Miksi sunnuntailta pitää maksaa 100% palkanlisä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
^
Onhan se näin. Mutta ehkä sitten lauantai ja sunnuntai voisi olla keskenään samassa asemassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos ne lisät saisi tekemällä vain arkivuoroja, niin arvaa olisiko jengi töissä sunnuntaisin enää. Sehän se palkan peruste on, sitten ollaan siellä. Meillä on muutenkin noita paskavuoro lintsareita niin eihän siellä kukaan sunnuntaina olisi jos saman rahan saisi tekemällä vuorot milloin vaan.


Ei tuollainen tasainen jakaminen oikein toimi, sama pätisi vaarallisen työn lisään poliisilla, jos kaikki poliisit saisivat vaarallisen työn lisää, tai kuorkkikuskit vaarallisen lastin lisää, niin uskoisin että toimistopollareita olisi kaikki, ja kuskit ajelisi pelkästään valion maitoa tuolla ja muu jäisi ajamatta. Kyllä se korvaus täytyy siitä paskasta keikasta saada.

Ja vaikka tuosta sunnuntaista saakin sen 100% ja äkkiseltään luulisi että se on halutuin vuoro niin ei ole. Esim kesäduunareissa se aiheuttaa eniten valitusta ja siitä on eniten porukkaa sitten yllättävästi poissa ja kokeileppa sunnuntaina soitella tuuraajaa töihin. Nuorilla duunareilla on aina kesällä toiveena että ei pe ja la iltoja sekä la tai su aamuja. Voitte arvata miksi. No kun kavereista suurin osa bilettää vloppuna ja heidänkin pitäisi päästä. Sama homma jos itselle sattuu vloppu töitä ja samalle joku meno niin sen vaihtaminen jonkun muun kanssa on helvetin vaikeaa sillä aina toisilla on jo valmiina suunnitelmat.

- - - Updated - - -

^
Onhan se näin. Mutta ehkä sitten lauantai ja sunnuntai voisi olla keskenään samassa asemassa.

Joo kyllä. Lauantaillekin 100% korvaus. Mattih3 eduskuntaan just nyt heti ajamaan tätä ehdotusta.
 
Eihän siinä mitään järkeä olekaan, kuten ei ole juuri missään muussakaan valtion työmarkkinoille asettamassa rajoituksessa. Markkinat eli ihmiset toimivat paremmin, kun saavat itse päättää mitä tekevät kenenkin kanssa ja millä ehdoilla. Jos vapaa markkinatalous pelottaa, niin muistakaa, ettei sen sääntely muuta sitä paremmaksi tavallisen tallaajan kannalta. Säätely rajoittaa jokaisen vaihtoehtoja ja lisäksi demokratiassa tapahtuva säätely noudattaa vahvasti lobbaajien tahtoa, josta seuraa sääntöjen suosivan epäreilusti niitä, joilla on rahaa.

Esim pakolliset ylityökorvaukset tai sunnuntailisät tarkoittavat vain sitä, että tämä saavutettu etuus jakaantuu harvempien kesken sen sijaan, että sen saisivat ne jotka esittäisivät parhaan tarjouksen ylityökorvauksesta, jolloin ne jotka oikeasti niitä tarvitsisivat voisivat varmemmin hankkia ne omalla uhrauksella.
 
Hoitoalalla olisi kova tuo sunnuntai-korvauksen pienentäminen. Jossain vainhainkodissa jossa ei oo tunkua sunnuntaivuoroon, omatuntoon vedoten järkätään hoitsut vanhuksille.

Nykyinen malli toimii.
 
Alalla kiertää vapaapäivät niin että mulla on joka 7 viikonloppu vapaa, koita siinä järkätä kesäisin kavereiden kanssa mökki iltoja sit. Joo ja alanvalinta kysymys tottakai, mut jonkun täytyy nekin hommat tehä.
TES:n mukaan joka 5. viikonloppu tulisi olla vapaa. Viikonloppuvapaaksi lasketaan sunnuntai ja maanantai. Mikäli olet edelleen MaRan TES:n alla.

Mitä aiheeseen muuten tulee, niin muistankohan ihan pieleen, että Suomessakin oli vielä verrattain lyhyen aikaa sitten kuusipäiväinen työviikko? Tätä silmällä pitäen olisi loogista, että ainoan vapaapäiväsi työssä käyttäen saisit tuollaisen isohkon korvauksen, ja että tämä asia olisi jotain tuollaisia peruja. Nyt ei millään vaan jaksa enää googlata.
 
TES:n mukaan joka 5. viikonloppu tulisi olla vapaa. Viikonloppuvapaaksi lasketaan sunnuntai ja maanantai. Mikäli olet edelleen MaRan TES:n alla.

Mitä aiheeseen muuten tulee, niin muistankohan ihan pieleen, että Suomessakin oli vielä verrattain lyhyen aikaa sitten kuusipäiväinen työviikko? Tätä silmällä pitäen olisi loogista, että ainoan vapaapäiväsi työssä käyttäen saisit tuollaisen isohkon korvauksen, ja että tämä asia olisi jotain tuollaisia peruja. Nyt ei millään vaan jaksa enää googlata.

Kyllähän se on joka viides jos lasketaan tuo su-ma mukaan, itse lasken vain la-su joten se on joka 7.
 
Oho, olen suorastaan yllättynyt, että joku uskaltaa avata keskustelun tästä aiheesta. :thumbs: Itsekään en ole vielä tähänastisessa elämässäni ymmärtänyt sunnuntailisäkäytäntöä. Etenkin, kun nykyään sunnuntai on päivänä yhteiskunnassa lähes samanarvoinen kuin lauantai, niin on se 100 %:n korotusosa turhan suuri. Looginen korotus voisi olla vaikka lauantaille 25 % ja sunnuntaille 50%. Vanhat ihmiset muutenkin puhuvat, että enää ei pyhäpäiviä arvosteta, kun ihmiset leikkaavat nurmikkoa sunnuntaina ja ajelevat trimmerillä helatorstaina. En itse osaa ottaa kantaa siihen, onko se väärin leikata ruohoa sunnuntaina, mutta joka tapauksessa 30 vuotta sitten sitä olisi katsottu kieroon.

Toinen asia, joka on mun mielestä aivan älytöntä työnantajan kannalta, on nämä tuplapyhät. Jos kalenterissa on joku helluntai, niin tekevätkö ihmiset silloin kaksi kertaa tehokkaammin töitä vai onko heidän vapaa-aikansa arvo silloin jostain muusta syystä kolminkertaista normaaliin arkipäivään verrattuna? Valtaosa ihmisistä ei edes erota helluntaita tavallisesta sunnuntaista ellei TES mainitsisi tuplapyhästä. Täytyy sanoa, että tunsin kyllä esim. viime kesänä suurta sääliä työnantajaa kohtaa, kun helluntain tuntipalkka oli 50 e paperitehtaan valvomossa.
 
Niin siis jos pyhäpäivällä ei ole väliä, niin kaikki alat 7 päiväisiksi, mitäpä sitä pitämään erikoisena, jos sillä kerran ei ole mitään arvoa kellekkään. Minä olen siihen valmis ja varmaan aika moni muukin joka sitä sunnuntaivuorotyötä tekee, mutta kuinka moni toimistotyöntekijä on valmis menettämään viikonloppunsa.
 
Miten tuo käytännössä tapahtuisi? Suurin osa ma - pe 8-16 aloista kun on ihan sen takia mitä on, koska muu ei kannata, koska asiakkaat yms. ei ole vkl paikalla.
 
Miten tuo käytännössä tapahtuisi? Suurin osa ma - pe 8-16 aloista kun on ihan sen takia mitä on, koska muu ei kannata, koska asiakkaat yms. ei ole vkl paikalla.

Olisihan ne sitten kun kaikki eläisi siinä rytmissä, tosin se muuttaisi ravintoloita, siellä ei olisi minään tiettynä päivänä jonoja kuten nyt pe-la. Festarit voisivat olla viikolla, bussilla pääsisi yötä päivää. lapset kävisi koulussa myös 7 päiväisesti, joten voisi unohtaa lähes aina perheviikonloput, kaikilla on vapaansa milloin sattuu. Muillekkin tulisi näitä kuukauden putkia kun ei oikeen emäntäänsä näe kuin kuorsaamassa, ja ainoat elonmerkit kämpässä herätessään on märkä lattia suihkussa.

Jokainen joka on 3-vuoro alan palkkausta vastaan ja kuvittelee että se sunnuntailisä on turha siitä kaaoksesta mitä säännötön työaika tuo tullessaan, tervetuloa kokeilemaan.
 
Mistä helvetistä Japi nyt keksi sen että kaikkien pitäis tehä 7 päivää viikossa töitä? Eikö se 5 töissä ja 2 vapaalla rytmi ois ihan hyvä.

Itse voisin vaihtaa sunnuntaivapaan perjantaivapaaksi jos se vaan onnistuis.

Edit: niin siis mikäli nyt ymmärsin oikein, niin tässä on kyseenalaistettu sunnuntain erityisasemaa esim. lauantaihin verrattuna, ei maanantaihin.
 
Niin siis jos pyhäpäivällä ei ole väliä, niin kaikki alat 7 päiväisiksi, mitäpä sitä pitämään erikoisena, jos sillä kerran ei ole mitään arvoa kellekkään. Minä olen siihen valmis ja varmaan aika moni muukin joka sitä sunnuntaivuorotyötä tekee, mutta kuinka moni toimistotyöntekijä on valmis menettämään viikonloppunsa.

Jep kyllä haluisin huomenna käydä pankissa hoitamassa asioita sekä edelleen on kantapää kipee joten olis asiaa omalle lääkärille. Sekä olishan se mukava huollattaa autokin, oho siinähän tulee se ongelma että siihen tarvitaan huomenna osia joten varaosaliikkeenkin pitäisi olla auki.
 
Silloin tuon sunnuntailisän suuruuden verrattuna lauantailisään ymmärtäis, jos sen sais vaan, jos olis jo ollut lauantainkin töissä. Eli jos uhraa kummatkin 'yleiset vapaapäivät', niin silloin saisi myös enemmän korvausta. Nythän tuo on ihan järjetön.

Noh, onhan se sunnuntai kyllä vielä pykälämmän verran varmemmin vapaapäivä myös muilla eli ehkä pienen eron voisi ymmärtää...
 
Miten tuo käytännössä tapahtuisi? Suurin osa ma - pe 8-16 aloista kun on ihan sen takia mitä on, koska muu ei kannata, koska asiakkaat yms. ei ole vkl paikalla.

Yhtä helposti kuin nytkin kaupanalan,hoitoalan,pelastus,poliisi,paperitehdas jne aloilla. Miksi taas pitää ajaa eri asemaan osa ihmisistä. Ja edelleen onhan sinne kauppaankin tulijoita sunnuntaisi niin miksi ei olisi yhtä kannattavaa muutkin alat?

- - - Updated - - -

Pieni gallup tähän keskusteluun osallistujilta? Onko muut kuin japi ja mä sekä timban vaimo jotka saavat sitä sunnuntai korvausta? Jupinasta päätellen ei? Eli menkää jo itseenne ja miettikään sitä jos teiltä oltaisi poistamassa tai ehdottelemassa jonkun etuuden poistamista.
 
Pieni gallup tähän keskusteluun osallistujilta? Onko muut kuin japi ja mä sekä timban vaimo jotka saavat sitä sunnuntai korvausta? Jupinasta päätellen ei? Eli menkää jo itseenne ja miettikään sitä jos teiltä oltaisi poistamassa tai ehdottelemassa jonkun etuuden poistamista.

Mä teen huomenna töitä, en saa mitään erityistä korvausta siitä.

Mutta taas asiaan, miksei sunnuntailta ja lauantailta saa samanlaista korvausta?
 
Mä teen huomenna töitä, en saa mitään erityistä korvausta siitä.

Mutta taas asiaan, miksei sunnuntailta ja lauantailta saa samanlaista korvausta?


Se on taas vaan ammatinvalinta kysymys, näihän sitä kaikki sanoo joita ei sunnuntai korvaukset koske...

Joskus sain omalla alalla lauantaina 50% ja sitten olikohan 18,00 jälkeen 100%. Sitten se vaan tippui pois. Onhan noita lisiä vuosien varrella tippunut monelta alalta pois. Esim paperi.
JA kyllä mulle edelleen kävisi että niin lauantailta kuin sunnuntailta saisi sen 100% korvauksen. Tai vaikka olisi valmis tinkimään että launtailta 75% ja su 100%. Kaikkihan tuossa on kotiinpäin....
 
Mä teen huomenna töitä, en saa mitään erityistä korvausta siitä.

Mutta taas asiaan, miksei sunnuntailta ja lauantailta saa samanlaista korvausta?

Kyllä mulle käy että saan lauantainakin korvausta viikonlopun menettämisestä, lähe vaan ajamaan asiaa hallitukseen.
 
JA kyllä mulle edelleen kävisi että niin lauantailta kuin sunnuntailta saisi sen 100% korvauksen. Tai vaikka olisi valmis tinkimään että launtailta 75% ja su 100%. Kaikkihan tuossa on kotiinpäin....

Mutta et suostuis siihen että tasattais nykyinen korvaus la-su (mä en tiedä paljon noi on). Siis jos nyt saa la 50% ja su 100% niin tulevaisuudessa sais molemmista 75?
 
Mistä helvetistä Japi nyt keksi sen että kaikkien pitäis tehä 7 päivää viikossa töitä? Eikö se 5 töissä ja 2 vapaalla rytmi ois ihan hyvä.

Itse voisin vaihtaa sunnuntaivapaan perjantaivapaaksi jos se vaan onnistuis.

Edit: niin siis mikäli nyt ymmärsin oikein, niin tässä on kyseenalaistettu sunnuntain erityisasemaa esim. lauantaihin verrattuna, ei maanantaihin.

Kyllä tuolla kyseltiin mun mielestä miksei tiistaista saa boonusta, että ihan yleisellä tasolla kyseenalaistettu tämä sunnuntaibonari. Mut joo olishan se 5 töissä 2 vapaalla ihan hyvä rytmi, mites käy poliisin terveydenhuollon, ravintoloiden palveluiden jos kaikki on viikonloput vapaalla?

- - - Updated - - -

Mutta et suostuis siihen että tasattais nykyinen korvaus la-su (mä en tiedä paljon noi on). Siis jos nyt saa la 50% ja su 100% niin tulevaisuudessa sais molemmista 75?

kävis mulle hyvin, yhtä lailla noita tulee. Tosin työnantajat ei varmaan suostuisi, enemmän jengiä töissä lauantaisin kuin sunnuntaisin, joten joutuisivat maksamaan enemmän. Ravintoloissa enemmän populaa, tästä johtuen enemmän takseja poliiseja terveydenhoitohässäkkää, pizzeriat tms tms.
 
Yhtä helposti kuin nytkin kaupanalan,hoitoalan,pelastus,poliisi,paperitehdas jne aloilla. Miksi taas pitää ajaa eri asemaan osa ihmisistä. Ja edelleen onhan sinne kauppaankin tulijoita sunnuntaisi niin miksi ei olisi yhtä kannattavaa muutkin alat?

- - - Updated - - -

Pieni gallup tähän keskusteluun osallistujilta? Onko muut kuin japi ja mä sekä timban vaimo jotka saavat sitä sunnuntai korvausta? Jupinasta päätellen ei? Eli menkää jo itseenne ja miettikään sitä jos teiltä oltaisi poistamassa tai ehdottelemassa jonkun etuuden poistamista.
No väännäs mulle rautalangasta mitä esimerkiksi myynti / markkinointi - ihmiset tekee viikonloppuna kun asiakkaat ei ole silloin paikalla? Näiden ihmisten toimenkuva kun yleensä on puhtaasti asiakkaiden (yritysjohtajien) kanssa tekemistä tavalla tai toisella. Vai meinaatko että yritysjohtajat rupee oleen vkl töissä ns. toimistolla ikinä missään olosuhteissa? Niille lyödään vuorolista käteen että koska ja mihin aikaan siellä toimistolla olla minäkin päivänä? :D Ja jos ne ei ole paikalla ei se myyntimieskään mitään voi tehdä. Se on ihan fakta että liike-elämässä ei tapahdu yhtään mitään viikonloppuisin tai esimerkiksi heinäkuussa. Pl. erinäköset tapahtumat / Tilaisuudet.

Mitä tulee tuohon sunnuntaikorvauksen huuteluun niin mä en ensinnäkään saa mitään korvausta, mikäli jostain syystä tekisin töitä lauantaisin, sunnuntaisin, tai vaikka ylitöitä. Niitä ei mulle makseta rahana eikä vapaana.
 
Back
Ylös Bottom