaan jostain. Se on aina, kun sanoo vaikka jonkun jutun olleen "ylihyvä" tai "ylikiva" niin muualta kuin keskeiseltä Pohjanmaalta(Vaasa, Kyrönmaa) tulleet aloittaa kauheen vittuilun tuosta, kun eihän tuo mikään sana oo :D

Pohojanmaan murrehan on yksi parhaimmista! (siis oman murteen lisäksi) Se lavia puheenparsi vain kuulostaa niin mukavalta korvaan ja jotenkin siinä on myös sellainen vahva auktoriteetti mukana. Jos joku murre kuulostaa itsevarmalta, niin se on juuri pohjanmaan murre. Hesan murre kuulostaa omaan korvaan lähinnä ylimieliseltä.

En oikein ymmärrä, miksi aina valitetaan savon murretta tai yleensäkin itä-Suomen murteita niin hankaliksi, eihän täällä edes ole paljon erityisiä sanoja asioille. Melkein enemmän mulla on ollu vaikeuksia kehäkolmosen sisältä tulevien stendareiden yms kanssa. Täällä päinhän puhetta yleensä vain höystetään sanoilla, jotka eivät oikeastaan tarkoita mitään: kävellä ruhvellettaan=kävellään (yleensä metsässä), kylyppee ropsautettaan=saunotaan, isttuu kokotettaan=istutaan yms, yms...
Ja jos ei ole muuta sanottavaa niin aina voi sanoa: ka niin. :)

Joo kyllä minä diggaan savon murretta ja olen harvinaisen samaa mieltä siitä että hesan slangi on todella vaikeaselkoista; Skruudata, dallata, fogeli, dörtsi ym...

Ja pakko vähän pistää pientä kenttävittuilua hesan slangista, sehän on suurimmaksi osaksi Ruotsin sanoista kopsattua, ei kovin mairittelevaa hesalaisille.

Pohojanmaan murrehan on yksi parhaimmista! (siis oman murteen lisäksi) Se lavia puheenparsi vain kuulostaa niin mukavalta korvaan ja jotenkin siinä on myös sellainen vahva auktoriteetti mukana. Jos joku murre kuulostaa itsevarmalta, niin se on juuri pohjanmaan murre. Hesan murre kuulostaa omaan korvaan lähinnä ylimieliseltä.

Voin kyllä allekirjoittaa kaiken. On tämä oma murre mun mielestä paras, mutta se ei vain oikein mun mielestä "istu" mulle täysin. Tosin voi johtua siitä, kun Pohjanmaalla ei mun mielestä puhuta niin leveesti murretta kuin sitten Etelä-Pohjanmaalla. Vaasaa ja Seinäjokea verrattaessa ei välttämättä huomaa merkittävää eroa, mutta maakunnan pienempiä paikkoja sitten vertailtaessa eron huomaa aika selkeästi. Esim. Kurikassa muutkin puhuu leveesti kuin Mietaa :)

Hesan murre ei kans kuulosta oikein mieluisalta omaan korvaan ja en tiedä onko se sitten tuo murre, joka välttämättä tekisi siitä ylimielisen kuuloista, mutta sen puhujat on jotain p..... noin keskimäärin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom