Toi nahkahanskan mainitsema yksi spekulaatio älykkyydestä tulee aika usein vastaan. Älykkyys menee tolla logiikalla jo melko kauas käytännöstä, jos 1 vuotias lapsi kuka ei osaa mitään, ei selviä yksin missään tilanteessa, sekä voi välillä syödä omaa ulostettaan vahingossa, tituleerataan älykkäämmäksi kuin keskiverto aikuinen :D Heh ei slaidaa.
Ite ehkä määrittelisin älykkyyden genetiikan ja ympäristön tulona. En summana koska liian suurta puutosta toisessa ei pysty kompensoimaan toisella mitenkään.
+ tietoa voisi vaikka verrata välineiksi, ja viisautta niiden välineiden käyttäjäksi.
neuronien yhteydella toisiinsa aivoissa ei oo mitaa tekemista silla mita lapsi tekee, vaikka mika olis lapsella alkaa looginen ajattelu vasta siina 7 vuotiaana. tolla ma tarkoitin kykya oppia, muistaa, hahmottaa ym... ei kukaa lapsi voikkaa alykas olla, mutta siita tulee alykkaampi jos genetiikka on sen mukainen, tallaista teoriaa ma tarkoitin.
vai mita? odotitko etta jos syntyy lapsi joka ao tulee olemaan 140 etta se tietais kaikesta kaiken jo syntyessaan? tai osais puhua? lukea?
ne opitaan sitte ku ne opetetaan.
nama rakenneasiat aivoissa taas kaikella todennakoisyydella on synnynnaisia, ja nama asiat taitaa juuri ollakki se mista sun ao mitataan.
edittia, tosin onhan naita niinsanottuja lapsinerojakin olemassa. tuskinpa ne oppimalla alykkaiksi on tullu?
dna on rakennuskaava, joka tulee geeneissa lapselle, josta rakennetaan se sikio siksi mika siita pitais tulla ottaen vanhempien rakennuskaavan, jos vanhemmilla on tehokkaat aivot niin se voi hyvinkin pompata lapselle, rakennusvaihe ei ole valmis kumminkaa siina vaiheessa ku lapsi on syntyny, se on vasta aluillaan silloin.
btw, einsteinin aivoista loydettiin muuten 3 rakenteellista eroa verraten normaalin ihmisen aivoihin.