Ei mulla ole mitään tarvetta vähätellä tai dissata kyykkyä, niin kuin sanoin niin teen ite ja tykkään siitä. Mutta kuitenkin tuossa podissa oli hyviä pointteja mitkä sai ajattelmaan asiaa vähän eri kantilta.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ainakin jonkin aikaa sitten Mike Boyle ei teettänyt kyykkyä ollenkaan urheilijoillaan ja syynä kai siinä on se, että osalla urheilijoista (koskee varmaan tavan jamppaakin) juuri kyykyn ansiosta et ole kykenevä tekemään, kun osalle aiheuttaa selkäkipuja.
Mitä hyviä pointteja esim, mitkä ei oo copypaste kliseitä? ''Monet kyykkää huonosti'', ''ei korreloi urheiluun'', vai ''turhaa, ellet oo voimanostaja''? Kaikki noi oon ainaki ite kuullu monet kerrat, eikä ne vieläkään tee vaikutusta. Toi varsinki, et jtn ei pitäs tehä koska valtaväestö vetää sen vituiks, on niin tyhmä argumentti ettei sanat riitä kuvaamaan. Jos mä syön paskaa, ni sun ei oo pakko. ''Ei korreloi urheiluun'' kortti taas on hifistelyä, mikä ei oikeesti koske tavista. Pentti Perusäijjä varmaan kierii sängyssään yöllä, kuumotellen, kuinka ne kyykyt ei nyt kehitä sen vertikaalihyppyä optimaalisesti. Voimanostokortissa sama juttu: ne jotka kisaa on suuri vähemmistö. Eli kenellekköhän toi video on ees tehty? En väitä et täytyy olla huippu-urheilija välittääkseen suorituskyvystä ja hifistelystä tietenkään, mut tota voi silti myös miettiä, missä prioriteetit oikeesti menee kelläkin.
Kyykkyäki voi tehä lukemattomina eri variaatioina, ja hienosäätää itelleen sopivaks. Jos terve ihminen ei voi tehä jtn asiaa, ni mä en kyllä lämpene sille ollenkaan, että se juttu hylätään välittömästi. Sen sijaan mä haluisin todella kovasti tietää, että mikä siinä mättää, ja voiko asian korjata. Itelläki on todellaki liikkeistä kokemusta, että ne on alussa sattunu, tai tuntunu jopa vähän vaarallisilta. Sit tehny niitä silti(maltilla), ja voilà: keho on tottunu, vahvistunu, tullu paremmaks, löytäny luonnollisen tavan tehdä ne. Äkkiseltään tulee mieleen esim. ranskalainen(ai vittu mun kyynärpää), dippi(riks raks, rintalasta venyy kahtia naks), kyykky yms. Ei voi olettaa, et kaikki sujuu välittömästi. Joissain asioissa voinee kestää hyvin pitkäänki. Varsinki jos hommaan lähtee rapakunnosta mukaan, suoraan tietokoneen äärestä. Monen liikkeen kohalla on ollu paljoki sellasta, että muokannu niitä itelle sopivammaks. Just kyykky vaikka, missä en aio ikinä tehä puolikyykkyjä. Mun keho sano mulle että ''meh... tohon voisit tottua ehkä, mut syvemmälle ku meet poika, ni elät ikuisesti.'' Luotan tällasiin signaaleihin, ja hyvin simppeliä kokeille eri juttuja.
Samaa mieltä myös, et kyykky voi olla hyvinki moniulotteinen liike opetella. Ku kutsuin aiemmin sitä simppeliks, ni tarkotin vähän muuta. No-nonsense liike. Kaikki perusliikkeet on aika simppeleitä loppujen lopuks, ja niiden suoritustavat on eniten yleisessä tiedossa. Ainaki teoriassa siis.