Miksei salille hankita isompia käsipainoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu

iivili

kollinmölliskö
Ikä
50
Kaupunki
Turku
Juttelin vähän aikaa sitten erään Oulun Linnanmaan liikuntahallin työntekijän kanssa. Ehdottelin ko hallin kuntosalille joitakin parannuksia, mm. kyykkyhäkkiä ja isompia käsipainoja. Isompien käsipainojen hankkimisessa on kuulemma esteenä se, että eräät salilla reenaavat tollot jättävät nykyisetkin maks. 30kg painoiset hanttelit lojumaan lattialle reenin jälkeen ja monesti myös levyt tankoon tai prässiin reeninsä jälkeen. Niitä joutuvat sitten hintelät, ei-voimailevat hallin työntekijät laittelemaan paikoilleen aamuisin, eikä kuulemma meinaa riittää voimat isompia puntteja paikoilleen laitella.

On toki olemassa "viihtymiskeskus" tyyppisiä saleja, joille ei hommata isompia käsipainoja, koska sinne ei haluta reenaamaan ketään keskivertokestävyysjuoksijaa tai joogaajaa isompaa ja vahvempaa, mutta joillakin muilla saleilla syynä voi olla myös eräiden reenareiden välinpitämättömyys ja typeryys.

Tämä on ikuisuuskysymys, enkä jaksa uskoa, että kirjoitukseni myötä jo ennestään typerät reenarit muuksi muuttuisivat. Pitäisi olla jokaiselle päivänselvää, että reenin jälkeen levyt ja käsipainot laitetaan aina telineeseen tai muuten asiaankuuluvalle paikalle, ei jätetä tankoon, prässiin tai lattialle lojumaan. On täyttä :anssi: väittää, että kukaan olisi reeninsä jälkeen niin uupunut, ettei jaksaisi muutaman minuutin (tai vaikka viidentoista) huilipaussin jälkeen painoja paikoilleen laitella. Kyse on vain typeryydestä ja välinpitämättömyydestä.

Hei sinä siellä, juuri sinä, joka reenaat Oulun Linnanmaan salilla, jätät käsipainot lattialle lojumaan, levyt tankoon tai prässiin ja kehtaat kitistä siitä, ettei salille järkätä isompia käsipainoja. Katso peiliin ja mene itseesi, jos osaat.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannatan! :)

Se on todellakin ihan mahdotonta tälläisen pienen ja vähävoimaisen ihmisen lähteä ottaa edes niitä 20kg levypainoja pois siitä tangolta.

Pyydät Hippa vaan sitten meitä miehenköriläitä auttamaan. Autetaan kyllä mieluusti sua. Välillä ihan terveen näköset nuoret miehetkin pyytää apua kun joku on unohtanut 50kg levyt...

oon monesti miettinyt kyseisellä salilla, että otanko ne 50kg levyt pois prässistä kun lähden. Lähes aina ne siinä on valmiiksi, kun salille tulen.

Weeboomi sanoi:
oon monesti miettinyt kyseisellä salilla, että otanko ne 50kg levyt pois prässistä kun lähden. Lähes aina ne siinä on valmiiksi, kun salille tulen.
Ota vaan, jos ne siihen jättää ni eiköhän sieltä tuu joku eläkeläistäti hinkkaamaan prässiä ilman painoja. Tai sitten minä :)

iivili sanoi:
J
Hei sinä siellä, juuri sinä, joka reenaat Oulun Linnanmaan salilla, jätät käsipainot lattialle lojumaan, levyt tankoon tai prässiin ja kehtaat kitistä siitä, ettei salille järkätä isompia käsipainoja. Katso peiliin ja mene itseesi, jos osaat.

hehe.. "sinä" olisi vähän kuvaavampi kun kirjoittaisit "te" ;) Omat kokemukset kyseiseltä salilta olleet aika pitkälle sen suuntaisia, että siellä suurinosa jättää laitteisiin painot ja porukka vielä saattaa kävellä sarjojen välillä samaan laitteeseen kysymättä onko kesken ja saako tulla väliin tekemään. Muutaman kerran pistäny vähän vituttaan odotellessa, kun joku jumppaa esim penkkiä ja sitten katoaa paikalta ja itse jää odotteleen penkin viereen, että voisi kysyä mahtuuko väliin tekemään ja ketään ei tulekkaan siihen, muuten vaan jättäny painot siihen. Ja vielä kun vähän odottelee, niin joku toinen kävelee siihen ja alkaa vaan vaihteleen painoja eikä tunnu yhtään häiritsevän, että siinä saattaisi olla jollakin vielä kesken sarjat.

Sinne varmaan vois omatoimisesti viedä jotain lappuja seinille muutama kymmenen että "ota ne saatanan painot pois telineestä kun lopetat!" ja "Laita ne saatanan kässärit paikoilleen sarjan jälkeen" tms. Ja sama sitten muutamalla muulla kielellä kun ne vaihtaritkin käy rimpuilemassa välillä siellä.

Itse olen suosiolla käynyt urheilutalolla vaikka matkaa on sellaset 30 kertaa enemmän, siellä sentään porukka tajuaa yleensä ottaa painot pois ja muutenki sali on paljon paremmin varusteltu.

onhan näitä selityksiä.. miksei osasyynä voisi olla: koska salin maine halutaan pitää "suuren yleisön" mielessä siistinä, salina "jossa hormooneja ei käytetä". eli isot ukot pois salilta, niin konttorirotatkin uskaltavat tulla käymään. tai.. salilla isoja kässäreita tarvitsevia käy vain muutama, miksi heitä varten pitäisi hankkia isot kässärit? painojen hinnat kun ovat kiloista kiini.

eli salinomistajat saavat paremman hyötysuhteen siisteistä jumppasaleista.

Weeboomi sanoi:

Mietin aivan samaa lähes joka kerta. Olen toistaiseksi jättäny, koska kaikki tuntuu niitä käyttävän.

Teline, missä ne minipainot on, on varmasti Suomen typerin. Semmonen telinen, ko ois isommillakin painoilla, niin ois kansa ihmeissään.

Weeboomi sanoi:

Näinpä. Jos ne on jonkun jäljiltä prässissä ja kun olen saanut omat prässäykset tehtyä, jätän ne suosiolla siihen. Joskus on tullut joku tytteli pyytää, josko voisi ottaa ne viiskymppiset pois, silloin olen ottanut. Oletusarvoisesti ne kyllä jää siihen. Jos itse olen ne laittanut, silloin tietysti treenin jälkeen isot vihreät pois.

Tää on ehkä suurin vitutuksen lähde salilla. Miten joku voi olla niin idiootti että a) varaa useamman laitteen kerrallaan ja b) jättää niihin kaikkiin painot paikalleen. JUMALAUTA että haluttais mennä pyöräyttään tollasia paskapäitä pari kierrosta. Tollaset kusiaivot vissiin luulee omistavansa koko salin ja maailman. Olispa sali mun, niin menisin avautuun kyseisille tyypeille huolella ja hartaasti. :D jopa helpotti...
Se on kyllä ihmeellistä miten eräät ihmiset ei vaan tajua käyttäytyä. Varmaan kasvatuksen puutetta.

Ärsyttävää ettei osaa siivota painojansa pois! :curs: Varsinki kun yks äijä jättää aina maastavetoa tehtyään +300kg kiekkoja tankoon... en ymmärrä moista.

ironchef sanoi:
Tää on ehkä suurin vitutuksen lähde salilla. Miten joku voi olla niin idiootti että a) varaa useamman laitteen kerrallaan ja b) jättää niihin kaikkiin painot paikalleen.

oletko kuullut supersarjoista? siis eihän niitäkään pitäisi tehdä jos sali on täynnä ja laitteet varattuja, mutta.. tommonen treeni voi tarvia pari erilaista tankoa sarjaan.

mutta kieltämättä kiehahti kerran kun joku jantteri mätki säkkiä välillä, ja ei muka saanut välissä mennä alataljaa tekemään. kävipä paskallakin välillä. :curs:

Weeboomi sanoi:
Totta hemmetissa otat ne pois ja laitat telineisiin. Vaimo ainakin valittaa kun on aina prässissä 100kg plus kelkka "pohjina", ei kaikki noita jaksa nostaa eikä viitsi alkaa ruinata jotain jeesaamaan niitä poiskaan siitä koneesta.

Itse jotain 15 vuotta sitten näin (tai pikemminkin kuulin) Jyväskylän uimahallin kuntokoululla, kun sellainen about 18-vee tytsy ei oikein tajunnut, mitä se vihreä limppu oikein painaa. Helposti sen sai tangosta vedettyä pois ja sen jälkeen 50kg sujahti lujaa neiden töppösen päälle arvattavin seurauksin.

Toinen pet peeve: kun niitä limppuja kasataan niihin pidikkeisiin, niin usein niissä lukee tangon päässä, että tähän 2,5, 5, 10, 15, 20, 25, tai 50 kiloa. Silti useimmilla saleilla noi limput laitetaan sinne miten sattuu sillä seurauksella, että pitää purkaa koko-fucking-teline tyhjäksi, että saa ne kakspuolikkaat kaivettua esiin. Ei voi olla niin vaikeaa laittaa niitä järjestykseen vaikkei telineessä mitään lukiskaan, mikä nopeuttaa kaikkien treeniä älyttömästi kun ei limppuja tartte etsiä vainukoiran kanssa ympäri salia.

Kuten Otahallin seinän kyltti aikanaan sanoi: jos et treenin jälkeen jaksa nostaa limppuja paikalleen, treenaat liian isoilla romuilla.

Toisaalta voi miettiä onko se sitten ihan reilua että salilla on isoimmat kiekot 20 kg ja niitä saa lastata prässiin "aika monta" pitkäänkin sarjaan vaikka ei olisi edes vahva. Ainakaan meidän salin prässillä (suht paljon rautaa saa laittaa että alkaisi tuntumaan yhtään missään) mutu-tuntumalla ei kenenkään pitäisi tarvita alle 100 kilon kuormaa, tai jos tarvitsee niin kyllä apua aina saa sen tyhjäämiseen. Pitää kyllä ensi kerralla valittaa henkilökunnalle että hommaisivat isompiakin kiekkoja. Kyseessä tosin yliopistoliikunnan sali niin saa nähdä onko mitään vaikutusta...

Meidän salilla on sellainen kirjoittamaton sääntö, että prässiin saa sen satkun jättää ja vipuvarsisoutuihin saa kanssa jättää yhden lätkän pohjalle. Mun mielestä kuitenkin tangot pitää aina tyhjentää ja käsipainot viedä paikalleen. Aina jaksaa vituttaa, kun saa hakea niitä kiekkoja sieltä prässistä, kun joku idiootti on lastannut puolet salin kiekoista sinne, eikä ole jaksanut kuitenkaan purkaa pois tai sitten ainoa kunnon tanko on täynnä levyjä jonkun maastavetojen jälkeen. Meidän salilla ei kyllä kovin paljon naisia käy ja useimmat käyttäjät kuitenkin jaksaa sillä satasella tehdä. Nää on mun mielestä kuitenkin salikohtaisia ja hyvä tapa on mun mielestä se, että jättää samat levyt mitä siellä pohjalla oli tai sitten sen 100 kiloa jos prässi on ollut jo valmiiksi lastattu. Ja apua tietenkin kannattaa kysyä, jos ei itse jaksa niitä isoja levyjä siirtää. :)

Mä ainakin otan aina painot pois treenin jälkeen ja laitan ne paikoilleen. Kukaan muu ei sitä sitten näköjään tällä salilla teekkään :curs:

Ymmärrrän sen että on mukavampaa kun on isoja käsipainoja, meidänkään salilla ei isoimmat käsipanot ole kuin 52kg, mutta te jotka haluatte isompia käsipainoja niin mihin liikkeisiin niitä tarvitsette, ymmärrän että kässäreillä on mukava treenata ja hakea tuntumaa mutta kyllähän tangolla pystyy tekeen lähes kaikki vastaavat liikkeet. Mihin liikkeisiin siis tarvitsette isoja kässäreitä ja eikö sitä muka millään voi esim tangolla korvata?
tikkuniska sanoi:
Ja kyllähän nuo isommat käsipainot maksaa melkoisesti.
Ne on tedella kalliita ja käytettynä ei löydy mistään, sen takia mekään emme ole niitä hankkineet(jos käytettynä sais niin sitte)

Isot käsipainot on jees, mutta niiden käsittely yksinään todella hankalaa. Varsinkin vinopenkki käsipainoilla on todella hyvä liike. Meidän salilla niitä sentään on 50 kiloon asti, vaikka muuten se sellanen "jumppasali" onkin ja eniten vituttaa kun ne ei saa hankittua sinne kunnon prässiä.

neutraali sanoi:
Ymmärrrän sen että on mukavampaa kun on isoja käsipainoja, meidänkään salilla ei isoimmat käsipanot ole kuin 52kg, mutta te jotka haluatte isompia käsipainoja niin mihin liikkeisiin niitä tarvitsette, ymmärrän että kässäreillä on mukava treenata ja hakea tuntumaa mutta kyllähän tangolla pystyy tekeen lähes kaikki vastaavat liikkeet. Mihin liikkeisiin siis tarvitsette isoja kässäreitä ja eikö sitä muka millään voi esim tangolla korvata?
Vino-, tasapenkki ja selkäliikkeet. Painot loppuu yleensä tuohon 50 kiloon tai jatkuvat kymmenen kilon välein joka on hieman liian kova nousu.

BTW: Muutan Helsinkiin, missä siellä on keskustan saleilla hyvät käsipainot?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom