Millä tavalla pidätte taukoa treenistä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

MTM1977

WTF
Mode
En löytänyt searchilla tätä vastaavaa ketjua, joten ajattelin avata uuden.

Eli, millä tavalla pidätte taukoja treenaamisesta?
Tapoja on varmasti monia, jotkut pitävät koko kesän taukoa, toiset silloin tällöin esim. viikon, toiset taas vain keventävät treeniä vaikkapa kuukaudeksi.

Itse olen suunnitellut pitäväni niin, että kun kerran/pari vuodessa tulee tehtyä ulkomaanreissuja niin ainakin ne viikot pidän totaalitaukoa. Muuten sitten lyhyempiä, eli vaikkapa kolmen päivän tauko, jos on joku isompi juhlimis=ryyppäystapahtuma niin saa kunnolla aikaa palautua siitä. Kesällä saatan panostaa hieman enemmän ulkoliikkumiseen, mutta kyllä salilla silti olisi tarkoitus käydä 2-3krt/vko.

Minulla tulee melkein joka viikko parin-kolmen päivän tauko, kun olen yleensä viikonloput "liesussa". Tuolloin tulee tehtyä vain kevyttä aerobista tai vähän joogattua tai tehtyä Pilatesta. (kroppa tykkää hirveästi kun ensin treenataan neljänä päivänä putkeen viimeisen päälle ja sitten kolme päivää taukoa.Jee.)

Lomilla keskityn ulkoiluun ja vähän jotain "kotijumppaa" tulee tehtyä. Riippuen tietysti missä olen, yleensä mökkiolosuhteissa.

No tietenkin kaikki sellaiset lomat reissut jne tulee taukoa. Suunnittelen yleensä treenit kuukaudeksi-kahdeksi eteenpäin ja siinä huomioin kaikki tuollaiset tauot. Sitten pidän yleensä 2-3 viikon välein sellaisen 3-5 päivää taukoa jossa sitten en käy salilla mutta muuten liikun paljon(lenkkeilyä,uintia jne) Tuohon sitten olen harkinnut lisätä hieronnan mukaan kun vaan talous antaa periksi. Mielestäni tuollaiset koko kesän tauot ja kuukauden kevennykset ovat hieman liikaa. Joku 2-3 krt vuodessa loma viikko riittää ja sitten tuollaisia lyhyempiä "vapaita" riittää.

Jouluna olen pitänyt perinteisen viikon tauon salilta. Syön ja mässään minkä napa vetää. Syksy ja talvi tulee reenattua melko rankasti jos muilta hommilta vain kerkeän. Siksi on hyvä pitää välissä tauko.

Kesällä on sitten yleensä ollut kaksi kahden viikon taukoa, kun olen lähtenyt mökille. Tosin siellä saa liikuntaa ihan tarpeeksi ilman saliakin. Pyörällä kun hinkuttaa ja raahaa hillasankkoja pitkin soita niin aerobiset onkin siinä. Soutaminen ja puunteko on hyvää voimailua. Koskien nouseminen kajakilla on hyvää jumppaa. Siinä ne parhaat pakkotoistot saa! Jos vähänkään antaa periksi, joutuu nousemaan pätkän uudestaan.

Mulla tauot tulee pitkälti fiiliksien ja sairauksien mukaan Eli itse ainakin pyrin reenaamaan ympäri vuoden..ainakin jotain tulee yritettyä tehdä salilla, jos ei muuta niin menee polkee pyörää, kääntymään salin oville ja vaihtaa kuulumiset tuttujen kanssa.

Oma laiskuus kun on sellainen että jos alkaa itselleen tinkimään suomalla itselle taukoja reeniin niin sitten voi käydä niin että 2 viikon tauko venyy 2 kuukauden tauoksi ja paluu salille on taas entistä vaikeempaa. Senpä takia olen yrittänyt sisäistää "pakottavan" elintavan reenaamiseen. Joskus toisinaan kun tosiaan kyrpii koko touhu ja meininki on täysin hukassa tulee otettua pari viikkoa huilia tai sitten käyn tosiaan vain kääntymässä ovilla. Mutta sitten melko nopeasti haen kierroksia touhuun etenkin jalkojen suhteen, niitten reeniä kun ei auttaisi päästää täysin tyhjän päälle, kovan jalkareenikunnon haku kun tuntuu kestävän monta viikkoa, kun taas sen ylläpitö pysyy melko hyvin suhteellisen kevyelläkin toiminnalla.

Sairastelut on vuoden mittaan oikeastaan ne konkreettiset tauottajat meikäläisellä. kaikennäköiset lenssut ja tulehdukset hidastaa toisinaan toimintaa 1-3 viikoksi kerrallaan.

Kesäpausseja en ole oikeastaan koskaan pitänyt, tai itselleni omaan toimintaan koskaan ymmärtänyt. Tosin intensiteetti touhuun muuttuu fiiliksien mukaan ja kesä nyt ei tunnetusti ole välttämättä mikään kovinta puristuksen aikaa.

Kuten aiemmin tuossa höpötettiin niin ulkomaan reissut ja ns. totaaliset lomareissut on myös mulla niitä tauon paikkoja. Harvemmin tulee haettua mistään pizza-/kebabmiesten/karvaranteiden maasta hotellista salia jotta saisi epätoivoisesti tauot paikattua.

Mutta siis ennemmin kevennän reeniä tarpeen mukaan ja näin ollen ravaan ympäri vuoden salilla kuin jään tieten-tahtoen totaalisesti sohvan pohjalle joksikin tietyiksi ajoiksi.

Vähän samansuuntaiset kuviot minullakin kuin Kepalla, eli mitään suunniteltuja pidempiä taukoja en pidä. Nyt kesäkuussa tulee todennäköisesti 2 viikon Espnajanreissu ja siellä en treenaile jos ei sitten tule mielenkiinnosta joku paikallinen sali tsekattua, mutta treenaamaan en sinne lähde, vaan lomailemaan.

Niitä pakollisia pidennettyjä viikonlopputaukoja tyyliin pe-ma tulee aina sillointällöin erilaisten menojen takia.

Ja nyt parhaillaan on kurkku kipeenä ja pientä nuhaa, joten pakko muutama päivä olla huilissa ja toivoa että menee sillä ohi.

Kevennettyjä treenejä en vain osaa tehdä, ennemmin pois kokonaan kun löysäillen. Ehkä :david: menoa, mutta ei vaan osaa treenata puoliteholla.

Timba79 sanoi:
Kevennettyjä treenejä en vain osaa tehdä, ennemmin pois kokonaan kun löysäillen. Ehkä :david: menoa, mutta ei vaan osaa treenata puoliteholla.

Tervetuloa kerhoon. Pää ei kestä sitä, ettei tavallaan joka treenissä anna kaikkeaan. Mikä epäilemättä on yksi suuri syy siihen, että olen nykyään jatkuvasti kipeänä. :wanha:

Timba79 sanoi:

Sama se on itsellä, joko treenataan tosissaan tai ei ollenkaan. Itsellä on sellainen luonne, että koskaan ei ole osannut tehdä mitään ns. puolitosissaan.
Kaikessa pitää olla se kunnon ASENNE mukana ;)

Ajattelinkin että en ole yksin. Mutta ois mukava tietää, että onko tässä enemmän huonoja kuin hyviä puolia? Hyviä on toki se, että treenaa kovaa aina kun treenaa ja sitäkautta kasvaa paremmin kun löysäilemällä. Taas huonoja on ainakin se, että pääsee jonkunnäköinen pieni ylikunnonpoikanen flunssan muodossa iskemään ehkä turhan helpostikin. Kertokaapas muutkin kokemuksianne tästä.

Timba79 sanoi:
Ajattelinkin että en ole yksin. Mutta ois mukava tietää, että onko tässä enemmän huonoja kuin hyviä puolia? Hyviä on toki se, että treenaa kovaa aina kun treenaa ja sitäkautta kasvaa paremmin kun löysäilemällä. Taas huonoja on ainakin se, että pääsee jonkunnäköinen pieni ylikunnonpoikanen flunssan muodossa iskemään ehkä turhan helpostikin. Kertokaapas muutkin kokemuksianne tästä.
en tie sitten.. aina menee satalasissa kun treenataan ja flunssa iskee aika helposti mutta ainakin itse pystyn syömään normaalisti vaikka olisi millainen olo, pitää vaan edes yhden flunssattoman päivän ennen kun aloittaa reenin niin pystyy jatkamaan siitä mihin jäi.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itse pidän viikon taukoja aina jonkun 3-4 vuodessa. Jouluna yks ja sitten kesälomalle yleensä yks ja sit pari semmosta pidetään varastossa jos vaikka sattuis ylikunnon poikanen tulemaan niin käyttää ne niitten paranteluun :)

Timba79 sanoi:

Tämän takia juuri itselläni on se 2-3 viikon välein se 3-6 päivän tauko sillä muuten iskee se flunssa. Eli opin sen kantapään kautta. Kun treenasin ennen kokoajan kovaa niin 4 viikon välein tuli flunssa jonka kanssa meni toipumiseen viikko-kaksi. Mutta nyt kun treenaan kovaa 2-3 viikkoa ja sitten annan hieman lepoa niin fyysisesti kuin henkisestikin niin eipä ole flunssia näkynyt. Samoin tuon muutaman lepopäivän jälkeen on ihan eri fiilis taas treenata. Myös tuntuu että tuolla muulla liikkumisella ja venyttelyllä tuon levon aikana on suuri merkitys siten että paikat palautuu paremmin taas sen kovan 2-3 viikkoisen aikana. Samoin kuten jo mainitsin niin hieronta vois olla kova sana tuossa levossa myös. Samoiten myös huomaan sen että kun tuo lepoa sessio tapahtuu niin olen myös duunista vapaalla niin kun menen duuniin takas vapailta niin kaikki tuntuu sielläkin "mukavammalta".
Tuolle 3-6 päivän sisälle yleensä viellä sisällytän myös sellaisen syömispäivän jolloin aina herkuttelen.

Timba79 sanoi:

Olikos se nyt Massaa! Voimaa! -kirjassa kun todettiin, että jos lähtee sille linjalle, että ylikunnon kolkutellessa ottaa treenivapaan viikon, niin kroppaa oppii kerjäämään laiskottelua tekeytymällä ylikuntoiseksi (eli kehittelee flunssaoireita yms.). Siksi pitäisi vain keventää vaikkapa viikoksi painoja (esim. 60-70% painoista, mutta muuten samat treenit).

Siitä on ainakin sellainen hyöty, että salilla voi kevyttä viikkoa seuraavalla viikolla pistää huoletta samat painot tankoon kuin ennen kevyempää viikkoa. Jos pitää viikon totaalitauon, voi olla mahdollisesti pieniä ongelmia aloittaa taas suoraan samoilla painoilla, ja vielä pahempaa: loukkaantumisriski on suurempi.

Itse pidän vain kevyemmän viikon siinä vaiheessa kun malmia ei voi enää muutamaan viikkoon tankoon lisäillä missään pääliikkeessä. Onhan se henkisesti tuskaista ja kevyen viikon loppupuolella tuntee jo itsensä löysäksi vätykseksi, mutta tilanne korjaantuu nopeasti, kunhan pääsee takaisin kunnon rautamäärien pariin. "Kyllä sen kestää, kun tietää kuinka hyvää se mulle tekee! " ;)

EDIT: Pikku moka tekstissä korjattu...

Jos pysyn terveenä niin jätän n.1,5 kuukauden välein viikoksi treenit väliin kokonaan. Nyt taas flunssa ratkaisi treenitauon paikan. Just oli aivan sairaan hyvä putki päällä treenistä, eikä kyse oo ylikunnosta. VITUTTAA!!!!!

pori1980 sanoi:
en tie sitten.. aina menee satalasissa kun treenataan ja flunssa iskee aika helposti mutta ainakin itse pystyn syömään normaalisti vaikka olisi millainen olo, pitää vaan edes yhden flunssattoman päivän ennen kun aloittaa reenin niin pystyy jatkamaan siitä mihin jäi.

Sama täällä, ruoka maistuu kipeenäkin erittäin hyvin.

Mutta tuo japan teksti oli mielenkiintoinen, voisikin koittaa aina 3-4 kovan viikon jälkeen pitää se pidennetty viikonloppu huilia, oli sitten menoja tai ei. Eli ois vaikkapa just sen pe-ma pois salilta, kävis vaikka pari lenkkiä heittämässä, venyttelis hyvin ja ehkä vielä ajottais hierojallakäynninkin tuohon samaan. Joku tollanen vois toimiakkin. Viikon tauko neljän viikon välein tuntuu mun mielestä turhan pitkältä, mutta tollanen 4 päivän setti saattas mennäkkin ihan mukavasti.

meitsi reenaa ihan sillee miltä musta tuntuu eli siis ei mitään hirmu tavoitteita ja juostaan sitten sen perässä, vaan'ikkään silleen että koskee sopivan vitusti paikkoihi mut kuitenki et homma pysyy mielekkäänä. Treenit kulkee 4-6krt/vko ja sit jos tuntuu et ei salia, niin kävelylle ainaki tai juoksuks+venyt

Timba79 sanoi:

Joo kyllä meikäläiselläkin pääsääntöisesti on veren maku suussa kun salilla pyörii, olenkin monta kerta sanonut että siinä vaiheessa kun löukkaantuu/vanhenee siinä määrin ettei voi sata lasissa reenata, täytyy alkaa harrastaa jotain aivan muuta. En ole siis suunnitellut liittyväni ajan saatossa niihin punttien ikämiehiin jotka käy salilla venyttelemässä ja selittelemässä kuinka sitä joskus jotain olisi ollut ja kyllä sitä vieläkin jos vain... jne.

Olen vain sen totaalisen paussittamisen/tautottamisen pyrkinyt korvaamaan yleensä "alitehoisella" reenaamisella, siis että tekee jotain. Sairastelussa tämä ei oikein onnistu mutta muuten joo. Ketuttaa hukata viikkoja kovan treenikunnon vireeseen päästäessä jonkun tauon jälkeen.
Se oman kropan kuunteleminen on tärkeää ja siihen kyllä harjaantuu. Kun alkaa selvästi kuulumaan sellaisia kielteisiä oireita, alan löysäämään. Sitä on liian monta kertaa tullut rikottua itseään kun reenaa tilanteessa jossa pää sanoo KYLLÄ ja kroppa sanoo EI.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom