Miksi ihmeessä kukaan ostaa kirjoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simba
  • Aloitettu Aloitettu
Kirjat on ihania. Sisältönsä lisäksi ne ovat sisustusesineitä.

Kirjahyllyn sisältö paljastaa myös paljon ihmisestä. (statuskirjahylly :D) Suurimman osan kirjoista, joita luen, lainaan kirjastosta tai haen vanhemmilta. Todella merkittävät teokset haluan kyllä itselleni (ja niitä on monta!). Muuttaminen kirjalastin kanssa on kyllä yhtä tuskaa, mutta toisaalta kirjat ovat sen kärsimyksen arvoisia.

Olen joskus yrittänyt hätäpäissäni lukea esim. project Gutenbergin sivuilla olevia kirjoja tenttiin, mutta ei siitä tule mitään. Lehdetkin on pakko lukea paperisina. Sunnuntaihesari ja kahvi:haart:

Divarit ja akateeminen ovat kyllä ihania paikkoja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos ihminen ei lue kirjoja = tyhmä

Tarkemmin sanottuna lukeminen kehittää sanavarastoa, mielikuvitusta, kehittää kärsivällisyyttä, antaa uutta tietoa jne, jne...

Tuo kommentti "mikset vaan kato elokuvia" kertookin aika paljon älyn tasosta. Eipä taida esimerkiksi löytyä Kommunismin mustasta kirjasta filmattua versiota, tai Vähäkankaan Tie Tampereelle tutkimuksesta...

En kyllä tajua. Mieluummin pistää subbarit päälle, videotykin tulille, ottaa poppareita ja bissee ja kattelee leffana kunnon jytinöiden kera tarinat. Eikä mene kuin kaksi tuntia. Kirjaa pitää tahkota monta iltaa eikä silti jaksa lukea loppuun.

vaikka olenkin mielestäni elokuvien suurkuluttaja ja ehkä jopa miedosti "leffafriikki", niin voin kyllä rehellisesti sanoa ettei elokuva voita kirjaa kokemuksena millään ilveellä. hyvä kirja pitää otteessaan monta tuntia putkeen monena päivänä peräkkäin.

olen huomannut että hyvän kirjan loputtua tulee sellainen tyhjä ja surullinen olo. kunpa se ei olisi koskaan loppunut.

En kyllä tajua. Mieluummin pistää subbarit päälle, videotykin tulille, ottaa poppareita ja bissee ja kattelee leffana kunnon jytinöiden kera tarinat. Eikä mene kuin kaksi tuntia. Kirjaa pitää tahkota monta iltaa eikä silti jaksa lukea loppuun.

Elokuvat on lyhyitä eikä niissä juuri koskaan ole hyviä taustatarinoita tai syviä henkilöhahmoja. Lisäksi elokuvan ollessa lyhyt siihen ei saada Paljoakaan mielenkiintoisia asioita mukaan kun on pakko seurata juonta. Hyvä esimerkki on elokuvat maailmanlopusta, niissä käsitellään maailmanloppu muutaman selviytyjän näkökulmasta ja tuhoutunut maailma jää kulisseiksi ilman sen kummempia selostuksia. Kirjoissa tuhoutunut maailma voidaan kuvata tarkasti ja mielenkiintoisesti.

Henkilöhahmojen kiinnostavuus on tärkeä tekijä. Elokuvissa harvoin onnistuttaan luomaan hahmoja joista katsoja oikeasti välittää, onnistuneimpia ovat Star Wars (vanhat) ja esim. Avatar (syyllistämällä katsojia). Kirjoissa henkilöhahmojen taustat ja persoona voidaan kuvata tarkasti jolloin niihin voi samaistua -> hyvä kirja.

Nämä ovat mielestäni suurimmat erot ja syy siihen miksi se subbari popkornit ja leffa ei ole kaikille se ainoa vaihtoehto.

Itse ajattelin aikoinani aikalailla samalla tavalla. Miksi tuhlata aikaa kirjoihin kun saman tarinan katsoo parissa tunnissa. Noh, leffoja katselen edelleenkin mutta kunhan aikaa liikenee niin luen mielelläni dekkareita. Töissä saa/joutuu lukemaan niin paljon, että energiaa ei enää työpäivän jälkeen riitä, tai no riittäis mutta jotenkin mun pitää keskittyä kirjaan kunnolla, että saan siitä sen fiiliksen irti. Joka tapauksessa kun löydän hyvän kirjan niin kyllä siinä jää leffat ym. katsomatta kun kirja vie mukanaan. Yleensä luenkin lähinnä kesälomalla kun muuten ei aikaa jäisi millekään muulle. Aikaisemmin mä en lukenut kirjoja ollenkaan mutta viime kesälomareissullä meni viikossa 7 kirjaa ihan huomaamatta.

Mitä tulee kirjojen säilömiseen kirjahyllyyn, niin sitä mä en ymmärrä. Toki ymmärrän ammattikirjallisuuden jota voi ja tarvitseekin aina silloin tällöin, mutta perus kaunokirjallisuutta? Maailmassa on niin paljon lukemattomia kirjoja, että mulla ei ainakaan ole tarkoitusta lukea samaa dekkaria toista kertaa. Kerran kun olen kirjan lukenut niin se lähtee kiertoon. Annan kaverille tai jollekin lainaksi ja sanon, ettei tarvitse palauttaa. Jätän niitä lomamatkoillani hotellien "kirjastoihin" tms. Se, että säilöö kirjoja hyllyyn vain näyttääkseen, että lukee (paljon) on säälittävää pätemistä.

Ainoastaan junteilla on kirjahylly täynnä jotain konjakkipulloja ja lasten rippikuvia.

Itse en ainakaan pysty lukemaan e-kirjoja. Oikean kirjan käyttöliittymä on ylivoimainen. Pienessä kotikirjastossa on taas se mukava puoli, että voi kaivaa esimerkiksi kavereille kaivaa iltaa istuessa saman tien lukemista. On mielettömän mukavaa istua iltaa, soitella vinyyleitä, fiilistellä kansia ja kaivella kirjahyllystä kaverille mukaan pari hyvää opusta, mikäli puhe sattuu näitä sivuamaan.

Itsekin käytän kirjastoa, ostan lähinnä dekkareita, tieto -ja valokuvateoksia. Näin ihan siksi, että keräily olisi jotenkin rajattua, ja kaunokirjallisuudesta dekkari on genrenä sydäntä lähinnä. Esimerkiksi valokuvakirjat tarjoavat sellaisia elämyksiä, että on vaikea koskaan kuvitella tietokoneruudulta saavuttavansa samaa tunnetta.

Juntti on tavattoman hieno sana. Sen voi heittää joka väliin sen kummempia miettimättä. Huomionarvoista asiassa on se että ihmiset jotka sitä eniten viljelevät ovat juuri niitä joiden mielipide on ainoa oikea ja tuntevat ylemmyyttä tietojensa vuoksi suhteessa muihin. Olen jotenkin ollut viime aikoina huomaavinani että sanan käyttö on yleistynyt, tästä syystä tämä äkillinen vänkäys.

Jos minulla olisi rahaa, hyllyilläni olisi molempia; konjakkia ja kirjoja. Opiskelijana joutuu kuitenkin valitsemaan vain toisen ja koska känniin pääsee halvemmallakin valitsen kirjat.

Itse aika vähän ostan kirjoja, mutta luettua tulee kuitenkin kohtalaisen paljon. Eilen illalla sain juuri päätökseen suomalaisesta muukalaislegioonalaisesta (Legioonan sotilas) kertovan kirjan. Kuten peakz aikaisemmin sanoi, niin se on kyllä totta, että kun hyvän kirjan saa luettua niin tulee tyhjä olo. Yleensä täytän tämän tyhjän olon sitten uudella kirjalla ja niin sitä ollaankin sitten oravanpyörässä :D.

Skaala, mitä tulee luettua on aika laaja. Joskus etsin netistä, esim. tuolta Pakkiksen "paras lukemasi kirja" -threadista hyviä kirjavinkkejä ja niitä tulee sitten lainattua. Toisinaan joskus oppii, että ei vain pidä jostain kirjailijasta, vaikka sitä miten ylistetäänkin. Esimerkiksi yritin Stephen Kingin kirjoja lukea monen monta, mutta kaikki olivat jotenkin monimutkaisia ja todella vaikea seurata sitä tarinaa. Lopulta ymmärsin lopettaa kyseisen kirjailijan kirjojen lukemisen, koska en vain tykännyt. Muutaman kerran on tullut lainattua myös Stephen Hawkingsin kirjoittamia kirjoja, jotka ovat todella mielenkiintoisia, kun on aikaa ja halua perehtyä siihen, mitä niissä kerrotaan.

Edit: Ja mitä alkoholin ja kirjojen vastakkainasetteluun tulee, niin itselläni on hyllyn päällä kiva kokoelma avaamattomia alkoholipulloja aina Viru Valgesta tanskalaiseen pontikkaan.

Eikös kirjahylly oo konjakille ihan väärä säilytyspaikka?

Kirjamäärä alkaa kotona olla jo ongelma, niitä on joka paikassa. Osa on jotain turhaa viiden pennin lukemista, osa vähän raskaamman sarjan opuksia. Osalla on jopa tunne- tai keräilyarvoa. Sähköisesti niitä ei korvaa mitenkään. Ammatti- ja harrastekirjallisuutta ei sähköinen media korvaa, ja niistä moni on hakuteostyyppisesti käytössä, niitä plaraillaan tarpeen vaatiessa. Ainakaan täkäläisestä kirjastosta ei niitä kaikkia löydy, ja etälainailu on henkisesti liian vaativaa. Jos tietoa tarvitsee nyt, ei millään viitsi säätää ensin etälainan kanssa, ja sitten vielä noutaa kirjaa joskus kuukauden päästä kirjastosta, jollon tiedon on todennäkösesti jo saanut jotain toista kautta.

Kevyemmän kirjallisuuden osalta taas on mahdotonta ennustaa koska sitä haluaa lukea, ja mikäs sillon sattuisi maistumaan. Jos lainaan kirjastosta lukemista, en ehkä justiin sillä viikolla kerkiäkään ja seuraavalla viikolla ei kiinnosta, ja kohta ollaankin perinnässä myöhästymismaksujen kanssa. Ennemmin metsästän kirjakauppojen alesta tai vaikka divarista lukemista, joka sattuu käteen sitten kun sattuu. Koko ajan pitää hyllystä löytyä vähintään viisi lukematonta opusta, joista voi sitten sateisen sunnuntain sattuessa valita. Vastaavasti mielestä löytyy ostoslista kirjoista jotka nappaan heti kun sopuhintaan eteen sattuu. Melko pieneenkin käsilaukkuun saa survottua pokkarin, läppärin kanssa alkaa olla jo vähän vaikeampaa. Pokkareita voi lukea junassa, bussissa, kampaajalla, odotushuoneessa, kahvitauolla... Omat suosikit on kirjahyllyn very special - osastolla, jossa jo niiden näkeminenkin hymyilyttää. Kirjahyllyä siivoillessa tai muuten vaan sen nurkilla hengaillessa saatan lukaista pätkän sieltä täältä, tyyliin "ai niin tää kohta, sit tässä oli se hyvä kun...". Parhautta on lainailla kaverin suosikkeja ja sitten nätviä kuinka omat valinnat pesee suositellut opukset tullen, mennen ja palatessa. :D

Mutta alkuperäiseen viestiin: jos ei kirjoista ja lukemisesta pidä niin sitten kirjahylly kotona on kieltämäti aika älyvapaa. Jos taas säväreitä aiheuttaa ajatuskin luottokirjailijan uusimmasta, sohvannurkasta ja lasista luottopunkkua... no, ei se läppärin näyttö nyt vaan mitenkään toimi.

Muutenki tulee paljon aikaa vietettyä koneella nii ei enää jaksais kirjoja lukea. Mukava laatuaikaa viettää talviyönä yksin sängyssä lukiessa ja vähän mässytellessä herkkuja.

Esim. lentokoneessa kun ei saa kannettavaa ym. käyttää ja kun on pitkä lento, vaikkapa 6 tuntia nii on se ihan kiva muutama tunti käyttää lukemiseen ku musiikkiakaan ei voi kuunnella :P

Esim. lentokoneessa kun ei saa kannettavaa ym. käyttää ja kun on pitkä lento, vaikkapa 6 tuntia nii on se ihan kiva muutama tunti käyttää lukemiseen ku musiikkiakaan ei voi kuunnella :P
Saapas läppäriä käyttää ja musiikkiakin kuunella. Ainoastaan nousun ja laskun aikana ei saa käyttää elektronisia "vempaimia".

Mun läppärissä on jokin ihme juttu, että se kaatuu aina lentokoneessa. Siis oikeasti koskaan muulloinkaan se ei kaadu mutta lentokoneessa aina, siis aina kun yritän käyttää sitä lentokoneessa. En itse pysty ymmärtämään mikä tuon aiheuttaisi. Läppärissä kun ei ole mitään yhteyksiä päällä joten mitään tietoliikennettä ei pitäisi tulla sisään tms...

Edit: Mutta miksi ostaa kirjoja. Läppäri on kelvoton kirkkaassa auringonpaisteessa rannalla eikä se oikein tykkää vedestä ja hiekasta. Miksi ei lainaa kirjastosta? Olen tyyppiä kaikkimullehetinyt, eli en jaksa jonotella kirjastossa. Ja ostettuaan kirjan siitä ei ole mitään murhetta. Eli oman kirjan voi jättää minne haluaa eikä sitä tarvitse palautella.

Itse en jaksa lukea "proosaa" vaan melkein aina ostan elämänkertoja tms. kirjoja jotka pohjautuvat faktoihin :) Lisäksi kirjat ovat suurinpiirtein yhtä kalliita tai halvempia kuin lehdet jos vain osaa etsiä. Esimerkiksi Ideaparkissa on kolme kirjakauppaa, Infossa eräs kirja oli 44 euroa, ja kun menin naapurikauppaan sama löytyi neljällä euriborilla :D

Voin suositella Amazonin Kindle readeria. Laite on siis suunniteltu nimenomaan kirjojen lukemiseen eikä vekotinta tule verrata ollenkaan "ebookin lukemiseen tietokoneen näytöltä". Kyseessä on aivan eri teknologia ja konsepti, mitään päänsärkyjä tai muuta vastaava ei Kindlen kanssa esiinny. Näyttö käyttää ns. sähköistä mustetta ja on verrattavissa normaaliin paperille painettuun kirjaan lukukokemuksen suhteen.

Olin itsekin aluksi hieman skeptinen mutta toimiva systeemi. Perinteisten kirjojen lukeminen jää varmaan aika vähälle nyt, sen verran näppärä systeemi kaikkineen.

Itse ostan kirjoja paljon. Ehkä liiankin paljon. Toistaalta luen paljon myös iPadilla kirjallista materiaalia. Vielä ei ole sähköiset välineet syrjäyttämässä perinteisiä.

Itse ostelen halvalla kaunokirjallisuutta (ei yleensä kylläkään mitään kulttuuriteoksia) hyllyyni, koska olen sellainen tuurilueskelija. Silloin kun lukuinto yllättää, täytyy hyllystä löytyä HETI joku hyvä kirja. Lainailen myös kirjastosta, mutta usein se lukuinto ei yllätäkään silloin ja kirja täytyy palauttaa ennen aikojaan. En silti säilö luettuja kirjoja hyllyyn, vaan kannan antikvariaan, lukuunottamatta jotain klassikkoteoksia.

Itse ostan kirjoja paljon. Ehkä liiankin paljon. Toistaalta luen paljon myös iPadilla kirjallista materiaalia. Vielä ei ole sähköiset välineet syrjäyttämässä perinteisiä.

Millaista on lukea kirjoja tosta iPadissa? Oon itse miettinyt just tota ominaisuutta ostomiseen liittyen.

Itse ostan aika paljon markkinoinnin ja myynnin kirjoja. Aihe kiinnostaa työn puolesta tosi paljon.

Viimeisin ostos mikä ei liity ammatilliseen osaamiseen, tais olla Ronja Ryövärintytär..

Mä lainailen aika paljon kirjastosta kaunokirjallisuutta, mut jos joskus kohdalle sattuu oikeesti sellanen hyvä kirja, jonka haluan mahdollisesti lukea joskus myöhemmin uudelleen(tällaisia kirjoja on todella, todella harvoin!) ja elää ne samat fiilikset uudestaan mitkä kirja sai mulle aikaseks - Niin silloin mä tahdon ostaa sen kirjan itselleni ja näin varmistan etten varmastikaan unohda kyseistä kirjaa:) Ja aika usein nää mun kirjalöydöt oon tehnyt kirppareilta parin euron hintaan, joten ei tule edes kovinkaan kalliiksi.

Itse en tohtisi ottaa esim. läppäriä oluen seuraksi saunaan. Kirjan kanssa tuota tulee tehtyä hyvinkin usein. Ei tosin ihan heti tyyriin ensipainoksen kanssa. ;)
Kyllä kirja on aina kirja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom