Miksi sunnuntailta pitää maksaa 100% palkanlisä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Edellisessä duunissa oli toi shydeemi ja ei siellä sen enempää saikkuiltu, kun missään muuallakaan. Suomalaiset kuitenkin pääasiallisesti on rehellistä porukkaa ja joutuuhan sitä silmätikuks jos koko ajan on saigonilla. Tosin jossain raksalla asiat voivat olla toisin, kun toimistossa....
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaa että vähintään 2-3 päivää. Saattaa toimia joillakin aloilla, mutta eiköhän tuolla systeemillä sairaspäivien määrä räjähdä kasvuun aika pirun isossa osassa työpaikkoja. Voi olla ma-aamuisin aika hiljaista työmailla.

Meillä tuo 3 päivää saikkua pomolle ilmoittamalla on ollut käytössä pari vuotta. Just tuosta puhuttiin. Ei ole sairaspoissaolot nousseet. Jos otetaan pitkien saikkujen vaikutus pois niin keskimäärin ovat laskeneet, syystä että omalla ilmoittamisella ollaan välillä 1 tai 2 päivää. Mutta jos käyt lekurissa ja se kirjoittaa 3 pv saikkua, niin sitten ollaan 3 pv saikulla vaikkei ois tarviskaan.

Ja työantaja voi ottaa tuon oikeuden pois jos jollakulla on jatkuvasti saikkuja ja epäilee että käyttää järjestelmää väärin. Sitten pitää käydä työterveyden kautta. Työterveydestä saa saikkua kun vaan viittii hakee. On sitä joskus itsekin 13 vuoden työuran aikana ollut motivaatiosaikulla. Eiköhän meistä jokainen. Valitat päänsärkyä niin 2-3 päivää tulee heti, tai mahakipua tai mitä vaan.
 
EN OLE siis ottamassa keneltäkään mitään pois vaan palastelemassa kakkua tasaisemmin. No niin tai näin, ei tähän mulla tietenkään sananvaltaa ole, joten ihan turha kenenkään herneitä nekkuun vedellä jos näitä pohtii "ääneen" täällä.

Hyvinhän sä pohditkin. Itse nyt turhaan muiden saikuista täällä valitan, koska tähän päivään mennessä muiden saikuttelusta on ollut vain hyötyä minulle. Ei niinkään suoran palkan muodossa vaan muissa "hyödykkeissä". Eli enemmän töitä, enemmän eri osaalueita, enemmän luottamusta ylöspäin ja tietysti enemmän sitä liksaakin.
Ei ole minun vika, että ei flunssat iske :D
 
Hyvinhän sä pohditkin. Itse nyt turhaan muiden saikuista täällä valitan, koska tähän päivään mennessä muiden saikuttelusta on ollut vain hyötyä minulle. Ei niinkään suoran palkan muodossa vaan muissa "hyödykkeissä". Eli enemmän töitä, enemmän eri osaalueita, enemmän luottamusta ylöspäin ja tietysti enemmän sitä liksaakin.
Ei ole minun vika, että ei flunssat iske :D

No mulle taas iskee flunssat, mutta harvoin oon niin kipeä että on töistä pois jäätävä. Yleensä siis yskää ja kurkkukipua ja nenänvuotoa. Jos noista aina saikulle jäisi niin yhtä saikkua se pienten lasten isänä eläminen olisi. Ne kantaa päiväkodista kaikkis pöpöt kotiin. Vähän sama mullakin siis, eli enempi siitä hyötyy kun muut saikuttelee. Kyllä niitä saikuttelijoita on ihan joka pajassa, oli sitten kyse siivoojista tai ydinfyysikoista.
 
Itellä on työaika 07.30-16.00 ma-pe, enkä kyllä haluais viikonloppusin koskaan joutua töitä tekemään. Ihan hyvä vaan että niille jotka joutuvat viikonloppuisin työskentelemään maksetaan siitä asianmukainen korvaus.

p.s. voisi maksaa mun puolesta enempikin
 
Itellä on työaika 07.30-16.00 ma-pe, enkä kyllä haluais viikonloppusin koskaan joutua töitä tekemään. Ihan hyvä vaan että niille jotka joutuvat viikonloppuisin työskentelemään maksetaan siitä asianmukainen korvaus.

p.s. voisi maksaa mun puolesta enempikin

Olet valinnut ammattisi hyvin, onneksi olkoon siitä. Tämä yhteiskunta ei sitäpaitti edes kestäisi mitään vielä isompia viikonlopun korvauksia. En ota tässä kantaa palomiesten, poliisien, sairaanhoitajien yms palkkoihin, mutta nämä työskentelee paljon myös viikonloppuisin. Lisävelallako ne isommat korvaukset maksettaisiin?

Ja teollisuuden puolella Suomen kilpailukykykin on vähän kyseenalainen, viikonloppukorvausten nostaminen vain pahentaisi tilannetta. Silloin kun tilauksia on paljon, joudutaan tekemään myös viikonloppuja ja ne on kuitenkin VAPAAEHTOISIA. Itse en ole ikinä joutunut duunissa pakotetuksi viikonlopuksi töihin. Nykykorvaukset on jo niin isoja, että eipä ole tähän asti ollut ongelmia saada väkeä töihin jopa perättäisiksi viikonlopuiksi. Eli kyllä tässä kohtaa raha ajaa ryyppäämisen edelle (ja perheen edelle).

Jokaisen, joka on viikonlopputyötä vastaan, pitää miettiä ammattia valitessaan, että kannattaako lähteä sellaisille aloille ollenkaan. Toisille se taas sopii eräittin hyvin olla myös viikonloppuisin töissä.
 
Pitäisikö siis mielestäsi laissa säätää suurempi sunnuntailisä vai että työnantaja saisi maksaa halutessaan enempi palkkaa?

Tämän darvinistin kirjoitukset on yhtenään pientä provoa täynnä tai sitten on vaan yrittää olla nimimerkkiään fiksumpi...

Mutta jos ihan tosissaan kysyt niin miettippä viellä uudestaan että haluaako kukaan palkanmaksaja vapaaehtoisesti maksaa enempi?

- - - Updated - - -

Jokaisen, joka on viikonlopputyötä vastaan, pitää miettiä ammattia valitessaan, että kannattaako lähteä sellaisille aloille ollenkaan. Toisille se taas sopii eräittin hyvin olla myös viikonloppuisin töissä.

Välttämättä aina ei ammattia valita vaan siihen ajaudutaan. Ja esim itselläni kävi näin sekä silloin kun aloitin niin oli korvauksia ja lisiä niin lauantailta kuin pyhäpäivien aatoilta jne. Ne on vaan pikkuhiljaa pudonneet pois ja enää on mitätön iltalisä/su iltalisä sekä sunnuntai lisä. Voisi sanoa että noin 70% lisistä on poistunut 24.vuodessa. Sitten taas tämän hetkinen palkka ikälisien ja SUNNUNTAI LISIEN kanssa on niin suuri että mielellään ei halua vaihtaa paikkaa. Esim kokeilin keväällä pariakin paikka hakea niin olisi kuussa noin 500-600€ hävinnyt.
 
Välttämättä aina ei ammattia valita vaan siihen ajaudutaan. Ja esim itselläni kävi näin sekä silloin kun aloitin niin oli korvauksia ja lisiä niin lauantailta kuin pyhäpäivien aatoilta jne. Ne on vaan pikkuhiljaa pudonneet pois ja enää on mitätön iltalisä/su iltalisä sekä sunnuntai lisä. Voisi sanoa että noin 70% lisistä on poistunut 24.vuodessa. Sitten taas tämän hetkinen palkka ikälisien ja SUNNUNTAI LISIEN kanssa on niin suuri että mielellään ei halua vaihtaa paikkaa. Esim kokeilin keväällä pariakin paikka hakea niin olisi kuussa noin 500-600€ hävinnyt.

Totta tämäkin monesti. Silti syytä huomioida, ettei välttämättä kannata lähteä hoitoalalle tai palomiesopistoon jos ei halua viikonloppuisin työskennellä.

Kyllä mä lähtisin heti tekemään katkeamatonta kolmivuoroa jos sitä täällä tarjolla olisi. Syksyllä tehdään taas tuota arkena kolmea vuoroa ja mahdollisia viikonloppuylkkäreitä, ainakin lauantaita. Mutta tuo viikolla tehtävä vuorotyö se vasta rahamielessä perseestä onkin. Taitaa yövuorostakin jonkun hikiset kolme euroa saada. Sinällään yövuoro on ihan jees kun saa vaan rytmin pelittämään. Ei ole muuta häiriötä ja hälinää. Ei soi puhelimet, ei tarvi selvitellä muiden sotkuja voi vaan keskittyä omaan duuniinsa. Sitten vaan nukut kun muut on töissä ja samalla tavalla iltapäivä ja ilta vapaa kuin aamuvuorossakin.

Ala-aste ikäisten vanhemmille tuollainen katkeamaton kolmivuoro lienee hankalin. Päiväkoti-ikäisten kanssa tosiaan varmasti aivan sama, koska päiväkoteja on myös kolmivuorossa toimivia ja se lapsi nyt ei tiedä ootko vapaalla sunnuntaina vai tiistaina.

No varmasti suunta on se että kohta ei ole mitään lisiä eikä etuja. Johan tuota kilsakorvaustakin ollaan kiljuen alentamassa kohtuuttoman isona. Sieltä täältä naps ja nips, se lienee suunta jatkossakin. Oma pointti ei tässä ketjussa ollut siis edelleenkään tuon sunnuntailisän poistaminen.
 
Totta tämäkin monesti. Silti syytä huomioida, ettei välttämättä kannata lähteä hoitoalalle tai palomiesopistoon jos ei halua viikonloppuisin työskennellä.
........
No varmasti suunta on se että kohta ei ole mitään lisiä eikä etuja. Johan tuota kilsakorvaustakin ollaan kiljuen alentamassa kohtuuttoman isona. Sieltä täältä naps ja nips, se lienee suunta jatkossakin. Oma pointti ei tässä ketjussa ollut siis edelleenkään tuon sunnuntailisän poistaminen.

Joo kyllä mä ymmärrän Timba sun pointin mutta pikku ilkiö minussa vaan aina tekee mieli vähän kärjistää. Ja mullehan tämä aamu/ilta vuoro työ on sopivin. Sekä kun olen joskus kesät tehnyt pelkkää ma-pe ja klo 8-16 niin siitä ei saatana tullut mitään. Viikonloput tuli vaan ryypättyä. Nyt kun viikolla vapaat niin hyvin kerkee tehdä vaikka mitä. Sitten kun mulla vaan se 4töitä ja vapaat niin sekin viellä lisää vapaata.
Ja just viikonloppuna ja iltoina on paljon rauhallisempaa kuin arki aamuina.
 
Joo kyllä mä ymmärrän Timba sun pointin mutta pikku ilkiö minussa vaan aina tekee mieli vähän kärjistää. Ja mullehan tämä aamu/ilta vuoro työ on sopivin. Sekä kun olen joskus kesät tehnyt pelkkää ma-pe ja klo 8-16 niin siitä ei saatana tullut mitään. Viikonloput tuli vaan ryypättyä. Nyt kun viikolla vapaat niin hyvin kerkee tehdä vaikka mitä. Sitten kun mulla vaan se 4töitä ja vapaat niin sekin viellä lisää vapaata.
Ja just viikonloppuna ja iltoina on paljon rauhallisempaa kuin arki aamuina.

Joo, iltavuoroissa on puolensa. Ne vaan ikäänkuin tuhoaa päivän. En mä ainakaan jaksa herätä aikaisin tekemään jotain järkevää vaan aika menee puolille päivin kotona maleksien, sitten lapset päiväkotiin ja salin kautta duuniin. Illalla sitten kattelee hetken telkkaria tai lukee jotain ja menee nukkumaan.

Mutta se on kyllä taivaan tosi, että alkoholia menisi paljon vähempi jos olisi enempi viikonlopputöitä.
 
Siirryttäisiin 7 päiväiseen työviikkoon niin loppuisi kaljan juonti käytännössä kokonaan :D

Vois tehdä kansantaloudellisesti helvetin hyvää. Tehtäs vaikka pari kuukautta vuodessa 7 päivästä viikkoa. Tipattomia kuukausia nääs.
 
Jokaisen, joka on viikonlopputyötä vastaan, pitää miettiä ammattia valitessaan, että kannattaako lähteä sellaisille aloille ollenkaan. Toisille se taas sopii eräittin hyvin olla myös viikonloppuisin töissä.

Sulta on tullut hyvää pohdintaa tähän ketjuun, mutta tämä pisti nyt kyllä korvaan. Nimittäin on aloja ja ammatteja joissa et voi yksinkertaisesti valita oletko työssä lauantaisin ja sunnuntaisin, kun tämä on vähän työnantajien puolelta veloite, että näin tehdään ja jos ei tehdä niin ovi on tuossa. Tämä koskee monia eri ammatinharjoittajia yleisesti. Työnantaja velvoittaa sinut myös työskentelemään vkon.loppuisin tahtoisit sitä tai et. Tietysti joissakin paikoissa voi erillisellä yhteisellä sopimuksella päästä sopimukseen työntekijöiden kanssa, että ei tee vkon.loppuja. Myöskin, että työjaksoilla tai kuukaudessa on tiettymäärä vapaita vkon.loppuja. Tämähän on kyllä jo monesti kirjoitettu TES:iin, että miten työtä tehdään. Lakikin määrittää tätä toimintaa.

Sitten mitä tulee tuohon pyhäkorvaukseen ymv. Niin nämä työn sankarit tekevät työtä myös silloin, kun monet ovat kotona. Työtä myös tehdään silloin, kun toisilla on juhlapyhät ja esim: perhe kokoontuu viettämään Joulua, Pääsiäistä tmv. Siksi mielestäni tälläinen pyhäkorvaus on oikeutettua siihen nähden, että menettää vapaa-aikaa ja mahdollisuuden esim: olla perheensä kanssa tiettyinä aikoina kuukaudesta ja myös juhlapyhien aikaan. Lisäksi on tiettyjä aloja joiden palkkataso olisi muuten heikko ja nämä pyhälisät sitten nostavat keskiansiota. Palkkaus myös määrittää sen mihin ihmiset hakeutuvat opiskelemaan. Jos alan palkkaus ei vedä niin ei sinne ihmiset mene.

Tälläinen ongelma on monella alalla ja työvoimapula vaivaa joitakin tiettyjä aloja jo nyt pahasti Suomessa ja tilanne tulee tulevaisuudessa vain pahentumaan tästä syystä sekä, että ei ole työntekijöitä.

- - - Updated - - -

Siirryttäisiin 7 päiväiseen työviikkoon niin loppuisi kaljan juonti käytännössä kokonaan :D

Tai sitten sen kaljan juominen vain lisääntyy, kun tekee pitkiä putkia duunia, että hermot pysyy kasassa ;)
 
Vois tehdä kansantaloudellisesti helvetin hyvää. Tehtäs vaikka pari kuukautta vuodessa 7 päivästä viikkoa. Tipattomia kuukausia nääs.

Terveydenhoidollisesti tuen tätä ideaa täysillä, jos työpäivät ovat koko viikolta alle 10-tuntisia ja niistä maksetaan asianmukainen korvaus. Enkä asianmukaisuudella meinaa vakaumuksellisista syistä perusteltua 100% lisää tietyille päiville.

Toisaalta yhtä helppoa on sanoa: Älä juo, älä polta, syö sitä rahkaa äläkä sitä mäkkärin tuplajuustoa.
 
Sitten mitä tulee tuohon pyhäkorvaukseen ymv. Niin nämä työn sankarit tekevät työtä myös silloin, kun monet ovat kotona. Työtä myös tehdään silloin, kun toisilla on juhlapyhät ja esim: perhe kokoontuu viettämään Joulua, Pääsiäistä tmv. Siksi mielestäni tälläinen pyhäkorvaus on oikeutettua siihen nähden, että menettää vapaa-aikaa ja mahdollisuuden esim: olla perheensä kanssa tiettyinä aikoina kuukaudesta ja myös juhlapyhien aikaan. Lisäksi on tiettyjä aloja joiden palkkataso olisi muuten heikko ja nämä pyhälisät sitten nostavat keskiansiota. Palkkaus myös määrittää sen mihin ihmiset hakeutuvat opiskelemaan. Jos alan palkkaus ei vedä niin ei sinne ihmiset mene.

Minä erottaisin kuitenkin normi "viikonloput" ja "oikeat pyhät" (joulu, pääsiäinen, juhannus, vappu...). Paperillahan jokainen sunnuntai on jonkun nevöhööd-pyhimyksen nimipäivä vähintään, mutta kuinka moni harraskaan kristitty tietää edes niistä valtaosaa saatikka juhlistaisi moisia kärsiäkseen työvuoroista niinä päivinä?
Ja tosiaan; pyhälisät on kivoja, mutta minusta vaikkapa yötyö vaan on ihan paljon rankempaa kuin kirkkopyhinä työskentely, joten se ansaitsee paremman liksan kuin jälkimmäinen.

Minä en ole muutenkaan oikein koskaan ymmärtänyt, kuinka yksi 12h sunnuntai korvaisi sitä, että vietät 37h perheen yhteisiä tunteja iltavuorossa viikolla. Se yksi sunnuntaivuoro taitaa kuitenkin maksaa paremmin kuin nuo kaikki illat yhteensä.
 
Mutta edelleen noissa "normi" viikonloppuina on sitten ne muut menot sekä perheiden yhdessä olot vaikkakin ei olisi kaapelin mainitsema "oikea pyhä". On rippijuhlaa,festaria,syntymäpäivä juhlaa,häitä,urheilukilpailut, jne jne. Kuten jo kerroin niin itse joskus lopetin aktiivi kilpailu-uran kun aina oli ongelma päästä kisoihin kun ne olivat sunnuntaisin tai lauantaisin. Monta kertaa olin viellä launtaina töissä ja su aamuna jo toisella puolella Suomea. Olipa varsin virkeä kun aamuyöllä ajanut 400km.
Hyvä esimerkki lisää. Hirvenmetsästys. Tapahtuu yleensä porukalla ja viikonloppuisin. Meillä oli porukka jossa miehiä oli laidasta laitaan. Se oikeastaan hajosi kun osalla vuorotyö ja meitä saattoi olla joskus vaan lauantai aamuna 4miestä ilman koiraa miettimässä että mitä tehdään. Kävi myös niin että 3 vuorotyölläistä oli viikolla metsäsällä ja ampuivat helvetin ison hirven joka sitten vähän matkaa haavakkona meni syvemmälle saloille. Oli miehillä työ ensinäkin jälittää se se pienellä porukalla ja sitten yöllä 3pekkaa lähes 300kg lihaa kantaa sieltä pois. Isolla porukalla se olis tullu kerralla sieltä pois.
Ja nyt ollaan taas 6ihmisen kanssa suunnittelemassa reissua metsälle syys-lokakuulle. 2ihmisellä vuorotyö muilla ma-pe. Viellä ei ole saatu järkättyä kaikille joko viikolle samaan aikaan vapaa tai sitten kun noilla ma-pe työlläisillä on v.loput vapaana niin jompukumpi vuoryöläisistä ei saa vapaa järjestymään v.lopus. Joten jos nyt yksi meistä on sitten jonkun normi vlopun töissä ja loput on taas metsällä niin ihan hyvin suon hänelle sitten sen korvauksen ja soisin viellä siihen päälle jonkun extran että ei pääse porukkaan mukaan.
Asettautukaan itse siihen asemaan että menetätte suurimman osan vuoden viikonlopuista ja juhlapyhistä töihin ja miettikää hieman laajemmin sitä sympatian ja empatian kautta kuin vain tilastojen tai minä itse asenteella.
 
No siis joo, tottakai näistä Jouluista yms. pitää saada kunnon korvaus ja saahan niistä nytkin. Meillä ainakin on 200% ja ylkkäprossat päälle. Ei tartte ikinä tehdä noita. Hyvä niin toisaalta, toisaalta voisin kyllä osan pyhistä hyvin ollakin töissä. Niitä vaan ei tehdä kun ovat kallitta. Ohjaus siis toimii tältä osin.

Mutta normi sunnuntailta 100% on kyllä aika naurettavaa mun mielestä. Sitä et voi LAILLISESTI muuksi neuvotella. Voit toki tehdä vaikka 50% korvauksella, mutta se on vastoin lakia ja voit sitten duunarina milloin tahansa 2 vuoden sisällä vaatio nuot erotukset takautuvasti takaisin. Eli moniko työantaja siihen sitten edes uskaltaa suostua... Ja jos siitä jää kiinnin niin lienee tulee rankkua työantajalle?

Ja tosiaan yötyö on kyllä rankkaa kropalle. Joten siitä pitäisi ennemmin maksaa kuin sunnuntaina päivällä tehdystä työstä.

Ja vielä tuosta viikonlopun pakosta. Niin johan tuossa muutama viesti sitten valitettiin ettei viikonloppuvuoroille saa tekijöitä ja tuossa yllä ne olikin pakollisia. Miten tuo nyt sitten on esim. sairaaloissa?
 
Mutta normi sunnuntailta 100% on kyllä aika naurettavaa mun mielestä. Sitä et voi LAILLISESTI muuksi neuvotella. Voit toki tehdä vaikka 50% korvauksella, mutta se on vastoin lakia ja voit sitten duunarina milloin tahansa 2 vuoden sisällä vaatio nuot erotukset takautuvasti takaisin. Eli moniko työantaja siihen sitten edes uskaltaa suostua... Ja jos siitä jää kiinnin niin lienee tulee rankkua työantajalle?

Ellei työnantaja ole aikanaan kusettanut kaikkia ylemmiksi toimihenkilöiksi ja palkkalapussakin on alusta saakka ollut "kiinteä ylityölisä"... Viikonloppuja ja ylitöitä tehdään helvetisti ja viikonlopuista saa "tuntipankkiin" tunnin tunnista tai sitten naurettavan rahallisen korvauksen, mikä on lauantailta vähemmän, kuin arkipäivän ansiot ja sunnuntaista saattaa saada jopa 50€ extraa...

Näin (aikanaan) alansa johtavassa konepajafirmassa :-/
 
Ja vielä tuosta viikonlopun pakosta. Niin johan tuossa muutama viesti sitten valitettiin ettei viikonloppuvuoroille saa tekijöitä ja tuossa yllä ne olikin pakollisia. Miten tuo nyt sitten on esim. sairaaloissa?

Siis mitä? Kun tehdään työvuoro listat niin niillä mennään. Ei siellä kysellä vapaa ehtoisia ja tietty kaava/tes jolla ne tehdään. Mutta sitten kun joku sairastuu tai jollakin olisi se "pakollinen" meno että siihen viikonloppuun tarvitaan joku tuuraaja niin sitä ei koskaan löydy. Muuta kuin jollain lahjonnalla/kiristyksellä. Meillä kun tuli kesä duunareita niin ensimmäisillä oli jo ekana päivänä lista jossa kaikki kesän viikonloppu menot ylhäällä ja toiveena ne vapaaksi.
Miten vaikeaa se on nyt uskoa että jos suurin osa ihmisistä on viikonloppuna vapaalla niin ei niitä jotka ovat "pakolla" tai ammatinvalinnan huonoina puolina viikonloppuna töissä niin ole mielellään. Meilläkään ei nyt äkkiä kun mietin ole yhtään perheelistä tai pariskuntaa joilla menisi työt samaa tahtia. Suurimmalla osalla toinen normi työssä ja toinen vuorossa. Otetaan viellä esimerkki: jos mä tarviin ens tiistain vapaas. Katson listasta kellä on vapaata tiistaina ja kysyn että vaihdetaanko. Kaikilla on ensimmäisenä ehtona että joo vaihdetaan niin että hän tekee mulle tiistain mutta teenkö hänelle sitten jonkun launtain tai sunnuntain. Kun sitten pidän kiinni niistä omista lauantai ja sunnuntai vapaista niin se tiistain tuuraaminenkaan ei enää ehkä onnistu jos siitä vaan saa vaikkapa torstain vapaas. Samoin jos ehdotan jollekulle että tarviin tuon sunnuntain vapaas niin vaihdetaanko niin ei varmasti onnistu kun hänellä on joku meno tai lapsilla tai vaimolla. Jos sitten taas otan sen vaikka palkattomaksi vapaaksi niin sillekin sitten tuuraajaa saa etsiä perkeleesti ja taas lahjoa ja kiristää että joku suostuu ja muuttaa menojaan.
No kohta joku ehdottaa että tuolla työkkärissä on niitä vapaaehtoisia tekemään niitä viikonloppuja mutta kun ei ole tekemään muutamaa päivää viikossa/kuussa. Ja ei sitten vastuuliseen hommaan noin vaan jotain tuntemattomia palkata keskenään. Aina pitää olla muutama "konkarikin" ongelmien takia duunissa. Esimerkki taas. Vuosia sitten eräässä ravintolassa oli sattunut erehdys lauantaina oli kaikki työntekijät uusia/tuuraajia. No se jolla oli ns. vastuu siitä päivästä niin olikin ratkennut ryyppäämään. Nämä muut olivat suuressa viisaudessa käyneet ennen aukaisua firmalla ovella ja kun vastuuhenkilöä ei näkynyt niin lähtivät kotiin kellekkään muille konkareille tai omistajille ilmoittamatta. Firman oli yhden päivän kiinni ennenkuin tieto kantautui muille. Ei mitään lappua ovessa asiakkaille jne.
Samoin jos noita viikonloppuja hajoitetaan joillekin tuntilaisille jne niin vakituisilta sitten rupee puuttumaan tunteja.
Edit ei meillä tule jouluista jne muuta kuin se 100%. ja aatoista ei mitään.

Edit. lisää. Tästä keskustelu on ihan samaa kuin mä menisin neuvomaan jotain ydinfyysikkoa olan takaa että pistä tuo atomi tuohon ja tuohon. Mulla kun ei ole omakohtaista kokemusta siitä fysiikasta niin empä mä mitään siitä tiedä. Sama homma tässäkin kun jollakin ei ole monen vuoden kokemusta niistä työvuoroista ja niiden laatimsesta/järjestelystä niin helppoa on netissä tehdä niihin ratkaisuja, mutta käytäntö aivan eri.
 
Back
Ylös Bottom