En varmaankaan osaisi elää ilman kirjoja.
Kirja kulkee mukana kaikkialle. Kirjaa voi lukea bussissa, junassa, rannalla, puistossa, kahvilassa, sängyssä, odotushuoneessa... Kirjasta ei tosiaan lopu akku, se ei vaadi sähköä, eikä sen käyttämisestä tarvi erikseen maksaa.
Kun kirja on itsellä, sen voi lukea uudestaan ja uudestaan aina kun siltä tuntuu. Jos lukee paljon, on huomattavasti helpompaa ja mukavampaa, kun kirjoja on käden ulottuvilla sen verran, että niistä on kulloiseenkin mielialaan ja tilanteeseen aina valittavissa sopivin.
Kirjastojen valikoima on myös rajallinen. Itse luen kaikkea like-pokkareista alkaen, sen sijaan kirjastojen perusannin, niin sanotut sarjatuotantokirjailijat, ohitan jokseenkin täysin. Tuollaisia kirjoja monesti löytyy useampi hyllystä, monia kiinnostavia sen sijaan on nollasta muutamaan kappaletta koko kirjastossa. Minä haluan lukea silloin kuin mulle itselleni sopii, en kirjastojen aikataulun mukaisesti.
Käytän kyllä kirjastojakin, mutta moni kirja löytyy kotoakin. Välillä myyn vanhoja, vähemmän mieleisiäni pois. Monesti myös ostan kotiin kirjan, jonka ensin olen lainannut kirjastosta.
Kotikaupunkini kirjakauppa- tai antikvariaattivalikoima ei ole kummoinen, pikemminkin surkea, joten shoppaan pääasiassa netistä. Nettiantikvariaatit, AdLibris ja Play.com ovat ne, joista on eniten tullut tilattua (viimeksi mainitusta myös musiikkia, kun sitäkään ei tahdo aina täältä helpolla löytää).
Olen myös tyynesti maksanut suht korkeitakin hintoja kirjoista, jotka haluan. Tällaisia saattavat olla muunmuassa jotkin taide- ja valokuvakirjat. Noitakaan ei juuri kirjastosta löydä ja jos löytääkin, on tuollaisia entistä ankeampi lainata hetkeksi, plärätä pari kertaa läpi ja palauttaa. Ajatuskin suorastaan ahdistaa!
Paljon tekstiä, mutta aihe kieltämättä on ns. sydäntä lähellä. I luv mi books! ;) :D