Missä "erikoistapauksissa" prässi hakkaa kyykyn

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Milläköhän logiikalla prässi kuormittaisi vähemmän polvia kuin (syvä)kyykky? Pahimmat liikkeet kuitenkin polvivammaisille on varmasti hack-kyykky ja puolikyykky.

Maastavedon tukiliikkeenä?

no jos esim kyykky painot alkaa olla sitä luokkaa että jalat jaksaisi mutta nivelet ei kestä niin silloin prässi ekaksi että sen jälkeen kyykkyssä joutuu pakosti käyttämään pienempiä painoja joita niveletkin kestää

Prässissä joutuu käyttämään isompaa kuormaa mitä kyykyssä -> polvinivelille enemmän kuormaa. Lisäksi suurin osa prässeistä ottaa muutenkin aika kovasti polvinivelille, ainakin itelläni.

Esiväsyttelyä oon prässillä tehnyt ennen kyykkäystä, sekä jalkapainotteisen ohjelman toisen jalkatreenin(kevyen). Mutta ei se millään tapaa hakkaa kyykkäystä, ellei ole kysymyksessä joku eriskummallinen vamma(päässä?) mikä estää kyykkäämisen, mutta prässiä pystyy silti tekemään.

Ja PS: Yleensä ne vittumaisimmat liikkeet kehittävät/tuovat tulosta parhaiten.

Forkkutreenissä. Prässissä voi kato puristaa niistä kahvoista paremmin kuin kyykyssä, koska ne on paremmissa paikoissa tuossa sivulla. Jos tarkotuksena on kasvattaa reisiä, niin kyllä turvallisemmin ja tehokkaammin tulee kyykyssä, koska sitä painoa kohdistuu vähemmän sinne polvinivelelle.

Prässissä joutuu käyttämään isompaa kuormaa mitä kyykyssä -> polvinivelille enemmän kuormaa. Lisäksi suurin osa prässeistä ottaa muutenkin aika kovasti polvinivelille, ainakin itelläni.

Esiväsyttelyä oon prässillä tehnyt ennen kyykkäystä, sekä jalkapainotteisen ohjelman toisen jalkatreenin(kevyen). Mutta ei se millään tapaa hakkaa kyykkäystä, ellei ole kysymyksessä joku eriskummallinen vamma(päässä?) mikä estää kyykkäämisen, mutta prässiä pystyy silti tekemään.

Ja PS: Yleensä ne vittumaisimmat liikkeet kehittävät/tuovat tulosta parhaiten.

ai no niin tietysti prässissa voi käyttää suurempaa kuormaa... hyvä minä en ajatellut tuota yhtään prässin kannalta

Itellä ei selkä kyykkyä tahdo kestää niin joudun tekeen jalkaprässiä
en oo oikeen prässissä saanu sellasta tuntua kun kyykyssä sai etu reisiin, väärässä kohtaa jalat? pidan jalkoja aika ylhäällä siinä
ottaako hack kyykky selkään?
itellä on semmonen mielikuva että etu kyykky ei ottais niin kovaa selkään, korjakkaa jos oon väärässä, kannattaisko sitä sit ryveta tekemään?

itellä on semmonen mielikuva että etu kyykky ei ottais niin kovaa selkään, korjakkaa jos oon väärässä, kannattaisko sitä sit ryveta tekemään?

Selkään ei niinkään, mutta onnistuakseen vaatii aika kovat vatsalihakset, ainakin ilman vyötä tehtynä. Samalla lailla etukyykyssä voi mennä selkä kasaan, mutta pääasiassa kyllä selkä on pystymmässä

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
en oo oikeen prässissä saanu sellasta tuntua kun kyykyssä sai etu reisiin, väärässä kohtaa jalat? pidan jalkoja aika ylhäällä siinä

Prässin kun teet oikealla tekniikalla, saat siitä hyvinkin etureisipainotteisen.
Jos haluat tehdä sitä takareisipainotteisesti, sekin onnistuu.. samoin sisäreisi jne..
Paljon monimuotoisemmaksi sen saat modattua jalkojen asemoinnilla, kuin perus kyykyn.

Hack kyykky on mun mielestä paras liike kyykyn jälkeen. Ite teen hackissa koska ei tosiaan noi kädet taivu tarpeeks taakse ja kun laittaa tangon sinne mihin se kuuluu niin tuntuu et rintalihakset repee. Hackin ei kyl pitäs selkään ottaa. Polvien päälle jotkut sanoo sen käyvän mutta sen tietää koittamalla.

Prässin kun teet oikealla tekniikalla, saat siitä hyvinkin etureisipainotteisen.
Jos haluat tehdä sitä takareisipainotteisesti, sekin onnistuu.. samoin sisäreisi jne..
Paljon monimuotoisemmaksi sen saat modattua jalkojen asemoinnilla, kuin perus kyykyn.

Itselläni ei normi takakyykky paljoa etureisissä tunnu, mutta prässi ottaa juuri sinne, ja etenkin tohon ulkosyrjään, eli "sweeppiin".

Ja viellä se että itsellläni ottaa prässi pahemmin alaselkään kuin kyykky. Ja niitä isoja kiekkoja kun joutuu täällä latomaan vähän huonossa asennossa edestakaisin niin on alaselän treenit siinä.

Kyykkäminen on niin vitun vaikeeta että mielummin sitä prässäilee. Mä olen vaan sunnuntaiharjoittelija joten en jaksa ottaa stressiä kyykkäämisestä.

Hack kyykky on mun mielestä paras liike kyykyn jälkeen. Ite teen hackissa koska ei tosiaan noi kädet taivu tarpeeks taakse ja kun laittaa tangon sinne mihin se kuuluu niin tuntuu et rintalihakset repee. Hackin ei kyl pitäs selkään ottaa. Polvien päälle jotkut sanoo sen käyvän mutta sen tietää koittamalla.

Mä nyt voisin muutoinkin suositella venyttelyä tässä vaiheessa, jollei kyykkytankoa saa 'oikealle paikalle' kankeuden takia :)

Itselläni ei normi takakyykky paljoa etureisissä tunnu, mutta prässi ottaa juuri sinne, ja etenkin tohon ulkosyrjään, eli "sweeppiin".
Ja viellä se että itsellläni ottaa prässi pahemmin alaselkään kuin kyykky. Ja niitä isoja kiekkoja kun joutuu täällä latomaan vähän huonossa asennossa edestakaisin niin on alaselän treenit siinä.

Saa sen selän prässissäkin hajalle. Tämä itseasiassa tapahtuu helposti varsinkin aloittelijalle joka 'romuintoilee' ja ei pidä alaselkää laudassa kiinni, vaan laskee sen nousemaan.
Hyvä keskitetty jatkuva rasite toimii yllättävän pienellä painolla prässissä todella tehokkaasti.

Mä nyt voisin muutoinkin suositella venyttelyä tässä vaiheessa, jollei kyykkytankoa saa 'oikealle paikalle' kankeuden takia :)

Totta:). Venyttely kerrat jää viikossa siihen kertaan pariin. En tiedä mikä siinä on olevinaan niin vaikeeta.

Kaikissa...jos haluat kasvattaa jalkoja etkä persettä/alaselkää ja oot yli 165cm pitkä

Jos sitä nyt vähän selventäisin omia näkemyksiäni...Ne siis perustuvat puhtaasti bodausnäkökulmaan, voima on turha sivutuote, IMO :D
Suurimmilla osalla suomalaisista on sellainen ruumiinrakenne (suhteessa pitkät reidet), että perustakakyykkyä tehtäessä etureisien tekemä työ jää melko vähäiseksi, muiden lihasryhmien hyytyessä ennen aikojaan. Prässissä asettamalla jalat melko alas laudalla ja kääntämällä sitä pystysuorempaan, jos mahdollista, saadaan rasitus ohjattua hyvin etureisille. Jos halutaan treenata takareisiä/pakaroita, tehdään päinvastoin. Selkätuesta johtuen, jos sitä vain osataan käyttää, keskivartalon ei pitäisi hyytyä ennen jalkoja, jolloin treeni saadaan vietyä "loppuun asti". Koska etureidet useimmilla treenaajilla vastaavat parhaiten pitkiin sarjoihin, voi tällä olla kehityksen kannalta suuri merkitys.
Etukyykky taas on huomattavasti takakyykkyä parempi jalkaliike. Jos vaivautuu opettelemaan tekniikan, saa sillä etureisiin hyvän tuntuman. Toki jälleen kerran tarvitaan pohjalle kohtuullisen vahva keskivartalo mahdollistamaan pidemmät sarjat. Se tosin tulee kokemukseni mukaan useimmille hetkessä kuin itsestään suoritustekniikan kehittyessä.

Milläköhän logiikalla prässi kuormittaisi vähemmän polvia kuin (syvä)kyykky? Pahimmat liikkeet kuitenkin polvivammaisille on varmasti hack-kyykky ja puolikyykky.

Med Sci Sports Exerc. 2001 Sep;33(9):1552-66.
Effects of technique variations on knee biomechanics during the squat and leg press.

Escamilla RF, Fleisig GS, Zheng N, Lander JE, Barrentine SW, Andrews JR, Bergemann BW, Moorman CT 3rd.

Michael W. Krzyzewski Human Performance Laboratory, Division of Orthopaedic Surgery and Duke Sports Medicine, Duke University Medical Center, Durham, NC 27710, USA. rescamil@duke.edu
Abstract

PURPOSE: The specific aim of this project was to quantify knee forces and muscle activity while performing squat and leg press exercises with technique variations.

METHODS: Ten experienced male lifters performed the squat, a high foot placement leg press (LPH), and a low foot placement leg press (LPL) employing a wide stance (WS), narrow stance (NS), and two foot angle positions (feet straight and feet turned out 30 degrees ).

RESULTS: No differences were found in muscle activity or knee forces between foot angle variations. The squat generated greater quadriceps and hamstrings activity than the LPH and LPL, the WS-LPH generated greater hamstrings activity than the NS-LPH, whereas the NS squat produced greater gastrocnemius activity than the WS squat. No ACL forces were produced for any exercise variation. Tibiofemoral (TF) compressive forces, PCL tensile forces, and patellofemoral (PF) compressive forces were generally greater in the squat than the LPH and LPL, and there were no differences in knee forces between the LPH and LPL. For all exercises, the WS generated greater PCL tensile forces than the NS, the NS produced greater TF and PF compressive forces than the WS during the LPH and LPL, whereas the WS generated greater TF and PF compressive forces than the NS during the squat. For all exercises, muscle activity and knee forces were generally greater in the knee extending phase than the knee flexing phase.

CONCLUSIONS: The greater muscle activity and knee forces in the squat compared with the LPL and LPH implies the squat may be more effective in muscle development but should be used cautiously in those with PCL and PF disorders, especially at greater knee flexion angles. Because all forces increased with knee flexion, training within the functional 0-50 degrees range may be efficacious for those whose goal is to minimize knee forces. The lack of ACL forces implies that all exercises may be effective during ACL rehabilitation.

PMID: 11528346

Kyykky laittaa suurempaa painetta polville.

Tosin en näe mitään syytä olla kyykkämättä ellei siiten ole polvivammoja, liikerata ei raajojen mittojen takia ole turvallinen/mukava tai pelkkä yläkropan kasvattaminen kiinnostaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom