Miksi suomalaiset lihovat?

Mä uskallan väittää, että yli 90 prosenttiin liikalihavuudesta löytyy syy peiliin katsomalla.

Myönnän olevani vallan väärässä, mikäli joku osoittaa, että nuita ylipainoa aiheuttavia sairauksia ja/tai kropan häiriöitä on suuremmalla prosentilla lihavia kuin max 10%.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
MasaHB: Sarkasmi saa ihmisen näyttämään ja kuulostamaan typerältä.

No näkemyksiä. Jokainen on yksilö, mutta kaikki laitetaan johki hemmetin Kategoriaan liikalihavat, vähän niinkuin satanistit tai uskovaiset. Liikalihavuuteen on sekä ympäristöllisiä tekijöitä, esimerkiksi vammautuminen (eli ei ole mahdollista liikkua niin paljon kuin aikaisemmin.) On todella paljon tälläisiä asioita jotka vaikuttavat negatiivisesti. Usein tälläisien asioiden johdosta tulee myös alkoholin suurkulutus kuvioihin, joka taas lihottaa todella paljon jos siihen päälle vielä mässätään kunnolla kebabia ja pizzaa. Monet lääkkeet vaikuttavat painoa nostavasti, koska keräävät nestettä. Liikalihavuuteen vaikuttaa ympäristö, geenit, ravinto, mielentila. Kyse on siinäkin kokonaisuudesta, eikä pelkästään yhdestä pienestä asiasta. Kannattaa ajatella laaja-alaisesti.

MasaHB: Sarkasmi saa ihmisen näyttämään ja kuulostamaan typerältä.

Älä viitsi haastaa riitaa. Typeryys itsessään näyttää ja kuulostaa jo tarpeeksi typerältä.
Eli :piis:

Parhaimpani mukaan yritän avartaa ajatteluani, mutta silti mun on vaan pakko pitäytyä näkökannassa, jonka olen jo useimmissa viesteissäni ilmaissut. Liikalihavuushan on yksilön ominaisuus, sitä siis säätelevät yksilön sisäiset tapahtumat, sekä yksilöön vaikuttavat ulkoiset asiat. Simple.

Joo, itselle syötettiin penskana niin paljon lakuja, että lopulta oksensin! Olenkin jälkeenpäin miettinyt, että minkälainen äiti syöttää pienelle lapselle lakuja niin paljon että tulee yli? No äipällä ei ole olleet ruoka-asiat oikein koskaan hallussa ja lievää ylipainoa on. Ei kauheasti vuodessa, mutta kun vuosia on takana 20, niin esim 2kg vuodessa tekee paljon! Nyt se on saanut jo kaksi varoitusta ja seuraava voi olla jo viimeinen. Rytmihäiriöt ja lievä aivoinfarkti, ei onneksi paha. Ehkä tuollainen ihminen juuri syöttää lakuja lapselleen? Ja nyt jos ei ihminen itse tajua muuttaa elämäntyyliä/ravintoa/lisätä liikuntaa, niin mikä sitten? Mikä saa ihmisen muuttumaan? Eikö edes halvaantumisen pelko laita ihmistä liikkumaan?

Jos itse makaisin sairaalassa viikon sen takia että on mennyt verisuoni päästä tukkeeseen ja ihan vain sen takia, ettei ole huvittanut. Kyllä olisi nimittäin pieni hinku täydelliseen muutokseen! Nytkin vain työnnettiin monta purkkia pillereitä käteen. En tiedä onko lääkärit neuvoneet elämäntapamuutoksesta ja ruokavaliosta? Pitää ottaa selvää.

Äiti on kuitenkin aina neuvonut, että oikealla ruoalla pitää elää. Ja niin ollaan eletty ja sieltä sen olen oppinut! En laske kaloreita ja sen ainoan kerran kun laskin niin huomasin että syön liian vähän. Jos minulla on koskaan lapsia, niin mäkkäriin niitä ei viedä ja sellasesta niille ei kerrota!

MasaHB: Peace :)

Tanu: Monilla tulee varmaankin se pakko eteen, eli juuri noin että joudutaan lasareettiin tyyliin sydäninfarktin kourissa. Joutuvat sitä alkoholistitkin sairaalaan kun maksa poksuu ja silmien väri lähentelee tummankeltaista. Monet eivät silloinkaan vielä lopeta, vaan se päämäärä todellakin on sinne kuuden jalan syvyyteen. :(

Mä uskallan väittää, että yli 90 prosenttiin liikalihavuudesta löytyy syy peiliin katsomalla.

Jep samaa mieltä. Toisaalta mä kyllä uskon että monille suuresta ylipainosta koko ikänsä kärsineille ongelma on periaatteessa vaan siitä kiinni ettei ole niitä oikeita ratkasumenetelmiä tiedossa, eikä tietoa muunlaisista elämäntavoista. Eli että laihtuminen ja urheilu nähään kärsimyksenä ja dieettiruoka huonona. Ja oma nykyinen elämäntapa on se ainoa josta tietää. Ja sitten kun yritetään ratkaista tätä ongelmaa ostamalla kallis kuntosalikortti fitness gymille niin yllätys yllätys, mikään ei muutukkaan koska ei tiedetä mitä pitää tehdä jotta se muutos tapahtuisi ja miten sen jälkeen saisi elettyä niin että siitä nauttisi.

Mutta esim ihmisten kohdalla jotka vain kerää ajanmittaan iän myötä kiloja ja tietää että miten niistä päästään eroon, on aika turha puhua siitä että genetiikka määrää ja paha yhteiskunta lihottaa ;) (tosin ei noin varmaan kyllä kukaan tosissaan ajattelekkaan)

Tanun viestistä kyllä huomaa, miten monimutkaisen asian kanssa ollaan nyt tekemisissä. Ennaltaehkäisy ilman tietoa yksilön vaikuttimista on kyllä vaikeaa. Ja nyt laaja-alaiseen ajatteluun kehoitettuna sanon, että vaikuttimethan voivat olla mitä vaan. Tietoahan pitäisi kyllä olla, niin myös mahdollisuus ruuan laadun ja määrän säätelyyn ja liikuntaan.

EDIT: Eiköhän muunlaisista elämäntavoista saa hyvinkin helposti tietoa tutustumalla muihin ihmisiin, ja uskon, että kaikki ovat joskus olleet tekemisissä muiden ihmisten kanssa.

Jollain ihmisillä on kuitenkin luontainen taipumus pitää kiinni rutiineistaan kynsin ja hampain. Mä en itse ole tämänkaltainen persoona, vaan täysin päinvastoin, meillä on kuitenkin niin paljon sellaisia tekijöitä ympärillämme, joihin me ei kyetä vaikuttamaan, että ajatus siitä, että kaiken pitäisi sujua juuri oman pään mukaan on naurettava.

samoin toi pimeys ja huono ilmasto vaikuttaa YLLÄTTÄVÄN PALJON syömiseen... omasta kokemuksesta kertoen tuolla välimerellä tuli syötyä paljon vähemmän kun mitä täällä. liikkuminenkin - ei niinkään hikiliikunta mutta ulkona käveleminen paikasta toiseen (kaunis ilma, kauniit maisemat..) vaikuttivat aika paljon asiaan. tosin söin kyllä aina tosi rasvasta ruokaa mutta silti laihduin n. 6kiloa kesän aikana. nyt tullut pari takaisin tämän sisällä istumisen seurauksena. ehkä myös kova hikoileminen --> aineenvaihdunnan vilkastuminen vaikutti myös. jaaaa kun on myös pimeetä ja kylmää niin mikäpä parempaa kun maata peiton alla, lukea jotain hyvää kirjaa ja vedellä suklaakonvehteja maidon kanssa :D

Minulla on yksi kaveri, joka kärsii aikapahoista polvi ja lihaksiston säryistä, ikääkin on. Intoa liikkumiseen olisi, syö terveellisesti, mutta painaa semmoisen 150kg. Kyllä on voimaakin ja lihasta, mutta myös läskiä. Lääkityksen viaksi ei asiaa voi laittaa, vaikka käyttääkin aika tuhteja särkylääkkeitä kipuihinsa. Yksinkertaisesti ei vain laihdu ellei todella tee radikaalia muutosta. http://www.terveysportti.fi/terveys...so=&p_osio=&p_haku=Metabolinen%20oireyhtym%E4 Not nice. :(

Nää on aina ikäviä asioita nää taudit, mutta mikäli tulee joku asia, johon ei itse kykene vaikuttamaan, tulisi tietysti vaikuttaa niihin asioihin, joihin pystyy. Mitä ajattelet kaverillasi olevan tehtävissä?

EDIT: Tämän kysymyksen yhteydessä poistun nyt, kiinnostava aihe kyllä, olen takuulla mukana jauhamassa omaa soopaani jatkossakin! :)

Ja mie en ymmärrä miks ihmiset on niin tyhmiä, että ne uskoo vaan niihin naisten-/iltalehtien juttuihin! Minulle ei kukaan koskaan ole opettanut mitään mistään ravintoasioista. Tätä palstaa aloitin lukemaan vuonna 2000 ja silloin aloin hiffaamaan protskut,hiilarit,rasvat,dietit ja painon nousut! Ja olen uskonut kaikki mitä täällä on kirjoitettu,(melkein) tai ainakin ne mitä olen itse kokeillut ja toimiviksi todennut! Tämä ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä! Mutta miten tavalliset ihmiset sais lukemaan näitä juttuja? Kaikki luulee et "nää on näitä bodaridiettejä" ja se on vaikeeta ja raskasta ja vaikka mitä. Itse sen voi valita, haluaako vetää rankasti 4kk vai vähän kevyemmin 8kk samalla lopputuloksella.

Ja kun sais ihmiset uskomaan sen, että se "aktiivia" ei todellakaan ole mikään terveystuote! Voi V*ttu! Siinä mainoksessakin se ukko vetää ensin vähän makkaraa grillistä ja sit sitten hieroo mahaa kun turvottaa. Sitten ihana vaimo kantaa aktiviaa ja sitä sitten syödään vaimon ja työpurukan kanssa! Jumalauta!

..Ja iltalehden "kerro lukijoille" palsta, mikä on sinun toimivin dietti ja painonpudotuksen salaisuus. Pitäisköhän vetästä artikkeli..

Omalle muijalle olen aika hyvin saanut opettua asioita ja hän on niistä joskus jopa innostunut! Esim se että jos kerran kyykkää salilla niin se hyvä perse pitäisi saada heti. Mitään ei tapahtunutkaan ja sitten ei innostakaan enää. Vielä 1kk treenin jälkeenkään ei näy sitä muutosta, silloin moni jo lopettaa. Ja kerran viikossa tehtynä siitä ei ole mitään hyötyä. Mutta jos niitä viikkoja on putkeen vaikka 52kpl. Näyttää jo ihan erilaiselta. Ihmiset vaan ei osaa ajatella asioita pitkällä tähtäimellä! Jos olet lihonnut kaksi vuotta, niin sillä pienimmällä muutoksella olet kunnossa kahden vuoden kuluttua!

Paras mahdollinen ratkaisu taitaa olla kuntoutus. Pikkuhiljaa liikkumisen lisääminen jne. Ruokailu tottumusten muuttaminen.

Joo...toi Activia mainos on hieman läppä :DDD

Huomaatko mitään samankaltaisuuksia ajatusmallissasi niihin asioihin, joista on puhuttu tässä ketjussa?

"Vaikka söin rasvaista ruokaa.."

Syömäsi energiamäärä oli pienempi, mitä kulutit, toki paino putoaa.

juuh mutta se olikin pointti jota en näköjään tarpeeksi selvästi tuonut esille. elikkä paino putosi huomaamatta noissa oloissa vaikka energiamäärä oli huippulukemilla... rasvainen ruoka, alkoholi, hiilaripommit... :)

Tuosta alkoholista...sehän laittaa rasva-aineenvaihdunnan sekaisin!? Jos joku tietää enemmän aiheesta, olisi jees jos laittaisi postia!

Ei ole "lääkärifaktaa", mutta valitettavasti hyvin läheltä nuo vaikutukset sain seurata loppuun asti. Jatkuvasti alkoholia käytettäessä maksan toiminta häirintyy, eikä se enää osaa käsitellä sitä rasvaa kuin ennen. Rasva alkaa kertymään sisäelinten ympärille, joka jossain vaiheessa menee siihen pisteeseen, että napakin pullistuu ulospäin. Tässä tilanteessa kun rasvaa kerääntyy sisäelinten ympärille, puhutaan siis rasvamaksasta. Tuosta pidemmälle jatkaessa aihe ei enää rasvaan niin liitykkään, joten jätetään tähän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom