Miksi ihmeessä kukaan ostaa kirjoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simba
  • Aloitettu Aloitettu
Minä aloitin itseni sivistämisen ja ryhdyin lukemaan kirjallisuuden klassikoita. Tarkoituksena ostaa jokainen kirja, jonka aion lukea. Waltarin Mikael Karvajalka ja Hakim nyt menossa. Kirjoissa on se fiilis verrattuna sähköiseen. Kirjastoista saa aina odottaa vuoroaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ostelen jatkuvasti kirjoja, yleensä useita kerralla. Useimmiten kylläkin käytettynä. Omistan ehkä 500-600 kirjaa. Hyllyssä pitää aina olla iso pino lukemattomia kirjoja. Voi aina mennä omaan kirjastoon ja ottaa kirjan, jota ei ole lukenut. Kunnankirjastokin on hyvä, mutta em. jonotussysteemit on syy miksi en kirjastoa juurikaan käytä.

Sähköisessä muodossa oleva informaatio on ihan yliarvostettua. Nämä tyypit jotka manaavat painetun sanan tuhoa eivät tajua miten erilaisia painettu ja sähköinen media ovat. Tietokone on tarkoitettu äärimmäisen tehokkaaseen työskentelyyn, ja se on se suunta johon tietotekniikka on kehittymässä, ja se on ollut sen kulkusuunta alunperinkin. En usko että kukaan erityisesti nauttii vaikkapa verkkopankin tai taulukkolaskentaohjelman käytöstä, mutta ne ovat tekniikoita jotka ovat vaihtoehtoihin nähden ylivertaisen tehokkaita (vrt. pankkijonossa seisominen ja paksujen lehtiöiden pläräily ja lukujen tallennus niihin kynällä). Lukemisessa paperikirjat ja -lehdet ovat vain informaation välittämiskanavia ja toimittavat sen roolinsa ihan tarpeeksi tehokkaasti. Kirjan lukeminen tietokoneen ruudulta on tuskin kenenkään mielestä kivempaa kuin sen lukeminen näppärän kokoiselta paperilehtiöltä. Vaikka teknologia sallisi luettavan materiaalin hankkimisen tehokkaammaksi, ei se tee siitä itse lukemisprosessista sen helpompaa tai kivempaa.

Ne ennustukset joiden mukaan painetut teokset katoavat tulevaisuudessa ovat varmaan tulevaisuudessa yhtä hauskoja kuin ne joiden mukaan 2010-luvulla kuljetaan vaan lentoautoilla ja asutaan kuussa.

Joskus c-kasetin ja korvalappustereoiden alkuhämärissä povattiin että kaikki kirjat siirtyy kuunneltavaan muotoon Walkmaneihin. Niin ei vissiinkään käynyt.

Itse ostan kirjoja yleensä silloin kun niitä saa suhteellisen edulliseen hintaan ja arvelee teoksen olevan sellainen, jota saattaa tarvita toistuvasti. Joskus aiemmin olen kyllä ostellut kirjoja ihan siitäkin ilosta, että on kiva omistaa erilaisia kirjoja. Esimerkiksi tuota Fleming, Honour, "Maailman taiteen historiaa" -opusta en ole tainnut lukea koskaan, vaikka maksoin siitä jopa aika paljon, heh. Sittemmin olen pyrkinyt minimoimaan kirjaostokset ihan vain rahan säästämiseksi.

Olen sikäli vähän pervo, että pidän myös e-bookkien lukemisesta tietokoneen näytöltä. Se tuntuu luonnistuvan melko vaivattomasti kaiken turhan nörttäilyn lomassa, kun taas fyysistä kirjaa pitäisi yleensä mennä erikseen lukemaan jonnekin tai sitten käännellä päätä kirjan ja näytön välillä (dataillessa). Kindlen tapaiset pdf-readerit saattaisivat kiinnostaa, mutta jotenkin kaikkien kirjojen korvaaminen pdf-tiedostoilla kuitenkin arveluttaa. Painetussa kirjoissa on jotain omaa viehätysvoimaansa mistä en haluaisi ehkä kokonaan luopua.

Minä luen lähinnä scifi ja fantasiaa ja näitä suomennetaan tosi vähän, joten ainoa vaihtoehto on tilata kirjat ulkomailta ja silloin on vähän pakko ostaa ne. Toisekseen minulla on monia kirjoja, jotka luen uudestaan säännöllisesti.

osaisitko suositella jotain loistavia scifi kirjoja? vaikka ihan omia suosikkejas? olen valtavan kova scifi fani mutta scifi kirjallisuus on minun osaltani jäänyt Dan Brownin Meteoriittiin, jos sitä nyt edes mitenkään voi scifiksi sanoa..

Mielestäni kirjoja täynnä oleva kirjahylly on kivan näköinen, en voi sietää ns. kotialttareita, joissa hyllykkö on tungettu täyteen pulloja/posliinikoiria/pokaaleja/whatever. Jos mulla ei olisi kirjahyllyjä, joissa on kirjoja, niin sitten ei olisi hyllyjä lainkaan. Lisäksi sekin on tavallaan kivaa, että kuka tahansa meille tuleva näkee heti, että meillä luetaan kirjoja eikä vain kaivella nenää netissä. Olen sitä mieltä, että kirjojen lukeminen on monesti fiksun ihmisen merkki. Epäilemättä ne ovat eri mieltä, joiden mielestä lukeminen ei ole kiinnostavaa. :D

Kaunokirjallisuuden lukeminen sähköisessä muodossa olisi aika ikävää. Mä tykkään lukea kirjaa mukavassa nojatuolissa tai sängyssä, en tuijotella pränttiä hohtavalta ruudulta ja saada migreenin. Mun käyttämiäni koulu/tietokirjoja en ole kuullut olevan saatavilla netissä, mutta vaikka olisikin, niin en tykkäisi lukea ruudulta pitkiä tekstinpätkiä jos saman saa paperiversiona.

Kirjastosta kirjan hakemisessa on oma vaivansa, pitää odotella varauksia ja muistaa palauttaa kirja. Jos kaadat teekuppisi kirjan päälle, niin kirjastontäti suuttuu. Oma kirja on aina saatavilla hyllyssä, kun sen tahtoo lukea uudelleen ja sen lukemisen voi keskeyttää ja jatkaa vaikka kuukauden päästä uudelleen. Kirjaston kirjan kanssa noin ei voisi välttämättä tehdä. Lisäksi kirjaston kirjoja on käsitellyt n määrä ihmisiä, enkä voi olla ajattelematta, mitä paskaa siinä kirjassa kenties on, räästä ja kihomadonmunista alkaen. :rolleyes:

Hyviä kirjoja tulee luettua moneen kertaan tyyliin kerran parissa vuodessa ja silloin on mukava että ne omistaa itse niin voi lukea kun siltä tuntuu.

Esim. nyt luen erästä kirjaa, joka on ollut kait joku kuukauden yliaikaa lainassa... Jos omistaisin sen, ei tarvitsisi kiirehtiä tai uusia lainoja sen lukemisen takia, jos on muuta häppeninkiä liikaa.

Lisäksi sekin on tavallaan kivaa, että kuka tahansa meille tuleva näkee heti, että meillä luetaan kirjoja eikä vain kaivella nenää netissä. Olen sitä mieltä, että kirjojen lukeminen on monesti fiksun ihmisen merkki.

Uskoisin, että tossa on isoin syy miksi ihmiset hamstraavat kirjoja. Kuka nyt ei haluisi näyttää fiksulta ;)

Pääsääntöisesti ostamani kirjoja ei ole löytynyt kirjastosta tai sitten niihin on ollut jonoa, jolloin ostan kirjan mieluummin. Muutenkin kirjojen omistaminen on ihan kivaa, en kyllä osta elokuvia enkä musiikkia. Sitten väillä kirjakaupoissa on ihan huikeita alennuksia jolloin ei voi välttyä ostamasta kirjoja. Yleensä tulee ostettua oppaita tai jotain jotka saattaisi joskus kiinnostaa. Haaveilen, että joskus mulla olisi sellainen kirjahylly jossa olisi siististi paljon hyviä lukemiani kirjoja.

Mun mielestä on vähän kaukaa haettua, että lukisin 1000 sivuista tenttikirjaa tietokoneen ruudulta. Selailu olisi yhtä helvettiä, eikä sivuille voisi piirrellä kuvia, kirjoitella välihuomautuksia tai tehdä alleviivauksia (ehkä voisikin, jos joku koodailisi, mutta on vaikea kuvitella, mitä lisäarvoa se toisi verrattuna lyijäriin ja yliviivaustussiin.)

"miksi ostaa kirjoja?" voi heittää ihan samaan kategoriaan kun miksi ostaa musiikkia tai elokuvia levyillä? Kaikkia saa netistä, vuokrata/lainata tai ostaa. Joskus ostan kirjoja niitä on mukava lukea varsinkin sairastaessa on ihan eri asia lukea sängyssä kirjaa kun tuolilla tietokoneen ruutua.

Kirjat jättää mielikuvitukselle enemmän tilaa kuin elokuvat. Pakko tunnustaa että monen vuoden opiskelujen jälkeen en ole oikein saanut uutta intoa lukemiseen. Ainoastaan uudet kirjat Pikku-Niken seikkailuista sai minut kiinnostumaan kirjoista vähäksi aikaa.

En varmaankaan osaisi elää ilman kirjoja.

Kirja kulkee mukana kaikkialle. Kirjaa voi lukea bussissa, junassa, rannalla, puistossa, kahvilassa, sängyssä, odotushuoneessa... Kirjasta ei tosiaan lopu akku, se ei vaadi sähköä, eikä sen käyttämisestä tarvi erikseen maksaa.
Kun kirja on itsellä, sen voi lukea uudestaan ja uudestaan aina kun siltä tuntuu. Jos lukee paljon, on huomattavasti helpompaa ja mukavampaa, kun kirjoja on käden ulottuvilla sen verran, että niistä on kulloiseenkin mielialaan ja tilanteeseen aina valittavissa sopivin.
Kirjastojen valikoima on myös rajallinen. Itse luen kaikkea like-pokkareista alkaen, sen sijaan kirjastojen perusannin, niin sanotut sarjatuotantokirjailijat, ohitan jokseenkin täysin. Tuollaisia kirjoja monesti löytyy useampi hyllystä, monia kiinnostavia sen sijaan on nollasta muutamaan kappaletta koko kirjastossa. Minä haluan lukea silloin kuin mulle itselleni sopii, en kirjastojen aikataulun mukaisesti.

Käytän kyllä kirjastojakin, mutta moni kirja löytyy kotoakin. Välillä myyn vanhoja, vähemmän mieleisiäni pois. Monesti myös ostan kotiin kirjan, jonka ensin olen lainannut kirjastosta.
Kotikaupunkini kirjakauppa- tai antikvariaattivalikoima ei ole kummoinen, pikemminkin surkea, joten shoppaan pääasiassa netistä. Nettiantikvariaatit, AdLibris ja Play.com ovat ne, joista on eniten tullut tilattua (viimeksi mainitusta myös musiikkia, kun sitäkään ei tahdo aina täältä helpolla löytää).
Olen myös tyynesti maksanut suht korkeitakin hintoja kirjoista, jotka haluan. Tällaisia saattavat olla muunmuassa jotkin taide- ja valokuvakirjat. Noitakaan ei juuri kirjastosta löydä ja jos löytääkin, on tuollaisia entistä ankeampi lainata hetkeksi, plärätä pari kertaa läpi ja palauttaa. Ajatuskin suorastaan ahdistaa!

Paljon tekstiä, mutta aihe kieltämättä on ns. sydäntä lähellä. I luv mi books! ;) :D

Niin... miksi ihmiset ylipäätänsä käyttävät rahaa muuta kuin välttämättömään selvitäkseen hengissä. Itse ostan kirjan pari vuodessa ja ne käsittelevät lähinnä luontoa tai urheilua. Niiden pariin on mukava palata aina tarvittaessa kun ne löytyvät hyllystä. Ei kai ne välttämättömiä ole mutta itse luen mielummin kirjoja. Tästä tulee mieleen eräs juttu aiheen sivusta... ostin muutama vuosi sitten maastokartalla olevan kalliin gps:sin joka on ihan kätevä mutta melkeen tulee napattua se paperinen maastokartta mukaan jotta hahmottaa paremmin mahdolliset reitit huomattavasti nopeammin ja kulkeminen on jotenkin miellyttävempää. Jotenkin vaan tuntuu että ei itse kaipaa näitä kaikkia nykyaikaisuuksia vaan vois alkaa karsimaan tiettyjä asioita ja ehkä elämään mukavemmin... loppujen lopuksi. no menipä hieman aiheen sivusta vaikka liippaakin läheltä.:D

Tämähän on vähän kuin pelien suhteen, ainakin itselleni. Niitäkin saa nykyään netistä ostettua ja ladattua konsolille, mutta kyllä siltikin itse haluan sen tuotteen ihan fyysisenä tuonne hyllyn perukoille. Kirjaakin on tosiaan mukavaa lukea esim. sängyllä ja muutenkin kun se kirja on oma, niin ei tarvitse hitaammankaan lukijan huolehtia mistään kirjastoon palauttamisesta.

Ja onko sun mielestä fiksumpaa täyttää kirjahylly päihteillä kuin kirjoilla? Ei siinä mäkin tykkään konjakista mutta ei sitä pullotolkulla tarvitse tossa olla.
No hei, kyllä mun mielestä siinä kirjahyllyssä kannattaa pitää konjakkipulloa. Tosin sen ympärillä on n. 700 kirjaakin. Mutta asiaan.

Tässä muutama syy, miksi olen ostanut kirjoja.
1. Tietokirjallisuutta ei saa netistä eikä kirjastosta, jos mennään riittävän syvälle. Viimeksi olen ostanut integroidun optiikan teoksen, epälineaarisistä pulsseja moduloivista aaltojohteista kirjan, laskennallisen elektrodynamiikan algoritmeista yhden teoksen, sekä Japanin feodaaliajasta tehdyn väitöskirjan. Onnea matkaan, jos yrität etsiä noista verkosta.
2. Olen matkustanut paljon, ja luen lennoilla. Joskus yli 100 PITKÄÄ lentoa vuodessa, ja yhden lennon aikana ehtii lukea toisinaan kaksikin kirjaa.
3. Haluan tukea myös tiettyjä kirjoittajia. Jos kukaan ei osta Richard Dawkinsin kirjoja, hän ei tule niitä enää kirjoittamaan, mikä olisi menetys maailmalle.
4. Tietyt ammatilliset teokset kannattaa pitää kirjahyllyssä, koska sieltä on nopea tarkistaa tiettyjä faktoja.

En tiedä, miten tulee käymään, jos sähköiset lukulaitteet yleistyvät. Näppäilin niitä ekaa kertaa joskus Japanissa 10 vuotta sitten, ja sen jälkeen kehitys on ollut aika huimaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom