Miksi sunnuntailta pitää maksaa 100% palkanlisä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Heh, tämähän reippaasti keitti:)
Kuka on sanonut, että saikuttelen jatkuvasti. Mutta olen rahan takia joutunut menemään monesti sunnuntaina töihin kipeänä kun en ole raskinut pitää saikkupäivää. Jos sunnuntaikorvauksia pienennettäisiin, voisi parantaa itsensä rauhassa, eikä tarvitsisi raahautua sairaana hommiin.
Itse asiassa kun saikulla olen tainnut olla 3 vuotta sitten.
Ja tosi on, että tällä alalla on sen verran pienet palkat, että kuuskymppiset eukot raahautuu sairaana töihin juuri pyhätöiden takia kun yrittävät epätoivoisesti kerätä eläkekertymää. Samoin olen itse mennyt esim. tekemään la-su yövuoron (ns.rahayön) kuumeessa, koska ei ole varaa menettää sitä summaa. Meidän alalla nimittäin ei vuorolisiä makseta jos olet saikulla.
Enpä olisi uskonut, että sain jonkun kiihtymään näin räväkämmällä kirjoitustyylillä, että ihan piti tutkiä ne muutamat viestit, mitä olen tänne kirjoittanut:)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heh, tämähän reippaasti keitti:)
Kuka on sanonut, että saikuttelen jatkuvasti. Mutta olen rahan takia joutunut menemään monesti sunnuntaina töihin kipeänä kun en ole raskinut pitää saikkupäivää. Jos sunnuntaikorvauksia pienennettäisiin, voisi parantaa itsensä rauhassa, eikä tarvitsisi raahautua sairaana hommiin.
Itse asiassa kun saikulla olen tainnut olla 3 vuotta sitten.
Ja tosi on, että tällä alalla on sen verran pienet palkat, että kuuskymppiset eukot raahautuu sairaana töihin juuri pyhätöiden takia kun yrittävät epätoivoisesti kerätä eläkekertymää. Samoin olen itse mennyt esim. tekemään la-su yövuoron (ns.rahayön) kuumeessa, koska ei ole varaa menettää sitä summaa. Meidän alalla nimittäin ei vuorolisiä makseta jos olet saikulla.
Enpä olisi uskonut, että sain jonkun kiihtymään näin räväkämmällä kirjoitustyylillä, että ihan piti tutkiä ne muutamat viestit, mitä olen tänne kirjoittanut:)

Älä välitä täällä on moralisteja joka väliin. Ja kun heitä ei itseään homma koske vaan ovat mukavasti ma-pe 8-16 töissä niin on helppo päteä. Itse olen kanssa ollut kipeenä töissä ihan lisien takia mutta nykyään olen sitä mieltä että terveyttä en enää uhraa töiden takia. Ja nykyään jopa vituttaa ne työntekijät jotka tulevat kipeenä töihin ja tartuttavat sitten muutkin kipeeksi. Tässä mielestäni pitäisi olla joku laki että ei kipeenä töihin jotta ei muutkin sairastuisi samaan tautiin.
 
Mitä sairasteluun tulee, niin toivoisin kaikkialle käytäntöä, että ensimmäinen sairaslomapäivä on palkaton. Vähentää turhaa saikuttelua, jota moni harrastaa. Samalla voisi helpottaa irtisanomista, niin olisi helpompi päästä eroon niistä, joita ei työnteko kiinnosta. Äitini on ollut 40 vuotta hoitoalalla sairaanhoitajana, ja häpeää osaa ammattikunnastaan, joka ottaa saikkua kaivatessaan vähän lisää vapaata.
:thumbs:

Täysin samaa mieltä. Onhan se naurettavaa kuunnella sivusta äidin manailua siitä miten työvuorolistoja tehdessä osaa melkein arvata milloin tietyt henkilöt tulevat sairastumaan. Ja sitten etsitään kissojen ja koirien kanssa sijaisia, tämän jatkuessa vuosikausia...


Ai että työnantajan pitäisi huomioida aina jokaisen työntekijän puolison ja sukulaisten kotonaoloajat? Ja jos ei näin tee, niin sinä otat saikkua? Kyllä tuosta pitäisi potkut antaa.

Kirjoitat maratonista ja ultrajuoksusta, joten terveys riittää treenaamiseen muttei työntekoon? Jepjep...

Toinen mielenkiintoinen asia. Missään miesvaltaisessa työpaikassa ei onnistuisi sellainen pelleily, että viedään töihin oman puolison työaikataulukko ja ilmoitetaan, että tuosta näkyy milloin minä haluan työvuorot. Jos kaikkien toiveita ei onnistu toteuttamaan, alkaa kauhea kitinä ja saikutus...

VMP
 
Heh, tämähän reippaasti keitti:)
Kuka on sanonut, että saikuttelen jatkuvasti. Mutta olen rahan takia joutunut menemään monesti sunnuntaina töihin kipeänä kun en ole raskinut pitää saikkupäivää. Jos sunnuntaikorvauksia pienennettäisiin, voisi parantaa itsensä rauhassa, eikä tarvitsisi raahautua sairaana hommiin.
Itse asiassa kun saikulla olen tainnut olla 3 vuotta sitten.
Ja tosi on, että tällä alalla on sen verran pienet palkat, että kuuskymppiset eukot raahautuu sairaana töihin juuri pyhätöiden takia kun yrittävät epätoivoisesti kerätä eläkekertymää. Samoin olen itse mennyt esim. tekemään la-su yövuoron (ns.rahayön) kuumeessa, koska ei ole varaa menettää sitä summaa. Meidän alalla nimittäin ei vuorolisiä makseta jos olet saikulla.
Enpä olisi uskonut, että sain jonkun kiihtymään näin räväkämmällä kirjoitustyylillä, että ihan piti tutkiä ne muutamat viestit, mitä olen tänne kirjoittanut:)
Pahoitteluni. Tekstisi perusteella sain sen käsityksen, että otat sunnuntait saikkua, jos silloin ei tule lisäkorvausta. Se on nimittäin aika yleistä monella alalla.
 
Kieltämättä ihmettelen vähän foorumin keskustelukulttuuria. Jos mielipide ei miellytä, stalkataan profiili ja aletaan henkilökohtainen hyökkäys.
Kieltämättä itse käsitin aloituksen myös väärin ja tajusin, että aloittaja on ottamassa kokonaan lisiä pois. Kun luin paremmin, tajusin idean ja tajusin myös sen edun, että jos lisiä jaettaisiin peruspalkan lisäksi ja tasoitettaisiin, ei olisi niin tärkeää se sunnuntai. Eli nyt moni kulkee sunnuntaisin kipeänä töissä siksi, että ei ole varaa menettää pyhäkorvausta.
Lisäksi en ymmärrä, mitä pahaa siinä on, että perheen äiti voisi toivoa sunnuntaivapaata useammin kuin nyt raskii, koska sunnuntai on ainoa päivä, milloin tienaa paremmin ylimääräistä. Työnantajan ei tarvitse miettiä aviomieheni vapaita, mutta kun on vuorotyötä tehnyt 30 vuotta, olisi toivonut, että olisi saanut viettää vapaita viikonloppuja lasten kanssa enemmän ja toki koko perheenkin kanssa sisältäen sen aviomiehen. Kun äiti on melkein aina viikonloput töissä, vaikuttaa se väistämättä perhedynamiikkaan. Monesti on tuntunut tosi pahalta sunnuntaiaamuna kun on ollut lähdössä iltavuoroon ja syliin tulee pari lämmintä mukulaa ja sanoo, että "voi äiti kun saisit olla kotona, ettei sun tarvis lähteä töihin. Olis niin kiva kun päästäis yhdessä laskeen mäkeä"

Nyt tili pienenee suht paljon jos toivoo ylimääräisiä sunnuntaivapaita. Joten niitä yrittää tehdä niin paljon kuin pystyy, että saisi rahaa.

Joten kallistuin itsekin sille kannalle, että aloittaja oli ihan oikeassa. Sehän olisi hyvä, että se summa jaettaisiin tasaisemmin. En vain ensin huomannut katsoa asiaa laajemmin. Mutta kun olettaisin, että tämä on keskustelufoorumi, huomasin keskustelun jatkuessa pointteja, jotka panivat miettimään avarammin asiaa.

Ja lopuksi. Onhan se kauheaa, että on aikaa joskus treenata, vaikka kulkee töissä. Se varmaan on suuri synti ja ansaitsen sen takia potkut, että yritän pitää itseäni fyysisesti hyvässä kunnossa, että jaksan tehdä vuorotyötä 65 vuotiaaksi asti.

Mutta asiaan ei taida olla minulla lisättävää. Muutenkin taidan jäädä lukupuolelle, kuten olen tässä ollut tällä foorumilla useamman vuoden. Olen sen verran vanha, että en ehkä sittenkään pääse matkaan tällaiseen keskustelukulttuuriin, missä hyökätään keskustelijoiden persoonaan henkilökohtaisesti jos mielipide ärsyttää. Varsinkin uutena foorumilaisena tämä hiukan tyrmistytti.
Kiitos kuitenkin hyvästä ketjusta. Ainakin minulle toi uutta näkökantaa ja sain vähän avarrettua silmälappuja tämänkin asian suhteen ja muutettua jämähtänyttä mielipidettäni. Tämä kai keskustelufoorumin tarkoitus on, että on erilaisia näkökantoja ja niistä voi oppia jotain.

Ja sille, kenen äiti häpeää minunlaisia työntekijöitä, voit sanoa, että ei kannata. Minä en ole 30 työvuoden aikana ollut sairauslomilla kovin montaa viikkoa yhteensä. Välilevynpullistumat ja pari keskenmenoa ja jokunen kirurginen toimenpide ovat olleet niitä, joiden takia olen joutunut olemaan poissa. Alallamme ehkä ongelmana on enemmän se, että menemme kipeänä töihin kun tiedämme, että työkaveri joutuu tiukemmalle jos jään töistä pois.


Pahoitteluni. Tekstisi perusteella sain sen käsityksen, että otat sunnuntait saikkua, jos silloin ei tule lisäkorvausta. Se on nimittäin aika yleistä monella alalla.
 
Pahoittelut multakin. Tästä käsitin itsekin, että ottaisit vaan reilusti sunnuntait saikkuna jos sunnuntailisät tippuisivat:

No pakko tunnustaa, että jos näitä lisiä jaettaisiin iltoihin ja lauantaihin yms. olisin reippaasti sunnuntait saikulla. Mies on aina sunnuntaina vapaalla, kuten muutkin tuttuni ja sukulaiseni. Monella on lauantaina töitä tai muita hommia. Sunnuntai on juuri se päivä, jolloin koko perhe olisi sitten meillä kotona, koska se on lasten ja miehen vakiovapaa.

Sinä varmasti voit olla tunnollinen työntekijä, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että naisvaltaisilla aloilla tuo turhaan saikuttelu on aika yleistä, ihan vaikka vaan mielenosoituksena.

Se on kiva nuoret kundit huudella internetsuunissa hoitsuille, että: "Tekisit sinäkin tyttö töitä". Ei mulla muuta.

Täh, kukas tämmöstä on täällä sanonut? Eikös rvakanttura ole töissä, eihän kukaan häntä töihin ole käskenyt menemään. Nyt otettiin vaan kantaa motivaatiosaikutteluun, mikä oli sekin väärinkäsityksestä johtuvaa.
 
Kieltämättä ihmettelen vähän foorumin keskustelukulttuuria. Jos mielipide ei miellytä, stalkataan profiili ja aletaan henkilökohtainen hyökkäys.
Kieltämättä itse käsitin aloituksen myös väärin ja tajusin, että aloittaja on ottamassa kokonaan lisiä pois. Kun luin paremmin, tajusin idean ja tajusin myös sen edun, että jos lisiä jaettaisiin peruspalkan lisäksi ja tasoitettaisiin, ei olisi niin tärkeää se sunnuntai. Eli nyt moni kulkee sunnuntaisin kipeänä töissä siksi, että ei ole varaa menettää pyhäkorvausta.
Lisäksi en ymmärrä, mitä pahaa siinä on, että perheen äiti voisi toivoa sunnuntaivapaata useammin kuin nyt raskii, koska sunnuntai on ainoa päivä, milloin tienaa paremmin ylimääräistä. Työnantajan ei tarvitse miettiä aviomieheni vapaita, mutta kun on vuorotyötä tehnyt 30 vuotta, olisi toivonut, että olisi saanut viettää vapaita viikonloppuja lasten kanssa enemmän ja toki koko perheenkin kanssa sisältäen sen aviomiehen. Kun äiti on melkein aina viikonloput töissä, vaikuttaa se väistämättä perhedynamiikkaan. Monesti on tuntunut tosi pahalta sunnuntaiaamuna kun on ollut lähdössä iltavuoroon ja syliin tulee pari lämmintä mukulaa ja sanoo, että "voi äiti kun saisit olla kotona, ettei sun tarvis lähteä töihin. Olis niin kiva kun päästäis yhdessä laskeen mäkeä"

Nyt tili pienenee suht paljon jos toivoo ylimääräisiä sunnuntaivapaita. Joten niitä yrittää tehdä niin paljon kuin pystyy, että saisi rahaa.

Joten kallistuin itsekin sille kannalle, että aloittaja oli ihan oikeassa. Sehän olisi hyvä, että se summa jaettaisiin tasaisemmin. En vain ensin huomannut katsoa asiaa laajemmin. Mutta kun olettaisin, että tämä on keskustelufoorumi, huomasin keskustelun jatkuessa pointteja, jotka panivat miettimään avarammin asiaa.

Ja lopuksi. Onhan se kauheaa, että on aikaa joskus treenata, vaikka kulkee töissä. Se varmaan on suuri synti ja ansaitsen sen takia potkut, että yritän pitää itseäni fyysisesti hyvässä kunnossa, että jaksan tehdä vuorotyötä 65 vuotiaaksi asti.

Mutta asiaan ei taida olla minulla lisättävää. Muutenkin taidan jäädä lukupuolelle, kuten olen tässä ollut tällä foorumilla useamman vuoden. Olen sen verran vanha, että en ehkä sittenkään pääse matkaan tällaiseen keskustelukulttuuriin, missä hyökätään keskustelijoiden persoonaan henkilökohtaisesti jos mielipide ärsyttää. Varsinkin uutena foorumilaisena tämä hiukan tyrmistytti.
Kiitos kuitenkin hyvästä ketjusta. Ainakin minulle toi uutta näkökantaa ja sain vähän avarrettua silmälappuja tämänkin asian suhteen ja muutettua jämähtänyttä mielipidettäni. Tämä kai keskustelufoorumin tarkoitus on, että on erilaisia näkökantoja ja niistä voi oppia jotain.

Ja sille, kenen äiti häpeää minunlaisia työntekijöitä, voit sanoa, että ei kannata. Minä en ole 30 työvuoden aikana ollut sairauslomilla kovin montaa viikkoa yhteensä. Välilevynpullistumat ja pari keskenmenoa ja jokunen kirurginen toimenpide ovat olleet niitä, joiden takia olen joutunut olemaan poissa. Alallamme ehkä ongelmana on enemmän se, että menemme kipeänä töihin kun tiedämme, että työkaveri joutuu tiukemmalle jos jään töistä pois.

Minä en sen enempää näe aiheelliseksi pahoitella. Hyvä, että teet töitä niin pitääkin tehdä. Vaikka nyt annan kusipääkuvan itsestäni niin ehkäpä sitä sitten olenkin. Heh.

Tyhmää se on sinunkaan yksilöllisiä ongelmia tänne purkaa. Se on valitettavaa, että on ollut sairaiksia ja toimenpiteitä - niin on monella muullakin.

Jopa vähän tosissaan saattaisin seuraavan linkin elämänneuvoa antaa lapselle, joka ei aina äidin kanssa pulkkamäkeen pääse:

http://www.youtube.com/watch?v=xYUjWqSv58w
 
Ei kait minulta tarvitse anteeksi pyytää. Itsehän kerjäsin verta nenästä kun yritin muka olla räväkkä ja kirjoittaa hiukan provosoiden ja kärkevästi :)
Ainoa yllätys oli, että tämän foorumin tyyliin nähtävästi kuuluu se, että alkuperäinen aihe unohtuu ja hyökätään henkilökohtaisuuksiin. Siksi ajattelin, että taidan jäädä lukijapuolelle. Ei oikein sovi näin iäkkäälle ihmiselle tuollainen tyyli, eikä osaa siihen oikein sopeutua. Mutta ei se nyt niin iso asia ole, että mitään anteeksipyyntöjä tarttee tehdä.
Mutta yrittäkää nyt kuitenkin pysyä alkuperäisessä aiheessa ja keskustella niistä pyhäkorvauksista, eikä jonkun satunnaisen kirjoittajan muutamasta viestistä :)
 
Ei kait minulta tarvitse anteeksi pyytää. Itsehän kerjäsin verta nenästä kun yritin muka olla räväkkä ja kirjoittaa hiukan provosoiden ja kärkevästi :)
Ainoa yllätys oli, että tämän foorumin tyyliin nähtävästi kuuluu se, että alkuperäinen aihe unohtuu ja hyökätään henkilökohtaisuuksiin. Siksi ajattelin, että taidan jäädä lukijapuolelle. Ei oikein sovi näin iäkkäälle ihmiselle tuollainen tyyli, eikä osaa siihen oikein sopeutua. Mutta ei se nyt niin iso asia ole, että mitään anteeksipyyntöjä tarttee tehdä.
Mutta yrittäkää nyt kuitenkin pysyä alkuperäisessä aiheessa ja keskustella niistä pyhäkorvauksista, eikä jonkun satunnaisen kirjoittajan muutamasta viestistä :)

Aiheeseen liittyen: Jos siis kaikki lisät poistettaisiin, sattuisi se eniten näitä lisien takia töitä tekeviä. Kuitenkin jos samaan aikaan saataisiin työnantajapuolelle karummat menetelmät poistaa tehottomia työntekijöitä niin ajanmyötähän sitten ala kuin ala rakentuisi, niin että kovat työmiehet/naiset saisivat enemmän palkkaa ja ne jotka sitten olisivat huonompia/laiskempia/saikulla useammin (tähän ei voi vaikuttaa mutta se on voivoi) saisivat täten pelkkää peruspalkkaa. Ne jotka haluaisivat perheensä kanssa viettää aikaa, tekisivät ne "helpot" päivävuorot sekä arvipäivät ja ne joille huonommat ja aina vaihtelevat vuorot sopisivat paremmin saisivat myös nauttia rahallisesta hyödystä enemmän.
Uhrauksiahan se vaatii rahallisesti, jos haluaa olla perheensä kanssa (tämä pätee myös johtoportaaseen IMO). Kuitenkin työläisten määrää tarvitaan ja sitä perustyöntekijää on arvostettava - tehokasta enemmän kuin tehotonta.

Eli tämähän kuulostaa karulta mutta loppujen lopuksi tilanne olisi sama kuin nyt. Sillä erotuksella, että töitä tekemällä saisi sitä palkkaa enemmän. Ei sillä että valitsee viikonpäivät milloin töitä haluaa/joutuu tekemään.
 
Eli tämähän kuulostaa karulta mutta loppujen lopuksi tilanne olisi sama kuin nyt. Sillä erotuksella, että töitä tekemällä saisi sitä palkkaa enemmän. Ei sillä että valitsee viikonpäivät milloin töitä haluaa/joutuu tekemään.

Yleisesti ottaenkin nämä kaikenmaailman perälauta -sopimukset aiheuttavat sen että paskoille duunareille pitää maksaa about sama kuin hyville. Ihmetyttää miten tällainen politiikka kelpaa SAK:n jäsenistölle mutta hyvin se näyttää kelpaavan vuodesta toiseen.

e: ehkä niitä paskoja on enemmän niin niiden mielipiteellä on äänienemmistö :)
 
Minulla on 28 vapaapäivää vuodessa + 1 päivä vapaa viikossa (sovittu kollegan kanssa että teemme tuona päivänä sen työt joka on poissa) ja siinä se. Ei ole mitään vaateita minä päivänä teen duunit ja kuinka kauan menee, kunhan teen ne ja palaute on hyvää. Kiireisenä aikana tulee työtunteja yli 300 kuukaudessa, leppoisana aikana 50h kuukaudessa. En minä ainakaan mitään sunnuntailisiä katsele enkä pyytele, sovin kollegan kanssa päivät vapaasti. Jos hän haluaa sunnuntain vapaaksi niin itte pidän sitten lauantain. Jos hän haluaa viikonlopun vapaaksi niin teen sitten molemmat päivät. Ja päinvastoin tietysti.

Vapailla päivillä on kollegan tehtävä työt ja kollegan vapaapäivillä vuorostaan minä teen hänen työnsä. Eli kahden viikon loman jälkeen on toinen yleensä sen verran naatti että lomalta palannut päivystää päivän tai kaksi ja sitten jatkamme taas yhteisvoimin.

Näin on menty viisi vuotta eikä ole mitään konflikteja tullut. Aina olen saanut pitää vapaapäivän kun olen halunnut (eli kollega suostunut päivystämään puolestani), ja päinvastoin. Palkka muodostuu perusosasta ja bonuksesta joka on molemmille sama yhteisen suoriutumisen mukaan. Negatiivistakin bonusta olen nähnyt toisilla ryhmillä tulleen kun olivat perseilleet ja saaneet huonoa palautetta. Eli olivat saaneet alle perusosan ja syystä.

Ainiin, lienee sanomattakin selvää etten kuulu mihinkään liittoon kuten ei myöskään kollegani tai alaiset.
 
Se on kiva nuoret kundit huudella internetsuunissa hoitsuille, että: "Tekisit sinäkin tyttö töitä". Ei mulla muuta.

Se on kiva kun täällä intteernetissä sitä hoitajan ammattia pidetään kautta linjan maailman raskaimpana työnä. Ei mulla muuta.

EDIT: Ja en dissaa hoitajia, mutta niitä on ihan tasa joka lähtöön kuten on joka muussakin duunissa. Kuten on myös hoitajatöitä vitun helposta aivan järkyttävän raskaaseen.


Ja tosiaan tuo rvakantturan kommentti tuossa aiemmin pitää paikkansa. Tän palstan syöpä on se että pitää kaivaa keskustelijan viestihistoria je vetää sieltä jotain irrallisia juttuja täysin eri keskusteluista. Vertaa nyt vaikka tuo mulle tehty Carinajuttu tuolla kilsakorvauskeskustelussa. Minullakin näitä viestejä jonkinverran on, joten tarpeeksi kun on köyhä elämä, niin sieltä saa kyllä irrotettua lauseita ihan joka lähtöön oman mielen mukaan.

KAIKKI uudistukset aiheuttaa aina sen että joku häviää ja se joka häviää, yleensä alkaa kiukuttelemaan ja hyökkäämään henkilökohtaisella tasolla. Tosin tässäkin ketjussa eniten kiukuttelevat voisivat nyt lukea tuon mun avauksen ja sisäistää idean ja vasta sitten miettiä kiukutteleeko siitä että kaikki lisät ollaan poistamassa.
 
On se ainakin vittumaisempi duuni kun itellä on, eli multa lähtee ainoastaan arvostusta hoitsujen suuntaan. Vielä enempi tosin esim. siivoojien yms. suuntaan, kun jaksavat pienellä palkalla painaa arvokasta ja raskasta duunia.
 
On se ainakin vittumaisempi duuni kun itellä on, eli multa lähtee ainoastaan arvostusta hoitsujen suuntaan. Vielä enempi tosin esim. siivoojien yms. suuntaan, kun jaksavat pienellä palkalla painaa arvokasta ja raskasta duunia.

No ei tässä arvostuksesta ole kyse. Sairaanhoitotehtäviä ja tekijöitä on monenlaisia, kuten on poliiseja, palomiehiä, papermiehiä, bussikuskeja yms. Aika laidasta laitaan palvelua sitä sairaanhoitopuolella on vuosien varrella saanut. No mutta mennään offille jo vähän turhan pahasti.

Ja palaanpa vielä tuohon vaimon tilanteeseen. Tekee siis henkilökohtaisen avustajan hommia ja hänellä neljä työantajaa. Kaksi sellaista jolla tunteja paljon ja kaksi joilla kerta viikkoon vähän. Näistä paljon tunteja olevistakin molemmat on ääripäitä. Toinen todella helppoa joskin pidemmän päälle tylsää ja toinen vaativaa. Molemmista saa sen vajaan 10 euroa tunti. Siksi vaimokin tekee mielellään kaikki mahdolliset prosenttipyhät. Muuten saa painaa överipäivää että noilla palkoilla johonkin järkevään käteen jäävään palkkatasoon pääsee. Tämä oli se mikä ajoi itseä vähän kyseenalaistamaan tuota prosenttien könttäämistä sunnuntaille. Meidän talouteen se passaa kun ei harva viitti noita tehdä juuri siitä syystä että nuoria pääosin ne avustajat ja lauantaina pitää saada olla päissään ja sunnuntaina krapulassa.

Taas toisaalta itse kun olen tällaisessa vain arkena normaalisti tehtävässä työssä, niin tuo pakko 100% sunnuntailta on vain rasite. Usein voisi sunnuntaina tulla tekeen rästihommia, mutta eipä siihen työantajakaan innostu kun on pakko maksaa tuo 100% ylkkärin lisäksi, eli tehtävä lauantaita sitten. Eipä aina onnistu. Haluaisin itse pystyä sopimaan että teen sunnuntain ilman tuota pyhäkorvausta, mutta laki kieltää tuon. Typerää. Jos nuot lisät olisi jakautuneet tasaisemmin (enempi lauantaille ja illalle ja öille) niin ei olisi tuotakaan teennäistä kynnystä tuossa.

Aloilla jossa työskennellään myös viikonloppuisin, on kai käsittääkseni TYÖVUOROLISTAT johon olet TYÖSOPPARISSA sitoutunut. Jos sulle merkataan la ja su töitä niin sittenhän sinä olet töissä huvitti tai ei. Jos lisät olisi jaettu tasaisemmin, tämä ei vaikuttaisi vuosituloihin näillä jatkuvasti vuoroa tekevillä. Mutta tämä mahdollistaisi joustavammat työskentelyajat niille jotka ei ole 24/7 duunissa.

EN OLE siis ottamassa keneltäkään mitään pois vaan palastelemassa kakkua tasaisemmin. No niin tai näin, ei tähän mulla tietenkään sananvaltaa ole, joten ihan turha kenenkään herneitä nekkuun vedellä jos näitä pohtii "ääneen" täällä.
 
..... Haluaisin itse pystyä sopimaan että teen sunnuntain ilman tuota pyhäkorvausta, mutta laki kieltää tuon. ......

Voi olla laitonta, en osaa sanoa, mutta kuka tuota valvoo jos se sulle sopii? Meillä ainakin onnistuu työnteko myös sunnuntaisin ja lauantaisin ihan perusliksalla, jos niin itse haluaa.
 
Jokasessa toimihenkilötason tai ylemmän saa yleensä tulla liukumilla omasta aloitteesta viikonloppuisin duuniin, jos siis siellä vaan sattuu olemaan töitä. Itsekkin tehnyt näin monta kertaa, kun on joku reissut pitänyt heittää.

Toki ymmärrän että vuorotöissä ja työntekijän sopparilla tälläinen ei välttämättä ole mahdollista.
 
Mitä sairasteluun tulee, niin toivoisin kaikkialle käytäntöä, että ensimmäinen sairaslomapäivä on palkaton. Vähentää turhaa saikuttelua, jota moni harrastaa. Samalla voisi helpottaa irtisanomista, niin olisi helpompi päästä eroon niistä, joita ei työnteko kiinnosta.

No just joo.. Mä taas olen ihan päinvastaista mieltä. Joka ikisellä työpaikalla tulisi saada pitää vähintään 2-3 päivää saikkua ilman minkäänlaisia lääkärintodistuksia. Omalla työpaikalla näin onkin, eikä sitä kukaan väärinkäytä.

Mikään ei vituta enempää kuin se, että joku työkaveri tulee sairaana töihin. Helvetin hienoa istua pienessä kokoustilassa jotain palaveria pitämässä jos yksi paikallaolija yskii ja niistää jatkuvalla syötöllä. Muutaman päivän päästä on jokainen sairaana.

Toisaalta taas on aivan typerää lääkäreiden ajanhaaskausta käydä hakemassa se saikkulappu perusflunssan takia.
 
No just joo.. Mä taas olen ihan päinvastaista mieltä. Joka ikisellä työpaikalla tulisi saada pitää vähintään 2-3 päivää saikkua ilman minkäänlaisia lääkärintodistuksia. Omalla työpaikalla näin onkin, eikä sitä kukaan väärinkäytä.

Mikään ei vituta enempää kuin se, että joku työkaveri tulee sairaana töihin. Helvetin hienoa istua pienessä kokoustilassa jotain palaveria pitämässä jos yksi paikallaolija yskii ja niistää jatkuvalla syötöllä. Muutaman päivän päästä on jokainen sairaana.

Toisaalta taas on aivan typerää lääkäreiden ajanhaaskausta käydä hakemassa se saikkulappu perusflunssan takia.

Sekä uskoisin että moni kun jäisi heti siinä flunssan alkaessa lepoon niin ei tulisi mitään jälkitauteja sekä sitten sillä parin päivän levolla olisi sairastelu lyhyempi kuin että ekana sairastaa viikon töissä ja sitten toisen viikon viellä jälkitautia.
Itsekin tässä tein sen mokan että sinnittelin kipeellä jalalla melkein 3viikkoa ja nyt sitten olen tuollainen mono jalassa kun heti oireiden tultua olisi ehkä ollut lyhyempi aika jalka kipeenä.
 
Ite kun olin aikanaan tuntitöissä, niin totta munassa mä tulin duuniin kipeenä buranan voimalla. Täytyyhän sitä liksa saada ja sillon ei kiinnosta tarttuuko flunssat muihin.
 
Joka ikisellä työpaikalla tulisi saada pitää vähintään 2-3 päivää saikkua ilman minkäänlaisia lääkärintodistuksia. Omalla työpaikalla näin onkin, eikä sitä kukaan väärinkäytä.
Jaa että vähintään 2-3 päivää. Saattaa toimia joillakin aloilla, mutta eiköhän tuolla systeemillä sairaspäivien määrä räjähdä kasvuun aika pirun isossa osassa työpaikkoja. Voi olla ma-aamuisin aika hiljaista työmailla.
 
Back
Ylös Bottom