Millä tavalla pidätte taukoa treenistä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Täälläkin yksi idiootti joka ei osaa ottaa rauhassa salilla. Taukojakaan en oikein osaa pitää, ellei tunnu siltä että pukkaa tautia päälle. Silloinkin tuppaa välillä jäämään tauot liian lyhyiksi.

Totaali taukoa tulee oikeestaan suht harvoin, ehkä 1-4vko vuodessa. Yleensä kun tulee taukoa se on korkeintaan viikko jossain ulkomailla, jolla yleensä olis mahollisuus reenata, mutta ei sitä jaksa, kun ei pysty ruokailuun panostamaan. Ja joskus, kun ylikunto on päässyt kummittelemaan selän taakse ja on pakko pitää viikko lepoa, niin motivaatio ruokailuun laskee vitusti! Eiks se ollu niin, että Dj:n reidet oli kasvanu senttejä (?!) tauolla ollessa, kun oli syönyt normit safkat...?

Joo. Flunssaa pukkaa turhan tiheään. Pitäisi kai oppia pitämään niitä keveitä viikkoja ennen kuin makaa tautisena sängyssä. Sieltä sängyn pohjaltakin sitten halu palaa salille, mutta sen verran järkeä on, että aina flunssan iskiessä pysyn poissa salilta sen seuraavan viikon.

Kesällä tulee 2-3 vkoa taukoa. Tosin viime kesänä ei ollut kesälomaa, joten ei ollut treenitaukoakaan. Jouluna tuli 5 päivää taukoa.

Muuten 100 % treeniä. Ei mitään helppottavia viikkoja ym. vaan pidän kierron sellaisena, että palautuu kunnolla.

Oikeestaan vaan kaksi syytä. Sairaus (yleensä flunssa, pari kertaa vuodessa) tai niin kiire ettei kerkiä edes salille (viikko per vuosi). Loput on sitten tekosyitä ja niitä ei lasketa ;)

Totaalitaukoja tulee pidettyä vuodessa vain muutama viikko. Jos rupee tuntuun raskaalta äheltämiseltä niin pidän kevennetyn reeniviikon, mikä on mielestäni parempi kuin totaalilepo.

Timba79 sanoi:
Kevennettyjä treenejä en vain osaa tehdä, ennemmin pois kokonaan kun löysäillen. Ehkä :david: menoa, mutta ei vaan osaa treenata puoliteholla.

Sama juttu, nyt kun mulla olkapää alkaa pikkuhiljaa antaa periksi treenaukselle, on TOSI vaikeeta vedellä keveillä sarjoilla kun tuntuis et puhtia olis vielä vaikka kuinka. Tälläkin palstalla on tullut muutaman kerran luettua juttuja siitä varovasti aloittamisen tärkeydestä, mut on se vaan niin vaikeeta.. :david: mikä :david: . On niin outoo kun ei se veri maistukkaan suussa treenin jälkeen ;) .

Normaali rytmissä mun kevyt viikko = viikko offilla, eli viikko salilta pois kokonaan noin kahden kuukauden välein. Silloin on hyvä tehdä jotain ihan muita juttuja mihin normaalisti aika ei tahdo riittää.

Itse luotan hyväksi todettuun järjestelmään:

4vko treeniä
1vko löysää treeniä
4vko treeniä
1vko totaali tauko tai löysää treeniä.

Hyvin on toiminut. Välillä treenin määrä voi myös kasvaa, mutta about noin kummiskin.

Onko muuten täysin turmiollista pitää kevyttä viikkoa dieetillä ollessa?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
blackie lawless sanoi:
Onko muuten täysin turmiollista pitää kevyttä viikkoa dieetillä ollessa?

Turmiollista tai ei (dietin kannalta), mutta pakollisia ne ainakin tuntuu olevan.

Nyt oon siis ollut 5-6 viikkoa dietillä ja koko ajan menty suht kovaa, flunssan löi päälle sunnuntaina ja mitään varoitusta ei kroppa antanut. Salilla meni lauantaina normaalisti kovaa ja rauta liikkui mukavasti.

Ehkä sitä vielä joskus oppii pitämään ne säännölliset breikit.

3 viikkoa täysillä
1 viikko kevyt pumppi
3 viikkoa täysillä
1 viikko kevyt pumppi
3 viikkoa täysillä
1 viikko TOTAALITAUKO
ja alusta..

katos muitakin kempeleestä...(isolation)... just itellä tauko päällä ku flunssa iski.. mutta en malta yleensä pitää koko viikon tauokoa jos helpottaa jo muutamassa päivässä.. muuten ei yleensä tule piettyä nuita taukoja muuta kun muutaman päivän korkeintaan joittenki menojen takia ja sen jälkeen onki puhtia taas treenata...

5viikkoa kovaa("peruskausi") ja sitten 1viikko keveesti jolloin käyn 1-2kertaa salilla keveesti pumppaileen ja sitten taas 5viikkoa kovaa("maksimikausi") ja sitten taas 1viikko keveesti, jolloin taas 1-2kertaa keveesti pumppaillen ja homma alusta.

Timba79 sanoi:
Ajattelinkin että en ole yksin. Mutta ois mukava tietää, että onko tässä enemmän huonoja kuin hyviä puolia? Hyviä on toki se, että treenaa kovaa aina kun treenaa ja sitäkautta kasvaa paremmin kun löysäilemällä. Taas huonoja on ainakin se, että pääsee jonkunnäköinen pieni ylikunnonpoikanen flunssan muodossa iskemään ehkä turhan helpostikin. Kertokaapas muutkin kokemuksianne tästä.

Et todellakaan ole yksin,itsekin treenaan ihan tajunnan rajamailla,joskus tietenkin on huonompi fiilis jolloin ei saa kaikkea irti...Tämän hetken ohjelmassani 8 päivän aikana 5 treenipäivää,muina päivinä jotain aerobista(koira vaatii lenkille).Sen pidempiä taukoja en yleensä pidä,mitä nyt joskus jostain tekosyystä jää treenipäivä väliin.

Nyt kun kaksjakosta vedetään 2x viikkoon niin joka neljäs treeni kevyt ja jalat jätetään sillon kokonaan tekemättä. Etu&takareidet oli ihan tukossa kun alottelin ja vedin 4vko putkeen ilman mitään kevennyksiä. Tulee muutakin tehtyä jaloilla niin eiköhän 3 reeniä kahteen viikkoon riitä noille. Kevyessä reenissä vähän pidemmät toistot ja painoja 20-30% poies normaalista.

Timba79 sanoi:
Kevennettyjä treenejä en vain osaa tehdä, ennemmin pois kokonaan kun löysäillen. Ehkä :david: menoa, mutta ei vaan osaa treenata puoliteholla.

Itte aloitin treenailun kevyesti (en halua käyttää sanaa löysäilemällä) , kun joulukuuussa aloitin taas treenailemaan useamman kuukauden tauon jälkeen. Itse asiassa olen aika ylpeä että pää kestää nyt tehdä toooosi keveitä treenejäkin, mielestäni parhaimman kehityksen kannalta ei ole aina syytä treenata kovaa. Joskus on syytä hiukan "tunnustella" kroppaa treenaten rauhallisesti. Tällainen ajattelu voi tuntua aika HC:lta jos on tottunut treenamaan on/off..?

Mielenkiintoinen threadi. Jokainen posti tuli luettua tähän mennessä.

Miullekin on joskus vaikeaa treenata puolitehoisesti, mutta näin wanhempana sitä malttaa jo. Itse asiassa harvoin tarvitsee ottaa löysemmin, kun treeni sisältää niin paljon vaihtelua. Ihan viimeisilleni menen nykyisin harvoin.

Mutta siitä tauosta. Tarvetta kun ei ole, otan ns. pakollisista ilon irti, esim. jo heti ensi viikonloppuna, kun äiti tulee käymään, ja meillä on ihan tietty ohjelma lauantaiksi ja sunnuntaiksi. Ehkä perjantainakin jää treeni tekemättä. En siltikään revi nyt viikolla sen rankemmin. Torstaina - normaalisti lepopäivä - käyn varmaan salilla, mitä teen, se onkin jo toinen juttu. Mutta uskon, että tauko on nyt hyväksi, koska mielen päällä on ollut kokeilla erään noston maksimia ensi viikolla. Silleen nämä paussit ovat joskus jopa tervetulleita. Jos ei ole pakkotaukoa, voin itsekin kehitellä sellaisen - tiedostamatta, esim. keksin lähteä isompaan kaapuntiin ostosmatkalle. Muuten ei taitaisi pönttö kestää poissaoloa salilta.

Kesäisin ovat treenien välit useitakin päiviä. Silti en heitä punttisalia tyyten pois. Treenitapa kyllä on ihan omanlaisensa, pikemminkin ylläpitävä kuin nousujohteinen. Joo, joo, tiedetään. Aina tilanteen salliessa vedän lujaa, koska kunto laskee, jos yritän vain pitää sen ennallaan. Aerobinen ja leppoisa liikkuminen lisääntyvät kesällä. Juhannuksena tulee useiden päivien tauko.

Timba79 sanoi:
Mutta tuo japan teksti oli mielenkiintoinen, voisikin koittaa aina 3-4 kovan viikon jälkeen pitää se pidennetty viikonloppu huilia, oli sitten menoja tai ei. Eli ois vaikkapa just sen pe-ma pois salilta, kävis vaikka pari lenkkiä heittämässä, venyttelis hyvin ja ehkä vielä ajottais hierojallakäynninkin tuohon samaan. Joku tollanen vois toimiakkin. Viikon tauko neljän viikon välein tuntuu mun mielestä turhan pitkältä, mutta tollanen 4 päivän setti saattas mennäkkin ihan mukavasti.

Tuolla vituttaa threadissa oli taas että olet kipeänä joten tutkippa hieman harjoituspäiväkirjaasi ja jos siinä selvästi joku toisto milloin olet kipeenä eli vaikka 4 vkon välein niin kokeileppa tuota minun mainitsemaa systeemiä siten että viikko ennen kipeenä oloa niin tulee tuo 3-5 pvän lepo.
Itse treenaan tällä hetkellä joka toinen pvä 2-jakoisella. Ja tuolla systeemillä menee pirun hyvin. Eli 2-3 viikkoa treeniä ja sitten muutama pvä lepoa jossa kaikkea mahdollista "palauttavaa" harrastetta.
Tuo hierojalla käynti ainakin mielestäni on parasta ottaa tuohon vaikka ekalle lepopäivälle.
Just olin viime torstaista sunnuntaihin "vapaalla" ja toissapvänä ja tänään kävin salilla ja oli taas sellainen yllättävät treenit siten että viime viikkoiset toistot/raudat olivat todella kevyitä.
Myös yksi hyvä homma tuossa lyhyessä levossa on vs. viikon lepoon että pystyy jatkamaan ihan täysillä siitä mihin jäi edellisellä kerralla treenissä. Jos olen viikon tauolla niin paikat menee aivan jumiin jos otan samoilla raudoilla kuin viikko sitten treenit.

Eipä tässä viimeisen vuoden aikana ole kovin montaa flunssa ollut, tais kuitenkin kolme olla. Edellinen oli marraskuussa, silloin oli järjetön työputki takana, eli saattoi sekin osansa vaikuttaa. Treeneissä ei siinäkohtaa ollut mitään erikoista.

Tätä flunssaa edelsi kyllä dietin aloitus ja aikalailla tiukka treenitahti, eli olisi voinut varmasti vähän aikaisemmin himmailla.

Mun täytyy tehdä nyt oikein suunnitelma itsekin, eli vaikkapa 4 kiertoa 4-jakosella mennään kovaa, siinä kuluu se 4-5 viikkoa. Sitten jos siihen sovittaisi hieroja ja pitäisi senjälkeen 3-4 päivää lepoa jolloin vain venyttelisi ja kävisi ehkä 1-2 kertaa kävelylenkillä kevyesti. Pitää oikein tehdä tästä tarkat merkinnät treenipäiväkirjaan ja seurailla että onko tällä vaikutusta tulevien flunssien kanssa. Kiitti japa vinkeistä vielä kerran. :worship:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom