Miksi roskataide on pyhää??

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simba
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvä pojat...antakaa tunteiden palaa suurella sinisellä liekillä. Väittely taiteen ympärillä on vuosituhansia vanha juttu ja tämäkin taas todistaa kuinka "vakavaksi" keskustelu taiteesta voi mennä. Mielestäni roskataidetta ei ole. On vain taidetta, josta pitää tai ei.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mike sanoi:
Pitää nyt sanoa taiteesta että joskus se on hienoa, mutta kyllä vain taitaa olla niin, että nimi tekee arvostetun taiteen, ei taiteilija itse. Se on aivan sama mitä sössöö sitä piirtää, jos vain alla on arvostettu nimi, niin voila, juhlat voi alkaa.

No, vähän samahan tuo on myös maita kohtaan olevien asenteiden suhteen; ranskalaiset voivat tehdä vaikka kuinka rasvaista pornoa, ja se on silti taidetta - ja on ihan sama, miten hienoa ja taiteellista tuotosta saksalaiset työstävät, se on silti rasvaista pornoa.
 
Vähän menee ehkä ohi aiheen, mutta kuvataiteesta puhuttaessa arvostan tyylisuunnista eniten realismia, mikäli se on oikea termi sille, kun asiat yritetään saada kankaalle mahdollisimman paljon saman näköisinä kuin mitä ne ovat luonnossa. Lyhyt perusteluni tuohon jonkin verran piirtäneenä on, että on paljon vaikeampaa saada jokin asia täsmälleen itsensä näköiseksi kuin tehdä kuvasta sellainen, että alkuperäistä aihetta ei siitä tunnista.

Pidän myös jonkin verran abstraktista taiteesta, jos esim. maalauksen väriteema mielyttää silmää. Huvittuneisuuteni alkaa vasta siinä vaiheessa, jos näen pitkän selityksen siitä mitä nuo värit sekaisin "esittävät". Jos teen itse abstraktin luomuksen, niin selitykseksi luomiseen riittää omalla kohdalla, että halusin leikkiä juuri näillä väreillä ja kokeilla niitä näihin muotoihin.

Mulle riittää siis, että jos se näyttää hyvältä, niin se näyttää hyvältä.

Taiteen ymmärtämisestä puhuminen kuullostaa minulle hieman liian hienolta. On kyse sitten mistä tahansa taiteen muodosta (kuvataide, musiikki jne.) niin eihän sitä voi valita mistä pitää ja mistä ei.
 
N.O.Kummonen sanoi:
Mulle riittää siis, että jos se näyttää hyvältä, niin se näyttää hyvältä.
Tämä on taidekokemuksen alleviivaus. Taulu ilman katsojia on yhtä paljon taidetta, kuin taulu jota ei ole olemassa. Taide syntyy tilateessa, jossa teoksella on "kuluttaja". Näin taiteen määrittely on täysin henkilökohtainen, eikä sitä voi mitenkään kritisoida. Jos joku haukkuua minua moukaksi nyrpistäessäni nenääni jonkun 20 000 euroa maksava taulun edessä, hänellä ei ole mitään käsitystä taiteesta.

Taidepiirit syyllistyvät keskinäiseen onanointiin kehuskellessaan varauksetta toistensa tuotoksia. Taidetta ei voi riistää "kansalaiselta" ja vaatia "ymmärrystä", jotta taidetta voisi kuluttaa. Taitelijat eivät myöskään koskaan pysty myöntämään tehneensä huonoa teosta. Joka kerta kuulee samat tekosyyt: "ihmiset ei ymmärrä", "ei ole tilausta tällaiselle" jne. vaikka kyseessä on selvästi epäonnistunut tuotos. Tässä puhuttu roskataide on mun mielestä taiteilijoiden itsensä luoman systeemin väärinkäyttöä. Ikäänkuin minä en pystyisi itse arvioimaan, mikä minua miellyttää - sen sijaan minulle kerrotaan, minkä minua pitäisi miellyttää. Ja "roskataiteen" suurin kusetus on juuri se, että ihmiset uskovat edellä olevaan väitteeseen.
 
kekexx sanoi:
Siinä ei ole kyllä mitään järkeä, että tehdään esim. kauniita kuvia luonnosta, siis kamerat/kopiokoneethan on jo keksitty.

Rohkenen olla eri mieltä, katsokaa vaikka jotain vanhojen mestareiden töitä. Jokainen huomaa, että ne on maalattu, ei valokuvattu. Joissakin on epätodellisilla heijastuksilla, valoilla ja varjoilla saatu aikaan tunnelmaa, jota kohdetta valokuvaamalla ei saisi aikaan. Katsojalta kyllä puuttuu silmää yksityiskohdille ja kuvan tunnelmalle, jos valokuva korvaa esittävän taulun vain siksi, että äkkiseltään katsottuna ne esittävät samaa asiaa.

Sitä paitsi kyllähän monet haluavat nostaa penkistä vaikka 100 tai 200 kiloa, vaikka trukkikin on keksitty. Yhtälailla upeasti tehtyä öljyvärimaalausta voi arvostaa ja ihailla tekijänsä kovan työn saavutuksena ja taidonnäytteenä.

Itse olin aikoinani kuvataidekoulussa ja vanhojen mestarien taiteen arvostaminen tuntui olevan monelle apurahoilla elävälle pellelle arka asia. On toki helpompi todeta, että liukuhihnavauhtia valmistuvat modernit suttaukset ovat sitä todellista taidetta ja kaikki esittävä taide on jotakin aikansa elänyttä vähemmän arvostettavaa. Nämä opettajat pitävät jotenkin yksinkertaisena taiteesta kiinnostunutta kaveria, joka ihaili näitä vanhoja töitä ja ei ollut kiinnostunut töhertämään jotain abstrakteja kuvioita, vaikka useat ihmiset edelleen pitävät enemmän niistä vanhoista maalauksista. Epäilen, että syynä on se, että nostamalla nykyinen suuntaus ja oma tyyli ylemmälle jalustalle, ei tarvitse kilpailla samassa sarjassa vanhojen mestareiden kanssa. Nyt lähes kuka tahansa voi edustaa taiteen huippua ja olla mestari lajissaan. Jos nämä kaverit alkaisivat maalata esittävää taidetta, niin ihmiset saattaisivat huomata, että suurimmat mestariteokset on tehty jo vuosisatoja sitten, eikä monella nykyään ole kärsivällisyyttä tehdä vuosia mestariteostaan.

Väitän, että monelle itseään tärkeänä pitävälle taiteilijalle siirtyminen esittävästä taiteesta erikoisiin tyylisuuntiin on kuvataiteen penkkipaita, jolla saadaan uutta arvostusta ja menestystä, jos rahkeet ei riitä vanhoilla keinoilla...
 
Taiteeseenhan kuuluu suurena osatekijänä luovuus. Itse en näe kuvataiteessa ns. kopiotaidetta kovinkaan luovana prosessina, vaikkakin onkin suuri taito sinällänsä osata maalata kuvasta kuva. Realismi tyylisuuntana menetti tehoaan merkittävästi valokuvauksen kehityttyä. Valokuvauksen myötä taiteilijan ammatti muuttui hiljalleen käsityöläisammatista "taiteilijaksi". Suuri massa kuitenkin tuntuu tahtovan vieläkin tuota "käsityöläisajan" tuotosta... kaikki muu on roskaa.

Alunperinhän sana taide on lähtöisin sanasta taitaa, mutta mitä sana taide nykyään merkitsee?

Totuushan on, että taiteilijat kulkevat taiteen kentässä noin 50-100 vuotta (ellei enemmänkin) aikaansa edellä.
Millään muulla (tai ainakaan kovinkaan monella) alalla tämä ero ei ole noin suuri. Sen vuoksi arvostus tulee vasta taiteilijan kuoltua.


Suomessa on tehty epävirallinen tutkimus millaisen taulun ns. tavalliset suomalaiset ihmiset tahtoisivat seinälle. Lopputulokseksi tuli taulu jossa on: Suomalainen metsä-järvi-pelto maisema, kuvassa on jokin Suomen metsässä elävä eläin (hirvi, metso), pellolla tuntemattomia ihmisiä työssä, kaunis sää, jne jne... :D
 
Clown sanoi:
Suomessa on tehty epävirallinen tutkimus millaisen taulun ns. tavalliset suomalaiset ihmiset tahtoisivat seinälle. Lopputulokseksi tuli taulu jossa on: Suomalainen metsä-järvi-pelto maisema, kuvassa on jokin Suomen metsässä elävä eläin (hirvi, metso), pellolla tuntemattomia ihmisiä työssä, kaunis sää, jne jne... :D

Tähän väliin oma mielipide. Mä en ikinä haluaisi seinälleni mitään esittävää taidetta. Niiden katselemiseen kyllästyy helposti. Mielummin katselen jotain abstraktia teosta ja etsin siitä muutakin kuin mitä valtaosa ihmisistä siinä näkee. Enkä tarkoita mitään ihmeellisen näköisiä säätöjä joissa on miljoonia värejä ja joku ihmistä kuvaava viivahässäkkä jolla on yksi iso silmä. Pidän yksinkertaisuudesta. Ja tällä tarkoitan sitä että taulu on ensisilmäyksellä yksinkertainen, niin että se sopii ympäristöönsä eikä hyppää liian rajusti silmille, mutta siitä voi kuitenkin etsiä erilaisia asioita. Ja vaikka joku Miken mainitsema keltainen neliö on sellainen mistä ei paljoa muuta löydä kuin sen neliön, ottaisin silti mielummin sen seinälleni kuin jonkun ihme peltomaiseman. Se on kaikessa yksinkertaisuudessaan hieno.
 
Powerhousu sanoi:
Mä en ikinä haluaisi seinälleni mitään esittävää taidetta. Niiden katselemiseen kyllästyy helposti. Mielummin katselen jotain abstraktia teosta ja etsin siitä muutakin kuin mitä valtaosa ihmisistä siinä näkee.

No, esittävällä taiteellakin on minun mielestäni puolensa, mutta olen vähän samoilla linjoilla tuon abstraktiuden kanssa. Ns. "täydellistä" kuvaa, missä on kaikki yksityiskohdat tarkalleen tehty esittämään jotain juuri niinkuin se oikeastikkin on - piirretty/maalattu valokuva siis - ei ainakaan minua itseäni suuremmin innosta. Voin niitä tehdä itsekkin kameralla kuvaten. Sen sijaan surrealistiset teokset, kuten myös aavistuksen abstraktit, joissa on vähän kuin hahmotelmaa, jotka yhdessä luovat mielikuvituksen kanssa sen 'täydellisen' kuvan, viehättävät minua. Tiedän esimerkiksi saavani perintönä n. 1.5m leveän öljyvärimaalauksen purjelaivasta, johon aikoinani ihastuin suuresti, juuri siksi, että teosta katselemalla mielikuvitus hoiti ne ns. puuttuvat osat.

Myös paljon pieniä yksityiskohtia sisältävät teokset ovat mieleeni, ja siksi ehkä pidän erityisesti Don Rosan ankkasarjoista :) Myös seinälläni on Dan Seagraven teos Delusions of Grandeaur, johon tykästyin juuri tuon yksityiskohtien paljouden takia. Surrealistisuudesta puhumattakaan.
 
setae sanoi:
Tiedän esimerkiksi saavani perintönä n. 1.5m leveän öljyvärimaalauksen purjelaivasta, johon aikoinani ihastuin suuresti, juuri siksi, että teosta katselemalla mielikuvitus hoiti ne ns. puuttuvat osat.

Muotokuvamaalaus on edelleen arvossaan ja näissäkin panostetaan tulkintaan siten että kohteena olevan henkilön luonne välittyisi taulusta katsojalle. Monesti käydään myös kiivas keskustelu siitä kuka on sopiva taiteilija tekemään muotokuvan vaikkapa eduskunnan puhemiehestä. Sittenhän on näitä abstrakteja muistomerkkejä kuten vaikkapa eräät edesmenneille valtionpäämiehille tehdyt taideteokset. Niissäkin katsojan mielikuvitus ratkaisee sen että kuinka hyvin tämä "betonimöhkäle" tms. kuvaa kohteen ominaispiirteitä.

Onko taidekoulujen opetusohjelmassa pakollisena esittävän maalauksen ja/tai kuvanveiston opiskelu ennen siirtymistä abstrakteihin teoksiin?
 
Powerhousu sanoi:
Tähän väliin oma mielipide. Mä en ikinä haluaisi seinälleni mitään esittävää taidetta. Niiden katselemiseen kyllästyy helposti. Mielummin katselen jotain abstraktia teosta ja etsin siitä muutakin kuin mitä valtaosa ihmisistä siinä näkee.

Kyllä mä seinälleni voin laittaa esittävää taidetta siinä missä jotain abstraktiakin. Kysymys on vaan siitä mikä näyttää omaan silmään hyvälle. En minä välttämättä osaa sanoa mikä siinä teoksessa nyt niin hienoa on, mutta jos se miellyttää niin sitten se miellyttää. As simple as that.
 
setae sanoi:
Myös paljon pieniä yksityiskohtia sisältävät teokset ovat mieleeni, ja siksi ehkä pidän erityisesti Don Rosan ankkasarjoista :)

Menee nyt todella hyvin offtopiciksi, mutta on pakko sanoa että Don Rosa on kyllä paras ankkapiirtäjä minkä tiedän. Jopa Carl Barks jää kakkoseksi. Kuvat on yksityskohtaisia, tarinat hauskoja ja jopa opettavaisia. Don Rosahan käyttää tarinoissaan paljon historiallisia tapahtumia jotka vain sijoittaa ankkamaailmaan. Kuvista on myös kiva etsiä kaikkea epäolennaista, taustalla saattaa tapahtua välillä jotain tarinan kannalta epäolennaista, mutta humoristista joka jatkuu useamman ruudun ajan.
 
Powerhousu sanoi:
Menee nyt todella hyvin offtopiciksi, mutta on pakko sanoa että Don Rosa on kyllä paras ankkapiirtäjä minkä tiedän. Jopa Carl Barks jää kakkoseksi.
No tätä taidetta mäkin ymmärrän. :kuvia: Rosa on kova piirtelemään, mutta mun mielestä Barksin jutut on kyllä täysin ylivoimaisia. Tosin en ole uusia akuja lukenut vuosiin kun vanhat on selkeesti parempia.
 
Tosta esittävästä taiteesta vielä. Unohdin ihan että onhan mulla seinällä tällainen kuva, ei vaan tullu heti mieleen kun se on sellasessa paikassa mistä tulee aina vaan käveltyä ohi. Kuitenkin,tota pidän ihan hienona vaikka taitaa olla ikeasta tms. paikasta peräisin.

uicker-ralf-paris-la-tour-eiffel-2405140.jpg
 
Siis Don Rosahan on aivan ykkönen. Vaikka akua luenkin nykyään ~kerran vuodessa. Pitäis ostaa ne Don Rosan keräilyopukset.

Taiteesta muutaman lauseen verran omaa mielipidettä. Teos, mistä näkee heti mitä/mikä siinä on ei pahemmin iloa itselleni ole. Mielummin pidän itse vähän abstraktimmasta, mistä löytää asioita useankin katselukerran jälkeen. En tiedä mikä tämä paska-juttu nyt on. Muutaman kerran olen näyttelyssä käynyt, ja siskollakin niitä on jokunen ollut pystyssä. Kyllä ne hiukan avartavat näkemystä. Jokainen varmaan löytää oman mieliteoksensa siitä joukosta.

Joku tuossa mainitsi, että taiteilija sen teoksen hinnan/taiteellisuuden määrää. Oli kyllä hauskaa kun uutisissa tuli loppukevennyksenä 5-vuotiaan maalaamasta akvarellista. Se meni kaupaksi $5000 hintaan (muistaakseni). Mutta se oli kyllä hieno.
 
Vaikka nyt mennään jo vähän :offtopic:, niin Rosan ja Barksin lisäksi kannattaa ehdottomasti tutustua Romano Scarpan tuotantoon. Laatukamaa löytyy varsinkin vanhoista taskareista.
 
Itseäni vaivaa sellainen kysymys, että mulla ei ole aavistustakaan, että miten paljon taiteen eri muotoja Suomenmaassa tuetaan. Esim. Mikä on Helsingin Juhlaviikkojen budjetti? Esiintyjät ovat varmaankin alansa huippua, mutta 90 prosenttisesti se ohjelmisto mun mielestä kohdistuu marginaaliryhmälle, joka diggailee esim. jotain perulaisia kansanlauluja eskimolaisittain tulkitsevaa transvestiittia. Tai jotain vittu islanninkielistä runolausuntaa naisen asemasta postmodernissa Reykjavikissa. Niin ja teltta vetää jotain 200 ihmistä. No, ei se mitään - meikäläinen maksaa.

Toinen mikä vituttaa on se, että haistapaskaohjaajat saavat tehdä haistapaskaelokuvia meidän rahoilla. Käsi pystyyn: kuinka monen mielestä Timo Koivusalo on yybervitunnerokas ohjaaja? Ihan legenda on tämä Rauni Mollbergin "Paratiisin Lapset" vuodelta 1994. Mä en muista tarkkaa lukua, mutta sillä on suomen recordi vähiten katsojia keränneenä leffana. Muistaakseni ensi-illassa oli Bristolissa alle kymmenen tyyppiä ja kokonaismäärä jäi jonnekin sadan kieppeille. Ehkä joku saa sen faktana googletettua jostain.
 
Mike sanoi:
Joskus yläasteella oltiin kuuluisan Sara Hildenin näyttelyssä ja siellä oli surullisen kuuluisa keltainen viivottimella vedetty neliö valkoisen paperin keskellä. Komeat raamit olit taululla, mutta kysymys mikä oli jokaisen huulilla, kuului "mitä vittua toi paska täällä tekee?"

Heh heh! Jos olisin taiteilija, tekisin just tollasia töitä ja huvittaisin itseäni käymällä taidenäyttelyissä seuraamassa, kun porukka kattois niitä töitä Hoo Moilasena. Jutun idea olis just toi WTF!?!? Semmosta piilovittuilua taiteen nimissä. :D

Tässä on muuten aikas mielenkiintoinen "taiteilija". En diggaa mitenkään sen videotaiteesta, varsinkin se kissantappovideo meni mun mielestä aivan liian pitkälle (sekopää!), mutta noi maalaukset on hienoja. Osa valokuvistakin on OK.
 
Dangerous_Dave [URL=http://www.teemumaki.com sanoi:
Tässä[/URL] on muuten aikas mielenkiintoinen "taiteilija". En diggaa mitenkään sen videotaiteesta, varsinkin se kissantappovideo meni mun mielestä aivan liian pitkälle (sekopää!), mutta noi maalaukset on hienoja. Osa valokuvistakin on OK.

Oli muuten ihan sairaan hienoja, noista sen maalauksista löytää vaikka mitä pikku juttuja kaiken psykedelian keskeltä kun etsii. :)
 
Dangerous_Dave sanoi:
Tässä on muuten aikas mielenkiintoinen "taiteilija". En diggaa mitenkään sen videotaiteesta, varsinkin se kissantappovideo meni mun mielestä aivan liian pitkälle (sekopää!), mutta noi maalaukset on hienoja. Osa valokuvistakin on OK.

Kohtuu sairaan oloinen tyyppi. :down:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom