Miksi ketoosille jos normaali laihiskin toimii?

Eli on tässä ruvennut nyt ihmetyttämään, miksi ihmiset hehkuttaa tosta ketoosidieetistä. Jos ihan tavallinen laihis kuitenkin toimii eli siis kalorit -500 ja makrot suunnille kolmanneksen kokoiset. Tämähän on suht yksinkertainen, olettaen että sitä kulutusta ja ravintoa todella seurataan. Myöskään paino ei jojoile kummoisestikaan, reenit kulkee eikä mitään "sivareita" juurikaan ilmene ja nälän tunnetta ei ainakaan itsellä juuri koskaan ole.

Eli mitkä ne ketoosidieetin edut ovat? Olen siis aiheeseen tutustunut, mutta mitään suurempaa eroa en ole löytänyt- ainoastaan paljon vaivaa ja lopputulos saattaa silti olla kuurin loputtua kadonnut parissa viikossa..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla ainakin se että pystyn noudattaan dieettiä oaremmin kun on selvät rajat. Normi dieetti ei oo onnistunu ikinä. "kylmö noi pari keksiä voin syödä" ketoosilla vaan ei voi

Ja vähähiilihydraattisella dieetillä on se hyvä puoli että automaattisesti vähentää hiilareitten määrä, ikään kuin huomaamatta. Tai sitten toinen on juuri tuo yksinkertaistaminen, et todellakaan voi syödä hiilareita, nii se helpottaa ihmisiä päivittäisissä ruokavalinnoissa.

Onhan ketoosi paljon hienomman kuuloinenki kuin pelkää laihdutuskuuri. Pitää olla katos tietoinen nykyajan trendeistä sun muusta.

Ymmärrän, eli jollekkin sopii paremmin tollanen vhh-ruokavalio niinku helpomman noudatettavuuden nimissä. Itse kun ei mikään varsinainen lihasyöppö tms. ole niin noi motiivit keton aloittamiseen aika vähäset..

Mulla ainakin se että pystyn noudattaan dieettiä oaremmin kun on selvät rajat. Normi dieetti ei oo onnistunu ikinä. "kylmö noi pari keksiä voin syödä" ketoosilla vaan ei voi

Tähän mielipiteeseen en kyllä ihan ny yhdy. Onhan ne rajat ihan samanlaiset normilaihiksellakin?! Eikä se elimistön ketoositilakaan varmaan pysy yllä jos rasvoista/prodeista saatu energia paljon jojoilee tyyliin "kylmä nyt mä voin syödä vielä pari pekonia kun kerran ketoilen"..

Itse suosin vähähiilihydraattista ruokavalioa dietillä, vaikkei mistään VHH dietistä voi puhuakkaan. Yksinkertaisesti siitä syystä että minulla se pitää nälän poissa. On helppo vetää jauheliha normimääräisesti mutta ottaa lisukkeeksi vain yksi peruna kuin että kaikkea syömistä vähentäisi samassa suhteessa ja koittaisi vielä ollla niin ettei ihan nälkään kuole... Ja helpoin kaikesta, leivän täydellinen kieltäminen dietillä tiputtaa väkisinkin hiilihydraattien määrää..

Suurin syy on varmasti se että joillakin tuo nälän kontrolloiminen on parempi kun ei ole hiilihydraatteja.

Itse laitan kaiken syömäni keitiövaa'an kautta suuhuni ja listaan kaiken kalorilaskuriin, joten jojot on aika minimissä, jos sitä nyt yleensä edes on. Ketolla ollessa on myös se hyvä puoli, unen laatu paranee, olo on pirteä ja eikä tule juuri ollenkaan nälkä. Itselläni toisinaan on ollut ihan pakko alkaa syömään illalla, koska kalorit ovat jääneet liian alas - ei vain ole ollut nälkä! Ja huom. olen silloinkin vetänyt alle 1000 kaloria miinusta! :wtf:

Olen juuri syklitetyllä ketoosidieetillä(CKD), joten joka toinen viikko "pääsee" tankkaamaan hiilareita. Ai miksi tuo pääsee oli lainausmerkeissä - ihan siksi, että hiilareista tulee melkein aina helvetin huono ja väsynyt olo.

Onhan ne rajat ihan samanlaiset normilaihiksellakin?! Eikä se elimistön ketoositilakaan varmaan pysy yllä jos rasvoista/prodeista saatu energia paljon jojoilee tyyliin "kylmä nyt mä voin syödä vielä pari pekonia kun kerran ketoilen"..

Itse en yhdy tohon väitteeseen, koska juuri proteiinilla ja rasvoilla se siellä pysyy ja varsinkin niillä rasvoilla - liiat hiilarit sen pysäyttää. Jos ei pysy ketoosissa, tekee jotain väärin.

Case closed!

Tyhmä kyssäri teille ketoilijoille, kun elimistö on ketoosissa niin esiintyykö teillä mitään tuntuvia muutoksia aineenvaihdunnassa? Suomeksi: Rupeeko esim. hengitys haisemaan paskalta kun tota asetonia rupee poistumaan, jos rupee niin häiritseekö?

Itse suosin vähähiilihydraattista ruokavalioa dietillä, vaikkei mistään VHH dietistä voi puhuakkaan. Yksinkertaisesti siitä syystä että minulla se pitää nälän poissa. On helppo vetää jauheliha normimääräisesti mutta ottaa lisukkeeksi vain yksi peruna kuin että kaikkea syömistä vähentäisi samassa suhteessa ja koittaisi vielä ollla niin ettei ihan nälkään kuole... Ja helpoin kaikesta, leivän täydellinen kieltäminen dietillä tiputtaa väkisinkin hiilihydraattien määrää..
Noudatat dieetillä vähähiilihydraattista dieettiä, muttei kuitenkaan voida puhua vähähiilihydraattisesta dieetistä? :confused:

Joillain alkaa hengitys haista, joillain ei. Itse en ole ikinä moista huomannut, tosin olen varautunut syömällä pastilleja ja pesemällä hampaat usein. Ainakaan kukaan ei ole huomauttanut että haisen :D Suurin muutos kropassa ketoosissa on lisääntynyt virtsaamisen tarve. Koko ajan kauhea pissahätä ja hajusta päätellen asetonia poistuu kehosta. Juon paljon vettä muutenkin, mutta ketoosissa se tuntuu tulevan entistä nopeammin läpi. Sinänsä turhauttavaa kun joutuu koko ajan ravaamaan vessassa.

Alkuperäiseen kysymykseen:
Ketoosi kannattaa, koska...
* Nälänhallinta on parempi
* Energinen olo
* Kaiken kaikkiaan kevyempi olo
* Saa syödä hyvää ruokaa
* Iho ja hiukset tykkäävät
* Paremmat tulokset kuin normaalidieetillä, ts. ketolla ei saa yhtä helposti laihaläskiä aikaiseksi. En tiedä miksi, mutta ketoillessa olen aina tosi paljon kiinteämpi kuin mitä olin kun laihduin normaalilla dieetillä.

Näin miehenäkin huomasin tuon ihohomman. Ketolla en oo myöskään ikinä laskenu kaloreita, syöny aina kun on nälkä ja silti about 0.5-1kg/vko palaa pois. Tänä vuonna koittanu ns. Normidiettejä ja tulos on +2kg. Henki kuulrmma haisee ainakin meikäläisellä hirveelle.

Miinuksena jos urheilet, niin joku paikka on kokoajan kipee. Ainakaan itellä ei toi palautuminen toiminu toivotulla tavalla.

Noudatat dieetillä vähähiilihydraattista dieettiä, muttei kuitenkaan voida puhua vähähiilihydraattisesta dieetistä? :confused:

:D En tiedä missä "virallisen" vähähiilihydraattisen dietin raja kulkee. En välttele kaikkea hiilihydraattia kuin ruttoa...

Mä en vaan pärjää ilman hiilareita. Joskus karppasin kolme viikkoa ja se oli kyllä kamalaa. Viikon jälkeen odotin sitä hyvää fiilistä, mutta sitä ei vaan kuulunut. Henki hais kuin rankkitynnyri ja olo oli muutenkin tosi järkky. Mulle sopii paremmin, että aamupalalla, lounaalla ja päivällisellä on hieman hiilareita mukana. Kokonaismäärä jää 100-150 grammaan päivässä. Jaksan paljon paremmin töissä, harrastuksissa ja salilla. Ja mulla kyllä paino tippuu hyvin tällä tyylillä, jos siis tarkoituksena kiristellä.
Eräs kaverini taas voi paremmin kuin koskaan, kun aloitti karppaamisen. Syö hiilareita alle 40g päivässä ja paino on tippunut hurjasti. Niin me ollaan erilaisia.

Ymmärrän, eli jollekkin sopii paremmin tollanen vhh-ruokavalio niinku helpomman noudatettavuuden nimissä. Itse kun ei mikään varsinainen lihasyöppö tms. ole niin noi motiivit keton aloittamiseen aika vähäset..

Eikä se elimistön ketoositilakaan varmaan pysy yllä jos rasvoista/prodeista saatu energia paljon jojoilee tyyliin "kylmä nyt mä voin syödä vielä pari pekonia kun kerran ketoilen"..

Vaikea minunkaan olisi elää liki ilman hiilihydraatteja, koska silloin ei voisi syödä normaalisti yliopiston ravintoloissa tai ottaa kakkua kaverin häissä tms. Käsittääkseni ketoosi katkeaa kerrasta, tavallisella laihdutuskuurilla voi koska tahansa pitää yksittäisen mässypäivän ja ylipäänsä elää liki normaalia elämää. Ehkä asia on erilainen perheettömällä yksityisyrittäjällä tai vastaavalla.

Mutta tuosta ketoosista tilana: olenko ymmärtänyt oikein, että minkäänsuuruinen kaloriylijäämä ei sitä keskeytä, vaan vain hiilihydraatit? Ts. vaikka proteiinia olisi hyvinkin paljon, sitä ei käytetä glukoneogeneesiin niin paljon, että aivot siirtyisivät ketoaineista takaisin glukoosin käyttöön?

En ainkaan ikinä oo kuullu että kaloreilla olisi saatu katkastua. Mutta eipä siitäkään haittaa ole jos syöt sen kakkupalan ja ketoosi katkeaa, jos oot esim viikon ollu jo ketoosil niin kakkupalan jälkeen seuraavana päivänä olet taas samassa tilanteessa kun ennen kakkua. Oikeestaan jo muutamien tuntien päästä.

Eikä se elimistön ketoositilakaan varmaan pysy yllä jos rasvoista/prodeista saatu energia paljon jojoilee tyyliin "kylmä nyt mä voin syödä vielä pari pekonia kun kerran ketoilen"..

Ikinä en ole ketoosilla kaloreita laskenut ja painonpudotus ollu tasaista, vaikka söisin paketillisen pekonia mielitekoon.

Onhan ketoosi paljon hienomman kuuloinenki kuin pelkää laihdutuskuuri. Pitää olla katos tietoinen nykyajan trendeistä sun muusta.

Niin onhan ensimmäiset vhh dieetit keksitty kuitenkin 1860 luvulla. Atkins taas tuli esiin 1970 luvulla. Toki se perinteinen että syödään vähemmän kuin kulutetaan on ollut olemassa aikojen alusta.

Mutta kumpi on antikatabolisempi, ketoosidieetti missä kaloreita ei rajoteta liikaa ts. syödään kun on nälkä mutta silti laihdutaan vai miinuskaloreille rykästy perusdieetti? :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom