Missä vika? - sykkeet katossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jälleen täällä. Ne sykkeet on taas siellä 80 tienoolla. Sitten voiko kunto laskea lepoviikon jälkeen sillä tavalla, että kaksi viikkoa siitä kun on pystynyt juoksemaan 15km niin 20min pk-lenkillä jo noin viidessä minuutissa puuskuttaa täydellä tuuletuksella ja oli pakko lopettaa juoksu, sykemittaria en omista mutta tunnustemalla jo huomasi, että sykkeet tosi kovat. Pinna kokoajan muutenkin jo kireällä, tällasia nyt millään jaksais. 6.3. on urheilulääkärin tapaaminen, rasitusastma testi ym., silloin selvinnee paljon lisää, ei vaan malttais odottaa.

Oho tuli kalavale, mistähän se ylimääränen ykkönen tonne jysähti, siis tietty näin sen lauseen piti mennä: "-- on pystynyt juoksemaan 5km niin 20min --".

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Joo eli tähän jatkoksi tänään pääsin rasitusspiroon ja tulos oli rasitusastma. En halua uskoa sitä, miten luotettava toi testi on? Tehtiin siis urheilulääkäriasemalla, 6min 1km juoksussa lopussa sykkeet maksimissa ja joku "isonputken käyrä" oli matala juoksun jälkeen, pelkään, että puhalsin vaan jostain raosta ohi tai jotain. Avaava lääke paransi PEF:iä 10%. Se on sitten hei hei PEO vaan, vituttaa vaan niin vitusti, että vittu. Antakee perkele vaikka bannia kielenkäytöstä, mutta toi ei voi olla totta.

Zone-sarja -42%
Se riippuu siitä mikä keuhkojen tila on. Intissä itellä oli keuhkot niin viturallaan, että sykkeet seilas levossakin. Pef mitaus heti herätyksen jälkeen alle 100 ja lääkeen oton jälkeen 350. Yritä siinä sitten hengittää. Nykyään huutelee siellä 600-700 alueella.

Mä sain kanssa viime keväänä rasitusastmadiagnoosin. Oli ulospuhallus heikentynyt n. 25 % "kovien" treenien jälkeen. Treenaaminen oli helvetin tukalaa. Lääkkeeks sain Buventolia ja kortisonipiipun. Vedin yhen kortisonipiipun ja aloittelin toista. Toisen piipun kohdalla tuli laskurin kanssa vähän häikkää ja lääkevalmistajan testin jälkeen todettiin, että viimeiset 3 viikkoa tullu henkitettyä piipussa pelkkää ilmaa. Siihen loppu mulla kortisoonin hengittäminen.

Kesän jälkeen ei oo ollu tietoakaan rasitusastmaoireista. Tai no.. Kovan aivastuksen jälkeen jää hengitys pikkaseks aikaa pihisemään. Buventolia on kesän jälkeen ottanut kaks imaisua.

Mut aiheesta kukkaruukkuun.. Kuka juoksee 5km lenkkejä? Mun korvaan kuulostaa siltä, että matalasykkeiset peruskuntoharjoitteet on osin tullu laiminlyötyä. Aikanaan kun vääntelin omia pohjia niin vedin n. 1,5h kävelylenkkejä 90-130 sykkeillä varmaan vuoden. Loppuvuodesta sai olla aikamoinen mäki lenkillä että sai sykkeet nousemaan yli 110. Siltä pohjalta oli sit kohtalaisen helppo lähtee kehittää juoksukuntoa.

@Jerkku

Oliko sulla astma, olitko A-mies, mihin hommiin pääsit?

@Cipe

Jos katoit sen mun linkin, siinä oli se aerobisen-ohjelma kunto+ -lehestä.

Mun kaikki tuntemat astmaatikot on sellasia kunnon hiirulaisia ja heikkoja ihmisiä, aina mukavaa liittyä joukkoon. Moti kyllä liikunnan osalta 0 tai jopa -100, ei meikäläistä ole tarkoitettu liikkumaan, eli se siitä ja mitään lääkkeitä en vittu 18-vuotiaana rupea käyttämään saatana.

Niin ja voiko leposyke olla 80 siksi, että kunto on oikeasti paska -> ei ole lenkityksellä kohentunut noiden kynnysten olleen viturallaan? Onko toi spirometria luotettava testi? Mitä jos en vaan puhaltanut tarpeeksi kovaa sen juoksun jälkeen?

On rasitusastma ja on todettu 2 vuotiaana. Olin a, siirryin b ja lopuksi c-paperit.

Astmaatikon ei tosiaan tarvi olla hiirulainen. Itsellä painoa 100kg, voimanosto tulokset n. 1.2x, 1,6x ja 2x omapaino. Kesät pelaan futista ja talvella lätkää. Serkulla on astma ja se on puolustusvoimilla kouluttajana ja on melko vahvassa kunnossa sekin.

Jos lääkäri tekee runsaasti spirometrioita, niin pelkästään käyrän muodosta pystyy jo sanomaan puhalsitko oikein ja menikö jotain ohi. Jos sanoi, että puhallus oli hyvä ja tulos on mitä on, niin sitä se sitten on. Astma voi periaatteessa laueta kenelle tahansa, toisilla siihen on alttiutta enemmän. Ne voi olla niitä sinun "hiirulaisia".'

Mut tiedä sit aiheuttaako tuo mitään estettä tulevaisuuden aloille, jos ei selkeitä hengitystieoireita ole.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos vertaistuesta, nyt tosiaan siis kolmella lääkkeellä 3kk seuranta ja sitten kontrolli lääkärissä. Kaikki kouluvuodet tuli vietettyä homekouluissa, yläasteella oltiin ekat seiskat, jotka tuli kesällä valmistuneeseen homevaurio-saneerattuun kouluun ja meidän lukion ekalla se yläaste purettiin homeongelman takia ja ysillä sieltä pari opettajaa irtisanoutui hengitystiesairauden takia, en tiedä vaikuttaako nuo mutta aika puskista tämä astma on tullut viime vuosina/kuukausina. Mutta minähän en anna periksi tälle, ilmotan aluetoimistoon, pidän A-paperit, menen heinäkuussa inttiin ja suoritan sen sitten vaikka henkeni uhalla loppuun. Pelastusopistoon ei voi päästä astman kanssa, poliisiksi en pääse edes värinäön takia. Jos sitten vaikka jotain muuta... Ja se lääkäri oli LTM, dosentti ja ilmeisen kokenut.

Tämä asia vaivaa jatkuvasti erittäin paljon ja en ymmärrä yhtään mistä tämä astma yhtäkkiä on tullut. Miksei tätä ole diagnosoitu vaikka peruskoulussa, en muista kärsineeni silloin mitään oireita, muuta kuin huonosta kunnosta? Esim yläasteella jaksoin juosta pururataa jokseenkin siinä missä muutkin.

Ymmärrän että vaivaa. Ittelläkään ei ollu koskaan ollu mitään vastaavaa. Mulla tohon hommaan vaikutti selkeesti homeinen sali. Sali on saanu purkutuomion jo pari vuotta sitten. Treenailtiin siellä aktiivisesti syksy 2012. Oli aina kova sykkeisten mavejen tms. jälkeen henkitorvessa todella raju "polte". Avokki alko joskus loppuvuodesta 2012 ihmettelemään miten mulla on yskä kestäny jo todella pitkään. En ollut siihen itte kiinnittäny sen ihmeemmin huomiota. Jälkikäteen tajusin että mitä kovemman treenin olin käyny päiväl vetämässä sen pahempi yskä tuli illalla. Vaihdoin salia vuoden vaihteessa 2012/2013. Siitä ne vaivat alko sit hiljalleen pahenemaan. Lääkäriin menin varmaan helmi-/maaliskuun taitteessa. Kerroin lekurille, että olin huomannu semmosta poltetta "putkessa" treenatessani siellä homeisella salilla. Lääkäri totes, että yleensä sisäilmasta johtuvat ongelmat poistuu n. 3kk kuluttua siitä kun ei ole enään tilan vaikutuksessa. Olin silloin kohtalaisen huolestunut, koska tila meni vaan pahempaan suuntaan (ja homesalilla en ollu käyny enään yli kolmeen kuukauteen).

Siitä se sit lähti keväällä korjaamaan. Ja kuten sanottua.. Ei oo kesäkuun jälkeen tarvinnu enää piippuja hönkiä.

Sen mä siitä kyllä opin, että se Buventol (avaava) on hyvää kamaa. Eikä tommonen rasitusastma hirveesti elämää haittaa. Eriasia olis jos olis ihan ehta astma. Semmosta saatanan pihinää aamusta iltaan.

Nyit sitä piippua silloin ku tarvii. Tietysti hengittelet nyt sitä kortisonia jos seuranta on määrätty.

Noihin koviin leposykkeisiin suosittelisin tosiaan niitä ihan peruskuntolenkkejä, esim. kova kävely 90min. Niitä ku jauhat 3 krt/vko seuraavat 6kk, ni on hyvät pohjat lähtee juoksemaan. Leposykkeetki varmana alempana.

Astma ja allergia ovat ainakin lapsilla joskus yhteydessä keskenään. Homekoulu kuulostaa todennäköisemmältä selittäjältä --- tai sitten geeniloton huono arpa osui sinulla keuhkoihin --- mutta kai tuotakin kannattaa hetki pohtia. Hankittu kotieläin? Hankittu tyttöystävä jolla kotieläin? Uutta ruokaa?

Ikävä puoli tässä on satunnaisvaihtelu. Kun tarpeeksi tutkii, niin sattumalta osuu kohdalle joku ruoka jota syötyään jaksaa vähemmän. Toisaalta, hiljakkoin ravintopuolella joku löysi ilmeisen aidosti itseltään allergian punapippurille.

Itse asiassa jatketaanpa tätä vielä hieman. En tiedä onko se vaan mielenterveys alkanut pakkailemaan kamoja tuolla vinttikamarissa, mutta kun olen tutkiskellut tarkemmin noita rasitusspiron lappuja ja EKG:tä niin kummastus kasvaa. Nyt vasta tulin kattoneeksi EKG:n verenpaine kohtaa ja siinä lukee 140/45Hgmm! Eikös nuo ole todella hullunkuriset paineet? Yläpaine pikkusen korkea ja alapaine alle asteikon? Samoin syke oli siellä mitatessa 89bpm levossa. Eikö luulisi, että kunnon koheneminen olisi parantanut noita arvoja? Tosin lääkäri huomasikin EKG:stä, että urheilijan sydäntä pukkaa (osittainen oikea haarakatkos ja samoin varhaista repolarisaatiota V2-V4). Kilpirauhasen liikatoiminnan oireita muistuttavia tuntemuksia on ollut, tosin se lekuri tunnusteli imusolmukkeet eikä sanonu, että kilppari ois ollu poikkeava. Eikö tollaset verenpaineet usein viittaa aorttaläpän vuotoon? Tiedän olen vainoharhainen :P.

No sen siitä saa kun kännykällä kirjottelee, eli oikeasti tuo alapaine on siis 55 ei 45 kuten vahingossa tuonne kirjoitin, eikö silti ole todella omituisen matala tuohon yläpaineeseen verrattuna?

Kertokaa edes mitä minä teen PEF-mittauksessa väärin. Lääkkeitä en ole alkanut vielä käyttää (oli vasta eilen varaa ostaa ne), ja tänään mittasin PEF aamulla ja tulos oli 780l/min. Sitten 12km kovan pyöräilyn jälkeen oli kunnolla hengästys päällä ja muuta ja PEF oli 745l/min. Eihän noilla tuloksilla ole mitään virkaa kun ei niitä voi verrata mihinkään, kun viitearvo on 600l/min? Miten minä puhallan väärin? Yritän kyllä tehdä juuri niin kuin ne siellä lekurissa neuvoi?!?

Et mitenkään, vaan sulla on hyvät keuhot/hengitystiet. 600l/min on arvo mikä pitäisi olla normaalikuntoisella henkilöllä. Astmaatikolla arvo on yleensä matalampi kuin ei astmaatikolla. Itsellä astmaatikkona tulos on 300-750 nykyään. Astmakohtauksen aikana tuolla 300, mutta päivällä raikkaalla kelillä, se on siellä +700.

E: Ei tuo 55 niin paha ole, mutta on se alhainen paine, joten suosittelisin käymään lääkärissä sen takia.

Mä puhaltelin itse sitä muovista mittaria normaalitilanteessa tappiin (asteikko tais olla 800 asti jonka jälkeen nappi liikkui vielä muutaman millin kunnes kopsahti perille). Oireiden ollessa päällä huonoin puhallus oli luokkaa 650 l/min. Sama se on vaikka puhaltaisit miten väärin. Tärkeintä on varmaan se, että puhallat aina samalla tavalla. Jos puhallat aina samalla tavalla niin oireiden pitäis selkeästi näkyä mittarissa. Kyllä sitä viikon seurannan jälkeen oppii tunnistamaan itsekkin sen epäonnistuneen puhalluksen.

Nyt vaan elät normaalisti ja teet sitä seurantaa ohjeiden mukaan. Kyllä se siitä lähtee. Kuten oon aiemmin sanonut.. Sain saman diagnoosin ku sä ja pari kuukautta diagnoosin jälkeen mun rasitusastma on ollut 99 % oireeton. Pidän täällä peukkuja sulle, että kyseessä on vaan joku hengitysteiden erikoistilanne joka on hetkellisesti antanut rasitusastmaan viittaavat oireet!

Noista paineista sen verran, että hakiessani nuorison terveystodistusta ajokorttia varten joskus 90-luvun lopulla mun paineet oli 140/44.. Tarkistusmittauksen jälkeen juteltiin hetki paineista ja sukurasitteista lekurin kanssa. Olisinkohan muistaakseni käyny kerran kontrollissa. Jos noi paineet vaivaa ni käy lääkärissä. Voi olla muutenki ihan hyvä käydä kuten Jerkku suositteli.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom