Minkälaisia fiiliksiä tai ajatuksia tämä (Estonian hätäkutsu) herättää porukassa.

Tossa jo aikasemmin sanoinkin, että otsikoin treidin vähän väärin. Aika moni on saanut samoista ajatuksista kiinni mikä minullekkin heräsi, kun vietiin vahingossa törmäsin. Kylmähermoisia kavereita nuo laivojen kapteenit. Varmasti jokaiselle ensimmäinen kerta kun noin vakavaan tilanteeseen joutui ja siltinkään minkääntasoista jeesustelua tilanteen suhteen ei radioliikenteessä kuulla. "pelkkä toteamus... noinhan ne hermot kuuluu säilyttääkkin" Toisaalta kukaan ei varmaan olis myöskään ihmetellyt jos Estonian kapteeni olis ollut enemmän paniikissa.

Ei varmaan harkinnutkaan omaa pelastautumistaan tuo Estonian kapteeni.

Tolla kipparilla/perämiehellä menee aivan tolkuttomasti aikaa siihen että se saa edes sanottua että nyt on hätä kyseessä. Puhumattakaan siitä että mitä on tapahtunut/tapahtumassa.
Ensin hakataan kahva pohjassa tyrät ryskyen vasten aaltoja ja sitten kun alkaa ns varpaat kastua aletaan sopertelemaan jotain sekavaa eetteriin.
Ei näin, ei todellakaan näin. Tämä on malli esimerkki miten ei tule menetellä kyseisessä tilanteessa.
Kippari olisi vieläkin linnassa jos olisi tuosta selvinnyt.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kai se nyt kipparin vika ole jos laivasta nenätippuu kesken matkan. Kai laivalla nyt aaltoja päin pitäis voida ajaa. Luulen, että kippari ei koskaan saanut tietää että paatista oli nenä tippunut.
 
Ei kai se nyt kipparin vika ole jos laivasta nenätippuu kesken matkan. Kai laivalla nyt aaltoja päin pitäis voida ajaa. Luulen, että kippari ei koskaan saanut tietää että paatista oli nenä tippunut.
Yleensä kun on kunnolla keliä ei ole tapana vetää täydellä höngällä vasten aaltoja. Sanoohan sen jo järkikin että paikat hajoaa. Toki laivalla nyt pitää pystyä aaltoja vasten ajelemaan mutta rajansa kaikella. Lisäksi tuo tilanne on ollut päällä noin 90min. ennen tuota ensimmäistä hyvän huomenen toivottelua.
Viime kädessä on kipparin vastuulla kaikki mitä laivalla tapahtuu ja kapteeni vastaa siitä oikeudessa myös.
Tosta VHF-keskustelustakin jo huomaa että äijillä on se ammattitaito huipussaan:rolleyes:
 
Eikös tuossa ole juurikin roppakaupalla jeesustelua?

Siis mitä helvettiä? Olikohan tarkoitus quotata edes minun viestiäni?

Kysyttiin mitä tunteita herättää, kerroin että pelkoa koska samoille myrskyille joutui itsekin lähtemään Estonian uppoamisen jälkeen. Väitettiin ettei olisi hetkauttanut jos ei olisi ollut suomalaisia tms, jonka kumosin kertomalla ettei kansallisuudella ole merkitystä vaan sillä että joutui itse lähtemään saman meren armoille muutama päivä myöhemmin joka pelotti helvetisti.

Mikä kohta siinä oli jeesustelua?

:wtf:
 
Onhan tossa menty päin helvettiä siinäkin kohtaa, että mayday on muuttunut pan-paniksi..

Kyllä kapteenin äänessä jotain epätoivoa kuuluu.
 
Kyllä kapteenin äänessä jotain epätoivoa kuuluu.

No shit... laiva 30 astetta kallellaan niin vähän saa äänessä toivottomuutta ollakkin. Kokonaisuudessaan kaveri sukeltaa kuitenkin jokseenkin pelottomasti.
 
Ei kai se nyt kipparin vika ole jos laivasta nenätippuu kesken matkan. Kai laivalla nyt aaltoja päin pitäis voida ajaa. Luulen, että kippari ei koskaan saanut tietää että paatista oli nenä tippunut.

Tuurilla ne laivatkin seilaa kertoo Wikipedia:

"Onnettomuustutkintakeskus aloitti onnettomuuden tutkinnan heti onnettomuuden jälkeen ja varsinaiseksi syyksi onnettomuuteen paljastui se, että keulavisiiri ei kestänyt aaltojen iskuista aiheutunutta kuormitusta, jolloin keulavisiirin lukituslaitteet pettivät. Keulavisiiri oli suunniteltu rannikkoliikenteeseen eikä lainkaan niin rajuihin sääolosuhteisiin, kuin alus Tallinnan ja Tukholman välisessä liikenteessä saattoi kohdata avomerellä. Komentosillalla olleet miehistön jäsenet eivät myöskään vähentäneet aluksen nopeutta saatuaan ilmoituksen metallisista äänistä. Pikainen nopeuden vähentäminen tässä vaiheessa olisi todennäköisesti lisännyt selviytymismahdollisuuksia huomattavasti."

Aika karua kieltä kertoo myös se, että Estoniasta pelastettiin vain 94 matkustajaa mutta 43 miehistönjäsentä. Ohjasiko tuota laivaa kumpikaan kippari edes onnettomuuden tapahtuessa, jos kerran hätäkutsun lähetti 2 perämiestä. Suurin osa miehistöstä on tuolloin varmaan urheasti istunut jo liivit päällä pelastuslautalla. Laivalla ei kai annettu mitään kunnon hälytystä. Osoittaa miten kuutamolla tuolla on oltu.
 
"Pursimies oli vastuussa rampin ja visiirin käytöstä, joten se, että hänet kutsuttiin kesken vapaavuoronsa työhön, viittaa siihen, että vahtipäällystö piti tilannetta vakavana. Mikään ei viittaa siihen, että tässä vaiheessa olisi ryhdytty muihin toimenpiteisiin. Tässä vaiheessa komentosillalle oli tehty kaksi ilmoitusta äänistä. Komission mielestä nämä ilmoitukset olivat niin hälyttäviä, että päällystön olisi ainakin pitänyt tässä vaiheessa vähentää aluksen nopeutta."

"Kello 11:00: Ensimmäinen, vahvistamaton, nimilista pelastetuista leviää uutistoimistojen kautta. Siinä mainitaan myös toinen kapteeni Avo Piht sekä seitsemän (7) miehistön jäsentä. - Myöhemmin heidän ilmoittamistaan pidetään virheenä. Noin Rabelle kertoivat ”suomalaiset poliisit Puhalainen ja Salonen haastattelussa Turussa keväällä 1996” (m.t., s. 67). Kuitenkin Raben jatkotutkimusten aikana keväällä 1996 Tukholmassa Ruotsin pelastuskeskuksen johtava lääkäri ja samanaikaisesti Huddingen sairaalan johtaja tohtori Bo BRISMAR sanoi Rabelle: ”Meidän täytyi tarkistaa luettelot, ja minä voin taata teille, että nimet ja tiedot, jotka annettiin tiedotuskeskuksesta, olivat oikein. Ne tarkistettiin moneen kertaan ennen kuin ne julkistettiin” (ibid.)."

Ensimmäinen quote oli onnettomuustutkinnasta, toinen Jutta Raben Estonia: Tragedia Itämerellä-kirjasta. Jälkimmäisen todenmukaisuudesta en osaa sanoa yhtään mitään. Kirjasta varmaan löytyy lähdeluettelot.

No shit... laiva 30 astetta kallellaan niin vähän saa äänessä toivottomuutta ollakkin. Kokonaisuudessaan kaveri sukeltaa kuitenkin jokseenkin pelottomasti.

Emmä tarkoittanut häntä haukkua tai mitään. Kunhan totesin.
 
Piht oli vaan varakapteeni ja se selvisi. Kapteeni ja kaksi perämiestä hukkui laivan mukana. Tosin wikipedian mukaan toi Piht kuitenkin katosi aika nopeesti sen onnettomuuden jälkeen mihin joidenkin mukaan liittyy jotain salaliittoteorioita niin kuin koko onnettomuuteenkin.

Kannattaa lukasta tää wikipedian artikkeli kokonaisuudessaan: http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Estonia
 
Sitä tarkoitinkin, että jännä juttu miten ensin ilmoitetaan selvinneen ja sitten onkin kuollut. Tuossa videossa on elossa mutta sittemmin kadonnut. Kyllähän se laittaa vähän miettimään että ehkä sittenkin jotain hämärää koko turmassa. Varmaankin siis on ihan totta, että turma aiheutui niistä syistä mitä onnettomuustutkinta ilmoitti, mutta sen jälkeiset tapahtumat onkin eri juttu salailuineen yms.
 
Threadin aloittajalle tiedoksi: Threadin otsikon on tarkoitus kuvata threadin sisältöä ja ensi kerralla voisit nimetä aloittamasi threadin niin että tämä tarkoitus toteutuisi.
 
Hmm, olin kyllä tietoinen, että tähän Estoniaankin liittyy vaihtoehtoisia ns. hörhöteorioita, mutta ainakin Wikipediassa esitetyt vaihtoehtoteriat vaikuttavat yllättävän uskottavilta.

Avon katoaminen myös on aika erikoinen yksityiskohta tässä hommassa.
Kauhea hätä oli myös valaa Estonia betoniin ja rauhoittaa paikka, tuntui ettei mitään hätää ollut tutkia hylkyä perinpohjaisesti. Yleensä yksilöiden oikeutta ja hautarauhaa yms. seikkoja voidaan kyllä rikkoa jos jotain halutaan selvittää, mutta tässä tapauksessa asia oli juurikin päin vastoin.

Ja tuo 6129 (?) hytin merkitys on ainakin minulle tuntematon. Mitä ihmeellistä kyseisessä hytissä oli? Kuka siellä matkusti?
Vai onko ihan vaan tuon sukellusvideon ansiota jonkin sortin maine? Eli sukeltajat menivät vain johonkin hyttiin, johon oli helppo mennä, vai etsivätkö jotain tiettyä asiaa/henkilöä?
 
Threadin aloittajalle tiedoksi: Threadin otsikon on tarkoitus kuvata threadin sisältöä ja ensi kerralla voisit nimetä aloittamasi threadin niin että tämä tarkoitus toteutuisi.

Olen jo parikin kertaa sanonut, että otsikointi meni pieleen. Toisaalta enhän minä päätä mihin suuntaan keskustelu ajautuu.
 
Sitä tarkoitinkin, että jännä juttu miten ensin ilmoitetaan selvinneen ja sitten onkin kuollut. Tuossa videossa on elossa mutta sittemmin kadonnut. Kyllähän se laittaa vähän miettimään että ehkä sittenkin jotain hämärää koko turmassa. Varmaankin siis on ihan totta, että turma aiheutui niistä syistä mitä onnettomuustutkinta ilmoitti, mutta sen jälkeiset tapahtumat onkin eri juttu salailuineen yms.

Ei varmaan 2. kapteenina ja ilmeisesti siis korkeimpana henkiin jääneenä päällystön jäsenä huvittanut ottaa omalta osaltaan vastuuta onnettomuudesta todennäköisessä oikeudenkäynnissä. Jokuhan syntipukki siellä aina kaivetaan vaikka väkisin.
Eli oma-alotteisesti epäilen miehen kadottaneen itsensä.
 
Ei varmaan 2. kapteenina ja ilmeisesti siis korkeimpana henkiin jääneenä päällystön jäsenä huvittanut ottaa omalta osaltaan vastuuta onnettomuudesta todennäköisessä oikeudenkäynnissä. Jokuhan syntipukki siellä aina kaivetaan vaikka väkisin.
Eli oma-alotteisesti epäilen miehen kadottaneen itsensä.

”Sirje Piht meni 1. lokakuuta Estlinen toimistoon, missä hänelle näytettiin virallinen Suomesta tullut faksi, jossa hänen miehensä nimi oli aivan ylhäällä, eloonjääneeksi merkittynä. Mutta Avo Piht ei tullut enää koskaan kotiin” (m.t., s. 183).
”Monille omaisille kävi samoin kuin Sirje Pihtille. ESTONIAn päämekaanikko Lembir Leiger, kaksi nuorta tanssijatarta esiintyjäryhmästä Hannely ja Hannika Veide, laivan lääkäri Victor Bogdanov, tax-free-kauppojen johtaja Tiina Müür, mekaanikko Agur Targama ja neljäs perämies Kaimar Kikas – yhteensä seitsemän perhettä sai tietoja sairaalahenkilökunnalta, pelastuspalvelusta ja poliisilta, että heidän omaisensa olivat elossa. Mutta kotiin he eivät kuitenkaan enää koskaan tulleet” (ibid.).
”Kuitenkin vain vähän myöhemmin Avo Pihtiä ei enää ollut olemassa, häntä ei koskaan ollut pelastettu ja kaikki, jotka olivat hänet nähneet, olivat erehtyneet” (m.t., s. 185).

Tuskin nyt tanssijattaria ois kuitenkaan syytetty. Luulis et kapukin ois sit kadonnu vaimonsa kera :/
 
Nuo youtuben sukellusvideot on kyllä hurjia. Aika rautaiset hermot saa olla että tuonne uskaltaa mennä ja ottaa ihan iisisti.
 
Eikös tästä ole ihan vast'ikään kirjoitettu kirja suomessa.( Reijo Mäki? ) Dekkari siis, ei mikään fakta juttu.

Alkoi kiinnostamaan sen verran että voisi ehkä hankkia.
Tän tyyppiset kirjailijathan käytännössä tutkii taustoja ihan työkseen. Tietysti vetäen omat johtopäätöksensä...
 
Ite uskon vakaasti autokannella räjähtäneiden räjähteiden olevan onnettomuuden syy. Pääsyy ainakin.

Wikipediasta:
Estonian varustamo oli saanut useita pommiuhkauksia ilmeisesti Venäjän mafialta ennen uppoamistaan.
Jotkut puolestaan väittävät Estonian kuljettaneen usein valonarkaa lastia, kuten entisen Neuvostoliiton ydinasemateriaalia sekä muuta asetekniikkaa Itämeren yli Ruotsiin ja edelleen länteen. Tästä syystä entiset KGB:n tai jonkin muun järjestön agentit olisivat asettaneet Estonian keulaan, visiirin lukkoihin sekä vedenpinnan alle räjähteitä, ja nämä olisivat upottaneet aluksen. Teoriaa tukevat muun muassa seuraavat tekijät:

- Sukeltajien kuvaamassa materiaalissa on merkkejä (joskin ristiriitaisia) muun kuin merenkäynnin aiheuttamista vaurioista aluksen rungossa.
- Laivan konemestari havaitsi vettä monitoriensa kautta jo kello 01.05, siis ennen metallisia kumahduksia joista Silver Linde raportoi.
- Estonia ei jäänyt kellumaan käännyttyään ylösalaisin, mikä viittaa reikiin aluksen pohjassa joiden kautta ilma pääsi ulos upottaen aluksen.

Vara?kapteenin Avo Pihtin katoamisen lisäksi tämä on myös mielenkiintoinen seikka:
Suomi, Ruotsi ja Viro sopivat vuonna 1995 sopimuksen etteivät näiden maiden kansalaiset saa sukeltaa aluksen ympäristössä. Maiden rannikkovartiostot ovat myös pyrkineet estämään esim. saksalais-amerikkalaisen sukellusryhmän tutkimuksia hylyllä, vaikkei tämä suoranaisesti olekaan kiellettyä näiden kansalaisilta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom