Minkälaisia fiiliksiä tai ajatuksia tämä (Estonian hätäkutsu) herättää porukassa.

Herättääkö tämä porukassa mitään ajatuksia. Tapahtuneesta on kauan ja olin silloin noin 15v eli yli 10v sitten. Silti muistan tapahtuneen ja kun törmäsin nauhoitettuun hätäkutsuun vahingossa niin muistoto tapahtuma päivästä heräsi. Oletan että 99% muistaa tai tietää tapahtuneen kun kuulee nauhoitteen.

Viimeinen hätäkutsu
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ei mitään. Heja estonia ja namibian nälänhätä ym kissanristiäiset! (sen ymmärrän jos ko. onnettomuus koski lähipiiriä)
 
Aikanaan ikävä juttu mutta ei aiheuta juuri mitään tuntemuksia. Oli kyseessä sitten Ruandan kansanmurha tai terrori-isku Intiassa, niin aika sama mitä maailmalla tapahtuu.
 
Aikanaan ikävä juttu mutta ei aiheuta juuri mitään tuntemuksia. Oli kyseessä sitten Ruandan kansanmurha tai terrori-isku Intiassa, niin aika sama mitä maailmalla tapahtuu.

No ei minun mielessä varsinaisesti olleet ne kuolleet ihmiset enkä tähän saa Ruandan kansanmurhia millään sotkettua.

Nehan on vain numeroita, mutta mietein että miltähän siitä Estonian kapteenista on tuntunut siellä komento sillalla kun se on huomannut että "voi vittu, keulavisiiri uupuu, laiva on 30 astetta kallellaan ja sähköt poikki" Varmaan on tiennyt, että kohta maistetaan merivettä.

Toisaalta Siljan kapteeni on kiitettävän rauhallinen vaikka näkee, että Estonia huutelee hätäkanavaa pitkin ja silloin ei koskaan mene kovin hyvin.

Mitä se Siljan kapteeni ruotsiksi siinä lopussa höpisee Vikingin kapteenille? Olen niin pöykäri että en juurikaan osaa ruotsia.
 
No ei kai siinä meuhkaamaankaan auta ruveta vaikka kuin ois hätätilanne. Eipä herättäny tuo klippi mitään tuntemuksia. Muistissa on.
 
Aika hämärät muistikuvat tuosta tapahtumasta on. Eipä sen ikäisenä kenenkään vieraiden kuolemat jaksaneet napata paskan vertaa.

Lähinnä on jäänyt mieleen, kuinka päivätolkulla toitotettiin jonkun asiantuntijan lausuntoja, kuinka laivassa olevissa ilmataskuissa saatettiin olla edelleen hengissä. Samoin kaikenmaailman hörhöjen salaliittoteorioita uppoamisen syistä oli lehdet pullollaan ties kuinka kauan.

Kuinka pian uppoamisen jälkeen sinne ensimmäisen kerran lähdettiin lopulta sukeltelemaan?
 
Viimeksi muokattu:
Muistissa on Estonia erittäin hyvin, muistuttaa minua aina että tuollaista voi tapahtua myös itselle, tavalliset ihmisethän noita isoja laivoja/junia/lentokoneita -rakentavat.

Ensimmäistä kerran siti kuulin kyseisen nauhan, tuskin sai Siljan Kapteeni unta seuraavana yönä.
 
Wikipediassahan on pitkää juttua siitä kuinka KGB olisi asettanut pommit yhden teorian mukaan. Järkevämpi teoria lienee että nopeus oli liian suuri niihin oloihin mitä siellä nyt oli.

Itse en heittäisi läppää tästä asiasta vaikka Internetissä ollaankin...
 
Ei fiiliksiä suuntaan tai toiseen, lähinnä häiritso juuri salaliittoteorioilla revittely jokin aikaa sitten ja sanoisinko hyvän maun vastaiset videopätkät pelastuspaikalta.
 
Erittäin kylmäävä ja riipaiseva pätkä.

Jollain tapaa myös urhea ja liikuttava. Äijä tiesi että kohta on menoa, viimeinen hätähuuto meni asiallisesti ja tunteet kurissa pitäen perille. Kummatkin teki kylmästi duuninsa niin hyvin kuin tossa tilanteessa toivoa voi.
 
Tulee mieleen se seuraava aamu. Olin menossa vähän kiireella luennolle, en ollut ehtinyt katsella/kuunnella uutisia, enkä tiennyt tapahtumasta mitään.
Poljeksin TYKS:in ohi, ja katoin että wau, tollanen helvetin iso pelastushelikopteri laskeutuu jus tuohon kopterikentälle siistiä.

Kun vilkaisin taivaalle, niin niitä koptereita tuli sieltä katkeamattomana virtana varmaan tusina oli jonossa taivaalla.
Sillon kylmäs, että ei helvetti olekaan siistiä, mitä nyt on oikein tapahtunut.
 
Pitihän se nyt sitten mennä kuuntelemaan koko homma kun en ole aikaisemmin kuullut. Tämä on suoraa jatkoa tuohon ensimmäisen postin linkkiin. Koko radioliikenne laivojen ja meripelastuskeskuksen välillä tekstityksen kanssa. Ihan viileenä tuo Silja Europan kapteeni pysyy kyllä koko ajan. Eihän tuossa tietysti paniikki enää mitään autakkaan.

http://www.youtube.com/watch?v=QWXWoD-7LhE
http://www.youtube.com/watch?v=ntnDo5akm7Q&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Jy3Waehr0lw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=X6Lai1_KnBs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=yCYO_gBDyx4&feature=related
 
Erittäin kylmäävä ja riipaiseva pätkä.

Jollain tapaa myös urhea ja liikuttava. Äijä tiesi että kohta on menoa, viimeinen hätähuuto meni asiallisesti ja tunteet kurissa pitäen perille. Kummatkin teki kylmästi duuninsa niin hyvin kuin tossa tilanteessa toivoa voi.

Joo jotain tämän suuntaista minullekkin tuli mieleen. Otsikoin treidin vain vähän väärin. Siitä tuli nyt monelle semmoinen vastareaktio että "ei mitään fiiliksiä! Mulla on penkki on sata kakskyt ja syön 10 raakaa kananmunaa joka päivä.:rock:"

Olis pitänyt otsikoida, että olisitko itse pysynyt vastaavassa tilanteessa yhtä coolina.
 
Erittäin kylmäävä ja riipaiseva pätkä.

Jollain tapaa myös urhea ja liikuttava. Äijä tiesi että kohta on menoa, viimeinen hätähuuto meni asiallisesti ja tunteet kurissa pitäen perille. Kummatkin teki kylmästi duuninsa niin hyvin kuin tossa tilanteessa toivoa voi.
Jotain samanlaista mullekkin.

Oon lukenut tosta Estonian tapauksesta jonkun kirjan(en nyt muista mikä se oli) ja toi tapaus on mulla aika vahvasti mielessä. Ei ehkä helpota hirveesti mun veteen liittyviä pelkoja :). Aivan hirvittävä juttu ja varmaan joka kerta risteilyllä ollessa tulee mieleen noi Estonian tapaukset.
 
Back
Ylös Bottom