Minkälaisia fiiliksiä tai ajatuksia tämä (Estonian hätäkutsu) herättää porukassa.

Eikös joku noista sukeltajista ollut ihan haastatteluissa sanonut että onnettomuustutkintaraportti ei pidä paikkaansa ja että olivat nähneet selviä merkkejä epäilyttävistä asioista hylyssä? Vai muistankohan nyt väärin..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikäs tämä paljon puhuttu vara-kapteeni oikein on? Tarkoitetaankos sillä mahdollisesti yliperämiestä?
Kaapelin kanssa samoilla linjoilla sen itsensä hukkaamisen kannalta.
Aika väsynyttä läppää selostaa jostain räjähteistä keulaporttien lukituksissa:hyper:
Koskas ne asennettiin? Huomaamatta joku ninja kävi kiipeilemässä samalla kun laivaa lastatttiin satamassa? Siellä käy kuitenki suht hyvä vipinä koko ajan.
Ne metalliset äänet eivät missään tapauksessa voineet kuulua siitä että keulaportti murtui aaltojen voimasta?
 
Mä taas oon sitä mieltä että laiva upposi koska keulavisiiri irtosi ja vesi pääsi laivaan. Mutta jotain salaperäistä siellä laivassa oli sisällä, sitä tukee kaikki tapahtumien salailu jälkikäteen, mm. laivan peittäminen betonilla yms.
 
Tälläsiä ydinkohtia löysin Raaben kirjasta, lukekaa kriittisesti.

Erikoinen episodi ennen ESTONIAn viimeistä lähtöä

Raben kirjan mukaan ”lastiupseeri lisäsi käsin luetteloon [lastiluettelo, cargo manifest] ilman mitään lisätietoja yhden kuorma-auton, joka ilmeisesti viime minuuteilla oli tullut laivaan” (m.t., s. 34). - ”Viisi vuotta onnettomuuden jälkeen saksalainen asiantuntija, kapteeni Werner Hummel Saksan tutkimusryhmästä, onnistui saamaan kopion ESTONIAn lastiluettelosta. Ja siihen oli lisätty vielä yksi kuorma-auto, jota ei näy ollenkaan Estlinen lastiluettelossa. Näissä molemmissa kuorma-autoissa oli todennäköisesti salakuljetustavaraa” (m.t., s. 35). - ”On siis varmaa, että ESTONIAn viimeisellä matkalla autokannella oli kaksi kuorma-autoa, joista toista ei mainittu ollenkaan lastiluettelossa ja toinen oli lisätty siihen käsin ilman lisätietoja” (ibid.).

Arvokas lasti ja amerikkalainen sotilassaattue

Mitä noiden kahden kuorma-auton lastina oli? Varmaa on, että lasti oli arvokas, sillä ”sotilassaattue oli tuonut nämä kaksi kuorma-autoa laivalle, ja jopa autolla ajo Estlinen terminaaliin oli keskeytetty joksikin aikaa. Tämän lastin parissa oli ilmeisesti työskennellyt useampia salaisen palvelun miehiä (...)” (m.t., s. 193). - ”(...) olemassa on Viron tullin valvontavideo, josta on selvästi havaittavissa, että laivaan ajettiin kaksi kuorma-autoa, joiden lastina on täytynyt olla jotain erikoista. Niillä oli nimittäin amerikkalainen sotialssaattue” (m.t., s. 195).


Syyskuun 28. päivä 1994
Kello 08:00: Venäjän hallitukselta tulee tarjous, että Venäjän laivasto voi tarjota apua sukellusveneillä, ja se määrätään heti valmiiksi lähtemään merelle. Tässä tarkoitetaan erityisesti sitä, että eloonjääneitä voi olla ilmataskuissa laivan sisällä ja Venäjän laivastolla on erikoiskulkuneuvoja ja työkaluja, joilla voisi pelastaa nämä ihmiset. Tätä tarjousta koskevassa TASSin julkaisemassa lausunnossa Venäjän hallitus on huolissaan ennen kaikkea kahdesta laivalla olleesta venäläisestä. - Kuinka Venäjän hallitus jo tähän aikaan tiesi, ennen kuin kukaan oli nähnyt matkustajaluetteloa, erityisesti kahdesta venäläisestä matkustajasta, on jäänyt selvittämättä. - Suomi ja Ruotsi torjuvat jyrkästi venäläisten avuntarjouksen.

Syyskuun 30. päivä 1994: ESTONIAn hylky löydetään, ensimmäiset kaikuluotainkuvat annetaan lehdistölle. ”Näitä kuvia katsoessa näyttää siltä, että visiiri sijaitsisi melko lähellä laivaa. Tämän tutkintakomissio tulkitsee olevan metallilevy, vaikka sellaista metallilevyä ei koskaan löydetäkään. USA:n liittovaltion poliisi FBI lähettää Ruotsin hallitukselle faksin, jossa he tarjoavat apuun erikoisryhmää, joka sanatarkasti käännettynä 'voisi työskennellä tapahtumapaikalla useampia viikkoja'” (m.t., s. 69).

”Tutkintakomission suomalainen jäsen Kari Lehtola ilmoittaa yleisölle harkitusti väärän löytöpaikan” (ibid.). Näin ollen laivoilla ESTONIAn hylylle matkustaneiden omaisten surujumalanpalvelukset tapahtuvat väärällä paikalla, siis ei uponneen lautan yläpuolella, vaan noin puoli merimailia siitä poispäin. ”Kari Lehtola ilmoittaa 11.1.1995 Suomen liikenneministeriölle lähettämässään anteeksipyyntöfaksissa: 'Olen todennäköisesti ylittänyt toimivaltuuteni, kun halusin eristää hylyn'” Minkä vuoksi hän sen teki, hän ei ole ilmoittanut julkisesti.

Estline-varustamo tiesi erittäin tarkasti kaikista pommiuhkauksista, kuten käy ilmi silloisen Estlinen johtajan Johan JOHANSSONin ja hänen varamiehensä Toivo NIINASin lausunnoista. ”ESTONIAn uppoamispäivänä molemmat olivat erittäin kauhistuneina ilmoittaneet, että hyökkäys oli sen taustalla. Myöhemmin he eivät enää halunneet antaa mitään tietoja siitä” (m.t, s. 178).

Ruotsin pelastusyhdistys (RITS) piti vuosina 1993 ja 1994 yhteensä neljä harjoitusta pommihälytyksen varalta eri laivoilla ja kaikkien mahdollisten skenaarioiden mukaan. Yksi suurimmista harjoituksista tapahtui ESTONIAlla 2.2.1994. ”Hämmästyttävää siinä on, että tämän harjoituksen skenaario on kuin tapahtumien kuvaus yöllä 27.-28.9.1994. Melkein tarkalleen sillä paikalla, missä tänään ESTONIAn hylky makaa merenpohjassa, RITS simuloi pommiharjoituksen” (ibid.). Harjoituksen aikana ”hälytys molemmille palonsammutusryhmille, jotka piti ohjata pelastamaan matkustajia autokannen alapuolelta, kuului: 'Mr Skylight One and Two', siis samoin kuin se toimintakäsky, joka todellisen uppoamisen aikana myöhemmin kuului kaiuttimista” (m.t., s. 179). Todellisen uppoamisen aikana kuulutuksen ”Mr Skylight One and Two” antoi naisääni. Sen vuoksi on oletettava, että se annettiin info-tiskiltä, sillä vain sieltä voidaan lähettää kuulutuksia, jotka kaiutinjärjestelmän avulla kuuluvat koko laivassa. ”Mutta koska joku nuori rouva info-tiskillä ei varmasti oma-aloitteisesti ole lähettänyt sellaista merkittävää kuulutusta, on lähdettävä siitä, että perämiehet komentosillalla ovat antaneet hänelle käskyn siihen” (m.t., s. 180).

Rabe on tehnyt seuraavan johtopäätöksen: ”komentosillalla perämiehet tietoisesti päättivät antaa tämän hälytyksen” (ibid.). ”Mikäli tuolla hetkellä olisi ollut kysymys vain veden tunkeutumisesta laivaan, kuten tutkintakomissio väittää, perämiesten olisi pitänyt antaa toisenlainen kooditettu kuulutus” (ibid.). ”Kaikkien käytettävissä olevien tosiasioiden asiallisen harkinnan jälkeen” Rabe on tullut siihen lopputulokseen, että ”kuulutus 'Mr Skylight One and Two' annettiin, koska ESTONIAlla oli tapahtunut räjähdys. Vain tällä edellytyksellä 'Mr Skylight One and Two' oli oikea käsky miehistölle, niin kuin sitä oli kokeiltu myös pelastusharjoituksissa” (ibid.).

Kolme viikkoa ESTONIAn uppoamisen jälkeen salakuunteluasiantuntija ja varatullipäällikkö Igor Kristapovits murhattiin suoraan asuntonsa edessä Tallinnassa ”kahdella niskalaukauksella, jotka ammuttiin Viron armeijan pistoolilla” (ibid.).

”Tapaus ESTONIAsta kerrotaan Ruotsin ulkoministeriössä olevan 500 huippusalaista asiakirjaa. Vähemmän salaiset paperit vapautettiin parlamentin päätöksellä syksyllä 2000. Näiden asiakirjojen joukossa on muutamia erittäin mielenkiintoisia papereita, esimerkiksi Ruotsin Tallinnan lähetystön kirje ensimmäisiltä uppoamisen jälkeisiltä päiviltä, jossa on selvästi sanottu, että Virolle olisi katastrofi, mikäli tulisi julki, että miehistön virhe ei aiheuttanut uppoamista, vaan vieraat valtiot, mikä olisi vielä pahempaa” (m.t., s. 201)


Mikäs tämä paljon puhuttu vara-kapteeni oikein on? Tarkoitetaankos sillä mahdollisesti yliperämiestä?

Eiköhän siinä yliperämiestä tarkoiteta.
 
Tällaiset tragediat aina poikii kaikenlaisia salaliitto teorioita. Mistä lie sitten johtuvan. Varmaan ihmisten on jotenkin mahdoton sulattaa tapahtunutta ja että kyseessä oli vain surullinen onnettomuus. Estonia onnettomuus on varmasti kistattomasti pahin onnettomuus joka on koetellut pohjoismaita viimeisten vuosikymmenien aikana.

Uskotteko muuten että siellä laivassa olisi ollut kauankin ihmisä jossain ilmataskussa? Viron salaiset asiakirjat voi kertoa esim ilmataskussa olleista ihmisistä ja heidan viimeisistä hetkistään. Sukeltajat on voineet löytää esim viimeisiä viestejä joita kerta kaikkiaan ei haluta laskea julkisuuteen.
 
Täytyypä lukaista tuo Raben kirja, vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Kyllä tällaiset aina jotenkin koskettaa ja tulee mietittyä, miten itse pystyisi toimimaan samanlaisessa tilanteessa.
Titanicistakin on tullut aika paljon lueskeltua, tuo meri on mullekin aika pelottava paikka.
 
Mistähän se johtuu, että sitä väkisinkin alkaa ajattelemaan, että miten ite olis siellä toiminut ja tietysti niissä ajatuksissa mukana on aina avuton tyttöystävä, lapsia mukana ja ties mitä mikä tekee kaikesta mahdollisimman toivottoman. Joku psykologian opiskelija voisi vastata ;)

Kuinkahan paljon laivalla muuten oli aivan pieniä lapsia?
 
Ei ne suuronnettomuudet ala poikimaan salaliittoteorioita läheskään aina. Joissain tapauksissa on vaan liikaa selittämätöntä ja täysin turhaa peittelyä(olettaen, ettei turman takan ole mitään hämärää.) Kyllä toi kieltämättä pistää hieman ihmetyttämään, että sinne tuotiin jenkkien sotilassaattueessa jotain ja sekä KGB että FBI oli hanakasti tarjoamassa apua.. Toivoa sopii, että tutkinta avataan uusiksi jos sitä kukaan uskaltaa tehdä. Lähinnä ihmetyttää turman jälkeiset toimet.

Kuki, tosta kirjasta on myös tehty elokuva nimeltä Baltic Storm. Multa löytyy se, mutta en oo ehtiny vielä kattomaan.
 
Se leffa oli mulle kyllä huikea pettymys. Odotin että siinä olisi todellakin ollut näitä salaliittoteorioita yms mutta oli kyllä täyttä paskaa koko leffa. Kirjaa en ole lukenut, voisin ostaakkin jopa.
 
Ne metalliset äänet eivät missään tapauksessa voineet kuulua siitä että keulaportti murtui aaltojen voimasta?

Laivan konemestari havaitsi vettä monitoriensa kautta jo kello 01.05, siis ennen metallisia kumahduksia joista Silver Linde raportoi. <--- Miksei vois? Kyse nyt vaan, että ennen oletettua murtumista oli havaittu jo vettä laivassa.


Minun mielestäni tässä ihan selvästi peitellään jotain. Eiköhän tuo Yhdysvaltojen sotilassaattue kerro jotain myös niiden kahden "ylim." kuorma-auton lasteista.
"Viron parlamentti on tunnustanut, että Estonialla oli ainakin kahdesti kuljetettu aseita ennen onnettomuutta, ei kuitenkaan onnettomuusyönä."

Jos ei aseita niin mitä? Jotain mitä Venäjä kovasti halusi.


Koskas ne asennettiin? Huomaamatta joku ninja kävi kiipeilemässä samalla kun laivaa lastatttiin satamassa? Siellä käy kuitenki suht hyvä vipinä koko ajan.

Veikkaisin, että muutaman pommin asentaminen laivan autokannelle on ihan piece of cake joltain KGB:ltä. Tavallinen tallaajakin voisi hyvin ajaa pommi takankontissa autokannelle ja räjäyttää koko paskan?
 
Mulla on varmaan suurimman osan mielestä joku sairas mielenterveydelllinen tauti mutta mä en jotenkin tykkää yhtään lukea kirjoja joita muut ovat lukeneet. Hah en tiedä mistä itsekkään johtuu, kaiketi olen jonkin sortin siisteysfriikki tms. Kaiken pitää olla viimisen päälle.
 
Joo no kyllahan kirjaimet haalistuu jonkin verran, kun niita useat ihmiset lukee. Varsinkin huononäköiset jotka käyttää vahvoja silälaseja niin haalistuttavat varsinkin jännät kohdat ihan olemattomiin.
 
Ei mua se vaivaa kun pelkään kaikkia pöpöjä kun alan heti ekalla sivulla kuitenkin miettimään kukakohan tätäki on lukenut ja mitä se on tehnyt samaan aikaan..lukenut veskissä yms :D Hulluja löytyy joka lähtöön.
 
Tälläsiä ydinkohtia löysin Raaben kirjasta, lukekaa kriittisesti.......

Vielä yksi kohta joka jäi mietityttämään:

”Kun kaikki ympärillä olevat laivat ottivat kurssin kohti ESTONIAn sijaintipaikkaa auttaakseen sitä, havaittiin eräs pieni, tunnistamaton ja valaisematon laiva, joka ei ajanut onnettomuuspaikalle, vaan päättäväisesti siitä poispäin; muutamat lähettyvillä olevien laivojen vahtiperämiehet näkivät tämän laivan tutkassa ja kertoivat myöhemmin, että tämä laiva katosi ESTONIAn sijaintipaikan ja Suomen saariston välillä” (ibid.).

”Kun hän [pelastunut matkustaja Thure Palmgren] jo oli eräällä pelastuslautalla, hän näki pienen laivan ilman valaistusta, [johon] aivan määrätietoisesti vedettiin pari ihmistä vedestä. Sen jälkeen laiva lähti onnettomuuspaikalta välittämättä muista ihmisistä, jotka myös uivat vedessä” (m.t., s. 58).

”Myös pelastunut matruusi Elmar Siegel teki samanlaisen havainnon. Hän jopa uskoi tunnistaneensa tässä laivassa ESTONIAn pelastusveneen nro 1” (ibid.)."

Tuolta:
http://www.saunalahti.fi/wtc2001/estonia.htm
 
Kuinkahan paljon laivalla muuten oli aivan pieniä lapsia?
Matkustajat olivat lähinnä ruotsalaisia eläkeläisiä, rekkakuskeja sekä virolaisia lomamatkailijoita. Lapsiperheitä oli vähän koulujen syyslomien ollessa vielä edessäpäin.
Estonia onnettomuus on varmasti kistattomasti pahin onnettomuus joka on koetellut pohjoismaita viimeisten vuosikymmenien aikana.
Estonian uppoaminen oli maailmanlaajuisestikin yksi pahimmista rauhanajan merionnettomuuksista. Euroopassa ja Itämerellä onnettomuus oli pahin sitten toukokuun 1945, jolloin saksalainen apuristeilijä Orion upposi saatuaan osuman venäläisen pommikoneen pommeista.

Lähteet: http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Estonia
 
- Sukeltajien kuvaamassa materiaalissa on merkkejä (joskin ristiriitaisia) muun kuin merenkäynnin aiheuttamista vaurioista aluksen rungossa.
Jep, ristiriitaisia. Voihan noi vauriot olla vaikka ruosteen tai autojen ja rekkojen heilumisesta aiheutuvia vaurioita.
- Laivan konemestari havaitsi vettä monitoriensa kautta jo kello 01.05, siis ennen metallisia kumahduksia joista Silver Linde raportoi.
??? Raportista, kun lukee, niin konemestari kertoo ensin suurien aaltojen ja niistä johtuen tärähdyksien tapahtuneen ennen tuota vedenvuotoa.
- Estonia ei jäänyt kellumaan käännyttyään ylösalaisin, mikä viittaa reikiin aluksen pohjassa joiden kautta ilma pääsi ulos upottaen aluksen.
Kyllähän se kellui tovin aikaa. Ja uppoi keula yläpuolella.

Itse uskon, että "varakapteeni" koitti saada pimppiä joltain neidolta, muttei saanutkaan. Tästä suivaantuneena hän otti armeijasta saaneensa c4-räjähteen, jonka asensi keulaportin kiinnikkeisiin roikkumalla laivan ulkopuolelta köyden varassa. Kutsun tätä Cliffhanger-teoriaksi.





:jahas:
 

Pawiaani

VIP
Liittynyt
13.6.2015
Viestejä
846
Moni kertoo rysähdyksestä ja välittömästä kallistuksesta. Täytynyt olla raju törmäys tai räjähdys, muutoin ei olisi porukkaa lähtenyt hyteistään pukematta tavaransa hyläten kannelle. Joku visiirin kolahdus ei olisi tota aiheuttanut. Joku selvinnyt kertoi että moni lamaantui, shokkiin meni. Miehiäkin itki. Visiirin kolina ja laivan kallistuma ei olisi tollasta reaktioon aiheuttanut. Joko siellä räjähti tai iso sukellusvene törmäsi keulaan ja kylkeen viistottain. Vettä tuli samantien myös autokannen alapuolelle ja siksi botski upposi. Upotessa oli kuulunut hurja ääni kun keulan kautta poistui ilma laivasta vesimassojen virratessa kyljen repämästä laivaan työntäen ilmat ulos. Pelkkä autokannelle tullut vesi olisi kyllä kaatanut laivan muttei ton kokoinen laiva silloin hetkessä uppoa. Jopa päivien prosessi. Esimerkkejä maailmalta on.

 
Harmi kun maksumuuri. Mutta tyyppi kertoo että kiipesivät keulassa kiinni olevaa keularamppia pitkin. Se oli paikallaan kun laiva upposi. Ei varmaan täysin kiinni mutta kuitenkin

 
Back
Ylös Bottom