GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Mimmien treeniohjelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloitettu Aloitettu
Voit tehdä leukoja joka kerta. Itse tein leuanvetotreeniä 3 x viikossa äskettäin 20 pullups challenge -ohjelmalla, eikä haitannut muuta treeniä. Kulmasoutu-/ylätaljapäivän kanssa samana päivänä tai sitä seuraavana ei kyllä meinannut tulla leuanvedosta oikein mitään.

Tavoitteena itselläkin lihasten kasvattaminen! Tähän asti viikot on olleet lähinnä seuraavanlaiset:
Ma sali
Ti tankotanssitunti
Ke ratsastus
To sali
Pe ratsastus
La ratsastus
Su lepo/treenailua kotona tangolla/kevyt lenkki

Yleensä salilla teen vähän vaihdellen (ei tarkkaa ohjelmaa joten joskus menee haahuiluksi vaikka täysillä koitankin siellä ajan viettää):
Lämmittely 10 min crosstrainer
Kyykky smithissä
Askelkyykky käsipainoilla
Penkkipunnerrus
Ojentajat
Selänojennus
Vatsalihakset
Loppuverkkana soutu 5 min

Ensiviikosta alkaen crossfittiä tehokuurina 2kk, joten viikot alkaa näyttämään varmaan seuraavanlaisilta
Ma crossfit
Ti ratsastus
Ke crossfit
To ratsastus
Pe crossfit
La lepo
Su treenailua kotona tangolla

Vähän haikealta tuntuu jättää salitreenit taakse, mutta katsotaan viekö crossfit mukanaan vai palaanko takaisin kotisalille vuodenvaihteen jälkeen :D

Kiitos Tiuskis :) elämä on välillä varsin vaikeaa tuon aerobisen kanssa ja muutenkin, mutta tosissaan pitäisi yrittää sitä vähentää kun tuntuu ettei sitten pysty syömään enempää. Tai siis kuvittelen ainakin että jos liikun rankkoja aerobisia niin pitäisi syödä paljon paljon enemmän. Ne tuppaa venähtämään,tänäänkin 75 minuutin porrastreenit.. ouch!

^Joo kyllä ehdottomasti on syötävä ihan sikapaljon jos tekee tuollaisia aerobisia vielä puntin päälle. Lihastohtori sanoo että kevyempiä aerobisia ja lyhyitä sellaisia (maks 45 min) voi tehdä sen 3-4 krt viikossa eikä sillä ole lihaskasvulle negatiivisia vaikutuksia mutta ei tosiaan tuommosia övereitä. Et varmasti ole noilla määrillä päässyt tavoitteeseesi vielä vaiko? Motivoisiko se sun oma tavoite tekemään toisin ja uskaltaa kokeilla? Eihän se ota jos ei annakaan?

^Joo kyllä ehdottomasti on syötävä ihan sikapaljon jos tekee tuollaisia aerobisia vielä puntin päälle. Lihastohtori sanoo että kevyempiä aerobisia ja lyhyitä sellaisia (maks 45 min) voi tehdä sen 3-4 krt viikossa eikä sillä ole lihaskasvulle negatiivisia vaikutuksia mutta ei tosiaan tuommosia övereitä. Et varmasti ole noilla määrillä päässyt tavoitteeseesi vielä vaiko? Motivoisiko se sun oma tavoite tekemään toisin ja uskaltaa kokeilla? Eihän se ota jos ei annakaan?

Okei kiitos :) enpä oikeastaan, tai no tuntuu että ylävartalossa on voimaa kun pienessä kylässä ja lihaskasvua tapahtunut mutta jalat... usein voimattomat ja uskon että johtuu ihan levon puutteesta. :face: olet taas (tässäkin asiassa) oikeassa, pitäisi rohkaistua kokeilemaan vaan :D eipä siinä mitään häviäkään.

Terve!

Aloitin kuukausi sitten suht nollasta, eli pelkkää hyötyliikuntaa taustalla. Olen 30-vuotias nainen, mitat 162/62. Treenillä haluaisin oikaista surkeaa ryhtiä, kasvattaa lihasta varsinkin ylävartaloon ja ohentaa vähän läskikerrosta lihaksien päältä. Urbaanin legendan mukaan tämä onnistuu aloittelijalta samanaikaisesti :D

Käyn salilla 2x/viikko, lisäksi pilatestunnit 2x/viikko, en alaselän välilevypullistuman takia pysty tekemään selkää ja vatsaa muulla vastuksella kuin omalla painolla ainakaan vielä. Saliohjelma on itse tehty..

Perussoutu
Leuanveto laitteella
Pystypunnerrus laitteella
Ylätalja eteen
Etunojapunnerrus TRX-vyöllä
Jalkaprässi

Kaikkia liikkeitä 3x15, painoja nostan aina kun viimeinen sarja menee läpi ilman ähinää.
Lisäksi kävelen arkisin reippaalla vauhdilla kouluun yhteensä 70 minuuttia.

Laskin peruskulutuksekseni 1800 kcal (ilman salitreeniä). Syön pilates- ja lepopäivinä vähän alle, salipäivinä vähän yli kulutuksen. Keskivertopäivän makrot 117p/150h/60r (liian vähän rasvaa?)

Ilmeisesti en mene täysin metsään, kuukauden aikana paino pysynyt samana, vyötärö ja naama kaventunut, yläselän kyömy selvästi suoristunut. Olen silti kovasti epävarma kun olen ihan tee-se-itse meiningillä aloittanut, kertokaa viisaammat missä kohti voisin parantaa :)

Perussoutu
Leuanveto laitteella
Pystypunnerrus laitteella
Ylätalja eteen
Etunojapunnerrus TRX-vyöllä
Jalkaprässi

---

Laskin peruskulutuksekseni 1800 kcal (ilman salitreeniä). Syön pilates- ja lepopäivinä vähän alle, salipäivinä vähän yli kulutuksen. Keskivertopäivän makrot 117p/150h/60r (liian vähän rasvaa?)
Se on hyvä merkki että tulosta tulee. Mitä tuo perussoutu tarkoittaa? Kulmasoutua selälle eli tangon tai käsipainon veto etukenossa vatsaakohti? Sulla on tosi selkäpainotteinen tuo ohjelma mikä on varmasti ihan ok tavoitteeseesi nähden. Tekisin ohjelmaa tässä järjestyksessä:

Jalkaprässi
Leuanveto
Kulmasoutu
Ylätalja eteen (tekisin kapealla vastaotteella että hauikset saisi myös treeniä)
Etunojapunnerrus / rintapenkki käsipainoilla -> Kokeile ihmeessä penkkiä käsipainoilla
Pystypunnerrus

Elä karta turhaan rasvaa, pidä rasvanlaatu vain hyvänä. Kuulostaa ihan hyvältä kalorimäärältä sekä makrot on kohdillaan ja kokeilemalla sen näkee miten alkaa toimia.

Hellou! Mullakin tavoitteena lihaksen kasvattaminen ja ylipäätään terveenä pysyminen. Pari vuotta oon salilla käynyt, mutta tammikuusta aloin käymään 3-4 kertaa viikossa. Kroppa on jo kivasti muuttunut, mutta ainahan sitä haluaa lisää. Viime viikolla poikakaveri teki punttihullun kaverinsa kanssa uuden ohjelman, jossa käyn siis kolme kertaa viikossa salilla. Mitäs mieltä olette?

Jalat:
Kyykky 5x5
Askelkyykky/prässi 3x10
Etureisi 3-4x10
Takareisi 3-4x10
Lähentäjä 3-4x10
Loitontaja 3-4x10
Pohkeet 4x10

Rinta, olka, ojentaja:

Penkki 5x5
Vinopenkki 3-4x10
Ristikkäisveto taljassa 3x10
Pystypunnerrus 5x5
Vipunostot 3x10
Takaolkapäät taljassa 3x10
Ranskalainen punnerrus 3-4x10
Ojentajat taljassa 3-4x10

Selkä, epäkkäät, hauis:

Mave 5x5
Kulmasoutu 5x5
Alatalja 3-4x10
Ylätalja 3-4x10
Olankohautus 3x10
Pystysoutu 3-4x10
Hauis tangolla/kp 3-4x10 (yleensä teen molemmat)
Hauis taljassa 7-7-7

Vatsoja väännän joka kerta lopuksi. Teen ensimmäistä kertaa ikinä 5x5 sarjoja. Onko jollain kokemusta niistä, että miten on vaikuttanut?

5x5-sarjat on mun makuun etenkin kyykyssä ja yhteen aikaan käytin niitä aktiivisesti myös penkin kanssa. Mun silmään nuo setit näytti jo aika suurilta ja hurjilta (etenkin kun kerralla keskitytään sen tyyppisiin lihasryhmiin että ei kauheasti pysty säästämään aikaa tekemällä kahta eri paikkaan ottavaa liikettä lomittain), MUTTA jos saat itse nuo kokonaisuudet mahtumaan hyvin noin tunnin treeniin ja tuntuu ok:lta niin toimiihan se. :)

Muutamia kommentteja, mutta nää on osin myös yksilö-/maku-/tavoiteasioita:
- Mulle kulmasoutu ja alatalja on niin samanlaisia liikkeitä, etten tekisi molempia erikseen samassa treenissä. Halutessaan voi vaihdella eri treenikerroilla kumpaa tekee.
- Kaksi eri liikettä hauikselle, saati jos toista tekee vielä sekä tangolla että kässärillä, kuulostaa paljolta suhteessa lihasryhmän pienuuteen ja siihen, että hauis on apulihaksena monessa muussakin liikkeessä.
- Mitä tarkoittaa takaolkapäät taljassa? Ylätaljaa niskan taakse? Tästä väännetään tosi paljon, mutta mä olen itse luokitellut liikkeen sarjaan "vamma-alttiit ja parempiakin vaihtoehtoja on"
- Askelkyykky on jalkapäivään parempi kuin prässi sikäli, että kyykyssä saat jo kyllä kunnon kokonaisruntua ja jokin yhdellä jalalla kerrallaan tehtävä liike on ihan erinomainen tukilihasten kehittymisen ja jalkojen tasapainoisen kehittymisen kannalta.

Mutta suurin osa ohjelman laadusta sun kannalta ratkeaa lopulta vain kokeilemalla: jaksoitko, menikö sopiva aika, tuliko oikeat paikat kipeiksi ja tuntuiko itselle sopivilta liikkeiltä. Eli joku voi olla mun kommentteihin nähden myös eri mieltä :)

Kiitti kommenteista! :) tässä linkki kuvaan, miten teen ton takaolkapään, (jos se toimii). http://www.fastnews.fi/wp-content/uploads/2012/05/takaolkapaaveto.jpg Sitä en oo aiemmin tehnyt, enkä tiedä, miten oleellinen on olkapään kasvatuksen kannalta. Tykkään tehdä kuitenkin sellaisia perusliikkeitä, enkä mitään turhia hifistellä, kun en niin pro vielä oo. :)

Munkin mielestä on pitkänoloiset treenit ja tästä silloin huomautinkin, mutta ainakin viime viikolla sain kaiken reilussa tunnissa tehtyä. Tää on vasta toinen viikko, kun tällä treenillä menen ja viime viikko menikin vähän tuumatessa ja kokeillessa, mutta pitää tosiaan katsoa, että onko liian pitkiä treenejä mulle ja miten rupee vaikuttamaan.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kiitti kommenteista! :) tässä linkki kuvaan, miten teen ton takaolkapään, (jos se toimii). http://www.fastnews.fi/wp-content/uploads/2012/05/takaolkapaaveto.jpg Sitä en oo aiemmin tehnyt, enkä tiedä, miten oleellinen on olkapään kasvatuksen kannalta. Tykkään tehdä kuitenkin sellaisia perusliikkeitä, enkä mitään turhia hifistellä, kun en niin pro vielä oo. :)

Munkin mielestä on pitkänoloiset treenit ja tästä silloin huomautinkin, mutta ainakin viime viikolla sain kaiken reilussa tunnissa tehtyä. Tää on vasta toinen viikko, kun tällä treenillä menen ja viime viikko menikin vähän tuumatessa ja kokeillessa, mutta pitää tosiaan katsoa, että onko liian pitkiä treenejä mulle ja miten rupee vaikuttamaan.
Toi on hyvä takaolkaliike, tykkään tehdä. Takaolat on lähes poikkeuksetta se heikoin osa olkapäistä joten pidä vaan liike mukana. Muuten jättäisin ojentajista ja habasta toisen liikkeen pois koska ne on pikkulihakset ja ne rasittuu kovasti myös punnerruksissa jne eli selkää ja rintaa treenatessa. Ottaisin sarjoja pois noista ojentajista, koukistajista ja lähentäjä, loitontaja puolelta ja pistäisin paukut kyykkyihin. 2, korkeintaan 3 sarjaa noille.

Kokeneemmat ja viisaammat neuvokaahan!

Vinkkejä ja ideeoita jatkoon, kiitos!

Aloitin elämäntaparemontin viime keväänä ajatuksena a) karistaa liiat rasvat b) kohentaa yleiskuntoa ja c) hankkia edes jonkinlaista lihaksistoa ja lihaskuntoa. Koska ajattelin, ettei kaikkea kannata edes yrittää kerralla, niin tuossa järjestyksessä lähdin pakkaa purkamaan. Lähtötilanteena oli 162 cm ja 62 kg, rasva% kolmenkympin paikkeilla, lihaksia ei ollenkaan ja kunto täysin sohvaperunatasoa (ikää rapiat 30 vuotta ja pari lastakin on hommattuna). Aiempi liikunnanharrastaminen jäi vauvavuosiin ja sen jälkeen on lähinnä tullut käveltyä ja uitua ja sitäkin liian vähän. Nyt projekti on sillä mallilla, että kohta a, on hoidettu (painoa nyt 50 kg ja rasvaprosentti kahdenkymmenen pinnassa). Lisää painoa saa tulla, kunhan tulee lihaksia ;) Rasvaa en mielelläni kauheasti ylimääräistä keräilisi. Syömiset on hyvin hallussa, proteiinia tulee n. 120 g päivässä, rasvaa n. 60 g ja loput hiilareita. Kalorit pyörii siinä 2000 pinnassa. Kunto on kohentunut sen verran, että 5-8 km jaksan hölkätä ja lenkillä käyn nyt 3 kertaa viikossa (40-60 min kerralla). Jatkoa ajatellen haluan tuota kunnonkohottamista ja lenkkeilyä jatkaa, mutta niin, että nykyinen 3 lenkkiä, 2 salia vaihtuisi toisinpäin eli 3 salia ja 2 lenkkiä viikossa.

Tämänhetkinen ohjelma:

Kahvakuula, heilautus eteen (lämmittelynä 20 kg kuulalla)
Kyykky
mave
penkki
ylätalja/ alatalja vuorokerroin
pystypunnerrus käsipainoilla
haiuskääntö tangolla
ojentajat (bush down taljassa)
vatsat voimapyörällä

Teen siis nyt koko kropan kerralla 2 x vk. Kuhunkin liikkeeseen 3 sarjaa ja kyykyssä ja penkissä lämmittelysarja alkuun. Toistoja tulee 8-14 per sarja. Aikaa tuohon treeniin menee n. tunti. Painot on vielä ihan onnettomia, mutta tarkoituksena on alkuun ollut opetella liikeratoja ja tekniikkaa, niin en ole kiirehtinyt painojen kanssa, vaikka nousujohteisuutta ylläpidetäänkin. Nyt pitäisi tehostaa treeniä, jotta niitä kaivattuja lihaksia saisi tähän tällä hetkellä jo mukavan hoikkaan varteen :) Suunnitelmissa siis pyrkiä salille 3 kertaa viikosssa. Mutta jatkaako yksijakoisella ohjelmalla? Muutoksia/ lisäyksiä ohjelmaan? Riittääkö kalorien lisääminen esim. 200 kcal päivässä, jos tavoitteena on lihasten kasvattaminen, mutta maltillinen rasvan lisäys ja aerobista tulee 2 40-60 min hölkkälenkkiä ja satunnaiset kävelyt ja uinnit päälle? Kalorilaskuri on käytössä ja makrot tiedossa.

Vinkkejä ja ideeoita jatkoon, kiitos!
Ensinnäkin. Onneksi olkoon! Kuulostaa aivan todella hyvältä tuo sinun projektisi ja elämäntapamuutos. Olet onnistunut hienosti. Nyt on tosiaan hyvä aika alkaa kasvattelemaan lihasta eli muokkaamaan kroppaa mieleiseen suuntaan. Ajatuksesi 3 salia + 2 aerobista on oikein hyvä. Pidä 2 lepopäivää. Nyt kun aloitat saliharrastuksen tosissaan niin se kannattaa tehdä alusta lähtien fiksusti. Kannattaa lukea tuota Aloittelijoiden osiota sekä Lihastohtori-Hulmin blogia ja hankkia tietoa millainen treeni on järkevää, miten sitä kannattaa vaihdella, miten kovaa kannattaa treenata, miten levätä ja syödä jne. Sulla perusasiat näyttää olevan todella hyvin hallussa ja olet koostanu järkevästi mm. sun ruokavalion. Myös tuo ohjelmasi vaikuttaa fiksulta. Alussa kannattaa tehdä pidempiä sarjoja ja tosiaan opetella tekniikat sekä rasittamaan itseä + opetella myös progressivisuus treeneissä. Se on kaiken a ja o, että eteenpäin mennään eikä junnata paikallaan.

Mä lähtisin siitä, että nostaisin n. 200 - 300 kcal plussalle ja kävisin tekemässä 3 kertaa vkossa 1-jakoisella ohjelmalla. Sitten kun ja jos alkaa tylsistyttämään niin vaihda ohjelmaa niin että teet vaikka kahta erilaista ohjelmaa vuoron perään, mutta kuitenkin 1-jakoista. Sillä kehityt varmasti tehokkaasti ja sitä suositellaan aloittelijalle. Muista että vaihtelu on aivan kehitykseen. N. 8 vkon settejä voit hyvin tehdä ja vaihda sitten jotain. Joko liikkeitä, palautusaikoja, sarjamääriä, treenijakoa eli jotain noista. Muista pitää myös lepopäiviä ja kevennettelyjä viikkoa säännöllisesti. Aloittelijalle n. joka 5-6 vko voisi olla kevennetty.

Jos mun pitäisi antaa yksi vinkki niin sanoisin, että opettele kuuntelemaan omaa kehoasi ja myös toimimaan sen mukaan. Näissä hommissa ongelmat alkavat siinä kohtaa kun omaa kroppaa ei kuunnella vaan pusketaan vaan menemään jollakin muilta opitulla tavalla ja niin kuin "muka pitää" tehdä.

Kiitos Tiuskis niin kehuista kuin neuvoistakin! Tuo kropan kuuntelu on varmasti tärkeä muistaa, itseni tuntien se sopiva höllääminen tarpeen vaatiessa tulee olemaan vaikeaa... Laittakaahan muutkin ajatuksianne, kaikki neuvot ja vinkit otetaan ilolla vastaan, sillä tämä lihasten hankkiminen tulee ehdottomasti olemaan tämän projektin pisin ja haastavin osuus :)

Lähe tästä liikkeelle. Kuten huomaat, lepo on yhtä tärkeä asia kehittymisen kannalta kuin ravinto ja treeni.

Maksimaaliseen lihaskasvuun tähtäävän harjoittelun ja ravinnon nyrkkisäännöt | Lihastohtori

Tämä (ja muutakin Lihastohtorin kirjoituksia) on kyllä tullut opiskeltua. Hyvää asiaa. Itse olen tähän asti ollut ehkä tuolla "Aloittelijoiden ja laiskimusten kannattaa yleensä kuitenkin pääosin pitäytyä harjoitusohjelmassa. Tällöin vältytään turhilta selityksiltä. No excuses, lihasten kasvatus on työtä ja mitä kovinta urheilua!"-linjalla :) Treenin koventuessa täytyy kuitenkin muistaa nuo mainitsemasi kevennetyt viikot myös!

Tiistai

Kyykky 5x5
Leuanveto lisäpainoilla 5x5
Penkki 5x5
Pystypunnerrus tangolla 5x5
Voimapyörä 3xmax

Torstai
Etukyykky 5x5
Mave 5x5
Leuanveto 5x5
Penkki 5x5
Pystypunnerrus 5x5

Sunnuntai sama kun tiistai, joka viikko 2,5 kg lisää rautaa jos sarjat on mennyt onnistuneesti läpi, maveen 5 kiloa lisää.

Tarunen: kuulosti siltä että olet tehnyt tuota ohjelmaa jo jonkun aikaa, miten palaudut "ylihuomiseksi" (ma-to ja su-ti-välit) kyykystä, ja onko palautuminen jotenkin selkeästi kehittynyt kun ohjelmaa on jatkanut?

Olen itse yrittänyt nyt treenata kintut kolmesti viikossa läpi, mutta tuntuu että ma-kyykkypäivän jälkeen torstai on vasta ensimmäinen päivä, jolloin persus ei ole enää todella kipeä, eikä viikon treenikierto riitä millään jos haluaa vetää jalat kolmesti läpi, vaikka missään treeneissä en vedä niitä ihan kuolemankieliin tai viittä vaille failureenkaan.

Tankopippuri: oikeastaan vasta toinen viikko tällä ohjelmalla menossa, mutta 3 kuukautta kumminkin 1-jaksosella treenattu, 3 kertaa viikossa isot perusliikkeet läpi.

Jalat palautuu hyvin, keskivartalo on ainut mikä tuntuu olevan kovilla. Tällä ohjelmalla aion kumminkin jatkaa, 2 viikossa tullut enemmän tulosta kun 3 kuukaudessa.

Kyykky 35kg-> 50kg
Leuanveto 0 -> 5x5 5 kilon lisäpainoilla
Penkki 30kg->40kg
Pystypunnerrus 20kg-> 27,5kg
Mave 45kg-> 60kg

Ennen siis tein golden sixiä ja itselle kympin sarjat tuntuu liian pitkiltä, painoja ei saanut lisättyä kun vaan ihan säälittäviä määriä. 5 toistoa tuntuu sopivammalta itselle. 9 viikkoa ajattelin tehdä 5x5 ja sitten ehkä kokeilla uudestaan g6.

Aloitin salilla käymisen n. kk takaperin ja kouraan läntättiin oheinen ohjelma:

Treeni 1:
Smith kyykky
Leveä prässi
Polven koukistus
Pohjenostot
Ranskalainen punnerrus
Hauis kääntö vinopenkissä
Selän ojennus
Supermies

Treeni 2:
Kulmasoutu kp
Alatalja
Vinopenkki kp
penkkipunnerrus
Pystypunnerrus
Vipunosto eteen
vipunosto sivulle
vatsarutistus
Hoover

Toistoja on lähes kaikissa 3 x 6-12. Ongelmana on se että kun näihin laittaa 5-10min lämmittelyä ja pieni palautteleva niin tuntia en saa mitenkään riittämään tähän. Lisäksi tämä ei tunnu omalta vaan lähinnä joltain epämääräiseltä säätämiseltä. Puhti on loppu ennen ohjelman loppua ja vikat liikkeet vaan veetuttaa enää kun ei jaksa...

Lähdin miettimään että josko muuttaisin tuon vähän yksinkertaisemmaksi mutta koska kokemusta näistä ei oikein ole niin olisin varmistanut että miltä vaikuttaa vai pitäisikö vaan yrittää mennä tolla ekalla.

Smit kyykky
SJMV
Kulmasoutu
Ylätalja vastaotteella
Vinopenkki käsipainoilla
Pystysoutu käsipainoilla
Jokin vatsaliike

Toistoja ajattelin 3 x 10 ja kyykyn teen ainakin alkuun smithissä koska keskivartala on onnettomassa kunnossa ja kunhan saan sen parempaan kuntoon, uskallan siirtyy tekemään kyykyn vapaana. Painoa on tällä hetkellä n. 10 kg ylimääräistä ja tarkoitus olisi hommautua siitä ensin eroon ja saada tuo ruoto tiiviimmäksi. Oonko ajatellut tämän nyt ihan väärin? Salilla ehdin käydä 3 krt viikossa ja lisäksi joku spinning treeni tms.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom