Mitä öljyä?

Ite olen paistamisessa käyttänyt siihen tarkoitettua rypsiöljyvalmistetta. Hemmetin hyvä kun ei räisky. Ruuan päälle, prodedrinkkiin ja suoraan suuhun sitten eri öljyjä. Oon ostanu "varmuuden vuoksi" kylmäpuristettua, kun joskus ollut puhetta että olisi terveellisempää kuin tavallinen. Onko se? Mites nuo tyydyttyneiden, kerta- ja monityydyttymättömien suhteet. Kannattaako niitä tsiikata öljyä valitessa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jostain muistan hämärästi lukeneeni että käytettäessä oliiviöljyä paistamiseen, sen ominaisuudet
huononisivat melko paljon.

Joku sivistyneempi voi korjata jos tietää paremmin.

Omega 3 rasvahappojen annos-ohjeet on aivan liian matalat. Omega-3 pitäis saada 2-3g, eli 2000-3000mg. Jos tämä ottaa pillereinä, niin se tulee todella kalliiksi. Kannattaa ostaa pullo vitamaria tai mölleriä, niin saa annoksen paljon halvemmalla, maku ei tosin ole hirveän hyvä.

Rypsiöljy ei ole kovin hyvä valinta. Oliiviöljy on parempi vaihtoehto.

Lyhyt lainaus Antti Heikkilän blogista

Rypsiöljy on haitallista sen sisältämän suuren alfalinolihapon pitoisuuden takia, joka estää eikosanoidien luonnollisen synteesin. Paljon parempi vaihtoehto on oliiviöljy, joka sisältää pääasiassa yksityydytettyä oleiinihappoa, jota ihmisen rasvasta on 45 % sekä linolihappoa, mutta erittäin vähän alfalinolihappoa.

Ja täällä koko homma http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=99

Lyhyt lainaus Antti Heikkilän blogista

Kylläpä on Antilla taas lyhyt lähdeluettelo noille jutuilleen. Ainii mutta onhan mies sentään ortopedi nii pakkohan sitä on uskoa.

Itsekin kyllä sanoisin että oliiviöljyä kannattaa suosia mutta ei se rypsärikään missään nimessä mikään myrkky ole. Varsinkin kun sen ottaa kylmäpuristettuna. Noissa öljyissä on pikkuisen muitakin huomioitavia seikkoja kuin alfalinolihapon määrä. Itse lorottelen tasaisesti molempia niin ruokiin kuin paistamiseenkin.

Tämän postauksen informaatioarvo lähellä nollaa mutta tunnen otsasuonessani voimakasta painetta aina kun tuo Heikkilän blogi vilahtaa pakkiksella :D

Kylläpä on Antilla taas lyhyt lähdeluettelo noille jutuilleen. Ainii mutta onhan mies sentään ortopedi nii pakkohan sitä on uskoa.

Itsekin kyllä sanoisin että oliiviöljyä kannattaa suosia mutta ei se rypsärikään missään nimessä mikään myrkky ole. Varsinkin kun sen ottaa kylmäpuristettuna. Noissa öljyissä on pikkuisen muitakin huomioitavia seikkoja kuin alfalinolihapon määrä. Itse lorottelen tasaisesti molempia niin ruokiin kuin paistamiseenkin.

Tämän postauksen informaatioarvo lähellä nollaa mutta tunnen otsasuonessani voimakasta painetta aina kun tuo Heikkilän blogi vilahtaa pakkiksella :D

Samat sanat, en voi sietää miestä muutenkaan. O.o Paistamiseen rypsäri on jees, ei se ketään tapa. Salaatteihin jne. oliiviöljy taitaa olla parempi, ihan jo noin maunkin vuoksi.

Samat sanat, en voi sietää miestä muutenkaan. O.o Paistamiseen rypsäri on jees, ei se ketään tapa. Salaatteihin jne. oliiviöljy taitaa olla parempi, ihan jo noin maunkin vuoksi.

Ja mikä mahtaa olla syy teidän kielteiseen Heikkilä kuvaan? Se, että lääkäri uskaltaa kyseenalaistaa nykyiset suositukset ja tavat? IMO toi on kateellisten panettelua, ei vaan siedetä, että joku voi olla erimieltä ja tienata vielä. Se, että et voi sietää jotakuta, joka kertoo asiat miten ne ovat, on vain pois itteltäs. Tuossa Heikkilän blogissa oli IMO hyvät perusteet miksi rypsäri on oikeasti paskempi vaihtoehto ja oliiviöljy parempi. Ja luotettavat lähteet.

Kyllä tuota samaa asiaa puoltavat mm. tmuclen ravinnemiehet ja siellä oli myös hyvät argumentit oliiviöljyn puolesta. Parashan paistamiseen olisi kookosöljy sen kuuman sietokyvyn ansiosta.

Itsehän olen käyttänyt vain kylmäpuristettua ja normaalia rypsiöljyä paistamisessa ja esim. rahkan seassa, kylmäpuristetussa pieni jälkimaku, normaalissa ei. Olisin mieluusti siirtymässä tuohon oliiviöljyyn, mutta en ole edes koskaan tietääkseni maistanut mitään siinä paistettua, antaako sivumakua esim. kananmunat jos paistaa kyseisellä öljyllä. Oliiveja en voi sietää, mutta se nyt varmaankin on täysin eri juttu.

Eli siis mahdollisimman terveellinen paistorasva + lisä ruokiin on hakusessa, mutta samalla pitäisi olla myös mahdollisimman neutraalin makuinen.

Itsehän olen käyttänyt vain kylmäpuristettua ja normaalia rypsiöljyä paistamisessa ja esim. rahkan seassa, kylmäpuristetussa pieni jälkimaku, normaalissa ei. Olisin mieluusti siirtymässä tuohon oliiviöljyyn, mutta en ole edes koskaan tietääkseni maistanut mitään siinä paistettua, antaako sivumakua esim. kananmunat jos paistaa kyseisellä öljyllä. Oliiveja en voi sietää, mutta se nyt varmaankin on täysin eri juttu.

Eli siis mahdollisimman terveellinen paistorasva + lisä ruokiin on hakusessa, mutta samalla pitäisi olla myös mahdollisimman neutraalin makuinen.

Itse kun vaihdoin rypsäristä oliiviöljyyn reilu puoli vuotta sitten, kananmunia paistaessa oli pienen pieni sivumaku? Ei tosin mikään äklöttävä, mutta totuin siihen jo parin paisto kerran jälkeen, eikä enää edes maistu mitään kummallista. Toisen makuun liittyvän haivannon oon tehnyt oliiviöljyjen valmistajissa. Kalliimmissa mitä oon juonut on ollut paljon neutraalimpi maku, kun taas halvemmissa maku on ollu katastrofaalinen. Poikkeuksen on tehnyt Rainbow:n oliiviöljy, joka on LÄHES neutraalinen makuista sellaisenaan. Tietysti mitä enemmän öljyä, sitä enemmän makua. Maximissaan on heradrinkissä ollut reilut 50g oliiviöjyä ja tuo pahimman makuinen eldorado meinas tulla ylös. Kun taas saman verran rainbowta, ei mitään ongelmaa.

^ Kiitoksia kattavasta vastauksesta! Eli taidan huomenna poiketa S-ketjun kaupan kautta hakemassa Rainbown oliiviöljyn, olkoon se mun perjantai-pullo, haha. Tulee sitten joko haukut tai kehut Thomppa! ;)

Katsoin Inexin sivuilta tuotteita, onko se neutraalin makuinen kalamata, extra virgin vai tuo normaali oliviiöljy?

Katsoin Inexin sivuilta tuotteita, onko se neutraalin makuinen kalamata, extra virgin vai tuo normaali oliviiöljy?

Itse olen käyttänyt Extra virginia ja taitaa olla vielä joku ekologinen tjsp :lol2: Jos halutaan vielä mennä tarkemmiksi niin säilyvyyden kannalta pullon tulisi olla tumma ja säilyttää jääkaapissa. Itse olen pitänyt normaalissa kaapissa, koska jääkaappiin ei vain mahdu..

Heikkilän blogista:

Linolihappo muuttuu delta-6-desaturaasientsyymin avulla gammalinoli-hapoksi (GLA)), joka sitten muuttuu dihomogammalinoleenihapoksi (DGLA), joka on kaikkien, niin hyvien kuin pahojen, eikosanoidien lähde. Hyviä eikosanoideja syntyy itsestään DGLA:sta, kun taas delta-5-desaturaasientsyymi muuttaa DGLA:n arakidonihapoksi, joka vuorostaan on kaikkien "pahojen" eikosanoidien kantaäiti.

...

Transrasvat ja alfalinoleenihappo ehkäisevät delta-6-desaturaasientsyymiä, jolloin linoleenihappo ei muutu GLA:ksi ja koko synteesiketju pysähtyy. Tässä kohtaa väitteet rypsiöljyn terveellisyydestä muuttuvat vähintäänkin kyseenalaisiksi. Rypsiöljy estää siten elimistön luonnollisen eikosanoidisynteesin. Se on tässä suhteessa yhtä haitallinen kuin transrasva.

Eli alfalinoleenihapon takiako linolihappo ei prosessoidu hyviksi eikosanoideiksi, mutta pahoiksi kyllä?

Ja mitä itse Heikkilään tulee, niin varmasti paljon järkeä puhuu, mutta joku siinä miehessä vaivaa. Vähän sama kun Petteri Sihvosen (Urheilulehti) juttuja lukiessa. Jossain vaiheessa se nillittäminen alkaa vaan kyllästyttää eikä itse asialle jaksa antaa huomiota, vaikka olisikin ihan huomionarvoista luettavaa

Ja mikä mahtaa olla syy teidän kielteiseen Heikkilä kuvaan? Se, että lääkäri uskaltaa kyseenalaistaa nykyiset suositukset ja tavat? IMO toi on kateellisten panettelua, ei vaan siedetä, että joku voi olla erimieltä ja tienata vielä. Se, että et voi sietää jotakuta, joka kertoo asiat miten ne ovat, on vain pois itteltäs. Tuossa Heikkilän blogissa oli IMO hyvät perusteet miksi rypsäri on oikeasti paskempi vaihtoehto ja oliiviöljy parempi. Ja luotettavat lähteet.

HAH! :lol2: Vanha kunnon kateuskortti! Vieläkö niitä tehdään? :D En jaksa taas alkaa käymään noita yleisiä mielipiteitäni Heikkilästä. Hänellä on kyllä monia hyviä pointteja mutta niitä on hankala löytää kun blogi on suurimmaksi osaksi itkua ja kitinää Pekka Puskasta, KTL:stä ja Big Pharmasta. Nuo sun "luotettavat lähteet" ovat listauksia erilaisten öljyjen koostumuksista ja kaikki muu pitäisi niellä sellaisenaan koska kirjoittaja on lääkäri.

Kyllä tuota samaa asiaa puoltavat mm. tmuclen ravinnemiehet ja siellä oli myös hyvät argumentit oliiviöljyn puolesta. Parashan paistamiseen olisi kookosöljy sen kuuman sietokyvyn ansiosta.

Joo ja sitten luetaan tuo mun postaus uudestaan oikein ajatuksen kanssa:

Mun pointti oli siis se, että rypsäri ei ole "ihmisravinnoksi kelpaamatonta" kuten Heikkilä asian esittää. Näissä keskusteluissa on aina hauska testata sitä vanhaa sananlaskua johon liittyy koira, kalikka ja älähdys :)

Heikkilän blogista:

Ja mitä itse Heikkilään tulee, niin varmasti paljon järkeä puhuu, mutta joku siinä miehessä vaivaa.

Mua vaivaa se, että sen ulkoinen vähän epäsiisti habitus ja terveys saarnaus on niin epäsuhteessa toisiinsa. Ei näytä terveeltä.. Noh sopivassa suhteessa rypsiöljyä ja laadukasta oliviiöljyä naamariin, niin ei voi mennä öljyissä pahasti metsään.

Eli alfalinoleenihapon takiako linolihappo ei prosessoidu hyviksi eikosanoideiksi, mutta pahoiksi kyllä?

Antille tyypillistä mustavalkoistamista ja "faktojen" esittämistä ilman että huomioidaan muita näkemyksiä. Esimerkiksi tuosta D6D- ja D5D-entsyymien aktiivisuudesta on yllättäen olemassa hieman eriäviäkin tutkimuksia. Ensinnäkin D6D-aktiivisuuden on osoitettu riippuvan yleisestä ravitsemustilasta. Lisäksi on viitteitä siitä että suhteellisen alhaisilla PUFA-määrillä ei ole mitään vaikutusta desaturaasien aktiivisuuteen. Vastaavasti on nähty että alfalinolihappo voi inhiboida sekä D5D- että D6D-entsyymeitä. Onpa olemassa myös tutkimus jossa D6D-aktiivisuus lisääntyy linolihappojen vaikutuksesta.

Kyseiseen rasvahappometaboliaan vaikuttaa siis lukemattomat eri tekijät, eikä vastaus ole läheskään niin yksinkertainen kuin Heikkilä antaa ymmärtää. Elimistössä ei myöskään tapahdu mitään "synteesiketjun pysähtymistä" alfalinolihapon vaikutuksesta vaan entsyymi-inhibitio on varsin dynaaminen biokemiallinen ilmiö.

Se, että et vain pidä jostakuta, ei ole syy, etteikö hänen kirjotuksensa ja ajtuksensa olisi varteenotettavia.

Ja sitten luetaan taas niitä postauksia. Sanoin että Antilla on hyviäkin pointteja mutta pientä suodatinta kannattaa pitää kun hänen juttujaan lukee. Tämä ei olisi ensimmäinen kerta kun joku Antin "faktoista" osoittautuu hieman kyseenalaiseksi.

Sitäpaitsi me ollaan kaikki täällä samaa mieltä siitä että jos pitää valita jompi kumpi, oliiviöljy näyttäisi olevan parempi vaihtoehto :D Toistetaan vielä varmuuden välttämiseksi:

Mun pointti oli siis se, että rypsäri ei ole "ihmisravinnoksi kelpaamatonta" kuten Heikkilä asian esittää.

..ja kaikki muu pitäisi niellä sellaisenaan koska kirjoittaja on lääkäri.

Lueskelen mielelläni Heikkilän juttuja. Yksi syy miksi kuuntelisin miestä on jo se, että hän EI kuulu lääkäriliittoon. Sen enempää koululääketiedettä, lääkäriliittoa, sen toimintaa ja suosituksia kommentoimatta.. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom