Miksi sunnuntailta pitää maksaa 100% palkanlisä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
No väännäs mulle rautalangasta mitä esimerkiksi myynti / markkinointi - ihmiset tekee viikonloppuna kun asiakkaat ei ole silloin paikalla? Näiden ihmisten toimenkuva kun yleensä on puhtaasti asiakkaiden (yritysjohtajien) kanssa tekemistä tavalla tai toisella. Vai meinaatko että yritysjohtajat rupee oleen vkl töissä ns. toimistolla ikinä missään olosuhteissa? Niille lyödään vuorolista käteen että koska ja mihin aikaan siellä toimistolla olla minäkin päivänä? :D Ja jos ne ei ole paikalla ei se myyntimieskään mitään voi tehdä. Se on ihan fakta että liike-elämässä ei tapahdu yhtään mitään viikonloppuisin tai esimerkiksi heinäkuussa. Pl. erinäköset tapahtumat / Tilaisuudet.

Mitä tulee tuohon sunnuntaikorvauksen huuteluun niin mä en ensinnäkään saa mitään korvausta, mikäli jostain syystä tekisin töitä lauantaisin, sunnuntaisin, tai vaikka ylitöitä. Niitä ei mulle makseta rahana eikä vapaana.

Missä maassa olet töissä? Suomessa noista on säädetty laki että pitää maksaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan Suomessa, ja työsopimuksessa on juridinen pykälä, jossa todetaan jokseenkin niin että mahdolliset työajan ylitykset on huomioitu peruspalkassa. Ja ainakin lakimiehen mukaan ihan juridisesti pätevä. En muista miten se on sanatarkasti kirjoitettu, mutta vastaavat pykälät on ihan arkipäivää, niitä löytyy tuhansilta ihmisiltä tästä maasta.
 
Eli sulla on peruspalkka suurempi kuin meillä muilla. Noniin, sähän saat siis ylityölisää vaikket tekisi ylitöitä. Propsit sulle, miltä kuulostaa että ajetaan noi edut sulta pois?
 
Eli sulla on peruspalkka suurempi kuin meillä muilla. Noniin, sähän saat siis ylityölisää vaikket tekisi ylitöitä. Propsit sulle, miltä kuulostaa että ajetaan noi edut sulta pois?
No itseasiassa kyse ei mun mielestä ole mistään etuudesta, vaan siitä että työnantaja ja työntekijä ovat sopineet, että työntekijä maksaa mulle x määrän liksaa ja saa vastineeksi tiettyjä asioita. Miten sä käytännössä tän ajaisit pois? Että palkkoja ei sais neuvotella itse, vaan kaikki sais TES:in mukaista liksaa? Oikein kunnon kommunismia.

Oho, alalla ei muuten edes ole tessiä. Mitäs nyt sitten?


Vaikka laista poistettaisiinkin tuo 100% sunnuntaikorvaus, ei mikään estä sua neuvottelemasta sellaista itsellesi työnantajasi kanssa. Vai estääkö?
 
No itseasiassa kyse ei mun mielestä ole mistään etuudesta, vaan siitä että työnantaja ja työntekijä ovat sopineet, että työntekijä maksaa mulle x määrän liksaa ja saa vastineeksi tiettyjä asioita. Miten sä käytännössä tän ajaisit pois? Että palkkoja ei sais neuvotella itse, vaan kaikki sais TES:in mukaista liksaa? Oikein kunnon kommunismia.

Oho, alalla ei muuten edes ole tessiä. Mitäs nyt sitten?


Vaikka laista poistettaisiinkin tuo 100% sunnuntaikorvaus, ei mikään estä sua neuvottelemasta sellaista itsellesi työnantajasi kanssa. Vai estääkö?

Ei toki, miksi haluat sen poistaa sitten, saat saman korvauksen palkan yhteydessä, vuorotyöalalla se on lain mukaan turvattu että saadaan sitä jengiä niihinkin työvuoroihin mihin kukaan ei halua. Sairastapaukset lauantaiöiltä ja sunnuntailta tulevat kasvamaan rajusti mikäli bonarit poistetaan, se on vaan niin paljon järkevämpää tehä sit vaan ne arkivuorot.

En edelleenkään ymmärrä miten sanoit aikaisemmin,
Mitä tulee tuohon sunnuntaikorvauksen huuteluun niin mä en ensinnäkään saa mitään korvausta, mikäli jostain syystä tekisin töitä lauantaisin, sunnuntaisin, tai vaikka ylitöitä. Niitä ei mulle makseta rahana eikä vapaana.

Jos kuitenkin hetken päästä sanot että,
mahdolliset työajan ylitykset on huomioitu peruspalkassa.
 
Pitää ottaa moiset törkeet palkanlisät pois. Joku voi tottakai vastustella tätä, mutta se vaan johtuu siitä, että niitä sunnuntaiduunareiden 60 k bemareita on vaikeempi ylläpitää, kun poistetaan moiset huijaukset ja porsaanreiät.













;)


edit: Saisivat pelata samoilla säännöillä, kuin me muutkin!
 
Tavallaan ihan asiallinen keskustelun aihe. Oma peruspalkkani on about 21,4€/ tunti. Minun alalla on viikonloppuisin varsin vähän töitä, johtuen noista arvokkaista pyhätunneista. Tämän vuoksi itse olen todella vähillä töillä viikonloppuisin. Edustamallani alalla ollaan töissä 365/24/7. Täytyy myöntää, että tunnen huonoa omatuntoa, kun viikonloppuisin tuntipalkka on on se 42,8€, puhumattakaan juhlapyhistä. Tämä tarina on tosi, mielelläni jakaisin "herkkutunnit" jotenkin tasaisemmin...
 
Vai että su lisät pois... verenpaine heti 160/250...
Itse en jaksa vääntää asiasta, mutta komppaa ja tuen Japi:a 110%.

Niin sinällään tässäkin threadissa on aika vähän ollut puolustajia asialle, mutta sitä enempi vääntäjiä joita ei asia edes koske joten samahan heidän on niitä poistaa. Mutta tarkemmin kun ajattelen niin antaa olla minukin puolesta. Kun ei enää kukaan puolusta omiaan etujaan niin tämäkin keskustelu pikkuhiljaa jää unholaan.
 
Niin sinällään tässäkin threadissa on aika vähän ollut puolustajia asialle, mutta sitä enempi vääntäjiä joita ei asia edes koske joten samahan heidän on niitä poistaa. Mutta tarkemmin kun ajattelen niin antaa olla minukin puolesta. Kun ei enää kukaan puolusta omiaan etujaan niin tämäkin keskustelu pikkuhiljaa jää unholaan.

Minusta tämän triidin aihe ei ollutkaan alussa se, että lisät poistettaisiin vaan se onko järkeä 100% sunnuntailisässä ja voisiko sitä jakaa ehkä järkevämmin.

Itsehän ideoin ties mitä asioita mutta lisien täydellistä poistamista en missään nimiessä kannata täällä oikeassa maailmassa. Tietty miksi sitten täällä niitä sekavia ideoitani jaan? Noh. Täällä saa oikeasti keskustelua aikaan. Paha tästä asiasta on kaupalla keskustella kun siellä tietää mikä on se vastaus :D :D
 
Miksi sunnuntai on erikoisasemassa palkkauksen suhteen?

Ja tuota kysymystä threadissa pyöritelty ja ihmetelty että onko sunnuntai erilainen kuin lauantai. ON SE. :)

Nykyisessäkin työpaikassa sunnuntai on kyllä aiheesta erikoisasemassa. Valtaosa yhteiskunnasta kun ei ole vuorotyössä tai viikonlopputyössä, niin noi juhlimiset ja vapaa-ajan vietot ympäröivässä maailmassa sijoittuvat pääosin lauantaille. Mikä aiheuttaa helposti sen että sunnuntaiaamuisin ennen kuutta harvaa kiinnostaisi vähääkään työnteko, ellei olisi porkkanaa.

Tässähän on festarijärjestelyt, jne. käyty jo, ja ne jotka ovat tottuneet tuohon arjet töissä, viikonloput vapaana järjestelyyn antaneet hyvinkin ymmärtää että onhan lauantai yhtä tärkeä vapaapäivä kuin sunnuntai. Mutta kun se nyt ei vaan niin ole. Hyvin monet karkelot ovat lauantaina, ei perjantaina.

Ja juu, vaihdoin tovi sitten 3-vuoroduunista normi päivävuoroon, eli nykyään on la-su vapaat... ja oma vapaa-aika paaaljon helpompi järjestellä muiden kanssa. Mökkireissut, häät/kissanristiäiset/jne onnistuu helposti kun ei tarvitse vuoronvaihtoja kikkailla tai miettiä milloinkohan sopisi pe-su reissu. Viime vuoden vuorolistassa esimerkiksi oli 1 pe-su vapaa heinä-joulukuun välissä.
 
365 töitä tehtävä 21 vapaapäivää jolloin ei tarvitse navetalla käydä 4 kertaa päivässä, vain kaksi. 1 vkonloppu jolloin vain 2 kertaa navetalla päivässä. Sunnuntai lisä? Imo aivan tarpeeton. Erinomainen keino heikentää suomalais yrityksien kannattavuutta.
 
IMO tää aihe on yhtä hyödyllinen kuin miksi perus 7-15 tai 8-16 duunari saa palkallista vapaata, jos viikolle sattuu pyhäpäivä? Tai miksi joillakin aloilla on palkoton ruokatunti? Miksi toisille kertyy pekkaspäivät ja toisille ei? Miksi opettajilla on pitkät lomat jne..
Kattoo peiliin niin sieltä se syyllinen löytyy, ammatinvalintakysymys. Turha sitä omaa "huonompaa" asemaa on pönkittää vaatimalla muilta etuja pois, pyrkii itse niihin kovasti kadehtimiinsa töihin.
 
IMO tää aihe on yhtä hyödyllinen kuin miksi perus 7-15 tai 8-16 duunari saa palkallista vapaata, jos viikolle sattuu pyhäpäivä? Tai miksi joillakin aloilla on palkoton ruokatunti? Miksi toisille kertyy pekkaspäivät ja toisille ei? Miksi opettajilla on pitkät lomat jne..
Kattoo peiliin niin sieltä se syyllinen löytyy, ammatinvalintakysymys. Turha sitä omaa "huonompaa" asemaa on pönkittää vaatimalla muilta etuja pois, pyrkii itse niihin kovasti kadehtimiinsa töihin.

Hyvin tiivistetty. Ensiksi: olisipa joku todennut nää samat sanat tuolla km-korvausleikkaus-keskustelussa. Toiseksi: olin aikanaan leipomoteollisuudessa 4 vuotta hommissa ja etenkin viimeiset 2 vuotta mun palkasta oli noin 50 % erilaisia lisiä. Kovin usein katkerat toisten alojen työntekijät, mm. palvelualojen ihmiset kirosi sitä, kuinka helpolla pääsemme. Ei muuta kun mars, hakemaan katkeruuden sijaan duunia leipomoalalta sitten! Itsekin pääsin alalle ilman mitään koulutusta aivan kuten nykyiselle myyntialan urallekin lähdin ilman mitään koulutusta.

Tottakai aluksi täytyy olla valmis tekemään alan likaisimmat ja halveksituimmat työtehtävät, mutta sitten voi helposti yletä askel kerrallaan parempiin ja parempiin työtehtäviin. Leipomoalalla aloitus se vaati sitä, että puhdistelin ekan vuoden paskasia leipomopeltejä ja olin toisen vuoden keskellä yötä alkavassa klo 3-11 vuorossa juoksupoikana (keskellä yötä alkava vuoro 10 kertaa hankalampi ja ei-haluttu, kuin perus yövuoro 22-6). Samoin myyntialalla piti luukuttaa ekat pari vuotta toimistokamppeita, jotta pääsi myyntipäälliköksi IT-laitteiden ratkaisumyyntiin.

Suomalaisilla työpaikoilla olisi paljon vähemmän kyräilyä, katkeruutta ja selän takana paskanpuhumista, kun ihmiset paljon laajemmin lähtisivät valittamisen sijaan kokeilemaan niitä aloja, joita kadehtivat.
 
Hyvin tiivistetty. Ensiksi: olisipa joku todennut nää samat sanat tuolla km-korvausleikkaus-keskustelussa. Toiseksi: olin aikanaan leipomoteollisuudessa 4 vuotta hommissa ja etenkin viimeiset 2 vuotta mun palkasta oli noin 50 % erilaisia lisiä. Kovin usein katkerat toisten alojen työntekijät, mm. palvelualojen ihmiset kirosi sitä, kuinka helpolla pääsemme. Ei muuta kun mars, hakemaan katkeruuden sijaan duunia leipomoalalta sitten! Itsekin pääsin alalle ilman mitään koulutusta aivan kuten nykyiselle myyntialan urallekin lähdin ilman mitään koulutusta.

Tottakai aluksi täytyy olla valmis tekemään alan likaisimmat ja halveksituimmat työtehtävät, mutta sitten voi helposti yletä askel kerrallaan parempiin ja parempiin työtehtäviin. Leipomoalalla aloitus se vaati sitä, että puhdistelin ekan vuoden paskasia leipomopeltejä ja olin toisen vuoden keskellä yötä alkavassa klo 3-11 vuorossa juoksupoikana (keskellä yötä alkava vuoro 10 kertaa hankalampi ja ei-haluttu, kuin perus yövuoro 22-6). Samoin myyntialalla piti luukuttaa ekat pari vuotta toimistokamppeita, jotta pääsi myyntipäälliköksi IT-laitteiden ratkaisumyyntiin.

Suomalaisilla työpaikoilla olisi paljon vähemmän kyräilyä, katkeruutta ja selän takana paskanpuhumista, kun ihmiset paljon laajemmin lähtisivät valittamisen sijaan kokeilemaan niitä aloja, joita kadehtivat.

km korvaus ei ole ihan sama asia se on verotonta tuloa. Mikään tässä threadissa mainittu ei ole.
 
onpa mukava viettää vapaapäivää kun koko viikonloppu tuli oltua töissä,ja vielä vitun isolla rahalla
 
Jose sunnuntai ei ois noin överikorvauksella lauantaihin nähden, niin olisi varmasti niitä autokorjaamoja ja varaosaliikkeitäkin sunnuntaisin auki. Ihan kysynnän ja tarjonnan laki tuon määrittelisi. Nykyään tahtoo olla että ainut päivä kun ehtii juosta vaikka auto katsastukseen yms. niin eihän mikään ole auki tuon järjettömän lisän takia se ei ole kannattavaa.

Jatkuvaa keskeytymätöntä kolmivuoroa tekevillä tuon voisi tasata muuten ja muille jakaa niin että jäisi vähän maanataiaamuunkin. Siitä voisi saada vähän korvausta jos tulee maanantaina ajoissa ja fressinä duuniin. ;)

- - - Updated - - -

Minusta tämän triidin aihe ei ollutkaan alussa se, että lisät poistettaisiin vaan se onko järkeä 100% sunnuntailisässä ja voisiko sitä jakaa ehkä järkevämmin.

Itsehän ideoin ties mitä asioita mutta lisien täydellistä poistamista en missään nimiessä kannata täällä oikeassa maailmassa. Tietty miksi sitten täällä niitä sekavia ideoitani jaan? Noh. Täällä saa oikeasti keskustelua aikaan. Paha tästä asiasta on kaupalla keskustella kun siellä tietää mikä on se vastaus :D :D

Hyvä että edes yksi haluaa tajuta tän pointin.

Kumman paljon tuosta kilsakorvaukesta oli kommentteja että pois vain. Etenkin niiltä jotka ei sitä itse saa. Aina tuntuu olevan näin.

Itse olen sitä mieltä että sitä voisi kohtuullistaa. Voisi olla molemmat la ja su 50% itse siitä päivästä. Ylkkäkorvauksethan tulee tuohon päälle.

Rautalangasta siis:

Jos teet YLITÖITÄ la ja su niin la saat 50% ylityökorvauksen. Ainakin meillä se lauantailisä on sama kuin iltalisä, eli jotain 2 egen korvilla tunnilta. Sunnuntaialta tulee sitten 100% itse sunnuntaista, 100% ylityökorvausta ja kun on vkl töissä niin vielä yksi 100% viikkolepokorvausta. Perupalkat päälle niin tuo on melkein 6 päivän palkaa. Pidän tätä vähän kohtuuttomana vaikka näitä lukuisia itsekin saanut. Pitäisi saada itse neuvotella nuot korvaukset ja niin että jos ei sopuun pääse, kukaan ei PAKOTA sinua tulemaan töihin.
 
km korvaus ei ole ihan sama asia se on verotonta tuloa. Mikään tässä threadissa mainittu ei ole.

Just joo. Tuo verottomuus kun se on sitten se selitys? Entäs jos sunnuntaista tulisi veroton lisä, paljonko olisi kohtuullinen? 30%?

Sinä oot kilsakoravuksia vastaan kun et itse niitä saa, ei siinä muuta syytä ole.
 
No minä ainakaan en ole pentuja vääntänyt sen takia, että viikonloput viettäisin töissä ja en koskaan niitä näkis. Ihan ajattelin viettää aikaakin niiden kanssa. Vaikka siis ei ole joka viikonloppu menoja niiden kans.

Samaan syssyyn vois kyseenalaistaa yökorvaukset ja joulut ja kaikki mahdolliset muut, mitä olen itse töissä. Sitähän saa olla vapaana vaikka keskiviikkona päivällä. Ei tarvi pentuja koskaan nähdä kun ne on päivät koulussa ja itse väännät illat ja viikonloput töitä.

Minä olen sen verran itsekäs, että haluan näistä epämukavista työajoista korvauksen. Tuskinpa kovin innokkaita yö-ilta ja viikonloppuduunareita löytyis jos niistä ei maksettais mitään ylimääräistä.

Niin ja mun tuntipalkka on 13.75 ja siinä on jo kaikki ikälistä ja muut henkilökohtaiset lisät, mitä voin tässä työssä saada. Joten persaukiset ottaa mielellään vastaan sunnuntaityöt. Jos lisät otettaisiin pois niin yhtään yötä ja viikonloppua en enää tekisi. Joten jos kadehdituttaa niin ihan hyvin voi kouluttautua hoitoalalle ja aloitella vähän päälle kympin perustuntipakoilla rikastumaan viikonlopputöillä.

Ja ei sitä nyt lapsiperheelläkään ihan joka vkl menoja ole, ei ainakaan meillä. Hyvin voisi olla vaikka 10 sunnuntaita vuodesta duunissa. Ehkä tuon verran olen lauantaita mutta jotenkin vaan rassaa tuo sunnuntai kun se on tän teennäisyyden takia niin turha päivä, ettei silloin voi mitään asioitakaan hoitaa kun ei auki ole kuin ruokakaupat joihin pääsee joka päivä muutenkin.

No mitään tälle ei varmasti tapahdu, ks ammattiliitot.
 
Back
Ylös Bottom