Miksi ihmeessä kukaan ostaa kirjoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simba
  • Aloitettu Aloitettu
No hei, kyllä mun mielestä siinä kirjahyllyssä kannattaa pitää konjakkipulloa. Tosin sen ympärillä on n. 700 kirjaakin. Mutta asiaan.

Tässä muutama syy, miksi olen ostanut kirjoja.
1. Tietokirjallisuutta ei saa netistä eikä kirjastosta, jos mennään riittävän syvälle. Viimeksi olen ostanut integroidun optiikan teoksen, epälineaarisistä pulsseja moduloivista aaltojohteista kirjan, laskennallisen elektrodynamiikan algoritmeista yhden teoksen, sekä Japanin feodaaliajasta tehdyn väitöskirjan. Onnea matkaan, jos yrität etsiä noista verkosta.
2. Olen matkustanut paljon, ja luen lennoilla. Joskus yli 100 PITKÄÄ lentoa vuodessa, ja yhden lennon aikana ehtii lukea toisinaan kaksikin kirjaa.
3. Haluan tukea myös tiettyjä kirjoittajia. Jos kukaan ei osta Richard Dawkinsin kirjoja, hän ei tule niitä enää kirjoittamaan, mikä olisi menetys maailmalle.
4. Tietyt ammatilliset teokset kannattaa pitää kirjahyllyssä, koska sieltä on nopea tarkistaa tiettyjä faktoja.

En tiedä, miten tulee käymään, jos sähköiset lukulaitteet yleistyvät. Näppäilin niitä ekaa kertaa joskus Japanissa 10 vuotta sitten, ja sen jälkeen kehitys on ollut aika huimaa.

On mulla tossa parikin, arki Larsenit vsopnä ja Remyn XOt sitten sunnuntaille.. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika paha kysymys. Suomennettuna kannattaa lukea vaikka Dan Simmons: Hyperion&Hyperionin Tuho.

Nämä kannattaa myös katsoa:

tänks. pitääkin alkaa kahlaamaan näitä!

1. Tietokirjallisuutta ei saa netistä eikä kirjastosta, jos mennään riittävän syvälle. Viimeksi olen ostanut integroidun optiikan teoksen, epälineaarisistä pulsseja moduloivista aaltojohteista kirjan, laskennallisen elektrodynamiikan algoritmeista yhden teoksen, sekä Japanin feodaaliajasta tehdyn väitöskirjan. Onnea matkaan, jos yrität etsiä noista verkosta.

jep olisi hieman masentavaa lukea tuota PDF versiota university physicsistä.. mitä se nyt 20cm korkee ja A4 kokonen kirja täynnä teoriaa klassisesta ja modernista fysiikasta. kyllä sen kirjana mieluummin omistaa.

muutenkin on hieman mielekkäämpää lukea kirjaa vaikka riippumatossa kuin tietokonetuolilla pimeässä huoneessa =)

Ostan silloin tällöin kirjoja, mutta lahjoitan ne sitten yleensä Britannian sydänsäätiölle, kosken halua kerätä suurta kirjaläjää nurkkiin. Voi olla että kannattaisi investoida johonkin lukulaitteeseen, niin säilyisi kirjat itsellä. Kumpa näitä vain saisi ensin kotiin kokeiltaviksi. Joitain erikoiskirjoja tietysti mielellään säästää, ja selvää on ettei tietokirjoja yleensä ole netissä kokonaan saatavilla. Toisaalta nämä ovat yleensä niin kalliita että harvoin tulee ostettua.

Mä en tykkää hamstrata materiaa itselleni juuri missään muodossa, joten siitä syystä en halua kerätä kirjojakaan. Sama koskee esimerkiksi myös cd- tai dvd-levyjä, astioita, vaatteita ja kenkiä. Tykkään kyllä lukea, mutta haluan hyödyntää tuota toistaiseksi harvinaista palvelua eli kirjastoa. Suurinpiirtein heti kun opin lukemaan tuli kirjastossa roikuttua pitkiä aikoja ja lukuintoa verotti ainoastaan opiskeluaika, jolloin opiskelukirjoilta ei juuri ylimääräistä halunnut lukea. Toki niitä uusimpia kirjoja ei heti saa itselle lainaan, mutta toistaiseksi on hyvin muutenkin luettavaa riittänyt. Imagon vuoksi en kirjahyllyä kotiini kaipaa.

Meillä on seinä täynnä kirjoja, kiitos vaimon. Ite oon lukenut ehkä kaksi teosta noin kolmestasadasta, karkea mutu arvio (semmonen perus 3m leveä seinä ja mitä kirjahylly nyt olis n. 2 metriä korkea (tarvin jakkaraa ylettyäkseni ylimpään riviin)). En ole mikään fiktiivisten juttujen lukija, enemmän kiinnostaa elämänkerrat ja semmoset. Ne tulee lainattua kirjastosta.

Kirjat ja kirjallisuus on joillekin elämäntapa, kuten minulle. Lisäksi pidän kirjoja kauniina esineinä, joita kerään ja katselen mielelläni. Netti on hyvä alku lähteä etsimään tietoa ja usein sieltä saa kaiken tarvitsemansa. Se vaatii kuitenkin jonkin verran tietotaitoa erottaa jyvät akanoista. Kirjoissa tieto on tarkistetumpaa ja siihen voi luottaa lähteenä.

Netti on hyvä alku lähteä etsimään tietoa ja usein sieltä saa kaiken tarvitsemansa. Se vaatii kuitenkin jonkin verran tietotaitoa erottaa jyvät akanoista. Kirjoissa tieto on tarkistetumpaa ja siihen voi luottaa lähteenä.

Ei kirjoihinkaan kannata sokeasti luottaa, vaikkakin ne keskimääräistä nettitietoa huomattavasti parempia tietolähteenä ovatkin. Jotkut kirjoista varmasti käyvät läpi tarkankin seulan, mutta jotkut taas eivät. Huomasin asian varsin konkreettisesti siinä vaiheessa, kun itse kirjoitin tieteelliseen kirjaan yhden luvun. En saanut mitään konkreettista palautetta kappaleestani eikä se siis varsinaisesti käynyt läpi mitään tarkistusprosessia sen jälkeen, kun olin lähettänyt sen editorille. Lähinnä ulkoasun viilausta heidän työnsä tuntui olevan. Enemmän asia tuntuu olevan kirjoittajan varassa, haluaako hän ottaa kontaktia kollegoihin ja saada palautetta työhönsä kirjoitusprosessin aikana. Itse kyllä halusin. Ja sain. Olen itsekin löytänyt kirjoista virheellistäkin tietoa. Netistähän löytyy varsin hyviä ja luotettavia tieteellisiä tietokantoja, valitettavasti kylläkin maksua vastaan. Ja käytän ehdottomasti myös hyviä kirjoja hyödykseni.

Ja kyllä, ostan itselleni mielelläni kirjoja silloin tällöin, suurimmaksi osaksi lennoille matkalukemiseksi. Ja lapsille, ehdottomasti. Pienille lapsukaisille sama kirja on mainio vielä 45:lläkin lukukerralla. Ja he nauttivat kirjan tuttuudesta. Samat riemastuttavat jutut odottavat joka kerta kansien välissä. Ainakin sitä pienempää kirjan ääressä aikaansa viettävää ihmisolentoa. Isompaa olentoa ei aina riemastuta. Ei tulisi kyllä kirjastosta haettua yhä uudelleen ja uudelleen samaa opusta.

Minäkin luen paljon, pääasiassa scifiä, fantasiaa, mutta myös elämänkertoja, historiaa ja jännitystä. Ostan kirjat siksi että saan ne nopeammin kuin kirjastosta ja kirjoihin liittyy minulla tietynlainen tunneside. Olen aikoinani aloittanut lukemisen faijan kirjoilla ja toivottavasti omat lapseni saavat minun kirjoistani yhtä hienot elämykset kuin minä sain faijani kirjoista. Haluan myös ostamalla tukea mielikirjailijoitani niin että heiltä tulee jatkossakin uutta tuotantoa.

Valitettavsti joudun säilyttämään 90% kirjoistani komerossa, kirjastohuone onkin yksi fantasioistani.

Suosittelen: Ensimmäinen tukikohta nimista opusta scifi diggareille. Sarjan ensimmäinen osa.

En kyllä tajua. Mieluummin pistää subbarit päälle, videotykin tulille, ottaa poppareita ja bissee ja kattelee leffana kunnon jytinöiden kera tarinat. Eikä mene kuin kaksi tuntia. Kirjaa pitää tahkota monta iltaa eikä silti jaksa lukea loppuun.

En kyllä tajua. Mieluummin pistää subbarit päälle, videotykin tulille, ottaa poppareita ja bissee ja kattelee leffana kunnon jytinöiden kera tarinat. Eikä mene kuin kaksi tuntia. Kirjaa pitää tahkota monta iltaa eikä silti jaksa lukea loppuun.

mulle ainaki kirja on yks tapa rauhottua. Ei sitä kyl leffa kokemukseen voi verrata vaikka niitäkin tulee vahdattua jonku verran.

Ei kyllä tulis mieleenkään lukea kirjaa näytöltä, että kun luen niin ihan kirjasta.

En tiedä oletko tosissasi, mutta meidän elinaikana elokuvatehosteet tuskin tulevat kehittymään sille tasolle, että voittaisivat mielikuvituksen. Hyvä kirja ei jää kesken, huonoa kirjaa tuskin loppuun asti tulee luettua. Paskan leffan katsoo helpommin loppuun ja taas tuli hukattua elämästä se 2 tuntia.

Ei kirjoihinkaan kannata sokeasti luottaa, vaikkakin ne keskimääräistä nettitietoa huomattavasti parempia tietolähteenä ovatkin. Jotkut kirjoista varmasti käyvät läpi tarkankin seulan, mutta jotkut taas eivät. Huomasin asian varsin konkreettisesti siinä vaiheessa, kun itse kirjoitin tieteelliseen kirjaan yhden luvun. En saanut mitään konkreettista palautetta kappaleestani eikä se siis varsinaisesti käynyt läpi mitään tarkistusprosessia sen jälkeen, kun olin lähettänyt sen editorille. Lähinnä ulkoasun viilausta heidän työnsä tuntui olevan. Enemmän asia tuntuu olevan kirjoittajan varassa, haluaako hän ottaa kontaktia kollegoihin ja saada palautetta työhönsä kirjoitusprosessin aikana. Itse kyllä halusin. Ja sain. Olen itsekin löytänyt kirjoista virheellistäkin tietoa. Netistähän löytyy varsin hyviä ja luotettavia tieteellisiä tietokantoja, valitettavasti kylläkin maksua vastaan. Ja käytän ehdottomasti myös hyviä kirjoja hyödykseni.

Komppailen. Siksi kirjoitinkin että tarkistetumpaa, ei täysin tarkistettua. Olen huomannut, että esim. lemmikkieläinkirjat on pääasiassa pelkkää tuubaa, kun taas lajiyhdistysten sivuilta löytyy huomattavasti tarkempaa tietoa. Nämä ovat vain sellaisia juttuja jotka täytyy tietää. Monesti vain tuntuu olevan vallalla ajatus, että Wikipediasta löytyy kaikki, eikä muuta tarvitse. Se on ihan hyvä paikka olemassa, mutta en sitä ainoana tiedonlähteenä kyllä käyttäisi. Minulla on yksi kirjastoalan ammattitutkinto ja parasta aikaa olen ammattikorkeassa opiskelemassa pidemmälle kyseistä alaa. Töissäkin on tullut oltua pari vuotta siinä välissä, joten jonkin verran on tullut näitä tiedonhaku ja -lähde juttuja tahkottua. :D

Just hain postista:

Peter Hamiltonin The Evolutionary Void
Dan Simmonsin Endymion ja Rise of Endymion

Sellanen 200-1000 sivua tulee luettua pelkkiä kirjoja viikossa. Joskus koitin lukee e-bookkeja, mut siitä mitään tullu.

Fiilisjuttu. Varmasti on silmillekin terveellisempää lukea painettua tekstiä kuin tietokoneruudulta. Keijo ei jaksa kaivaa todisteita mutta keijolla on vahva tunne.

Kirjat > elektroninen kirjallisuus.

Parhaat kirjat luetaan moneen kertaan. Jos niitä ei olisi hyllyssä, osa pääsisi väistämättä unohtumaan, mikä olisi suuri menetys.

Sellanen 200-1000 sivua tulee luettua pelkkiä kirjoja viikossa. Joskus koitin lukee e-bookkeja, mut siitä mitään tullu.

Lukulaitteella voisi ehkä lukea e-bookkeja hyvinkin. Jos tuo Kemppinenkin lukee vessassa Hesaria iPadilla, ja Marcel Proustia sängyssä. ei se huono voi olla (ja Kindleä sanotaan paremmaksi). Tietty paperikirjoja on mukavampi hypistellä käsissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom