Mimmien treeniohjelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloitettu Aloitettu
Ei sun tarvitse rakentaa välttämättä uutta ohjelmaa esimerkiksi tuon jakoisuuden osalta. Mitä jos muuttaisit vaikka sarjojen ja toistojen tyyliä ihan reilusti edellisestä ja vaihtaisit esimerkiksi osan pienemmistä liikkeistä, pitäen isot liikkeet (kuten kyykky ja penkki) kuitenkin ohjelmassa mukana?

Itseasiassa näin mä ajattelinkin nyt kokeilla, mutta vähän epäilen että riittääkö se. Apuliikkeitä oon muutenkin vaihtanut aina välillä, mutta jos kokeilis vaikka vähän sekottaa eri treenipäivien liikkeitä (mulla siis kaks eri alakropan ja yläkropan treeniä ohjelmassa) ja vähän säätäis sarja- ja toistomääriä. Ainakin kannattaa yrittää :)

Eli oon nyt vääntäny tuolla Muscle Challengen ohjelmalla touko-kesäkuusta lähtien. Kokoilin tuossa tämmöstä vähän erilaista, mutta kysynkin nyt raadilta, että onko "tarpeeksi" erilainen kehityksen kannalta? Salilla tulee käytyä vähintään 5krt/viikko, joten tää nelijakonen on koettu toimivaksi treenijaon kannalta. Ihan lihaa koitan takoa lisää, eli täysillä mennään ja kovia rautoja pyrin heiluttelemaan.

1. Rinta + olkapäät
Penkkipunnerrus leveä ote — 3x10
Ristikkäistalja / peckdeck — 3x8-12
Viparit sivulle – 3x10
Viparit taakse – 3x10
Face pull — 3x12-15
Arnold press / Pystäri laitteessa — 3x12
Pystysoutu — 3x10

2. Jalat
Reidenojennus + koukistus — 3x12
Kyykky — 4x10
Prässi — 3x12
Pohkeet — 3x15

3. Hauis + ojentaja + vatsa
Ojentajat taljassa; köysi erikseen + yhteen, mutkatanko vasta + myötä — 3x10 (yhteensä siis 40 toistoa/sarja, eli 10 toistoa/ote)
Ranskalainen punnerrus — 3x12
Hauiskääntö tangolla — 3x10
Hauiskääntö kp / hammer — 2x12
Hauiskääntö taljassa — 3x12-15
Vatsat; laitteessa, lankku
Istumaannousu — 3x max, vähintään 20

4. Selkä
Ylätalja leveä myötäote — 3x max (vaihtuu leukoihin kunhan ne alkaa kulkemaan)
Kulmasoutu — 3x12
Alatalja — 3x12
Mave — 4x8 / 3x10
Olankohautus — 3x10-20
Kulmasoutu kp — 2x8
Ojennukset — 2x15

Sen verran kommentoisin, että massankasvatuksessa tehdään lihasryhmää kohden kokonaisuudessaan 3-10 sarjaa sisältäen 1-2 (tai joskus kolmekin) eri liikettä. Sulla mennään kyllä tuolla ylärajaa hipoen ellei vähän ylikin. Lipsahtaa helposti kestovoiman puolelle, etenkin kun sarjojen toistomäärätkin ovat hypertrofisen harjoitusalueen yläpäästä (10-12 toistoa). Ei tuossa pysty millään pitämään tarpeeksi kovaa intensiteettiä optimaalisen lihaskasvun kannalta. Saat kyllä ittes väsytettyä, mutta lihaskasvun kannalta ei mikään toimivin ohjelma, mut voimakestävyyttä tuolla taotaan kyllä (kyllä silläkin massaa saa, mut vähän vähemmän). Hypertrofiaa tavoitellessa optimi kokonaistoistomäärä lihasryhmää kohden on 40-60, sulla menee sinne sadan toiston huippeille, ylikin.

Nopealla tarkastelulla sulla ei taida myöskään vetävät ja työntävät mennä tasan? Sulla on aika paljon vetoja tuossa. Ja vielä: miksi teet reiden koukistajat ja ojentajat ennen kuningasliike kyykkyä?

Lähinnä siksi nuo toistot, että vaikka tekisinkin painavemmilla lyhyempää sarjaa, niin ei vaan tunnu missään eikä kasvua tuu. Tekniikka ok ja palautukset aina alle 2min. Sarjat on niin, että saa viimeset toistot pusertaa ihan täysiä, eli mitään ei jää varastoon.
Työntäviä ja vetäviä vähän korjailtu treenien aikana kun hoksasin itekin. Kauheasti salilla ei ole mitään laitteita "pakollisia" lukuunottamatta, joten vähän senkin piikkiin menee toi väliero. Lisäksi tiputin suurimman osan 12 > 10 toistoon. Tietenkin jos jollain on joku todella kovaksi todettu harvempiliikkeinen/sarjanen ohjelma, niin saa vinkata!

Tänään tein kädet + jalat ja kokeilin ihan lyhkäsintä madollista treeniä molemmille.
Ojentajat sisältäen ton 3x4x10 vimputuksen + 3x6-10 pushdowneja, olisin tehny ranskista tai niskantakaapunnerrusta mutta ruuhka ja kaikki varattuja ja suutuin :(
Hauiskääntöjä kp mallilla normi-hammer vuorotellen 4x8-10 + scott 2x6-8 + normi hauiskääntö kp 1x12.
Jaloille prässi 6x6-15 pyramidina (paino), pohkeet 3x15, ojennukset 3x12.
Etureidet sain ajettua melko loppuun asti, mutta kädet olis vaatinu vielä paljon lisää, eikä oo enää (2h treenistä) mitään tuntemuksia kummissakaan lihoissa.

Koukistukset ja ojennukset teen mm. Hulkin metodeja mukaillen, niin saa vähän suojattua polvia kyykyssä. "Superlämmittelyä" ja pumppia haetaan etenkin sinne takareisille, jolloin tukee paremmin pakettia. Jollain kokopitkällä etureisitreenipätkällä tuosta tarinoi enemmänkin, ja kokeiltuani paluuta ei oo enää takaisin vanhaan ohjelmaan jossa kyykky ekana. Kuitenkin polvet aina ollu vähän viturallaan, ni koitetaan nyt suojella niitä eikä mennä tietentahtoen paikkoja rikkomaan.

Tuntuu vaan aina hassulta, kun joku sanoo, että mulla ei toimi. Että ihan ku jonkun kroppa voisi olla ihan erilainen mitä miljoonilla ihmisillä. Lihaskasvuakin kun on tutkittu aika paljon. Yleensä enemmän kyse on siitä, ettei tehdä asioita oikein. Toki kroppa vaatii erilaisia ärsykkeitä ja pelkkä perusvoiman (massankasvatusalue) hinkkaamisella homma tyssää ennen pitkää. Pitää myös saada sinne sitä hermotusta (alle 5 toiston sarjoja) ja kestovoimaakin (15 toiston sarjoja) kannattaa tehdä välillä. Hermotustreeni onkin siitä jännää puuhaa, että se tuntuu vähän siltä kun ei tekis mitään, vaikka rautaa liikkuukin. Ja se johtuu siitä, että hermosto väsyy siinä nopeammin mitä lihas, mikä onkin tietty se tarkoitus.

Ja toki tee siis pidemmilllä toistoilla / määriä, jos siltä tuntuu. Nostin asian esille vain, koska sanoit tekeväsi massatreeniä, kun oikeastaan se ei sitä kuitenkaan ole. En tarkoita että määrätreeni olisi huono juttu.

Vetävien ja työntävien liikkeiden tasapainoon kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota, ettei tule sitten ongelmia: huonoa ryhtiä, kipuja, vammautumisia.

Mietin myös ehditkö palautua treenin 4 ja 1 välillä? Nelonen rasittaa hyvin myös sitä olkapää-hartiaseutua, joka sulla onkin sitten kierrossa heti nelosen jälkeen.

Laitteita ei tarvita tasapainoiseen treeniin, itseasiassa ei niitä tarvita lainkaan. Ranskista olisit voinut tehdä ihan lattialla punnertaen :) Kannattaa ehkä muutenkin miettiä hieman vaihtoehtoisia tapoja treenata lihasryhmä, jos salilla tuppaa olemaan ruuhkaa, ettei mene odotteluksi. Itse en treenaa laitteilla, enkä itseasiassa käytä juuri vapaita painojakaan (paitsi heavy finger roll forkkutreenissä). Vapailla painoilla (mielellään aina seisten, ei istuen tai maaten) ja kehonpainoharjoitteilla kroppa treenautuu muutenkin monipuolisemmin. Mulla lihaskasvu lähti hillittömään vauhtiin kehonpainotreenillä (kiipeily, kehonpainoharjoitteet, uutena parkour), vaikka en edes tähtää lihaskasvuun ja olen ns. matalaproteiiniruokavaliolla. Toki voimaa haluan, mutten massaa. 6 kuukaudessa on siis tullut about 4 kiloa ja suurin osa lihasta :)

Jep ja tuo kyykky. Käsitin että noi reiden ojennus/koukistus on kunnolla ohjelmassa. Väsyneillä reisillä kun saattaa tuo vammautumisen riski nousta. Itse jos tekisin kyykkyä (tai no teen kyllä tavallaan: plyometrisiä kyykkyharjoitteita eli hyppyjä yms), niin mä lämppäisin askelkyykyllä ilman lisäpainoja, mut kai noi laitteilla vemputtamiset on sitten kans vaihtoehto. Saadaan vähän hermostoa ja lihasta aktivoitua ennen kunnon työtä.

Mut eiköhän tuossa parissa kuukaudessa selviä, että toimiiko treeni halutulla tavalla vai ei. Joka tapauksessa treeni-iloa :thumbs:

Itse en treenaa laitteilla, enkä itseasiassa käytä juuri vapaita painojakaan (paitsi heavy finger roll forkkutreenissä). Vapailla painoilla (mielellään aina seisten, ei istuen tai maaten) ja kehonpainoharjoitteilla kroppa treenautuu muutenkin monipuolisemmin. Mulla lihaskasvu lähti hillittömään vauhtiin kehonpainotreenillä (kiipeily, kehonpainoharjoitteet, uutena parkour), vaikka en edes tähtää lihaskasvuun ja olen ns. matalaproteiiniruokavaliolla. Toki voimaa haluan, mutten massaa. 6 kuukaudessa on siis tullut about 4 kiloa ja suurin osa lihasta :)
Nyt alkoi kiinnostamaan! :D Voistiko kertoa vielä tarkemmin mitä teet, siis onko sulla joku vakituinen saliohjelma tms? Yst. terv. nimim. Kateellinen.

Jatkona tohon mun aiempaan vatsalihaskysymykseen, mitkä on parhaita liikkeitä nimenomaan keskivartalon syvien lihasten treenaamiseen? Mulla on kuulemma joku virheasento lantiossa ja toinen jalka siksi pidempi tms, ja sitä kuulemma voisi korjata syviä lihaksia vahvistamalla. Pilateksessa kävin joskus mutta nyt se ei tahdo mahtua aikatauluun. Älkääkä sanoko vaan että lankku, mulla menee siinä hermot. ;)

Jos joskus oot eksynyt kiipeilyhallille, niin oot varmaan huomannut, että monilla kiipeilijöillä on hyvin lihasta, varsinkin hieman pidempään kiivenneet naiset erottuu kyllä tavallisesta kansasta (toki lihaserottuvuus riippuu myös rasvan määrästä). Yleisesti kiipeilijät ei kyllä halua järjettömästi lihasmassaa, joten se kertoo kyllä kuinka tehokasta laji on.

Mulla on itseasiassa aiemminkin tolla reseptillä tullut hyvin lihasta, mut olen myös laihtunut samalla eli paino laskenut. Viime vuoden olin reissun päällä (8 kk kiipeilyreissu), joten sellaseen ohjelmoituun harjoitteluun tuli 8 kk tauko. Nyt erona aiempaan on se, että mulla ei enää ole fläsää mistä tiputtaa, paino voi käytännössä vaan nousta, mut en ole odottanut, että mun kroppaan tulisi juurikaan enää lihasmassaa. Paluun jälkeen kiipeilyn ohella tuli takas jooga (joogasin reissussakin, mut kevyemmin ja vähemmän) ja innostuin kehonpainotreenistä. Kiipeilen siis 3-4 kertaa viikossa, kerran (joskus kaksi kertaa) viikossa treenaan mm. käsiseisonnan ja planchen progressioita (työntäviä liikkeitä). Joogaan joka aamu ja keväästä alkaen niistä 2-3 joogakertaa viikossa on sisältänyt erilaisia käsiseisontoja. Lisäksi kävin just testaamassa parkouria ja sain siinäkin lihakset huolella kipeiksi (paikalla olleet sällit olivat hyvässä kuosissa), sitä jos vois vielä kerran viikossa.

Mä olen saanut punttitreenillä itse tosi huonosti lihasta (olen siis treenannut väärin) ja hyvä esimerkki on etenkin mun pohkeet. Aina ollut pohkeiden osalta ripakinttu enkä massaa ole onnistunut tekemään. Nyt reipas kolme vuotta kiipeilyä ja ihan huomaamatta mulle on tullut aika hyvä massa pohkeisiin. En ole edes tajunnut, että kiipeily harjottaa pohkeita (no kyl se harjottaa, mut koskaan ei oo tuntunu pohkeissa, et olisin tehny niillä jotain). Tuntuu ihan hassulta kattoa peilistä, kun aina ollu tikkusääret. Se mikä kehonpainotreenissä on siistiä, et ne lihakset on vaan rusinat pullassa ja kaikki duuni on ihan eri tavalla kivaa ku saleilu. Ne lihakset vaan tulee siinä sivussa, ilman et asiaan mitenkään keskittyy.

Kehonpainotreeniin voi tutustua vaikka täällä: Movement Center | CompactFit
Jos kehonpainoharjoittelu kiinnostaa, niin sen voi ottaa aluksi salitreenin ohelle ja katsoa miten menee. Siistiä on se, että tossa oppii myös hauskoja taitoja, kuten käsiseisontaa ym. Jotkut ottavat kehonpainoharjoitteet osaksi saliohjelmaa, mut jotkut tekevät kaiken kehonpainolla.

No eiköhän tässä ollu jo tarpeeksi Kehonpainotreeniin ja kiipeilyn hehkutusta :)

Tällain muutaman viikon uudella ohjelmalla tehneenä voin todeta että kivaaaa :D treenissä on ollu hirveä into päällä ja saanu lihakset kunnolla töihin, leukojakin menee myötäotteella jo 6x6 ja painoja saanu lisäillä, tuntemukset treenin jälkeen ja seuraavanapöivänä on ollu ihan erilaiset kun ennen. Jalatkin on ihan hyvin palautunu, vaikka oon kävelylläkin käyny lähes päivittäin :)

Hei, oon uusi tällä foorumilla ja harrastanut salia reilun vuoden verran. Aluks räpeltämällä laitteilla ilman mitään tietoa tai suunnitelmallisuutta, mut sit asiasta innostuttuani vaihdoin kaksjakoiseen ohjelmaan (selkä-jalat, yläkroppa). Nyt oon tehnyt sitä ohjelmaa tän syksyn verran ja tuntuu siltä että olis aika vaihtaa. Kumpi olis parempi, kolmi- vai nelijakoinen? Salikertoja kertyy poikkeuksetta 4-5 viikossa.

^^ Riippuu ihan sun tavoitteista ja minkätyylisen ohjelman haluat. Mä en ite lähtis yli kolmeen osaan jaettuihin, mutta mä en harrastakaan bodausta. :D Eli pitkälti makuasia.

Kapaisin itsekin kyllä jeesiä uuden treeniohjelman tekoon, ylökroppa on jalkoja selvästi edellä. Ajattelin viisjaosen jälkeen nyt kolmijakoista ohjelmaa. Vaikea keksiä uusia liikkeitä nykyisten tilalle kun käytössä vain vapaat painot :( tuntuu että aina teen samoja liikkeitö vaan ohjelmasta riippuen. Alkaisko pelailee toistoilla ja pitäis samat liikkeet?

Selälle tulee aina leuat, tuettu kulmasoutu ja leveä kulmasoutu.
Rinnalle vinopenkki, penkki ja perhonen, hauiksille kääntöjö kösipainoilla ja tangolla. Ojentajilla ranskista ja kickbackiä sekä dippiä,
olkapöille pystypunnerrusta, pystysoutua ja vilareita. Jaloille kyykky, etukyykky, lantionnosto, askelkyykky ja koukistus ja ojennus. Rupee tylsistyttää :D

Tavoitteena olisi vain kehittää tuota alaosastoa, selkää tykkään treenata iha hirveesti mutta rinta ob heikko lenkki, tai siis penkki lähinnä. Siinä menee nyt 3x10 sarja 45 kilolla ja vinopenkissä 3x10 sarja 17,5 kilon käsipainoilla restpausena.

Olisko jollain uusia liikkeitä tai ehdotuksia treenijaoksi?

Minihiiri (ja miksei khaleesikin), miten ois 3-jakonen joissa treenien perusliikkeet ois kyykky, penkki ja mave ja siihen ympärille apuliikkeet? Ite oon tehnyt täntyyppisellä ohjelmalla ja tykännyt. Tosta saa helposti jalkapainotteisen jos tarvis.
Eli esim. 1. Penkki, kp vinopenkki, dipit, pystypunnerrukset, viparit yms. 2. Kyykky, askelkyykky, sumokyykyt tai kyykkyhypyt tai jotain muuta sellasta jos haluaa, pohkeet jne. 3. Mave, sjmv, ehkä joku pakaraliike tyyliin lantionnostot jos haluaa, leuat, kulmasoutu. En nyt muista tarkkaan mitä ite oon tehnyt, kyykkyjen kanssa taisin tehdä lopuksi vatsat. Liikejärjestys toki sen mukaan mitä haluaa priorisoida ja liikkeet ei tarvii tai kannata mitenkään pakosti olla just noi, yritin vaan havainnollistaa ideaa. :)

^^ Riippuu ihan sun tavoitteista ja minkätyylisen ohjelman haluat. Mä en ite lähtis yli kolmeen osaan jaettuihin, mutta mä en harrastakaan bodausta. :D Eli pitkälti makuasia.

Yli kolmejakoisessa ei ole kyllä minunkaan mielestäni mitään järkeä, jos treeniä on takana reilu vuosi, ja siitäkin vasta osa suunnitelmallisesti = yhä aloittelija ja jolloin parhaan hyödyn saa pysymällä pienemmässä jaossa. Eli ei vain makuasia, vaan ihan järkiperusteinen valinta.

Ps. Sitten jos haluaa uusia liikkeitä vapaapainoilla niin vaikka valakyykkyä, rinnallevetoa ja työntöä tms. kavereita kehiin. :D Tai vaikka opettele seisomaan käsillä (ja tekemään siitä punnerruksia), on nimittäin yllättävän raskasta.

- - - Updated - - -

Penelope, totta. Tarkoitin makuasia siinä mielessä haluutko treenaa esim. bodausta vai painonnostoa jne.

Penelope, totta. Tarkoitin makuasia siinä mielessä haluutko treenaa esim. bodausta vai painonnostoa jne.

Treenasi painonnostoa, bodausta tai ihan mitä vaan, niin aloittelijatasolla afaik on hyvin todennäköisesti turha vielä siirtyä monijakoisempaan kuin se kolme. Tuo priorisointikin saattaa olla vielä vähän niin ja näin, eli ei prio yksi.
Tietysti aina on olemassa tosi luontaisia lahjakkuuksia, joille gainsseja tulee ovista ja ikkunoista ja tekniikat menee automaattisesti kohdilleen. Mutta jos tässä tapauksessa se ei päde, niin sitten se max. kolmijakoinen.

Minihiiri (ja miksei khaleesikin), miten ois 3-jakonen joissa treenien perusliikkeet ois kyykky, penkki ja mave ja siihen ympärille apuliikkeet? Ite oon tehnyt täntyyppisellä ohjelmalla ja tykännyt. Tosta saa helposti jalkapainotteisen jos tarvis.
Eli esim. 1. Penkki, kp vinopenkki, dipit, pystypunnerrukset, viparit yms. 2. Kyykky, askelkyykky, sumokyykyt tai kyykkyhypyt tai jotain muuta sellasta jos haluaa, pohkeet jne. 3. Mave, sjmv, ehkä joku pakaraliike tyyliin lantionnostot jos haluaa, leuat, kulmasoutu. En nyt muista tarkkaan mitä ite oon tehnyt, kyykkyjen kanssa taisin tehdä lopuksi vatsat. Liikejärjestys toki sen mukaan mitä haluaa priorisoida ja liikkeet ei tarvii tai kannata mitenkään pakosti olla just noi, yritin vaan havainnollistaa ideaa. :)

Kiitos, tuota voisi muokkailla itelle kokeiluun! :) ainoa miinus että mave on poissuljettu selän vuoksi, sjmv menee kevyillä painoilla ja hyvää huomenta myös. Mä tykkäsin viisjakosesra, itsellä aktiivista punttia takana jo pari vuotta, sitä ennen vähän vähemmän, mutta enemmän tai vähemmän olen salilla köynyt vuodesta 2008. Kolmijakosella alotin ja se oli hyvä, nyt jalat vaan kaipais enempi treeniä.

Suunnittelin seuraavanlaisen ohjelman

Jalat:
kyykky 3 x 12
Etukyykky 3x12
Sjmv 4x10
Lantionnosto 4x10
Askelkyykky 2x15
Pohkeet 4x20

Ylä:
Penkki 4x10
Vinopenkki kp 2x15
Rive 3x12