Missä vika? - sykkeet katossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niin, eli nyt viime aikoina on ollut pikkasen tukala olo, selitystä vaan ei löydy. Puntilla tullut nyt vakituisesti käytyä 1(+1/2)vuotta ja lenkillä siinä ohessa viime syksystä asti. Liikuntaa siis ollut 5-7krt/viikko. Välissä on ollut kyllä lepoviikkoja kuukausittain myös. Ongelma on, että esim. 5km tasatahtisella lenkillä syke on tosi korkea ja lenkkikaveri ei edes ole hengästynyt vaikka ainakin teoreettisesti olen parempikuntoinen. Lisäksi nykyään jo portaissa tulee "hengenahdistus" tai siis hengästyy. Lisäksi tänään puntilla kahvakuulalla (24kg) etuheilautellessa lämmitellessä kahdesta minuutin sarjasta oli aika paskana ja menin crosstraineriin kattomaan sykkeen ja oli tuosta pelkästä kuulailusta 140-160bpm! Sitten olen ihan huvikseni tarkkaillut hiukan sykettä mm. aamuisin ja ranteesta mitaten herättyä sängyssä maaten noin 78bpm ja seisten 80-90bpm. Rasitusspiron olen varannu ja lääkäriinkin pitäis mennä heti kun ehtis, mutta vastaus lienee sama kuin aina. Talvisin on kyllä A-vitamiinin puutosta, kun limakalvotkin kuivuu, mutta eihän anemiaa pitäisi olla kun ruokavalio on melko runsas. Miehen mitat 18v/173cm/75kg. Vai onko normaalia nuo sykkeet?

Jos meni väärään osioon niin kykenevä siirtäköön, mutta minusta tämä ei ole lihashuoltoa ;).

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mene vaan sinne lääkäriin. Aika korkeahan tuo leposyke on. Miten nuo 5km tasatahtiset lenkit on ennen kulkenut? Ja mikä on viime aikoina? Ja kai oot pitäny lepoa huomattuasti tämän?

Niin, eli nyt viime aikoina on ollut pikkasen tukala olo, selitystä vaan ei löydy. Puntilla tullut nyt vakituisesti käytyä 1(+1/2)vuotta ja lenkillä siinä ohessa viime syksystä asti. Liikuntaa siis ollut 5-7krt/viikko. Välissä on ollut kyllä lepoviikkoja kuukausittain myös. Ongelma on, että esim. 5km tasatahtisella lenkillä syke on tosi korkea ja lenkkikaveri ei edes ole hengästynyt vaikka ainakin teoreettisesti olen parempikuntoinen. Lisäksi nykyään jo portaissa tulee "hengenahdistus" tai siis hengästyy. Lisäksi tänään puntilla kahvakuulalla (24kg) etuheilautellessa lämmitellessä kahdesta minuutin sarjasta oli aika paskana ja menin crosstraineriin kattomaan sykkeen ja oli tuosta pelkästä kuulailusta 140-160bpm! Sitten olen ihan huvikseni tarkkaillut hiukan sykettä mm. aamuisin ja ranteesta mitaten herättyä sängyssä maaten noin 78bpm ja seisten 80-90bpm. Rasitusspiron olen varannu ja lääkäriinkin pitäis mennä heti kun ehtis, mutta vastaus lienee sama kuin aina. Talvisin on kyllä A-vitamiinin puutosta, kun limakalvotkin kuivuu, mutta eihän anemiaa pitäisi olla kun ruokavalio on melko runsas. Miehen mitat 18v/173cm/75kg. Vai onko normaalia nuo sykkeet?

Jos meni väärään osioon niin kykenevä siirtäköön, mutta minusta tämä ei ole lihashuoltoa ;).

Ei ole normaalia, heti lääkäriin

Zone-sarja -42%
Mene vaan sinne lääkäriin. Aika korkeahan tuo leposyke on. Miten nuo 5km tasatahtiset lenkit on ennen kulkenut? Ja mikä on viime aikoina? Ja kai oot pitäny lepoa huomattuasti tämän?

Sanotaan viimeisen kahden viikon aikana. Tai siis silloin vasta edes tajusin ruveta pulssia tarkkailemaan, kun ymmärsin, että jossain oikeasti saattaa mättää ja muuta selitystä ei ole löytynyt. En ole oikeastaan taukoakaan pitänyt, koska vaikka tätä hengästyneisyyttä on jatkunut jo jonkin aikaa, niin on vain mennyt huonon kunnon piikkiin ja kun tuolloin kaksi viikkoa sitten ensimmäistä kertaa oli lenkkiseuraa niin sai siitä vertailukohtaa. 5 kilsaset on esim. Joulukuussa kulkenut ihan ok, ainakin selvästi kevyemmin.

Ja nyt meneekin jo hullummaksi kun tarkastin tänä aamuna ortostaattista, niin maaten se oli sitä about 80bpm ja seisaaltaan jopa 90-100bpm, eli ei varmaan ainakaan ylikunnosta ole kyse. Aamupalan jälkeen toi laski takasin sinne 80:neen. Onko tuohon palpatoriseen sykemittaukseen miten paljon luottamista muuten?

hahah, miten must vaan hitusen tuntuu siltä, että oot vaan huonossa kunnossa.. :D En siis todellakaan tarkoita pahalla nytten.. Itse nostelen vaan punttei, ja jalkapäivä ainut cardio mitä teen... Ni kyllähän helposti leposyke seistessä huitelee jossain 90 lyönnis, mut en epäile hetkeäkään et jotain olis vialla mulla, ku maksimissaan vaan huono kunto... xD
Edit. ps. Mun syke nyt ainakin nousee johki 150-160 helposti hieman kävelyä nopeemmalla hölkälläkin, ja edelleenkin, huonon kunnon piikkiin laitan ainakin minä sen...

hahah, miten must vaan hitusen tuntuu siltä, että oot vaan huonossa kunnossa.. :D En siis todellakaan tarkoita pahalla nytten.. Itse nostelen vaan punttei, ja jalkapäivä ainut cardio mitä teen... Ni kyllähän helposti leposyke seistessä huitelee jossain 90 lyönnis, mut en epäile hetkeäkään et jotain olis vialla mulla, ku maksimissaan vaan huono kunto... xD
Edit. ps. Mun syke nyt ainakin nousee johki 150-160 helposti hieman kävelyä nopeemmalla hölkälläkin, ja edelleenkin, huonon kunnon piikkiin laitan ainakin minä sen...

Jos yöunen jälkeen syke on +80 niin se vaan ei ole normaalia. Tai kerro minulle mikä sinusta on normaalisyke normaalipainoiselle ihmiselle. Voi olla paska kuntokin, mutta EI SAA leposyke silti olla noin korkea nuorellakaan ihmisellä, tuo rasittaa nimittäin sydänlihasta tavalla, johon sitä ei ole tarkoitettu ja syy pitää selvittää.

Jos yöunen jälkeen syke on +80 niin se vaan ei ole normaalia. Tai kerro minulle mikä sinusta on normaalisyke normaalipainoiselle ihmiselle. Voi olla paska kuntokin, mutta EI SAA leposyke silti olla noin korkea nuorellakaan ihmisellä, tuo rasittaa nimittäin sydänlihasta tavalla, johon sitä ei ole tarkoitettu ja syy pitää selvittää.

Tuossahan puhutaan leposykkeestä seistessä. Nousepa makuulta tai istualtasi vasiten ylös ja ylläty: leposyke nousee.
Varsinaista leposykettä ei mitata noin.
Muut oireet taas ovat oleellisempia ja niiden takia voisi vastaanotolla vaikka käydäkin. Näyttävät tosin klassisilta ylikunnon oireilta.

Jos kysyjää itseään huolestuttaa asia kovastikin, ilman muuta lekuriin. Ei se maksa kuin vaivan...kysyjällä voi olla muita oireita, joita tämä ei osaa tässsä mainita mutta jotka näkyvät jo pelkällä inspektiolla livenä.

Joo kyllä ite suosittelisin vaikka viikon parin levon näin alkuun jos kerta tosiaan on lenkit käyny raskaammiksi yms. Toki siellä lekurissakin kannattaa varulta käydä tarkistuttamassa ettei ole mitään vakavampaa, mutta pidä ainakin sitä lepoa.

Sykkeet kyllä kuulostaa varsin normaaleilta ja ortostaattinen ero on normaali. Parin kuukauden lenkkeily ei merkittävästi vielä paranna aerobista kuntoa, vaan kyseessä on paljon pidempi prosessi, jossa pitää malttaa myös lenkkeillä matalilla syketaajuuksilla siitä huolimatta, että se ei aina tunnukkaan tehokkaalta treeniltä.

Jos lähiaikoina on tosiaan tullut selviä muutoksia, niin lääkäriin vaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei tuo nyt kuulosta mitenkään huolestuttavan oudolta. Saattaa olla, että tuo hengästyminen ja muu on vain tätä talven temppuilua, jolloin hengästymistä tulee helpommin. En tiedä miten olet leposykkeen makuulla mitannut, mutta ennen kuin mittaat sen, niin lepää ainakin 10min makuulla silmät kiinni ja hyvin rauhallisesti hengittäen. Voit vielä testata semmoista, että vedät itsesi nopealla intesiivisellä urheilulla maksimisykkeeseen ja sitten katsot 2min kuluttua mitä syke on. Jos se on edelleen kamalan korkealla sen jälkeen, niin sitten voi ihmetellä lisää

Mikä tässä ei ole normaalia?

Ei ole normaalia jos olo on tukala, sydän tuntuu pamppailevan ja maatessa syke on 80. Vaikuttaa tietysti siltä, että olisi ylirasittunut. Kuitenkin, ei ole normaali olotila. Jos on huolestunut asiasta, on parempi mennä lääkäriin, joka voi samalla arvioida voisiko olla mahdollisesti muitakin mahdollisuuksia kuin ylirasitus.

Ja nyt meneekin jo hullummaksi kun tarkastin tänä aamuna ortostaattista, niin maaten se oli sitä about 80bpm ja seisaaltaan jopa 90-100bpm, eli ei varmaan ainakaan ylikunnosta ole kyse. Aamupalan jälkeen toi laski takasin sinne 80:neen. Onko tuohon palpatoriseen sykemittaukseen miten paljon luottamista muuten?

Ortostaattisesta testistä ei voida vetää mitään erityisen hyviä johtopäätöksiä yksittäisillä testauskerroilla. Takana pitäisi olla monia mittauksia terveenä ollessa, jotta sitten huomataan tuo sykkeitten erotuksen vaihtelu. Ortostaattisen testin syke-ero vaihtelee paljon eri yksilöiden välillä, joten tuo 10-20 ero sykkeissä ei kerro tässä tilanteessa oikeastaan mitään. Toki jos syke-ero olisi esim. 60, niin sitten voisi jo vetää jonkinasteisia johtopäätöksiä ilman pidempiaikaista seurantaa.

Palpatorinen sykkeenmittaushan on hyvin tarkka, vaikkei kerro sykettä täysin reaaliajassa (mikä ei ole kovin olennaista tässä tilanteessa). Katso kellosta aikaa 15 sekuntia ja laske lyönnit tuona aikana. Sen jälkeen kerrot saadun lyöntimäärän neljällä niin saat sykkeen selville. Voit toki laskea lyönnit myös minuutin ajalta.

Joka tapauksessa tilasi kuullostaa jonkinasteiselta ylirasitustilalta, jos ongelmia ei ennen ole ollut. Kevyttä viikkoa tai täyslepoa kehiin, niin saat itsesi takaisin kuntoon. Lääkärissä kannattaa toki käydä oman mielenrauhan takia.

Ortostaattisen testin syke-ero vaihtelee paljon eri yksilöiden välillä, joten tuo 10-20 ero sykkeissä ei kerro tässä tilanteessa oikeastaan mitään. Toki jos syke-ero olisi esim. 60, niin sitten voisi jo vetää jonkinasteisia johtopäätöksiä ilman pidempiaikaista seurantaa.

Palpatorinen sykkeenmittaushan on hyvin tarkka, vaikkei kerro sykettä täysin reaaliajassa (mikä ei ole kovin olennaista tässä tilanteessa). Katso kellosta aikaa 15 sekuntia ja laske lyönnit tuona aikana. Sen jälkeen kerrot saadun lyöntimäärän neljällä niin saat sykkeen selville. Voit toki laskea lyönnit myös minuutin ajalta.

Sitäpä juuri, että vaikka tuo ylikunnon sykkeiden ero on yksilökohtaista niin 20bpm erotus on jonkinlainen häilyvä raja, mutta kun erotus ei ole tuon suurempi niin... Juuri tuolla tavalla olenkin sykkeen mitannut, noin 20 iskua 15 sekunnissa levossa.

Tänä aamuna näemmä jälleen flunssan merkit nielussa, heti kaksi viikkoa siitä, kun 1,5 viikkoa kestänyt flunssa saatiin taltutettua.

Pulssitaajuutta ei tule koskaan palpoida 15sek ajalta(ellei palpoi tasaisuutta ja symmetrisyyttä), koska pulssitaajuus vaihtelee melko voimakkaasti sympaattisen hermoston aktivoituessa, vaan mittaus tulee suorittaa aina vähintään minuutin ajalta, jotta saataisiin luotettavampi tulos. Lisäksi tulee kiinnittää huomiota pulssin tasaisuuteen.

Ja mikähän olisi tarkempi ja reaaliaikaisempi pulssin mittaustapa, kuin palpatoorinen?

Pulssitaajuutta ei tule koskaan palpoida 15sek ajalta(ellei palpoi tasaisuutta ja symmetrisyyttä), koska pulssitaajuus vaihtelee melko voimakkaasti sympaattisen hermoston aktivoituessa, vaan mittaus tulee suorittaa aina vähintään minuutin ajalta, jotta saataisiin luotettavampi tulos. Lisäksi tulee kiinnittää huomiota pulssin tasaisuuteen.

Ja mikähän olisi tarkempi ja reaaliaikaisempi pulssin mittaustapa, kuin palpatoorinen?

En nyt ihan tarkkaan ymmärrä miksei sykettä voisi palpoida 15 sekunnin ajalta ja kertoa saatu tulos neljällä (vastaavasti voisi tämän suorittaa esim. 20 sekunnin aikana ja kertoa kolmella). Jos kerran henkilö on ensin makuullaan ortostaattisessa testissä, niin ei siinä sykkeen pitäisi mihinkään muuttua pientä vaihtelua lukuunottamatta. Puhumattakaan, että sympaattinen hermosto tuota sykettä nostaisi tuossa testissä, kun henkilö on makuullaan.

Jos rupeet stressaan siitä sykkeestä ja et sul on sydänvika ja kuolet huomenna, niin taatusti on leposykekin korkee kun alitajunnassa hiipii ajatus :)

Kyllä mullaki tuossa iässä itseasiassa armeijassa oli tollasta vaihtelua ja kävin turhaan vaikka missä sydänfilmeissä yms. kun yleislääkäri huolestui kans heti mun kertomuksista että sykkeet heittelee jne. ja ekg:ssä mukamas näkyi yleislääkärinkin mukaan jotain epämääräistä. Noh, sit erikoislääkäri katto filmit ja sano et ihan normaalit nuoren miehen käppyrät.

Jos ei mitään rytmihäröjä, kipuja tms. oo, niin en kyl murehtis.

Hassua ku netissä porukka sanoo nuorelle kaverille jolla on jotain heittelyä sykkeissä yms. "Joo mullaki tuossa iässä syke nousi kerran, ei hätää ku annat mennä vaan." En itsekkään usko että mitään vakavaa on, mutta en siltikää alkaisi ohjeistamaan että älä nyt lääkäriin mene ku toi voi olla normaalia :face:

Alkoiko pakkasten kiristyessä? Astma oireilee vaihtelevasti, joillakin tekee pakkanen pahaa ja toisilla pöly, kolmansilla joku muu.

Ei tuollainen minusta välttämättä edellytä kuin jonkunlaista flunssaa. On vaan punttaajalla vääntöä sen verran ylimääräistä, että tavallinen kauppakassi nousee portaista puhisematta vähän kröhässäkin. Ei minulla mitään tilastoja ole, mutta mutu-arviolla itsestäni sanoisin että tuollainenkin vaikutus on ollut kuntosalista.

Lääkärillehän tuo tietysti kannattaa näyttää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom