Minne muuttaisit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja twinlab
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mihin muuttaisin?
Tällä hetkellä asun Saksassa ja seuraavaksi lähdössä Etelä-Kaliforniaan. Jatkossa tarkoitus olisi asua vielä jossain vaiheessa Aasiassa. Olen asunut USA:ssa aikaisemminkin ja maassa monia hyviä puolia, joten ehkä voin hyvällä omatunnolla sanoa, että USA on yksi omista suosikeista.

Mikä Suomessa hyvää/mättää?
+ kaverit ja perhe
+ puhdas ilma, luonto
+ kesä (silloin kun hyvä)
+ kaikki toimii, voit luottaa ihmisiin ja järjestelmään

- kallis
- pienet palkat, isot verot
- ilmasto (paitsi kesä)
- osittain takapajula

Ulkomailla asumisessa on monia hyviä puolia ja suosittelen vilpittömästi kaikille. Maailmankuvan avartuminen ja silmien aukeaminen yksi ehkä konkreettisimmista eduista. Ja täytyy myöntää, että kun ulkomailla asumiseen makuun pääsee, on palaaminen aina vaikeampaa. Sitä jotenkin vaan huomaa, että terveydenhoito ja muut tärkeät asiat toimivat muualla yhtä hyvin ja oma kuva Suomesta jonain onnelana alkaa murenemaan. Tietysti kolikolla on aina toinenkin puolensa, eli vanhoihin kavereihin ja perheeseen yhteyden pitäminen vaikeutuu. Mutta loppuviimeksi elämähän on pelkkiä valintoja. Saat sitä mitä haluat kunhan ymmärrät, että joudut samalla luopumaan jostain muusta. Tällä hetkellä henk.koht ulkomailla asuminen kiinnostaa enemmän kuin Suomeen takaisin muuttaminen.

twinlab sanoi:
Tää nyt on vähän tälläinen leikkimielinen kysymys, mutta tätä oon itse ainakin miettinyt. Kun puhutaan hirveästi että Suomi on perseestä EU:n takia, on huono oikeusjärjestelmä, terveydenhuolto ei pelaa kuin pitäisi, bensa maksaa, on suuret verot, kylmä ilma, pakkoruotsi ja monet muut asiat.

Tästä siis nousee kysymys: Minne muuttaisit sitten pois jos Suomi on niin paha maa? Vai onko tämä sittenkään niin paha kuin napistaan?

Tämä tredi sai ehkä alkunsa tästä kommentista, todellakaan tää ei oo suunntaau mitenkään Priestille, vaan kertokaa omia mielipiteitänne.

Itse olen suht. tyytyväinen silti, mutta ajattelin kummikin muuttaa joskus väliaikaisesti jonnekkin lämpimään, tutustumaan kulttuuriin, oppimaan kieltä, ehkä jopa ansaitsemaan.

Jos olis pakko muuttaa pois Suomesta, niin kyllä Tukholmaan tie kävisi. Mahtava kaupunki, kuin Helsinki, mutta isompi. Komeita vanhoja rakennuksia ja makeita kävelykatuja, tykkään kovasti.

Hollannissa on tullut majailtua pidempiä aikoja töissä ja opiskelemassa. Ainakin mun mielestä parhaimpia paikkoja Euroopassa. Englannilla pärjää pitkälle ja muutaman kuukauden jälkeen alkaa paikallinenkin murre luonnistumaan mikä helpottaa olemista entisestään. Mä en törmännyt mihinkään asunto-ongelmiin vaan mun kokemuksella kämpät on jopa halvempia kuin Helsingissä, siis Rotterdamissa. Palkat on korkeampia kuin Suomessa, verotus alhaisempi ja ruoka halvempaa. Sähkölaskut voi olla aika korkeita, mutta niihinkin pystyy itse vaikuttamaan aika paljon. Isoimpana miinuksena mulle oli vähän turhan runsas siirtolaisjoukko, eli Marokkolaisia ja Turkkilaisia on Rotterdamissa vähän liikaa ja moni niistä on ihan roskasakkia. Hollannissa on kuitenkin mukavampiakin paikkoja asua kuin Rotterdam, eli mieluummin etsii kämpän jostain muusta kaupungista.

Etelä-ranska voisi olla aika ihanteellinen. Jossain Nizzan seutuvilla on ilmasto sehr gut kokolailla ympäri vuoden eikä yhteiskunta ympärillä ole mitään kehitysmaatasoa. New York taas on niin kool paikka, että kyllä sielläkin pitäis muutama vuosi olla. Ja miksei samalla reissulla kävisi San Diegonkin. Etelä-Kiina kiihottaisi tällä hetkellä myös kivasti, mutta epäilen ettei sitä touhua kovin kauaa jaksaisi katsella. Vois käydä huvitukset vähiin. Lähiseudun vaihtoehdoista ottaisin Tukholman, aina sinne ennenkuin Helsinkiin.

Tosiasiassa tästä ei olla muuttamassa kyllä vuosikausiin yhtään mihinkään.

Thaimaa, Chiang Mai/Lampang/Khon Kaen, eli joku noista kaupungeista, vähän riippuu. Omakotitalo hintaan 15000e ja muita kulujahan ei juurikaan olisi, joka päivä lämmintä 365 päivänä vuodessa ja sapuskat ravintolassa 50c-1e. Tämä tapahtuu 10v päästä kun jään eläkkeelle.

Tukholma. Niinkuin Mike jo sanoi että erittäin hieno kaupunki eikä olisi pitkä matka Suomeenkaan kyläilemään.
Tai sitten Espanjan Costa Del Sol. Hieno paikka, paljon Suomalaisia turisteja ja suomalaisia liikkettä ja sekä kuumia espanjattaria :)

Littleton, Colorado, USA.
Menisin suorittamaan lukion loppuun Columbinessa. Jos en sekoaisi ennen sitä. ;)

Mutta tietysti Kuuban Havannassa olisi kiva poltella sikaria rannalla ja maistella hyvää konjakkia.

Eli vastaukseni on Kanada. Kaunis, hyvin toimeentuleva maa, jossa suomalainen on kaikkien kaveri.

Mä muuttaisin varmaan Jenkkeihin. Boston ois kiva kaupunki :D
Alkaa muuten vituttaa ku tekee hirveesti töitä, vaik joku 200 tuntia kuussa niin verottaja vaan napsasee isomman osan pois, ja käteen ei taas jääkkään juuri paljoa enmpää kuin normaali kuukausipalkasta. Sitten vielä joutuu käymään kuitenkin ylksityislääkärillä ja hammaslääkärillä. Perkele

Hummerivirta sanoi:
Tukholma. Niinkuin Mike jo sanoi että erittäin hieno kaupunki eikä olisi pitkä matka Suomeenkaan kyläilemään.
Samaa mieltä. Vielä paljon kansainvälisempi kuin Helsinki ja ympäröivät saaret ja sillat tekevät maisemastakin loistavan. Vaimo asui aikanaan Stokiksessa 3 vuotta ja piti kovasti.

Jos Suomesta saisi mukaan kaverit ja vanhemmat niin muuttaisin Yhdysvaltoihin huomenna. Tuo on ainoastaan ainoa asia mikä täällä asumisessa mättää.

USA on mielestäni maailman paras maa asua jos ei ole sattunut syntymään puulusikka perseessä tai jotenkin muuten onnistuu hoitamaan asiansa niin, että elintaso on edes hiukan keskivertoa parempi. Varsinkin jos on sen verran järkeä päässä, että Suomessa kykenee hoitamaan hommansa hyvin ja saamaan keskivertoa paremman elinkeinon niin ota ensimmäinen lautta ja karauta tänne. Kärjistäen voisin sanoa, että se duuni millä Suomessa teet miljoonan niin täällä teet kymmenen. Toki jos ei osaa hoitaa hommia oikein niin on vaarana joutua niin syvälle ettei valo näy.

Muutenkin rajaton mahdollisuuksien ja vaihtoehtojen maa. Mitä ikinä tulee mieleen hankkia tai tehdä niin se myos on mahdollista. Jos tekee mieli ostaa mersu niin sen saa halvemmalla, nahkasisustuksella ja tarvittaessa kofeiinittomana.

Ite tykkään iha vitusti! :)

Edit:

Porkkanaraastin sanoi:
Suomi on paras maa koko maailmassa. piste.
Kaikista vähiten haluaisin esim. USA:han. Se on perseestä. Siitä annetaan mediavälineiden kautta niin ihana kuva, mutta todellisuudessa se on yksi köyhtyvä, lihavoituva ja tyhmistyvä peränöyhtälä. piste2 kaveriani jotka ovat sielä olleet vaihtareina haukkuivat sen aivan lyttyyn (ja senkin jo arvasin). Vaarallinen maa ja hullu......
Ehkäpä väsynein kommentti koskaan. Nukahdin kun luin ton. Munkin mielestä Helsinki on ihan perseestä koska mun naapuri tuntee yhen Jarmon jonka kaveri oli käyny siellä ja se ei tykänny siitä...

Kotimaan sisällä Helsinkiin. tai sitten johonkin pikkukaupunkiin niiku Kouvolaan.

Jos ulkomaille, niin Uuteen Seelantiin. Tai vaihtoehtoisesti Norjaan.

Mutta eipä tässä ihan heti muuttamassa olla.

Alec sanoi:
Australia vois olla ihan jees

EDIT toisaalta metallimusa on siellä pahasti UG että ehkä ei sittenkään...no vois siellä talvet asustaa

missään tapauksessa en muuttaisi a) jenkkeihin b) Helsinkiin
tai no jenkkejä voisin vielä tilanteen mukaan harkita mutta Helsinkiin ei koskaan

jos Suomen sisällä muuttaisi niin joku Oulu vois olla ihan jees,tai Tampere,tampesterissa on aina mukavaa

Ruotsiin. Ruotsalaiset on niin nättejä. Tai ameriikkaan, johonki lämpimään osavaltioon. Miksei Austraaliakin... Tai johonki e-amerikan maahan...

Oikeestaan en haluis vielä asettua mihinkään, vaan asustella monessa maassa esim. kuukauden-pari ja jos huvittais niin sitte kauemminki ja sitte taas maa vaihtoon kun alkaa kyllästyttää. Ja aina kesäks Suomeen + 1 kk talvella täällä.

Ainoo mikä tässä skenaariossa kusee on yllättäen toi rahotus...

Kovasti himottais lukion jälkeen pitää välivuosi ja lähtee Australiaan kattelemaan menoa ja ehkä myös Jenkkilään.

Sitten takas koti Suomeen suorittamaan intti ja joku koulutus alle, jonka jälkeen oiskin sitten kiva muuttaa USA:han :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom