Mimmien vatsalihakset

^No sen tarkempaan en tiedä ja on varmasti täysin yksilökohtaista (esim. vatsapalojen koko vaikuttaa ja ruumiinrakenne), mutta itse olin n. 16,5 % rasvoissa ja silloin ne näkyi, muttei voi puhua vielä "palikoista", vaan vatsojen ääriviivat erottui.. Joten villiveikkaukseni olisi, että jossain tuolla 12-14 % hujakoilla varmaan. Ja mulla tosiaan rasva kertyy käsiin ja vatsaan. Jos se kertyy takapuoleen, niin ehkä silloin voi näkyä jo aiemmin.

Kaksi kysymystä liittyen vatsalihasten treenaamiseen:

1. Mitkä liikkeet kohdistuisivat vatsalihasten keski- ja yläosiin? Minusta alavatsaan on suhteellisen helppo saada tuntumaa, mutta keski- ja ylävaiheille en tiedä mitään hyvää. Ja mieluiten sellainen liike, jota ei tehtäisi selällään lattialla.

2. Onko vatsalihastreeni ollut riittävän tehokasta, jos ei vatsalihakset ole seuraavana päivänä hellinä?

Kaksi kysymystä liittyen vatsalihasten treenaamiseen:

1. Mitkä liikkeet kohdistuisivat vatsalihasten keski- ja yläosiin? Minusta alavatsaan on suhteellisen helppo saada tuntumaa, mutta keski- ja ylävaiheille en tiedä mitään hyvää. Ja mieluiten sellainen liike, jota ei tehtäisi selällään lattialla.

2. Onko vatsalihastreeni ollut riittävän tehokasta, jos ei vatsalihakset ole seuraavana päivänä hellinä?

Mä oon huomannu kehitystä yleisestikin kaikissa lihaksissa vasta sitten kun ne tosiaan ovat seuraava päivänä kipeät, epäilemättä se pätee myös vatsalihaksiin. Itselläni aina vatsatreenin jälkeen vatsalihakset hellinä seuraavana päivänä

Ei ole pakko lihasten kipeytyä, jotta kehitystä tulisi. Lihaksethan tulevat kipeiksi aina, kun tehdään jotain totutusta poikkeavaa, eikä kasvuun vaadittavalla ärsykkeellä ole tämän kanssa sinänsä mitään tekemistä. Toki välillä kannattaa vaihdella liikkeitä ja "ravisuttaa" kehon mekanismeja, mutta ei sitä missään nimessä tarvitse tai ole järkevää joka treenissä tai edes kuukausittain tehdä.

Hulkki on tästä asiasta kirjoittanut jossakin, voisi google-haulla löytyä.

Edit: löysin linkin: http://fast.emedia.fi/index.php?mid=501&a=show&id=184

Mitkä liikkeet kohdistuisivat vatsalihasten keski- ja yläosiin? Minusta alavatsaan on suhteellisen helppo saada tuntumaa, mutta keski- ja ylävaiheille en tiedä mitään hyvää. Ja mieluiten sellainen liike, jota ei tehtäisi selällään lattialla.
Mulla ainakin "rullaukset" ottaa ihan älyttömästi juuri tuonne yläpalikoihin.
Eli voimapyörällä tai sitten tangolla jossa painot kiinni päissä.

Edit. Vieläkin on vatsa kipeänä toissapäiväisistä vatsatreeneistä kun noita teki (ei tee mieli yskäistä) :D

Kiitos vinkistä.

Miten olisi hyvä lähteä aloittelemaan tuota liikettä? Salillani ei ole sellaista varsinaista voimapyörää, joten tangolla sitten kai vaan kokeilemaan. Kuinka leveä ote? Varmaan polvet maassa pitää aloittaa. Googlailin hiukan, ja ilmeisesti jotenkin tuota voimapyörää voi apinoida myös jumppapallolla. En vaan oikein päässyt kärryille, että miten, koska kuvaa en löytänyt mistään.

Toivottavasti tämä liike sopii minulle. Olen hiukan selkävammainen, eli sivusta päin katsoen selkäni on vahvasti s-kirjaimen mallinen ja käyrä (Scheuermannin tauti).

Punnerrusasennossa polvet maassa tai sitten jalat jossain korokkeella.
Meilläkään ei salilla tuota virallista voimapyörää ole, joten teen sellaisella lyhyellä tangolla jossa on painot päässä kiinteänä.
Ne on kyllä sillein irti että rullaavat päässä -Muutenhan tuo ei onnistuisi :)

Hartioiden levyinen ote suunnilleen, saat kyllä heti tuntuman siihen että mikä itselle sopii parhaiten.
Voimapyörän kanssahan ote on aika kapea, mutta testaile vähän miten selkäkin tykkää.
Siitä sitten rullaat navan niin lähelle maata kun saat ja ylös. Ja niin monta kuin vaan tulee, tauko ja uudelleen.

Pitäis alkaa tuntumaan kyllä. Noita kun tekee jonkun aikaa niin alkaa menemään jo aika kevyestikin.
Mut odotas kun pidät taas pienen tauon ja aloitat uudelleen niin aijai kun tuntuu hyvälle taas :D

Edit. tuosta jumppapallon apuna käytöstä mulla ei valitettavasti ole kokemusta, mut pitää laitella tänne viestiä jos saan jotain infoa siihenkin...

IMG_5460.jpg

Tässä meikäläisen massu tällä hetkellä. Tällai kesän kunniaksi oon siirtynyt lähinnä kotitreenailijaksi (työkaluina mm. koinsyömä retkipatja & vedellä täytettyjä 2litran limupulloja), mutta enköhän syksyn tullen taas aktivoidu ihan kunnon kuntosalin puolellakin. Vatsoja pyrin treenaamaan n. 3 kertaa viikossa, fiiliksen mukaan. Työmatkat (10km suuntaansa) tulee taitettua fillarilla, joten siitä apu pahimpaan liikuntanälkään. Ja mikäpä sen hauskempaa kuin karauttaa työpaikalle hikisenä, niljakkaana & puuskuttavana ja päätyä jakamaan hissi kommunikaattoreitaan väijyvien, suihkunraikkaitten pukumiesten kanssa.

No niin. Tänään tuli kokeiltua voimapyörää tangolla. Liikerata tosin vielä erittäin lyhyt, mutta tulipahan kokeiltua.

Alaselän sain valitettavasti kipeäksi. Lisäksi liikkeen aikana tuntui olkapäissä jotenkin pahalta.

Mutta kyllä haluan vielä harjoitella tätä. Ja nyt löysin myös videota siihen, miten voimapyörää voi jumppapallolla apinoida. Saattaisi sopia ehkä paremmin mun selälle.

http://www.youtube.com/watch?v=fnA3GIk-3Kw

Olen kuullut sanottavan, että miesten rasvat täytyisi olla alle ysissä, mutta naisilla korkeampikin riittää.
Kiinnostaisi myös tietää. Itellä rasvat 14+ eikä kyllä näy kun ihan häivähdys. Varmaan kiinni monesta jutusta, niin yksilöllistä.

Kuten joku tuossa jo aiemmin mainitsi, niin lihasten koko ja se mihin rasva kertyy vaikuttaa vatsalihasten erottuvuuteen.

Itselläni tulee läski muualle kuin vyötäröön ja lihasten ollessa tarpeeksi vahvat/kookkaat ne erottuvat selvästi jo reilusti yli 20% rasvoissa. Matalissa alle 15% rasvoissa näyttää vatsa jo tosi friikiltä. Eli todella yksilöllistä.

Tuossa kun oli puhetta myös tuosta rasva% vs. lihasten erottuvuus, ja sanottiin oliko se nyt 17-18 normaali lukema, niinku onkin, mutta että sen vuoksi ei välttämäti lihaserottuvuus olis niin hyvä. Ja niin kai se onkin. Rupes vaan siinä kohtaan huvittamaan mun oma tilanne, kun rasva% on kuitenkin siinä 30 pintaan (LOL), ja vatsalihakset alkaa erottumaan jo suhteellisen hyvin. :D Tokikin mulla suurin osa siitä rasvasta onkin tuolla ahterissa... :P (Josta pitäis jollain ilveellä yrittää päästä eroon...)
Mutta siis, jospa tässä vielä talven päälle muistan, niin voisin heittää kans omista palikoista kuvaa kehiin. :)

^^Hyvältä näyttää!! Oon aika kade. :)
Mulla näyttää jäävän viimeset rasvat just vyötärölle, joten ei varmaan omalla kohalla oo mahdollistakaan... :( Tai sitten pitää reenata ihan hillittömät palikat, eikä musta taida siihenkään olla??

^^Hyvältä näyttää!! Oon aika kade. :)
Mulla näyttää jäävän viimeset rasvat just vyötärölle, joten ei varmaan omalla kohalla oo mahdollistakaan... :( Tai sitten pitää reenata ihan hillittömät palikat, eikä musta taida siihenkään olla??

Jos tämä nyt oli minulle tämä kommentti tarkoitettu, niin minulla kertyy myös rasva nimenomaan keskivartaloon. Ja sieltä myös luonnollisesti viimeiseksi lähtee.

^Juu, sulle oli. :) Vissiin sitten pitää vaan treenata lihaksia jos tommoseen on mahdollista päästä. Nytkään ollu rasvat kun reilu 14 kesällä ku mitattiin, joten siitäkään ei kamalasti enää viitsisi alkaa kiskoa alemmas... Ja ne mitä on jäljellä on tossa, tosin ehkä enemmän sivuilla ku eessä...? Mut semmonen uimarengas silti, vaikkakaan ei iso.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom