Oon 23-vuotias ja oon käynyt nyt salilla 3 kuukautta; viimeksi olen käynyt salilla 11-12 vuotiaana kun harrastin yleisurheilua. Mitat 163-164cm ja 56kg. Paino vaihtelee 55,5-58 kilon välillä.
Oon aina harrastanut juoksua, ja vielä toistaiseksi se on salin edellä, mutta lenkkeily- ja kilometrimääriä on tullut vähennettyä aika radikaalisti entiseen verrattuna. Koska rasitusvammat ja fyysinen työ. Ja ehkä vähän kyllästyminenkin.
Oon toki myös yhtälailla tehnyt kotona lihaskuntotreeniä 2 kertaa viikossa jo ainakin 6 vuoden ajan, tosin ilman painoja tai pienillä painoilla, esim. käytössä ollut 12kg kahvakuula, jumppapallo, voimapyörä...
Nyt oon käynyt salilla 2 kertaa viikossa, ja se on toistaiseksi vielä sopiva määrä. Alkuun olenkin ajatellut 1-jakoista ohjelmaa, eli haluan treenata vähän joka paikkaa.
Pääpaino on tosin ollut selkä- ja vatsalihaksissa; vaikka monen lähteen mukaan vatsalihaksille ei tarvitse tehdä montaa liikettä, mutta koska sixpäkki on näilläkin "pelleilyillä" saatu hankittua niin why not, heh.
Elikkäs viikkotasolla homma menee tällä hetkellä näin:
ma pyöräily töihin, takaisin ja salille (yhteensä 14-15km) ja salilla 1h
ti lenkki (hölköttelyä ja osittain kävelyä jos siltä tuntuu) 10km töistä kotiin
ke sali 1h (sama juttu kuin ma)
to lenkki (sama kuin ti) 10km
pe lepo
la pitkä lenkki 15km
su lepo tai 5-6km kävely
Salilla lämmittelen 500m soutulaitteella ja teen 200m "hiihtolaitteella", hyvää treeniä alleille.
Taljassa 3 x 10 vatsaa
Jumppamatolla- ja pallolla 3 x 20 vatsaa (vain lapaluut ilmaan)
3 x 1,5min lankku
Selät selänojennuspenkissä suoraan ja vinottain 3 x 12-15
Bulgarialainen askelkyykky (yleensä 16kg kahvakuulalla) 3 x 8 toistoa molemmille jaloille
Lantionnosto kahvakuulalla tai levypainolla penkillä 3 x 8
Kyykky tangolla smithissä 3 x 6
Dippiä kädet penkillä 2 x 10 toistoa
Punnerrukset kapealla otteella joku 10kpl
Loppuun sama kuin lämmittely; soutu ja "hiihtolaite"
Haluaisin uskaltaa tehdä enemmänkin kaikkea mutta pelkään että teen liikkeet väärin tai että liikkeet kuormittavat vääriä paikkoja.
Jalkoja treenatessa saa olla tosi varovainen, koska muuten treeni vaikuttaa lenkkeihin ihan liikaa. Haluaisin kuitenkin saada räjähtävää voimaa, mutta samalla myös kiinteytyä ja oon myös innostunut tästä persuksen treenauksesta niinkuin moni muukin nykyään - ja tiedän että tähän kommentoidaan ettei juoksu ja perseen kiinteytys/kasvatus sovi yhteen.Tai ehkä ennemminkin haluaisin takapuoleen nostetta, siksi treenaan (tai ainakin yritän) pakaran alaosia.
Ja luonnostaan muhun tarttuu tosi hyvin lihasta ja omistan leveät hartiat. Oon jo pari vuotta sitten saanut kommenttia hartioistani, ja silloin on saanut vaan tokaista että ei, en käy salilla.
Hartioita en siis enempää halua leventää. Eli mulla itellä tärkeimmät treenattavat on ykkösenä vatsat, selkä, kädet (allit) ja pakarat.
Reisistä löytyy myös lihasta juoksun ansiosta.
Kommenttia treenaamisesta viisaammilta kiitos! Vinkkejä, korjattavaa, ehdotuksia... Toivottavasti ei ollut liian sekava viesti.