Suurin ongelma on se, että työvoima on hinnoitellut itsensä markkinoilta AY-liikkeen johdolla
Haluaisin siis kysyä et millasella palkkatoiveella sit sais työpaikan.Tota mielipidettähän siis on täällä usein, ilman tota lukua.Sanotaan ammatiksi vaikka rakennusmies.Koitin ite tehdä laskemia, olen itse suht herkkä tekemään huolimattomuusvirheitä, mut kylhän ton joku ehkä tarkistaa.Lukukokemuksen optimoimiseksi tuo teksti pitää siis lukea Lauri Lylyn äänellä, kuunnellen taustalla neuvostoliiton kansallislaulua, mieluiten instrumentaaliversiota.
Ite siis aattelen et koska tääl etelä-karjalassa peruskämpän vuokra on noin 400 €, ja sit sossu maksais siihen päälle sen 460, lasketaan siihen päälle viel sanotaanko 40 euroa kuussa siitä että sossu maksaa erillaiset hammaslääkärikäynnit yms.Sit joillain punttisaleilla yms. järjestöillä on tapana antaa alennusta työttömälle, lasketaan vaik 15€ kuussa.Tämä on siis nettona, huomioidaan vielä et palkasta maksetaan, sanotaanko vaikkapa 15 % veroa.Eli siis jotta sais palkkaa saman verran kun sossu maksaa tukia, pitäs tienata (400+460+40+15)*1,15 eli noin 1050 euroa.
Olen siis ite sen verta lusmu et tekisin töitä mielelläni 6 tuntia kerrallaan, mieluummin maanantaista perjantaihin, ellei taloudellisesti lahjota.Tässä kuussa olis siis 21 työpäivää, eli saisin siis palkan 126 tunnilta per kuukausi.Saadakseni siis edes yhtäpaljon rahaa kuin sossu maksaa olisi siis saatava tuntipalkaksi 8,3 €.
Summa summarum.Jos näkisin vaivaa 3 vuoden koulutuksen verran, tietenkin tukeni laskisi 3 vuodeksi, sit pitäs vielä siis antaa maantantaista perjantaihin 6 tuntia aikaa, plus tietty matkat ja kaikki eväitten pakkaaminen jne.Puhumattakaan et vaik tekisin töitä millä hinnalla tahansa joutuisin silti ettiin töitä parisen viikkoa.Noh, sanotaanko et tekisin töitä vaikkapa 6 euron tuntipalkalla ni saisin jalan oven väliin työmarkkinoilla.Laskelmieni mukaan joutuisin siis itse maksamaan rahaa siitä kunniasta että saan tehdä työtä, noin 2,3 euroa tunnilta.Tietty jos työpaikka sijaitsis kauempana kotoa ni bussikorttikin pitäs siis ostaa, pahimmas tapaukses jopa auto,bussikortista siis selviäis 50 eurolla, auto maksais ilman bonuksia 50€ per kuukausi siis pelkästään paperikuluina, lisätään tähän vielä auton hankintahinta, katsastuskulut ja polttoaineet, sit tietty pitäähän sitä joskus korjatakkin.
Vaikka tätä laskelmaa muutteliskin, ni omasta mielestä jokaisen työtätekevän, työn määrästä ja laadusta riippumatta pitäis automaattisesti saada enemmän rahaa ku sosiaalitukien varassa elävän.Mut siis, jotenkin mulla on semmonen käsitys et en ois ainut ton mielipiteen kanssa.