Tuntuu vaan aina hassulta, kun joku sanoo, että mulla ei toimi. Että ihan ku jonkun kroppa voisi olla ihan erilainen mitä miljoonilla ihmisillä. Lihaskasvuakin kun on tutkittu aika paljon. Yleensä enemmän kyse on siitä, ettei tehdä asioita oikein. Toki kroppa vaatii erilaisia ärsykkeitä ja pelkkä perusvoiman (massankasvatusalue) hinkkaamisella homma tyssää ennen pitkää. Pitää myös saada sinne sitä hermotusta (alle 5 toiston sarjoja) ja kestovoimaakin (15 toiston sarjoja) kannattaa tehdä välillä. Hermotustreeni onkin siitä jännää puuhaa, että se tuntuu vähän siltä kun ei tekis mitään, vaikka rautaa liikkuukin. Ja se johtuu siitä, että hermosto väsyy siinä nopeammin mitä lihas, mikä onkin tietty se tarkoitus.
Ja toki tee siis pidemmilllä toistoilla / määriä, jos siltä tuntuu. Nostin asian esille vain, koska sanoit tekeväsi massatreeniä, kun oikeastaan se ei sitä kuitenkaan ole. En tarkoita että määrätreeni olisi huono juttu.
Vetävien ja työntävien liikkeiden tasapainoon kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota, ettei tule sitten ongelmia: huonoa ryhtiä, kipuja, vammautumisia.
Mietin myös ehditkö palautua treenin 4 ja 1 välillä? Nelonen rasittaa hyvin myös sitä olkapää-hartiaseutua, joka sulla onkin sitten kierrossa heti nelosen jälkeen.
Laitteita ei tarvita tasapainoiseen treeniin, itseasiassa ei niitä tarvita lainkaan. Ranskista olisit voinut tehdä ihan lattialla punnertaen
Kannattaa ehkä muutenkin miettiä hieman vaihtoehtoisia tapoja treenata lihasryhmä, jos salilla tuppaa olemaan ruuhkaa, ettei mene odotteluksi. Itse en treenaa laitteilla, enkä itseasiassa käytä juuri vapaita painojakaan (paitsi heavy finger roll forkkutreenissä). Vapailla painoilla (mielellään aina seisten, ei istuen tai maaten) ja kehonpainoharjoitteilla kroppa treenautuu muutenkin monipuolisemmin. Mulla lihaskasvu lähti hillittömään vauhtiin kehonpainotreenillä (kiipeily, kehonpainoharjoitteet, uutena parkour), vaikka en edes tähtää lihaskasvuun ja olen ns. matalaproteiiniruokavaliolla. Toki voimaa haluan, mutten massaa. 6 kuukaudessa on siis tullut about 4 kiloa ja suurin osa lihasta
Jep ja tuo kyykky. Käsitin että noi reiden ojennus/koukistus on kunnolla ohjelmassa. Väsyneillä reisillä kun saattaa tuo vammautumisen riski nousta. Itse jos tekisin kyykkyä (tai no teen kyllä tavallaan: plyometrisiä kyykkyharjoitteita eli hyppyjä yms), niin mä lämppäisin askelkyykyllä ilman lisäpainoja, mut kai noi laitteilla vemputtamiset on sitten kans vaihtoehto. Saadaan vähän hermostoa ja lihasta aktivoitua ennen kunnon työtä.
Mut eiköhän tuossa parissa kuukaudessa selviä, että toimiiko treeni halutulla tavalla vai ei. Joka tapauksessa treeni-iloa :thumbs: