Minkä takia asut Suomessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja liquidi
  • Aloitettu Aloitettu
Tekisi aika monelle ketjuun kirjoittaneelle oikein hyvää asua vähintään vuosi jossain muualla. Tekee mielelle oikein hyvää huomata, että pystyy pärjäämään eri ympäristöissä

Menee vähä offiksi, mutta huomaa taas että asiat riitelee, ei ihmiset. Ei Dopeyn kans ajatukset kohtaa sitten niinku millään tossa "työttömyyskorvaus" ketjussa, mutta nyt täysin samaa mieltä tosta sun koko kirjotuksesta.

Sitten tohon lainaukseen. Vois melkee karkeesti sanoa, että jos pärjää muualla, niin ihan varmaan pärjää Suomessa. Korruptio, rikollisuus yms.. on vähä eri luokkaa tuolla maailmalla kuin meidän lintukodossa. Ite en nyt maailmaa ihan hirveesti oo vielä päässy näkemään, mutta oma isä senki edestä. Se ei oo koskaan joutunu mihinkään ongelmiin, tai niin se ainakin väittää.
Sitten sellaset tyypit jotka ei oo elämänsä aikana käyny naapurikunnan Teboilia kauempana ja lähtee työnsä puolesta reissuun, niin tyypit ryöstetään ja hakataan jne..Ei saa tietty yleistää, mutta jotenki vaan ihmisestä huomaa sen heti jos se on vähänkään enemmän nähny maailmaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maapallolla on ainakin 193 maata (U.N mukaan). Mielenkiinnosta haluaisin kysyä, minkä takia kaikista näistä maista asut juuri Suomessa? Vai oletko suunnittelemassa jo muuttoa toiseen maahan? Kysymyksen kohderyhmä on enemmänkin täysi-ikäiset ihmiset, joilla periaatteessa on mahdollisuudet muuttaa pois Suomesta.

Oletko tehnyt kaiket päivät töitä ulkomaalaisten kanssa, esim intialaisten, kiinalaisten, afrikan tai etelä-amerikan maiden kansalaisten kanssa? Minä olen 5vuotta. Voin kertoa, että siinä ei ole mitään hienoa. Noilta ihmisiltä puuttuu liian usein perus-tolkku. Usein myös käytöstavat, vaikka muuta esittävätkin. Ja nyt en puhu haalarimiehistä, vaan ylemmistä toimihenkilöistä, päälliköistä ja johtajista. Saksalaisetkin on vaikeita ja jenkit rasittavia. Brassit tulee kokouksiin aina kolme varttia myöhässä. Sekin vituttaa. Ja minä olen vielä sitä tyyppiä, joka oikeasti tulee toimeen kaikkien kanssa, uskokaa tai älkää. Vuosi vuoden jälkeen kulttuurien yhteentörmäystä vain alkaa pikku hiljaa rassaamaan. Ja nyt puhun tosiaan business-väestä. Minullakin on ulkomaisia vapaa-ajan ystäviä kosolti ja viihdyn heidän kanssaan kyllä hyvin.

Asun Suomessa, koska täällä on ne ihmiset, jotka ovat oikeasti läheisiä ja tärkeitä. Näitä ovat perhe, ystävät jne. Voin koska vain lähteä mihin tahansa päin maailmaa lomalle. Minun ei tarvi asua muualla. Viihdyn täällä ja tänne on mukava palata maailmalta. Moni sanoo, että täällä kannattaa asua, koska on niin hyvä sosiaali- ja terveushuolto, kiitos korkean progressiivisen verotuksen. Minä maksoin viime vuonna 30te ja tänä vuonna tulee 35te veroja enkä saa ikinä julkiselta terveydenhuollolta sitä apua, jota tarvitsen. Paljonko niitä veroja pitää vuodessa maksaa, että saa? Vastaus on: mikään ei riitä ja siksi edellä mainittu ei ole riittävä syy yksin asua Suomessa. Verorahat hussataan virkamieskoneistoihin. Mutta onneksi Suomessa on muita järkisyitä pysyä täällä.

Vaikka Suomi on mielestani ihan hyva maa, en osaa enaa kuvitella asettuvani sinne asumaan. Vahaksi aikaa ehka, mutta en ikina loppuelamakseni. Kuten ylapuolella jo sanottiin, paluumuuttajan silmin se synnyinmaa nayttaa kovin erilaiselta kuin sellaisen silmin joka ei ole koskaan sielta lahtenyt. Tiettyja asioita toki arvostaa enemman, mutta tietyt epakohdat myos korostuvat entisestaan.

Minulle lahteminen ei ole koskaan ollut mikaan iso asia. Pikemminkin se on tapahtunut hetken mielijohteesta enka ole ikina murehtinut parjaamista. Olen aina tiennyt parjaavani missa vain ja olen myos tiedostanut etta Suomeen paasee aina takaisin aidin helmoihin jos niikseen tulee. Suomessa on aina tokkinyt ihmisten perusnegatiivinen asenne (ja asenne yleensakin tietyissa asioissa) seka maan pienuus ja huonot etenemismahdollisuudet. Halusin/haluan paljon enemman kuin mita Suomella on tarjota.

Asun taalla paljon parjatussa Englannissa ja kylla, rakennukset ovat paikoittain tosi paskoja. Rahalla saa kuitenkin parempaa ja esimerkiksi itse muutan kesalla poikaystavan upouuteen, todella skandinaaviseen ja moderniin asuntoon. Ei tietoakaan homeesta tai kylmyydesta tai muistakaan vioista mita vanhoissa taloissa saattaa olla. Suomessa koyhimmilla on paremmat olot kuin koyhimmilla taalla, mutta keskituloinen/rikas pystyy elamaan vahintaan yhta mukavaa elamaa kuin Suomessa.
En vaita etta Englanti olisi maailman paras paikka asua, koska se ei varmasti sita ole. Viihdyn taalla kuitenkin paremmin kuin Suomessa, koska taalla on paljon sellaista mita Suomella ei ole tarjota.

Jos olisin alunperin jaanyt Suomeen, olisin varmaan persoonaltani taysin erilainen. Ulkomaille lahteminen (kahdesti) on opettanut todella paljon muista ihmisista ja itsestani. Koen olevani avarakatseisempi ja ymmartavaisempi kuin mita olisin jos olisin jaanyt Suomeen.
En sano, etta kaikkien tulisi lahtea. Itselleni se vaan oli paras vaihtoehto, maa kun poltteli niin maan pirusti jalkojen alla. Suomi on ihan jees... Kerran vuodessa lomakohteena.

Edit.
Tuli viela mieleen kommentoida sita miten moni sanoo haluavansa ulkomaille, mutta ystavat ja/tai perhe pitavat Suomessa. Mina en nimittain ole ikina ymmartanyt sita etta jaadaan muiden ihmisten takia maahan vaikka mieli tekisi muualle. Kukaan ei ole korvaamaton eika hyvia ystavia meneta vaikka lahtisikin pois. Uusia ystavia saa myos aina. Perheenkaan takia en jaisi, koska miksi heidan kanssaan pitaisi olla koko ajan? Perheella tarkoitan nyt aitia ja isaa jne., en aviopuolisoa ja lapsia. Yhteytta saa pidettya muutenkin ja heita voi kayda lomilla katsomassa.

Oma paras sydanystavani lahti ensimmaisena vuodeksi Ausseihin. Takaisin tullessaan muutettiin heti kamppiksiksi ja jatkettiin ystavyytta. Sen jalkeen mina lahdin enka ole mennyt takaisin. Ollaan silti parhaita ystavia ja pidetaan yhteytta silloin talloin. Olen mm. hanen alle vuoden ikaisen lapsensa kummitati. Oikea ystavyys sailyy kylla vaikka toinen lahtisikin pois. Kannatan naissa asioissa itsekkyytta ja pidan perhe + ystavat-juttuja lahinna tekosyina kun oikea syy on yksinkertaisesti uskalluksen puute.

Viihdyn taalla kuitenkin paremmin kuin Suomessa, koska taalla on paljon sellaista mita Suomella ei ole tarjota.

Oikeasti rikkaita (ulkomaalaisia) poikaystäviä?

Ainoa syy muuttaa pois Suomesta voisi olla suomalaiset naiset. Mutta ei jaksa nyt ihan vaan sen vuoksi.

Rahalla saa kuitenkin parempaa ja esimerkiksi itse muutan kesalla poikaystavan upouuteen, todella skandinaaviseen ja moderniin asuntoon. Viihdyn taalla kuitenkin paremmin kuin Suomessa, koska taalla on paljon sellaista mita Suomella ei ole tarjota.
Toki jos joku naikkonen haluis mut skandinaaviseen asuntoonsa jossain ulkomailla asuttaa, niin voishan sitä kokeilla. Vastapalvelukseksi voisin tarjota ruumiillisia iloja.

Asun suomessa koska olen syntynyt tänne, olen kouluni käynyt täällä ja työpaikkani on täällä. Mutta se ei todellakaan tarkoita että täällä loppuelämää viettäisin. Jos puolet vuodesta masentaa sään puolesta eli summasummarum. puolet elämästä masentaa pelkän sijainnin takia niin ei se ole sen väärti. :wtf:

Haaveena olisi muuttaa täältä kyllä pois, ehkäpä jonain päivänä. Lottovoittajana viimeistään :dance2:

Työpaikka täällä, perhe, sukulaiset, kaverit. Olen kuitenkin itsekin luonteeltani suomalainen, että mielestäni ihmiset on ainakin pk-seudulla ihan jees porukkaa. Junttimuijat ei ehkä availe ovia, mutta nykyään useimmat onneksi omaavat hyvät käytöstavat. Perusnegatiivisuuttakaan en ole juuri nähnyt, ihan jees meininkiä. Ja etenemismahdollisuudet öö, vain taivas on rajana. Suomalaiselle on suomessa parhaat etenemismahdollisuudet. Enkä edelleenkään ymmärrä miksi puhutaan aina etenemismahdollisuuksista, eikö voitaisi vaan olla ja nauttia elämästä? Itse haluan ainakin nauttia elämästä ja elää ilman sen kummenpia hankaluuksia, helppoa ja huoletonta elämää elinikäiset ystävät ja sukulaiset lähellä, siksi Suomi. Se on ihan shaibaa että ulkomaille muutettua puolustellaan että kyllähän täältä suomeen pääsee moikkaamaan kamuja ihan niinkun ennenkin. Moni kaveri ja tuttu lähtenyt, ja hiljasta on ollut yhteydenpidon kanssa sekä todella välinpitämätöntä ja ylimielistä meininkiä. "Suomi on paras paikka suomalaisille"- Adolf Ehrnrooth.

Nyt asun ihan Helsingissä, mutta tulee mieleen ne fiilikset kun asuu ulkomailla ja tulee Suomessa kääntymään. Vaikka asuinmaassa on kuinka kivaa ja asettunut ja niinedespäin, kun kentällä menee gatelle josta lähtee lento Suomeen ja kuulee suomalaisten keskinäistä rupattelua, mulla rupeaa aina sydän väpättämään vähän kiivaammin ja silmäkulmaan saattaa muotoutua pieni onnenkyynel. Kun ottaa Hki-Vantaalta taksin himaan ja taksissa kuuluu Suomen energy-radiokanava, on olo jotenkin vielä iloisempi. Ja sitten kun pääsee suomalaiseen suihkuun, aaah, lämmitettyyn lattiaan kylppärissä, puhtaalle sileälle puulattialle varpasillaan tassuttelemaan sekä jääkaapille ottamaan ruisleipää niin ei sitä tunnetta päihitä mikään. Pelkkä loma Suomen ulkopuolella ei riitä että arvostaa, pitää viettää pidempään aikaa jotta palatessaan tuntee jotain erityistä.
4 asuinmaata on takana, katsotaan nyt montako edessä, mutta en usko koskaan muuttavani pysyvästi pois. Nelisen vuotta kerrallaan ettei koko aika tartte rampata.

Syy muuttaa ulkomaille oli skidinä tietysti vanhempien työt. Nuorena piti lähteä menemään koska oli kuvitelma että jossain tapahtuu enemmän kuin täällä ja piti aina olla tapahtumien keskipisteessä. Nyt ulkomaille muutto tulisi seuraavaksi varmaan mieleen jos on jälkikasvua - vaadin että heillä on hyvä kielitaito ja avara maailmankuva.

Japani on ehkä ainoa maa jossa vois kuvitella asuvansa hetkellisesti. Siellä ihmiset antaa toisten olla rauhassa, mutta pyydettäessä apua saa asiaan kuin asiaan. Ruoka on parasta ja kulttuuri on aina kiehtonut. Mut jos pitäis sopeutua sen maan työskentely tyyliin, vetäisin itteni jojoon luultavasti parissa kuukaudessa. Turistille hyvä maa, mut ei välttämättä kuitenkaan niin hyvä asua..
Ja kyllä mä tiedän etten tuu koskaan muuttamaan Suomesta pois. Toiset on semmosia maailmankansalaisia jotka sopeutuu minne vaan, mut en minä. Aikalailla samoilla linjoilla mennään ku tst viestissään kuvaili.

En keksi mitään syytä miksi en asuisi Suomessa. Vaihtelevat vuodenajat ovat mahtavaa, samoin luonto. Vaihtelevissa vuodenajoissa niitä jokaista osaa arvostaa jollain tavalla. Samoin ihmiset on minusta ainakin pääsääntöisesti mukavia, Suomessa osataan olla kohteliaita, ei etuilla, osataan jonottaa, eikä ole sellaista liiallista minäminäjeejee-meininkiä. En kyllä jaksaiskaan mitään small talkia vetää. Lisäksi täällä on perhe ja ystävät ja muutenkin about kaikki mikä elämässä on tärkeää.

Kattokaa vittu kreikkaa espanjaa portugalia italiaa ja sanokaa sitten että suomi on paska maa :D
Talvi on suomessa kuiva. Joissan maissa se menee päinvastoin jolloin ei paljoa talvitakitkaan auta. jne.
Ite en vois asuu missään muualla maailmassa. Suomalaiseks ku on tullu nii itelläni ainaki tuntuu että on hankala sopeutua muihun kulttuureihin.
Esim. viime kesänä oli pieniä ongelmia kreikassa juuriki suomalaisen letkeen kulttuurin takia. :piis:

E: huvittaa välillä joittenki ihmisten haaveilut jostain espanjasta ja thaimaasta. Lämmintähän sielä on jne. ei siinä, mutta moni muu asia on paskemmin. Ei ihminen muutenkaan pysty elään 24/7 onnellisesti. Oon huomannu, että ku ihminen 'elää muutoksessa' nii elämä ois hyvää.

Parempi kysymys ois: minkä takia et asuisi Suomessa? Aika monilta nuorilta naisilta saanut kuulla kuinka Suomi on paska maa, eivätkä he halua jäädä tänne. Monet varmaan luulee, että elämä on pelkkää juhlaa muualla ja ihmiset on jotenkin tosi mukavia jne. Totuushan on kuitenkin se, että samaa arkea se elämä on, asut sitten missä tahansa. Oikeastaan ulkomailla joutuu luultavasti tekemään enemmän töitä tullakseen toimeen kuin Suomessa. Ja mitä tulee ihmisiin, niin ihan yhtä epäsosiaalisia ja ennakkoluuloisia ihmiset ovat suurimmassa osassa maailmaa. Sen lisäksi suurimmassa osassa maailmaa ihmiset ovat hyvin epärehellisiä, eli jatkuvasti saa olla tarkkana ettei tule ryöstetyksi tai kusetetuksi.

Jopa jenkkien tutkimuksissa on todettu Suomen olevan maailman paras maa, joten miksi täältä kukaan pois haluaisikaan :kippis1:

Jopa jenkkien tutkimuksissa on todettu Suomen olevan maailman paras maa, joten miksi täältä kukaan pois haluaisikaan :kippis1:

Tuo nyt varmaan on suomalaisilla verorahoilla sponssattu tutkimus :D

Mutta en kyllä minkään allekirjoita että suomalaiset on sulkeutuneita ja muunmaalaiset jotenkin ihquja. Ehkä turisteille joo tai vaihtarina ollessa kun kaikki vierasmaalaiset ovat avoimia keskenään koska asuvat ekaa kertaa ulkomailla. Mutta työelämässä todellisuus on toinen. Aasialaiset pitää ohjeistaa kaikkeen, venäläiset on sellaisia bisnes ihmisiä että koskaan ei tiedä mikä on todellisuus, italialaiset yliystävällisiä vaikka totuus on toinen kun se selviää ja saksalaiset muuten vain täys mulkkuja jotka katsovat vain omaa etua. Suomalaiset om juntteja jotka sanoo tai ainakin näyttää jos joku asia ei miellytä. Ja puhuvat yleensä aika lähelle totta :)

Perusnegatiivisuuttakaan en ole juuri nähnyt, ihan jees meininkiä. Ja etenemismahdollisuudet öö, vain taivas on rajana. Suomalaiselle on suomessa parhaat etenemismahdollisuudet. Enkä edelleenkään ymmärrä miksi puhutaan aina etenemismahdollisuuksista, eikö voitaisi vaan olla ja nauttia elämästä? Itse haluan ainakin nauttia elämästä ja elää ilman sen kummenpia hankaluuksia, helppoa ja huoletonta elämää elinikäiset ystävät ja sukulaiset lähellä, siksi Suomi. Se on ihan shaibaa että ulkomaille muutettua puolustellaan että kyllähän täältä suomeen pääsee moikkaamaan kamuja ihan niinkun ennenkin. Moni kaveri ja tuttu lähtenyt, ja hiljasta on ollut yhteydenpidon kanssa sekä todella välinpitämätöntä ja ylimielistä meininkiä. "Suomi on paras paikka suomalaisille"- Adolf Ehrnrooth.

Jos haluaa esimerkin ihan lahelta, ei tarvitse kuin lukea Pakkista niin huomaa sen perusnegatiivisuuden ja toisten seka itsensa alaspainamisen kulttuurin. "Vituiksi se kuitenkin menee", "ei mussa mitaan kehuttavaa ole" jne. Tata lahinna tarkoitan perusnegatiivisuudella ja vaikka vaitat ettei sita huomaa, niin itse voin ainakin sanoa huomaavani. Kaikista vahvimmin se nakyy silloin kun on itse ollut poissa jonkun aikaa.

Etenemismahdollisuudet tietyilla aloilla ovat Suomessa heikommat kuin esim. taalla Englannissa, mista loytyy huippufirmat ja huippuyliopistot. Suomesta olisi melkein pakko lahtea jossain vaiheessa jos tahtoo menestya. Etenemismahdollisuuksista puhutaan, koska ihmisilla on tavoitteita, unelmia ja kunnianhimoa. Jotkut ovat onnellisia levatessaan laakereillaan, kun taas toisten on pakko menna koko ajan eteenpain ja se tekee heidat onnelliseksi. Ei elamasta nauttiminen ja siina eteneminen sulje toisiaan pois.

Miksi niita kavereita pitaisi paasta moikkaamaan ihan niinkuin ennenkin? Ei se oikea ystavyys mihinkaan katoa vaikka kaverukset olisivatkin eri maissa. IMO ystavat ovat huono syy jaada yhtaan mihinkaan. Jos itse haluaa lahtea, miksi antaa muiden ihmisten estaa sita? Kavereita saa kylla muualtakin ja takaisin voi aina tulla jos kauhea ikava tulee.

Nyt asun ihan Helsingissä, mutta tulee mieleen ne fiilikset kun asuu ulkomailla ja tulee Suomessa kääntymään. Vaikka asuinmaassa on kuinka kivaa ja asettunut ja niinedespäin, kun kentällä menee gatelle josta lähtee lento Suomeen ja kuulee suomalaisten keskinäistä rupattelua, mulla rupeaa aina sydän väpättämään vähän kiivaammin ja silmäkulmaan saattaa muotoutua pieni onnenkyynel.

Mina en ihan noin iloinen ole Suomeen paluusta, pikemminkin tulee sellainen rauhallinen "nyt mun ei tarvitse huolehtia mistaan"-tunne. Ja tuntuu jannalta kun ensimmaisen kerran pitkasta aikaa puhuu itse suomea!

Synnyin tänne. Ensi syksynä olisi tarkoitus lähteä ulkomaille töihin, ei vielä ihan varma mihin. Suomi on ihan jees, turhasta kitinästä ja valituksesta 90% keskittyy internet-foorumeille joten sitä on helppo välttää.

Mä kyllä ihmettelen niitä jotka lasten takia haluaa ulkomaille muuttaa. Suomessa on kuitenkin hemmetin hyvätasoinen koulutus jonka takia itse asiassa minunkin pari sukulaista muutti takaisin suomeen n. 10 vuoden asumisen jälkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom