Miksi työttömyyskorvauksen pitää olla vastikkeeton?

Toi vaikea irtisanominen on täyttä paskapuhetta. Itse jouduin 2008 irtisanotuksi tuotannolisista syistä ja työt loppui käytännössä siihen paivään kun sain lapun kouraan.
Oliko firmassa alle 10, alle 20 vai yli 20 työntekijää? Tuotannollisista syistä on mahdollista tosiaan irtisanoa nopeahkosti varsinkin pienemmissä firmoissa, mutta lain koukerot tulevat vastaan jos nuo syyt olivatkin väliaikaisia ja pitäisi palkata ihimisiä pian lisää. Jos syyt jatkuvat, niin sitten on tietysti eri ongelmat kassan riittävyydestä rahoitustilanteeseen. Kyllä noissakin pitää irtisanomisajan palkka maksaa, mutta tietystin on aika turha pitää jengiä notkumassa nurkisssa ellei hommia kerran ole.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toi vaikea irtisanominen on täyttä paskapuhetta. Itse jouduin 2008 irtisanotuksi tuotannolisista syistä ja työt loppui käytännössä siihen paivään kun sain lapun kouraan.

Kovin suhteellista. Isommissa firmoissa suomessa on pakollinen 6vk yt-neuvottelukierros ja päälle kuukausien mittaiset ajat mille tarvii maksaa palkkaa(riippuen kauanko työntekijä on ollut talossa). Kaliforniassa on toinen ääripää missä voidaan sanoa, että huomenna ei tarvi tulla enää toimistolle ja mitään neuvotteluja tai irtisanomisen jälkeen jatkuvaa palkanmaksua ei ole. Hyvä systemi lienee jossain näiden kahden ääripään välillä.
 
Niin helppo ja helppo irtisanoa. Tai onhan se helppo mutta kun irtisanomis ajan palkat nousee äkkiä sivukuluineen kymmeniin tuhansiin euroihin per nassu niin ei se halpaa ole.

Muutenkin ihmettelen aina tuota irtisanomisien ymmärtämättömyyttä, ainakin pk firmoissa. Aivan kuin työntekijä määrä olisi joku tahdon asia. Jostain ne palkkarahat on revittävä ja työntekijä kulut on monessa firmassa suurin yksittäinen kuluerä. Olisiko sitten parempi että joka jannu pidetään duunissa kunnes kassa on tyhjä ja firma konkassa.
 
Tämähän ei taas tänne kuulu mutta täällä ollut paljon puhetta asiasta. Elikkä siis moni toteaa että paskasta työntekijästä on vaikea päästä eroon, mutta voisiko joku näin tietämättömälle konkreettisesti kertoa kuinka tai minkä takia se on niin vaikeaa?
Mikäli firman talous on kunnossa eikä työntekijä jää jostain selkeästä työsopimuksen rikkeestä kiinni (kuten esim. varastaminen), niin pitää henkilöstä päästä eroon työsuorituksen riittämättömyyden perusteella. Tässä tapauksessa asiaa voidaan joko ajaa yhteisymmärryksessä siten, että sovitaan, millä ehdoilla työntekijä irtisanoutuu. Vaikeamman kaavan kautta mennään, jos tämä ei sovi, sillä asian mennessä mahdollisesti oikeuteen pitää olla todistettavissa olevaa historiatietoa siitä, miten työntekijää on työpanoksesta huomautettu ja myöhemmin varoitettu. Joka kerralla on pitänyt kirjata selkeät tavoitteet seurantakaudelle ja noiden tavoitteiden saavuttamatta jäämisestä kuten myös seurannasta pitää olla myös todistusaineistona dokumentteja.

Oikein ovela työntekijä tietysti prosessin kuluessa masentuu ja alkaa hakea saikkua työterveyslääkäriltä, alkaa mahdollisesti ryypätä jolloin pitää ohjata hoitoon jne. Siis voihan sitä potkut antaa jos vain siltä tuntuu, mutta jos työntekijä vie asian tuomioistuimeen niin korvaukset tulevat perusteettomasta irtisanomisesta satavarmasti.

Tämä yksittäisen työntekjän irtisanomisen hankaluus ei ole mikään Suomi-spesifinen asia, vaan sama rumban kautta piti mennä niin jenkeissä kuin Intiassakin.
 
Muutenkin ihmettelen aina tuota irtisanomisien ymmärtämättömyyttä, ainakin pk firmoissa. Aivan kuin työntekijä määrä olisi joku tahdon asia. Jostain ne palkkarahat on revittävä ja työntekijä kulut on monessa firmassa suurin yksittäinen kuluerä. Olisiko sitten parempi että joka jannu pidetään duunissa kunnes kassa on tyhjä ja firma konkassa.
Komps. Yleensä aina kun tiimillä/yksiköllä/firmalla menee hyvin niin jengi napisee heti pomolle, että pitäisi palkata lisää jengiä. Jos on kerran, pari ollut luutimassa porukkaa ulos niin ei ihan ensi kevään merkeistä ole laittamassa rekrytoijia liikkeelle.
 
Mut jos tähän keskusteluun nyt jotain vielä heittäisi niin mua ärsyttää suomen systeemissä oleva passivoiva vaikutus. Samoin ärsyttää ihan hemmetisti se, että ratkaisuna aina ehdotetaan "otetaan 3ke tienaavalta" tms. veronkorotusmeininki. Jos progressiota kiristetään tarpeeksi niin ei kai tuollainen 3ke tienaava enää halua tehdä 3ke/kk rahaa, kun vähemmälläkin saa saman neton ja jää paremmin vapaa-aikaa. Vaikutus vain korostunee, jos liksa on 5ke/kk tms. jolloin todennäköisesit olet "aina töissä". Osa "isotuloisesta" porukasta downshiftaa ja loput vaihtaa maata.

Pikemminkin minun maalaisjärkeen kävisi paremmin systeemi missä pitäisi pyrkiä siihen, että pienestä pitäen jo tietää, että jos ei tee niin ei saa ja kannattaa pyristellä oman osaamisen puitteissa. Isosti tienaavien olisi toivottavaa kuluttaa rahaa ja siten luoda kysyntää. Kyllähän se ois eri hienoo, jos talot saataisiin rakennettua suomalaisella työvoimalla, eräoppaille riittäisi töitä ja kansa oppisi jopa syömään ravintoloissa jne jne.

Mutta ei, kateuskorttia pitää heittää ja kaikki kurjistaa saman sosialismin pauloihin. Tähän voisin vielä heittää, että huvittavaa kyllä suomessa mua pidettiin ääri kapitalistina ja arvoja kovina. Amerikassa mua on haukuttu useamman kerran sosialistiksi. Näin se näkyy olevan tuokin asia kovin perspektiivistä kiinni mihin sitä asettuu mittanauhalla.

Jos nyt keuhkoan vielä vähän niin minkä ikäisenä ihmisen sitten pitäisi ottaa vastuu itsestään, teoistaan ja tekemättömyyksistään 5v, 10v, 15v, ... 50v? Mun mielestä esim. suomen koulusysteemi on ajatuksena todella hieno(kaikille mahdollisuus), mutta toteutus on monelle passivoiva ja sieltä passiivista ei sitten koskaan tulla takaisin ja mietitä, että vika vois olla peilissä. Koulussa ei voida vaatia ja mennään hitaimman mukaan ettei vaan tulisi kenellekkään paha mieli.
 
Muutenkin ihmettelen aina tuota irtisanomisien ymmärtämättömyyttä, ainakin pk firmoissa. Aivan kuin työntekijä määrä olisi joku tahdon asia. Jostain ne palkkarahat on revittävä ja työntekijä kulut on monessa firmassa suurin yksittäinen kuluerä. Olisiko sitten parempi että joka jannu pidetään duunissa kunnes kassa on tyhjä ja firma konkassa.

Olisi parempi, sitten voisi pubissa porukalla naureskella että siitäs sai saatanan riistäjäkapitalistipaskakasa ansionsa mukaan. Toivoa vielä että muijakin lähti ja vei muksut mukanaan. Tälleen toimii Suomalainen luonne.
 
Nyt eksytään vähän aiheesta, mutta tämä kilpailukyky asia josta keskustellaan on hyvin yksinkertainen. Katsokaa paperiteollisuutta. http://www.hs.fi/talous/Stora+Enson...42+koneenhoitajaa/a1305556103358?ref=fb-share
Laskekaa koneenhoitajan palkka. Muistelkaa 2000-luvun puolivälin paperiteollisuuden työkiistaa. Työnantajapuoli tuomittiin täysin 7vk kestäneestä lakosta. 5vuotta myöhemmin, kun tiedetään enemmän ja voitaisiin oikeasti etsiä syylliset metsäteollisuuden tämän hetken kannattavuusongelmiin, kukaan ei puhu mitään. Varsinki Ahonen ja paperiliitto ovat varsin hiljaa. Puhutaan demokratiasta ja muutama kaveri vei työt kymmeniltä tuhansilta.
 
Ahonenhan sai käytännössä kenkää Paperiliitosta. Se kaveri joutaisi kyllä vastuuseen teoistaan. En mä usko että koneenhoitaja palkkojen leikkaaminen olisi paperiteollisuutta täällä pitänyt, mutta tuo ainainen uhoaminen koko maan pysäyttämisestä sitä teki varmasti enempi. Toinen vastaava sankari on tämä AKT:n Räty, eikös sekin ole syytettynä jostain työpaikkakiusaamisesta? Varsinaisia AY-sankareita, jännä että tässäkin asiassa muutamalla tapauksella on niin iso valta...

Itse siis olen vuosia kuulunut Paperiliittoon, mutta siihen jalostuspuoleen eli PPY:hyn. Viimeaikoina ollut sellasta pelleilyä liiton taholta erinäisissä asioissa, että luulenpa kuuluvani kohta Loimaan kassaan!
 
Oliko firmassa alle 10, alle 20 vai yli 20 työntekijää? Tuotannollisista syistä on mahdollista tosiaan irtisanoa nopeahkosti varsinkin pienemmissä firmoissa, mutta lain koukerot tulevat vastaan jos nuo syyt olivatkin väliaikaisia ja pitäisi palkata ihimisiä pian lisää. Jos syyt jatkuvat, niin sitten on tietysti eri ongelmat kassan riittävyydestä rahoitustilanteeseen. Kyllä noissakin pitää irtisanomisajan palkka maksaa, mutta tietystin on aika turha pitää jengiä notkumassa nurkisssa ellei hommia kerran ole.

Olihan siellä useampi kymmenen.
En tiedä menikö irtisanomiset lain mukaisesti, mutta kun en kuulunut liittoonkaan oli paha alkaa oikeuksista taisteleen ja uuden työnkin sain silloin aika pian.
Onkohan myöhäistä saada jotain korvauksia, jos valittaa vaikka työsuojeluun?
 
Työntekijälle tulee nyky tuki-järjestelmässä ja vero progressiossa halu downsiftata. Käyt jonkun koulutuksen saat sen muutamaman satasen palkan korotuksen, saat jonkun hikisen boonuksen, siihen vielä päälle ylityöt ja kakkostyö niin verottaja niin vie loputkin tuhkat pesästä. Ei oikein motivoi 60-70 tuntisiin työviikkoihin. Mielestäni pitäisi luoda tasavero, kaikille sama veroprosentti esim. 2x% riippumatta siitä kuinka monta työnantajaa tai kuinka paljon tulot. Kela-tukiin ja etuisuuksien osalta olisi tulorajat. Mitä enemmän tienaat sitä vahemmän olet oikeutettu saamaan etuuksia. Esim.jos vaikka tienaisit summan xxxx€ kuussa niin et saisi puoli-ilmaista kunnallista lääkäriä, ei lapsia puoli-ilmaiseksi päiväkodissa, et saisi mitään Kela-tukia, etc. Silloin korkea tuloiset saisivat enemmän vastinetta rahoilleen ja voisivat valita käyttämänsa palvelut itse yrityksiltä. Rahaa olisi enemmän kulutukseen ja sijoittamiseen, etc. Keskiluokkaisten elämä ei sinänsä muuttuisi mihinkään, kaikki samat etuudet ja mahdollisuudet kuin ennenkin, klo 8-16 töissä ja kaikilla on kivaa, jos näin haluaa. Tasa-vero motivoisi tekemään enemmän töita ja panostamaan työuraan. Olisi mahdollisuus tienata työnteolla, ylitöissä ja toisella työpaikassa olisi jotain järkeä. Silloin voisi valita, haluatko olla keskituloinen downsiftaaja vai hyvin toimeen tuleva sykkijä, jokaiselle jotakin. Jos verojärjestelmä muuttuisi korkeatuloistenkin palkat varmasti noususivat ja valtio saisi saman tulovero-osuuden kuin ennenkin, koska silloin tuloja ei tarvitisi kikkailla kaikenmaailman etuisuuksien, optioiden tai omistuksen kautta.

Mitä työttömiin tulee, työtön löytää varmasti jotain töitä/koulutusta löytää 1-3kk aikana, jos niitä vain haluaa. Kun ihminen jää työttömäksi työnhaku/koulutus prosessi pitäisi käynnistää välittömästi. Työvoimatoimistojen toimintaa pitäisi tehostaa tässä suhteessa, ettei ihmise jää vain lepäämään laakereilleen. Eri asia tietysti on jos on jollain tapaa työkyvytön, mutta sekin pitäisi työttömyyden alkaessa selvittää välittömästi. Työttömillä pitäisi olla joku vastine tukien saamiseksi. Silloin alkaisi kelpaamaan muutkin työt kun juuri ne unelmatyöpaikat. Esim. 6kk jälkeen kun olet työtön, joutuisi alkamaan tekemään jotain hanttihomma työttömyystuella. Esim. Nyt kun isot ikäluokat jäävät eläkkeelle niin työtä mikä ei vaadi mitään koulutusta on todella paljon tarjolla, esim. käydä kaupassa mummoille ja auttaa heitä joka päiväisissä askareissa 2-3 tuntia päivässä. Siinä olisi hyvää ja hyödyllistä homma työttömille. Työttömyystukia voitaisiin myös korottaa kun valtio saisi rahoilleen vastinetta.
 
Tuo jatkuva kateellisuus

Pakko heittää oma kommentti tähän keskusteluun...
Olen tehnyt töitä kesälomat yläasteelta asti ja opiskelujen ohessa kaikkia mahdollisia paskahommia kunnes pääsin oikeisiin töihin. Nyt kun tuntuisi että palkka on kohdallaan verottaja sivaltaa niin että tuntuu. Vaikka rahaa jää säästöön niin ihmetyttää pikkukuutiossa kun nuorempi kaveri asuu vuokralla omakotitalossa ja ei ole tehnyt päivääkään töitä kolmeen vuoteen! Myöskään perintöjä ja sijoituksia ei sillä tyypille ole. Nyt sitten tämä kaveri ja sen kaveripiiri mouhuaa naamakirjassa miten massit massoille ja rahat uusjakoon ja työttömiä kusetetaan suomessa ja orjuutetaan kun pitäis käydä "tempputyöllistettävänä". Minusta ainakin tuntuu että mun (tienaamista) rahoista on jo jaettu ihan hyvä osa.
Olenkin omalta osaltani päätänyt että joko downsiftaan rajusti tai sitten muutan ulkomaille! Toivottavasti jokin hakemuksista tärppää ennenkuin pitää alkaa opettelemaan uusi elämäntyyli ja hyödytän jossakin yhteyskuntaa jossa työntekeminen ei ole rangaistavaa.
Ja perspektiiviä valottaakseni voin sanoa että Suomessa olen oikeistolainen mutta USA:ssa olisin vasemmistolainen eli mielestäni kaikille pitää antaa samat mahdollisuudet. Heikompiosaisista täytyy pitää huolta mutta tapatyöttömän ei kuulu omistaa aina uusinta pleikkaria ja matkustaa kerran vuodessa ulkomaille saati asua paremmin kuin työssäkäyvä väestö!

todennäköisesti mulla ei kuitenkaan pää kestäisi ilman työntekemistä ja kohta vaikka tiputtelisin lunta katoilta tosin sillä palkalla joku muu saisi kerryttää veroja munkin edestä...

Ja tikkuukko siltä 3000 tienaavalta otetaan jo 100€ kuussa, itseasiassa paljon enemmän. Nyt siltä otettaisiin 100€ lisää. Ei varmaan pistäis ketään sillan alle mutta motivoisi jälleen kerran piirun verran vähemmän työntekoon suomessa. Sitten kun nillitetään niistä vaikeuksista, kyllä, ensimmäisellä opiskeluyrityskerralla sain puolitettua opintotukea ja kun kesätöistä saadut rahat loppuivat (velkaa ei uskaltanut ottaa kun oli intti edessä ja korot taivaissa) pakastevihannespussi oli kova sana. Menin myös fysiologian laitokselle kylmäkestokokeisiin kun päivän jääkaapissa palelusta tienasi jopa 150mk (vajaa 30€). Jossain vaiheessa oli pakko nostaa kädet pystyyn, lopettaa opiskelu ja mennä töihin sillä erää. Säästettyäni rahaa kökköhommista pystyikin aloittamaan opiskelun uudestaan ihan täydellä opintotuella.
 
Mitä työttömiin tulee, työtön löytää varmasti jotain töitä/koulutusta löytää 1-3kk aikana, jos niitä vain haluaa.

Millähän alalla herra lieska toimii kun kuvittelee että työtön löytää varmasti jotain... Tällästä kirjottelee yleensä ne ketkä on jossain "pomminvarmoissa " kunnan tai valtion virastoissa hommissa. Itse jouduin 2010 tammikuussa tilanteeseen jossa ilmoitettiin että syytä etsä toinen työnantaja. (vaatimattomasti 30 vuotta olen ammattiani tehnyt) Löytyikö töitä 1-3 kk;n aikana. Eipä löytynyt vaikka kolusin kaikki apparin paikatkin läpi, oman alan tarjontaa oli 2 työpaikkaa. Vasta syksyllä tärppäsi joten malttia näin jyrkkiin yleistyksiin. Tuo miten töihin uudestaan pääsee jos joutuu työttömäksi riippuu A: Ammatista ja B: Iästä. Nykypäivänä yli nelikymppinen luokitellaan "hukkatavaraksi" monella alalla. Enkä tuota koulutustakaan nyt kamalasti hehkuttaisi, me ihmiset kun ollaan erilaisia eli rakennusmiehestä harvoin on puhelinmyyjäksi jne.
 
Nyt eksytään vähän aiheesta, mutta tämä kilpailukyky asia josta keskustellaan on hyvin yksinkertainen. Katsokaa paperiteollisuutta. http://www.hs.fi/talous/Stora+Enson...42+koneenhoitajaa/a1305556103358?ref=fb-share
Laskekaa koneenhoitajan palkka. Muistelkaa 2000-luvun puolivälin paperiteollisuuden työkiistaa. Työnantajapuoli tuomittiin täysin 7vk kestäneestä lakosta. 5vuotta myöhemmin, kun tiedetään enemmän ja voitaisiin oikeasti etsiä syylliset metsäteollisuuden tämän hetken kannattavuusongelmiin, kukaan ei puhu mitään. Varsinki Ahonen ja paperiliitto ovat varsin hiljaa. Puhutaan demokratiasta ja muutama kaveri vei työt kymmeniltä tuhansilta.

HÄH??? Koneenhoitajan vuosipalkka 71 500 euroa????
 
Ahonenhan sai käytännössä kenkää Paperiliitosta. Se kaveri joutaisi kyllä vastuuseen teoistaan. En mä usko että koneenhoitaja palkkojen leikkaaminen olisi paperiteollisuutta täällä pitänyt, mutta tuo ainainen uhoaminen koko maan pysäyttämisestä sitä teki varmasti enempi. Toinen vastaava sankari on tämä AKT:n Räty, eikös sekin ole syytettynä jostain työpaikkakiusaamisesta? Varsinaisia AY-sankareita, jännä että tässäkin asiassa muutamalla tapauksella on niin iso valta...

Itse siis olen vuosia kuulunut Paperiliittoon, mutta siihen jalostuspuoleen eli PPY:hyn. Viimeaikoina ollut sellasta pelleilyä liiton taholta erinäisissä asioissa, että luulenpa kuuluvani kohta Loimaan kassaan!

Räty ja satama-ahtaajat.... tulivat kalliiksi Suomelle pari vuotta sitten.

Loimaan kassaa voin suositella...olen kuulunut siihen ennen yrittäjäuraani.
 
HÄH??? Koneenhoitajan vuosipalkka 71 500 euroa????

Ei takuulla ole. Vaimon isäpuoli oli ko. hommissa Kankaan paperitehtaalla ennenkuin se lopetettiin, jossain 45-50 tonnin välissä sen vuosipalkka oli. Tietty tuo ehkä on mahdollista ollut jos on pystynyt ihan törkeesti vetään kaikkea mahdollista ylityötä ja tuplavuoroa, mutta en oikein tahdo uskoa siltikään.
 
Itseä harmittaa oma tilanteeni, 17 vuotiaasta olen ollut kokopäivä töissä samassa työpaikassa. Viime vuosina on alkanut tulemaan lomautukset talon tavaksi mutta ovat olleet todella lyhyitä. Nyt olen ollut viimeksi töissä joulukuun 22.päivä ja tammikuun puolivälistä asti lomautettuna. Kaikkein pirullisinta on kun ei tiedä milloin voisi työt edes alkaa on vain luvattu soittaa kun jotain tulee. Tässä nyt pää aika tyhjä ideoista että mitä tässä tekisi kun kuitenkin on talolaina jne. ettei ihan heti vakipaikastakaan pystyis lähtemään mutta ei olisi varaa ottaa pienellä palkalla tällaisia lomautuksiakaan. Hankalaa löytää töitä tällaisesta tuppukylästä joten alkaa siinä ihminen äkkiä kyselemään pimeitä hommia. Olen kyllä miettinyt että alkaisi jonkinlaiseksi kierteleväksi talonmieheksi avustamaan vanhuksia erilaisissa hommissa mutta kait tuossakin käy äkkiä niin että ei tienaa sitä vähääkään kulujen jälkeen mitä liitonrahoilla ja täten maksuvaikeudet vain pahenevat.
 
Olen kyllä miettinyt että alkaisi jonkinlaiseksi kierteleväksi talonmieheksi avustamaan vanhuksia erilaisissa hommissa mutta kait tuossakin käy äkkiä niin että ei tienaa sitä vähääkään kulujen jälkeen mitä liitonrahoilla ja täten maksuvaikeudet vain pahenevat.

Tuollehan on keksitty nimikin "aviomiespalvelu". On kai peräisin siitä, että tyypillinen asiakas on yksinäinen nainen, jolla olisi miehelle hommia talossa (eikä nyt siis niitä sänkyhommia). Pikkuremppaa, huonekalujen kokoamista, renkaiden vaihtamista, tietokoneen virittelyä ja talvella varmaan erityisen paljon lumenluontia.

Ei siitä varmaan haittaakaan olisi, jos ilmoittautuu tuollaisten tekijäksi pientä korvausta vastaan kuten esim. parikymppiä tunti. Varmaan sana kiertää ja töitä ilmaantuu enemmänkin, kun homma lähtee käyntiin.
 
Tämä yksittäisen työntekjän irtisanomisen hankaluus ei ole mikään Suomi-spesifinen asia, vaan sama rumban kautta piti mennä niin jenkeissä kuin Intiassakin.

No eikun palkataan lähes kaikki työntekijät jonkun vuokrafirman kautta ja kenkää tulee ihan niinkuin työnantaja tykkää ja oikeudessa on vaikea pullikoidu eikä firman nimikään likaannu kun syytteessä ovat sitten vuokrafirmat oikeudessa eikä edes työtä teettävä korporaatio. Näin jenkeissä.

Tossa "hauska" tarina logistiikka keskuksessa jenkkilässä työtä tehdessä. (Vähän pitkä kyllä). Melken kyllä luulis että on kiinasta kyse mutta työpäivähän on vain 10,5h ja palkkakin liian kova.
http://motherjones.com/politics/2012/02/mac-mcclelland-free-online-shipping-warehouses-labor
 
Mitä työttömiin tulee, työtön löytää varmasti jotain töitä/koulutusta löytää 1-3kk aikana, jos niitä vain haluaa. Kun ihminen jää työttömäksi työnhaku/koulutus prosessi pitäisi käynnistää välittömästi. Työvoimatoimistojen toimintaa pitäisi tehostaa tässä suhteessa, ettei ihmise jää vain lepäämään laakereilleen. Eri asia tietysti on jos on jollain tapaa työkyvytön, mutta sekin pitäisi työttömyyden alkaessa selvittää välittömästi. Työttömillä pitäisi olla joku vastine tukien saamiseksi. Silloin alkaisi kelpaamaan muutkin työt kun juuri ne unelmatyöpaikat. Esim. 6kk jälkeen kun olet työtön, joutuisi alkamaan tekemään jotain hanttihomma työttömyystuella. Esim. Nyt kun isot ikäluokat jäävät eläkkeelle niin työtä mikä ei vaadi mitään koulutusta on todella paljon tarjolla, esim. käydä kaupassa mummoille ja auttaa heitä joka päiväisissä askareissa 2-3 tuntia päivässä. Siinä olisi hyvää ja hyödyllistä homma työttömille. Työttömyystukia voitaisiin myös korottaa kun valtio saisi rahoilleen vastinetta.
Kivaa vuodatusta muttei ollenkaan käytännöllistä.
1) Työt eivät edes kierrä työvoimatoimistojen kautta ja suuri osa firmoista ei haluaisi pitkällä kepilläkään koskea kehenkään työntekijään joka tätä kautta tarjottaisiin (melkeinpä vaikka olisi ihan täysin pätävä jo ihan periaatteena vaan, saamaan tyyliin kun jenkilässä nykyään rekrytoidaan siten että vain jo työssä olevat saavat hakea).
2) Hanttihommat on jo tuhanteen kertaan osoitettu vain lisäkustannuksia ja taloutta sekoittavia vaikutuksia aiheuttavaksi
3) Kun vanhat ikäluokan jantterit jäävät eläkkeelle niin he menivät hommaan kansakoulupapereilla ja nekään kovin kaksiset ja nykyään sitä samaa duunia hakeva sitten yllättäen tarvitsee yliopistotutkinnon ja siihen 1-2 lisäopinnot muka samasta hommasta selvitäkseen ja sitten saa sen duunin vuoden sopimuksilla epämääräiseksi ajaksi ja paljon paskemmalla liksalla :).

Taisi olla ainoa "standardi" ratkaisu mitä et tarjonnut että nuoret töihin paska-liksalla että saavat "kokemusta" työelämästä.
 
Back
Ylös Bottom