Miksi sunnuntailta pitää maksaa 100% palkanlisä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Sitten tässä pitää vielä huomioida sekin, että tietyillä aloilla pitää olla tietyn verran henkilökuntaa jokaisessa vuorossa työssä. Jos ei ole niin homma ei toimi. Eli käytännössä ei voi olla niin, että kaikki olisivat vkon.loppuisin vapailla. Suomessa on pilvinpimein työpaikkoja joissa tehdään esim: vuorotyötä. Lisäksi on töitä joita tehdään vain öisin. Suomihan ja firman ovat yötäpäivää toiminnassa. Tuotanto pitää pyöriä. Rahaa pitää tulla. Lisäksi jos ei palkkaa tule riittävästi niin ihmiset lähtevät kyllä etsimään muita hommia. Lisäksi jos henkilökuntaa ei ole tarvittavaa määrää hoitamassa työtä niin sekin verottaa työtä ja mahdollisesti ainakin osan motivaatiota tehdä tuota työtä. Ainakin osa työntantajista tiedostaa tämän, että työntekijät eli ne tavan duunarit tekevät sen rahan siihen firmaan joten siitä pidetään huolta, että nyky työporukka jaksaa voi voi hyvin.

Tuosta timban kommentoimasta yöllisestä korvauksesta olemme samaa mieltä, että se voisi olla korkeampi ja suhteutettuna pyhäkorvaukseen nähden. Tämä siksi, että yötyö on kaikkien tutkimusten mukaan haitallisin vuoro tehdä työtä. Yötyö lisää monien sairauksien ja jopa ennenaikaisen kuoleman riskiä. Etenkin jos työ on hyvin vaativaa ja stressaavaa. Yksilölliset erot on kuitenkin otettava huomioon. Toiset sopivat yötyöhön paremmin kuin toiset. Varmasti myös elmistökin tottuu ajankanssa.

Yleisiä yötyön haittoja on monia. Muun muassa, väsymys, nukahtamisvaikeudet, katkonainen yöuni ja lyhyt vuorokautinen uni etenkin yövuorojen jälkeen. Vireystaso on kaikilla ihmisillä matalimmillaan aamuyön tunteina. Tähän liittyy myös työtapaturmien, liikenneonnettomuuksien ja erilaisten virhesuoritusten määrän lisääntyminen. Lisäksi yi 17 tunnin yhtämittainen valvominen heikentää älyllistä suorituskykyä yhtä paljon kuin noin 0,5 promillen humala. Vuorokauden (24 t) valvominen vastaa noin yhden promillen humalassa heilumista.

Vuorotyön haitalliset terveysvaikutukset voivat selittyä monella tavoin. Tärkeintä lienee unen ja vuorokausirytmien häiriintyminen. Kolmivuorotyötä tekevällä pääunijakson pituus lyhenee noin kahdella tunnilla yövuorojen jälkeen nukuttaessa ennen ensimmäisiä varhaisia aamuvuoroja. Pitkään jatkunut riittämätön ja huonolaatuinen uni on myös ilmeisesti tärkein selittävä syy masentuneisuuteen ja sairauksiin mitkä tähän voivat mahd. liittyä. Lisäksi vuorotyöhön liittyy monia muita tekijöitä, kuten ravitsemukselliset tekijät ja vaikutus sosiaaliseen elämään. Kaikki nämä liittyvät toisiinsa.

Tästä syystä ihmiselle pitää maksaa työhönsä oikein suhteutettua korvausta siitä vaivannäöstä ja ajan menetyksestä minkä kukin työvuoro aiheuttaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Älä nyt Japa turhaa vedä hernettä nenään mun kyselyistä. Hyvän vastauksen annoit. Ihmettelin vain kun toisaalla annettiin ymmärtää että sitä ikäänkuin saa valita onko vkl töissä vai ei. Vaimo käy tuota samaa vääntöä kun se tekee ne vuorolistat hoidettavilleen. Yhdellä niistä paljon avustajia. Aina se yhtä vaikeaa on saada äkkisairastumista korvaamaan joku viikonloppuna. Tottakai se on näin. Mutta ei se nyt lisillä korjaannu yhtään mihinkään.

Meillä osa porukasta tulis vkl ylkkään ihan minimikorvauksilla ja osa ei tule rahallakaan. Syyt voi olla aatteellisia, periaatteellisia tai ei vain katso että lisärahat tuo mitään lisäarvoa ja siksi halua menettää vapaa-aikaansa.

En mä tiedä olenko sitten itse niin saatanan kieroutunut kun ei oikein nappaa joka hiton viikonloppua "koko perheen voimin" viettää. Mulle sopii hyvin että ollaan välillä (tai vaimo tosi useinkin) viikonloput töissä. Tottakai se vaatii että pitää ennalta suunnitella menot. Mutta hyvä syy myös jättää turhat kissanristiäiset välistä kun voi vedota työvuoroihin.

Itse muuten just aloittamassa työpäivää. Jos 12 h ois tänään.
 
Älä nyt Japa turhaa vedä hernettä nenään mun kyselyistä. Hyvän vastauksen annoit.
Syyt voi olla aatteellisia, periaatteellisia tai ei vain katso että lisärahat tuo mitään lisäarvoa ja siksi halua menettää vapaa-aikaansa.
En mä tiedä olenko sitten itse niin saatanan kieroutunut kun ei oikein nappaa joka hiton viikonloppua "koko perheen voimin" viettää. Mulle sopii hyvin että ollaan välillä (tai vaimo tosi useinkin) viikonloput töissä. Tottakai se vaatii että pitää ennalta suunnitella menot. Mutta hyvä syy myös jättää turhat kissanristiäiset välistä kun voi vedota työvuoroihin.
.

Jep ei ole ongelmaa sinusta. Yleistän sen takia sillä osalla kun ei ole mitään järkevää syytä kuin minä itse asenne ja koska ei itseä koske niin otetaan ihan sellainen periaatteelinen vakaumus tähän asiaan. Ja joskus tuntuu siltä että osa laittaa vuorotyölläiset ihan alempi arvoiseksi kuin itsensä. Tähän käy minusta hyvin toisesta keskustelusta seuraava lainaus:
Sama homma kuin uskonnollisissa yhteisöissä, se mikä on itselle tärkeää, siitä voidaan joustaa/oikaista ja se mistä toiset joustavat tai oikaisevat on sitten hyi hyi.

Se miksi eivät osa ihmisistä halua teillä edes rahalla siihen viikonloppuun on minun näkemyksen puolesta sitä että viikonloppu on vaan niin arvokas sen takia että suurin osa ihmisistä on vapaalla. Minun mielestä sillä että enempi aloja olisi viikonloppuna töissä ja virastot jne kanssa auki muuttaisi sitä viikonlopun asemaa. Mutta nyt siitä tehdään niiden puolesta jotka ovat automaattisesti vapaalla suurempi asia kuin se on.
Mulle tuo viikonloppu työ on monesti pelastus just noista kissanristiäisistä. Ja emäntä jopa on käyttänyt sitä väärinkin että olen töissä vaikka olisin vapaalla kun joku juhla mihin ei olla haluttu lähteä.
 
Joo, virastot ja pankit saisi olla ainakin muutaman tunnin auki. Se on oikeasti ns. virka-aikaan työskentelevälle ongelma käydä noissa muuten kuin työaikaan. Aluksi ihmiset ei ehkä noihin löytäisi, mutta olen kyllä aikalailla varma että pidemmän päälle ihmiset alkaisi käymään virastoissa viikonloppuisin.

Ihan turha status sillä viikonlopulla on minun mielestäni.

Ja sama meillä noista juhlista. Helppo vetää työkortti esiin kun aina ei vain nappaa lähteä.
 
Back
Ylös Bottom