Minne muuttaisit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja twinlab
  • Aloitettu Aloitettu
makew sanoi:
Jep samaa mä olen ajatellut myös. Saa nähdä tuleeko toteutettua, vai meneekö pupu pöksyyn?

edit: kusimatokin on menossa:whip:. Australia olisi myös toinen vaihtoehto.

Sinnehän saisi kohta perustettua pakkotoiston uuden-seelannin jaoston :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Espanjaan kun siellä saa pitää siestaa keskellä päivää. Vois syödä ja mennä biitsille.

Itse olen asunut Australiassa tommoset 8kk ja ainakin 16kk olisi vielä työsopimusta jäljellä. En oikein vielä osaa sanoa asettuuko tänne pysyvästi. Kun on kerran maailmalle lähtenyt niin se jalka vipattaa muuttamaan herkästi uudestaankin. Kanada ehkä kiinnostaisi minuakin joskus tulevaisuudessa.

Hyviä puolia Ausseissa :
sää
hintataso (jonkin verran halvempi kuin suomessa, ei kuitenkaan superhalpa )
kulttuuri (peruslänsimainen, ei niin angstinen kuin suomi ;) )
teknologinen yms. taso vastaa suomea
hyvät peruspalvelut
turvallisuus (suht turvallinen, pitää tietysti suhteuttaa asuinpaikkaan, jotkin
Sydneyn alueet on aika ruutitynnyreitä)
No worries mentaliteetti

Huonoja
kovasti matkivat jenkkejä ja ovat hyvää pataa USA:n kanssa, osa paikallisista
kutsuu Australiaa "pikkuamerikaksi" ??
helvetillinen byrokratia kun muuttaa asumaan
hintataso nousussa
turvallisuus laskussa
yksityiset koulut
koulutus maksaa

Ulkomailla asuminen kannattaa jos siihen on mahdollisuus, se kyllä avartaa maailmankuvaa kiitettävästi

training_day sanoi:
Sinnehän saisi kohta perustettua pakkotoiston uuden-seelannin jaoston :)

Pakkotoisto, New Zealand community;).
Mut joo, olen pohtinut tota Australiaan tai Uutta-Seelantia. Uusi-Seelanti vie tällä hetkellä voiton. Toki ensin täytyy tehdä rahaa, että voi lähteä.

Ulkki sanoi:
Tuo mieli saattaa paskan sään suhteen muuttua kun kevät ja kesä tulee. Suomessa sataa vettä ja tuulee sitten koko kesän, kun Saksassa alkaa lämpimät ilmat jo yleensä maaliskuussa. Nyt on tosin kylmintä 40 vuoteen. missä päin saksaa asut, delmonte?

Juu kesää tässä mä odottelenkin, eikähön se hiljalleen ole tuloillaan, tää maa kuitenkin tarjoaa paremmat mahdollisuudet sitten terassilla istuskeluun(ja tyttöjen katseluun) kuin Suomi, että eiköhän tämä vielä iloksi muutu :D
Mä asustelen Frankfurtin kupeessa.

Isommat ensin, eli Australian Pakkisjaosto pystyyn ennen Kiiwejä ;)

Tiesittekö, että Uuden-Seelannin maahanmuutto internetsivusto kasvatti vierailijamäärää huomattavasti, kun Bush voitti viime presidentinvaalit. Uutinen taisi olla CNN:llä.

Kanada, Uusi-seelanti ja Australia taitavat olla näitä englanninkielisiä rentoja maita, minne moni esim. kapitalistiseen järjestelmään pettynyt tahtoo muuttaa.

Eugen sanoi:
Tiesittekö, että Uuden-Seelannin maahanmuutto internetsivusto kasvatti vierailijamäärää huomattavasti, kun Bush voitti viime presidentinvaalit. Uutinen taisi olla CNN:llä.

Kanada, Uusi-seelanti ja Australia taitavat olla näitä englanninkielisiä rentoja maita, minne moni esim. kapitalistiseen järjestelmään pettynyt tahtoo muuttaa.

Voi olla, että omat käsitykset on täysin vääriä, mutta itse ainakin haluaisin esim. uuteen-seelantiin juuri siksi, että ei olisi sellaista ylikontrolloitua haistapaska meininkiä... luulisin, että siellä olisi elämä asteen tai pari rennompaa kuin täällä.

Alpeille voisin muuttaa (Sveitsi, Itävalta yms). Tosin eri maat ja paikat on mielentilasta riippuen hyviä, mutta tämmöinen tällä hetkellä:

-Pikkukylä korkealla vuorella (ei kuitenkaan pilvien korkeudella, jotta näkee maisemat). Hyvät näköalat joka suuntaan, alhaalla laakso. Laaksossa voisi olla asutusta ja vaikka joku puhdasvesinen järvi.

-Talot olisivat sellaisia perinteisiä alppitaloja. Minun taloni olisi tietysti sellaisella paikalla, jonka olohuoneen ikkunasta ja parvekkeelta näkisi kilometrikaupalla upeita maisemia. Siinä sitten istuisin ja joisin jotain virvokkeita ja kuuntelisin kotkien ääniä.

-Vuorelle ylöspäin johtaisi polku mitä pitkin voisi tehdä kiipeilyretkiä vaikka vuoren huipulle asti. Matkalla ylöspäin taputtelisin vuorilampaita päähän ja keräisin vaikka alppiruusun kotiin tyttöystävälle vietäväksi. Ja semmoinen sulkahattu olisi päässä.

-Kylässä olisi jonkun vuoripuron ja -lammen vieressä joku perinteinen saksalaistyylinen oluttupa, jossa sitten olisi iltaisin kaikenlaista ohjelmaa hyvien ystävien ja litran oluttuoppien kera.

-Naapuriin voisi muuttaa vaikka itse iso Arska, jolta sitten oppisin kieltä ja salitreeniä. No, Arskahan alkaa jo vanhentua, joten jonkin ajan päästä nostelisin isompia painoja kuin se :D

Eiköhän tuo nyt alkuun riittäisi.

TENERIFFA
+25c ympärivuoden ,kauniita naisia,
-suomen hintataso ellei korkeampi(ei missään peräkylässä.)
JAMAICA

Japanijaan syämmein vielä halajaa. Kerta ei siis riittänyt.

Suomi on paras maa koko maailmassa. piste.
Kaikista vähiten haluaisin esim. USA:han. Se on perseestä. Siitä annetaan mediavälineiden kautta niin ihana kuva, mutta todellisuudessa se on yksi köyhtyvä, lihavoituva ja tyhmistyvä peränöyhtälä. piste.

orsilla sanoi:
Ajattelit sitten ruveta Saksan liittokansleriksi tms? :hyper:

Joku mainitsi Sveitsinkin. Onhan siellä kauniita maisemia jne., mutta elämänmenosta (varsinkaan työelämän) on turha rentoutta hakea. Vai oletteko ennen kuulleet maasta, jossa kansanäänestyksellä kumotaan pidemmät vuosilomat? :kippis1: (kuusi vuotta tuli tuolla asustettua, tosin en silloin ollut vielä työelämässä muuten kuin välillä viikonloppuisin)

Heh heh... Ei noi lentsikat ja kopperit oo enää mitään rikkaiden ylellisyyksiä. Hintahaarukka (menopaluu) pyörii 100 eetun kieppeillä. Eli samaa luokkaa kuin VR:n RIISTOhinnat.

Singapore kuulostaisi mielestäni muuten top vaihtoehdolta, mutta mietin vain, että sopeutuisiko siihen kuumuuteen pitemmälläkin aikavälilläkin. Ne jotka ovat käyneet kesällä esim. Teneriffalla, eivät vielä tiedä mitä tarkoittaa 35c varjossa singaporen ilmankosteudella.

Olin vajaa 2v sitten juhannuksen aikoihin 1,5 viikon komennuksella (intti) Sinkapooressa ja ei tarvinut kun korttelin verran kävellä ja paita alkoi liimautua hiljalleen ihoon kiinni. Mutta se meininkin siellä.... * haluaa takaisin

Hei porkkanaraastin. piste. Matkailu avartaa. piste. En tiedä oletko matkustellut paljoa, mutta nuoreksi ihmiseksi et varmaankaan ole ehtinyt nähdä vielä maailmaa. piste. Kyllä se sektorin kasvattaminen tekee ihan hyvää. piste. Sitten sitä osaa arvostaa hyviä asioita vieläkin enemmän. piste. ei muuta kuin matkustelemaan ja huojumaan palmujen kanssa. piste.

Akkeli sanoi:
Heh heh... Ei noi lentsikat ja kopperit oo enää mitään rikkaiden ylellisyyksiä. Hintahaarukka (menopaluu) pyörii 100 eetun kieppeillä. Eli samaa luokkaa kuin VR:n RIISTOhinnat.

Juu, lähinnä viittasin ajatukseen, että työnantaja maksaisi joka viikonloppu lennot Suomeen :D (taitaa tosin edelleen helikopterikyyti DE-FI olla kohtalaisen hintava)

On muuten melkoinen ero siinä, lähteekö ulkomaille expatiksi vai paikallisella sopimuksella, jos työnantaja siis on suomalainen yritys. Expateilla on monesti ihan kivoja etuisuuksia (muutot, perheen relokaatioavustukset, lasten koulumaksut, jne jne). Bruttopalkka saattaakin sitten tietysti olla paikallisilla korkeampi.

Jonnekin lampimään, mutta kuitenkin euroopaan. Espanja ja Italia, Malta vois olla myös ihan mukava.
Eikä Suomessa mitään vikaa ole paitsi lian lyhyt kesä.

Hollannista terveisiä. Olen ollut täällä nyt vaihtarina 2kk ja alkuinnostus on hiipumassa, joten tekee mieli lähinnä avautua kaikesta mikä mättää. Joten negatiivisuutta kehiin!

-sää. Täällä on tällä hetkellä noin 15 astetta kylmempää kuin keskimäärin tähän aikaan vuodesta (eli noin -5C). Luntakin on kuin Suomessa ja sille ei osata tehdä mitään; lakaisukoneet ovat aika säälittävän näköisiä lumen keskellä. Normaalisti (kuten tammikuussa) tulisi vettä ja tuulisi. Tuplaikkunat, keskuslämmitykset ja lämpöeristeet... niihin ei täällä uskota. Kesä tulee nopeammin ja on pitempi, mutta ei ole yleensä sen lämpimämpi kuin Suomessa.

-siisteys, järjestelmällisyys, byrokratia... Luin ennen lähtöä amerikkalaisesta näkökulmasta kirjoitetun opuksen Hollantiin muuttavalle, ja näitä asioita lähes hehkutettiin (paitsi byrokratia). Skandinaavinen näkökulma: iso paskapuhetta -kyltti tähän kohtaan, kiitos! (taso on kuitenkin maailman mittarilla varsin siedettävä)

-asuminen. Tähän suurin miinus; Hollanti on liian täynnä ihmisiä ja vuokranantajilla on myyjän markkinat. Maksan 375€/kk 60-luvulla rempatusta 16m2 penthousesta jaetulla vessalla ja punahomeesta kukkivalla suihkulla, tosin keskusta-alueella kohtalaisen kokoisessa kaupungissa. Ja sisällä vetää (kaasulämmitys on aika eksoottinen)!

-informaatioteknologia. Askeleen jäljessä Suomesta.

+ihmiset, sosiaalinen elämä. Hollantilaiset ovat kyllä todella ok; yksityisyyttä kunnioitetaan, mutta jos kysyt neuvoa tai muuten avaat keskustelun, niin todella mukavaa porukkaa. Pari eri kaveria on esimerkiksi saanut jopa autokyydin etsittyyn määränpäähän (ja lounaan neuvojan perheen kanssa :lol2: ) ollessaan hukassa! Englannilla pärjää melkein kuin Englannissa ja suomalaisilla on hyvä maine (kiitti, Litti!).

+sijainti. Täältä pääsee nopeasti ja edullisesti muualle Eurooppaan, tai oikeastaan minne vain!

+/- pyöräily. Maa on lähes täysin litteä, ja pyöräilyllä on erikoisasema liikenteessä. Joka paikassa on tilaa pyörille ja ne ovat etuajo-oikeutettuja. Talvisäillä en kuitenkaan puhuisi varsinaisesti nautinnosta...

+opiskelu on tasokasta ainakin minun koulussani. Vaativat kurssit (5 ECTS pinnaa irtoaa pitämällä esitelmä 5000 sanan esseestä joka viikko 7 viikon ajan) ja pienet ryhmät. Kirjat pitää turhan usein ostaa... Olisin kyllä mieluummin lomaillut :P

+hintataso varauksin. Jos asuminen ja lähes yksittäispakatut salaatinlehdet unohdetaan, täällä on hiukan halvempaa kuin Suomessa. Miltä kuulostaa esim. 0,50€ pienet tuopit opiskelijabileissä? (huono juttu, koska olen juonut enemmän kahdessa kuukaudessa kuin kahdessa vuodessa Suomessa). Ruoka on ihan ok ja aineksia tuttuihin (myös body) ruokiin on tarjolla (500g rahkaa maksaa 0,30€). Kaurahiutaleita saa vähän etsiä. Salmiakkia ja ruisleipääkin (realia vastaavaa) saa.

+jalkapallo.

+/- miedot huumeet. Joku tykkää, itse en harrasta. Ei mitenkään erikoinen asia tässä maassa, ainoa tuntuva haitta on paha haju :D

Terveydenhuoltojärjestelmästä tai työskentelystä ei ole omakätistä tietoa. Muilta kuultuna "huisarts" eli perhe/omalääkärijärjestelmä ei kyllä vaikuta väliaikaisen asukin kannalta hyvältä.

All in all, täällä on kyllä erittäin siistiä oleskella ja kesää kohti luultavasti vielä mukavampaa, mutta en muuttaisi pysyvästi. Yllättävän nopeasti sitä alkaa kaipaamaan, että ymmärtää kielen sekä kulttuurin oikeasti 100% ja voi kommunikoida ihan "normaalisti" ihmisten kanssa. Enkä usko että koskaan tulee Eduskuntataloa tai Näsinneulaa ikävä, mutta kaverit ja sukulaiset taitavat olla pysyvästi siellä Suomessa. Voin silti täysin suositella kokemusta ihan kenelle vaan!

Delmonte sanoi:
Juu kesää tässä mä odottelenkin, eikähön se hiljalleen ole tuloillaan, tää maa kuitenkin tarjoaa paremmat mahdollisuudet sitten terassilla istuskeluun(ja tyttöjen katseluun) kuin Suomi, että eiköhän tämä vielä iloksi muutu :D
Mä asustelen Frankfurtin kupeessa.

Kuin myös. :kippis1: Toi on sit Dunkelweizenia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom