Minkä takia asut Suomessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja liquidi
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä nämä "huippufirmat" ja etenemismahdollisuudet ulkomailla ovat, mitä täällä ei ole?

Vaikkapa koodinörtti piilaaksossa voi suht helposti tehdä tuplat bruttona(tripla nettotulossa kulujen jälkeen) suomeen verrattuna. Apple, google ja myös nää suomalaiset firmat maksaa ihan törkeästi enemmän kuin mitä suomessa sama jamppa saisi. Rahan käteenjäämistä helpottaa myös mukavampi verotustaso, halvemmat autot jne jne. Uskoisin, että melko sama setti on alasta riippumatta, jos valitsee kohdemaan sopivasti(esim. burgerinpaistaminen oslossa)

Kai se näyttää vähän eriltä jos cv:ssa lukee perähikian appsipajan lead designer tai apple cupertino sama titteli. Tai jos oot oulun osuuspankissa kooderina tai oot käynyt new yorkissa koodailemassa pankkisoftaa.

Mut valintojahan ne on missä työtänsä haluaa tehdä tai tekeekö töitä ollenkaan. Toivottavasti jokainen löytää sen oman juttunsa missä voi olla onnellinen eihän kaikille samat jutut sovi.

Mitä nämä "huippufirmat" ja etenemismahdollisuudet ulkomailla ovat, mitä täällä ei ole?

Oikeasti? Vertaa vaikka Helsingin ja Lontoon tarjontaa tyopaikkojen suhteen, ainakin omalla alallani (laki) Lontoon tarjonta on miljoonasti parempi.

Oikeasti? Vertaa vaikka Helsingin ja Lontoon tarjontaa tyopaikkojen suhteen, ainakin omalla alallani (laki) Lontoon tarjonta on miljoonasti parempi.
No en tiedä, käsittääkseni oikiksesta valmistuvilla on pk-sedulla lähes 100% työllistyminen. Toki Lontoossa varmasti enempi kansainvälisiä hommia, mutta eipä niihinkään suoraan koulun penkiltä varmaan sielläkään mennä.

Mutta mitä nämä huippufirmat ovat vaikka Lontoossa? Käsittääkseni Suomestakin löytyy kansainvälisen vertailun kestäviä yrityksiä aika moneltakin alalta.

Meitä aivopestiin jo pentuna koulussa että muu maa mustikka ja oma maa mansikka ja sitten opettaja hoki aina että suomessa kaikki on maailman parasta, lääkärit, palkat, koulut, poliisit,rakennustekniikka........ ja haukku että jenkkiläs jätetään kadulle kuolee jos on sairas tai ei oo rahaa ruokaan.

Joo, mäkin oon kuullu vastaavaa läpyskää. Sama settiä kristinuskon puolesta on myös kuultu.

Mitä enemmän tätä menoa katselee sitä enemmän alkaa vituttaa. Maa täytetään neekereillä, sossupummeille työnnetään rahaa, ennestäänkin korkeita veroja nostetaan lisää, rikollisia hyysätään, puolustusvoimat ajetaan alas, yrittäjien päälle kustaan, päättäjät on yhtä korruptoituneita kuin Afrikassa jne.

Plussapuolena taas mahtavat vaihtuvat vuodenajat ja luonto. Ja... No muuta en nyt keksikään. Jos asuisin maalla ja en olisi tällainen saatanan korkeakoulutettu city-juntti, niin Suomessa olisi mahtavaa asua.

No en tiedä, käsittääkseni oikiksesta valmistuvilla on pk-sedulla lähes 100% työllistyminen. Toki Lontoossa varmasti enempi kansainvälisiä hommia, mutta eipä niihinkään suoraan koulun penkiltä varmaan sielläkään mennä.

Mutta mitä nämä huippufirmat ovat vaikka Lontoossa? Käsittääkseni Suomestakin löytyy kansainvälisen vertailun kestäviä yrityksiä aika moneltakin alalta.

Tyollistyy toki enka missaan nimessa sinansa vaheksy Suomessa tarjolla olevia paikkoja. Totean vaan, etta isommassa paikassa on isommat mahdollisuudet. Jos haluan toihin esim. Linklatersille, mahdollisuudet siihen ovat paljon paremmat Lontoossa (Suomessa ei ole edes toimistoa). Tai vaikka Clifford Chance, Allen & Overy, Baker & MacKenzie, Freshfields... Nain joitain mainitakseni. Noissa puljuissa kulkevat ne oikeasti isot nimet ja rahat.
Mennaan muuten parhaassa tapauksessa suoraan koulunpenkilta :) Kouluaikana kaydaan internshipit ja kandin valmistuttua jatketaan firmassa graduate programmessa missa tehdaan 2 vuoden pakollinen harjoittelu ennen kuin voi kutsua itseaan juristiksi.

Suomesta loytyy toki hyvia firmoja, mutta mielestani siina ei ole mitaan ihmeellista jos sanoo etta Lontoossa on enemman mahdollisuuksia kuin Helsingissa. Onhan kaupungeilla kuitenkin kokoeroakin jonkun verran... :rolleyes:

Siis tottakai, "isommat" ympyrät on siellä varmasti paljon isompia. Mutta niihin "isoihin" saappaisiin ei koulun penkiltä mennä missään. Tokihan varmasti töihin pääsee suoraan koulun penkiltä noihin lafkoihin, mutta tuskin ns. märkäkorvalle missään annetaan mitään kovin suuren pomon pestiä. Varsinkaan alalla, jossa joka jampalla on korkeakoulutus.

Eli varmasti pitkällä tähtäimellä siellä on enempi mahdollisuuksia. Mutta veikkaan että työnkuva tuskin eroaa vastuiltaan hirveästi kotimaisesta vastaavasta, kun puhutaan vastavalmistuneesta. Liksa voi erota paljonkin suuntaan tai toiseen, itsekin katson kateellisena, paljonko jenkeissä vastaavasta hommasta mitä itse teen, tienaa.

Joo siis enhan ma sanonutkaan etta pomottamaan paasee heti koulunpenkilta :) Eikohan se ole aika mahdotonta missa tahansa. Toihin paasee kuitenkin ja sielta sitten etenemaan.

Jotta kenellekaan ei tulisi vaaraa kasitysta, niin todettakoon etten tosiaankaan pida Suomea mitenkaan huonona paikkana. Suomessa on tosi paljon hyvia asioita ja olen iloinen siita etta synnyin sinne (ainakin joka kuun 4. paiva olen iloinen ;) ). Omiin haaveisiini Suomi ei vain ollut sopiva paikka ja siksi lahdin.

Tulin muuten viime kesana Suomeen ravintola-alalle toihin ihan vain palkan takia. Suomessa matalapalkka-aloilla on tosi hyva palkka, ainakin verrattuna tanne. Ravintoloissa saa paljon iltavuoroja, mista tulee iltalisat kuuden jalkeen. Taman lisaksi tulee baarissa yolisia ja sunnuntaina tuplapalkka. Taalla minimipalkka on n. £6/h (Suomessa saan reilun kympin euroissa) eika lisia ole. Valilla vahan arsyttaa kun mietin omaa duuniani mita teen opiskelujen ohella. 2 iltaa viikossa tuo n. £60 per viikko. Suomessa saisin reippaasti enemman samasta tyosta :jahas:

Mä harkitsen pysyvästi muuttoa ulkomaille, asun tälläkin hetkellä ulkomailla ja oikeastaan päivä päivältä tulee vain enemmän sellainen fiilis, että tänne mä haluan pysyvästi jäädäkkin. Ja nimenomaan mua viehättää älyttömästi isommissa kaupungeissa toi mahdollisuuksien määrä kaikessa ja se, että periaatteessa paljon paremmat mahdollisuudet menestyä vaikkapa yrittäjänä. Ja Suomessa rikastuminen tuntuu paljon vaikeammalta muutenkin - sun pitää keksiä joku älyttömän hyvä liikeidea, jotta olet Suomessa oikeasti rikas. Asun nyt tällä hetkellä Englannissa ja täällä tuntuu esimerkiksi jo lääkärillä olevan parempi tulotaso - ei mitenkään ihmeellistä omistaa tällöin vaikkapa ferrari tms.

Ja jotenkin pidän täällä paljon enemmän ihmisten asenteesta elämää ja unelmia kohtaan. Jos mainitsee haluavansa perustaa yrityksen X, niin täällä saa kannustavaa palautetta ja heti ihmisiä mukaan, jotka haluavat olla osana sitä. Suomessa, valitettavan usein palaute on sitä luokkaa ettei se kuitenkaan kannata ja konkurssiin menee kuitenkin ja mistä saat rahat yms. Toki nämä ovat hyvä huomioida, mutta mä itse ainakin haluan yrittää ja mitä sitten jos epäonnistuu niin aina voi yrittää uudestaan ja kehitellä jotain parempaa. Tai toki voi olla myös niin, että mä uskon itseeni enemmän Suomen rajojen ulkopuolella, koska tavallaan näkee helpommin ne mahdollisuudet mitä on tarjolla.

Mä tykkään Suomesta maana todella paljon ja kulttuuristakin, mutta mä haluan kokeilla jotain muutakin. Haluaisin asua vähän kaikkialla hetken ja kokeilla mikä tuntuu parhaalta. Seuraavaksi ehkä pidemmäksi aikaa Yhdysvaltoihin tai johonkin lämpimään maahan vaikkapa Australiaan.

Vaimolle tarjottiin huippu hommaa kaliforniasta ja mulle olis järjestetty suojatyöpaikka omalta alaltani. Ei kuitenkaan lähdetty vaikka tulot olisi moninkertaistuneet.

Meillä on molemmilla jonkinlainen lojaalisuuden taakka jonka takia ei lähdetty. Tulisi tunne että pettäisi ne jotka ovat tehneet paljon hyvää Suomen eteen.

Vaimolle tarjottiin huippu hommaa kaliforniasta ja mulle olis järjestetty suojatyöpaikka omalta alaltani. Ei kuitenkaan lähdetty vaikka tulot olisi moninkertaistuneet.

Meillä on molemmilla jonkinlainen lojaalisuuden taakka jonka takia ei lähdetty. Tulisi tunne että pettäisi ne jotka ovat tehneet paljon hyvää Suomen eteen.

Ainahan sitä ois voinut käydä tienaamassa rahat kaliforniassa ja paluumuuttaa suomeen tuhlaamaan :) Kalifornia on mahtava mesta näin 1.5v kokemuksella pohjoiskaliforniasta. Varmaan suomi myös hyötyy paluumuuttajista siinäkin mielessä, että ulkomaankokemus voi tuoda perspektiiviä kotimaassa tehtäviin hommiin.

Ihan hieno nykypäivänä tuollainen lojaalisuus, mutta oletko ajatellut, että loppujen lopuksi sen instituution, jolle olet lojaalinen, johdossa on vaihtuvasti ihan tavallisia kuolevaisia, jotka ajavat omien eturyhmiensä etua esim. verotuksen ja tukien keinoin. Kaikenlainen kansallishurmos ja kollektiivisuus on vain eduksi vallanpitäjille ja heidän tarkoitusperilleen. Toki luokittelen itsenikin lokeroon ''suomalainen'', mutta itseäni ällöttää kaikenlaiset ylhäältä päin sanellut velvollisuudet ''yhteiseen hyvään'' (niin kenen hyvä?). No offense. :)

Mä asun Suomessa, koska Turku. :haart: Ja koska ystävät. :haart: Mä rakastan mun ystäviäni ja haluan nähdä niitä useammin kuin kerran-pari vuodessa. Ja mä rakastan tätä kaupunkia, jossa mä asun. Mä olen täällä onnellisempi kuin olisin muualla. :)

Tulin muuten viime kesana Suomeen ravintola-alalle toihin ihan vain palkan takia. Suomessa matalapalkka-aloilla on tosi hyva palkka, ainakin verrattuna tanne. Ravintoloissa saa paljon iltavuoroja, mista tulee iltalisat kuuden jalkeen. Taman lisaksi tulee baarissa yolisia ja sunnuntaina tuplapalkka. Taalla minimipalkka on n. £6/h (Suomessa saan reilun kympin euroissa) eika lisia ole. Valilla vahan arsyttaa kun mietin omaa duuniani mita teen opiskelujen ohella. 2 iltaa viikossa tuo n. £60 per viikko. Suomessa saisin reippaasti enemman samasta tyosta :jahas:

Tiedätkö Alyssa miten Briteissä ylipäätään duunarit ja nämä matalapalkka-alojen ihmiset tienaa verrattuna korkeasti koulutettuun porukkaan. Suomessahan tuloerot on niin pienet että duunaritkin tienaa varmasti enemmän kuin esimiehensä jos tekee ylitöitä.

Tiedätkö Alyssa miten Briteissä ylipäätään duunarit ja nämä matalapalkka-alojen ihmiset tienaa verrattuna korkeasti koulutettuun porukkaan. Suomessahan tuloerot on niin pienet että duunaritkin tienaa varmasti enemmän kuin esimiehensä jos tekee ylitöitä.

Justhan ma tossa selitin tata ? Minimipalkka on toi n.£6 ja duunarit tienaavat vahemman kuin Suomessa. Korkeakoulutetut taas tienaavat paljon, koska Britannian kaltainen vapaa kapitalismin malli jo yksinaan operoi silla periaatteella etta akateemisesta lahjakkuudesta palkitaan, kun taas akateemisesti lahjattomat/kouluttamattomat paatyvat matalapalkkaisiin duuneihin. Britannia on luokkayhteiskunta monella tapaa enka haluaisi kylla olla kaupan kassana taalla.

Mitä enemmän tätä menoa katselee sitä enemmän alkaa vituttaa. Maa täytetään neekereillä, sossupummeille työnnetään rahaa, ennestäänkin korkeita veroja nostetaan lisää, rikollisia hyysätään, puolustusvoimat ajetaan alas, yrittäjien päälle kustaan, päättäjät on yhtä korruptoituneita kuin Afrikassa jne.

Plussapuolena taas mahtavat vaihtuvat vuodenajat ja luonto. Ja... No muuta en nyt keksikään. Jos asuisin maalla ja en olisi tällainen saatanan korkeakoulutettu city-juntti, niin Suomessa olisi mahtavaa asua.

about samaa mieltä, paitsi puollustusvoimien osalta. Kukaan ei tänne hyökkää, ja jos hyökkää niin tuhoavat koko Suomen jos huvittaa. Oli saatanan kallis armeija tai vähemmän kallis armeija.

Vaikkapa koodinörtti piilaaksossa voi suht helposti tehdä tuplat bruttona(tripla nettotulossa kulujen jälkeen) suomeen verrattuna. Apple, google ja myös nää suomalaiset firmat maksaa ihan törkeästi enemmän kuin mitä suomessa sama jamppa saisi. Rahan käteenjäämistä helpottaa myös mukavampi verotustaso, halvemmat autot jne jne. Uskoisin, että melko sama setti on alasta riippumatta, jos valitsee kohdemaan sopivasti(esim. burgerinpaistaminen oslossa)

Kai se näyttää vähän eriltä jos cv:ssa lukee perähikian appsipajan lead designer tai apple cupertino sama titteli. Tai jos oot oulun osuuspankissa kooderina tai oot käynyt new yorkissa koodailemassa pankkisoftaa.

Mut valintojahan ne on missä työtänsä haluaa tehdä tai tekeekö töitä ollenkaan. Toivottavasti jokainen löytää sen oman juttunsa missä voi olla onnellinen eihän kaikille samat jutut sovi.

Ja noihin Appleen ja Googleen siis vain mennään? :) Kyllä sielläkin niitä hakijoita on joilla kokemusta myös mahdollisesti 'Nykin pankkisoftan' koodauksesta.

Mut siis eihän se mitään mahdotonta ole, pakko olla kuitenkin hiton hyvä työssään.

Asun suomessa, koska yksinkertaisesti tääl mun on helppo tehdä asioita mistä tykkään. Mun elämän ei tarvi olla hirveää säätöä enkä jaksa hötkyillä, tällä hetkellä arkirutiinit, työ, harrastukset ja sopivan leppoinen elämäntahti tuntuu hyvältä. Ja toki perhe ja kaverit, toimivat systeemit, puhtaus ja luonto. Jos mä haluan joskus johonkin maahan lähtee, niin täältä on aina helppo lähtee, toisin kuin monesta muusta maasta. Joten kaikki veroista ja paskasta säästä ja paskoista ihmisistä kitisijät ym tervemenoa maailmalle kyllä suomen valtiolta saatte apua täältä painumiseen. Mitä muuten tää ainainen kitinä on et suomalaiset on epäkohteliaita luuserimurjottajia jotka ei puhu ja käyttäytyy huonosti. Tääl kyl jengi on oikein kohteliasta, ja avuliasta. Aina oon saanut apua ihmisiltä, tutuilta ja tuntemattomilta. Tääl voi jopa LUOTTAA täysin tuntemattomiin. Ja kyllä, ihmiset juttelee ja hymyilee, kannattaa ehkä kelata sitä omaa olemusta, jos ei muka juttu luista. Turha kaljun hikoilla jos esim hippiä paheksuu. Ja onneksi se teeskentelypaska täältä puuttuu, en jaksas kuukautta pidempään sellasta katsella. Ulkomailla suomalaisista tykätään ja respectiä tulee, mut suomessa ei?

Ainahan sitä ois voinut käydä tienaamassa rahat kaliforniassa ja paluumuuttaa suomeen tuhlaamaan :) Kalifornia on mahtava mesta näin 1.5v kokemuksella pohjoiskaliforniasta. Varmaan suomi myös hyötyy paluumuuttajista siinäkin mielessä, että ulkomaankokemus voi tuoda perspektiiviä kotimaassa tehtäviin hommiin.

Jos olisin nuorempi ja parempi kielitaito olisin ehkä halunnut lähteäkin. Olisimme menneet Carpinteriaan. Vaimo käynyt siellä useasti, itse en. Kuulemma ihan kiva paikka.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom