Minne opiskelemaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pikkuhiljaa alkanu tuota opiskelemaan lähtöä miettimään. Millä alalla tulevaisuudessa olis hyvä työtilanne? Just tällä hetkellä eniten kiinnostaa automaatiotekniikka, mut mites se tulevaisuus
tällä alalla? oamk olis tarkoitus hakea. Ammatikoulussa sähköalan perustutkinto suoritettuna ja ammattina elektroniikka-asentaja. Meni kyl 3 vuotta hyvin hukkaan, päivääkään en ole tehny alan töitä.

Meikäläinen lähtee taistelemaan keväällä maantieteen pääsykokeisiin Helsingin ja Turun yliopistoihin. Opiskelen tällä hetkellä jo AMK:ssa, mutta tää on periaatteessa vähän kakkosvaihtoehto. Toi kiinnostus maantieteen opiskeluun ja mahdollinen ura opettajana on heränny tässä vasta kuluneen vuoden aikana ihan tosissaan. Vaikea päästä, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Pyrkikää muutkin kohti unelmia, vaikka ne sisäänpääsytilastot välillä näyttääkin ihan hirveiltä! :rock:

Köhköh, tuli tossa mieleen että missä ihmeessä tänä keväänä haetaan? Tiedän kyllä että jonkintyylinen uudehko nettilomake on kyseessä, mutta mistä tuon löytää, ja onko yliopistoille sekä amk:lle erilliset hakulomakkeet?

Pyrkikää muutkin kohti unelmia, vaikka ne sisäänpääsytilastot välillä näyttääkin ihan hirveiltä! :rock:

Toi on totta, jos kokee jonkun alan omakseen, niin ei muuta kuin yrittämään. Ihminen on aina paras niissä asioissa mistä on eniten kiinnostunut.

Itseä jäi hieman harmittamaan kun en lukion jälkeen uskaltanut toteuttaa unelmia, koska haluamiini paikkoihin oli muka niin mahdottoman vaikea päästä. Onneksi nuoruuden typeryyksiä on voinut nyt vanhemmalla iällä vähän paikkailla..

Toi on totta, jos kokee jonkun alan omakseen, niin ei muuta kuin yrittämään. Ihminen on aina paras niissä asioissa mistä on eniten kiinnostunut.

Itseä jäi hieman harmittamaan kun en lukion jälkeen uskaltanut toteuttaa unelmia, koska haluamiini paikkoihin oli muka niin mahdottoman vaikea päästä. Onneksi nuoruuden typeryyksiä on voinut nyt vanhemmalla iällä vähän paikkailla..

Sama täällä. Tiettyjä nuorena tehtyjä valintoja on näin vanhempana enää tosi vaikea korjata.

mulla on tällä hetkellä paikka helsingin yliopistossa humanistisessa mutta kun ei kovankaan yrittämisen jälkeen tuo yliopisto tunnu omalta paikalta, päätin tässä lähteä yrittämään kevään hauissa Metropolialle fysioterapiaa opiskelemaan. onkos täällä muita? tai kokemuksia ko paikasta?

Turun AMK:n ajattelin hakea rakennusinsinööriksi, mutta vasta intin jälkeen. Muut vaihtoehdot ovat Tampereelle diplomi-insinööriksi (sama ala). Jos molemmat kaatuu, niin haen sitten varmaan palomieheksi..
Aika ristiriiitasta tää touhu toistaseks ollu. Kuulee miten jotkut ikätoverit on jo ylä-asteella tienny mihin hakee ja miksi haluaa, mutta itse ei osaa vieläkää päättää. missä on minun kutsumus?

Turun AMK:n ajattelin hakea rakennusinsinööriksi, mutta vasta intin jälkeen. Muut vaihtoehdot ovat Tampereelle diplomi-insinööriksi (sama ala). Jos molemmat kaatuu, niin haen sitten varmaan palomieheksi..
Aika ristiriiitasta tää touhu toistaseks ollu. Kuulee miten jotkut ikätoverit on jo ylä-asteella tienny mihin hakee ja miksi haluaa, mutta itse ei osaa vieläkää päättää. missä on minun kutsumus?
Hei, hei, hei! Kannattaa ehdottomasti hakee jo tänä keväänä opiskelemaan, koska sä voit säilyttää sitä paikkaa "poissaolevana" sen armeijan yli! Ja vaikka et ekalla pääsisikään sisään, niin oot kokemusta rikkaampi, kun armeijan jälkeen haet uudestaan.

Itsekin keksin unelmaopiskelupaikan ja tavoiteltavan ammatin itselleni vasta armeijan jälkeen, eli no hätä! :thumbs:

Noniin tulipas uusi kysymys kun koitin pistää hakupapereita menemään, kysellään vielä täältäkin että onko porukalla tietoa miten homma menee:

Eli, kun olin pistämässä hakupapereita menemään, otetaan nyt vaikka kaksi opetusohjelmaa:

1) Fysiikan laitos

2) DI-koulutus, prossessitekniikka.

Kun sitten etenin siinä hakuvaiheessa, tuli vastaan kysymys jossa kysyttiin seuraavaa;

Haluatko osallistua myös 2. DI-hakutoiveesi todistusvalintaan?
(vastaa 0-1 vaihtoehtoon)

jossa on vaihtoehdot [ ]kyllä ja [ ]ei

ja kysymyksen infossa sanottiin:

Jos hakija osallistuu sekä ensimmäisenä että toisena hakuvaihtoehtonaan olevan hakutoiveen todistusvalintaan ja tulee valituksi toisen hakutoiveensa mukaiseen hakukohteeseen, hän ei voi enää osallistua valintakokeeseen, ei edes arkkitehtuurin valintakokeisiin. Jos hakijalla on arkkitehtivaihtoehto ensimmäisenä hakutoiveena, hän ei voi osallistua diplomi-insinöörien todistusvalintaan.

Tarkoittaako tuo nyt sitä, että jos haluan osallistua todistusvalintaan ja minut valitaan opiskelemaan tuota prosessitekniikkaa papereiden kautta, en saa enää osallistua fysiikanlaitoksen pääsykokeisiin tai ylipäänsä muiden tiedekuntien pääsykokeisiin?
Vai onko toi nyt sitä että en saa osallistua muiden DIA-linjojen pääsykokeisiin (kuten esim. konetekniikka tai arkkitehtuuri)?

Vittu kun on tehty niin hankalaksi toi, ei uskalla pistää ruksia tohon kyllä kohtaan jos ne sitten evää pääsyn muihin pääsykokeisiin jos onnistaa paperivalinnassa.

Noniin tulipas uusi kysymys kun koitin pistää hakupapereita menemään, kysellään vielä täältäkin että onko porukalla tietoa miten homma menee:

Eli, kun olin pistämässä hakupapereita menemään, otetaan nyt vaikka kaksi opetusohjelmaa:

1) Fysiikan laitos

2) DI-koulutus, prossessitekniikka.

Kun sitten etenin siinä hakuvaiheessa, tuli vastaan kysymys jossa kysyttiin seuraavaa;

Haluatko osallistua myös 2. DI-hakutoiveesi todistusvalintaan?
(vastaa 0-1 vaihtoehtoon)

jossa on vaihtoehdot [ ]kyllä ja [ ]ei

ja kysymyksen infossa sanottiin:

Jos hakija osallistuu sekä ensimmäisenä että toisena hakuvaihtoehtonaan olevan hakutoiveen todistusvalintaan ja tulee valituksi toisen hakutoiveensa mukaiseen hakukohteeseen, hän ei voi enää osallistua valintakokeeseen, ei edes arkkitehtuurin valintakokeisiin. Jos hakijalla on arkkitehtivaihtoehto ensimmäisenä hakutoiveena, hän ei voi osallistua diplomi-insinöörien todistusvalintaan.

Tarkoittaako tuo nyt sitä, että jos haluan osallistua todistusvalintaan ja minut valitaan opiskelemaan tuota prosessitekniikkaa papereiden kautta, en saa enää osallistua fysiikanlaitoksen pääsykokeisiin tai ylipäänsä muiden tiedekuntien pääsykokeisiin?
Vai onko toi nyt sitä että en saa osallistua muiden DIA-linjojen pääsykokeisiin (kuten esim. konetekniikka tai arkkitehtuuri)?

Vittu kun on tehty niin hankalaksi toi, ei uskalla pistää ruksia tohon kyllä kohtaan jos ne sitten evää pääsyn muihin pääsykokeisiin jos onnistaa paperivalinnassa.
Mä kysyin opolta tässä viime viikolla samaa asiaa, kun nettihakuja väsäilin, niin toi tarkoittaa just sitä, että mikäli et pääse ensimmäiseen kohteeseen papereilla, mutta toiseen pääset, niin peli on pelattu etkä voi enää osallistua pääsykokeisiin, ja sitä myöten siis pääset/joudut opiskelemaan prosessitekniikkaa. Itse pelasin varman päälle ja pistin siihen "ei", koska todistus tulee olemaan luultavasti niin hyvä, että saan siitä hyvät pisteet ja pääsen sitten luultavasti pääsykokeella.

Mä kysyin opolta tässä viime viikolla samaa asiaa, kun nettihakuja väsäilin, niin toi tarkoittaa just sitä, että mikäli et pääse ensimmäiseen kohteeseen papereilla, mutta toiseen pääset, niin peli on pelattu etkä voi enää osallistua pääsykokeisiin, ja sitä myöten siis pääset/joudut opiskelemaan prosessitekniikkaa. Itse pelasin varman päälle ja pistin siihen "ei", koska todistus tulee olemaan luultavasti niin hyvä, että saan siitä hyvät pisteet ja pääsen sitten luultavasti pääsykokeella.

Huh, tuleepas ristiriitaista tietoa kun toiselta foorumilta sain infoa että se ois pelkästään tota DIA linjaa vastaan. Entäs jos toi mun eka vaihtoehto ois sellanen johon ei voi päästä suoraan papereilla sisään, vaikka toi lääkis, saa vaan pongoja jos on hyvät paperit?

ja mitä tarkotat tolla että saat kuitenkin todistuksesta saa hyvät pisteet? Siis vaikka ei menis hyvillä papereilla suoraan sisään, niin pääsykokeissa saa siitä paprusta kuitenkin helvetisti pisteitä että on melkeen automaattisesti sisässä? :D

Helvetti että ne tekee tyhmiä systeemejä, mikähän järki tossa on.

Huh, tuleepas ristiriitaista tietoa kun toiselta foorumilta sain infoa että se ois pelkästään tota DIA linjaa vastaan. Entäs jos toi mun eka vaihtoehto ois sellanen johon ei voi päästä suoraan papereilla sisään, vaikka toi lääkis, saa vaan pongoja jos on hyvät paperit?

ja mitä tarkotat tolla että saat kuitenkin todistuksesta saa hyvät pisteet? Siis vaikka ei menis hyvillä papereilla suoraan sisään, niin pääsykokeissa saa siitä paprusta kuitenkin helvetisti pisteitä että on melkeen automaattisesti sisässä? :D

Helvetti että ne tekee tyhmiä systeemejä, mikähän järki tossa on.
Voi toisaalta ollakin, että tossa yliopistohommassa se menee sitten vähän eri tavalla. Itse hain pelkille DIA-linjoille, joten siinä opo sen tuolla tavalla kertoi. Suosittelisin silti soittamaan koulun opolle, ettei mene homma pieleen.

Tarkoitin tolla todistushommalla sitä, että vaikka en pääsisi ykköskohteeseen paperivalinnalla, niin saan kuitenkin ihan hyvät todistuspisteet ja siihen lisäks sitten pääsykoepisteet, niin uskoisin, että pääsen kohtuullisella panostuksella sisään. Mahdollisuutenahan on päästä sisään joko todistuksen perusteella ennen pääsykokeita, todistuksen ja pääsykokeen pisteiden perusteella tai pelkän pääsykokeen pisteiden perusteella. Jos on hyvä todistus ja pärjää pääsykokeissakin kykyjensä mukaisesti, niin pitäisi päästä sisään.

Jooh vähän erilainen hakija olen :D Opiskelen konetekniikkaa TKK:ssa toista vuotta ja ajatuksena on vaihtaa kotikaupunkiin Ouluun sähkölle. Oulussa sähköllä on aika tasokasta menoa, mulle ehkä hiukan kiinnostavampi ala ja tulevaisuudessa ehkä hiukan mehukkaammat hommat. Ja kotikaupunki on aina kotikaupunki.

Mietin myös yhtenä vaihtoehtona tutaa. Sen verran siitä olis hyötyä, että saisin mun koneopinnot about suoraan sivuaineopinnoiksi eikä "työtä" menisi ollenkaan hukkaan. Opinto-opasta tutkiessa tuli vaan pari ongelmaa.

1) Työpsykologiaan johdatuksen seminaarit eivät kiinnosta
2) Saako noilla johtajuuskursseilla oikeasti duunia? Luulisi, että jannu, jolla on tekninen tietämys ja aivan vaan kokemusta ja näkemystä ihmisten johtamisesta rokkaa siellä keskiportaassa kovempaa kuin pelkkää johtamista kirjoista lukenut yksilö.
3) Duunipaikat. Järkeenkäypiä duuneja tutalaiselle on mun mielestä logistiikka, tilaus- ja osto, ehk strategia.. eli aika pitkälle samoja kuin KTM, VTM ja OTM.

Tutalaiset työllistyvät mun käsittääkseni aika hyvin, joka ei mun mielestä johdu välttämättä siitä koulutuksesta vaan enemmänkin yksilöistä. Sinne on vaikea päästä niin ehkäpä valmistuneet sisäistävät muutenkin perus rivi-inssiä paremmin työelämän tarpeet?

Olen aika varma valinnastani, mutta onko kellään ensikäden kokemusta kuinka perus tekninen koulutus kilpailee teknillis-kaupallisen kanssa, vai kilpaillaanko aivan eri duuneista? Tavallaan se vaihdon helppous houkuttelee jos löydän kiinnostavan suuntautumisvaihtoehdon.

Suurien ympyröiden piirtely ei hirveästi kiinnosta, vaan itse tykkään enemmän ihmisten ja projektien johtamisesta. Uskoisin, että monelta osa-alueelta selviää terveellä järjelläkin aika minimaalisilla tuotantotalouden opinnoilla (1 kurssi löytyy, jotain mielenkiintoisia voisin lukea lisää :D). Laskentatoimi yms. ei kiinnosta pätkääkään, vaan haluaisin olla enemmän tekemisissä nimenomaan tuotannon ja suunnittelun kanssa.

Olen aika varma valinnastani, mutta onko kellään ensikäden kokemusta kuinka perus tekninen koulutus kilpailee teknillis-kaupallisen kanssa, vai kilpaillaanko aivan eri duuneista? Tavallaan se vaihdon helppous houkuttelee jos löydän kiinnostavan suuntautumisvaihtoehdon. Suurien ympyröiden piirtely ei hirveästi kiinnosta, vaan itse tykkään enemmän ihmisten ja projektien johtamisesta. Uskoisin, että monelta osa-alueelta selviää terveellä järjelläkin aika minimaalisilla tuotantotalouden opinnoilla (1 kurssi löytyy, jotain mielenkiintoisia voisin lukea lisää :D). Laskentatoimi yms. ei kiinnosta pätkääkään, vaan haluaisin olla enemmän tekemisissä nimenomaan tuotannon ja suunnittelun kanssa.

En ole teekkari, mutta mitä kauppatieteellisen opinnoista on kokemusta niin ne meneepi aika hyvin ns. vasemmalla kädellä. Siinä samalla voi ottaa ylimääräisiä tekniikan opintoja, mistä voipi olla tulevaisuudessa hyötyä.

Jos jotakuta muuta askaruttaa toi meikän esittämä kysymys, niin vastaus on se että toi koskee vain ja ainoastaan DIA-linjojen pääsykokeita. Soitin just Oulun yliopistoon että miten se menee ja ne vahvisti sen että noin se on.

2) Saako noilla johtajuuskursseilla oikeasti duunia? Luulisi, että jannu, jolla on tekninen tietämys ja aivan vaan kokemusta ja näkemystä ihmisten johtamisesta rokkaa siellä keskiportaassa kovempaa kuin pelkkää johtamista kirjoista lukenut yksilö.

Meille kun noita DI:tä haeskelee töihin, niin jos ainoa sivuaine on joku työpsykologia ja johtaminen niin se menee jo huumorilinjalle. Kuten broikku tuossa totesi niin opinnot kyllä niin helppoja että ne voi vasurilla suorittaa siinä "oikeiden" aineiden lomassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom