Minne muuttaisit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja twinlab
  • Aloitettu Aloitettu
Tervetuloa vaan Kanadaan. Taa on ihan jees paikka. Ja on taalla suomalaisia, mutta sen vois mainita etta suurin osa heista on muuttanut tanne kauan aikaa sitten. Taalla mm. suomalais-kanadalaisten juhannusjuhla on kuin hyppaisi 60-70 luvulla tehdyn suomalaisen elokuvan keskelle, aika epatodellinen tunnelma. Kyllahan heidan kakarat puhuu suomea, mutta ovat tietty Kanadalaistuneet.

Mitka asiat taalla on paremmin? No iso kaupunki tekee aina asioita mahdolliseksi. Jos haluaa tehda rahaa, se on lahinna itsesta kiinni. Ja uskomaton paikka syoda ulkona; taitaa olla yli 100 maata edustettuna ruokalajien saralla. Ja tietty kaupunki on muutenkin todella monikulttuurinen; 52% asukkaista on syntynyt Kanadan ulkopuolella, eli alkuperaiset kanukit on taalla vahemmistona ;)

Ja onhan taalla hiukka lampimampaa kuin suomessa, kesalla usein tukahduttavan kuumaa ilmankosteuden ansiosta. Mutta siihenkin tottuu ja oppii tykkaamaan. Ja viela voisi lisata sen etta on suurkaupungiksi uskomattoman turvallinen; n. 60 murhaa vuodessa, kun suomessa niita taitaa olla n. 150. Ei tarvitse menna kun rajan yli Detroitiin ja luku taitaa olla lahella tuhatta. Ihan jees taalla on suomalaisen asustella. Ja ehdoton plussa on tietenkin se etta naisia loytyy aivan kaiken nakoisia.. hehe :kuola:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vakavassa harkinnassa on Kiinaan muutto, tosin vasta vuosien, vuosien päästä. Opiskelut pitää ensin suorittaa alta pois ja tienata vähän pesämunaa.

Kieltä olen jo alkanut opiskelemaan. Hiton hankalaa. Noh, pikkuhiljaa...

training_day sanoi:
Mä voisin kokeilla asumista Uudessa-Seelannissa. Älkää kysykö miksi, se vaan tuntuu hyvältä vaihtoehdolta :)

Jep samaa mä olen ajatellut myös. Saa nähdä tuleeko toteutettua, vai meneekö pupu pöksyyn?

edit: kusimatokin on menossa:whip:. Australia olisi myös toinen vaihtoehto.

makew sanoi:
Jep samaa mä olen ajatellut myös. Saa nähdä tuleeko toteutettua, vai meneekö pupu pöksyihi?

Ainakin välimatka entisiin kuvioihin olisi tarpeeksi pitkä. :) Veikkaan, ettei siellä kovin kauaa jaksaisi olla. Lampaita niin helvatasti. Tosin jos olet kekexx, olisit saapunut paratiisiin. :)

twinlab sanoi:
Ja etkös Taisto asustellut Espaniassa? Minkälaista siellä on asua, plussat ja miinukset?

Jep, asun täällä Epsanjassa. Olen ollut täällä kohta vuoden + vaihtarina 4 kuukautta joten pientä kuvaa alkaa muodostumaan jo omasta alueesta. Tämä on suuri maa. Kun puhutaan Andalusiasta, Kataloniasta, Aragonista, Baskimaasta, Extremadurasta niin sillä on oikeasti merkitystä. Alueet eroavat toisistaan melko paljon.

+ Ruoka on edullista.
+ Ei pahemmin nipoteta säännöistä. Ihmiset on "kapinallisia".
+ Baarit auki myöhään. Vaikka virallisesti kiinni 03 niin ovet menevät vain puoliksi kiinni.
+ Kesällä lämmin. Tulee töistä kotiin niin tuntuu kuin olisi "etelässä".
- Tupakan poltto kaikkialla.
- Ihmiset todella itsekkäitä. Täällä jokaiselle tärkein on oma / perheen napa.
- Ihmisillä yhtä huono tietotaso suomesta kuin suomalaisilla Espanjasta. Noin 10 kertaa viikossa keskustelua suomen kylmyydestä.
- Talvella täällä ihan sika kylmä. Vaikka on +3 niin tuuli repii vähäiset lihat luista.
- Ihmiset lähtevät viikonloppuna vasta 01 ulos. Menee unirytmi sekaisin.
- Ihmisten kanssa vaikea todella ystävystyä. Tuttuja saa helposti.
- Byrokratia. Itsellä työnantaja tasoittanut tätä pois kiitettävästi.

Kokonaisuus: Tyytyväinen olen ollut täällä. En jää tänne mutta lähtisin toisenkin kerran.

Delmonte sanoi:
Uskomaton byrokratia, Itävalta on kuulemma hyvin samankaltainen, koulussa tenttiin ilmoittautumiset pitää hoitaa tenttitoimistossa joka on auki ehkä 2 tuntia neljänä päivänä viikossa ja erilaisia papereita riittää sylillinen joka paikkaan.

Kaikki vetää tupakkaa ihan joka paikassa ihan koko ajan, sekin tuppaa ärsyttämään.

Itse olen ollut myös Saksassa jonkun aikaa. Ja ennenkuin aloitan, niin sananen historiaa. Saksa on AINA ollut tavattoman byrokraattinen maa. Oikea byrokraattien paratiisi. Tästä hyvänä esimerkkinä, kun Saksa kävi toista maailmansotaa ja arkkitehti Albert Speeristä tehtiin varusteluministeri, hän poisti kaiken byrokratian, niin samalla kapasiteetillä tuotanto triplaantui!

Tuo tupakka juttu on totta. Röökiä poltetaan niin, että ei mitään järkeä. Tanska on ihan samanlainen paikka. Ravintoloissa on kiva olla syömässä, kun mitään tupakoimattomien puolia ei ole. Ich habe eine freulein im meine lederhosen!

Espanjaan, lämpimäilmasto, halvempi maa kuin suomi. nämä kaksi syytä tekee jo espanjasta paremman maan kuin mitä esim suomi :whip: .

Jokaisen pitäisi mennä hetkeksi ulkomaille asustelemaan niin johan pomppaisi Suomen arvostus pilviin. Itse olen kohta vuoden punkannut ulkomailla ja täytyy sanoa että en odota mitään muuta niin paljon kuin Suomeen paluuta. Suomessa on loppujen lopuksi niin paljon parempi ja helpompi asua kuin monessa muussa paikassa.

Joku sanoi joskus että pitää lähteä kauas jotta näkisi lähelle ja hän oli totta vie oikeassa!

Integrandi sanoi:
Jokaisen pitäisi mennä hetkeksi ulkomaille asustelemaan niin johan pomppaisi Suomen arvostus pilviin. Itse olen kohta vuoden punkannut ulkomailla ja täytyy sanoa että en odota mitään muuta niin paljon kuin Suomeen paluuta. Suomessa on loppujen lopuksi niin paljon parempi ja helpompi asua kuin monessa muussa paikassa.

Joku sanoi joskus että pitää lähteä kauas jotta näkisi lähelle ja hän oli totta vie oikeassa!

Toisaalta ihan noin muutaman vaihtariopiskelijan kokemuksista sanoisin, että toisaalta eipä kyllä suomikaan ole mikään helpoin vaihtoehto asua ja varsinkin muuttaa. Kieli on ihan järkyttävä, eikä muistuta juuri mitään muuta tunnettua kieltä, toisaalta englannilla pärjää aika hyvin.
Viranomaiset osaa olla aika hankalia niin halutessaan ja sitä byrokratiaakin piisaa, vaikkei sitä suomalaisena huomaakaan, kun siihen ei niin usein törmää.

Tuosta Espanjasta vielä, mä en taas osais kuvitella itseäni siihen maahan asumaan(ja tästä varmaan että sinne joutuu joskus muuttamaan). Ihmiset höpöttää höpöttämistään, mutta mitään ei tapahdu ja jos tapahtuu niin se on ainakin noin puoli päivää myöhässä. Lisäksi palkkataso taitaa olla suomeakin matalampi. En siis ole asunut siellä, mutta tunnen kyllä useita espanjalaisia.

Integrandi sanoi:
Jokaisen pitäisi mennä hetkeksi ulkomaille asustelemaan niin johan pomppaisi Suomen arvostus pilviin.

Itselläni kävi suunnilleen päinvastoin. Jotenkin ei vaan tuo hyvinvointipropaganda enää pure, kun on nähnyt, että ilman holhoustakin voi elää.

Kysymykseen: USA tai Singapore.

Valintani olisi USA .

Myös Australia ja Uusi-Seelanti ok, mutta Jenkit veis voiton varmaankin. Tuntuu kotoisalta paikalta jotenkin ja mun olis helppo elää siellä.

Delmonte sanoi:
Tuosta Espanjasta vielä, mä en taas osais kuvitella itseäni siihen maahan asumaan(ja tästä varmaan että sinne joutuu joskus muuttamaan). Ihmiset höpöttää höpöttämistään, mutta mitään ei tapahdu ja jos tapahtuu niin se on ainakin noin puoli päivää myöhässä. Lisäksi palkkataso taitaa olla suomeakin matalampi.

Matkaoppaissa ehkä mutta normaalissa elämässä hommat toimivat kuten suomessa. Suomessakin saa välillä odottaa mutta se on normaalia. Palkkataso ei jää kovinkaan paljoa suomesta jälkeen ja kun siihen yhdistää matalamman verotuksen ja elinkustannukset niin paketti on hyvä. On täälläkin huonopalkkaisia ihmisiä kuten suomessa.

Minulla tuli yhdysvaltojen jälkeen (olin 4 kuukautta kesätöissä) suomeen palattua kulttuurishokki. Avasi silmiä näkemään, että suomessa kaikki ei ole niin hyvin kuin me luulemme. Mutta järjestelmänhän voi aina muuttaa.

Niin, samaa se on kaikkialla. Ei Suomi mikään onnen kultamaa ole. Kummasti vain siellä suomalainen viihtyy, joko ei tiedä paremmasta tai ei välitä.

Kysykää Suomessa asuvilta ulkomaalaisilta (miel. valkoisilta) miksi he ovat Suomeen tulleet ja jääneet. On siinä selityksissä pureskelemista kun joku vaihtaa Lontoon tms metropolin tuulenpieksämään kirkonkylään, vittumaiseen säähän ja verohelvettiin.

Ihmiset arvostavat eri asioita.

taisto sanoi:
Matkaoppaissa ehkä mutta normaalissa elämässä hommat toimivat kuten suomessa. Suomessakin saa välillä odottaa mutta se on normaalia. Palkkataso ei jää kovinkaan paljoa suomesta jälkeen ja kun siihen yhdistää matalamman verotuksen ja elinkustannukset niin paketti on hyvä. On täälläkin huonopalkkaisia ihmisiä kuten suomessa.

Mä en noista matkaoppaista tiedä, toki myönnän etten Espanjassa ole asunut, mutta kuten sanoin tunnen useamman ja koska tässäkin koulussa suurin vaihtariryhmä on Espanjalaiset niin kyllä heidän toilailujaan on aika paljon tullut nähtyä. Ja tämä vaan mun näkemyksenä toki joka maasta löytyy yksilöitä jotka pilkkovat stereotypiat paloiksi. Mutta yllättävän hyvin ne aina välillä jostain syystä kuitenkin pitävät paikkansa.

Toi palkkataso oli uutta tietoa, mutta näköjään sitä aina oppii aina uutta.

Mulletaas puolisen vuotta Saksassa on valottanut sitä kuinka hyvin suomessa kuitenkin menee. Jenkkeihinkin sitä kyllä pitäisi jossain välissä päästä pitemmäksi aikaa. Sikäläinen systeemi kuitenkin on rakennettu niin erilaisen ideologian päälle kuin eurooppalainen, että välillä vois olla ihan ihmeissään.

Jenkkeihin jos joskus pääsis takasin. Johonki pikkukaupunkiin mutta kuitenkin parin tunnin etäisyydelle jostain isommasta kaupungista. Sillo olis jees.

denniszeims sanoi:
...Ei tarvitse menna kun rajan yli Detroitiin ja luku taitaa olla lahella tuhatta. Ihan jees taalla on suomalaisen asustella...

Ai jaa, asutko Windsorissa? Mulla on siellä vuonna -80 valmistettu auto :thumbs:

Itellä on aina väikkyny mielessä muutto Australiaan, varsinaista syytä vaikee sanoo. Lähinnä tulee mieleen asiat jotka tökkii; ajavat väärällä puolella tietä, taipaanit ja surffaamista häiritsevät valkohait!

Delmonte sanoi:
Minnehän sitä muuttaisi seuraavaksi ?

Suomeen takaisin on varmaan ensimmäinen vaihtoehto jo monestakin syystä. Monet asiat joita pitää hoitaa on niin helppoja, otetaan vaikka esimerkkejä saksasta, josta nyt sattumoisin on kertynyt kokemusta jo vajaat kuus kuukautta:

Paska sää, suomen talvea on ihan oikeasti ikävä kun täällä aina sataa vettä ja tuulee.

Tuo mieli saattaa paskan sään suhteen muuttua kun kevät ja kesä tulee. Suomessa sataa vettä ja tuulee sitten koko kesän, kun Saksassa alkaa lämpimät ilmat jo yleensä maaliskuussa. Nyt on tosin kylmintä 40 vuoteen. missä päin saksaa asut, delmonte?

-Stone Cold- sanoi:
Ai jaa, asutko Windsorissa? Mulla on siellä vuonna -80 valmistettu auto :thumbs:

En kun Torontossa. Jai mainitsematta. Windsoria en kutsuisi valttamatta suurkaupungiksi... :D

Sveitsi voisi olla kova, raikasta vuoristoilmaa, mukavia ihmisiä ja kovat palkat. Muita hienoja maita lähellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom