Minne opiskelemaan?

Tampereen ammattikorkeaan olen hakenut sähkötekniikkaa opiskelemaan ja nyt olisi perjantaina pääsykokeet. Olisko jengillä antaa mitää hyvii vihjeitä mitä vähä kertailla opiskella tonne ni vois ehkä jotain saada aikasekski? :P

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tampereen ammattikorkeaan olen hakenut sähkötekniikkaa opiskelemaan ja nyt olisi perjantaina pääsykokeet. Olisko jengillä antaa mitää hyvii vihjeitä mitä vähä kertailla opiskella tonne ni vois ehkä jotain saada aikasekski? :P

Matematiikan ekat pari kirjaa, fysiikan tai kemian pari ensimmäistä, nuo taitaapi olla ne tärkeimmät. Aika paljon pisteitä saa jo pelkästä "lue tämä lehtijuttu ja vastaa kysymyksiin"-osiosta.

Matematiikan ekat pari kirjaa, fysiikan tai kemian pari ensimmäistä, nuo taitaapi olla ne tärkeimmät. Aika paljon pisteitä saa jo pelkästä "lue tämä lehtijuttu ja vastaa kysymyksiin"-osiosta.

Tänks! Pitää kattoo nyt saako itteensä yhtää noiden pariin ennen perjantaita. Tuskin.

Laskin itselleni aloituspisteiksi 55 ja viime vuonna on Jyväskylään mediatekniikkaa päässyt opiskelemaan pisteillä 59. Ei paha:)

No voi vitsi :) Sullahan on about varma sisäänpääsy. No täytyy toivoa ettei kaikilla oo yhtä hyviä pisteitä ku sulla, että itekki pääsen :D. Eilen jä tänään oon yrittäny noita vanhoja koetehtäviä kattoa ja kirjoja lueskella. Kyllä siitä kokeesta jonku verran pitäis niitä pisteitä irrota :)

Mulla on hyvin vaikeeta miettiä mihin haluisin opiskelemaan. Sellanen max. 5 vuoden rupeama olisi haussa, mutta olen vähän sellainen väliinputoaja, että ammattikorkeat tuntuvat haaskaukselta, ja yliopisto taasen liian vaativalta (ka. siinä 8,05 ja luultavimmin E:n paperit tulossa). Jotain tradenomihässäköitä oon miettinyt mutta ei ne loppujenlopuksi oikein innosta, kun palkkakaan ei ole kovin suuri. Ehdotelkaahan ;)

Mulla on hyvin vaikeeta miettiä mihin haluisin opiskelemaan. Sellanen max. 5 vuoden rupeama olisi haussa, mutta olen vähän sellainen väliinputoaja, että ammattikorkeat tuntuvat haaskaukselta, ja yliopisto taasen liian vaativalta (ka. siinä 8,05 ja luultavimmin E:n paperit tulossa). Jotain tradenomihässäköitä oon miettinyt mutta ei ne loppujenlopuksi oikein innosta, kun palkkakaan ei ole kovin suuri. Ehdotelkaahan ;)

Mikä ihme asenne tuo on. E:n papereilla olet yliopistolla jo sieltä paremmasta päästä. Meneppä joskus katsomaan pääsykokeiden tuloksia kun ovat tulleet, niin näet listoilta yleensä myös mitä porukka on kirjoitellut. Keskiarvo lienee jossain M:n papereiden kieppeillä ja monissa koulutusohjelmissa vielä huonommat.

Noh tradenomikoulussa oisit nii väliinputoaja, että varmaa turhautuisit, ku siel tosiaaki ainaki meidän koulussa on harvinaisuus, et kellää yleesä on yhtää eetä papereissa. Itte oon suunnillee ainoa.

Melkee sanosin, että tol lahjakkuudel kannattais miettiä ala, joka itteää eniten kiinnostaa, panostaa kunnolla pääsykokeisiin, ja opiskella just mitä tykkää, eikä miettii ekana varavaihtoehtoja mihin ei ees haluisi.

e: nii en mie tuputa kellekkää omaa näkemystä et joku koulutusohjelma/ala oisi just se ainoa oikea, mulle em. tuntuu ainoaltaoikealta, toisille se voi olla suoranaista kidutusta joutua johku kauppatieteisii jne. Mut jos E:n papereilla menee varavaihtoehtona tradenomeilemaan, ni voin sanoa, etten suosittele. Jos joku haluaa iha aidosti, ni sit miksei, mut yleesäkki kannattaa tehdä töitä niitten unelmien eteen, ei ne ittestää tuu ku harvoille ja valituille, ne parhaat ja kiinnostavimmat opiskelupaikat. Kirjat kätee, lukemaa ja kokeessa sitte lunastamaa paikkasa.. Huomeen jyväskylään taloustieteisii plus kansiksee ite varapaikkani kokeisii..

Mikä ihme asenne tuo on. E:n papereilla olet yliopistolla jo sieltä paremmasta päästä. Meneppä joskus katsomaan pääsykokeiden tuloksia kun ovat tulleet, niin näet listoilta yleensä myös mitä porukka on kirjoitellut. Keskiarvo lienee jossain M:n papereiden kieppeillä ja monissa koulutusohjelmissa vielä huonommat.

Meillä oli kyllä yliopistossa kaikki ihan hikareita tuolla kielten laitoksella ja eipä tainnut ketään olla joka olisi osannut vähemmän kuin neljää eri kieltä jo yliopistoon tulovaiheessa. On mullakin E:n paperit ja ka 9,4 ja vasta toisella yrittämällä siään pääsin.

Noh tradenomikoulussa oisit nii väliinputoaja, että varmaa turhautuisit, ku siel tosiaaki ainaki meidän koulussa on harvinaisuus, et kellää yleesä on yhtää eetä papereissa. Itte oon suunnillee ainoa.

Olen samaa mieltä. Olin toista vuotta AMKissa ennen ku läksin yliopistolle, ja yksi syy oli että tuntui etten sopinut joukkoon. Aika moni oli AMKissa sillä asenteella että "ihan sama kunhan jotain duunia saa", joka loppupeleissä rupesi ärsyttämään. En ole koskaan ollut kummoinenkaan hikipinko, eikä lukiostakaan käteen jäänyt yhtään L:ää, että ei se siitä voi olla kiinni.

Yliopistolla on ollut vaikeampaa kuin AMKissa, mutta toisaalta opinnot on olleet motivoivampia ja opiskelukavereiden kanssa tuntee enemmän olevan yhteistä. Nyt on opinnot sitten edenneet paljon paremmin kuin AMKssa, että kai se koulun vaihdos hyvin motivaatioon vaikutti.

Meillä oli kyllä yliopistossa kaikki ihan hikareita tuolla kielten laitoksella ja eipä tainnut ketään olla joka olisi osannut vähemmän kuin neljää eri kieltä jo yliopistoon tulovaiheessa. On mullakin E:n paperit ja ka 9,4 ja vasta toisella yrittämällä siään pääsin.

Tuo ei sinänsä ole ihme, koska monet kielet ovat jo koulussa opetettava aine, joten kiinnostuneilla on varmasti hyvät paperit. TKK:lla esim. monet hyvät opiskelijat ovat niitä, jotka ovat harrastaneet alaansa jo ennen opintojensa aloittamista ja vähän välittäneet lukiosta, mutta tätähän ei papereissa vielä lukiossa näy. Samoin osa on sitten vain lusmuja, jotka eivät osaa mitään ja ovat päässeet sisään kiitos suuren sisäänoton. :)

Kieliä opiskelemaan otetaan myös aika vähän opiskelijoita, mikä karsii lusmut. Epäilemättä myös monet kielten opiskelijoista ovat naisia ja suurempi osa heistä tuntuu myös olevan hikareita verrattuna miehiin. Tämä näkyy myös lukiossa paremmin todistuksissa, koska siellä pärjää vielä helposti vain lukemalla. :)

Tuo ei sinänsä ole ihme, koska monet kielet ovat jo koulussa opetettava aine, joten kiinnostuneilla on varmasti hyvät paperit. TKK:lla esim. monet hyvät opiskelijat ovat niitä, jotka ovat harrastaneet alaansa jo ennen opintojensa aloittamista ja vähän välittäneet lukiosta, mutta tätähän ei papereissa vielä lukiossa näy. Samoin osa on sitten vain lusmuja, jotka eivät osaa mitään ja ovat päässeet sisään kiitos suuren sisäänoton. :)

Kieliä opiskelemaan otetaan myös aika vähän opiskelijoita, mikä karsii lusmut. Epäilemättä myös monet kielten opiskelijoista ovat naisia ja suurempi osa heistä tuntuu myös olevan hikareita verrattuna miehiin. Tämä näkyy myös lukiossa paremmin todistuksissa, koska siellä pärjää vielä helposti vain lukemalla. :)

Joo, se olikin melkoinen tyttökoulu :rolleyes: Varmaan jotain 85 prosenttia kaikista opiskelijoista oli tyttöjä. Mielestäni se oli masentavaa. Onneksi olen vaihtamassa miesvaltaiselle alalle :thumbs:

Itse valitsin BBA-linjan, oon ollu kyllä tyytyväinen. Liian helppoa ehkä, se syö motivaatiota. Mutta eipä nakerra kyllä etten päässy kauppikseen. MBAlla jatkuu sitten tämän koulun jälkeen. Näillä näkymin saan ton MBAhan vaaditun työkokemuksenkin jo kasaan ennen tämän koulun loppua.
Kattelin vaan noita MBA-kurssien hintoja, TKKn järjestämä eMBA maksaisi jo 31k€ ja MBA 34k€ + ulkomaiden seminaarimaksut.
Noh, tuo maksaa ittensä takaisin kyllä kohtuu nopeasti.

Eli toisin sanoen susta ekana tulee Tradenomi, ja sen jälkeen Tradenomi (ylempi AMK)

Vaikka AMK:t muuta väittääkin, niin englanniksi opetettu Tradenomi (ylempi AMK) ei ole niin mitään sukua MBA-tutkinnolle, vaan se on lähinnä röyhkeintä nimikikkailua ja sumutusta mitä on olemassa.

Mutta, eipä siinä mitään, joissain maissa varmaan menee läpi kuin väärä raha.. Oikea MBA-tutkinto pitäisi olla jotenkin akkreditoitu, Tradenomi (Ylempi AMK) ei sellainen kuitenkaan ole, vaikka sitä kutsuttaisiin miksi......

e: mikäjottei ihan hyvät opit sieltä voi saada, jos hyvässä AMK:ssa on, ns. maisterivaiheesta aka. MBA-tutkinnosta eli Tradenomi (Ylempi AMK)-tutkinnosta nyt ei mulla oo mitä kokemusta, eikä kouluistakaan kuin yhdestä pienestä, mutta vallan mielenkiintoista tää nimikikkailu mitä AMK:t harrastaa, mitähän niin pahaa on sanassa Tradenomi (Ylempi AMK) että sitä pitää kaikkialla kutsua MBA-tutkinnoksi sen sitä missään nimessä olematta.. Sama ku mä perustaisin oman kirjekurssin, josta valmistuisi Kauppatieteiden professoreita. Erona vaa se, että Ammattikorkeakoulujen pitäisi olla virallisia arvostettuja oikeita kouluja, ja oikeiden koulujen ei luulisi nimeävänsä tutkintojaan mediaseksikkäästi mutta valheellisesti.

e2: Vedän takasin, sähän vissii meetki sitte suorittaa ihan aikuistenoikean kunnon MBA-tutkinnon, etkä sitä "MBA-tutkintoa" mitä meille esim on meidän koulu ihan helvetisti mainostanut. Oikean MBA:n maksaa tosi monesti vissii työnantaja.. Mut onnea siihin, se onki jo sitte hyödylliin.

Nykypäivänähän tosiaan pystyy tradenomina hakemaan esim. HSE:n maisterihaun kautta ihan oikeeseen "MBA" tutkintoon. 2 vuotta opinnot kestävät ja lopputulos on:
tradenomi > kauppatieteiden maisteri.

Käsitin että "MBA":n voi myöntää lähes kuka tahansa eikä sitä valvota mitenkään? Eikö ajatuksena ole että yritykset kustantavat yliopistotutkinnon omaavalle työntekijälleen työ ohella suoritettavan tutkinnon joka on tuo MBA? Tuttu suoritti myös moisen, ikää taisi olla n.25v ja taustalla pari vuotta korkeakouluopintoja. Maksoi kymmeniä tuhansia ja otti lainaa tuota varten.

Melko läppä jos ammattikorkeakouluista tulee MBA. Alkaa oikeasti sapettaa nämä nimikikkailut, kohta kukaan ei tiedä missä mennään. Taidan itsekin tilata Honolulun yliopistosta MBA:n.

Roger Moore: Ihan rohkea veto mennä sinne. Kyllä sinne käsittääkseni kuka tahansa pääsee jos iskee vaan rahat pöytään, maksettu tutkintohan tuo on. Ainakaan tämä sukulainen ei täyttänyt niitä ehtoja edes puoliksi. Enkä tiedä maksaako itsensä ihan nopeasti takaisin.

Ronn Moss: siis tarkoitat että KTM on "MBA"? Eihän se ole. Ja ainakin Turussa tradenomin tutkinnosta taidettiin hyvittää vuoden vai puolentoista KTM-opinnot, eli eipä juuri mitään.

Toi nimikekikkailu AMK:ssa johtuu siitä, että Suomessa tietyt tutkintonimikkeet ovat lailla suojattuja ja niitä saa vain tarjota koulut, jotka on lakiin kirjattu tämän tutkinnon antajiksi. Tästä syystä juuri jaetaan näitä englanninkielisiä tutkintoja, koska niitä ei ole millään tavalla suojattu. Jos huvittaa, niin AMK saisi vaikka tarjota Ph.D. tutkintoja, mutta ei kukaan niitä vakavasti ottaisi.

Muutenkin AMK-tutkinnot ovat menneet nimien suhteen aivan naurettaviksi, kun yrittävät jollain englanninkielisellä räpellyksellä saamaan nimen kuulostamaan mahdollisimman hienolta. Suomessa on tämä ihme asenne, että jos joku sanotaan englanniksi, niin se on jotenkin hienompaa... Tuntuu, että suomalaisilla on joku ihme alemmuuskompleksi.

Näissä nimekkäissä kouluissa tosiaan MBA maksaa. Tiedän pari tapausta, jotka ovat lähteneet jenkkeihin sitä vääntämään ja hinta on yleensä lähes 40000$ per vuosi ja siihen päälle sitten elinkustannukset. Toinen näistä maksoi lähes 100000$ omasta taskusta, mutta vetää kyllä nykyisin kovaa liksaa Lontoossa, joten varmaan maksaa itsensä takaisin...

Nykypäivänähän tosiaan pystyy tradenomina hakemaan esim. HSE:n maisterihaun kautta ihan oikeeseen "MBA" tutkintoon. 2 vuotta opinnot kestävät ja lopputulos on:
tradenomi > kauppatieteiden maisteri.

Jos suoritat MBA:n tuohon tradenomin päälle, niin se on vain MBA ei kauppatieteiden maisteri. Tuota MBA:ta ei edes lasketa ylemmäksi korkeakoulututkinnoksi, vaan se on ammatillinen tutkinto. Se merkkaa valtion työpaikkojen täytössä saman verran kuin mun sulle tämän viestin avulla myöntämä MBA (ts. Myönnän, että sinä, Ronn Moss, olet MBA ja voit printata tämän viestin todistukseksi). Ei siis edes mahdollista valtion virkojen saamista, jossa on tuo ylempi korkeakoulututkinto vaatimuksena.

Suomessa saisi kyllä puolestani poistaa nämä maailman typerimmät vaatimukset, että virkoihin pitää olla tietty tutkinto. Saisivat puolestani vapauttaa nuo haut ja palkata aina sen, joka on paras hakija. Samalla voisivat mahdollistaa myös sen, että oltaisiin palkkaamatta yhtäkään hakijoista, jos sopivaa ei ole ilmaantunut. Nykyinen järjestelmä on siitä idioottimainen, että jos paikkaa hakee yksikin täydellinen tunari, joka muodollisesti on pätevä, niin tämä ääliö on pakko palkata. Muuttamalla tätä systeemiä häviäisi myös kaikki paineet kouluttaa yliopistoissa tietty määrä virkoja täyttämään ja voitaisiin ehkä oikeasti alkaa karsia sitä sisäänottoa laajalla rintamalla.

Multimediatuotantoon Lahden muotoiluinstituuttiin oli neljän päivän pääsykokeet viime kuussa. Parin kuukauden päästä selviää pääseekö.

"hauskoja sanakikkailuja" jätkäthän on täällä kohtuu legendaarisia. eihän tuo BBA-tutkinto paljoa kummempi olekaan kuin tradenomi. ja MBA-tutkintohan suomen mittapuulla on täydentävä koulutus :D. rehellisesti ottaen taidan kuitenkin olla hieman eri linjalla kuin normaali tradenomi tuon BBA-koulutuksen kanssa.

hauskaa panettelua kuitenkin suunnasta että toisesta MBA-tutkintoa kohtaan kuulee, eli siis ei kannata ihmeessä kenenkään erehtyä! :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom