Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tampereen ammattikorkeaan olen hakenut sähkötekniikkaa opiskelemaan ja nyt olisi perjantaina pääsykokeet. Olisko jengillä antaa mitää hyvii vihjeitä mitä vähä kertailla opiskella tonne ni vois ehkä jotain saada aikasekski? :P
Matematiikan ekat pari kirjaa, fysiikan tai kemian pari ensimmäistä, nuo taitaapi olla ne tärkeimmät. Aika paljon pisteitä saa jo pelkästä "lue tämä lehtijuttu ja vastaa kysymyksiin"-osiosta.
Laskin itselleni aloituspisteiksi 55 ja viime vuonna on Jyväskylään mediatekniikkaa päässyt opiskelemaan pisteillä 59. Ei paha
Mulla on hyvin vaikeeta miettiä mihin haluisin opiskelemaan. Sellanen max. 5 vuoden rupeama olisi haussa, mutta olen vähän sellainen väliinputoaja, että ammattikorkeat tuntuvat haaskaukselta, ja yliopisto taasen liian vaativalta (ka. siinä 8,05 ja luultavimmin E:n paperit tulossa). Jotain tradenomihässäköitä oon miettinyt mutta ei ne loppujenlopuksi oikein innosta, kun palkkakaan ei ole kovin suuri. Ehdotelkaahan ;)
Mikä ihme asenne tuo on. E:n papereilla olet yliopistolla jo sieltä paremmasta päästä. Meneppä joskus katsomaan pääsykokeiden tuloksia kun ovat tulleet, niin näet listoilta yleensä myös mitä porukka on kirjoitellut. Keskiarvo lienee jossain M:n papereiden kieppeillä ja monissa koulutusohjelmissa vielä huonommat.
Noh tradenomikoulussa oisit nii väliinputoaja, että varmaa turhautuisit, ku siel tosiaaki ainaki meidän koulussa on harvinaisuus, et kellää yleesä on yhtää eetä papereissa. Itte oon suunnillee ainoa.
Meillä oli kyllä yliopistossa kaikki ihan hikareita tuolla kielten laitoksella ja eipä tainnut ketään olla joka olisi osannut vähemmän kuin neljää eri kieltä jo yliopistoon tulovaiheessa. On mullakin E:n paperit ja ka 9,4 ja vasta toisella yrittämällä siään pääsin.
Tuo ei sinänsä ole ihme, koska monet kielet ovat jo koulussa opetettava aine, joten kiinnostuneilla on varmasti hyvät paperit. TKK:lla esim. monet hyvät opiskelijat ovat niitä, jotka ovat harrastaneet alaansa jo ennen opintojensa aloittamista ja vähän välittäneet lukiosta, mutta tätähän ei papereissa vielä lukiossa näy. Samoin osa on sitten vain lusmuja, jotka eivät osaa mitään ja ovat päässeet sisään kiitos suuren sisäänoton.
Kieliä opiskelemaan otetaan myös aika vähän opiskelijoita, mikä karsii lusmut. Epäilemättä myös monet kielten opiskelijoista ovat naisia ja suurempi osa heistä tuntuu myös olevan hikareita verrattuna miehiin. Tämä näkyy myös lukiossa paremmin todistuksissa, koska siellä pärjää vielä helposti vain lukemalla.
Nykypäivänähän tosiaan pystyy tradenomina hakemaan esim. HSE:n maisterihaun kautta ihan oikeeseen "MBA" tutkintoon. 2 vuotta opinnot kestävät ja lopputulos on:
tradenomi > kauppatieteiden maisteri.