Miksi työttömyyskorvauksen pitää olla vastikkeeton?

http://www.youtube.com/watch?v=D22JnNP0yTM tässäkin on esitetty mukavia ajatuksia perustulon kannattamiseks: "jos mä saisin 1000€ kuussa, mä voisin asuu isommassa asunnossa, joka olis mukavampaa kun asua tossa 10m2 asunnossa". Älä vitussa? Jos mä saisin 5000€/kk, mä voisin asua 100m2 asunnossa ja ajaa Audilla. "Nykyinen tukijärjestelmä on monimutkanen eikä sieltä tiedä mitä saa ja mitä ei." No hyvin tuntuu suurimmalla osalla onnistuvan se tukien saaminen, en tiedä ketään joka olis kuollu nälkään Suomessa sen takia, ettei saa tukia anottua (poislukien esim mielenterveysongelmaiset, joiden toimintakyky on niin paljon alentunu ettei se onnistu ilman avustajaa).

Laitetaan perustoimeentulo 1000€/kk kaikille, mutta eihän tätä ilmaiseksi voida tehdä. Vastapainoksi voisi tehdä kouluista ja terveydenhuollosta maksullisiksi oikeilla hinnoilla. Peruskoulu tosin voisi olla ilmainen. Sitten meillä olisi pätkätyöläisen armeeja, jota voitaisiin riistää vähän vielä lisää tekemään "paskaduunia" mikä ei kelpaa nykyisinkään. Vähän jotain realismia tohon touhuun, mistä ne rahat saadaan tähän kansalaispalkkaan nykyjärjestelmällä kun valtio joutuu ottaamaan lisä lainaa tänä vuonna n. 7,3 miljardia euroa? Nyky valtionvelka per suomalainen on n.15000€. Ei muuta kun lisää lainaa vaan näiden puna-vihreiden mielestä, kyllä se Kreikkakin lisää näyttää vielä saavan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vihreiden perustulomalli meni muistaakseni niin, että se itse perustulo olisi muutaman sata euroa, kuitenkin niin pieni, ettei se yksinään riitä elämiseen. Pointti oli helpottaa sosiaaliturvaa niin, että teoriassa viimesijainen toimeentulotuki - joka on nykyään itse asiassa ensisijainen monille - jäisi vähän käytetyksi tukimuodoksi. Tarveharkintaisena se [tt-tuki] sitoo aika lailla byrokratiaa. Tietty pieni perustulo, olettaen että se ei ole tiukan tulovähenteinen, helpottaisi matalapalkka-alojen työllisyyttä ja siten erityisesti nuorten ja maahanmuuttajien tilannetta. Ei se kaikkia tukia poistaisi, mutta muuttaisi järjestystä ja voisi olla nykyistä halvempi systeemi tietyin ehdoin.
 
Niin linkatessani tuon videon, ei tarkoitukseni niinkään ollut tuohon perintä hommaan pureutuminen. Vaan tuo asenne oli siinä se mikä pisti kiukuttaan. No tokihan siihen oli kaivettu ääripäät esiin, jotta ohjelmasta saatiin mahdollisimman myyvä. Mutta jos mun muksut tulee olemaan tuollaisia haihattelijoita, sanon varmasti että mitään perintöä ei tule, jollei asenne korjaannu.(Vaikka jättäisinkin mitä jätettävissä olisi, ni salaisin sen -> jotta josko jotain kypsymistä tapahtuisi.)
Toinen seikka mikä siinä kummastutti oli tuo isojen ikäluokkien suuri varallisuus. On minusta jotenkin kieroutunutta, että heillä on omaisuus kasvanu ja samalle ne on ajanu valtion velkoihin. Ei mulla ole tätä vallalla olevaa vasemmisto sosialismia vastaan sinällään mitään ole, mutta kyllä piirun verran voitaisiin ottaa takaisin oikealle. Joskus se kumminkin on tehtävä, parempi nyt kun pakon edessä. Isot ikäluokat on turvannu eläkkeensä ja varallisuutensa. Tulevaisuudessa yrittäjät ja työläiset maksavat kerääntynyttä valtion velkaa, oli perintöä tulossa tai ei, muuta kuin sitä valtion velkaa. Siitä voitaisiin lähteä, että isot ikäluokat maksaisivat valtion velan pois omasta varallisuudestaan.
 
Ehdotuksesi on lyhytnäköinen ja paska, sori vaan, mutta ei se mitään. Tuohon syyllistytään Jutta Urpilaista myöten :)
Tiivistän nyt sinun ja SIC-'n viestit tähän yhteen täystyrmäyksen antavaan kommenttiin. Pahalta kyllä tuntuu, kun ajatukseni yhdistetään valtionvaaraministeri Jutta Urpilaiseen :)

Pyrin tuomaan kyllä viesteissäni esiin, ettei tämä asia ole mitenkään yksinkertainen tai asiaan olisi vain yksi oikea suunta, joka olisi perintö pois. En halua nähdä tätä niin mustavalkoisena. Lähtökohtaisesti perintöön liittyy kuitenkin kaksi mielestäni isoa ongelmaa, jotka ovat: a) Onko oikein jakaa omaisuus genetiikkaan perustuen, ja b) Saavutetaanko näin toimimalla taloudellisesti paras lopputulos? Minun mielestäni nämä ovat kysymyksiä, joihin voidaan esittää muitakin vastauksia kuin "höhhöhhöö, tyhmää". Hyviä esimerkkejä olivat mielestäni noilla areenan videoilla esiintyneet ihmiset. Yksi oli vesivärimaalaukseen hurahtanut entinen tilintarkastaja, joka asuu töölössä suhteellisen tyylikkäässä kämpässä ilmaiseksi ja toinen oli kahden tohtorin ituhippilapsi. Molemmille tulee todennäköisesti messevät perinnöt eikä heidän tarvitse tehdä eläissään töitä sen takia, mikäli eivät halua. Väärin? Ei välttämättä. Yhteiskunnan kannalta hyvä lopputulos? Ei välttämättä.

Toitte molemmat erittäin hyviä pointteja perinnön puolesta, jonka takia alunperin sanoinkin, ettei asia ole yksinkertainen. Tiettyä omaisuutta halutaan säilyttää suvussa ja perheyrityksiä halutaan jatkaa. Usein omaisuuden haltijat haluavatkin, että näin tehdään ja periaatteessa tätä tahtoa tulee kyllä kunnioittaa. Kuitenkin monet raharikkaat kuten esimerkiksi Bill Gates ja Warren Buffett eivät halua jättää lapsilleen miljardiomaisuutta. Buffett on esimerkiksi usein sanonut, että "...wealthy parents should leave their children with enough money to do anything they want but not so much that they are doomed to do nothing at all." Kyllä minusta tuohon sisältyy tietynlaista viisautta.

Toisaalta on hyvä muistaa, että on kaksi aivan eri asiaa pakkomyydä perheyritys tai suvussa periytyvä talo kuin ansaitsemattoman rahan jakaminen. Kuvitellaan hypoteettinen tilanne, että suomalaisella miljonääri-isällä on yksi lapsi, jonka kanssa hän on riitaantunut ja jonka hän tietää muutenkin olevan huithapeli. Hän ei halua jättää pojalleen perintöä ja testamenttaa omaisuutensa syöpätutkimusta rahoittavalle säätiölle. Miljonääri-isä kuolee, mutta poika vaatii lakiosansa 50% moittimalla testamenttia ja saa sen. Hän käyttää rahat huumeisiin, uhkapeliin, viinaan ja maksulliseen seksiin, ostaa ehkä jopa askin tupakkaa. Onko tämä oikein, että miljonääri-isä ei saa päättää rahojensa käytöstä vaan omaisuus on pakkosiirrettävissä kuoleman jälkeen toiselle ihmiselle? Tässä skenaariossa syöpätutkimukselta jäi muutama miljoona käyttämättä ja poika joi itsensä hengiltä. Skenaario saattaa sinällään olla harvinaista laatua, mutta sisältää kysymyksen siitä, että jos ihminen ei omalla työllään ole millään tavalla osallistunut tämän omaisuuden hankkimiseen, niin miksi hänelle kuuluisi siitä osa. Vai onko ihmisen kuolemassa vapautunut omaisuus niin kosmisella tasolla korvamerkittyä, ettei asiaa voi edes kyseenalaistaa? Vaikka itseäni suhteellisen kapitalistisikana pidänkin, niin tässä asiassa on kuitenkin varallisuudensiirrosta ihmiselle, jolla ei ole välttämättä ollut osaa eikä arpaa sen varallisuuden luonnissa eikä mielestäni silloin oikeuskaan siihen varallisuuteen ole mitenkään automaattinen. Mitään yksiselitteistä vastausta minulla ei kuitenkaan siihen ole, miten tuo varallisuus sitten tulisi oikeudenmukaisesti jakaa samalla välttäen ne ongelmat, joita sinä ja SIC- otitte esiin. Itse pitäisin reiluna sitä, että jokainen voisi omalla työllään pyrkiä rikastumaan ilman, että verottaja repii joka taalasta leijonanosan itselleen, mutta kuolemassa pitäisi olla jokin fiksumpi mekanismi pääoman uudelleenallokointiin kuin omaisuuden luovuttaminen lähimmälle sukulaiselle. Mikä se sellainen mekanismi sitten olisi onkin sitten monimutkaisempi juttu. Mutta ehkä tämä tosiaan on vain sitä lyhytnäköistä, paskaa ja tyhmää puhetta :)
 
Tiivistän nyt sinun ja SIC-'n viestit tähän yhteen täystyrmäyksen antavaan kommenttiin. Pahalta kyllä tuntuu, kun ajatukseni yhdistetään valtionvaaraministeri Jutta Urpilaiseen :)
...

No kai sillä Jutalla jotain fiksujakin ajatuksia on :D

Kyllä minunkin mielestä olisi vähintäänkin vahingoniloista että huithapeli huumepoika ei saisi yhtään mitään mutta normaalimmissa tapauksissa perintövero (16% jos perintö on yli 200 000 eur) on jo ihan kohtuullinen korvaus valtiolle. Jos ajatellaan että perintö olisi miljoonan, tuo prosenttiosuus tuo jo 160 000 eur verot rintaperilliselle. Ihan kohtuullinen vero. Kun pitää nyt ottaa huomioon että harvoin se perintö on mitään rahaa josta sitten vain tuo perintö maksellaan pois. Se voi olla vaikkapa viidennessä polvessa oleva maatila pääkaupunki seudun lähellä. Sellainen tosin maksaa jo varmaan enemmän kuin miljoonan. Onhan se hieno periä mutta saattaa hieman aiheuttaa murhetta jos tuo "ikuisesti" suvussa ollut rakennus pitää myydä pois jotta voit kuitata parin sadan tonnin verot valtiolle. Tokihan myynnin jälkeen jää sitten rahaa millä mällätä mutta eihän se raha aina ole sentään kaikki, kai.

Yrityksen arvo on vielä ongelmallisempi. Laskennallinen arvo voi olla kohtuullisen korkeakin mutta realisointi hankalaa.

Toki molemmissa tilanteissa perillisten tilanne on perinnön jälkeen parempi kuin sellaisten joita ei tällaiset perinnöt odota. Mutta jos perintöä ei voisi siirtää eteenpäin niin eiköhän se raha sitten laitettaisi haisemaan eliniän aikana. Mitäpä sitä valtiolle rakentamaan maatilaa tai yritystä :)
 
Leikkimielisesti asiaa sivuten: Pitäisiköhän tehdä Goldman Sachsille ehdotus, että kehitellään uusi johdannainen, jonka avulla voitaisiin Uuno Turhapuron tapaan myydä perintö etukäteen. Tehokkaasti toimivilla markkinoilla tuskin on ongelmia hinnoitella tuollaista sopivaan markkinahintaan, mikäli saataisiin tietoa vanhempien nykyisen omaisuuden arvosta sekä keskimääräisistä tuloista ja menoista sekä muista perijöistä. Koska lapsi saa aina automaattisesti perinnön olettaen, että perittävää on ja lapsi itse säilyy hengissä, niin sijoittajan riski olisi loppujenlopuksi aika sama kuin osakeoptioissa. Periaatteessahan perintö ei ole kummempi kuin muutkaan tulevaisuuteen liittyvät rahavirrat, joihin liittyy tietynlaista epävarmuutta. Riski varmaan asettuisi kohtalaisen korkealle, mutta jos oletetaan, että Curling-sukupolvi saa keskimäärin perintöä 350 000e lärviä kohti 20 vuoden päästä ja markkinat vaatisivat vuosituottoa 20%, niin yksinkertaisesti diskonttaamalla perinnön voisi myydä option muodossa tänään reilulla 9000 eurolla. Mitäköhän mahtaisivat 60-vuotisjuhlia valmistelevat äiti ja isi tykätä, kun löytäisivät Helsingin Pörssistä perintönsä jo hyvissä ajoin eteenpäin kaupattuna :)
 
hajatelmia:

Mä olen jo pitkän aikaan miettinyt downshiftaamista, jos mulle jostain ylimääräistä annetaan niin yritän muuttaa kaiken aina omaksi vapaa-ajaksi. En oikein keksi mitään syytä haalia ja tankata rahaa kun vähemmälläkin pärjään ja saan tehdä niitä juttuja mitä haluan. Esimerkkinä soitin tuossa jokunen viikko sitten firmani toimitusjohtajalle ja sanoin, että voisin tehdä vaan puolta päivää (2vkoa/2vko). Ei minua ihan oikeasti kiinnosta tehdä töitä yhtään sen enempää mitä on tarvis. No joo, ei onnistunut edellinen homma. Seuraavaksi sanoin, että työmäärät on liian isot, minä en jaksa tai ole kiinnostunut raatamaan, joten annoin vaihtoehdot. Työsuhteen purkaminen tai sitten töiden uudelleenjärjestely. Päästiin kompromissiin (mihin en kyllä erityisen tyytyväinen ole, koska teen edelleen samaa paskaa työtä 8h/d). Ikävä kyllä.

Tosi moni koulutettu ja hyvin toimeentuleva ajattelee, että kuka hullu sitä tienaisi "vähemmän". Nämä ovat yleensä tyytyväisiä tapauksia, siis niitä jotka pitävät työstään ja kokevat sen tyydyttäväksi. Työ ei ole liian kaukana vapaa-ajasta. Mutta minä sanon, että meitä on aika paljon, jotka ei ole tyytyväisiä työhönsä ja kaikki mahdollinen vapaa-aika on sitä haviteltavaa, ei raha. En minä tänne ole valtiota varten syntynyt tekemään töitä. Elän omaa elämää, käyn töissä ja yritän haalia kaiken sen vapaa-ajan mitä vaan ikinä onnistun saamaan eli mihin minulla on varaa ja yritän tehdä niitä juttuja jotka kiinnostava minua.


Perinnöstä olen kyllä samaa mieltä Ominouksen kanssa. En oikein tiedä miksi toisten keräämät rahat pitäisi laittaa eteenpäin seuraavalle sukupolvelle? Itse olen koittanut isovanhemmille ja vanhemmille sanoa, että nyt kannattaisi polttaa sitä rahaa, kun mukaan ei voi ottaa. En minä niitä vähiä rahoja kaipaa. Toki tuossa on omat ongelmat, kuten jo mainittua. Meilläkin on sukumökki hienolla paikalla ja olen siellä lapsuuteni viettänyt. Olisi karmaisevaa, jos tuo minulta vietäisiin pois tai laitettaisiin joku järjettömän kokoinen lunastuslappu päälle mihin minulla ei ole varaa.

PS. en ole esmerkiksi ikinä ottanut kesälomarahoja mistään vaan aina vaihtanut ne vapaaseen, mikäli se vaan ikinä on ollut millään tavalla mahdollista. Vaikka olen joskus pitänyt työstäni, niin ikinä se ei vedä vertoja vapaan kanssa.
 
Leikkimielisesti asiaa sivuten: Pitäisiköhän tehdä Goldman Sachsille ehdotus, että kehitellään uusi johdannainen, jonka avulla voitaisiin Uuno Turhapuron tapaan myydä perintö etukäteen.

Muuten hyvä, mut ne rahat jotka tienaisit tolla idealla ei mahtuis sun pankkitilille ;)
 
hajatelmia:

Mä olen jo pitkän aikaan miettinyt downshiftaamista...

Hienointahan tuossa downsiftaamisessa on että suomalainen progressiivinen verotus tukee sitä todella hyvin. Itse kun työnantajan puolelta näitä juttuja monesti katselen niin ihmetyttää miksei porukka enemmänkin ole valmis tuohon. Karkealla kaavalla voisi sanoa että jos työajan puolittaa niin nettotulot tippuvat vain maksimissaan neljänneksen. Mikäli sovitaan kylkeen jonkinlainen lomautusjärjestelmä saattaa nettotulojen tippuminen olla vain 10%.

Todella harva työntekijä tuohon vain on valmis huonompinakaan aikoina. Joko sitten tulot on niin tiukassa tai ehkä pelko perseessä että tuollaisella downsiftaamisella on sitten ensimmäisten potkittavien listalla mikäli joskus irtisanomisia tulee.
 
Tiivistän nyt sinun ja SIC-'n viestit tähän yhteen täystyrmäyksen antavaan kommenttiin. Pahalta kyllä tuntuu, kun ajatukseni yhdistetään valtionvaaraministeri Jutta Urpilaiseen :)

Pyrin tuomaan kyllä viesteissäni esiin, ettei tämä asia ole mitenkään yksinkertainen tai asiaan olisi vain yksi oikea suunta, joka olisi perintö pois. En halua nähdä tätä niin mustavalkoisena. Lähtökohtaisesti perintöön liittyy kuitenkin kaksi mielestäni isoa ongelmaa, jotka ovat: a) Onko oikein jakaa omaisuus genetiikkaan perustuen, ja b) Saavutetaanko näin toimimalla taloudellisesti paras lopputulos? Minun mielestäni nämä ovat kysymyksiä, joihin voidaan esittää muitakin vastauksia kuin "höhhöhhöö, tyhmää". Hyviä esimerkkejä olivat mielestäni noilla areenan videoilla esiintyneet ihmiset. Yksi oli vesivärimaalaukseen hurahtanut entinen tilintarkastaja, joka asuu töölössä suhteellisen tyylikkäässä kämpässä ilmaiseksi ja toinen oli kahden tohtorin ituhippilapsi. Molemmille tulee todennäköisesti messevät perinnöt eikä heidän tarvitse tehdä eläissään töitä sen takia, mikäli eivät halua. Väärin? Ei välttämättä. Yhteiskunnan kannalta hyvä lopputulos? Ei välttämättä.

Toitte molemmat erittäin hyviä pointteja perinnön puolesta, jonka takia alunperin sanoinkin, ettei asia ole yksinkertainen. Tiettyä omaisuutta halutaan säilyttää suvussa ja perheyrityksiä halutaan jatkaa. Usein omaisuuden haltijat haluavatkin, että näin tehdään ja periaatteessa tätä tahtoa tulee kyllä kunnioittaa. Kuitenkin monet raharikkaat kuten esimerkiksi Bill Gates ja Warren Buffett eivät halua jättää lapsilleen miljardiomaisuutta. Buffett on esimerkiksi usein sanonut, että "...wealthy parents should leave their children with enough money to do anything they want but not so much that they are doomed to do nothing at all." Kyllä minusta tuohon sisältyy tietynlaista viisautta.

Minusta nuo isot ongelmasi eivät ole yhteiskunnan päätettäviä asioita. Ihmisillä on oikeus päättää miten oma omaisuus käytetään. Jos joku on tehnyt kovasti töitä ja haluaa, että jälkikasvu voi perintörahoilla vain harrastaa vesivärimaalausta tai ituhippeillä, niin heillä on siihen täysi oikeus. Jos taas joku haluaa, että hänen lapset luo oman omaisuutensa, niin siihenkin pitää olla mahdollisuus. Yhteiskunnan ei pidä sotkeutua tähän asiaan.

Toisaalta on hyvä muistaa, että on kaksi aivan eri asiaa pakkomyydä perheyritys tai suvussa periytyvä talo kuin ansaitsemattoman rahan jakaminen. Kuvitellaan hypoteettinen tilanne, että suomalaisella miljonääri-isällä on yksi lapsi, jonka kanssa hän on riitaantunut ja jonka hän tietää muutenkin olevan huithapeli. Hän ei halua jättää pojalleen perintöä ja testamenttaa omaisuutensa syöpätutkimusta rahoittavalle säätiölle. Miljonääri-isä kuolee, mutta poika vaatii lakiosansa 50% moittimalla testamenttia ja saa sen. Hän käyttää rahat huumeisiin, uhkapeliin, viinaan ja maksulliseen seksiin, ostaa ehkä jopa askin tupakkaa. Onko tämä oikein, että miljonääri-isä ei saa päättää rahojensa käytöstä vaan omaisuus on pakkosiirrettävissä kuoleman jälkeen toiselle ihmiselle? Tässä skenaariossa syöpätutkimukselta jäi muutama miljoona käyttämättä ja poika joi itsensä hengiltä. Skenaario saattaa sinällään olla harvinaista laatua, mutta sisältää kysymyksen siitä, että jos ihminen ei omalla työllään ole millään tavalla osallistunut tämän omaisuuden hankkimiseen, niin miksi hänelle kuuluisi siitä osa. Vai onko ihmisen kuolemassa vapautunut omaisuus niin kosmisella tasolla korvamerkittyä, ettei asiaa voi edes kyseenalaistaa? Vaikka itseäni suhteellisen kapitalistisikana pidänkin, niin tässä asiassa on kuitenkin varallisuudensiirrosta ihmiselle, jolla ei ole välttämättä ollut osaa eikä arpaa sen varallisuuden luonnissa eikä mielestäni silloin oikeuskaan siihen varallisuuteen ole mitenkään automaattinen. Mitään yksiselitteistä vastausta minulla ei kuitenkaan siihen ole, miten tuo varallisuus sitten tulisi oikeudenmukaisesti jakaa samalla välttäen ne ongelmat, joita sinä ja SIC- otitte esiin. Itse pitäisin reiluna sitä, että jokainen voisi omalla työllään pyrkiä rikastumaan ilman, että verottaja repii joka taalasta leijonanosan itselleen, mutta kuolemassa pitäisi olla jokin fiksumpi mekanismi pääoman uudelleenallokointiin kuin omaisuuden luovuttaminen lähimmälle sukulaiselle. Mikä se sellainen mekanismi sitten olisi onkin sitten monimutkaisempi juttu. Mutta ehkä tämä tosiaan on vain sitä lyhytnäköistä, paskaa ja tyhmää puhetta :)

Tuo on aika harvinainen tilanne. Oletuksena vanhemmat kuitenkin rakastavat lapsiaan ja minusta olisi väärin sosialisoida perintöjä poikkeustapausten takia. Miljonääri-isä voisi jakaa omaisuuttaan jo elinaikanaan syöpätutkimukselle ja eikös Bill Gates ja muut superrikkaat jotka ovat puhuneet halustaan olla jättämättä miljardiomaisuutta lapsilleen näin jo tee. Minusta oikeudenmukaisuudella ei voi perustella omaisuuden sosialisointia vaan se on sitä vasemmistolaista retoriikkaa.
 
Minusta nuo isot ongelmasi eivät ole yhteiskunnan päätettäviä asioita. Ihmisillä on oikeus päättää miten oma omaisuus käytetään. Jos joku on tehnyt kovasti töitä ja haluaa, että jälkikasvu voi perintörahoilla vain harrastaa vesivärimaalausta tai ituhippeillä, niin heillä on siihen täysi oikeus. Jos taas joku haluaa, että hänen lapset luo oman omaisuutensa, niin siihenkin pitää olla mahdollisuus. Yhteiskunnan ei pidä sotkeutua tähän asiaan.
Haluaa asiat ajatella miten tahansa, niin yhteiskunta joutuu kuitenkin lainsäädännöllä tekemään jonkinlaisen kannanoton. Rivien välistä on kuitenkin luettavissa, ettet sinäkään kannata täysin nykyjärjestelmää. Rintaperillisen oikeus lakiosaan pitää tällä hetkellä huolen siitä, että perintöä on suhteellisen hankalaa siirtää lasten ulottumattomiin, vaikka näin haluaisi tehdä. Olisiko sinusta sitten parempi järjestelmä, että jenkkityylisesti noudatettaisiin sanatarkasti testamenttia? Entä miten toimittaisiin siinä tapauksessa, mikäli testamenttia ei ole? Menisikö varallisuus tällöin yhteiskunnalle vai tuleeko sen lähtökohtaisesti olla korvamerkitty lähisukulaiselle?

Itse otin ketjun alussa esille erään oikeudenmukaisuusperiaatteen, joka on mielestäni hyvä nyrkkisääntö: "Jos ei mitään tee, niin ei myöskään mitään saa". Perintö on huomattavasti monimutkaisempi asia suvun mökkeineen ja perheyrityksineen sukupolvensiirroksineen, mutta tietystä näkökulmasta perintö ei ole merkittävästi työttömyyskorvausta merkittävämpi asia. Molemmissa siirretään henkilölle rahaa, jota hän ei ole ansainnut omalla työllään ja pahimmillaan tällä on työntekoon negatiivisesti kannustava vaikutus. Isot perinnöt ovat olleet kautta historian suhteellisen harvinaisia, mutta nyt ollaan siitä mielenkiintoisessa taitekohdassa, että nykyiset sukupolvet tulevat lähes säännöstään saamaan mittavan perinnön. On mielenkiintoista nähdä minkälaisia yhteiskunnallisia seurauksia sillä on. Pääomien kasautuminen on yksi mahdollinen skenaario, mikäli perinnön saajat onnistuvat kerryttämään omaisuutta korkoa korolle - periaatetta hyödyntäen. Toisaalta voi olla, ettei tuosta Curling-sukupolvesta siihen ole ja perinnöt yksinkertaisesti kulutetaan downshiftaamalla ja pääomat valutetaan ulkomaille sekä samalla yhtälöllä romautetaan ainakin väliaikaisesti mahdollisuudet ylläpitää hyvinvointiyhteiskuntaa. Vaikea sanoa miten käy vai käykö mitään. Väittäisin kuitenkin, että oli lopputulos mikä tahansa, niin ennemmin tai myöhemmin yhteiskunta joutuu asiaa mutustelemaan ja tekemään jonkinlaisen ratkaisun.

Tuo on aika harvinainen tilanne. Oletuksena vanhemmat kuitenkin rakastavat lapsiaan ja minusta olisi väärin sosialisoida perintöjä poikkeustapausten takia. Miljonääri-isä voisi jakaa omaisuuttaan jo elinaikanaan syöpätutkimukselle ja eikös Bill Gates ja muut superrikkaat jotka ovat puhuneet halustaan olla jättämättä miljardiomaisuutta lapsilleen näin jo tee. Minusta oikeudenmukaisuudella ei voi perustella omaisuuden sosialisointia vaan se on sitä vasemmistolaista retoriikkaa.
Onko joku väittänyt, etteivät vanhemmat rakastaisi lapsiaan? Eivätköhän esimerkiksi Buffett ja Gates juurikin tuon rakkauden takia halua olla jättämättä lapsilleen miljardiomaisuutta. En nyt kuitenkaan ymmärrä, miksi jankutat edelleen tuosta sosialisoinnista. En mielestäni ole missään vaiheessa ehdottanut, että valtio ottaisi yritykset haltuunsa tai rupeaisi vuokraamaan suvuilta riistettyjä kesämökkejä tai mitään vastaavaa. Kyllä pääoma edelleen tulisi pitää yksityisessä omistuksessa, mutta kyse on vain siitä, kenelle omistusoikeus siirtyy ihmisen kuoleman jälkeen ja millä ehdoilla.

Ja jos vasemmistolaisesta oikeudenmukaisuudesta puhutaan, niin mielestäni esimerkiksi Urpolaisten ja kumppaneiden rakkaus progressiivista verotusta kohtaan on täysin vastenmielistä. Vaikka he hokevat kuinka oikeudenmukaiseksi sitä, että enemmän työtä tekevien tai tuottavampien ihmisten pitäisi sen lisäksi, että he maksavat joka tapauksessa absoluuttisesti enemmän veroja, niin maksaa vielä suhteellisesti enemmän veroja, niin en itse näe tässä mitään oikeudenmukaisuutta. Minusta olisi oikeudenmukaisempaa, että ihmisellä olisi eläissään oikeus omalla työllään tehtyyn varallisuuteen ilman, että valtio vetää kiihtyvällä tahdilla välistä jokaisesta lisää tuotetusta eurosta. Toisaalta on tärkeää pitää huolta myös hyvinvointiyhteiskunnasta, joka ainakin omasta mielestäni on suhteellisen kiva keksintö. Se mikä sitten progressiossa menetettäisiin, niin olisi mahdollisuus saada takaisin ihmisen kuolemassa. Tällöin saatu varallisuus sataisi vesiputouksen tapaan tasaisesti kaikkialle yhteiskuntaan. Ainoa joka "kärsisi" olisi ihminen, jolla ei ole osaa eikä arpaa ollut tuon varallisuuden luonnissa eli perillinen. Työtä tekevät hyötyisivät siinä, että jos perinnöistä vapautuva varallisuus verotettaisiin lähes täysin, niin lonkalta arvioiden tuloverotusta voitaisiin tiputtaa jopa kolmanneksen. Yhteiskunta todennäköisesti myös hyötyisi, koska ihmiset jotka pystyvät kerryttämään varallisuutta perittäväksi ovat todennäköisesti myös hyviä varojen allokoinnissa ja pienemmällä tuloverotuksella he voisivat sijoittaa esimerkiksi ulkomaisiin osakkeisiin ja näin kerryttää Suomeen entistä enemmän pääomaa.

Tämä on tietynlaista ajatusleikkiä, mutta pointtina vaan, että voimme katsoa maailmaa edelleen oikeistolaisten lasienkin lävitse ja kyseenalaistaa nykyisen perinnönjakomallin mielekkyyden. Ajatusleikkiä se on ehkä siksi, koska perintövero on, kuten sanottua, kohtalaisen helposti kierrettävissä, koska vanhemmat voivat järjestellä omaisuuden lapsilleen elinaikanaan, mikäli he näin haluavat tehdä. Käytännön toteutus olisi tällaiselle esittämälleni mallille pirullisen hankala, ehkä jopa mahdoton tehtävä. Itse kuitenkin näen, että yhteiskunnan tulisi rakentaa niin tukijärjestelmät, verojärjestelmät ja jopa perintöjärjestelmät niin, että se kannustaisi ihmisiä mahdollisimman paljon työntekoon. Ja kun itse mietin kokonaisuutta, niin minusta pienin paha ja oikeudenmukaisin lopputulos saavutettaisiin kohdistamalla verottajan hampaat perintöön.
 
Ajatusleikkiä se on ehkä siksi, koska perintövero on, kuten sanottua, kohtalaisen helposti kierrettävissä, koska vanhemmat voivat järjestellä omaisuuden lapsilleen elinaikanaan, mikäli he näin haluavat tehdä.

Kuinkas se onnistuu?
Eikö lahjavero tule kuitenkin aika nopeasti vastaan, kun verovapaan lahjan raja on lapselleenkin vain reilu tuhat euroa vuodessa.
 
Kuinkas se onnistuu?
Eikö lahjavero tule kuitenkin aika nopeasti vastaan, kun verovapaan lahjan raja on lapselleenkin vain reilu tuhat euroa vuodessa.
Verovapaan lahjan raha on 4000 euroa kolmen vuoden tarkastelujaksolla. Jos oletetaan, että vanhemmat saavat lapsen 20-vuotiaina ja siirtävät tälle kuolemaansa saakka 4000e tilille joka kolmas vuosi, ja kuolevat 80 vuotiaina, niin verovapaasti olisi siirretty varallisuutta jo 80 000e. Veroasteikko on myös progressiivinen kuten perintöverotuskin eli lahja- ja perintöveroilla kikkailemalla ennen kuolemaa saadaan pienennettyä maksettavan veron määrää merkittävästi. Tietääkseni on myös mahdollista tehdä muita järjestelyjä, mutta en näitä oikeastaan juurikaan tunne, mutta on lakimiehiä, jotka tienaavat itselleen leivän pöytään tekemällä pääsääntöisesti työtä juuri tämän asian parissa... nyt meneillään olevassa keskustelussa oli kuitenkin kyse siitä, että pidän eräänlaisena ideaaliajatuksena, että perinnöllä olisi katto ja tämän jälkeen verottajan osuus olisi käytännössä 100% jäljellejäävästä osuudesta (miinus poikkeusjärjestelyt kuten esimerkiksi sukupolvenvaihdokset). Reaalimaailmassa se kuitenkin johtaisi totaalisen mielikuvitukselliseen verokikkailuihin ja varallisuuden siirtoa sukupolvelta toiselle olisi todella vaikea estää, mikäli vanhemmat tämän haluaisivat tehdä ja tämän estämiseen vaadittaisiin mielettömän laajoja verolainsäädännöllisiä uudistuksia, joiden laatimiseen eivät omat kykyni ja rahkeeni riitä. Halusin vain ottaa tuon kiertämismahdollisuuden puheeksi, koska vastapuoli olisi siihen joka tapauksessa muuten tarttunut.
 
Kuinkas se onnistuu?
Eikö lahjavero tule kuitenkin aika nopeasti vastaan, kun verovapaan lahjan raja on lapselleenkin vain reilu tuhat euroa vuodessa.

No tämä nyt ei sitten ole neuvo, koska tämä sisältää myös laitonta toimintaa...

Eli joo, et voi käteistä rahaa antaa enempää kuin 3999 euroa per kolme vuotta. Mutta tähän mennessä kaiketi jokainen saa pankkiautomaatista nostaa rahojaan miten haluaa. Niitä voi antaa miten haluaa ilman että kukaan tietää mitään. Joo, tämä ei ole hyvä idea jos jaettavaa on miljoonia, mutta sitä varten on verojuristit.

Ja ihan laillisesti saat maksaa lapsesi elämisen käytännössä täsin. Voit hankkia huonekalut, lapsesi voi ajaa sun omistamalla autolla. Voit maksaa lapsesi ruokalaskut antamalla sille vaikka luottokorttisi rinnakkaiskortin. Mikään näistä ei ole lahjaveron piirissä, kunhan et anna omaisuutta mikä on helppo muuttaa rahaksi. Uusi sohva ei ole sellainen esimerkiksi, mutta joku arvokas taulu on.

Tän lisäksi sitten tottakai lasten asuntolainat nollakorolla. Niitä toki pitää lyhentää todistetusti, eli esim. suoraveloituksella. Mutta mikään ei taaskaan estä nostamasta rahaa seinästä ja antamassa lapselle kouraan.

Sitten on vieä erilaiset sijoitusvakuutukset yms. tavata jakaa omaisuutta ilman veroja ja rehellisesti.

ihan oikeasti, jos ei äkkikuolemaa tai vastaavaa katastrofia tule, niin lahjaveroja ei oikeasti kovin pajon ole pakko maksaa. Asunnonkin voi myydä ja jäädä siihen vuokralle ja jakaa rahat.
 
No tämä nyt ei sitten ole neuvo, koska tämä sisältää myös laitonta toimintaa...

Eli joo, et voi käteistä rahaa antaa enempää kuin 3999 euroa per kolme vuotta. Mutta tähän mennessä kaiketi jokainen saa pankkiautomaatista nostaa rahojaan miten haluaa. Niitä voi antaa miten haluaa ilman että kukaan tietää mitään. Joo, tämä ei ole hyvä idea jos jaettavaa on miljoonia, mutta sitä varten on verojuristit.

Ja ihan laillisesti saat maksaa lapsesi elämisen käytännössä täsin. Voit hankkia huonekalut, lapsesi voi ajaa sun omistamalla autolla. Voit maksaa lapsesi ruokalaskut antamalla sille vaikka luottokorttisi rinnakkaiskortin. Mikään näistä ei ole lahjaveron piirissä, kunhan et anna omaisuutta mikä on helppo muuttaa rahaksi. Uusi sohva ei ole sellainen esimerkiksi, mutta joku arvokas taulu on.

Tän lisäksi sitten tottakai lasten asuntolainat nollakorolla. Niitä toki pitää lyhentää todistetusti, eli esim. suoraveloituksella. Mutta mikään ei taaskaan estä nostamasta rahaa seinästä ja antamassa lapselle kouraan.

Sitten on vieä erilaiset sijoitusvakuutukset yms. tavata jakaa omaisuutta ilman veroja ja rehellisesti.

ihan oikeasti, jos ei äkkikuolemaa tai vastaavaa katastrofia tule, niin lahjaveroja ei oikeasti kovin pajon ole pakko maksaa. Asunnonkin voi myydä ja jäädä siihen vuokralle ja jakaa rahat.
Jep+oikeat raharikkaat voisivat muuttaa nollaperintöveron maahan. ALV:n, energian, matkustelun yms. kulutusverojen nosto toisi perintöjen tuottoa paremmin. PErinnöstä maksettaisiin veroa kulutusverojen muodossa, kun sitä käytettäisiin.
 
Haluaa asiat ajatella miten tahansa, niin yhteiskunta joutuu kuitenkin lainsäädännöllä tekemään jonkinlaisen kannanoton. Rivien välistä on kuitenkin luettavissa, ettet sinäkään kannata täysin nykyjärjestelmää. Rintaperillisen oikeus lakiosaan pitää tällä hetkellä huolen siitä, että perintöä on suhteellisen hankalaa siirtää lasten ulottumattomiin, vaikka näin haluaisi tehdä. Olisiko sinusta sitten parempi järjestelmä, että jenkkityylisesti noudatettaisiin sanatarkasti testamenttia? Entä miten toimittaisiin siinä tapauksessa, mikäli testamenttia ei ole? Menisikö varallisuus tällöin yhteiskunnalle vai tuleeko sen lähtökohtaisesti olla korvamerkitty lähisukulaiselle?

Paras olisi minusta jenkkityylinen testamentti ja muuten omaisuus menisi lähisukulaisille.

Itse otin ketjun alussa esille erään oikeudenmukaisuusperiaatteen, joka on mielestäni hyvä nyrkkisääntö: "Jos ei mitään tee, niin ei myöskään mitään saa". Perintö on huomattavasti monimutkaisempi asia suvun mökkeineen ja perheyrityksineen sukupolvensiirroksineen, mutta tietystä näkökulmasta perintö ei ole merkittävästi työttömyyskorvausta merkittävämpi asia. Molemmissa siirretään henkilölle rahaa, jota hän ei ole ansainnut omalla työllään ja pahimmillaan tällä on työntekoon negatiivisesti kannustava vaikutus. Isot perinnöt ovat olleet kautta historian suhteellisen harvinaisia, mutta nyt ollaan siitä mielenkiintoisessa taitekohdassa, että nykyiset sukupolvet tulevat lähes säännöstään saamaan mittavan perinnön. On mielenkiintoista nähdä minkälaisia yhteiskunnallisia seurauksia sillä on. Pääomien kasautuminen on yksi mahdollinen skenaario, mikäli perinnön saajat onnistuvat kerryttämään omaisuutta korkoa korolle - periaatetta hyödyntäen. Toisaalta voi olla, ettei tuosta Curling-sukupolvesta siihen ole ja perinnöt yksinkertaisesti kulutetaan downshiftaamalla ja pääomat valutetaan ulkomaille sekä samalla yhtälöllä romautetaan ainakin väliaikaisesti mahdollisuudet ylläpitää hyvinvointiyhteiskuntaa. Vaikea sanoa miten käy vai käykö mitään. Väittäisin kuitenkin, että oli lopputulos mikä tahansa, niin ennemmin tai myöhemmin yhteiskunta joutuu asiaa mutustelemaan ja tekemään jonkinlaisen ratkaisun.

Ajattele asiaa nyt siltä kannalta, että se perintö on jo kerran työllä hankittu ja siitä on jo verot maksettu ja täten ihmisellä pitäisi olla vapaus valita itse miten häneltä jäävä perintö jaetaan. Eikös perintöjä ole ollut aina? Maatilat on siirtyneet isältä pojalle jne.

Minusta pääomien kerääntyminen perintöjen kautta ei ole iso ongelma. Jos joku saa perinnön, mutta ei ole kokenut/osaava sijoittaja, niin hän luultavasti tekee huonoja sijoituksia ja sitä kautta omaisuutta siirtyy markkinoilla muille. Minä en ymmärrä miksi sinä haluaisit pyrkiä poistamaan tuollaiset windfall voitot mitä perintö on.

Onko joku väittänyt, etteivät vanhemmat rakastaisi lapsiaan? Eivätköhän esimerkiksi Buffett ja Gates juurikin tuon rakkauden takia halua olla jättämättä lapsilleen miljardiomaisuutta. En nyt kuitenkaan ymmärrä, miksi jankutat edelleen tuosta sosialisoinnista. En mielestäni ole missään vaiheessa ehdottanut, että valtio ottaisi yritykset haltuunsa tai rupeaisi vuokraamaan suvuilta riistettyjä kesämökkejä tai mitään vastaavaa. Kyllä pääoma edelleen tulisi pitää yksityisessä omistuksessa, mutta kyse on vain siitä, kenelle omistusoikeus siirtyy ihmisen kuoleman jälkeen ja millä ehdoilla.

Tarkoitin sitä, että vanhemmat haluavat varmasti omaisuutensa siirtyvän lapsilleen ja jokin poikkeustapaus kuin sinun hulivelilapsi ja miljardööri-isä on poikkeus jonka takia ei kannata muuttaa järjestelmää. Tuollainen järjestelmä jossa omaisuus siirtyisi kuoleman jälkeen valtiolle on sosialisointia. Mitä muita vaihtoehtoja muka on kuin lapset vs. valtio perinnön omistusoikeudessa?

Ja jos vasemmistolaisesta oikeudenmukaisuudesta puhutaan, niin mielestäni esimerkiksi Urpolaisten ja kumppaneiden rakkaus progressiivista verotusta kohtaan on täysin vastenmielistä. Vaikka he hokevat kuinka oikeudenmukaiseksi sitä, että enemmän työtä tekevien tai tuottavampien ihmisten pitäisi sen lisäksi, että he maksavat joka tapauksessa absoluuttisesti enemmän veroja, niin maksaa vielä suhteellisesti enemmän veroja, niin en itse näe tässä mitään oikeudenmukaisuutta. Minusta olisi oikeudenmukaisempaa, että ihmisellä olisi eläissään oikeus omalla työllään tehtyyn varallisuuteen ilman, että valtio vetää kiihtyvällä tahdilla välistä jokaisesta lisää tuotetusta eurosta. Toisaalta on tärkeää pitää huolta myös hyvinvointiyhteiskunnasta, joka ainakin omasta mielestäni on suhteellisen kiva keksintö. Se mikä sitten progressiossa menetettäisiin, niin olisi mahdollisuus saada takaisin ihmisen kuolemassa. Tällöin saatu varallisuus sataisi vesiputouksen tapaan tasaisesti kaikkialle yhteiskuntaan. Ainoa joka "kärsisi" olisi ihminen, jolla ei ole osaa eikä arpaa ollut tuon varallisuuden luonnissa eli perillinen. Työtä tekevät hyötyisivät siinä, että jos perinnöistä vapautuva varallisuus verotettaisiin lähes täysin, niin lonkalta arvioiden tuloverotusta voitaisiin tiputtaa jopa kolmanneksen. Yhteiskunta todennäköisesti myös hyötyisi, koska ihmiset jotka pystyvät kerryttämään varallisuutta perittäväksi ovat todennäköisesti myös hyviä varojen allokoinnissa ja pienemmällä tuloverotuksella he voisivat sijoittaa esimerkiksi ulkomaisiin osakkeisiin ja näin kerryttää Suomeen entistä enemmän pääomaa.

Tämä on tietynlaista ajatusleikkiä, mutta pointtina vaan, että voimme katsoa maailmaa edelleen oikeistolaisten lasienkin lävitse ja kyseenalaistaa nykyisen perinnönjakomallin mielekkyyden. Ajatusleikkiä se on ehkä siksi, koska perintövero on, kuten sanottua, kohtalaisen helposti kierrettävissä, koska vanhemmat voivat järjestellä omaisuuden lapsilleen elinaikanaan, mikäli he näin haluavat tehdä. Käytännön toteutus olisi tällaiselle esittämälleni mallille pirullisen hankala, ehkä jopa mahdoton tehtävä. Itse kuitenkin näen, että yhteiskunnan tulisi rakentaa niin tukijärjestelmät, verojärjestelmät ja jopa perintöjärjestelmät niin, että se kannustaisi ihmisiä mahdollisimman paljon työntekoon. Ja kun itse mietin kokonaisuutta, niin minusta pienin paha ja oikeudenmukaisin lopputulos saavutettaisiin kohdistamalla verottajan hampaat perintöön.

Minusta tuollainen järjestelmä jossa kuoleman jälkeen omaisuus "katoaa" on huono. Jokaisella on varmasti sellaisia ihmisiä elämässään joista välittää ja joille haluaisi jättää omaisuutta kuoleman jälkeen. Paremmat olot lapsille ja läheisille on sellainen asia joka motivoi ihmisiä tekemään enemmän töitä ja säästämään myös vanhempana. Jos tuollaisesta tehtäisiin verotuksen avulla epätoivottua, niin vanhemmat ihmiset alkaisivat downsiftaamaan ja eläköitymään nuorempina ihan vain sen takia, että saataisiin se omaisuus kulutettua itse yhteiskunnalle luovuttamisen sijasta. Myös kaikenlainen verotuskikkailu lisääntyisi.
 
Oikeasti merkittävän osan jakaminen perintönä ilman verotusta on about mahdotonta vaan verot on normi ihmisen maksettava. Koska valtaosittain se omaisuus ei ole käteistä jota vaan nostellaan seinästä ja annetaan lapsille. Se on kiinteistöjä, maata, kulkuneuvoja, yrityksiä jne joiden omistusoikeus ei mitenkään vaihdu valtion tietämättä.

Aika teoreettinen ajatus että vanhemmat muuttaisivat kaiken omaisuutensa rahaksi ja sitten muka tuhlaisivat sen mutta oikeasti antaisivatkin sen lapselleen. Ja mitä lapsi tollaisella rahalla voi tehdä, käydä korkeintaan ruokakaupassa. Meneppäs ostamaan auto tai asunto tuollaisella rahalla niin saat olla alta aika yksikön selvittämässä mistä raha on peräisin ;)

e: olettehan tietoisia että pankit luovuttavat tietoja merkittävästä rahaliikenteestä. Kuka on käteistä viennyt useampia tonneja pankkiin niin pääsee täyttämään lomakkeen missä rahojen alkuperä ilmoitetaan.
 
Oikeasti merkittävän osan jakaminen perintönä ilman verotusta on about mahdotonta vaan verot on normi ihmisen maksettava. Koska valtaosittain se omaisuus ei ole käteistä jota vaan nostellaan seinästä ja annetaan lapsille. Se on kiinteistöjä, maata, kulkuneuvoja, yrityksiä jne joiden omistusoikeus ei mitenkään vaihdu valtion tietämättä.

Aika teoreettinen ajatus että vanhemmat muuttaisivat kaiken omaisuutensa rahaksi ja sitten muka tuhlaisivat sen mutta oikeasti antaisivatkin sen lapselleen. Ja mitä lapsi tollaisella rahalla voi tehdä, käydä korkeintaan ruokakaupassa. Meneppäs ostamaan auto tai asunto tuollaisella rahalla niin saat olla alta aika yksikön selvittämässä mistä raha on peräisin ;)

e: olettehan tietoisia että pankit luovuttavat tietoja merkittävästä rahaliikenteestä. Kuka on käteistä viennyt useampia tonneja pankkiin niin pääsee täyttämään lomakkeen missä rahojen alkuperä ilmoitetaan.

Ihan off topicia, mutta olen aina miettinyt, että eikös nettipokeri olisikin aika ihanteellinen kanava rahanpesuun? Tokihan se firma vie siinä jokaisesta jaosta vähän päältä, mutta kaukana se on verottajasta tms. Ukki istuisi joka ilta pelaamassa vähän "heads-up"-peliä lapsien kanssa. Ja sitten vaan vetäisi muutaman satatonnia yhdellä jaolla pojalle. Poika sitten nostelisi rahoja pikkuhiljaa tililtä pois, niin että verottaja ei huomaisi mitään.. Varmaan huumekauppiaat siirtelevät rahoja tällä tavalla jatkuvasti.
 
Miten toimisi tämä:

- Vanhemmat antavat asuntonsa tutun kiinteistönvälittäjän arvioitavaksi, joka arvioi hinnan reilusti alakanttiin.
- Lapsi ostaa asunnon tähän alihintaan.
- Vanhemmat jäävät asuntoon vuokralle, joka on markkinahintaa korkeampi.
 
Back
Ylös Bottom