twinlab sanoi:
Mitkä asiat Kanadassa on paremmin? Siis ihan mielenkiinnosta kysyn
En osaa oikeastaan varsinaisesti edes perustella... Olen oleskellut Kanadassa yhteensä noin pari kuukautta kahtena eri ajanjaksona, ja paikasta jäi jotenkin hyvä fiilis...
Se on vähän niin kuin Suomi monessakin suhteessa, mutta sieltä löytyy myös vähän suurempia kaupunkeja, joiden hulina on jotenkin mukavaa... Jenkkilän puolella viihdyin hyvin New Yorkissa, mutta en voisi kuvitella muuttavani sinne pysyvästi... Jotenkin tuli sellanen olo, että täältä en kotiani löytäisi...
Yksi erittäin suuri plussa Kanukeissa on ihmisten kohteliaisuus... Aikaisella aamulenkillä Toronton keskustassa Lake Ontarion rantoja pitkin hölkkäillessä, jokainen vastaan tulija toivottaa hyvät huomenet... Okei, okei osaksi lienee kulttuurishokkia, ja tiedetään, eivät he mitään sillä tarkoita, vaan se on vain sikäläinen tapa... Voisin kuitenkin tottua tuohon tapaan hyvinkin...
Eli mikä Kanadassa on paremmin? Ei välttämättä mikään ratkaiseva asia, mutta viehätys piileekin juuri siinä: olisi mukavaa vaihtelua muuttaa taas muutamaksi vuodeksi pois kotinurkista, mutta säilyttää silti kutakuinkin samanlainen elämänrytmi kuin koti-Suomessa... Ehkä teenkin niin, jahka saan armeijan pois alta ja opiskelut alulle... You never know...
Joku mainitsi tuossa Hong Kongin... Hong Kongista itselläni on sen verran kokemuksia, että olen asunut siellä neljä vuotta... Tosin olin vasta kolmevuotias, kun muutimme sinne, ja seitsemän, kun palsimme, joten kovin laajaa ja luotettavaa näkökulmaa paikallisesta yhteiskunnasta minulla ei ole... Mukava paikka se silti oli asua; aina lämmin sää, tosin usein turhan kostea, eksoottinen ympäristö, miljoonakaupungin hulinaa... Kaikkea ihanasti... Paitsi suomalaista ruokaa ja talviurheilulajeja :(
Asuimme Hong Kongissa sellaisella pienellä, noin 10000 asukkaan saarella, suunnilleen 15 minuutin venematkan päässä Hong Kongin pääsaaresta (siis siitä JUMALATTOMAN kokoisesta kinukkilaumasta;))... Ehkä ihanin piirre näin jälkikäteen ajateltuna oli, ettei saarella saanut yksityishenkilöillä olla autoja... Saari oli siis todella rauhallinen melun ja kiireen suhteen... Saari ei kuitenkaan ollut mikään alkuasukaskylä, ei todellakaan... Kutakuinkin puolet asukkaista oli länsimaista muuttaneita: oli suomalaisia, ruotsalaisia, sveitsiläisiä, itävaltalaisia, kanadalaisia, jenkkejä... Saarella oli myös kauppakeskusta, josta löytyi mm. McDonalds, Watson's´tavaratalo, erikoisliikkeitä, useita ravintoloita... No mutta joka tapauksessa, hieno paikka se(kin) oli...
Menipäs