Mimmien treeniohjelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tarkennuksena tuohon, että askelkyykkykävelyä ja hack on lämmittelyliikkeitä (liikeradan opettelumielessä). Nuo prässit on pääliikkeet. Harvemmin tulee tuota mave+sumomavea tehtyä, niissä vähemmän painoja, mutta tuli kyllä huomattua, että kuilema tulee silti Kyykkyjä, penkillenousua ja boksihyppyjä en pysty tekemään, joten täytyy varmaan noita takareiden ja pakaran eristäviä lisätä...

Kiitoksia vastauksesta

Lauantaina olisi tarkoitus aloitta 2-jakoisella 3-4 kertaa viikossa, tällaista liikevalikoimaa olen suunnitellut:

1. Alakroppa

Kyykky / mave
Prässi / askelkyykky
SJMV / Selän ojennus lisäpainolla
Loitontajalaite / pakarapotku taljassa
Vatsat joku liike
Sivulankku

2. Yläkroppa

Leuat
Penkki
Pystäri
Alataljaveto
Ojentajat
Hauikset
Vatsat joku liike
Lankku

Oon tehnyt nyt tätä 5-3-1 -treeniä ( https://www.t-nation.com/workouts/531-how-to-build-pure-strength ) neljä kuukautta, tosin heti alussa sairastumiset sotki tosi pahasti aloitusta. Mutta nyt olen päässyt pientä ruokamyrkytystä ja paria matkaa lukuunottamatta treenaamaan kunnolla tällä ohjelmalla reilu 2kk. Ja tulosta alkaa tulemaan! Aina kun alkaa seuraava sykli ja pitää lisätä painoja, niin huomaan, että jaksan jopa enemmän toistoja viimeisessä sarjassa isommilla painoilla, kuin edellisen syklin aikana. Toistaiseksi menee siis tosi hyvin! :)

Ootteko tehneet treeniohjelmanne itse vai teettäneet ne jossain? Isäni tekee mulle uuden treeniohjelman juuri, oisko joku kokeneempi treenaajia tai saliohjelmia itse väsäävä valmis vähän arvioimaan, onko ohjelma jees (kunhan se nyt valmistuu ensin) tai halukas tekemään tällaiselle hömpälle ohjelman, itse pelkään että jos teen niin jää joku alue liian vähäiselle huomiolle kokonaan

Kirjoitanpa omankin ohjelmani tähän, laittakaa kommentteja teen volyymitreeniä useimmiten eli hitosti toistoja, tarkoituksena kasvattaa lihasta.

Olkapää-ojentaja:
Pystypunnerrus 5x15
Viparit sivulle 5x15
Viparit eteen 5x15
Kapea penkki 5x15
Ranskalainen taljassa 5x15
Ojentajat taljassa köydellä 5x15

Etureidet, pakarat:
Hack ja prässi supersarjana 10x10 molempia
Lantionnosto 7x12
Reiden loitonnus laitteessa 5x12
Polven ojennus laitteessa 5x12 + pudotussarja

Tämä treeni vaihtelee useimmiten, n. Joka toisella kerralla vähän kevyempi treeni.

Rinta, hauis:
Penkki/vino penkki 5x15
Peckdeck 5x15
Rintarutistus taljassa 5x15
Hauiskääntö käsipainoilla vinopenkissä istuen 5x15
Hammer x8 ja arskan ventti supersarjana x3 molemmat

Selkä, takareidet:
Leuat kevennettynä eri otteilla 5x8
Ylätalja 5x15
T-soutu 5x15
(Facepull 5x15)
Veto ristikkäistaljassa 5x15
Sjmv 5x15
Prässi (takareisille) 5x15-20
Polven koukistus laitteessa 3x15 +pudotus

15 toistoa on siis minimi, saa tulla niin paljon kuin tulee

@Lila1 Kauanko olet treenannut salilla ja mitä tavoittelet? Jos tavoitteena on mikään muu kuin kestovoiman kehitys, niin vähemmän ja lyhyempiä sarjoja. Liikkeet on sinällään ihan ok, mutta tuollaisilla 5x15+ sarjoilla ei tosiaan ihan ekojen parin treenikuukauden jälkeen hirveästi voima tai lihas kasva.

Oon tosiaan treenannut n. 5 vuotta säännöllisesti salilla ja lihaakin on kertynyt varsinkin yläkroppaa ihan kivasti :) n. Vuosi sitten alkoi kuitenkin tuntuun ettei kehitystä enää tule "normi"treeneillä eli lyhyillä sarjoilla joten vaihdoin pitkiin ja nyt on alkanut taas hauiksen ympärysmitta kasvamaan :puntti::D

Jos tuntuu, että tuolla tulee kehitystä, niin jatka toki noin. Tosin sarjamääriä voisi silti karsia, yleensä menee vähän niin, että lyhyitä sarjoja enemmän ja pidempiä vastaavasti vähemmän. Mieluummin sitten sen verran lisää painoa, että kolme sarjaa riittää väsyttämään lihaksen kunnolla, eikä viimeisessä ainakaan mene yli 15 toistoa. Voisit myös kokeilla treenin sisällä erilaisia sarjapituuksia, eli vaikka päivän pääliikkeissä lyhyempiä sarjoja ja avustavissa liikkeissä sitten noita pidempiä.

Pystypunnerrus 4x6-8
Viparit sivulle 3x15
Viparit eteen 3x15
Kapea penkki 3-4x8-10
Ranskalainen taljassa 3x15
Ojentajat taljassa köydellä 3x15

Ja selkäpäivään sellainen huomio, että siellä on nyt sekä leuat, ylätalja että vedot ristikkäistaljassa, eli ihan älytön määrä sarjoja latseille. Ennemmin ylätaljan tilalle alatalja ja sarjoja vähemmälle kaikista (paitsi ehkä leuoista). Kantsii muistaa, että salilla enemmän ei aina ole paremmin, vaan se mitä tekee, kannattaa tehdä laadukkaasti :)

Oon 23-vuotias ja oon käynyt nyt salilla 3 kuukautta; viimeksi olen käynyt salilla 11-12 vuotiaana kun harrastin yleisurheilua. Mitat 163-164cm ja 56kg. Paino vaihtelee 55,5-58 kilon välillä.

Oon aina harrastanut juoksua, ja vielä toistaiseksi se on salin edellä, mutta lenkkeily- ja kilometrimääriä on tullut vähennettyä aika radikaalisti entiseen verrattuna. Koska rasitusvammat ja fyysinen työ. Ja ehkä vähän kyllästyminenkin.
Oon toki myös yhtälailla tehnyt kotona lihaskuntotreeniä 2 kertaa viikossa jo ainakin 6 vuoden ajan, tosin ilman painoja tai pienillä painoilla, esim. käytössä ollut 12kg kahvakuula, jumppapallo, voimapyörä...

Nyt oon käynyt salilla 2 kertaa viikossa, ja se on toistaiseksi vielä sopiva määrä. Alkuun olenkin ajatellut 1-jakoista ohjelmaa, eli haluan treenata vähän joka paikkaa.
Pääpaino on tosin ollut selkä- ja vatsalihaksissa; vaikka monen lähteen mukaan vatsalihaksille ei tarvitse tehdä montaa liikettä, mutta koska sixpäkki on näilläkin "pelleilyillä" saatu hankittua niin why not, heh.

Elikkäs viikkotasolla homma menee tällä hetkellä näin:

ma pyöräily töihin, takaisin ja salille (yhteensä 14-15km) ja salilla 1h
ti lenkki (hölköttelyä ja osittain kävelyä jos siltä tuntuu) 10km töistä kotiin
ke sali 1h (sama juttu kuin ma)
to lenkki (sama kuin ti) 10km
pe lepo
la pitkä lenkki 15km
su lepo tai 5-6km kävely

Salilla lämmittelen 500m soutulaitteella ja teen 200m "hiihtolaitteella", hyvää treeniä alleille.
Taljassa 3 x 10 vatsaa
Jumppamatolla- ja pallolla 3 x 20 vatsaa (vain lapaluut ilmaan)
3 x 1,5min lankku
Selät selänojennuspenkissä suoraan ja vinottain 3 x 12-15
Bulgarialainen askelkyykky (yleensä 16kg kahvakuulalla) 3 x 8 toistoa molemmille jaloille
Lantionnosto kahvakuulalla tai levypainolla penkillä 3 x 8
Kyykky tangolla smithissä 3 x 6
Dippiä kädet penkillä 2 x 10 toistoa
Punnerrukset kapealla otteella joku 10kpl
Loppuun sama kuin lämmittely; soutu ja "hiihtolaite"

Haluaisin uskaltaa tehdä enemmänkin kaikkea mutta pelkään että teen liikkeet väärin tai että liikkeet kuormittavat vääriä paikkoja.
Jalkoja treenatessa saa olla tosi varovainen, koska muuten treeni vaikuttaa lenkkeihin ihan liikaa. Haluaisin kuitenkin saada räjähtävää voimaa, mutta samalla myös kiinteytyä ja oon myös innostunut tästä persuksen treenauksesta niinkuin moni muukin nykyään - ja tiedän että tähän kommentoidaan ettei juoksu ja perseen kiinteytys/kasvatus sovi yhteen.Tai ehkä ennemminkin haluaisin takapuoleen nostetta, siksi treenaan (tai ainakin yritän) pakaran alaosia.
Ja luonnostaan muhun tarttuu tosi hyvin lihasta ja omistan leveät hartiat. Oon jo pari vuotta sitten saanut kommenttia hartioistani, ja silloin on saanut vaan tokaista että ei, en käy salilla.
Hartioita en siis enempää halua leventää. Eli mulla itellä tärkeimmät treenattavat on ykkösenä vatsat, selkä, kädet (allit) ja pakarat.
Reisistä löytyy myös lihasta juoksun ansiosta.

Kommenttia treenaamisesta viisaammilta kiitos! Vinkkejä, korjattavaa, ehdotuksia... Toivottavasti ei ollut liian sekava viesti.

Hartioita en siis enempää halua leventää.

Mullakin oli fiilis, että mulla on tosi leveät hartiat, ennenku aloitin salitreenit. Silti olen treenannut tasaisesti myös olkapäitä ja yläselkää. Ehdottaisin sulle kyllä yläselkä-treeniä tohon oheen. Kun yläselkään tulee lihasta, leveät hartiat eivät olekaan enää niin leveän tuntuiset. Tämä on tosin ihan oma havainto omasta itsestäni. Eli ylätaljaa tai leuanvetoja.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Heips,

Nyt tarviin apua ku tuntuu ettei enää tiedä tekeekö oikein vai ei..
Haluaisin teiltä vähä vinkkejä et onko mun treeniohjelma ihan järkevä.

Eli menee näin.

Maanantai
Rinta
Hauis
Vatsat

Tiistai
Juoksu/HIIT

Keskiviikko
Selkä
Takareidet
Vatsat

Torstai
Juoksu tai lepo

Perjantai
Olkapäät
Ojentajat

Lauantai
Etureidet
Pakarat
Vatsat

Sunnuntai
Lepo

Ja tälleen menee
1vk 4×10-15
2vk 3×10-15
3vk 2×6-8
4vk 3×10-15

Liikkeitä on 5-6 per lihasryhmä

Tää viikko on jotenki ollu tuskaa ei vaan oo jaksanu aloittaa yhtään mitään. Motivaatio ihan hukassa. Kunnon salitreeniä takana nyt vuosi ja ennen sitä ihan hyötyliikuntaa.

Onko tää nyt yhtään järkevä tää mun treeniohjelma?

Heips,

Eli menee näin.

Maanantai
Rinta
Hauis
Vatsat

Tiistai
Juoksu/HIIT

Keskiviikko
Selkä
Takareidet
Vatsat

Torstai
Juoksu tai lepo

Perjantai
Olkapäät
Ojentajat

Lauantai
Etureidet
Pakarat
Vatsat

Sunnuntai
Lepo

Ja tälleen menee
1vk 4×10-15
2vk 3×10-15
3vk 2×6-8
4vk 3×10-15

Tää viikko on jotenki ollu tuskaa ei vaan oo jaksanu aloittaa yhtään mitään. Motivaatio ihan hukassa. Kunnon salitreeniä takana nyt vuosi ja ennen sitä ihan hyötyliikuntaa.

Olisi hyvä jos avaisit enemmän tuota treeniohjelmaasi
Itse tykkään edelleen kovista perusliikkeista ja vetelen edelleen 2- jakoisella, turhia vimputuksia en itse tee

Heips,

Eli menee näin.

Maanantai
Rinta
Hauis
Vatsat

Tiistai
Juoksu/HIIT

Keskiviikko
Selkä
Takareidet
Vatsat

Torstai
Juoksu tai lepo

Perjantai
Olkapäät
Ojentajat

Lauantai
Etureidet
Pakarat
Vatsat

Sunnuntai
Lepo

Ja tälleen menee
1vk 4×10-15
2vk 3×10-15
3vk 2×6-8
4vk 3×10-15

mikä sun tavote on? ootko millon pitäny kevyen viikon? miten syöt? jos tuntuu et homma ei etene eikä jaksa niin pidä viikon tauko salilta, kevyt viikko siis, ja kato auttaako. toki syömisetki hyvä huomioida.

Pari juttua, mihin itse kertavilkaisulla kiinnitin huomiota: 5-6 liikettä/lihasryhmä on yleensä kyllä ihan liikaa, varsinkin pienille lihaksille. Miksi vatsat 3xvko, kun muut lihasryhmät vain kerran? Ja mikä on tavoite tuolla sarjapituuksien ja -määrien kierrolla kuukauden sisällä?

Tosiaan tavoitteen tietäminen ja treeniohjelman tarkempi avaaminen auttaisi arvioimaan tarkemmin.

Olisi hyvä jos avaisit enemmän tuota treeniohjelmaasi
Itse tykkään edelleen kovista perusliikkeista ja vetelen edelleen 2- jakoisella, turhia vimputuksia en itse tee

No siis netistä löydetyt ohjeet joten liikkeiden nimet nyt tulee englanniksi ku en tiiä niitä suomeksi

Rinta
Dumbell fly
Incline Dumbell Press
Dummbell pullover
Bench Press
Dumbell Press
Incline Press

Hauis
Dumbell curl
Barbell curl
Preacher curl
Hauiskääntö polvelta
Vasarakääntö

Selkä
Leuanveto
Alatalja
Ylätalja
Upright curl
One arm Dumbell row

Takareidet
Polvilta veto
Mave
Bulgarialainen kyykky
Maaten reiden koukistus

Olkapäät
Dumbell Press
Military Press
Side lateral raise
Barbell front raise
Behind the neck Military Press

Ojentajat
Barbell extention
Overhead barbell extention
Dumbell extention
One arm Dumbell extention
Dumbell kickback

Etureidet
Kapea kyykky
Jalkaprässi sivuttain
Reiden ojennus

Pakarat
Tanko sivuttain kyykky
Jalkaprässi
Jalanojennus taakse
Paino jalkojen välissä nosto

Siinäpä ne.. ihan perusliikkeitä

mikä sun tavote on? ootko millon pitäny kevyen viikon? miten syöt? jos tuntuu et homma ei etene eikä jaksa niin pidä viikon tauko salilta, kevyt viikko siis, ja kato auttaako. toki syömisetki hyvä huomioida.

Tavoitteen ois saada voimaa sekä kestävyyttä ja massaa tietenki..No viimeksi viime viikolla oli kevyt viikko mut yleensä kevyitä viikkoja on n. 2kk välein. Syön hyvin.. siinä ei oo kyl mitään ongelmaa.. mitä nyt välillä viikonloppuisin menee hieman herkuttelun puolelle.

Pari juttua, mihin itse kertavilkaisulla kiinnitin huomiota: 5-6 liikettä/lihasryhmä on yleensä kyllä ihan liikaa, varsinkin pienille lihaksille. Miksi vatsat 3xvko, kun muut lihasryhmät vain kerran? Ja mikä on tavoite tuolla sarjapituuksien ja -määrien kierrolla kuukauden sisällä?

Tosiaan tavoitteen tietäminen ja treeniohjelman tarkempi avaaminen auttaisi arvioimaan tarkemmin.

Maha on mun isoin ongelma. Olin ylipainoinen (100kg) ja laihdutin, mutta vatsaan on jäänyt paljon löysää nahkaa jota yritän kiinteyttää.. tavoitteena on tosiaan saada voimaa,kestävyyttä ja lihasta.

teetkö joka treenissä esim olkapäille noi kaikki liikkeet? aika paljolta näyttää. millaset ne sun safkat on? joskus tuntuu ku ite miettii et syö tarpeeksi mut sitten ku joku muu kattoo ni se onki aika vähäistä :)

Maha on mun isoin ongelma. Olin ylipainoinen (100kg) ja laihdutin, mutta vatsaan on jäänyt paljon löysää nahkaa jota yritän kiinteyttää.. tavoitteena on tosiaan saada voimaa,kestävyyttä ja lihasta.

löysää nahkaa ei voi urheilemalla kiinteyttää, se vaatii oman aikansa että iho palautuu, jos palautuu. kannattaa huolehtia ihon kosteustasapainosta ja kokeilla kuivaharjausta jotta ihon pintaverenkierto vilkastuu :)

Kuten Minihiirikin sanoi, niin nahka ei valitettavasti kutistu treenaamalla, joten sen suhteen vatsalihasten tekeminen monesti viikossa ei kannata. 2x riittää hyvin.

Noista liikkeistä sen verran, että isoille ja pienille lihaksille/lihasryhmille on nyt saman verran liikkeitä (esim hauikselle ja yläselälle molemmille viisi liikettä), mikä ei ole järkevää. Treeniohjelmaa kannattaa kyllä tiivistää ja tasapainottaa erityisesti karsimalla noita pienempien lihasryhmien liikkeitä. Lisäksi "päällekkäisistä" liikkeistä kuten penkki ja käsipainopenkki sekä vinopenkki ja vinopenkki käsipainoilla kannattaa valita vain toinen (eli esim tasapenkki tangolla, vinopenkki käsipainoilla ja lisäksi flies ja pullover). Enemmän ei aina ole enemmän, vaan kannattaa tehdä vain "tarpeeksi paljon" ja tehdä se laadukkaasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom