Miksei salille hankita isompia käsipainoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
XXL sanoi:
Näissä on paljon huonoja puolia:
- Kokoaminen pienistä levyistä todellakin kestää kauan.
So? Sopivan painon kasaaminen kestää yhtä kauan kuin edellisestä sarjasta palautuminen.
- Kahvat on niin pitkät että esim. vinopenkkiä tehdessä kädet eivät pääse edes puolen metrin etäisyydelle toisistaan ylhäällä.
Jos pyöräytät kämmenet sellaiseen asentoon, että ne ovat yläasennossa vastakkain, ongelma poistuu.
- Kahvojen pituus haittaa myös tasapainoa. Vaikea löytää oikea kohta ja tuntuma.
Kun vähän aikaa treenaa "pidemmillä" painoilla, parantuu myös tasapaino.
- Painot on vaikea nostaa vinopenkissä polville, koska päät ovat suhteellisen terävät verrattuna tavalliseen käsipainoon. Aina tulee mustelmat ja tasapaino ei pidä.
Tämä on kyllä totta. Pyydä kaveria auttamaan. :)
Kaikenkaikkiaan on sellaista kikkailua ettei itse nostoon panostaminen oikein enää onnistu.
Näh! Ajattele nyt kustannussäästöä!

iivili sanoi:
Sitäpaitsi alkuperäinen ongelma on muutamien reenareiden välinpitämättömyys ja typeryys, jonka takia niitä isompia painoja ei hankita ko salille
Siksi olinkin varustanut "ratkaisuni" virneellä :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
eldd sanoi:
Siis mitä...tuo määrä rautaa prässissä vastaa suunnilleen samaa kuin että keskivertonaisen painoinen henkilö kyykkäisi 15-20kg tanko harteillaan. Kyllä kai tähän kaikki salille selviytyvät kykenevät? Jos sinne jää vain 50 kg pohjalle, jo tuolista nouseminen on kovempaa harjoitusta.

Suurimmalla osalla naisia on vain prässi-illuusio, eivät ymmärrä sitä, että omaa painoa ei tarvitse nostaa ylös. Muuten olen samaa mieltä, että ilman muuta kaikki painot telineisiin tai porttikielto salille.
Noita prässejä vaan sattuu olemaan hieman erilaisia. Nostokulma yms seikat vaikuttavat siihen kuinka paljon painoa tarvitaan. Ja lisäksi ainakin meidän salilla prässin kelkka painaa 45kg.

Tuota noin, mistähän löytys 62-70 kiloisia hantteleita stadin seudulla? Mayorsillakin äkkiseltään valkattuna oli 60kiloset suurimmat?

Olen törmännyt jossain 70-80kg käsipainoihin, olisikohan ollut Kontulan kuntokellari.
Ettei olisi ollut isompiakin.

Omskakas sanoi:
So? Sopivan painon kasaaminen kestää yhtä kauan kuin edellisestä sarjasta palautuminen.

Jos pyöräytät kämmenet sellaiseen asentoon, että ne ovat yläasennossa vastakkain, ongelma poistuu.
Muistutan että paino on noin 55kg per käsi ettei niitä niin helposti "pyöräytetä" yläasennossa. Samaten symmetristen ja samallaisten painojen kokoaminen kumpaankin punttiin vie kauan. Mielummin palautuisin välissä vaikka henkeä vetämällä.

XXL sanoi:
Muistutan että paino on noin 55kg per käsi ettei niitä niin helposti "pyöräytetä" yläasennossa. Samaten symmetristen ja samallaisten painojen kokoaminen kumpaankin punttiin vie kauan. Mielummin palautuisin välissä vaikka henkeä vetämällä.

Jos penkki/vinopenkki -nosto jo lähtee asennosta, jossa kämmenet ovat toisiaan vasten, ei rotaatio-ongelmia ole missään vaiheessa. Vaatii ehkä hetken totuttelun. Kokoamiseen taas tarvitsee 8 identtistä 10 kg lätkää ja 4 identtistä 5 kg lätkää, jos tanko on 5 kg. Luulisi tuon verran löytyvän joka salilta. Siis säädettävät kässärit olisivat minusta varsin kustannustehokas vaihtoehto sellaiselle salillle, jolla ei ole montaa isojen kässärien tarvitsijoita.

Mitä tuohon "palautumiseen henkeä vetämällä" tulee, niin onko sulla aina salilla äippä mukana kasaamassa ja purkamassa levytankoa, vai oletko vaatimassa kiinteäpainoisia levytankojakin? :rolleyes: :D

Omskakas sanoi:
Jos penkki/vinopenkki -nosto jo lähtee asennosta, jossa kämmenet ovat toisiaan vasten, ei rotaatio-ongelmia ole missään vaiheessa. Vaatii ehkä hetken totuttelun. Kokoamiseen taas tarvitsee 8 identtistä 10 kg lätkää ja 4 identtistä 5 kg lätkää, jos tanko on 5 kg. Luulisi tuon verran löytyvän joka salilta. Siis säädettävät kässärit olisivat minusta varsin kustannustehokas vaihtoehto sellaiselle salillle, jolla ei ole montaa isojen kässärien tarvitsijoita.

Mitä tuohon "palautumiseen henkeä vetämällä" tulee, niin onko sulla aina salilla äippä mukana kasaamassa ja purkamassa levytankoa, vai oletko vaatimassa kiinteäpainoisia levytankojakin? :rolleyes: :D
Tuollaisesta penkkinostosta koskaan kuullutkaan. Höpöhöpö, ainakaan isoilla painoilla. Sulla on mennyt nyt viparit sekaisin...
Vähennäpä/lisää noista painoista esim. 2,5 kg? Monimutkaiseksi menee.

Jep, äiti aina mukana salilla.

XXL sanoi:
Tuollaisesta penkkinostosta koskaan kuullutkaan. Höpöhöpö, ainakaan isoilla painoilla. Sulla on mennyt nyt viparit sekaisin...

Ei mennyt. "Normaalisti" penkki käsipainoilla tehdään siten, että kämmenet osoittavat varpaisiin. Nyt käännät vain rannetta 90 astetta siten, että kämmenet ovat vastakkain. Itse liikerata ei muutu mihinkään.

Vähennäpä/lisää noista painoista esim. 2,5 kg? Monimutkaiseksi menee.

No, monellako salilla on noin isoja hantuukeja 2,5 kilon välein? :rolleyes:

Mutta jos välttämättä vaadit: 52,5 kg = 4x10kg+2x2,5kg+2x1,25kg+5kg tanko
57,5 kg = 4x10kg+2x5kg+2x1,25kg+5kg tanko

Mullakin on äiti salilla mukana. :love:

Omskakas sanoi:
Ei mennyt. "Normaalisti" penkki käsipainoilla tehdään siten, että kämmenet osoittavat varpaisiin. Nyt käännät vain rannetta 90 astetta siten, että kämmenet ovat vastakkain. Itse liikerata ei muutu mihinkään.

Ehkä ei, mutta liike itsessään kyllä muuttuu - tai ainakin itsellä rasitus siirtyy rannetta tuolla tavalla käännettäessä rintalihaksilta ojentajille jopa huomattavassa määrin. Mikä ei tietenkään sinällään ole välttämättä huono asia. No joo, alkaa mennä aika lailla :offtopic:.

Gillyanne sanoi:
Ehkä ei, mutta liike itsessään kyllä muuttuu - tai ainakin itsellä rasitus siirtyy rannetta tuolla tavalla käännettäessä rintalihaksilta ojentajille jopa huomattavassa määrin. Mikä ei tietenkään sinällään ole välttämättä huono asia. No joo, alkaa mennä aika lailla :offtopic:.
Minulla taasen ko. liike käy enemmän rintalihkseen, kuin normali kp. punnerrus.
Silloin kun olkavarret ovat noston alussa aivan kupeissa kiinni, niin tällöin rasitus menee olkapäihin ja ojentajiin.

elasto sanoi:
Noita prässejä vaan sattuu olemaan hieman erilaisia. Nostokulma yms seikat vaikuttavat siihen kuinka paljon painoa tarvitaan. Ja lisäksi ainakin meidän salilla prässin kelkka painaa 45kg.

Yleensä kelkka on kevyempi ja kulma harvoin yli 45 astetta. Jos kulma on 45 astetta, voi laskea kuormaksi 70% painoista jonka jälkeen täytyy vielä vähentää oma paino. Jos kelkka + kiekot ovat esim. 120 kg ja henkilö painaa 60 kg, nostaa hän oikeasti suunnilleen saman kuin kyykkäisi pelkän tangon kanssa. Oma tuntuma on, että prässi on vielä tästäkin helpompaa varsinkin tottumattomille, koska tasapaino ja tekniikka ovat helpompia.

Tämä tuntuu olevan ihmisille ylivoimaisen vaikeaa käsittää salilla. 60 kg henkilö laittaa prässiin 80 kg ja tekee tyytyväisenä sarjoja, vaikka tuolista ylös nouseminen olisi treeninä tehokkaampaa.

Helsingin Golds Gymillä oli muuten aikanaan prässi, jonka kelkka oli älyttömän raskas. Veikkaisin, että reilusti yli 100 kg. Muistaako kukaan tarkkaa painoa?

eldd sanoi:
Yleensä kelkka on kevyempi ja kulma harvoin yli 45 astetta. Jos kulma on 45 astetta, voi laskea kuormaksi 70% painoista jonka jälkeen täytyy vielä vähentää oma paino. Jos kelkka + kiekot ovat esim. 120 kg ja henkilö painaa 60 kg, nostaa hän oikeasti suunnilleen saman kuin kyykkäisi pelkän tangon kanssa. Oma tuntuma on, että prässi on vielä tästäkin helpompaa varsinkin tottumattomille, koska tasapaino ja tekniikka ovat helpompia.

Tämä tuntuu olevan ihmisille ylivoimaisen vaikeaa käsittää salilla. 60 kg henkilö laittaa prässiin 80 kg ja tekee tyytyväisenä sarjoja, vaikka tuolista ylös nouseminen olisi treeninä tehokkaampaa.

Entäs seuraavanlainen tilanne: henkilö tekee prässissä sarjaa sadalla kilolla, mutta haluaa lämmitellä ennen kovia sarjoja. Näin kuulemma jotkut tekevät. Sata kiloa kylmiltään prässissä on treenejä aloittelevalle 50 -kiloiselle naiselle aika kovat raudat.

leoko sanoi:
Sata kiloa kylmiltään prässissä on treenejä aloittelevalle 50 -kiloiselle naiselle aika kovat raudat.
Lämmittelee kintut kyykyllä tai reisiojennuksilla :eek:

neutraali sanoi:
Lämmittelee kintut kyykyllä tai reisiojennuksilla :eek:

Sä et nyt, Neutraali, millään tunnu käsittävän jutun pointtia: Ei ole kyse siitä. jaksaisiko heikkokin naistreenari tuon 100kg nostaa. Vaan siitä, että alkeellisimpaankin salietikettiin kuuluu se, että painot viedään treenin lopuksi paikalleen ja prässit, tangot yms. tyhjennetään. Kyselemättä ja kitisemättä.

On esim. ihmisiä, jotka leikkauksen tms. vamman jälkeen kuntouttavat polviaan, ja silloin tuo 100 kg voi ihan oikeasti olla liikaa.

Gillyanne sanoi:
Sä et nyt, Neutraali, millään tunnu käsittävän jutun pointtia: Ei ole kyse siitä. jaksaisiko heikkokin naistreenari tuon 100kg nostaa. Vaan siitä, että alkeellisimpaankin salietikettiin kuuluu se, että painot viedään treenin lopuksi paikalleen ja prässit, tangot yms. tyhjennetään. Kyselemättä ja kitisemättä.

On esim. ihmisiä, jotka leikkauksen tms. vamman jälkeen kuntouttavat polviaan, ja silloin tuo 100 kg voi ihan oikeasti olla liikaa.
No jaa aivan sama mitä sanon niin oot aina kitisemässä. Ottakaa painot pois laitteista ja hommatkaa isommat kässärit niin gilli gyllilläkin on hyvä mieli :piis:
Ps itse olen vain hyvillään jos esim lätkiä on jätetty tankoon/laitteisiin, tykkään nostella ennemmin lätkät korkealta entä lattian rajasta(laiska kun olen), itse en kyllä painoja tankoon jätä. Niin ja älysin pointin.

Niin eikä tartte seuraavassa viestissä itkeä että enhän minä niitä käsipainoja ollut vailla, sen tiedän kuhan vaan heitin ton.

Kuules nyt, Neutraali. Jos tässä joku kitisee ja vänkää, niin kyllähän se olet SINÄ, eikä kukaan muu. Olet jatkuvasti puolustelemassa sitä, miksi levyjä ei tarvitsisi käytön jälkeen laitteista purkaa yms. Eikä muuten ole edes eka kerta, kun tällä lailla riitaa haastat. (Ja minä tyhmä tietenkin siihen provokaatioon lankean...) :rolleyes:

Anyway, me tuskin tulemme koskaan salilla (tai muutenkaan) toisiimme törmäämään, joten eiköhän tämä ollut nyt sitten tässä. :piis:

Gillyanne sanoi:
Eikä muuten ole edes eka kerta, kun tällä lailla riitaa haastat. (Ja minä tyhmä tietenkin siihen provokaatioon lankean...) :rolleyes:
Sori tarkoitus ei ole haastaa riitaa vaan intellä asioista miten ne voisi hoitaa myös toisin. Yleensä olen näissä asioissa vaan niin suorapuheinen että se voi vaikuttaa siltä että haastan riitaa :piis:

neutraali sanoi:
Sori tarkoitus ei ole haastaa riitaa vaan intellä asioista miten ne voisi hoitaa myös toisin. Yleensä olen näissä asioissa vaan niin suorapuheinen että se voi vaikuttaa siltä että haastan riitaa :piis:

OK, peace :kippis1: (ja ketjun aloittajalle pahoittelut pahimmanluokkaisesta :offtopic: ).

neutraali sanoi:
Ymmärrrän sen että on mukavampaa kun on isoja käsipainoja, meidänkään salilla ei isoimmat käsipanot ole kuin 52kg, mutta te jotka haluatte isompia käsipainoja niin mihin liikkeisiin niitä tarvitsette, ymmärrän että kässäreillä on mukava treenata ja hakea tuntumaa mutta kyllähän tangolla pystyy tekeen lähes kaikki vastaavat liikkeet. Mihin liikkeisiin siis tarvitsette isoja kässäreitä ja eikö sitä muka millään voi esim tangolla korvata?
Ne on tedella kalliita ja käytettynä ei löydy mistään, sen takia mekään emme ole niitä hankkineet(jos käytettynä sais niin sitte)

Meillä kans isoin on 52kg. Itse kaipaisin isompaa kulmasoutuun, koska tangolla en saa tuntumaa ja siksi teen vain käsipainoilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom