Miksi ihmeessä kukaan ostaa kirjoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simba
  • Aloitettu Aloitettu
Niin..tämmöinen kysymys minua askaruttaa. Kaiken "tietokirjallisuuden" saa netistä ja kaunokirjallisuus löytyy puolestaan lähikirjastosta. Luin tilaston että suomessa ostetaan hulppeat 22 miljoonaa(!!) kirjaa vuodessa joten tuossa kirjan omaksi ostamisessa täytyy olla joku juttu mitä pieni pääni ei tajua. Ostan joskus reissulukemiseksi pokkarin mutta annan/heitän sen heti pois kun olen lopussa. Eikö kirjahylly ole fiksumpaa täyttä esim. konjakkipulloilla kuin kirjoilla? Isänpäivä-Remestä ei tässä lasketa kirjaostoksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lukiossa opettajat pakottaa ostaa kirjat, muuten ei pääse kurssille. Muuten en tajua myöskään miksi ihmiset ostavat kirjoja saatika lukevat niitä.

Niin..tämmöinen kysymys minua askaruttaa. Kaiken "tietokirjallisuuden" saa netistä ja kaunokirjallisuus löytyy puolestaan lähikirjastosta. Luin tilaston että suomessa ostetaan hulppeat 22 miljoonaa(!!) kirjaa vuodessa joten tuossa kirjan omaksi ostamisessa täytyy olla joku juttu mitä pieni pääni ei tajua. Ostan joskus reissulukemiseksi pokkarin mutta annan/heitän sen heti pois kun olen lopussa. Eikö kirjahylly ole fiksumpaa täyttä esim. konjakkipulloilla kuin kirjoilla? Isänpäivä-Remestä ei tässä lasketa kirjaostoksi.

Selkeästi et lue paljon kirjoja.. Kirjastoissa jonot ovat pitkät joidenkin kirjojen kohdalla nuorena jouduin odottamaan vuodenkin että sain sen lainaan, nyt aikuisiällä ei ole tarvis voin ostaa oman kopion. Ja onko sun mielestä fiksumpaa täyttää kirjahylly päihteillä kuin kirjoilla? Ei siinä mäkin tykkään konjakista mutta ei sitä pullotolkulla tarvitse tossa olla.

No jos vaikka haluaa kertoa kotonaan vieraileville että lukee kirjoja ja minkälaisia kirjoja. Monihan tallentaa esimerkiksi myös musiikkia koneelle vaikka nehän voisi kuunnella sitä vaikka youtubesta taikka ladata biisin uudestaan jos haluavat kuunnella sen uudestaan.

Ja miksi täyttää se konjakkipulloilla kun niitähän saa uusia Alkosta jos haluaa. Jos tarkoitit tyhjiä pulloja niin sehän olisi sama jos pitäisi kirjahyllyssä kirjoja missä on tyhjät sivut?

Miksi koko elämän pitäisi olla tietokoneen ruudulla? En voi kuvitellakaan vaihtavani lukuhetken takan ääressä hyvän kirjan parissa lukuhetkeen LÄPPÄRI SYLISSÄ.

Edit: Voisin melkein laittaa pääni pantiksi, ettei aloittaja ole lukenut elämässään muuta kuin sarjakuvia.

Taustavalaistulta näytöltä ei jaksa lukea yhtään kirjaa, koska se rasittaa silmiä.

Oikea syvällinen tieto löytyy alan kirjoista, netin "tietokirjallisuus" on pelkkä vitsi.

Toki maksusta voi lukea tietokirjallisuutta myös näytöltä, jos viitsii.

Kyllä mie ainakin ostan kirjoja melkein joka kuukausi, tai ainakin kirjan. "Viisaat ihmiset lukevat, tyhmien ei tarvitse." :P

Itse en ainakaan pysty sisäistämään asioita lukemalla tietokoneen ruudulta ja vaihtamalla sivuja rullahiirellä. Tarvitsen konkreettisen kirjan eteeni ja A4-arkkeja, johon sitten vielä omalla käsialallani tiivistän lukemani. Ja sitten vielä opettelen ne A4:set ulkoa. Näin siis aina ennen tenttiä. Opiskelen kai vähän vaikeamman kautta.

Mun mielestä se on siistin näköstä jos on kirjoja paljon hyllyssä. Kertoo jotain niiden omistajasta jos niitä on siellä vino pino. Nykyään kun tiedon ja viihteen, kuten aloituspostissakin sanottiin, voi hankkia niin monesta muustakin paikasta että ihminen joka jaksaa lukea kirjoja on jollakin tavalla tasapainoinen.

Minä luen lähinnä scifi ja fantasiaa ja näitä suomennetaan tosi vähän, joten ainoa vaihtoehto on tilata kirjat ulkomailta ja silloin on vähän pakko ostaa ne. Toisekseen minulla on monia kirjoja, jotka luen uudestaan säännöllisesti.

Kirjat vs. netti... Noh ensimmäinen kohtahan on että netissä 99% sisällöstä on paskaa. Tietokirjallisuutta pidetään yleisesti luotettavana ilman sen kummempia kyseenalaistuksia.
Netistä löytää kyllä tietoa mutta lähdekritiikki ja useiden lähteiden vertailu vie aikaa sen verran että kirjahyllyssä olevasta teoksesta olis etsinyt saman tiedon jo 3 kertaa. :D Lisäksi esim. opiskelujutut nyt vaan löytyy huomattavasti paremmin alan kirjoista kuin netistä.
Tajua nyt vielä yksi juttu, aina ei ole nettiä käytettävissä ja sit ollaankin sormi suussa kun ei osata edes sisällysluetteloa lukea. :lol2: Ei tosin sais nauraa koska tuntuu että tuo alkaa olla totta joidenkin junnujen kohdalla. Tietoyhteiskunta, mediakasvatus ja tiedonhaun opetus..... :kakka:

Eikä nyt kannata tehdä mitään vastakkainasetteluja, kirjallisuus ja netti täydentävät toisiaan loistavasti.

Cthulun tavoin minäkin luen aika tavalla kirjoja joita ei ole suomennettu. Samaten satojen sivujen lukeminen tietokoneen näytöltä tuntuu ikävältä touhulta. On mukavaa että kirjahylly heijastaa omaa luonnetta - saattaahan noista saada hyviä puheenaiheita kun on väkeä käymässä jollei muuta.

Kärjistän ihan piruuttani: miksi ihmeessä kukaan ostaa elokuvia/tv-sarjoja kun kaiken saa ladattua netistä ilmaiseksi? Sama pätee musiikkiin ja saahan tuotakin tavaraa kirjastosta. Oma tavara on aina oma tavara.

Jostain syystä mulla ainakin jää netistä luetut jutut paremmin mieleen. Johtunee siitä, että netistä luen juttuja jotka kiinnostavat, ja kirjat ovat sitten pakkopullaa. Toisaalta mua tuskin voi pitää mitenkään lukutoukkana kun oikeastaan luen vain Agatha Christien ja Arthur Conan Doylen englanninkielisiä tarinoita enkä mitään ydinfysiikkaa.

Itse luen sekä opiskelujen puolesta että huvikseni melko/erittäin paljon kirjoja, mutta olen silti aloittajan kanssa osittain samoilla linjoilla.

Omistan vain kymmenisen kirjaa, vaikka olen lukenut taatusti kolminumeroisen määrän opuksia. Olen tähän mennessä törmännyt ehkä yhteen tai kahteen teokseen joita ei löydy kaupungin- tai yliopiston kirjastosta.

Totta toki on että ainankin uusia kirjoja saa kirjastosta jonottaa jopa kuukausitolkulla, mutta ainankin omalla kohdallani vanhempia relevantteja ja kiintoisia kirjoja on ehditty maailman sivu kirjoittaa niin tolkuton määrä, että voin aivan hyvin odottaa uusien kohdalla kuukauden pari ja lukea sillävälin jotain vanhempaa.

Tiettyjä runsailla viitteillä varustettuja antologiahenkisiä oppikirjoja olisi kyllä varsin käytännöllistä omistaa, sillä viitteiden etsiminen netistä on toisinaan hieman puuduttavaa.

Olen ketjun aloittajan kanssa samoilla linjoilla. Usein kirjojen osto tuntuu todella turhalta, kun saman saa kirjastosta ilmaiseksi. Omaan kirjallisuuteeni harvemmin on edes jonoja, jos on niin odottaessa voi lukaista jonkun muun kirjan. Tieteellisemmän kirjallisuuden taas saa hankittua yliopistojen kirjastoista. Usein, jos ei peruskurssien kirjoja lainaa, näitä saa todella hyvin. Tietty kirjojen keräily on harrastus siinä kuin muutkin. Monet tosin tuntuvat ostavan kirjoja sisustuselementeiksi ja vaikutusta tekemään vierailijoihin.

Ainakin se tulee mieleen, että jos joku alleviivailee lainaopuksiin (lukekaa tota toista ketjua), niin melkein kannattaa ostaa.

Kaikki sotahistoriaa käsittelevät kirjat pitää luonnollisesti olla omia.

Yksi syy voisi olla että uudet ja paljon julkisuutta saanet kirjat eivät heti löydy kirjaston valikomasta ja kun löytyvät niin jonot ovat kaksinumeroisia.

Kirjat vs. netti... Noh ensimmäinen kohtahan on että netissä 99% sisällöstä on paskaa. Tietokirjallisuutta pidetään yleisesti luotettavana ilman sen kummempia kyseenalaistuksia.
Netistä löytää kyllä tietoa mutta lähdekritiikki ja useiden lähteiden vertailu vie aikaa sen verran että kirjahyllyssä olevasta teoksesta olis etsinyt saman tiedon jo 3 kertaa. :D Lisäksi esim. opiskelujutut nyt vaan löytyy huomattavasti paremmin alan kirjoista kuin netistä.
Tajua nyt vielä yksi juttu, aina ei ole nettiä käytettävissä ja sit ollaankin sormi suussa kun ei osata edes sisällysluetteloa lukea. :lol2: Ei tosin sais nauraa koska tuntuu että tuo alkaa olla totta joidenkin junnujen kohdalla. Tietoyhteiskunta, mediakasvatus ja tiedonhaun opetus..... :kakka:

Eikä nyt kannata tehdä mitään vastakkainasetteluja, kirjallisuus ja netti täydentävät toisiaan loistavasti.

Kait myös olet huomannut, että kirjat jotka löytyy fyysisenä saattavat myös löytyä "warena" netistä?

Kirja on joustavampi. Voit ottaa sen mukaan paikkoihin jossa ei ole sähköä, jossa ei saa käyttöä elektronisia laitteita, kestävämpi, akku ei lopu jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom