Minkä takia asut Suomessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja liquidi
  • Aloitettu Aloitettu
Ja noihin Appleen ja Googleen siis vain mennään? :) Kyllä sielläkin niitä hakijoita on joilla kokemusta myös mahdollisesti 'Nykin pankkisoftan' koodauksesta.

Mut siis eihän se mitään mahdotonta ole, pakko olla kuitenkin hiton hyvä työssään.

Kyl sinne harmaata massaakin menee sisälle hyvällä liksalla. Tosin suomalaisen vinkkelistä pitää olla kohtuu pätevä, jotta saa jonkun firman hoitamaan työluvat kuntoon tai olla onnekas greencard lotteryssa.

Näyttäs nyt keskiverto sw engineerin liksa ylittäneen 100k$ pyykin piilaaksossa http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204624204577179193752435590.html

100 kilon keskivertokaverille jää käteen ihan eri tavalla kuin suomessa, kun kaikki paitsi jugurtti on halvempaa kuin suomessa :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jugurtti on kyllä toisaalta tosi hyvää. :/

Onks briteissä nuo lakia lukeneiden työmahdollisuudet keskittyny miten pitkälti lontooseen? ainakin suomessa lakia lukeneet tutut on päätyneet pääasiassa helsinkiin töihin

Onks briteissä nuo lakia lukeneiden työmahdollisuudet keskittyny miten pitkälti lontooseen? ainakin suomessa lakia lukeneet tutut on päätyneet pääasiassa helsinkiin töihin

Kylla ja ei. Mahdollisuuksia on ihan missa tahansa pain maata, Lontooseen vaan paadytaan usein hyvan liksan ja etenemismahdollisuuksien takia (ja koska Lontoo on cool). Osa paatyy tietty pienemmille paikkakunnille, osa esim. Birminghamiin tai muuhun isompaan kaupunkiin. Oikeussysteemin samankaltaisuudesta johtuen myos esim. Jenkeissa, Ausseissa tai Uudessa Seelannissa tyoskentely on pienella vaivannaolla mahdollista. Kansainvaliseen lakiin erikoistunut voi tyoskennella lahes missa tahansa, sama juttu esim. oman haaveeni eli ymparistooikeuden kanssa. Yritysjuristi voi myos laatia sopimuksia missa tahansa ja antaa neuvoja sopimuksiin jotka noudattavat Englannin lakia. Nakisin, etta ilmapiiri on hyvin kansainvalinen ja mahdollisuuksia on paljon varsinkin verrattuna Suomessa opiskeltuun oikikseen. Paljon toki riippuu erikoistumisesta.

Siksi kun olen kuin pasilasta Pöysti, "mä niin lähden", sit kun katson vaikka mol.fi sivulla ulkomaalaisia työpaikkoja, niin "ei mulla kumminkaan oo pokkaa"

Ei kai suomessa asuta, jollei tänne synny tai tulla pakolaisena somaliasta.. Niin ja onhan suomi kumminkin äidinkieli, vaikka luulen olevani hyvä englannissakin, niin..

Justhan ma tossa selitin tata ? Minimipalkka on toi n.£6 ja duunarit tienaavat vahemman kuin Suomessa. Korkeakoulutetut taas tienaavat paljon, koska Britannian kaltainen vapaa kapitalismin malli jo yksinaan operoi silla periaatteella etta akateemisesta lahjakkuudesta palkitaan, kun taas akateemisesti lahjattomat/kouluttamattomat paatyvat matalapalkkaisiin duuneihin. Britannia on luokkayhteiskunta monella tapaa enka haluaisi kylla olla kaupan kassana taalla.
Tämä on mun mielestä väärin monella tasolla. Itse olen akateemisesti koulutettu, mutta silti mielestäni on oikein että Suomessa duunarit tienaa helposti yhtä hyvin. Loppujen lopuksi se duunarin työelämä on helvetisti rankempaa. Itse vietin monta vuotta elämästäni duunarina, ja nyt taas hihhuloidaan mainosalalla ja aika lepiä on elämä. Tässä taitaa tosin hieman mennä sekaisin duunarit ja sitten täysin kouluttamattomat, mutta kyllä niitä mäkkäreitäkin pitää jonkin pyörittää. Täysin kouluttamatokin on ainakin Suomessa myös hieman väärä ilmaisu, kun kyllä silti suuri osa on lukion käyny kun taas samalla osa hankki ammatin amiksesta. Kyllä mun puolesta pelkästään lukiosta valmistunut saa jossain kaupan kassallakin tienata ihan ok tuloja, ei sellainenkaan helppoa ole. Ehkä lopulta omassa päässä on väärin se, että sinänsä rankaistaisiin siitä jos ei käy kolmannen tason kouluja.

Tämä on mun mielestä väärin monella tasolla. Itse olen akateemisesti koulutettu, mutta silti mielestäni on oikein että Suomessa duunarit tienaa helposti yhtä hyvin. Loppujen lopuksi se duunarin työelämä on helvetisti rankempaa. Itse vietin monta vuotta elämästäni duunarina, ja nyt taas hihhuloidaan mainosalalla ja aika lepiä on elämä. Tässä taitaa tosin hieman mennä sekaisin duunarit ja sitten täysin kouluttamattomat, mutta kyllä niitä mäkkäreitäkin pitää jonkin pyörittää. Täysin kouluttamatokin on ainakin Suomessa myös hieman väärä ilmaisu, kun kyllä silti suuri osa on lukion käyny kun taas samalla osa hankki ammatin amiksesta. Kyllä mun puolesta pelkästään lukiosta valmistunut saa jossain kaupan kassallakin tienata ihan ok tuloja, ei sellainenkaan helppoa ole. Ehkä lopulta omassa päässä on väärin se, että sinänsä rankaistaisiin siitä jos ei käy kolmannen tason kouluja.

Viittasin kirjoituksellani kapitalismin mallit-teoriaan, joka jakaa koulutusjarjestelmat raa'asti kahteen, eli US/UK Liberal Market Economies seka Saksa/Japani/Skandinavia Coordinated Market Economy. LME-systeemissa on omat heikkoutensa, kuten esimerkiksi raaka luokkajako ja kouluttamattomien "syrjiminen". Toisaalta taas ko. systeemi kannustaa radikaaliin innovaatioon seka mahdollistaa naisten etenemisen uralla, koska tarjolla on halpaa tyovoimaa hoitamaan lapsia ja kotia. CME-systeemeissa taas ammattikoulutus on vahvaa, on pitkaikainen tyokulttuuri, ammattiliitot ja eteneminen koulusta tyoelamaan on vahvasti kiinni instituutioissa esim. harjoitteluohjelmien kautta. Tyontekijoista on vaikea paasta eroon, minka takia innovaatiokulttuuri on hidasta ja pitkalle tahtaimelle keskittyvaa. Huonoa tassa mallissa on se, etta tyottomaksi jaaneen on vaikea paasta takaisin tyoelamaan koska koulutus on ollut pitkalti firmakeskeista ja hyvin spesifia. Naisten asema on myos huonompi, koska aitiysloma tulee kalliiksi tyonantajalle.

Suomi on kaytannossa CME, mutta menossa yha enemman LME:n suuntaan kulttuurin muuttuessa geneerisia taitoja ihailevaksi. Meilla hyvista palkoista saa kiittaa pitkalti ammattiliittoja, jotka ovat neuvotelleet TES:it. On mielenkiintoista nahda, miten kauan moista palkkatasoa pystytaan pitamaan ylla... Varsinkin kun ulkomaalaista tyovoimaa on tulossa koko ajan tekemaan toita yha halvemmalla ja palkoissa on periaatteessa varaa laskea. En sano, etteiko duunari ansaitsisi tyostaan korvausta koska tottakai han ansaitsee. Paljon riippuu kuitenkin siita millainen viesti halutaan antaa ihmisille, mihin halutaan kannustaa ja mihin suuntaan yhteiskunta muuttuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom