Minkä takia asut Suomessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja liquidi
  • Aloitettu Aloitettu
Täällä asumisen puolesta en keksi oikeastaan muita väitteitä kuin sen, että kaikki kaverit ovat täällä. Olen vähän kehno tekemään uusia kavereita ja nämä nykyisetkin ovat ihan mukavia, niin miksi aloittaa alusta jossain muualla?

Japaniin muuttaminen on ollut mulle sellainen pikkuinen haave aina, mutta tuskin sellaista saa ikinä aikaiseksi :rolleyes:
Riippuu tosin aika pitkälti elämäntilanteesta, vaihdoin joskus kaupunkiakin kun vittuunnuin vanhassa paikassa asuviin ihmisiin ja työpaikkaan. Jos uudestaan rupeaa vituttamaan, niin miksei muuttaisi vähän kauemmaksikin. Iän puolesta ainakin pitäis olla kaikki vielä ihan mahdollista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Koulun takia. Käyn koulun loppuun ja jos mahdollisuus tulee niin lähden Ausseihin. Tai Jenkkeihin. Ihan minne vaan.

XairaXin kanssa olen vähän samoille linjoilla. Koulu minua ensisijaisesti täällä pitää. Toki kaksiosaisen tutkinnon hyvä puoli on se, että voisi tarvittaessa lukea maisterin ulkomailla. Koulutus on kuitenkin siinä pisteessä, että on liian myöhäistä vaihtaa, ja sitten ennemmin haen joskus jonkun toisen maisterin ulkomailta. Tai sitten vaihtoehtoisesti hienoa olisi tehdä kansainvälistä työtä, kun kielet ja kulttuurit kiinnostaa. Lähtöhalujakin lisää se, että minua on Suomen hallitukset sun muut poliittiset asiat alkaneet kyrpimään, niin sitä suuremmalla syyllä kiinnostaisi nähdä ja tutustua ulkomaalaisiin toimintatapoihin, eli ottaa vähän näkökantaa ja perspektiiviä.

Eli ei minua täällä mikään koulun jälkeen varsinaisesti pidä. Kavereita saa maasta kun maasta, eikä hetken vaikka muualla asuminen tee hyviin kaverisuhteisiin mitään Suomessakaan. Suurin kynnyshän on alottaa ns. puhtaalta alustalta vieraassa maassa, kun kaikki elämä on tämän eliniän aikana rakentunut tänne. Kielimuuria tai kulttuuria en näe mitenkään suurena ongelmana, kun kielen kyllä oppii erittäin nopeasti ja kulttuurit riippuu niin kohdemaasta. En myöskään näe, että byrokratia olisi suuri kynnys, varsinkaan Euroopassa. Kyse on kuitenkin suhteessa pienestä panoksesta, jos meinaa asua vaikka vuoden ulkomailla.

Mua vituttaa suomalaisten asenne. Se on kylmä ja äreä, harvassa oikeasti vieraat ihmiset jotka ovat hyvällä tuulella. Etuilevat, eivät pidä ovea auki... Välillä tekee hyvää painua helvettiin täältä ja nähdä jotain muuta.
Jenkkeihin vain, siellä kaikki ovat sun parhaita "kavereita". Suomessa on just parasta kun kaikki pitää turpansa kiinni, vituttais hillittömästi jos joka paikassa joku olis koittamassa repiä susta hyötyä irti. Semmoinen tunkeminen on ärsyttävää.

Naenen kanssa olen samaa mieltä. Kulttuuri on vähän turhan juroa, ja sellaista "kylmää". Esimerkiksi toisten ihmisten huomioiminen on kiehtovaa muissa kulttuureissa, enkä oikein näe tuon suomalaisen turvaetäisyydenkään merkitystä. Varsinkin vaihtareiden kanssa kun on ollut tekemisissä, niin selvästi mielenkiintoisinta on tuo ihmisten välittäminen toisesta ihmisestä. Samoin asioista puhutaan, joka on aivan mainio juttu. Miken esimerkistä kuitenkin tuli mieleen se, että tuo on toinen erittäin ruma ääripää. Varsinkin Briteissä suomalaiset asuvat ovat sanoneet, että siellä on erittäin vaikea tehdä kavereita, kun small talk on heille aivan merkityksetöntä. Pitkän juttelusessionkaan jälkeen ei välttämättä toinen edes moikkaa törmättäessä. Siksi suurin kynnys ulkomaille muuttamisessa on ehdottomasti se itselle parhaan vaihtoehdon löytäminen.

Päinvastoin, suomessahan nimenomaan pidetään ovea auki ja harvemmin etuillaankaan jonoissa, varsinkin jos verrataan moneen muuhun maahan. Suomalaisiin luonteeseen vain kuuluu se, että pidetään huoli vain omista asioista, eikä haluta herättää pahennusta: sen takia käyttäydytään hillitysti ja keskitytään siihen omaan loskassa tarpomiseen. Eilen satuin ekana paikalle, kun hkl:n pikkubussi oli jäänyt toisen puolen renkaistaan kiinni lumipenkkaan ja 3 minuutin päästä paikalla oli 5 ihmistä työntämässä, osa oli hakemassa lapioita kotoaan ja yksi kaivoi hiekkasäkin auton takakontista ja hetkeä myöhemmin pääsi bussikin jatkamaan matkaansa.

Meh, suomalaisten avuliaisuus on kuitenkin harvinaista. Ja kyllä se on suomalaisille tosi vaikeaa pitää ovea auki seuraavalle verrattuna moneen muuhun maahan. Me ollaan itsekeskeisiä tuppisuita. Me ollaan just sitä sakkia joka ei esimerkiksi vinkkaa käytäväpaikalla istuvalle että tahtoisi nousta vaan pyyhkii noustessaan varoittamatta perseellään toisen naaman. Ei pidetä ovea auki (etenkään keski-ikäiset naiset), ei kysytä jonkun tullessa hissiin että mihinkäs kerrokseen jne... ei vaan saada suutamme auki ja kun saadaan niin sieltä tulee sellaista katkeraa paskaa. Kattokaa nyt pakkiksenkin sinkkumiesten avautumisia.

Eikä me kovin hillitysti osata käyttäytyä, mennäpä vaikka 3B-ratikkaan niin johan saa shokkiherätyksen :-D

Mutta eipä sillä ihan mukavaa täällä on asustella kunhan pääsee pois hengittämään hetkeksi ennenkun pää halkeaa.

Sä oot vissiin nirso ? ;) Kaikis paikois on hyvät ja huonot puolensa. Ja oma elämäntilanne kait vaikuttaa. Suomessa on hyvä olla juoppona ja yhteiskunnan elätettävänä.

En ole nirso mielestäni. Brittien rakentamisen laatu on vaan oikeasti sellaista hirveyttä ettei tosikaan, ja se on kylmä maa! Pitää olla kunnon seinät, lattiat ja ikkunat eikä jatkuva kosteus ja veto. Mä en yhtään ihmettele että vanhukset siellä delailee pitkin talvea kun on niin vilu kotona. Asustelin siellä nelisen vuotta ja muistan nauraneeni kun kämppiksen käsipainot ja tanko ruostuivat ruostumistaan huoneen kosteuden myötä :-D Kaasu ja sähkö piti aina maksella etukäteen lähikauppaan, se olikin kivaa kun jompikumpi loppui. Aiemmissa kämpissä oli muuten vaan vetoisaa ja kosteaa mutta mitään noin karmeaa kosteusvauriota ei onneksi tullut nähtyä.

Olkoot lämmin maa ja siellä vaikka savimaja, kunhan on sisällä mukava ja lämmin 8)

Toisaalta tuota on joka maassa. Mua ärsyttää kun suomalaiset nillittävät siitä miten junttia ja kamalaa täällä se ja tämä ja tuo on. Ihmiset pukeutuu huonosti, käyttäytyy jurosti jne...
Vaan samaa muunkin maalaiset kiukuttelevat miten omassa maassa on blaablaablaa.

Minä matkustelen paljon, tai no omasta mielestäni paljon. Kymmenisen ulkomaanmatkaa vuosittain, suunnilleen.
Eikä nyt kovin moni paikka ole ollut "ahh miten ihanaa täällä on"-tyylinen elämys. On paljon maita, joissa ollaan TODELLA töykeitä verrattuna suomalaisiin. On sitten maita, joissa ollaa näennäisen ystävällisiä, jopa liian.
Pidän kyllä mm. Jenkeissä ollessa siitä, että ihmiset sanovat toisilleen kohteliaisuuksia, ja vastaanottajat KIITTÄVÄT niistä. Eivät suinkaan ala vähätellä kuten täällä.

Minä matkustelen paljon, tai no omasta mielestäni paljon. Kymmenisen ulkomaanmatkaa vuosittain, suunnilleen.
Eikä nyt kovin moni paikka ole ollut "ahh miten ihanaa täällä on"-tyylinen elämys. On paljon maita, joissa ollaan TODELLA töykeitä verrattuna suomalaisiin. On sitten maita, joissa ollaa näennäisen ystävällisiä, jopa liian.
Pidän kyllä mm. Jenkeissä ollessa siitä, että ihmiset sanovat toisilleen kohteliaisuuksia, ja vastaanottajat KIITTÄVÄT niistä. Eivät suinkaan ala vähätellä kuten täällä.

Kyllä, maita on erilaisia, ja siksi onkin aika yksilöllistä, mikä on se paras maa. Jos vaikkapa näkee uuden kielen opiskelun mahdottomana, niin silloin äidinkieltä puhuva maa on ainoa valinta.

Mutta tuosta sinun "kymmenisen ulkomaan matkaa vuosittain" tuli sellainen mieleen, että et taida kovin kauaa olla yhdessä maassa? Korjaa toki, jos olen väärässä, mutta et taida ehtiä kovin perusteellisesti tutustua yhteen maahan, sen tapoihin ja asenteisiin. Silloinhan näet sen, mitä perus turisti tai matkailija näkee, eikä ole lähellekään sitä, mitä siellä pinnan alla on. Samoin sinua kohdellaa kuin ketä tahansa turistia, eli toisin kuin paikalliset kohtelee toisiaan. Itsellä on rajapyykkinä se, että yli 3kk jälkeen olisi oikeasti valmiudet kertoa maasta tarpeeksi "paikallisen silmin". Sitä en ole miettinyt, olisiko tarpeen olla yhtäjaksoisesti, mutta luultavasti pätkittäin käytynä keskittyy vain hyviin asioihin. Tästä on esimerkkinä vaikkapa eräs Venäjän matkakertomus, jossa Venäjälle muuttanut kertoi, että vasta noin 6kk päästä hän alkoi päästä kiinni venäläiseen kulttuuriin. Samoin ne, jotka ovat 1-2kk matkoja tehneet Thaimaaseen, ovat sanoneet, että silloinkin ehtii nähdä vain turistiversion, ja todellisuus tulee vasta pidemmällä asumisella. Toki nämä ovat kaupunkikohtaisia, mutta tällaisena osviittana.

Paljon on vanhemmissa nimenomaan naisissa kohteliaita ihmisiä. Aika usein päästävät kassajonossa edelleen jos sulla on vähän ostoksia ja viimeksi kun kävin päivystyksessä terveyskeskuksessa niin eläkeläisnainen tarjosi omaa vuorolappua kun hänellä on kuullemma aikaa istuskella, kiitin kohteliaasti ja sanoin että olen itsekkin lomalla että kyllä tässä kerkiää odotella. Kaiken epäkohteliaimpia tuntuu olevan nuoret naiset toki poikkeuksiakin on. Se mistä olen yllättynyt monesti on ihmisten auttamishalu kun joku tuntematon tarvitsee apua. Esimerkiksi itse olen milloin missäkin korvessa auton kanssa kiinni jäänyt hankeen ja aina ihmiset ovat olleet tosi auttamisen haluisia kun on mennyt ovelta ovelle pyytämään apua, ja rahahan ei tunnu kelpaavan kiitokseksi avusta. Hieno maa tämä on asua ainakin jos itse on avointa tyyppiä.

Ei Suomi ole loppupeleissä sen huonompi tai parempi kuin mikään muukaan maa. Kaikki on kuitenkin niin suhteellista. Joku asia toimii hyvin Suomessa ja joku toinen asia taas ei. Ihan samanlaista se on muissakin maissa. Ja mitä ilmastoon tulee niin vaikka en loppu syksystä ja talvesta niin välitäkkään on vuodenaikojen vaihtelu mielestäni kuitenkin rikkaus. Tykkään kesästä, mutta jos ympäri vuoden olisi enemmän tai vähemmän hellettä niin kyllä sekin alkaisi tympimään.

Joskus nuorempana haaveili siitä, että muuttaisi pois Suomesta. Naiivisti ajatteli, että elämä olisi jotenkin hohdokkaampaa ja parempaa jossain muualla. Mutta kyllä tosi asia on se, että Suomessa tulen elämäni viettämään läheisten ihmisten, työmahdollisuuksien ja myös kulttuurinkin takia. Todennäköisesti se on myös mukavuus kysymys. On helpompi elää arkea maassa jossa voi puhua omaa äidinkieltään ja tietää miten asiat noin yleisesti ottaenkin toimivat.

Olen tällä hetkellä vaihdossa Barcelonassa ja kovasti tykkään kaupungista ja kulttuurista. Siinä olen kyllä samaa mieltä, että suomalaiset voisivat ottaa oppia muista kulttuureista mitä toisen ihmisen huomioimiseen tulee. Täällä ihan vieraatkin ihmiset tervehtivät toisiaan ja jos kadulla kävellessä näytät siltä, että olet eksynyt niin varmasti hyvin pian joku paikallinen tulee kysymään tarviiko apua. Hyvä esimerkki oli myös kun taannoin kävelin kaupasta metroasemalle päin ja kauppakassini hajosi leväyttäen kaikki ostokseni pitkin katua. Silmänräpäyksessä minua tuli auttamaan vanhempi herrasmies kokoamaan tavaroitani ja löydettyään itseltään ylimääräisen muovipussin antoi sen minulle ja auttoi vielä pakkaamaan tavarat uudelleen. Suomessa vastaavan tapahduttua tuskin kukaan olisi tullut apuun.

Vaikka nautin olostani täällä niin en usko, että normaali arki töissä käymisineen olisi yhtään sen parempaa kuin Suomessakaan. Ja vaikka täällä ei lämpötila talvellaakaan laske paljoa alle nollan niin kyllä tuli ikävä Suomen asumisoloja lattialämmityksineen kun sisällä on kylminä aikoina jopa kylmempi kuin ulkona. Lisäksi talossa jossa nyt asun ei sähköt oikein toimi ja kuuma vesikään ei ole itsestään selvyys.

Mutta tuosta sinun "kymmenisen ulkomaan matkaa vuosittain" tuli sellainen mieleen, että et taida kovin kauaa olla yhdessä maassa? Korjaa toki, jos olen väärässä, mutta et taida ehtiä kovin perusteellisesti tutustua yhteen maahan, sen tapoihin ja asenteisiin.
Joo ei tietenkään kerkeä olla kovin pitkää aikaa. Työt kun tuossa häiritsee melkolailla tätä harrastusta. Tosin toki töidenkin puolesta tulee reissattua joitain kertoja vuodessa.
Se mitä saa paikallisista irti lyhyillä reissuilla on kutakuinkin sama kuin mitä saa suomalaisista vieraista ihmisistä vaikkapa vain niinkin eksoottisessa paikassa kuin meidän Prisma. Esimerkiksi.
Jossain ollaan kohteliaita muita asiakkaita kohtaan, joissain ei. Joissain maissa palvellaan asiakkaita, joissain ei.
Tarkoitukseni ei siis toki ollut väittää tuntevani eri kulttuurien ihmisiä tapoineen ja toimintamalleineen, otanta on vain melko laaja. Ja toiseksi matkustelen pääasiassa yksin, ja koitan vältellä suomalasten seuraa. :) Ja tosiaan enemmän tutustua uusiin juttuihin ja siten koittaa lyhyessä ajassa nähdä mahdollisimman paljon.

Suomi on hyvä maa. Voisin hyvinkin muuttaa muualle, ja asunutkin muualla yhteensä n.10 vuotta, mutta ei ole ainakaan nyt hinkua muualle.

Suomessa on niin moni asia niin hyvin, ja itselle tärkeä eli moni yksinkertainen asia on niin vaivatonta. Esimerkkinä että esim. Kaakkois-Aasiassa paperihommat voi olla yhtä helvettiä.

Sanoisin että Suomessa on asiat hyvin valtaväestölle, kun taas monissa muissa maissa asiat on hyvin jos olet keskivertoa paremmin toimeen tuleva tai esim. expat.

Joo, ei ole köyhänä olo Thaimaassa herkkua. Kyllä siellä lonkkaa vetäs päivät toisensa perään tai sitten olis isolla rahalla töissä niin ois varaa kouluttaa lapsetkin.
Saksassa taas byrokratia on niin perseestä ettei siellä voi asua.

Suomessa pääsee helpoimmalla ja olen köyhä sekä laiska. Sopii siis mulle. Kolmea maata siis koiteltu.

Haluaisin kyllä päästä pois, mutta ei ole varaa lähteä minnekään eikä ole työpaikkaa eikä asuntoakaan eikä yhtää mitään vihjettä edes tiedossa joten on jäätävä suomeen maksamaan asuntolainaa ja olemaan kateellinen kaikille tutuille (+ huppe jota en tunne) joilla menee paremmin (tai voisi kai sanoa entiset tutut kun olen katkaissut yhteydet kaikkiin muihin paitsi nykyisiin työkavereihini)

MIkäli jostain löytäisin töitä jonka avulla voisin pitää vähintään samanlaisen elintason voisin hyvin muuttaa. Pidän paljon suomesta ja olen isänmaallinen, mutta ei minua täällä mikään pidättele.

Suurimmassa osassa ulkomaita on se vika että pitäisi olla törkeän rikas jotta elämä olisi kohtuu kivaa. Vaikka suomessa hoetaan tuloeroista jne tosiasiassa me suomalaiset ollaan keskiverto köyhää kansaa ja sitä kautta asuminen ja eläminen on kohtuu hintaista. Palkkakin on kohtuullinen, lomia on paljon ja työpäivät järjellisen mittaisia. Moneen maahan muuttaessa täällä myydyllä talolla ei saisi mitään ja töitä tehdään aamu kahdeksasta ilta kahdeksaan jollakin pitkällä ruokkiksella. Nou kiva. Miljoona kaupungit on hienoja mutta tyomatkat kestää tuntikausia jne

Anteeksi realistisuuteni :)

-Suomessa on neljä vuodenaikaa. En voisi asua paikassa, jossa olisi vuoden ympäri kesä. Viime kesäkin oli yhtä tuskaa kun helteet kestivät liian kauan. Lisäksi talvella voi hiihtää, luistella ja kelkkailla eli tehdä sellaisia mukavia asioita jotka vaativat lunta ja pakkasta. Suomessa on paljon järviä ja muutenkin kaunis luonto, sekä kesällä että talvella.

-Suomalaiset osaavat pitää huolta omista asioistaan ja tarvittaessa pitää turpansa kiinni. Mua ei kiinnostaisi tippaakaan tervehtiä jokaista vastaan tulevaa tuntematonta ihmistä. Ei myöskään kiinnostaisi kuunnella ventovieraiden ihmisten jaarituksia ja vielä vähemmän kertoa heille omia asioitani.

Tuossa ehkä tärkeimmät syyt. En ole myöskään huomannut suomalaisten osalta etuilua, tönimistä tai muuta epäasiallista käytöstä kaupoissa. Sen puolen hoitavat venäläiset. Ovien aukipitäminen tuntuu joillekin olevan todella tärkeää. Ihan riittävästi mulle ovia auotaan ja tarvittaessa osaan ne avata myös itse. Lisäksi minulla on tapana pitää ovea auki jos joku on tulossa perässäni.

Suurimmassa osassa ulkomaita on se vika että pitäisi olla törkeän rikas jotta elämä olisi kohtuu kivaa. Vaikka suomessa hoetaan tuloeroista jne tosiasiassa me suomalaiset ollaan keskiverto köyhää kansaa ja sitä kautta asuminen ja eläminen on kohtuu hintaista. Palkkakin on kohtuullinen, lomia on paljon ja työpäivät järjellisen mittaisia. Moneen maahan muuttaessa täällä myydyllä talolla ei saisi mitään ja töitä tehdään aamu kahdeksasta ilta kahdeksaan jollakin pitkällä ruokkiksella. Nou kiva. Miljoona kaupungit on hienoja mutta tyomatkat kestää tuntikausia jne

Anteeksi realistisuuteni :)

Ja lomat on 2 viikkoa vuodessa jolloin rahaa palaa sikana, käytännössä koko vuoden edestä, mikä ihmetyttää eurooppalaista turistia karibialla kun jenkeillä on mitä mällätä.

Hölmö kysymys kun suurin osa ihmisistä ei saa edes kaupunkia vaihdettua, saati sitten maata.

Haha, hyvin sanottu!

Mun mielestä Suomi on ihan kiva maa asua, en tiedä ainakaan yhtään parempaa ja täällä on vielä kaikki tutut jne. Mutta ulkomailla olisi kyllä etuna aika paljonkin suuremmat palkat, että en tiedä vaikka joskus valmistuneena lähtisinkin ulkomaille töihin jos alkaa samat vanhat kuviot vituttamaan.

Tekisi aika monelle ketjuun kirjoittaneelle oikein hyvää asua vähintään vuosi jossain muualla. Tekee mielelle oikein hyvää huomata, että pystyy pärjäämään eri ympäristöissä ja että monet asiat, jotka ovat täällä "hyvin" voivat olla jossain muualla paljon paremminkin. Jos ja kun sitten palaa takaisin, Suomessa ei enää asu vain koska syntyi tänne, vaan koska on valinnut tämän maan asuinpaikakseen vaikka tietää, että oikeasti voisi elää missä vain.

Poissaolon jälkeen tästä maasta löytää monia upeita ominaisuuksia, joihin on vain niin tottunut syntymästä saakka ettei niitä osannut arvostaa tai edes huomannut ennenkuin niitä ei enää ollut. Samalla tavoin joitakin epäkohtia on entistä vaikeampi hyväksyä kun on nähnyt miten asiat voisivat olla toisinkin.

Lukiosta en uskaltanut lähteä vaihtoon enkä korkeakoulustakaan, mutta työelämä on onneksi vienyt viideksi vuodeksi Euroopan ulkopuolelle. Kyllä ne ystävät ja sukulaiset täällä pysyvät, ja tulevat oikein hyvin ilman teitä toimeen.

Tuohan vain kertoo, että tässä maassa asuessa ei välttämättä törmää todellisiin ongelmiin. Kun taas muualla niitä tuntuu olevan joka lähtöön.

Kaikki on niin suhteellista ja kaikki koemme eri ongelmat yhteiskunnassa eri tavoin. Jos Suomen sää ei talvellakaan menisi alle +10 asteen niin voisin hyvin suvaita siinä sivussa esim. hieman korkeamman rikollisuuden tason tai vaikka hieman pienemmän palkankin.

Se on hienoa, jos joku tykkää kylmästä ja pimeästä, minä en tykkää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom