Miksi suomalaiset lihovat?

Miksi syyttää pikaruokala ketjujen mainostamista lihomisesta? Ne mainoksetko sen moskan sinne naamaan ahtaa? Samoin kun ilmeisesti Fazer survoo ne suklaalevyt suuhun ja coca cola company juottaa colat väkisten, vaimitenkösenytoli?

Edelleen, ei se mäkkiburgeri tai vaikka parikin ketään lihota, kun sen syö kerran kaksi kuukauteen, kuten ei se yksi salaatti siellä kymmenien kermaperunoiden sivussa ketään laihdutakaan. Ja jos taas pitää päivittäin niitä burgereita vääntää, niin turha sitä burgerin myyjää on syyttää. Saahan sitä viinaakin Alkosta kantaa vaikka koritolkuklla kossua joka päivä, mutta sitäkään kun ei kukaan pakota juomaan. Jos sitä silti juo päivittäin ja pitkään, onko syy alkoholisoitumiseen silloin Alko vaiko se viina vuosia kiskonut henkilö? Mun makuun jälkimmäinen...

edit. timseltä muuten hyvä huomio, tuleepa kummasti mieleen aika kun kotosala junioorina asusteli. Ainoa oikea lisuke oli peruna, siis aivan kaikelle. Johan siihen kuulema suomalainen geeniperimäkin pakottaa, onhan niitä pottuja täällä iät ja ajat syöty. Aivan kuten leipäkään ei lihota, sanotaanhan niinkin ihan mainoksessakin. No, vuosia jatkunut valistaminen on alkanut ainakin omiin vanhempiin jo hiukka tehoaan. Rasvaa ei pidetä enää vihollisena numero 1, vaan sokerit alkaa olemaan ns. pannassa. Toki se peruna kuuluu vielä isona osana vanhempien ruokavalioon, mutta se ei enää ole ainut vaihtoehto lisukkeeksi. Ja onpa verikokeet näyttäneet, että kroppakin kiittää kun ne sokerit jättää suurimmaksi osin syömättä, eikä sitä rasvaa turhaan pelkää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaiveli82 kanssa oikeaa juttua. Tohon listaan vielä kaikki liikuntaan liittyvät maksut verovähennyksiin. Esim uimahallit, kuntosalit, ja välinehankinnat yms.

Tammikuun alusta lähtien oman salin kertamaksu nousee 50 snt.. :itku:
Varmaan vaikuttaa myös aika tuntuvasti kuukausikortin hintaan. Ei sillä, että minä siellä lakkaisin käymästä, vaan että sillä saattaa olla vaikutus niihin, ketkä tulevat vain kokeilemaan. Jos samalla rahalla saa kaupasta sen suklaalevyn, joka on lisäksi paljon miellyttävämmän tuntuinen (joillekkin, ei mulle) kuin lihaskipu, niin eihän siinä liikasyöpöttelijä mieti kahtakaan sekuntia.

Tässä ollaan nyt useaan otteeseen todettu, kuinka syy löytyy korvien välistä ja kotona opituista tavoista. Mitä nyt asialle sitten voitaisiin tehdä? Pitäisikö lähettää fitness-guru kiertämään joka helvetin suomalaisperhe vaiko kenties vihjailla jotenkin muuten?

1)
3) ASIOIDEN MUTKISTAMINEN. Kaikki eivät ole bodareita. Iso osa ihmisistä vihaa liikuntaa. Ok, toki kiinnostusta liikuntaan on yritettävä lisätä, mutta kaiken a ja o on ruokavalio. Sana ruokavalio kuulostaa jo niin pelottavan vaikealta, että suurimmalta osalta menee kiinnostus jo tässä vaiheessa. Jos ennen söit suklaat levyllisen päivässä, aloita siitä, että syöt puoli levyä, ja pudota määrää pikkuhiljaa. Liian radikaalit muutokset eivät_auta_tavoitteeseen. KATSO PEILIIN! Jos olet lihava ja vaatteet jäävät jatkuvasti pieneksi, vaaka näyttää joka viikko vähän enemmän kuin edellisellä kerralla, jotain on tehtävä. ÄLÄ HUIJAA! Jos olet 30 kiloa ylipainoinen, olet ihan hirveä läski. Et ole enää "vähän pyöreä", kuten ehkä joskus olit, ja jos et tee asialle jotain, olet kohta 10 kiloa lihavampi.
Tuosta tuli mieleen, että on myös ihmisiä jotka sanoon "Oon ihan onnelinen näin" Vaikka painoo on tyyliin joku 30 kg liikaa, eli armoton säkki. Sellaset jehut ärsyttää. Niitä on varsinkin vanhemmissa ihmisissä.

Eiköhän lihomisen syyt ole puhtaasti siinä, että esim karkkipussit on nykyään 400 grammaa, joskus ala-asteella ollessa jättipussi oli 200 grammaa ja limpparipullot 0,33L.
heh heh, näin sanoo 24v kaveri. Ite olen sua 3 vuotta nuorempi ja aina ne karkkipussit ja limpparipullot ovat olleet samanlaisia mitä itse muistan pikkuvekarana ja aina on varaa valita kuten silloinkin ja nyt.
Loppujen lopuksi taustalla on hyvinkin samat ongelmat mitä aina ennekin on ollut viimeisen 15 vuoden aikana(nyt ei lasketa mitään tekniikan kehittymisiä :D). Mitä nyt nuorison osalta on homma mennyt koko ajan huonompaan suuntaan. Koulussa näkee aina väsyneitä opiskelijoita, jotka eivät nuku, syö tai harrasta liikuntaa ollenkaan, ei mikään ihme, jos väsyttää.

Tuosta tuli mieleen, että on myös ihmisiä jotka sanoon "Oon ihan onnelinen näin" Vaikka painoo on tyyliin joku 30 kg liikaa, eli armoton säkki. Sellaset jehut ärsyttää. Niitä on varsinkin vanhemmissa ihmisissä.

Mitä jos kaikki ei haluakaan olla fit? Joitain se kiinnostaa joitain ei. Onhan jokaisella päätäntävalta omaan elämään ja mitä sillä tekee? Jalostetaanko nyt kaikista samantien ikiliikkujia ja terveellisellä ruokavaliolla eläjiä oikein urakalla? Itse en usko, että kaikista edes on siihen, vaikka kuinka yrittäisi. Itsehän niistä tavoista ja teoista itselleen vastaa lopulta, jos se elämäntyyli syö terveyttä tai elinvuosia.

heh heh, näin sanoo 24v kaveri. Ite olen sua 3 vuotta nuorempi ja aina ne karkkipussit ja limpparipullot ovat olleet samanlaisia mitä itse muistan pikkuvekarana ja aina on varaa valita kuten silloinkin ja nyt.
Loppujen lopuksi taustalla on hyvinkin samat ongelmat mitä aina ennekin on ollut viimeisen 15 vuoden aikana(nyt ei lasketa mitään tekniikan kehittymisiä :D). Mitä nyt nuorison osalta on homma mennyt koko ajan huonompaan suuntaan. Koulussa näkee aina väsyneitä opiskelijoita, jotka eivät nuku, syö tai harrasta liikuntaa ollenkaan, ei mikään ihme, jos väsyttää.

Toisin sanoen, ehdin olla juurikin puolivälissä ala-astetta, ennen kuin sinä edes menit kouluun ;) Saattoi hyvinkin olla että kyseessä oli nuo ekat vuodet ala-asteella. Muistan edelleenkin sen kun ihmettelin ääneen kaverin viskoessa karkkeja pitkin katua, syy oli se ettei jaksanut syödä sitä 200 gramman pussia :D
Ja jos vedetään 15 vuotta taaksepäin, niin väitän että ylipainoisia oli vähemmän. Jopa yläasteellakin vielä meidän luokasta tais pojista tasan yksi painaa yli 80kg (sekin pelas jääkiekkoa), suurin osa 60-70kg. Yks syy lienee myös se, että kaupungissa oli tasan 1 grilli ja sitten kotipizza, joten eipä niitä "mättöpaikko" ollut ihan kuin esim. Oulussa.

Tammikuun alusta lähtien oman salin kertamaksu nousee 50 snt.. :itku:
Varmaan vaikuttaa myös aika tuntuvasti kuukausikortin hintaan. Ei sillä, että minä siellä lakkaisin käymästä, vaan että sillä saattaa olla vaikutus niihin, ketkä tulevat vain kokeilemaan. Jos samalla rahalla saa kaupasta sen suklaalevyn, joka on lisäksi paljon miellyttävämmän tuntuinen (joillekkin, ei mulle) kuin lihaskipu, niin eihän siinä liikasyöpöttelijä mieti kahtakaan sekuntia.
Se on hyvä tyyli että kerran pääsee testaan ilmaseks. Ainakin kun vantaalla asuin hetken, kävin yhden salin testaan ilmaiseksi ja siellä kävinkin sitten melkein 6kk.

Kyllähän esim 45 e kuulostaa kuussa aivan järkyttävälle mitä siitä maksoin, ennen kun käynyt ilmaisella. Mutta jos raha ei saliin riitä, voi sitä tinkiä esim nettiliittymästä. Onhan se ns. "pakollinen", mutta eikö liikunta sitten ole?

Osalle porukasta vaikuttaa varmasti nuo laitteet millaisia olivat. Kävin muijan kanssa salilla ja laitteet olivat kuulemma vanhoja ja pitivät ääntä:rolleyes: Itselle kun ovat juuri parhaita ja niihin tottunut. Enemmänkin kannatan vapaitapainoja ja niitä on oltava. Ongelma tulee aloittelijoilla siinä, että ei osata tehdä niillä laitteilla mitä pitää, varsinkin vapaat painot ovat hankalat. Aloittelijan on ehkä helpompi päästä makuun, kun mukana on joku joka nyt ainakin jotain osaa neuvoa ja tietää vähän tekniikoita. Lupasihan muija tulla uudelleenkin, vaikka aikaisemmin lähtikin pois lenkille reenaan maratooneilleen:joulu6:

Eli sama se, jos liikkuu vaan jotenkin. Jos ihmiset lähtisivät kävelylle edes, joka on kaksin ihan mukavaakin, kun voi jutella rauhassa. Pitää vaan löytää se liikkumisen ilo!

Mitä jos kaikki ei haluakaan olla fit? Joitain se kiinnostaa joitain ei. Onhan jokaisella päätäntävalta omaan elämään ja mitä sillä tekee? Jalostetaanko nyt kaikista samantien ikiliikkujia ja terveellisellä ruokavaliolla eläjiä oikein urakalla? Itse en usko, että kaikista edes on siihen, vaikka kuinka yrittäisi. Itsehän niistä tavoista ja teoista itselleen vastaa lopulta, jos se elämäntyyli syö terveyttä tai elinvuosia.
Ei ihmisten tarvi olla fit tai ikiliikkuja, kunhan liikkuu sen verran että ei pääse sellaiseen kuntoon. Tai tajuaa sitten syödä oikein. Kyllähän se ketuttaa, kun itse on harvoin kipeä ja sit jollain säkillä joka on "onnellinen" makaa sairaalassa, jos minkäkin takia, koska on ylipainoa ja se johtanut tuonne sairaalaan. Maksaa siitä sitten verorahoista tuollaisen makoilut. Eihän sille mitään voi jos joku vanhus nyt liukkaalla jäällä kaatuu ja lonkka menee, se on normaalia elämää. Mutta entä 30 v 130 kg mies?

Kai sitä on muitakin vaihtoehtoja kun olla fit tai olla hirvee läski? Mulla on useita normaalipainoisia ystäviä, niistä yksikään ei ole fit. Eräs käy kyllä 2 kertaa viikossa aerobictunneilla. Osa ei liiku sitäkään vähää. Mutta ei ne eläkään suklaalla. Ei ne myöskään elä raejuustolla ja tonnarilla.

Siinä mennään metsään, kun toitotetaan terveysliikunnan uusimpia suosituksia. Joskus pienenä oli suosituksena että kun liikkuu 3 kertaa viikossa 30 min, on oikein hyvä ja välttyy monilta sairauksilta. Nykypäivänä suositus taitaa olla 30 min JOKA PÄIVÄ, VÄHINTÄÄN. Siitä sitten miettimään, paljonko sitä 30 kiloa ylipainoista huvittaa lähteä liikkeelle ollenkaan, koska siitä ei ole mitään hyötyä, koska ei jaksa liikkua joka ikinen päivä. Tosiasia on, että edes yksi_kerta_viikossa liikuntaa, siis mitä tahansa liikuntaa, jossa syke nousee, vähentää esim. riskejä sairastua näihin tässäkin ketjussa mainittuihin, lähes puolella. Eli kyllä, yksikin kerta viikossa riittää!!

Oli mulla ihan jotain asiaakin, mutta ajatus katkesi. Palaan heti kohta kun muistan..:david:

Paras on kuitenkin ehdottomasti: "Mä en haluakaan laihtua tän enempää (ylipainoa melkein 20 kiloa, mutta vähän jo pudotettu), koska sit mulla ei oo persettä ollenkaan." :lol2: Yritä siinä sitten selittää, että sellaisenhan saa kun vähän aktivoi niitä takapuolen lihaksia..

toiset tykkää muhkummasta. en minä lähtis kyllä kertomaan kenellekkään että sun pitää laihduttaa ja kasvattaa persettäs salilla koska se vastaa kauneusihannetta. jos joku oikeasti on tyytyväinen itseensä ylipainoisena eikä hänelle siitä ole suurempia terveydellisiä haittoja niin siinä olkoot.

:offtopic: Kieltämättä voin sanoa, että ei ainakaan mun naisihanteeseen kuulu iso löllyvä kerros rasvaa perseessä. :offtopic:

Ketäköhän nämä henkilöt yrittävät huijata? Itseään huijaavat hyvinkin onnistuneesti.

Mitä se on keneltäkään pois, jos jollakin sattuu 20-30kg olemaan ylipainoa?
Ei kaikilla koostu onnellisuus pelkästä ulkonäöstä tai hyvästä kunnosta.

jos tästä "huijauksesta" huolimatta ovat tyytyväisiä itseensä ja onnellisia niin kenltä se on pois? olettaen edelleen etteivät kuormita sairaanhoitojärjestelmää liikalihavuudesta johtuvilla vaivoillaan...

edit: en näköjään ole yksin asiani kanssa.

Kukapa ei haluaisi olla hyvässä kuosissa?

Miksi siis naistenlehtien ihmedieettejä luetaan niin paljon, vaikkei haluta olla hyvässä kunnossa?

Miksi kaiken maailman netin laihdutuspalstat on niin helvetin suosittuja?

Ketkä niitä sitten lukee ja käyttää jos ei ne, ketkä on ylipainoisia ja vaikka mitä?

Miksi monet valitsevat idolikseen sen Hollywoodin timmissä kunnossa olevan näyttelijän jonkun ylipainoisen mummon sijasta?

Miksi tässä maailmassa voi olla niin paljon pahaa, että ylipainoisia naisia sorretaan työpaikoilla, kuten tutkimukset osoittavat?

Kaikki eivät välttämättä halua olla hyvässä kunnossa. Se on katsokaas nyt myös trendikästä.

Mut joo, kyllä 20-30 kiloa alkaa oleen jo terveydellekin riski.

Ja vielä tuosta peba-esimerkistäni: Kyseinen henkilö ei tiennyt että pepun todella saa treenaamalla niitä lihaksia. Mistään kyykkäämisistä isoilla raudoilla ei todellakaan ollut puhe -hän vain luuli että se peppu joko on (synnynnäisesti) ihmisillä tai sitten ei ole, ja koska hänellä ei, niin hän on mieluummin lihava ja pepullinen kuin normaalipainoinen ja peputon. Eikä muuten tasan tarkkaan ole ainoa laatuaan.

Mikään ei ole rasittavampaa kuin henkilö joka on niin täynnä omia elämäntapojaan että katsoo oikeudekseen arvostalle muita sen perusteella että he elävät "väärin". Ihan sama onko kyseessä luonnonsuojelu, kasvissyönti, politiikka ... tai itsensä kunnossapito.

Eli siis minun puolestani kaikki saavat olla läskejä.

Paitsi naiset. Koska heidän tehtävänään on vain ja ainoastaan olla miesten himon kohteita.

Ei vaan siis. Ihan kaikki saavat olla läskejä jos haluavat ja jos se on joltakin pois niin teissä on vikaa.

Mikään ei ole rasittavampaa kuin henkilö joka on niin täynnä omia elämäntapojaan että katsoo oikeudekseen arvostalle muita sen perusteella että he elävät "väärin". Ihan sama onko kyseessä luonnonsuojelu, kasvissyönti, politiikka ... tai itsensä kunnossapito.

Eli siis minun puolestani kaikki saavat olla läskejä.

Paitsi naiset. Koska heidän tehtävänään on vain ja ainoastaan olla miesten himon kohteita.

Ei vaan siis. Ihan kaikki saavat olla läskejä jos haluavat ja jos se on joltakin pois niin teissä on vikaa.
Kyllä se vähän on muilta pois. Kun kerran ne muut maksaa ne lihavuudesta johtuvien sairauksien hoidot.

Paljon muitakin menoja tässä yhteiskunnassa maksetaan pois muiden pussista jos noin ajatellaan.:piis:
Totta kyllä tuokin. Mutta tämä "vääryys" on helppo korjata :D

Ei minua haittaa itseensä tyytyväinen läski, ei edes veronmaksajana. En osaa ajatella, että juuri minun maksamani raha käytetään jonkun muun hoitamiseen. Mutta se häiritsee, että sitä valittamista ja pseudo-tieteellistä marinaa joutuu kuuntelemaan. Kuinka juuri hän on lääketieteellinen ihme joka ei laihdu vaikka mitä tekisi, kuinka se ja se julkkis on sen ja tuon näköinen ja kyllä niiden kelpaa kun on varaa palkata omat ohjaajat ja kokit. Eikä mitään hyvää saa syödä, IKINÄ, sehän on varmin merkki että on epäterveellistä että on herkkua. Ja voi voi kun väsyttää eikä jaksa tässä toimistotuolissa istua, olisipa jo loma! Kyllä minäkin lenkkeilisin jos olisi päivisin vapaata...

Valitettavasti suunnitelmani maailman diktatuurista ovat sen verran jäissä, että olen pakotettu olemaan mukana työelämässä. Moni varmasti näiltä mussutuksilta välttyy, mutta minä en, ja ainakin toistaiseksi jaksan tuputtaa omaa kantaani, koska se on ainoa tapa katkaista se läskinarina edes hetkeksi.

Suositut

Back
Ylös Bottom