Miksi ei?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veijari
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Heräsi tässä kysymys että miksi selkää ja jalkoja ei koskaan pitäisi treenata samana päivänä? Siis ovathan ne 2 isointa lihasryhmää, mutta miksei niitä voisis treenata aivan samalla tavalla yhdessä kuin esim. rinnan ja olkapäät? En haluaisi vastaukseksi sitä että ne on liian rankka treenata samalla kertaa vaan haluaisin tietää onko tälle olemassa muita perusteluja kuin legendaa siitä ettei niitä jaksa samana päivänä :rolleyes:

EDIT: Lisätään nyt heti etten ole todellakaan jakamassa selkä-päivääni minkään muun kanssa ettei kenenkään tarttee neuvoa tekemään viisaampaa jakoa. :)

veijari sanoi:
Heräsi tässä kysymys että miksi selkää ja jalkoja ei koskaan pitäisi treenata samana päivänä? Siis ovathan ne 2 isointa lihasryhmää, mutta miksei niitä voisis treenata aivan samalla tavalla yhdessä kuin esim. rinnan ja olkapäät? En haluaisi vastaukseksi sitä että ne on liian rankka treenata samalla kertaa vaan haluaisin tietää onko tälle olemassa muita perusteluja kuin legendaa siitä ettei niitä jaksa samana päivänä :rolleyes:

EDIT: Lisätään nyt heti etten ole todellakaan jakamassa selkä-päivääni minkään muun kanssa ettei kenenkään tarttee neuvoa tekemään viisaampaa jakoa. :)

Milläs perusteella se on pelkkää legendaa?

Jos jaksat täysiä treenata jalat ja selän (eli ei pelkkää pumppailua) samassa treenissä, samoilla painoilla (ja muutenkin yhtä hyvin) kun jos tekisit ne erikseen tai jonkun pienen lihasryhmän kanssa, niin täytyy kyllä onnitella (vaikka en kyllä tiedä mitä hienoa siinä on). :)

Toki moni voisi varmasti sanoa jaksavansa. Mä jaksan treenata vaikka koko kropan samana päivänä ja vaikka 10 sarjaa joka lihasryhmälle, onkin sitten eriasia onko se kovinkaan laadukasta treeniä ja tuleeko sillä tuloksia.

Mun mielestä selän, takareidet ja pohkeet voi vielä treenata "kunnolla" samana päivänä, mutta jos ottaa vielä etureidet mukaan, niin tiukkaa tekee. Varsinkin jos tekee etureisille kyykkyä.

ZuCCiS sanoi:
Mun mielestä selän, takareidet ja pohkeet voi vielä treenata "kunnolla" samana päivänä, mutta jos ottaa vielä etureidet mukaan, niin tiukkaa tekee. Varsinkin jos tekee etureisille kyykkyä.

Tässä olen aivan samaa mieltä.

veijari sanoi:
Heräsi tässä kysymys että miksi selkää ja jalkoja ei koskaan pitäisi treenata samana päivänä?

Mielestäni alaselän kestyvyys nousee tässä suurimmaksi ongelmaksi.

toolate sanoi:
Mielestäni alaselän kestyvyys nousee tässä suurimmaksi ongelmaksi.

Joo se voi tietysti olla, mutta jos tekisin nuo samana päivänä niin en välttämättä tekisi normi mavea ja sjmv/gm:ää joten alaselkä ei rasittuisi sen enempää kuin normi jalkapäivänä eli ongelmaa ei olisi

Itse treenasin jonkun aikaa kaksijakoisella ohjelmalla niin että jalat ja selkä oli samana päivänä, mitään ongelmaa tuossa ei ollut. Ja en siis tehnyt selälle mavea tai takareisille sjmv:tä, joten kyykky oli periaatteessa ainoa oikeasti "raskas" liike tuossa ohjelmassa.

veijari sanoi:

Mitä voitat sillä jos treenaisit ne samana päivänä? Lisää hauista ja ojentajia kenties? :david: Isoimmat lihakset ja eniten treeniä.. ihan loogista..Mut vaihtoehtojahan on.Itsellä on tällä hetkellä selkä ja takareidet samana päivänä ja ihan suht. hyvin on toiminu. Kivaa vaihtelua IMO hajottaa esim. reidet eri päiville, niin saa niihinkin tehoa kun ei tarvi tehdä kuin muutama liike. Mut täytyy sanoa, et kyl se on ehdottomasti rankin treenipvä (selkä,takareidet) siis.

Iceman sanoi:
Mitä voitat sillä jos treenaisit ne samana päivänä? Lisää hauista ja ojentajia kenties? :david: Isoimmat lihakset ja eniten treeniä.. ihan loogista..Mut vaihtoehtojahan on.Itsellä on tällä hetkellä selkä ja takareidet samana päivänä ja ihan suht. hyvin on toiminu. Kivaa vaihtelua IMO hajottaa esim. reidet eri päiville, niin saa niihinkin tehoa kun ei tarvi tehdä kuin muutama liike. Mut täytyy sanoa, et kyl se on ehdottomasti rankin treenipvä (selkä,takareidet) siis.

Jos osaisit lukea niin sinun ei olisi tarvinnut kirjoittaa tuota "lisää hauista ojentajaa" kommenttia :david:
Ja kuten tuossa mr. perfect kertoi tehneensä 2-jakoisessa selän ja jalat samana päivänä niin sitä olen itsekkin ajatellut, siis jos kokeilisin 2-jakoista(kun sitä on kehuttu paljon ja tykkään itsekkin tehdä lihat useammin kuin 1x/vko).

Kyllä se vaan niin on, että jompikumpi kärsii jos kovaa vedetään. Itse en ainakaan niitä samaan treeniin laittaisi. Jos jalat tekee kovaa, ei todellakaan jää enää paukkuja tehdä selkätreeniä.

Koko kroppa kerralla treenit on sitten jo aivan eri juttu, mutta ei sitä kukaan ole kait väittänytkään. ;)

Enkä keksi yhtään hyvää syytä, miksi esim. 2-jakoisessa pitäisi selkä ja jalat olla yhtenä päivänä?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Timba79 sanoi:
Enkä keksi yhtään hyvää syytä, miksi esim. 2-jakoisessa pitäisi selkä ja jalat olla yhtenä päivänä?

Mulla ainakin tuo tuntuisi luontevalta koska jos teen työntäviä liikkeitä joka treenissä ni olkapäät sanoo aika nopeasti sopimuksensa irti-->2-jakoisessa rinta, olkapäät ja ojentajat pitäisi laittaa samaan treeniin jotta ne sais aina lepoa tarpeeksi ja sitten ei kuitenkaan tuohon enää kehtaisi laittaa selkää tai jalkoja koska se alkaisi olla liikaa, mutta haukat jaksaa tohon loppuun kääntää eli toiseksi päiväksi jäisi selkä+jalat

veijari sanoi:
Lisätään nyt heti etten ole todellakaan jakamassa selkä-päivääni minkään muun kanssa ettei kenenkään tarttee neuvoa tekemään viisaampaa jakoa.
Mitenkään kirjoitustasi huomioimatta, selkä ja pohkeet menee kivuttomasti samana päivänä.

EDIT: ....kipu tulee vasta seuraavana päivänä :D

veijari sanoi:
Heräsi tässä kysymys että miksi selkää ja jalkoja ei koskaan pitäisi treenata samana päivänä?

Kai tuo riippuu käytetyistä treeniliikkeistäkin aika paljon. Itsellä ei onnistuisi sen takia, kun teen selkätreenissä maven, ja jalkatreenissä kyykyn. Mä en ainakaan voisi tehdä noita samassa treenissä ilman että toinen kärsisi oleellisesti. Sitten on homma ehkä eri jos jalkatreeni on tyyliä kymmenen sarjaa reidenojennusta alkuun ja sen jälkeen yksi sarja prässiä, ja selkätreeni pelkkää ylä- ja alataljaa. (Joo, oli kärjistetty esimerkki :) )

Nyt oon jonkun aikaa tehnyt selän kanssa takareidet ja siihen vielä hauikset päälle, ja hyvin oon jaksanut. Siirsin takareidet selkä/hauispäivälle kun mave ottaa niihin siinä määrin että olis aika hölmöä alkaa taas jalkapäivänä tekemään takareisiä erikseen. Mavesta luopuminen taas ei olis ollut kovin järkevää sekään.

Miten olisi HST? Ei siinä ole ongelmaa treenata koko kehoa samassa treenissä. Ei edes niissä viimeisissä kovissa treeneissä...

Mä tuon esille aikaelementin. Selkään ja jalkoihin menis isosti aikaa ja reeni olisi tätäkin kautta todennäköisesti varsin kuluttavaa keholle. Myös palautuminen kahdelle isolle lihasryhmälle samalla kertaa suoritetusta treenistä tulisi olemaan hidasta.

veijari sanoi:
Mulla ainakin tuo tuntuisi luontevalta koska jos teen työntäviä liikkeitä joka treenissä ni olkapäät sanoo aika nopeasti sopimuksensa irti-->2-jakoisessa rinta, olkapäät ja ojentajat pitäisi laittaa samaan treeniin jotta ne sais aina lepoa tarpeeksi ja sitten ei kuitenkaan tuohon enää kehtaisi laittaa selkää tai jalkoja koska se alkaisi olla liikaa, mutta haukat jaksaa tohon loppuun kääntää eli toiseksi päiväksi jäisi selkä+jalat

No miten ihmeessä jaksat tehdä selän ja jalat samassa treenissä, jos et rinta-olka-ojentajasetin jälkeen enää jaksa tehdä kuin vähän hauista?

Siinä olet täysin oikeassa, että 2-jakoisesas ei kannata yläkropan työntäviä liikkeitä jaotella eri teeneihin, olkapäiden kanssa tulee lähes varmasti ongelmia jossain vaiheessa.

Mutta kokeileppa seuraavaa jakoa:

-Rinta, etureidet, olkapäät, ojentjat
-Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset

Voit toki tehdä etureidet ensiksikin, jos silleen tuntuu paremmata, itse ole tykännyt noin. Ja silti tuntuu, että tuo kakkospäivä on ehkä jopa raskaampi.

Rinnalle tulee mulla sarjoja 4, samoin olkapäille, ojentajille teen 3 sarjaa ja etureisille 6 sarjaa. Hyvin tuon jaksaa yhdessä treenissä runtata.

Timba79 sanoi:
No miten ihmeessä jaksat tehdä selän ja jalat samassa treenissä, jos et rinta-olka-ojentajasetin jälkeen enää jaksa tehdä kuin vähän hauista?

Mutta kokeileppa seuraavaa jakoa:

-Rinta, etureidet, olkapäät, ojentjat
-Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset

Ööö... kait nyt kumminkin rinta,ojentajat,olkapäät on yhteensä kovempi kuin selkä tai jalat, koska kaikki kumminkin tehdään täysillä niin selkä- tai jalka treeni on huomattavasti lyhyempi kuin nuo kolme yhteensä eli loppujen lopuksi myös kevyempi

Tommosessa esimerkki jaossa on ongelmana mulla sitten alaselän palautuminen vaikka muuten ehkä ihan hyvä setti olisikin.

veijari sanoi:
Ööö... kait nyt kumminkin rinta,ojentajat,olkapäät on yhteensä kovempi kuin selkä tai jalat, koska kaikki kumminkin tehdään täysillä niin selkä- tai jalka treeni on huomattavasti lyhyempi kuin nuo kolme yhteensä eli loppujen lopuksi myös kevyempi

Tommosessa esimerkki jaossa on ongelmana mulla sitten alaselän palautuminen vaikka muuten ehkä ihan hyvä setti olisikin.

Kyllähän toi rinta,ojentajat & olkapäät on tietenkin kovempi treeni kuin selkä tai jalat erikseen. Jos taas jalat ja selkä treenataan yhdessä niin kovuudessa se hakkaa kyllä ton ensimmäisen kompon selkeästi.

Vertailuna voidaan ottaa minimi liikemäärät kullekkin vartalon osalle (2-jakoinen):

Jalat 2 (+1 pohkeet)
Selkä 2

Rinta 1
Olkapäät 1
Ojentajat1

Ja itseasiassa toi Timban mainitsema kaksijakoinen on kyllä varmaanki yksi parhaimmista vaihtoehdoista selän säästämiseen.

Huoh, tulipas sekavaa tekstiä (mutta niin oli kyllä edellinekin viesti).

Itse tein aikoinaan jalka+alaselkäpäivänä kyykky, mave, prässi, ja koukistuskone + sekä pohjenousun seisten, ja kyllä sitä ihan hyvin jaksoi vetää reenit läpi, en huomannut merkittävää eroa esim. mavessa kun se nykyisessä ohjelmassa on omana päivänään.

toolate sanoi:
Vertailuna voidaan ottaa minimi liikemäärät kullekkin vartalon osalle (2-jakoinen):

Jalat 2 (+1 pohkeet)
Selkä 2

Rinta 1
Olkapäät 1
Ojentajat1

Ja itseasiassa toi Timban mainitsema kaksijakoinen on kyllä varmaanki yksi parhaimmista vaihtoehdoista selän säästämiseen.

Joo no tohon vielä hauis lisäksi niin sarjamäärä on sitten sama vaikken kylläkään tolla sarjamäärällä tee/tekisi. Oikeammat luvut voisi olla jotain
SELKÄ 6-9
JALAT 2-3
---------------
RINTA 2
HAUIS 3
OLKAPÄÄT 2-3
OJENTAJAT 2-3

Mitenkäs tuo jako jossa alaselkä rasíttuu joka treenissä säästää selkää? Siis jos jakaa taka- ja etureidet eri päiville.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom