Mitä mieltä tämän asiantuntijan väitteestä että kyykky ei ole hyvä liike?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
En tunne Boylen metodeja, mutta pääsääntöisesti jos kyykky (tai joku muu yleisliike) aiheuttaa kipuja, on kyseessä heikkous tai palautumattomuus. Palautumattomattomuus johtuu usein juuri tuosta toisesta, eli heikkoudesta. Tietysti, liika on liikaa, se nyt on selvä.
Varmasti hyvin monesti noinkin. Kommentoin tuohon, ettei ilman kyykkyä sais potentiaalia ulos. Tuolla on kuitenkin käsittääkseni liuta NHL ja NFL tason urheilijoita valmennuksessa ja pärjäävät ilman kyykkyä, niin ei se varmaan pakollinen liike ole, vaan hyvään lopputulokseen pääsee ilmankin.

Nyt löyty se sen kirjotuskin missä tuosta sanoi. On kyllä vuodelta 2015, niin saattaa olla mielikin muuttunut jo.

"The simple reason is that we found the back squat and front squat to be the primary causes of back pain in our athletic population. At any point, in any season, approximately 20% of our athletes would be dealing some kind of back pain that was either caused by squatting or exacerbated by squatting."

Nykyään suurimmalle osalle nuorista ainakin. Karmeaa katsoa kun muutama pojan ikätoveri koittaa mennä kyykkyyn ja ylös 😐
Eikä se helppoa ollut itsellekään kun joskus aloitin tekemään. Ei päässyt mihinkään järkevään asentoon. Pysyin sentään pystyssä. Joskus kun oli salitaukoa loukkaantumisen takia niin huomasin kuukauden päästä rappusia alas mennessä että nilkat ei taivu ihan niin hyvin ku kyykätessä. Tämä palautui pian kun taas pääsi kyykkäämään.

Ei mulla ole mitään tarvetta vähätellä tai dissata kyykkyä, niin kuin sanoin niin teen ite ja tykkään siitä. Mutta kuitenkin tuossa podissa oli hyviä pointteja mitkä sai ajattelmaan asiaa vähän eri kantilta.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ainakin jonkin aikaa sitten Mike Boyle ei teettänyt kyykkyä ollenkaan urheilijoillaan ja syynä kai siinä on se, että osalla urheilijoista (koskee varmaan tavan jamppaakin) juuri kyykyn ansiosta et ole kykenevä tekemään, kun osalle aiheuttaa selkäkipuja.
Mitä hyviä pointteja esim, mitkä ei oo copypaste kliseitä? ''Monet kyykkää huonosti'', ''ei korreloi urheiluun'', vai ''turhaa, ellet oo voimanostaja''? Kaikki noi oon ainaki ite kuullu monet kerrat, eikä ne vieläkään tee vaikutusta. Toi varsinki, et jtn ei pitäs tehä koska valtaväestö vetää sen vituiks, on niin tyhmä argumentti ettei sanat riitä kuvaamaan. Jos mä syön paskaa, ni sun ei oo pakko. ''Ei korreloi urheiluun'' kortti taas on hifistelyä, mikä ei oikeesti koske tavista. Pentti Perusäijjä varmaan kierii sängyssään yöllä, kuumotellen, kuinka ne kyykyt ei nyt kehitä sen vertikaalihyppyä optimaalisesti. Voimanostokortissa sama juttu: ne jotka kisaa on suuri vähemmistö. Eli kenellekköhän toi video on ees tehty? En väitä et täytyy olla huippu-urheilija välittääkseen suorituskyvystä ja hifistelystä tietenkään, mut tota voi silti myös miettiä, missä prioriteetit oikeesti menee kelläkin.

Kyykkyäki voi tehä lukemattomina eri variaatioina, ja hienosäätää itelleen sopivaks. Jos terve ihminen ei voi tehä jtn asiaa, ni mä en kyllä lämpene sille ollenkaan, että se juttu hylätään välittömästi. Sen sijaan mä haluisin todella kovasti tietää, että mikä siinä mättää, ja voiko asian korjata. Itelläki on todellaki liikkeistä kokemusta, että ne on alussa sattunu, tai tuntunu jopa vähän vaarallisilta. Sit tehny niitä silti(maltilla), ja voilà: keho on tottunu, vahvistunu, tullu paremmaks, löytäny luonnollisen tavan tehdä ne. Äkkiseltään tulee mieleen esim. ranskalainen(ai vittu mun kyynärpää), dippi(riks raks, rintalasta venyy kahtia naks), kyykky yms. Ei voi olettaa, et kaikki sujuu välittömästi. Joissain asioissa voinee kestää hyvin pitkäänki. Varsinki jos hommaan lähtee rapakunnosta mukaan, suoraan tietokoneen äärestä. Monen liikkeen kohalla on ollu paljoki sellasta, että muokannu niitä itelle sopivammaks. Just kyykky vaikka, missä en aio ikinä tehä puolikyykkyjä. Mun keho sano mulle että ''meh... tohon voisit tottua ehkä, mut syvemmälle ku meet poika, ni elät ikuisesti.'' Luotan tällasiin signaaleihin, ja hyvin simppeliä kokeille eri juttuja.

Samaa mieltä myös, et kyykky voi olla hyvinki moniulotteinen liike opetella. Ku kutsuin aiemmin sitä simppeliks, ni tarkotin vähän muuta. No-nonsense liike. Kaikki perusliikkeet on aika simppeleitä loppujen lopuks, ja niiden suoritustavat on eniten yleisessä tiedossa. Ainaki teoriassa siis.

Mitä hyviä pointteja esim,
No vaikka toi 20% mitä aikasemmin postasin. Jos lätkäkentällisestä on yks jannu telakalla sen takia, että kyykkyä on tehtävä, niin veikkaan et päävalmentaja ei ole kovin tyytyväinen voimavalmentajaan. Sen urheilijan tehtävä on olla kentällä eikä telakalla, ja jos saman suorituskyvyn saa vähemmän telakalle vievillä liikkeillä, niin ei oo kovin nobrainer mitä kannattaa tehdä.

No vaikka toi 20% mitä aikasemmin postasin. Jos lätkäkentällisestä on yks jannu telakalla sen takia, että kyykkyä on tehtävä, niin veikkaan et päävalmentaja ei ole kovin tyytyväinen voimavalmentajaan. Sen urheilijan tehtävä on olla kentällä eikä telakalla, ja jos saman suorituskyvyn saa vähemmän telakalle vievillä liikkeillä, niin ei oo kovin nobrainer mitä kannattaa tehdä.
Jees. Tollasiin en kantaa ota.

Sillon toki pitäs sen voimavalmentajan tai jonku muun katella, miksi kyykky aiheuttaa mokomaa vai onko syy muualla. Useimmiten on. Sillon se vamma-alttius on suurempi joka tapauksessa. Mutta kuten sanottua, ei kahden jalan kyykyt autuaaksi tee. Tai no ehkä ne hieman tekee... Sarjan jälkeen ainakin :) Mulla on ollut vuosien saatossa monenkin tasoisia palloilijoita/ kiekkoilijoita tms. ja aina se valmennus lähtee yksilöstä ja hänen tarpeistaan. Monenlaista tehdään ja voimaakin suht avoimin mielin. Sitten taas... 32v olen voimaa valmentanut, eikä oo vielä tullut vastaan ketään, kelle takakyykky kategorisesti aiheuttais vammoja.

Isoissa liigoissa osaperuste valmennuksen sisällölle on myös se, että ne pelaajat on aika kalliita. "Tossa noi pelaajat on... arvo 900.000.000 $ Älä. Riko. Niitä!!!"

....
Huonona esimerkkinä aikanaan eräs 75kg pesäpalloilija, kellä esim 100° penkkikyykky oli 200kg, mutta voimanostosyvyydestä boksilta tuli 50kg (!!!). Hämmentyi pahasti itekin. Talvi kunnolla hommia ja jälkimmäinen nousi 130 kiloon. Juoksunopeus kehittyi yli 30% jne jne.
---

onpas suuri parannus myös juoksemiseen. saatiinko pakara heräteltyä tms?

minä olen sitä mieltä, että takakyykkyä levytangolla ei ole niin kiire lähteä veivaamaan heti alussa, koska kyykyn vaatimaa mm. lanton hallintaa ja liikkuvuutta voi jumpata muullakin tavalla ja kivuttomammin ja vähemmän inhottavasti. Saattaa olla pitkällä matkalla parempia tapoja. Esimerkkinä askelkyykyt, kompassikyykyt, goblet kyykky ja kepillä tehtävät kyykyt. Tälleen ajatuksena, että liikkuvuus ja liikkeen kontrolli ensin, sitten voima.

Kyllä ne pakarat on hereillä aina, jos lonkkanivel ja lannesarana toimii :) Mutta aika isoja yleisvoimatason kehityksiä tuli ja se sitten heijastui juoksuun, juoksemisen jaksamiseen ja lajiliikkumiseen paljon myös.

Mä en valmenna ihan aloittelijoita, koska se pedagoginen osuus liikerataopetuksissa jne tulee tehdä paikanpäällä mun mielestä. Suurimman osan valmennuksista teen etänä. Takakyykky ei kovin vaativa motorinen suoritus ole ja ei noin lähtökohtaisesti oo mitään erityistä syytä olla treenaamatta sitä vaikka samantien. Jos asiakas tuntuu sen oppivan ok, ei ongelmaa. Tän huomasin viimeksi käytännössä 13v kiekkojunnujen kanssa punttileirityksessä pari viikkoa sitten. Osalla meni kaaliin heti ja osalla ei. Tarveharkintaista ja yksilöllistä siis aina.

Liikkeen kontrollia tarvitsee mikä tahansa liike, joten on aika sama lähteä treenaamaan takakyykkyäkin. Askelkyykky esim vaatii paljon enemmän tasapainoa kuin takakyykky. Pelkät keppijumpat on ihan alkulämppäkamaa ja niillä ei motoriikkaa muutamaa kertaa enemmällä treenillä kehitetä. Ellei mukana ole painoa, ne on aika turhia. Näistä on aika paljon ja pitkältä ajalta kokemuksia paikanpäällä tehdyissä ohjaamisissa ja valmennuksissa. Riippuu sitten valmennettavan päälajista, mutta erilaisia kyykkyvariaatioita voi käyttää tottakai vaikka vuosikausia ja ns. pääliikkeinä. Ei se takakyykky mikään erityisen autuaaksitekevä liike ole.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
@jto Tulevat kiekkojunnut onkin päteviä kun jo täällä tuppukylässäkin 9-10-vuotiaat kiekkoilijat treenaa kyykyn, vedon ja pystärin tekniikkaa oheisissa (mailalla vaan mut silti). Oikein lämmitti mieltä.

Juu kyllä se hyvää tekee ja kunhan nostotekniikka on hallussa, saa sinne kuormaa lisäillä ihan huoletta. Tää tietenki asettaa aika isoja vaatimuksia sinne valmennuspuolelle sitten...

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom